Nuffnang Ads

SAJIAN KAMI

BERITA-BERITA KASUS JENAYAH SEKSUAL DAN BERITA-BERITA SEMASA..

Sabtu, 31 Julai 2010

Papan Kenyataan Waktu Imsak Terbesar Di Indonesia



Liputan6.com, Padang: Pengurus Muhammadiyah Padang, Sumatra Barat, meluncurkan imsakiyah atau jadwal puasa serta salat raksasa di Masjid Taqwa Muhammadiyah, Sabtu (31/7). Peluncuran itu dilakukan dengan membentangkan imsakiyah raksasa yang berbentuk baliho besar dari atas Masjid Taqwa.

Imsakiyah ini terbuat dari bahan plastik khusus berukuran 8 x 12 meter. Disebut raksasa lantaran selama ini imsakiyah hanya terbuat dari selembar kertas berukuran kuarto atau folio.

Imsakiyah raksasa tersebut sengaja dibentangkan menutupi sebagian dinding masjid untuk memberitahukan jadwal puasa serta jadwal salat bagi warga. Dari jadwal yang tertera pada imsakiyah itu, pengurus Muhammadiyah setempat memastikan bulan Ramadan 1431 Hijriah jatuh pada 11 Agustus mendatang.

Cemburu: Kaedah jijik ikat nafsu

( Foto hiasan )



KUALA LUMPUR: Takut kehilangan suami, terutama akibat godaan gadis menawan, ramai wanita di negara ini, termasuk artis, mengamalkan pelbagai pendekatan khurafat bagi menundukkan suami supaya rumah tangga sentiasa harmoni tanpa kehadiran orang ketiga.

Berikutan terdesak, tindakan syirik itu tetap dipraktikkan kerana diyakini kononnya mampu dijadikan benteng untuk menjinakkan suami daripada ‘makan luar’.

Pendekatan jijik itu terbongkar apabila beberapa wanita yang ditemui, termasuk seorang pelakon tempatan, mengaku menggunakan khidmat pengamal perubatan tradisional bagi mendapatkan ilmu sihir berkenaan, manakala dua lelaki pula mendakwa menjadi mangsa onar isteri mereka.

PELAKON A, 50-an:
“JUJUR saya katakan, artis juga tidak terlepas daripada isu ini. Malah, beberapa rakan saya pernah mendapatkan khidmat bomoh kerana kurang percaya terhadap suami.

Kebanyakan mereka bertujuan menjaga rumah tangga dan bukan untuk memperbodohkan suami. Lagipun, kerja dalam bidang seni ini menuntut komitmen berpanjangan. Mungkin disebabkan perkara itu mereka tergerak untuk mendapatkan khidmat bomoh supaya suami tidak berpaling kasih.

Terus terang, saya pernah guna khidmat pengamal perubatan tradisional untuk tujuan sama. Sebagai pelakon, masa untuk bersama suami dan keluarga tidak pernah tetap. Malah, saya sering ada di luar kawasan untuk memenuhi jadual penggambaran sehingga berhari-hari tidak berjumpa keluarga.

Kerana takut suami menjalin hubungan dengan wanita lain dan lebih teruk, meninggalkan keluarga, saya terpaksa mendapatkan khidmat bomoh bagi mengikat nafsu suami daripada berlaku curang dan tidak memandang wanita lain.

Bagaimanapun, saya tidak guna kaedah nasi kangkang, darah haid dan pelbagai perkara lagi untuk membuatkan suami mengikut kata seperti diamalkan rakan.

Hakikatnya, saya tidak tergamak memperbodohkan suami hingga ke tahap itu. Saya hanya guna kaedah batang keladi yang bertujuan mengikat nafsu suami daripada mencari wanita lain.

Itu sudah cukup bagi saya. Asalkan suami tidak ambil kesempatan terhadap kesibukan saya sebagai anak seni, ia sudah memadai. Tetapi untuk memperbodohkan suami, ia bukan cara saya.

Namun itu cerita dulu. Kini saya tidak lagi guna kaedah itu kerana ia berdosa. Walaupun tidak guna cara kotor seperti nasi kangkang dan darah haid, saya tetap rasa bersalah.

Kini saya bertaubat dan membuang segala ilmu sihir itu. Alhamdulillah, hubungan saya dengan suami dan keluarga masih utuh sehingga kini.”

ZURINA, 27:
“DIPUKUL dan dicampak dari tangga ke lantai menjadi perkara biasa kepada saya. Lebih-lebih lagi saya diperlakukan sebegitu selepas tiga minggu kami sah bergelar suami isteri. Sebelum berkahwin, perangai suami tidak seperti ini.

Saya takut perkara ini berterusan. Mungkin sesuatu yang lebih teruk akan menimpa saya jika tidak buat sesuatu. Rasanya kaedah batang keladi cara tepat untuk menjinakkan perangainya supaya kembali menyayangi saya.

Sebenarnya, saya mengambil keputusan menggunakan khidmat perubatan tradisional kerana tidak mahu mahligai yang baru dibina berkecai. Tambahan pula saya berasa perubahan terhadap suami ada kaitan dengan kehadiran orang ketiga.

Sewaktu bercinta, dia tidak seperti ini tetapi selepas bergelar suami isteri, macam- macam pula berlaku. Mungkin dia jemu dengan saya, lebih-lebih lagi kami bercinta sejak lima tahun lalu.

Mungkin juga ada wanita lain di hatinya menyebabkan perangainya berubah. Tambahan pula, pekerjaannya yang sering keluar kawasan memberi kesempatan untuknya mencari wanita lain.

Saya tidak berniat jahat. Saya masih menyayangi dan menghormatinya sebagai suami. Saya cuma mahukan keharmonian rumah tangga seperti mana keluarga lain. Saya sedar perbuatan ini salah.

Mungkin juga ia syirik sebab percayakan sesuatu perkara tahyul.
Namun jika tidak mencuba, apa akan jadi kepada saya?

Saya pernah terfikir untuk bercerai dengannya. Begitupun, memandangkan usia perkahwinan kami, saya terpaksa memilih cara ini untuk bertahan.

Artis Malaysia Difitnah ??

( foto hiasan )



KUALA LUMPUR: “Semuanya fitnah individu yang cuba mengaibkan saya,” jelas seorang penyanyi yang dikaitkan dengan pesta liar di Port Dickson dengan 16 lelaki.

“Jadi, bila pula saya berpesta liar di Port Dickson dengan 16 lelaki?” katanya.

Cerita berkenaan mula menjadi buah mulut ramai apabila kebanyakan laman web dan blog tempatan ‘meminjam’ gosip berkenaan daripada sebuah entri yang ditulis seorang selebriti di dalam blognya.

Lebih memeranjatkan, penyanyi itu dikaitkan dengan parti liar di Port Dickson bersama rakannya.

Entri berkenaan turut menceritakan bahawa dia secara rela diliwat oleh 16 lelaki dalam satu masa.

“Semua itu bohong. Selama ini saya berada di Kuching kerana tidak lagi aktif menyanyi, lebih-lebih lagi selepas kontrak bersama syarikat rakaman tamat. Sejak dua tahun ini juga saya mula bekerja di Kuching. Ia membuatkan saya sibuk serta tiada masa untuk berjalan-jalan atau menghadiri parti.

“Saya tidak faham mengapa masih ada gosip seperti itu disiarkan pihak tertentu? Jujur saya katakan, saya menamatkan karier dalam bidang nyanyian kerana mahu fokus dalam kerja. Jadi, mengapa masih ada cerita buruk begini tersebar?

“Lebih pahit, saya dikaitkan dengan seks liar dan diliwat oleh 16 lelaki. Bagi saya ia langsung tidak masuk akal, lebih-lebih lagi saya lelaki tulen dan tidak mengamalkan seks luar tabii,” katanya ketika dihubungi Metro Ahad, semalam.

Penyanyi itu turut menjelaskan, dia terkejut dengan penyebaran gosip yang tidak berasas itu.

Katanya, mungkin pihak berkenaan sengaja mencipta gosip untuk menjatuhkannya.

“Saya tidak risau apa-apa. Lagipun, saya tidak lagi berada dalam dunia seni, jadi ia tiada kaitan dengan saya. Semuanya fitnah dan tidak benar. Harap-harap, masyarakat dapat menilai yang mana baik dan yang mana buruk,” katanya.

Jual balik lesen sehingga RM30,000

SIKAP segelintir peniaga menjual lesen tapak bazar Ramadan yang diperoleh daripada pihak berkuasa tempatan kepada pihak ketiga tidak sepatutnya berlaku. - Gambar hiasan


KUALA LUMPUR - Mahu 'sewa' tapak bazar Ramadan? Jika ya, anda perlu menyediakan wang tunai sekurang-kurangnya RM5,000 hingga RM30,000 sebagai bayaran untuk mendapatkan satu tapak di sekitar Lorong Jalan Tuanku Abdul Rahman dan Jalan Masjid India di sini tanpa perlu melalui proses undian.

Saban tahun, setiap kali musim Ramadan, pelbagai cerita tersebar mengenai tapak-tapak bazar dijual kepada pihak ketiga pada harga yang tinggi namun sukar dibuktikan.

Wartawan Kosmo! Ahad yang menyamar sebagai peniaga berjaya membongkar penyelewengan itu dan bertemu dengan beberapa orang tengah yang menawarkan tapak bazar tersebut.

Malah Kosmo! Ahad berjaya mengesan lebih 10 tapak yang ingin dijual dan setiap satu, harganya berbeza mengikut lokasi dan keluasan.

"Pergi tengok dulu nombor tapak itu, kalau abang berkenan, datang jumpa saya.

"Saya selalu ada di sini jangan bimbang tapak masih banyak," kata ejen yang hanya mahu dikenali sebagai Harun.

Selangor sah juara Liga Super

MILIK KAMI... Barisan pemain dan pegawai skuad Selangor meraikan kejayaan muncul juara Liga Super di Stadium Shah Alam malam tadi.


SELANGOR sah bergelar juara Liga Super 2010 setelah berjaya menewaskan Terengganu 2-0 di Stadium Shah Alam malam tadi.

Biarpun masih berbaki satu perlawanan menentang Kedah Selasa ini, barisan Selangor tetap menjulang trofi Liga Super sejurus tamat perlawanan.

Trofi telah disampaikan oleh Timbalan Presiden Persatuan Bola Sepak Selangor (FAS), Datuk Mokhtar Ahmad di hadapan kira-kira 20,000 penyokong setia skuad Merah Kuning.

Selepas mengharungi 25 perlawanan, Selangor mengumpul 63 mata, lima mata di hadapan pencabar terdekat mereka, Kelantan yang menang 3-1 ke atas Johor FC di Stadium JCorp, Pasir Gudang.

Pada aksi malam tadi, permainan seimbang dipertontonkan kedua-dua pasukan yang saling bertukar serangan sepanjang aksi separuh masa pertama tetapi tiada jaringan berjaya dihasilkan.

Sebaik bermula babak kedua, Selangor mula melakukan serangan bertali arus ke kubu pihak lawan.

Sepakan Hardi Jaafar pada minit ke-48 ditepis keluar penjaga gol Terengganu, Sharbinee Allawee Ramli manakala percubaan Amirulhadi Zainal pada minit ke-59 pula diselamatkan di atas garisan gol oleh Zubir Azmi.

