Nuffnang Ads

SAJIAN KAMI

BERITA-BERITA KASUS JENAYAH SEKSUAL DAN BERITA-BERITA SEMASA..

Khamis, 23 Jun 2011

Gadis tiada wali angkara ibu murtad

Mohd. Taufik Kiyai Shamsuddin (kiri) mengunjungi Siti Nor Afida Ahmad di rumah keluarga angkatnya di Taman Aman, Kota Tinggi, kelmarin.




KOTA TINGGI - Seorang wanita muda berdepan kesukaran mendirikan rumah tangga gara-gara ibunya murtad selepas bapanya meninggal dunia 20 tahun lalu dan menyerahkan dia dan dua adiknya kepada keluarga angkat.

Siti Nor Afida Ahmad, 22, dan pasangannya, Mohd. Hamdani Abu Talib, 28, merancang melangkah ke jenjang pelamin namun masalah ketiadaan wali dan sumber kewangan mencukupi menghalang cita-cita mereka untuk diijabkabulkan.

Bagaimanapun masalah mereka mendapat perhatian Pentadbir Agama Daerah Kota Tinggi, Mohd. Taufik Kiyai Shamsuddin yang datang ke rumah keluarga angkat Siti Nor Afida di Taman Aman di sini untuk merealisasikan hasrat mereka.

"Hasrat yang baik tidak perlu ditangguhkan bagi menghindari perbuatan mungkar dan maksiat yang dimurkai Allah. Namun mereka perlu mengikut prosedur yang diwajibkan seperti pasangan bakal pengantin lain," katanya yang ditemui di sini semalam.

Beliau diiringi Ketua Pemuda UMNO Bahagian Kota Tinggi, Mesran Tukiman yang turut menyampaikan sumbangan bantuan khas kepada keluarga angkat Siti Nor Afida, Zubaidah Rahmat.

Menurut Mesran, jika segalanya berjalan lancar, pernikahan Siti Nor Afida dan Mohd. Hamdani bakal diadakan di Masjid Jamek Kota Tinggi dalam masa terdekat dengan segala perbelanjaan ditanggung Pergerakan Pemuda UMNO Bahagian Kota Tinggi.

Difahamkan Siti Nor Afida terpisah dengan dua adiknya, Siti Nor Faizah, 20, dan Mohd. Afiq, 19, sejak kecil kerana mereka turut diserahkan kepada keluarga angkat, masing-masing di Pontian dan Segamat.

Dia sebelum ini tinggal dengan keluarga angkat di Ulu Tiram, Johor Bahru namun pada 2004, dia mengambil keputusan tinggal bersama ibu angkatnya, Zubaidah Rahmat, 48, di Taman Aman, di sini sehingga sekarang.

Tiga beradik ini diserahkan kepada keluarga angkat setelah ibu mereka, Siti Noraniza Abdullah @ Chin Yoke Moi berkahwin lain dan kembali kepada agama asal selepas kematian suami, Ahmad Jamaludin, kira-kira 20 tahun lalu.

PENCARIAN DIBLOG INI

Arkib Blog

Anda juga perlu baca

Related Posts with Thumbnails

Pengikut

Test for your internet speed

Ads

Catatan Popular