Sharbinee terus cemerlang apabila sempat menepis percubaan satu lawan satu dengan Safee Sali yang menerima bola sepakan percuma pantas Amri Yahyah pada minit ke-63.

Namun kekebalan gawang Terengganu akhirnya bocor pada minit ke-66 setelah Amirulhadi berjaya menanduk masuk gol pertama Selangor selepas dia menerima lambungan cantik Safiq Rahim dari sebelah kiri.

Selangor terus selesa apabila dihadiahkan sepakan penalti pada minit ke-74 setelah Amri dijatuhkan oleh Zubir dan Safiq yang ditugaskan mengambil sepakan itu mudah menewaskan Sharbinee.

Dengan kejayaan mempertahankan trofi Liga Super, status juara itu telah melayakkan Selangor untuk sekali lagi beraksi pada saingan Piala AFC musim depan.

Jakarta Terancam Akan Tenggelam



JAKARTA l SURYA Online - Menteri Pekerjaan Umum Djoko Kirmanto menyatakan masalah defisit air kian mencekam warga ibukota Jakarta. Bahkan karena terlampau banyak mengambil air tanah, Jakarta bakal semakin tenggelam.

“Sumber daya air akan menjadi tugas kita, bagaimana kita lebih survive, karena secara kehidupan akan juga terancam krisis. Pulau Jawa saja sudah defisit, dan Jakarta sedang. Jakarta susah cari air baku,” jelasnya, dalam diskusi bersama wartawan, di Anyer, Banten, Sabtu (31/7/2010).

Karena defisit air, seperti diungkapkannya, Jakarta akan semakin menjadi kota sedang dalam proses tenggelam. Sebab terus mengambil air tanah, kota Jakarta, menurutnya semakin menuju tenggelam.

“Peta Jakarta adalah tengah dalam proses semakin tenggelam karena terlampau banyak mengambil air tanah,” katanya.

Oleh karena itu, lanjut Djoko, sumber daya air akan menjadi salah satu terget pembagunan infrastruktur yang akan dikerjakan Kementerian PU. Upaya proteksi krisis air pun akan dilakukan.

Video Pornografi Kaut 900 Miliar AS



BANDUNG l SURYA Online - Pendapatan industri pornografi di dunia setiap tahun sangat besar, mencapai 900 miliar dollar AS. Keingintahuan pengguna internet terutama remaja yang tinggi dimanfaatkan industri pornografi untuk meraup keuntungan.

Menteri Komunikasi dan Informatika Tifatul Sembiring di sela penyerahan donasi fasilitas pendidikan untuk Pesantren Islam Madani Sekolah Menengah Pertama (SMP) dan Sekolah Menengah Atas (SMA) Nurul Fikri Boarding School di Bandung, Sabtu (31/7) , mengatakan, pornografi terutama bagi remaja bersifat candu.

Soalnya, remaja belum pernah melakukan apa yang mereka saksikan itu. Jangankan di sekolah biasa, pelaku di pesantren pun ada, ujarnya.

Berdasarkan survei yang dilakukan Komisi Perlindungan Anak (KPA) terhadap sekitar 4.500 siswa di 12 kota besar, kata Tifatul, diketahui bahwa 97 persen dari responden pelajar SMP dan SMA pernah mengakses situs porno. Selain itu, 21,2 persen siswi SMA pernah melakukan aborsi.

Pemerintah wajib mencegah pembuatan dan distribusi materi pornografi. Jika tidak dicegah, kata Tifatul, pihaknya justru bisa disomasi karena dianggap melakukan pembiaran. Saat ini, pertukaran materi pornografi bisa dianggap sebagai delik hukum.

Menurut Tifatul, pelaku akan dikenakan sanksi penjara selama 6-12 tahun sesuai UU Nomor 11 Tahun 2008 tentang Informasi dan Transaksi Elektronik. “Itu bukan delik aduan. Polisi bisa langsung bertindak jika terjadi pelanggaran,” ujarnya.

Langkah pencegahan terhadap akses pornografi juga diatur dalam Undang-Undang (UU) Nomor 36 Tahun 1999 tentang Telekomunikasi. Dalam UU itu dicantumkan, penyelenggara telekomunikasi tidak boleh melanggar asas kesusilaan dan ketertiban umum.

“Masih ada yang tanya sama saya, situs porno itu apa. Tak usah dijelaskan. Situs porno kami bidik tapi itu bukan bentuk tindakan parno (ketakutan),” kata Tifatul.

Bali Juga Heboh "Keong Racun"



DENPASAR, KOMPAS.com — Heboh video lipsyinc "Keong Racun" yang dibawakan dua sahabat, Jovita Adityasari (19) alias Jojo dan Sinta Nuriansyah (19) atau Sinta, ternyata mewabah hingga Pulau Dewata Bali.

Sejak berita kemunculan dua mahasiswa perguruan tinggi swasta di Bandung ini ramai di media massa seminggu terakhir, mulai dari anak-anak hingga orang dewasa terus membicarakan mereka. “Teman-teman di sekolah sekarang lagi heboh Jojo sama Sinta 'Keong Racun',” kata Abiyu Didarhaq, siswa kelas 5 SD Muhammadiyah II Denpasar.

Abi, sapaan akrabnya, menjelaskan, teman-teman di sekolahnya baru ramai membicarakan video "Keong Racun" ini sejak dua hari lalu setelah menonton berita di televisi.

Sama halnya dengan Abi dan kawan-kawannya, demam video "Keong Racun" juga terjadi di kalangan orang dewasa. Rata-rata mereka mengagumi kekonyolan Sinta dan Jojo dalam video berdurasi 5 menit 13 detik tersebut. “Polos, kreatif, mereka mungkin tidak menyangka akan terkenal seperti sekarang,” ujar Tata, salah seorang pegawai swasta.

Tata yang bekerja di sebuah perusahaan swasta ini mengaku video Jojo dan Sinta saat ini tengah menjadi buah bibir di kantornya.

Tengku Abdullah Dan Annuar Musa Dipilih Timbalan Presiden FAM



SHAH ALAM, 31 Julai (Bernama) -- Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah kembali ke pangkuan Persatuan Bolasepak Malaysia (FAM) selepas dipilih sebagai Timbalan Presiden bersama Tan Sri Annuar Musa, pada pemilihan barisan kepimpinan badan induk bolasepak negara bagi penggal 2010/2014.

Sultan Pahang, Sultan Ahmad Shah mengekalkan jawatan presiden yang disandang baginda sejak 1984, apabila menang tanpa bertanding selepas pencalonan ditutup 18 Julai lalu.

Pada pemilihan dalam kongres tahunan FAM kali ke-47 yang berlangsung di sebuah hotel di sini pada Sabtu, Tengku Abdullah mendapat 29 undi sementara Annuar mendapat 23 undi daripada 38 ahli majlis yang mengundi, mewakili 19 gabungan badan induk itu.

Penyandang jawatan sebelum ini, Khairy Jamaluddin tidak mempertahankan jawatannya sementara Datuk Seri Redzuan Sheikh Ahmad tewas dalam pemilihan.

Dua lagi calon bagi jawatan Timbalan Presiden tetapi tewas ialah Datuk Che Mat Jusoh dan Datuk Abdul Mokhtar Ahmad.

Pada sidang akhbar selepas kongres itu, Tengku Abdullah berkata beliau akan berbincang terlebih dahulu bersama ayahandanya dan barisan kepimpinan baru mengenai misi dan visi FAM.

Beliau yang juga Presiden Persekutuan Hoki Malaysia berkata beliau tidak mempunyai masalah untuk membahagikan masa di antara sukan hoki dan bolasepak.

"Bola sepak tetap di hati," katanya.

Tengku Mahkota Pahang itu sebelum ini pernah memegang jawatan berkenaan pada Februari 1992, namun melepaskannya pada bulan Mac tahun berikutnya.

Beliau bagaimanapun dipilih memegang jawatan itu semula pada Februari 1994 sebelum melepaskannya kembali pada Julai 2007.

Jumaat, 30 Julai 2010

Bercumbuan Di Hotel Dicekup Polis

Razia pasangan mesum dan preman di Kota Bima, NTB.


Liputan6.com, Bima: Belasan pasangan mesum dan preman di Kota Bima, Nusa Tenggara Barat, Jumat (30/7), terjaring razia gabungan menjelang bulan suci Ramadan. Para pasangan di luar nikah itu kedapatan sedang berduaan di kamar hotel.

Puluhan warga sempat meneriaki dan mengerumuni pasangan mesum di atas truk polisi. Sedangkan kalangan preman yang ditangkap petugas adalah yang kedapatan berkeliaran di pasar.

Kaur Reskrim Polresta Bima AKP Nurdin menjelaskan, Operasi Pekat 2010 itu bertujuan memberikan kenyamanan kepada masyarakat.

Operasi ini dijadwalkan terus berlangsung hingga 12 Agustus mendatang. Bagi yang terjaring akan diberikan sejumlah sanksi, di antaranya pembinaan di Dinas Sosial setempat.

Operasi Polis Terus Sehingga Habis Ramadhan

Warga pengunjung cafe yang terjaring razia Kudus, Jateng


Liputan6.com, Kudus: Petugas Satuan Polisi Pamong Praja dan Polres Kudus, Jawa Tengah, merazia sejumlah kafe bermasalah, baru-baru ini. Dari 13 kafe yang dirazia, tiga di antaranya disegel karena tak sesuai izin usaha.

Menurut Kepala Seksi Peraturan daerah Satpol PP Kudus Johny DH, tiga kafe disegel sampai waktu yang tidak ditentukan. Jika tetap nekat melanggar perda, kafe akan ditutup dan dicabut izin usahanya. Ketiga kafe yang diduga melanggar adalah Star Kafe, Goldeng King, dan Texas.

Pengelola Kafe Kudus Alibasha mengungkapkan, tindakan peyegelan mematikan bisnis kafe. Selain itu, bakal ada korban pemutusan hubungan kerja. Alibasha dan sejumlah pemilik kafe keberatan dengan penyegelan sepihak.

Johny menambahkan, Satpol PP dan polisi mengimbau pengelola kafe tak membuka usaha selama Ramadan. Mereka harus bisa menahan diri sampai Hari Raya Idul Fitri.

Sementara itu, petugas Satpol PP di Pulau Sumbawa, Nusatenggara Barat, juga menggelar razia di sejumlah hotel kelas melati di Kota Bima. Hasilnya, belasan pasangan di luar nikah kedapatan berada di dalam kamar.

Sejumlah warga yang melihat pasangan di luar nikah itu sempat kesal. Mereka berebut naik ke atas truk polisi untuk melihat dari dekat para pasangan yang tertangkap.

Satpol PP Bima juga menangkap sejumlah preman dan pengemis yang berkeliaran di jalan. Menurut Kepala Urusan Reskrim Polresta Bima Ajun Komisaris Polisi Nurdin, mereka terjaring dalam Operasi Pekat 2010, meliputi prostitusi, judi, dan minuman keras. Operasi akan terus dilakukan selama Ramadan.

Khalwat: Gadis Terjun Tingkat 2 Hotel Malaya

( Foto hiasan )


PALEMBANG, KOMPAS.com- Lantaran takut dirazia, cewek 21 tahun berinisial FIT ini nekat melompat dari lantai dua Hotel Malaya, Jalan Ali Gatmir, Kecamatan Ilir Timur I, Palembang, Sumatera Selatan.

Akibat aksi check out lewat jendela itu, kulit kepala bagian atas kanannya koyak dan harus dijahit sebanyak delapan jahitan serta diopname di Rumah Sakit AK Gani Benteng, Palembang.

Sedangkan pasangan mesumnya, HER (31), warga Talang Jambe, Kecamatan Sukarami, Palembang nyaris juga terjatuh dari lantai dua hotel tersebut. Beruntung ada anggota Satuan Polisi Pamong Praja yang mencegahnya.
Awalnya, saya tidak melihat pacar saya buka jendela kamar hotel dan melompat. Karena waktu itu saya sedang membuka pintu kamar yang diketok anggota Pol PP.

“Awalnya, saya tidak melihat pacar saya buka jendela kamar hotel dan melompat. Karena waktu itu saya sedang membuka pintu kamar yang diketok anggota Pol PP. Setelah membuka pintu, saya mendengar suara orang menjerit keras kesakitan, pas saya lihat.

ternyata pacar saya sudah terjatuh,” ujar HER saat ditemui di kantor Satuan Pol PP Kota Palembang, Jumat (29/7/2010) .

HER pun langsung menjerit minta tolong dan berniat juga melompat dari ketinggian empat meter lantai dua hotel. Namun saat akan melompat menggunakan seutas baju kaos, seorang anggota Pol PP menghalanginya.

“Karena dihalangi, saya cepat turun lewat tangga. Pacar saya sudah tidak sadarkan diri dengan kepala berlumur darah,” ujarnya.

Pegawai bengkel di daerah Jl Pasundan ini menjelaskan, dia dan pacarnya check in di Hotel Malaya pukul 19.00 WIB. “Kami sudah lama pacaran, hampir setahun ini. Kami juga sering menginap di hotel berdua dengan dasar suka sama suka,” terangnya.

Herwin menambahkan, mungkin pacarnya yang dari Kelurahan 3 Ilir, Kecamatan Ilir Timur I ini panik saat Satuan Pol PP merazia, sehingga dia nekad melompat dari lantai dua hotel.

Selain menjaring delapan pasangan mesum di Hotel Malaya, razia itu juga menjaring 17 orang tidak memiliki Kartu Tanda Penduduk (KTP) di tempat hiburan malam.

Memalukan: Bang Foke Dipeluk Djenar Maesa Ayu

Gubernur DKI Jakarta, Fauzi Bowo, tampak kikuk menghadapi aksi iseng Djenar Maesa Ayu yang merangkulnya saat hendak melukis muka Djaenar untuk membuka Ancol Art Festival 2010, Jumat (30/7/2010) malam.


KOMPAS.com- Aksi jahil penulis dan aktris Djenar Maesa Ayu mewarnai acara pembukaan Ancol Art Festival, Jumat (30/7/2010). Tak tanggung-tanggung, korbannya adalah Gubernur DKI Jakarta, Fauzi Bowo.

Saat hendak melakukan upacara simbolik pembukaan festival seni ini, Fauzi Bowo memang mendapat mandat untuk melukis wajah (face painting) Djenar Maesa Ayu sebagai simbol dimulainya acara. Selama beberapa detik, gubernur yang akrab disapa Bang Foke ini pun hanya menumpahkan cat merah seadanya di pipi Djenar.

Merasa kurang, Djenar pun meminta Foke untuk kembali memoleskan cat di pipinya sambil meminta foto bersama. Sejurus kemudian, dengan jahilnya Djenar justru merapatkan diri sambil merangkul pinggang orang nomor satu di Jakarta ini.

Komentar Foke? "Wahhh.. Ini bisa langsung ramai nih pasti di Twitter," ungkap Foke sambil tersenyum kikuk, Jumat (30/7/2010), di Ancol, Jakarta.

Usai foto bersama, Djenar pun berucap, "Pak mukanya belum saya coret," candanya kepada Fauzi Bowo. Foke pun hanya mengepalkan tangan bergaya menjotos sembari tertawa.

Kejahilan Djenar ini cukup memberikan hiburan para awak media yang sudah menunggu Foke untuk membuka Pameran Jakarta Art Award 2010 dari pukul 18.30 WIB. Foke akhirnya membuka acara ini pukul 20.15 WIB.

Sinta Bachir Rela Dimarahi



JAKARTA, KOMPAS.com - Aktris asal Kota Semarang, Sinta Bachir (24), punya banyak kesibukan. Dia bisa jadi foto model, bintang film, atau penyanyi. Bahkan, belakangan ini dia muncul sebagai presenter kuis Piala Dunia 2010 di sebuah televisi swasta.

Setelah bermain dalam tiga film, Suster Keramas, Time, dan Taring, pada Agustus mendatang Sinta sudah siap shooting sebuah film baru lagi. ”Judulnya rahasia dulu, ya. Nanti deh kalau sudah siap ditayangkan, pasti akan tahu judulnya,” kata Sinta.

Soal akting ini, Sinta belajar secara otodidak. Dia hanya belajar kepada pemain film senior di lokasi pengambilan gambar. ”Saya pernah tanya kepada Alex Abbas saat sama-sama main di film Suster Keramas, juga tanya sutradara film Taring Mas Rizal Mantovani. Saya ini orang baru, harus belajar dan jangan malu bertanya. Saya bilang ke Mas Rizal kalau Sinta mainnya enggak bagus, tolong dimarahi,” tutur Sinta.
Sekarang ini Sinta pun mulai muncul di panggung untuk menyanyi. Dia sudah meluncurkan satu single berjudul ”Cari Uang Lagi”. Untuk menyanyi pun ia merasa harus belajar secara khusus.

”Saya belajar nyanyi yang benar di Gita Suara, gurunya Bu Chaterine. Latihan nyanyi seminggu dua kali setiap Senin dan Kamis,” kata Sinta.

Bacaan Tahlil Sambut Hari Pahlawan Malaysia 2010


Yang Di Pertuan Agong Tuanku Mizan Zainal Abidin bersama Tan Sri Muhyiddin Yassin dan barisan Menteri Kabinet membaca suruh Yassin semasa majlis bacaan Yassin dan Doa Selamat sempena Hari Pahlawan 2010 di Masjid Negara, Kuala Lumpur.

Mekanikal Jantung Lama Dan Baru di Malaysia


JURURAWAT, Sabirah Mohd Fariz, 23, menunjukkan jantung mekanikal yang lama, Paracoporial (kanan) manakala Siti Masarrah Marzuki, 22, menunjukkan jantung mekanikal yang baru, Heartmate II (kiri) ketika sidang media pengumuman jantung mekanikal Hearmate II di Kuala Lumpur, semalam.

Asyraf Juara Imam Muda Malaysia


MUHAMMAD Asyraf Mohd Ridzuan (kiri) dinobatkan juara Imam Muda pada pertandingan akhir malam tadi di Dewan Muktamar, Kompleks Pusat Islam, Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (JAWI). Tempat kedua, Hizbur Rahman Omar Zuhdi.

Guru Silat Paksa Pemuda Menikahi Anaknya..

Mohd Fuzi, menunjukkan laporan polis berhubung kehilangan Firdaus.


KANGAR: “Jika tak mahu ditimpa kejadian buruk, kami dipaksa bersetuju anak kami dikahwinkan dengan anak perempuannya,” kata seorang lelaki yang mendakwa anak lelakinya, penuntut sebuah universiti di Mesir, dilari dan dikurung seorang guru silat untuk dipaksa berkahwin dengan anak gadisnya.

Mohd Fuzi Mohd Zain, 57, mendakwa guru silat berkenaan turut menetapkan tarikh pernikahan pelajar terbabit dengan anak gadisnya berusia 24 tahun, esok.

Menurut Mohd Fuzi, anaknya, Mohd Firdaus Mohd Fuzi, 27, pelajar Jurusan Usuluddin dari Universiti Al-Azhar, pulang ke tanah air untuk cuti semester sebelum gagal dikesan sejak 15 hari lalu selepas berkunjung ke rumah guru silat berkenaan di Padang Besar, dekat sini.

“Kami gagal menghubungi Firdaus dan tidak tahu di mana dia berada. Namun, kami percaya dia disembunyikan guru silat berkenaan,” katanya yang tinggal di Taman Melati, Setapak, Kuala Lumpur.

Mohd Fuzi berkata, dia dan isteri (Jamiah Hamid) bergegas ke Perlis dan berjumpa guru silat berkenaan untuk mencari Firdaus namun kecewa apabila lelaki berusia 50-an itu enggan menyatakan di mana anak mereka berada.

“Sebaliknya, dalam pertemuan itu dia mengajak kami membincangkan urusan perkahwinan Firdaus dengan anak gadisnya yang ditetapkan pada 1 Ogos.

“Saya terkejut besar apabila dimaklumkan anak saya akan dikahwinkan dengan anak gadisnya kerana sebelum ini Firdaus tak pernah menyebut mengenai perkahwinan walaupun mempunyai kenalan wanita ketika menuntut di Mesir,” katanya ketika ditemui bersama sepupunya, Ahmad Mustapa di sini, semalam.

Kata Mohd Fuzi, sudah banyak kali dia menghubungi Firdaus menerusi telefon bimbitnya, tetapi tidak dijawab dan hingga kini tidak mengetahui kedudukan sebenarnya.

“Firdaus anak sulung daripada lima beradik dan dia amat rapat dengan keluarga, terutama ibunya dan sering meluahkan perasaan kepada ibunya apabila menghadapi masalah. Saya dan keluarga kini bimbang dengan keselamatan Mohd Firdaus.

“Setakat ini, saya tak pernah lihat wanita yang bakal menjadi menantu saya serta status sebenarnya, sama ada janda atau dara. Fikiran saya bercelaru memikirkan nasib Firdaus, malah isteri saya sering menangis kerana tak bertemu anak sulungnya sejak 15 hari lalu,” katanya.

Mohd Fuzi membuat dua laporan berhubung kehilangan anak lelakinya itu di Balai Polis Arau pada 27 Julai dan semalam.

Laporan pertama dibuatnya berhubung kehilangan anaknya ketika hadir di rumah Ahmad iaitu bapa saudara Firdaus di Rancangan Perumahan Awam (RPA) Kangar, di sini.

Laporan kedua pula berhubung ugutan dan paksaan untuk berkahwin diterimanya apabila bertemu guru silat berkenaan di Mata Ayer dekat sini pada 15 Julai lalu.

Menurutnya, Firdaus pernah menuntut di Institut Pengajian Tinggi Islam Perlis (IPTIPs) di Beseri, dekat sini, sebelum melanjutkan pelajaran ke Mesir dan mengenali guru silat berkenaan.

Katanya, Firdaus perlu menghabiskan pengajian peringkat ijazah selama setahun lagi di Mesir, bermula November ini dan dia bercadang melanjutkan pelajaran peringkat sarjana di universiti tempatan.

“Guru silat itu mengugut menyatakan ada pemuda sudah gila apabila menolak berkahwin dengan anak gadisnya dan berulang kali menyatakan jangan salahkan dia jika berlaku kejadian buruk terhadap Firdaus,” kata Mohd Fuzi.

CINTA SEJATI: Gadis 16, Kelar Tangan Dg. Pisau

Trend remaja perempuan mengukir nama kekasih pada lengan.


KUALA LUMPUR: Biarpun masih di bangku sekolah, ramai remaja perempuan kini dikesan mengelar lengan hingga berdarah untuk menulis nama kekasih masing-masing, kononnya atas nama cinta.

Mereka melakukan perbuatan itu menggunakan pisau kecil atau mencucuk lengan dengan jarum bagi menghasilkan kesan parut seolah-olah tatu.

Perbuatan itu yang menjadi ‘trend’ terkini di kalangan remaja perempuan didedahkan pakar motivasi dan kaunseling remaja, Ahmadi Din berdasarkan pengalamannya mengendalikan beberapa kes gadis bermasalah.

Ahmadi berkata, baru-baru ini sepasang suami isteri meminta khidmatnya untuk mengatasi masalah anak gadis mereka yang sukar dikawal selepas terjebak aktiviti tidak bermoral dan dia mendapati tangan remaja itu ada kesan torehan nama teman lelakinya.

“Ibu bapa gadis berusia 16 tahun mengadu anak mereka terjebak pelbagai kegiatan tidak bermoral termasuk menghidu gam, merokok, ponteng sekolah dan suka berfoya-foya di disko.

“Selepas mendekati gadis itu saya mendapati lengan tangan kirinya yang mempunyai tanda parut tertulis perkataan yang bermula dengan huruf A. Apabila saya tanya, dia memberitahu tulisan itu nama teman lelakinya,” katanya.

Menurutnya, gadis terbabit mengaku sengaja melukakan tangannya menggunakan jarum sehingga berdarah bagi mengukir nama kekasihnya yang berusia setahun lebih muda daripadanya.

“Dia memberitahu perbuatan itu dilakukannya kerana terpengaruh perbuatan sama oleh rakan sebaya yang mengukir nama kekasih masing-masing pada lengan atau pergelangan tangan.

“Tanpa berselindung, dia mendakwa perbuatan menoreh lengan itu dilakukan bagi membuktikan kesetiaan dan rasa cintanya yang mendalam terhadap kekasihnya yang belajar di sekolah sama,” katanya.

Ahmadi berkata, remaja terbabit tanpa rasa bersalah mendakwa terlalu sayangkan teman lelaki menyebabkan dia hilang pertimbangan dan berani melakukannya.

“Perbuatan itu juga tidak ubah seperti pertandingan bagi membuktikan siapa paling hebat dan berani di kalangan gadis sebaya. Mereka langsung tidak ragu-ragu melakukannya hanya untuk bermegah. Siapa yang mempunyai parut nama paling panjang dianggap paling berani.

“Berdasarkan maklumat dikumpulkan, perbuatan gila mencederakan diri sendiri itu menjadi ‘trend’ baru yang tersebar meluas di kalangan remaja sekolah rendah dan menengah. Jadi, ibu bapa perlu lebih peka dan menyiasat aktiviti anak masing-masing,” katanya.

Ahmadi berkata, kegilaan terbaru itu mungkin diakibatkan kaedah lama menoreh nama pada batang pokok atau kerusi batu di taman rekreasi sebagai bukti cinta dianggap ketinggalan zaman.

“Lebih menyedihkan perbuatan menoreh nama teman lelaki pada lengan hingga berdarah ini sebahagian besarnya dilakukan gadis Melayu yang masih mentah untuk mengenal erti cinta,” katanya.

Menurutnya, perbuatan mencederakan tangan untuk menghasilkan parut tertera tulisan nama seseorang sama seperti membuat tatu dan Islam melarang keras amalan ini.

“Dalam Islam, apa saja perbuatan memudarat dan membahayakan diri adalah haram. Malah, terdapat hadis Rasulullah yang maksudnya Allah melaknat perempuan membuat tatu, perempuan yang meminta dirinya ditatu, perempuan yang meminta bulu keningnya dibuang dan perempuan yang mengikir giginya,” katanya.

Selain itu, kata Ahmadi, daripada sudut kesihatan perbuatan menoreh kulit menyerupai tatu itu boleh menyebabkan gejala bengkak dan gatal pada bahagian ditoreh yang mengundang jangkitan penyakit Hepatitis B atau C jika jarum digunakan tercemar.

2 Guru Berkhalwat Dicekup Penduduk



Liputan6.com, Probolinggo: Dua guru yang seharusnya menjadi panutan bagi muridnya, digerebek warga Kelurahan Kebonsari Wetan, Kecamatan Kanigaran Probolinggo, Jawa Timur, Jumat (30/7). Keduanya diduga sedang melakukan perbuatan asusila di salah satu rumah pasangan. Selain menahan malu, Nurhadi harus menahan rasa sakit di wajahnya, setelah dihakimi warga saat penggerebekan. Kedua pelaku diketahui masing-masing sudah memiliki pasangan.

Selain Nurhadi dan Siti Aisah warga juga menggerebek salah satu rumah yang ternyata dihuni pasangan duda dan janda tanpa ikatan resmi. Sujono dan Arwati harus menghadapi persidangan massa di balai rukun warga. Menurut warga, penggerebekan itu terpaksa dilakukan lantaran dua pasangan itu membandel meski kerap diberi peringatan. Karena geram, warga pun akhirnya bertindak sehingga aksi massa pun tak bisa dihindari.

Sujono dan Arwati hanya diberi sanksi dengan membuat surat pernyataan resmi untuk segera menikah. Sedangkan pasangan guru Nurhadi dan Siti Aisah terpaksa dibawa polisi. Mereka dianggap telah melakukan perbuatan asusila dan perselingkuhan karena masing-masing telah bersuami dan beristri.

Khamis, 29 Julai 2010

60 Pelajar diserang histeria



KUALA KUBU BHARU – Lebih 60 pelajar di sebuah sekolah menengah di sini mengalami histeria dipercayai akibat gangguan misteri.

Pelajar yang mengalami kejadian aneh itu termasuklah seorang pelajar lelaki.

Beberapa pelajar yang ditemui Sinar Harian memberitahu kejadian itu mula berlaku sejak malam Ahad lalu dan gangguan bertambah serius sejak semalam.

Seorang pelajar yang dikenali sebagai Nida, 17, berkata, ketika kejadian malam semalam, pelajar di asrama perempuan dikejutkan dengan jeritan kuat seorang pelajar di sebuah bilik.

“Terdengar sahaja jeritan itu, semua pelajar tertumpu di bilik berkenaan. Sementara warden mengarahkan seorang rakan kami melaungkan azan bertujuan menghalau syaitan, tetapi, pelajar itu tidak menyedari dia terlupa menyebut syahadah.

“Setelah ditegur, dia terus berpaling memandang kami dan tidak lama itu dia menuju ke arah belakang lalu menangis,” katanya yang mendakwa rakannya itu turut mengalami gangguan berkenaan.

Nida berkata, keadaan berlarutan hingga ke subuh menyebabkan kebanyakan pelajar asrama mengantuk dan lemah ketika hadir ke sekolah.

Menurutnya, pada hari Isnin keadaan dilihat agak tenang tetapi mangsa pertama rasukan makhluk itu masih belum pulih.

“Dia kembali histeria menjelang Asar hingga Maghrib dan hanya dapat ditenangkan seketika. Tetapi, rasukan kembali dan menjangkiti beberapa pelajar lain.

“Keadaan berlarutan hingga ke hari Rabu sehingga memaksa pelajar asrama perempuan dikuarantin,” katanya.

Bekas Menteri Malaysia Didakwa...


BEKAS Menteri Pengangkutan, Tun Dr Ling Liong Sik (dua dari kiri), didakwa atas dua tuduhan menipu berhubung skandal Zon Perdagangan Bebas Pelabuhan Klang (PKFZ) di Mahkamah Sesyen Putrajaya, hari ini. Mahkamah menetapkan sebutan kes pada 3 September depan dan bekas Presiden MCA berusia 67 tahun itu dibebaskan dengan ikat jamin RM1 juta.

GARA-GARA CEMBURU: Tubuh Isteri Dibakar..



Liputan6.com, Cilacap: Rismawati, warga Desa Karangreja, Cilacap, Jawa Tengah, Kamis (29/7), hanya bisa berbaring lemah di ruang perawatan RSUD Majenang. Rismawati harus menjalani perawatan intensif di rumah sakit tersebut, karena hampir sekujur tubuh korban mengalami luka bakar.

Itu semua kibat perbuatan suaminya, Slamet, yang kini telah ditahan polisi. Peristiwa bermula saat Risma tengah memasak di dapur, dan suaminya sedang memperbaiki sepeda motor di halaman rumah. Saat asyik memasak di depan tungku, mendadak Slamet datang dari belakang sambil membawa ember berisi bensin.

Dengan cepat, Slamet menyiramkan jerigen berisi bensin ke tubuh Rismawati. Siraman bensin yang tersulut api dari tungku, langsung berkobar membakar tubuh Risma. Beruntung sejumlah tetangga yang mendengar keributan lalu menolong dan memadamkan api. Sang suami yang mengetahui istrinya terkapar, kemudian melarikan diri karena ketakutan.

Setelah beberapa jam dikejar oleh polisi, tersangka Slamet berhasil ditangkap dan dibawa ke Mapolsek Cimanggu. Slamet mengaku tega membakar istrinya karena merasa kesal selalu dicemburui. Menurut Slamet, setiap dirinya pergi ke luar rumah, istrinya selalu menganggap dirinya berselingkuh dengan wanita lain.

Menurut pengakuan Rismawati, Slamet adalah sosok suami yang pemarah, serta sering bertindak kejam saat mereka bertengkar. Rismawati mengaku sering dipukul dan dimaki bila menolak melakukan perintah suaminya. Sebelum peristiwa itu terjadi, Rismawati mengaku bertengkar dengan suaminya.

Dari hasil pemeriksaan terhadap tersangka dan korban, aksi kekerasan rumah tangga itu terjadi karena hubungan Slamet dan Rismawati sudah tidak harmonis. Slamet diancam Pasal 356 KUHP dengan ancaman hukuman 15 tahun penjara.

LUCU: Polis Pukul Polis ...



MAKASSAR, KOMPAS.com — Seorang anggota Polres Gowa, Birgadir Jery Londa (27), melapor telah dianiaya sesama polisi dari Polda Sulawesi Selatan dan Sulawesi Barat, Birgadir Gun.

Korban, seusai melapor ke Polrestabes Makassar, langsung menjalani perawatan di Rumah Sakit Polri Bhayangkara, Makassar, Kamis (29/7/2010).

Dalam laporannya, korban mengaku dianiaya pelaku yang juga anggota Satuan Samapta bagian Patroli Motor (Patmor) Polda Sulselbar hingga kulit kepalanya robek, bibir bawah luka, serta gigi serinya copot.

"Saya tidak tahu apa masalahnya sampai saya didatangi di rumah saya dan langsung dipukul," ujarnya. Korban yang beralamat di Asrama Polisi Panaikang, Makassar, Blok B Nomor 56 itu mengaku sangat malu karena penganiayaan itu dilakukan di Aspol Panaikang.

Akibat perbuatan itu, korban tidak dapat beraktivitas seperti hari-hari biasanya karena luka cukup parah. Kepala Sentra Pelayanan Kepolisian Polrestabes Makassar Ajun Komisaris Zainul Rijal membenarkan tindak penganiyaan yang dilakukan oknum anggota Polda Sulselbar tersebut.

Pertanyaan Isteri - Dibalas Dengan Tumbukan...

( Foto hiasan )


AMPANG: “Abang pergi dengan siapa? Lelaki ke perempuan?” Dua pertanyaan itu menyebabkan seorang wanita cedera di muka selepas ditumbuk suaminya yang bengang diajukan soalan itu.

Bukan sekadar ditumbuk, mangsa berusia 20-an turut ditarik rambut dan dimaki-hamun dengan pelbagai kata-kata kesat.

Kejadian berlaku dalam kereta ketika pasangan suami isteri bersama anak mereka berusia dua tahun dalam perjalanan pulang ke rumah di Pandan Indah di sini, kira-kira jam 10 malam, baru-baru ini.

Akibat kejadian itu, mangsa mengalami pendarahan di hidung dan bengkak di muka selain sakit di kepalanya akibat rambut ditarik dengan kuat.

Menurut sumber, ketika berada dalam kereta berhampiran sebuah pasar raya, wanita itu bertanyakan suaminya yang bekerja sebagai kerani berhubung tugasan luar daerah yang perlu dihadiri lelaki itu di utara Semenanjung, hujung minggu ini.

“Pergaduhan tercetus hanya disebabkan mangsa bertanya dengan siapa suaminya pergi, sama ada dengan teman sekerja lelaki atau perempuan.

“Selepas puas membelasah, lelaki itu menghantar isteri dan anaknya pulang sebelum dia beredar meninggalkan rumah,” katanya.

Sumber itu berkata, mangsa yang tidak berpuas hati membuat laporan polis berhubung kejadian itu.

Difahamkan, rumah tangga pasangan itu memang sudah bergolak dan kejadian ini kali kedua berlaku kepada mangsa. Sebelum ini, dia pernah ditumbuk di hidung tiga tahun lalu.

Sebelum ini, mangsa enggan membuat laporan polis, namun kali ini dia nekad kerana sudah tidak tahan dengan perangai panas baran suaminya.

Bekas peninju Malaysia ke tali gantung

Mohamad Azli dibawa keluar oleh polis dari mahkamah, semalam.


SEREMBAN: Seorang bekas peninju remaja Negeri Sembilan dijatuhi hukuman gantung sampai mati oleh Mahkamah Tinggi, di sini, semalam, atas tuduhan membunuh seorang wanita hamil lapan bulan dan suaminya di sekitar Senawang, di sini, tiga tahun lalu.

Mohamad Azli Azhari, 23, berbaju hitam dan berseluar jeans biru kelihatan tenang ketika keputusan dibacakan Pesuruhjaya Kehakiman, Datuk Ahmad Nasfy Yassin.

Mengikut pertuduhan pertama, tertuduh didakwa melakukan pembunuhan dengan menyebabkan kematian Syed Herie Azmi Syed Kassim, 25, antara jam 8 hingga 10 pagi di sebuah rumah di Jalan Desa Anggerik, Taman Desa Anggerik, Senawang, di sini.

Bagi pertuduhan kedua, Mohamad Azli turut melakukan kesalahan sama terhadap Aniza Ayob, 24, di lokasi, waktu dan tarikh sama.

Berikutan itu, tertuduh didapati melakukan kesalahan mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman mati mandatori jika sabit kesalahan.

Berdasarkan fakta kes, tertuduh memberitahu dua rakannya dia membunuh pasangan suami isteri terbabit menggunakan senjata tajam.

Pemeriksaan mendapati kesan kecederaan teruk dialami kedua-dua si mati iaitu kesan tetakan ditemui pada tubuh Syed Herie manakala isterinya yang juga kakitangan kerajaan mempunyai kesan tikaman pada leher.

Ahmad Nasfy dalam penghakimannya berkata, pendakwaan membuktikan kes prima facie berikutan semua bukti menunjukkan tertuduh membunuh pasangan yang baru lapan bulan bergelar suami isteri itu.

“Selepas kejadian, kamu (tertuduh) didapati membuat pengakuan kepada dua rakan bahawa sudah membunuh Syed Herie yang juga dikenali sebagai ‘Along Santan’ dan Aniza.

“Selain itu, fakta bahawa kamu menggunakan sebilah pisau untuk menikam sehingga menyebabkan kecederaan pada organ si mati membuktikan bahawa kamu berniat untuk membunuh.

“Mahkamah turut menolak hujah pihak pembelaan iaitu berlaku pertengkaran antara pasangan itu ketika kejadian sebelum mereka menetak sesama sendiri,” katanya.

Pendakwaan dilakukan Timbalan Pendakwa Raya, Wan Shaharuddin Wan Ladin manakala peguam Hanif Hassan mewakili Mohd Azli.

Sementara itu, ibu Syed Herie berusia lewat 40-an yang enggan dikenali berkata, dia tidak menyangka perkara itu akan berakhir sebegitu.

Kerabat DiRaja Kelantan - Mati Hangus

KERETA Volvo yang dinaiki Raja Mohammad hangus terbakar selepas dirempuh dari belakang oleh sebuah lori simen di persimpangan KLIA, Sepang semalam.



SEPANG - Cubaan seorang pemandu lori simen dan kelindannya untuk menyelamatkan seorang kerabat Diraja Kelantan daripada hangus gagal apabila lelaki itu rentung selepas kereta Volvo dinaikinya terbakar selepas dirempuh kenderaan berat itu dari belakang.

Bagaimanapun, dua lagi penumpang di dalam kereta itu selamat.

Datuk Raja Mohammad Raja Ismail, 60, meninggal dunia di lokasi kejadian selepas hangus 100 peratus manakala seorang rakan dan anak saudaranya yang dikenali sebagai Tengku Mariani, 26, cedera ringan di kepala apabila sempat diselamatkan.

Kejadian pukul 8.45 malam di kilometer 31.3 Lebuh Raya Elite dekat susur keluar Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) itu berlaku apabila kereta yang dipandu mangsa dilanggar lori berkenaan dari belakang menyebabkan kereta itu terseret sejauh 20 meter sebelum terbakar.

Difahamkan, sebaik melihat kereta mangsa dan lorinya terbakar, pemandu dan rakannya bergegas turun sebelum memberi bantuan tetapi malang mereka hanya dapat menyelamatkan rakan dan anak saudara ahli perniagaan itu sahaja.

Ketua Jabatan Ketenteraman Awam dan Trafik Selangor, Supritendan Che Husin Omar berkata, sebelum kejadian mangsa dalam perjalanan dari Kuala Lumpur menuju ke Terminal Penerbangan Tambang Murah (LCCT) untuk menghantar anak saudaranya menaiki penerbangan ke Kota Bharu, Kelantan.

"Pemandu lori dan kelindan itu mendakwa mereka mengeluarkan kedua-dua mangsa melalui tingkap kereta yang pecah sebelum api marak.

"Bagaimanapun, ketika hendak menyelamatkan seorang lagi mangsa yang tersepit, api sudah mula marak dan membakar keseluruhan kereta termasuk Datuk tersebut," katanya ketika dihubungi.

Tambahnya, kedua-dua mangsa mengalami kecederaan ringan dan dirawat sebagai pesakit luar di Hospital Putrajaya sementara jenazah mangsa dibawa ke Hospital Serdang untuk dibedah siasat.

Kuasa Hukum Bantah RJ Ikut Bikin Video



JAKARTA, KOMPAS.com -- Sang tersangka penyebar pertama beberapa video Nazriel Irham atau Ariel, RJ alias Redjoy, telah ditangkap polisi. Berkembang isu yang mengatakan bahwa RJ ikut terlibat dalam pembuatan video-video adegan tidak pantas yang diduga diperankan oleh Ariel, Luna Maya, dan Cut Tari tersebut. Tetapi, saat ditemui di Mabes Polri, kuasa hukum RJ, Nikko Kresna, membantah kabar tersebut.

"Enggak. Ini kan proses hukum sedang berjalan. Kenapa dia dipanggil, kenapa dia diperiksa, kenapa dia ditahan. Jadi, penyidikan yang dilakukan oleh penyidik belum selesai," kata Nikko di Jakarta, Kamis (29/7/2010).

Nikko juga membantah kabar yang menyebut bahwa RJ pernah diminta oleh Ariel untuk mengedit video-video itu. "Itu enggak ada, itu enggak benar," tegasnya.

Ketika ditanya lebih lanjut mengenai motif RJ menyebarkan video-video tersebut, Nikko memilih untuk tidak menjawabnya. Menurutnya, sebagai kuasa hukum RJ, pihaknya berkewajiban untuk menjaga kerahasiaan kliennya. "Motifnya apa, gimana, saya enggak tahu. Kita kan wajib menjaga kerahasiaan klien kita," tutupnya.

Komisi I Kembali Bahas "Infotainment"

Para pekerja infotainment sedang berusaha mewawancarai Cut Tari yang sedang keluar dari Bareskrim Mabes Polri.


JAKARTA, KOMPAS.com — Komisi I DPR yang membidangi penyiaran, Kamis (29/7/2010) malam, kembali menggelar rapat dengar pendapat umum atau RDPU dengan mengundang Komisi Penyiaran Indonesia (KPI) untuk membahas kontroversi program infotainment. Tak hanya KPI, Komisi I juga menghadirkan asosiasi radio dan pertelevisian serta para direksi TV Swasta.

"Kami membahas untuk mencari titik temu terhadap persoalan infotainment sehingga ada kesamaan persepsi antara Komisi I dan mitra kami, khususnya dari kalangan publik dari asosiasi TV dan radio serta KPI sebagai regulator," kata Wakil Ketua Komisi I, Hayono Isman.

Dengan menghadirkan seluruh elemen, Komisi I berharap bisa mendengar masukan dari berbagai pihak.

Tayangan infotainment memang mengundang kontroversi dalam beberapa bulan terakhir. Pada rapat terakhir antara Komisi I dan KPI beberapa pekan lalu, diputuskan bahwa infotainment tidak termasuk dalam produk jurnalistik karena dianggap non-faktual. Terakhir, MUI bahkan mengeluarkan fatwa bahwa tayangan gosip haram.

Buang Bayi: Gadis Indonesia dipenjara 2 Tahun


WARGA Indonesia, Juliati (tengah) yang dihukum penjara dua tahun selepas mengaku bersalah membuang bayi di dalam semak di Taman Perling, dibawa keluar dari kamar Mahkamah Majistret Johor Bahru, Johor, 29 Julai. Dia bersama rakan serumah, Yanti Yulianti (kanan) turut dihukum kerana memasuki negara ini secara tidak sah.

Pemuda 23, Dihukum Gantung Sampai Mati


MOHAMAD Azli Azhari, 23, dibawa keluar dari kamar mahkamah selepas dijatuhi hukuman gantung sampai mati atas tuduhan membunuh pasangan suami-isteri di Taman Desa Anggerik tiga tahun lalu, di Mahkamah Tinggi Seremban, Negeri Sembilan, 29 Julai.

Rabu, 28 Julai 2010

Hari Ini, RJ Dikonfrontasi dengan Luna



JAKARTA, KOMPAS.com -- RJ alias Redjoy, tersangka penyebar pertama video-video seks Nazriel Irham alias Ariel, tengah menjalani pemeriksaan oleh penyidik di Bareskrim Mabes Polri, Kamis ini (29/7/2010).

"Sekarang sedang menjalani pemeriksaan oleh penyidik. Pemeriksaannya baru saja mulai," terang kuasa hukum RJ, Arief Budiarto, ketika diwawancara di Mabes Polri, Jakarta, Kamis (29/7/2010).

Diakuinya, RJ sudah tiba di Mabes Polri sejak pukul 08.00 WIB. Setelah ditetapkan sebagai tersangka penyebar pertama video-video seks yang menghebohkan, RJ menghuni tahanan di Polres Jakarta Selatan sejak Sabtu lalu (24/7/2010). Meski ditahan di Polres Jakarta Selatan, pemeriksaan RJ dilakukan di Mabes Polri.

Ketika ditanya tentang pertanyaan-pertanyaan yang diajukan oleh penyidik kepada RJ, Arif tak bersedia memberi jawaban rinci. Ia hanya menyebut bahwa RJ dihujani pertanyaan mengenai peredaran video-video dimaksud. "Standar saja, seputar pemberitaan-pemberitaan yang sudah beredar selama ini," ujarnya.

Sementara itu, Kabid Penum Mabes Polri, Kombes Marwoto Soeto, mengatakan bahwa penyidik akan mengkonfrontasi RJ dengan Luna, hari ini juga. "Pemeriksaan (RJ) ini akan dikonfrontasi dengan L (Luna)," terangnya.

Komunitas Kawin Campur Desak Penyempurnaan Aturan Imigrasi




REPUBLIKA.CO.ID, JAKARTA--Perkumpulan Masyarakat Perkawinan Campur (PerCa Indonesia) mendesak DPR RI untuk menyempurnakan aturan keimigrasian melalui pembahasan RUU Imigrasi. Para pelaku perkawinan campur itu menyerahkan dokumen lengkap terkait usulan konsep izin tinggal tetap bagi WNA yang berada dalam ikatan keluarga perkawinan campur, Rabu (28/7).

PerCa Indonesia dan beberapa organisasi dari unsur masyarakat diundang oleh komisi III DPR-RI pada sesi Rapat Dengar Pendapat Umum (RDPU) pembahasan RUU keimigrasian. Wakil Ketua PerCa Indonesia, Juliani Luthan mengatakan konsep izin tinggal tetap mengacu pada prinsip dan ketentuan-ketentuan. seperti Hak Asasi Manusia dalam Undang-undang Dasar 45 pasal 28, undang-undang kewarganegaraan nomor 12/2006, undang-undang perkawinan nomor1 tahun 1974, dan undang-undang Adminduk nomor 23 tahun 2006.

Julian mengatakan pada siaran persnya bahwa usulan yang mereka ajukan memiliki dasar argumentasi yang kuat. Sebab para suami atau istri dan anak WNA berusia dewasa dalam keluarga perkawinan campur memiliki kepentingan besar dan mendasar untuk tinggal dan menetap di Indonesia.

"Kebijakan keimigrasian saat ini beru mengatur ketentuan izin tinggal WNA melalui perspektif atau alasan ketenaga kerjaan" ujarnya. Saat ini, lanjut Juliani, undang-undang keimigrasian belum mengakomodir kebutuhan tinggal dan menetap seorang WNA pada ikatan keluarga perkawinan campur.

Ada Festival Kuih Klepon di Tanah Lot



Liputan6.com, Tabanan: Berbagai cara dilakukan pemerintah daerah Tabanan, Bali, untuk mempromosikan industri pariwisatanya. Salah satunya dengan menggelar Festival Kue Klepon yang menjadi bagian dari Parade Budaya Tabanan 2010. Lomba yang terbilang unik ini langsung disambut antusias para ibu-ibu PKK dan penjual jajanan klepon yang ada di kawasan Tanah Lot.

Lebih dari 20 peserta ambil bagian dalam lomba ini. Para pakar makanan atau chef dari hotel ternama dijadikan juri untuk menilai cara saji, kebersihan, rasa, dan warna dari kue klepon yang dilombakan. Kue sederhana ini sebenarnya dengan mudah ditemui di banyak tempat, namun klepon dari Tabanan dari dulu dikenal memiliki cita rasa tersendiri.

Diharapkan acara ini dapat meningkatkan taraf makanan tradisional sehingga hotel berbintang tidak ragu menyajikannya pada tamu asing.

KD Belum Terpikir Ajak Anak ke Timor Leste



JAKARTA, KOMPAS.com -- Meski telah menyatakan kesiapannya untuk menikah dengan Raul Lemos, kekasihnya, dan hijrah ke Timor Leste meninggalkan kariernya, namun penyanyi Krisdayanti alias KD tak akan memboyong kedua buah hatinya, Aurel dan Azriel, ke kampung halaman kekasihnya itu.

Hal ini diungkapkan oleh kuasa hukum KD, Elsie Lontoh saat dihubungi melalui telepon di Jakarta, Rabu (28/7/2010). "Wah kayaknya Mbak Yanti belum kepikiran untuk ajak anaknya ke Timor Leste," kata Elsie.

Menurut Elsie, selama ini saja, KD tidak bisa mengajak anak-anaknya bepergian sesuka hatinya. Sebab, hak asuh kedua anaknya jatuh ke tangan mantan suaminya, Anang Hermansyah, pascaperceraian mereka beberapa waktu lalu.

Selama ini, masih menurut Elsis, Anang belum mengizinkan anak-anak untuk bepergian dan menginap bersama KD. "Iya sudah beberapa kali coba mau ajak anak-anak liburan ke luar negeri tapi belum diizinkan. Pada prinsipnya Mas Anang belum mengizinkan anak-anak menginap dengan KD," lanjut Elsie.

Sindiket Skim Cepat Kaya Umpan Kereta Mewah

Antara kereta mewah di lokasi perjumpaan ahli skim terbabit.


KUALA LUMPUR: Kumpulan sasarannya ialah kakitangan kerajaan berpendapatan rendah yang dimomokkan dengan keuntungan amat lumayan mencecah enam angka serta kereta mewah bernilai ratusan ribu ringgit setiap satu.

Setiap kali pertemuan, deretan kereta mewah milik ‘upline’ antaranya BMW 5 Series, Nissan Fair Lady, BMW Z4 Spider, Mitsubishi Evo Lancer serta Nissan GTR Skyline akan diparkir di hadapan kafe atau restoran yang menjadi lokasi perjumpaan bagi memancing mangsa, selain menggambarkan keuntungan luar biasa yang bakal diperoleh.

Itu taktik digunakan satu sindiket skim cepat kaya yang mengaut keuntungan atas angin dan aktif sejak tiga tahun lalu, kini disertai ribuan ahli di seluruh negara dengan majoritinya kakitangan kerajaan.

Berselindung di sebalik nama kelab riadah dan keluarga, sindiket itu menawarkan pelaburan eksklusif dengan menjalankan perniagaan jualan langsung berasaskan produk makanan kesihatan sedangkan ia palsu.

Modalnya juga bukan sedikit kerana ahli perlu membuat pelaburan sekurang-kurangnya RM41,000 sedangkan pulangan yang diterima tidak mencecah RM5,000 sebulan.

Sesi perbincangan untuk berkongsi pelan pemasaran tidak berakhir dalam sehari. Dalang yang juga upline berpura-pura akan berkongsi keuntungan dan membantu mencarikan modal pelaburan melalui pinjaman bank yang akan diluluskan segera.

Selain kereta mewah, dalang lintah darat terbabit sentiasa bermegah-megah dengan barangan mewah dan menceritakan pendapatan mencecah puluhan hingga ratusan ribu ringgit sebulan.

Segala taktik itu terbongkar apabila lokasi pertemuan ahli kelab terbabit diserbu Jabatan Siasatan Jenayah Komersial (JSJK) Bukit Aman, JSJK Selangor dan Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Kepenggunaan dan Koperasi (KPDNKK) melalui Ops Serama di Pusat Perniagaan Mentari, Bandar Sunway, dekat sini, kira-kira jam 11 malam kelmarin.

KEJAM: Kumpulan Samseng Memukul Bayi Seusia 45 Hari

Roslan menunjukkan cermin kereta yang dipecahkan


SALAK TINGGI: Bersenjatakan pedang samurai, kayu dan besi, sekumpulan samseng menyerang sebuah rumah di Taman Cempaka di sini, Sabtu lalu.

Lebih kejam, penyerang terbabit turut memukul seorang bayi perempuan berusia 45 hari dalam dakapan ibunya yang berusaha menyelamatkan diri apabila menyedari rumah mereka diserang sekurang-kurangnya 30 samseng, menyebabkan bayi itu cedera di kepala.

Mangsa, Salamah Kadir, 50, berkata ketika kejadian dia dan dua anaknya sedang menonton televisyen sambil berbual-bual di ruang tamu rumah, manakala suaminya, Roslan Kanikan Abdullah, 53, berada di rumah anak sulungnya yang terletak selang beberapa rumah dari situ.

“Tiba-tiba saya terdengar derap tapak kaki dan bunyi bising dari luar rumah. Sejurus kemudian pintu rumah saya ditendang sebelum sekumpulan lelaki masuk ke dalam rumah lalu memukul dan membelasah kami dengan besi serta kayu tanpa belas kasihan.

“Anak perempuan saya, Roszaini yang mendodoikan anaknya cuba melarikan diri ke bahagian dapur, tapi dihalang kumpulan lelaki terbabit sebelum seorang daripada mereka menyiku bayi didukungnya.

“Kami yang ketakutan tidak mampu berbuat apa-apa kecuali melihat mereka memecahkan tingkap rumah dan merosakkan harta benda,” katanya ketika ditemui di rumahnya di sini, semalam.

Salamah berkata, akibat kejadian kira-kira 11.15 malam Sabtu lalu, enam anggota keluarganya cedera.

Mereka yang cedera termasuk Salamah, suaminya, Roslan Kanikan dan tiga anaknya iaitu Roszairul, 28, Roslaili, 27, dan Roszainal, 21, serta cucunya, Dayang Nor Atikah Datu Razman, 45 hari.

Bagaimanapun, anak bongsu Salamah, Mohd Khairulnizam, 15, sempat lari menyelamatkan diri melalui pintu belakang bersama dua sepupunya, Mohd NorAkim Roszairul, 4, dan Mohd Nor Fitri Roszairul yang baru berusia satu tahun.

Kebanyakan mangsa mengalami lebam, luka dan bengkak di seluruh badan dan mendapat rawatan pesakit luar di Hospital Serdang, manakala Roszainal mengalami kecederaan di lutut menyebabkan dia perlu mendapatkan rawatan susulan di hospital sama, 4 Ogos ini.

Salamah berkata, selain menyerang ahli keluarganya, kumpulan samseng itu turut memusnahkan harta benda dengan memecahkan cermin kereta, tingkap dan pasu bunga, selain merosakkan tiga motosikal milik mangsa menyebabkan mereka kerugian lebih RM10,000.

PDRM - Tiada kelibat kumpulan militan Sikh di Malaysia

( Foto hiasan - perbarisan anggota PDRM)


KUALA LUMPUR 29 Julai - Ibu Pejabat Polis Bukit Aman menolak dakwaan wujudnya kegiatan satu kumpulan militan Sikh di Malaysia sehingga mendatangkan ancaman terhadap keselamatan dan ketenteraman awam negara ini.

Pengarah Pasukan Petugas Khas (Operasi/Anti Keganasan), Datuk Mohamad Fuzi Harun menjelaskan, hasil risikan pihaknya setakat ini menunjukkan tidak ada sebarang tanda berhubung kegiatan terbabit seperti yang didakwa polis Punjab menerusi satu laman blog.

"Meskipun tidak wujud, Polis Diraja Malaysia (PDRM) tetap berwaspada dengan anasir-anasir berkenaan dan akan sentiasa memberi perhatian serta memantau semua gerakan militan, sama ada di dalam atau di luar negara.

"Polis tidak akan membenarkan mana-mana pihak menjadikan Malaysia sebagai pengkalan mereka," katanya dalam satu kenyataan malam tadi.

Bernama semalam melaporkan, sekurang-kuranya empat ahli kumpulan militan Khalistan Liberation Force (KLF), bersembunyi di Malaysia dan telah mendirikan pengkalan di sini.

KLF dikatakan ialah kumpulan puak pemisah Sikh yang berjuang untuk menubuhkan sebuah negara merdeka di Punjab untuk kaum tersebut.

Mohamad Fuzi menegaskan, PDRM tidak akan bertolak-ansur dan akan bertindak tegas mengikut peruntukan undang-undang yang ada sekiranya benar wujud gerakan militan Sikh itu yang boleh menjejaskan keadaan keselamatan di negara kita.

"PDRM sedia bekerjasama dengan mana-mana pihak termasuk pihak berkuasa India sekiranya diperlukan bagi menangani gerakan militan berkenaan," jelas beliau.

Ratu ular pengsan semasa buat pertunjukan??

( Foto hiasan )



KOTA BAHARU - Gadis digelar "Ratu Ular" yang pengsan ketika mengadakan pertunjukan di Muzium Kelantan di sini, semalam menganggap insiden itu sebagai satu ujian untuk menghadapi cabaran lebih besar untuk mencipta rekod dalam Malaysia Book Of Records tahun depan.

Puteri Nur Ariyani Saiful Yazan, 24, berasal dari Sungai Petani, Kedah, berkata, kejadian itu berlaku kerana terlalu penat.

"Mungkin ramai yang menganggap saya pengsan kerana dipatuk ular...bukan, sebenarnya saya keletihan kerana seharian terpaksa berada dalam bilik dan berkurung dengan ular," katanya kepada Bernama, hari ini.

Puteri Nur Ariyani dibawa ke Hospital Raja Perempuan Zainab II dan diberi rawatan sebagai pesakit luar untuk meneruskan tugasnya tinggal bersama beratus ekor ular dalam kotak kaca berukuran 10 x 10 meter di muzium itu.

Pameran dan pertunjukan ular di muzium itu dianjurkan Perbadanan Muzium Negeri Kelantan selama sebulan mulai 6 Julai lepas.

Pengarah Muzium Negeri, Fauzi Mat berkata, sehingga semalam, seramai 30,000 orang mengunjungi pameran itu sejak iannya dibuka kepada orang ramai.

Katimah Temukan Batu Prisma

Katimah menunjukan batu berbentuk prisma yang didapatkan di dalam kelapa yang diberikan orang misterius, Rabu (28/7/2010).



SINTANG, KOMPAS.com- Katimah (45), warga Kapuas Kanan Hilir, Jl Masauka Gg Aneka, Sintang, Kalimantan Barat, terkejut saat menemukan batu berbentuk prisma seperti calon kelapa di bagian kelapa tua.

Ditemui, Rabu (28/7/2010), Katimah mengatakan, ia mendapatkan kelapa tersebut secara misterius dari orang yang sebelumnya tidak pernah dikenalnya, Selasa kemarin. Ia diberi batu tersebut saat sedang berjualan es campur di kawasan pantai Sungai Kapuas, Kelurahan Kapuas Kanan Hulu, Sintang.

"Ketika berjualan saya berjalan sekeliling tempat jualan saya. Tiba-tiba saya ditegur orang yang sebelumnya tidak saya kenal sama sekali, dan bapak itu ternyata membawa kelapa muda namun dengan ukuran kecil," tutur ibu yang mengaku sudah berjualan es campur sejak 1996 lalu.

Pada saat itu, si bapak yang tidak diketahui asal usulnya menunjukan kelapa yang bagian pangkalnya membesar dalam kondisi terbuka. Dan ternyata pada bagian ujung yang biasa menjadi tempat tumbuhnya kelapa baru terdapat sebentuk bulatan yang biasa dikenal dengan sebutan Gendos dengan ukuran sebesar batu akik.

"Orang tersebut berpesan kepada saya untuk tidak memberikan kelapa ini kepada sipapun dan memanfaatkan kelapanya untuk dibuat minyak serta disimpan batunya. Saya kemudian memberikanya sejumlah uang berdasarkan permintaanya karena mengaku membutuhkan sekali uang itu," aku Katimah.

Alangkah terkejutnya Katimah ketika dirinya membawa pulang kelapa sekitar pukul 15.00 WIB ke rumahnya di kawasan Masuka Darat. Ia meminta sang suami membuka kelapa, ternyata kondisi kelapa memang dalam kondisi normal layaknya kelapa biasa. Dan ketika bagian Gendos itu dibuka, keluar benda berbentuk batu.

Anji Drive: Jangan Haramkan Infotainment



JAKARTA, KOMPAS.com -- Vokalis band Drive, Anji, tidak menyetujui fatwa Majelis Ulama Indonesia (MUI) yang menyatakan tayangan infotainment haram. Pelantun lagu "Bersama Bintang" itu menganggap fatwa tersebut tidak perlu.

"Jangan haram-haramin infotainment lah. Kasih saja fatwa haram untuk peredaran video porno, buku porno, korupsi," kata Anji saat dihubungi melalui telpon di Jakarta, Rabu (28/7/2010).

Anji sendiri mengapresiasi tayangan infotainment karena kontennya yang menghibur. Meskipun demikian, ia tak memungkiri bahwa tayangan tersebut juga sering membunuh karakter artis yang tengah diberitakan.

Ini dilakukan dengan narasi yang berlebihan apabila dibandingkan dengan faktanya. "Semakin ke sini semakin rancu. Berita bagus enggak pernah diangkat. Tapi, berita jelek malah dicari. Itu tuh narasi yang membunuh, mungkin yang perlu diharamkan itu," ujar Anji, yang mempunyai seorang putri di luar pernikahan dari artis Sheila Marcia dan merasa sering menjadi korban pembunuhan karakter yang dilakukan oleh tayangan infotainment itu.

Bercumbu Dan Berbogil Di Kuburan - Dicekup

Linda


GEBANG-Pasangan selingkuh bercinta di kuburan. Yang laki-laki asisten kebun. Yang perempuan ibu rumah tangga beranak dua. Keduanya melampiaskan berahinya dengan berbugil ria. Tapi sial, lagi enak-enaknya bercinta digerebek orang kampung. Alamak!

B Bakara (42) adalah asisten kebun PT Rapala yang digerebek mesum bersama Linda (38) di atas kuburan china di Dusun II, Desa Air Hitam, Kec Gebang, Selasa (27/7) dinihari. Padahal keduanya sudah punya keluarga dan punya anak.

Begini ceritanya. B Bakara mengenal Linda yang sering ditinggalkan suaminya karena kerap cari kerja ke luar kota. Kata Linda, suaminya itu jarang sangat memberinya nafkah bathin dan nafkah uang. Lantas, saat berkenalan dengan Bakara ibu beranak dua ini jatuh hati. Begitu juga sebaliknya, Bakara pun kesengsem komolekan tubuh ibu beranak dua yang berkulit putih dan masih ketat itu.

Api asmara pun bergolak. Keduanya mulai sering bertemu. Dan dinihari itu Bakara membonceng Linda, memacu sepedamotornya ke areal kuburan China yang masih berlokasi di kampungnya. Setiba di tempat angker itu mereka bercumbu ria. Tak puas mereka tanggalkan pakaiannya hingga berbugil ria.

Nah, saat sedang enak-enaknya main ‘kuda-kudaan’, keduanya digerebek warga yang ternyata sudah lama mengintai dari balik areal pemakaman. Bakara dan Linda kaget bukan kepalang lalu tunggang-langgang kabur sambil mengenakan pakaian. Namun karena banyak orang kampung yang menggerebek, keduanya berhasil diciduk.

Jumain (38) salah seorang warga yang ikut menggerebek mengatakan, selain warga, penggerebekan juga melibatkan tokoh masyarakat, tokoh agama, dan kepala RT/RW.

“Tapi saat akan menggiring keduanya ke Polsek Gebang, Bakara pura-pura mau ambil sepedamotornya yang diletakkan sekitar 50 meter dari tempat kencan. Rupanya kesempatan itu dimanfaatkan Bakara untuk kabur,” terang Jumain.

Apa kata Suardi (44), suami Linda?

“Saya tak menyangka setega itu istri saya berkhianat. Istri saya telah melemparkan taik ke wajah saya. Saya sekarang malu,” kata ayah dua anak yang kerjanya mocok-mocok.

Suardi tampak berang ketika diwawancarai reporter koran ini. Jawabannya selalu berapi-api. “Pria itu telah menghancurkan rumah tangga yang puluhan tahun saya bina. Saya sangat malu karena orang kampung yang langsung menggerebek,” timpal Suardi yang sering keluar kota mencari nafkah.

Selasa, 27 Julai 2010

SBY Akui: Ada SMS Beredaran Memburukan Negara Indonesia



Liputan6.com, Mataram: Presiden Susilo Bambang Yudhoyono mengaku mendapat laporan bahwa ada kampanye yang memperburuk citra Indonesia. Hal ini disampaikan Presiden SBY dalam pidatonya saat mencanangkan gerakan menuju bebas pemadaman listrik bergilir di Mataram, Nusa Tenggara Barat, Selasa (27/7). Menurut Presiden laporan ini dilayangkan melalui short message service (SMS) serta via email. "Indonesia digambarkan buruk sekali," kata Presiden.

Pernyataan politik Presiden ini ditanggapi beragam oleh anggota Dewan. Menurut Akbar Faisal, anggota DPR Fraksi Hanura, jika benar hal itu disampaikan Presiden, kenapa harus diungkapkan ke publik.

Ini adalah untuk kesekian kalinya Presiden melontarkan sinyalemen serangan musuh politiknya kehadapan publik. Namun pertanyaannya, perlukah masyarakat luas mengetahui segala informasi dan kritik terhadap diri presiden? Ataukah justru sebaliknya.

MUI Haramkan Infotainment



Liputan6.com, Jakarta: Majelis Ulama Indonesia (MUI) mengeluarkan fatwa haram untuk infotainment baik bagi yang menayangkan, menonton maupun mengambil keuntungan dari aib, gosip dan hal-hal lain terkait pribadi.

Fatwa tersebut dikeluarkan Komisi C yang membidangi fatwa dalam Musyawarah Nasional (Munas) MUI di Jakarta, Selasa (27/7). Fatwa haram MUI terhadap berita-berita gosip di media massa dikeluarkan dengan mempertimbangkan banyaknya konten berita yang melampaui batas norma agama dan kesusilaan di masyarakat.

Menurut MUI barang siapa menonton, membaca, atau mendengarkan berita yang berisi tentang aib dan kejelekan orang lain maka hukumnya haram. Termasuk mereka yang mengambil keuntungan dari berita yang berisi gosip kejelekan orang lain juga termasuk haram.

Oleh karenanya MUI meminta Komisi Penyiaran Indonesia (KPI) umtuk membuat regulasi untuk mencegah tayangan infotainment yang bertentangan dengan norma dan kesuilan sehingga masyarakat dapat memperoleh informasi yang bermutu.

Sementara itu, praktisi infotainment Ilham Bintang menyambut baik keputusan MUI terkait fatwa haram untuk menonton, menayangkan gosip, dan hal-hal yang menyangkut masalah pribadi. Fatwa ini juga dianggap Ilham sebagai momentum bagi infotainment untuk memperbaiki konten berita dan kemasannya.

Ditambahkan Ilham infotainment sebagai berita memang harus bekerja sesuai kaidah jurnalistik. Namun sebagai praktisi ia hanya bisa mengingatkan rekan seprofesi bila masih ada yang membuat berita gosip. Ia juga menginginkan agar tayangan infotainment tidak disensor.

Bank Sperma Haram Tetapi Bank ASI Boleh



JAKARTA, KOMPAS.com — Majelis Ulama Indonesia (MUI) menyatakan, praktek jual beli sperma haram hukumnya, sedangkan pendirian bank air susu ibu (ASI) diperbolehkan dengan persyaratan tertentu.

"Donor sperma diharamkan, begitu juga mendirikan bank sperma," demikian fatwa MUI yang dibacakan Wakil Sekretaris Komisi Fatwa MUI Asrorun Ni’am Sholeh dalam Musyawarah Nasional (Munas) MUI ke VIII di Hotel Twin Plasa, Jakarta Barat, Selasa.

Dalam kesempatan itu, MUI juga membahas mengenai wacana pendirian bank ASI dengan persyaratan tertentu. "Syarat pertama adalah bank ASI boleh setelah melalui musyawarah antara orangtua bayi dan donor yang termasuk pembahasan mengenai biaya bagi donor," ujar Asrorun.

Musyawarah antara kedua belah pihak dibutuhkan karena anak yang menyusu dari ibu yang sama akan menjadi saudara sesusuan yang haram hukumnya untuk menikah.

Jika orangtua bayi mengetahui siapa donor bagi ASI yang digunakan, pernikahan antara saudara sesusuan yang diharamkan agama tersebut dapat dihindari.

Syarat lain dari dibolehkannya bank ASI tersebut adalah bahwa donor harus dalam kondisi sehat dan tidak hamil selama memberikan ASI-nya. "Para donor juga harus tetap menjaga syariat Islam dalam perilaku sehari-hari," kata Asrorun.

Ariel - Luna Akan Berkahwin ??

Vokalis grup band Nidji, Giring, seusai menjenguk Ariel yang telah menjadi tersangka terkait kasus video porno, di Gedung Bareskrim Mabes Polri, Jakarta Selatan, Jumat 1/7/2010 malam.



JAKARTA, KOMPAS.com — Giring, vokalis grup band Nidji, mengaku ikut bahagia mendengar kabar yang menyebut bahwa Ariel dan kekasihnya, Luna Maya, akan menikah di tahanan. Sebagai teman sesama musisi, Nidji pun meminta agar dia ikut diundang saat hari bahagia itu.

"Harusnya sih kita diundang. Namanya ada sahabat berbahagia, harus ikut didukung," kata Giring, Jakarta, Selasa (27/7/2010).

Giring menganggap wajar bila Ariel dan Luna akhirnya memutuskan untuk menikah di dalam tahanan dan jauh dari ingar-bingar dunia hiburan. Menurutnya, asal syarat-syarat untuk terjadinya pernikahan, seperti adanya calon mempelai, saksi, dan penghulu telah dipenuhi, maka pernikahan tersebut dianggap sah.

"Ya, dalam Islam itu apa syarat perkawinan? Ada calon mempelai, ada saksi, penghulu, sudah. Sah-sah saja dalam tahanan juga," cetusnya.

Detik cemas dua beradik Diculik

Fauziah mendengar cerita Farhana sambil meriba Siti Haidar.


KAMUNTING: “Tak baik tinggalkan mereka (mangsa) jauh-jauh, kasihan mereka.” Itu antara perbualan tiga perompak yang sempat didengar seorang remaja perempuan, Nurul Fatin Farhana Dzulkafli, 17, yang menjadi mangsa culik hampir dua jam selepas kereta milik bapanya dilarikan penjenayah terbabit di pekan Kuala Kangsar dekat sini, kelmarin.

Dalam kejadian kira-kira jam 9.30 malam, Nurul Fatin Farhana bersama adiknya, Siti Haidar, 6, terpaksa melalui detik mencemaskan selepas dilarikan tiga lelaki yang merampas kereta bapa mereka ketika kenderaan itu ditinggalkan ibu bapanya di depan sebuah kedai gambar di Jalan Sagor di sini.

Sebaik memasuki kereta itu, seorang daripada penjenayah mengarahkan dua beradik berkenaan diam jika tidak mahu dicederakan.

Selepas hampir dua jam berada dalam tawanan penjenayah terbabit, dua beradik itu ditinggalkan di tepi jalan sunyi dan gelap di Liman Kati, kira-kira 20 kilometer dari tempat kereta bapa mereka dilarikan.

Pada kira-kira jam 11.20 malam, dua beradik itu ditemui seorang lelaki yang kemudian membawa mereka ke Balai Polis Kuala Kangsar.

Kereta Honda Accord milik bapa mangsa ditemui semula di Rantau Panjang, Kelantan, kira-kira jam 1.40 pagi.

Menceritakan detik cemas itu, Nurul Fatin Farhana berkata, dia sempat mendengar perbualan ketiga-tiga perompak terbabit sebelum dia dan adiknya ditinggalkan di kawasan terpencil selepas dilarikan hampir dua jam.

Menurutnya, ketika dilepaskan kumpulan perompak itu, seorang daripada mereka turut ‘bermurah hati’ memberi wang RM10, dua lampu picit dan kunci rumah.

“Kejadian berlaku begitu pantas dan saya tidak merancang untuk melarikan diri kerana adik (Siti Haidar) nyenyak tidur di tempat duduk belakang.

“Ketika dilarikan, saya mematuhi semua arahan kerana bimbang dicederakan selain khuatir mereka merogol saya,” katanya ketika ditemui di rumahnya di Taman Mewah di sini, semalam.

Katanya, penjenayah itu memandu laju kereta bapanya dan pernah satu ketika diberhentikan secara mengejut menyebabkan dia terkejut.

Ibu mangsa, Fauziah Saafie, 41, berkata dia bersama suami, Mejar Dzulkafli Ahmad, 48, keluar dari rumah kira-kira jam 8 malam ke pekan Kuala Kangsar bagi mengambil tempahan gambar di sebuah kedai gambar.

“Ketika tiba di tempat kejadian, saya dan suami meninggalkan kedua-dua anak yang tidur dalam kereta dengan enjin kenderaan tidak dimatikan dan pintu tidak dikunci.

“Selang lima minit kemudian, suami memaklumkan kereta kami dilarikan bersama dua anak yang berada dalam kenderaan itu,” katanya.

Katanya, dia hampir terduduk dan pengsan sebaik mengetahui anak-anaknya dilarikan perompak sebelum menghubungi polis.

“Kejadian itu memberi pengajaran kepada saya untuk lebih berhati-hati pada masa depan,” katanya.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Kuala Kangsar, Superintendan Abdul Gaffar Muhammad ketika dihubungi mengesahkan kejadian itu dan berkata pihaknya masih menjalankan siasatan lanjut.

Menurutnya, siasatan awal mendapati kedua-dua mangsa tidak dicederakan dan mereka ditemui seorang lelaki sebelum dibawa ke balai polis berhampiran.

ANGKASAWAN MALAYSIA: Pilih tarikh 10 Oktober

Dr Sheikh Muszaphar dan Dr Halina mengumumkan tarikh perkahwinan mereka.


KUALA LUMPUR: “Sudah lama saya menunggu saat ini dan akhirnya hasrat itu akan tercapai tidak lama lagi selepas anak saya bersama pasangannya memilih Oktober ini sebagai hari bersejarah mereka,” kata Datin Zuraida Datuk Sheikh Ahmad, 65, ibu kepada angkasawan negara, Datuk Dr Sheikh Muszaphar Shukor Datuk Sheikh Mustapha, 38.

Menurut Zuraida, dia tidak dapat menyembunyikan perasaan gembira apabila anak ketiganya akan menamatkan zaman bujangnya selepas sekian lama menunggu.

“Setiap kali saya menimbulkan pertanyaan mengenai perkahwinan, dia sering mengelak sambil menyatakan masanya akan tiba suatu hari nanti.

“Akhirnya, masa yang ditunggu tiba juga dan saya berdoa semua yang dirancang akan berjalan dengan lancar selain berdoa kebahagiaan sentiasa mengiringi kehidupannya kelak,” katanya ketika ditemui selepas sidang media pengumuman tarikh perkahwinan anaknya di Hotel JW Marriot di sini, semalam.

Dalam sidang media itu, Dr Sheikh Muszaphar bersama pasangannya, Dr Halina Mohd Yunos, 30, menjemput rakyat Malaysia menghadiri majlis perkahwinan yang akan berlangsung pada 10 Oktober ini dengan tarikh berkenaan dipilih sempena ulang tahun ketiga detik Dr Sheikh Muszaphar ke angkasa lepas menaiki Soyuz TMA-11 yang dilancarkan ke Stesen Angkasa Lepas Antarabangsa (ISS) pada 10 Oktober 2007.

Bertemakan ‘Pahlawan Melayu di Istana Kayangan’, pasangan berkenaan dijangka melangsungkan pernikahan mereka pada sebelah pagi di Masjid Tuanku Mizan Zainal Abidin Putrajaya yang terbuka kepada orang ramai sebelum majlis resepsi yang diadakan pada sebelah malamnya di Pusat Konvesyen Antarabangsa Putrajaya (PICC).

Malah, pasangan itu turut akan meluangkan masa antara satu hingga dua jam untuk sesi bergambar bersama peminat dengan sebuah mini pelamin akan disediakan di luar masjid. Seramai 1,000 tetamu dijangka menghadiri majlis resepsi mereka.

KISAH LARI KELOMBOK: Hidup dengan lauk kenduri

Ku faridah (kanan) menangis sambil memeluk ahli keluarga selepas kembali ke pangkuan keluarga di Kampung Kuala Pueh, Hulu Terengganu semalam.


HULU TERENGGANU - "Setiap hari anak-anak akan tanya, ibu apa lauk kita hari ini dan saya jawab tak ada.

"Hidup kami susah. Anak-anak terpaksa cari rumah yang adakan kenduri. Mereka membawa pulang lauk untuk kami makan sama-sama," demikian kata Ku Faridah Ku Seman, 33, seorang lagi wanita Malaysia yang terpedaya dengan lelaki Lombok dan hanya dapat kembali ke tanah air selepas hampir 10 tahun menderita.

Ku Faridah, seorang janda, mengenali lelaki itu yang bernama Rosman, 35, pada tahun 2000 sewaktu menetap di rumah adiknya di Johor Bahru.

Rosman dikatakan lelaki yang pandai mengambil hati semata-mata kerana dia sering menolong Ku Faridah dan adiknya membayarkan sewa rumah serta membelikan mereka makanan.

Mereka kemudian bercinta dan akhirnya bernikah tanpa restu keluarga di sebuah masjid di Johor Bahru sebelum lari ke Lombok, sebuah wilayah di Mataram, Indonesia.

Pasangan itu pada mulanya hidup bahagia dan dikurniakan tiga orang anak iaitu Mohd. Haikal Daniel, 9, Puteri Balqis, 4 dan Dewi Helen Fiona, 2.

PENCARIAN DIBLOG INI

Arkib Blog

Anda juga perlu baca

Related Posts with Thumbnails

Pengikut

Test for your internet speed

Ads

Catatan Popular