Nuffnang Ads

SAJIAN KAMI

BERITA-BERITA KASUS JENAYAH SEKSUAL DAN BERITA-BERITA SEMASA..

Jumaat, 3 Jun 2011

Penculikan Nazarudin dirancang rapi

IMBAS: Sayu melihat dua anaknya, Nur Athirah dan Adib Irfan (kiri) yang kerap jatuh sakit kerana merindui bapa mereka yang diculik kumpulan bersenjata di selatan Filipina sejak 8 Mei lalu.




KUALA LUMPUR - Penculikan seorang ahli perniagaan Malaysia, Nazarudin Saidin di Pulau Jolo, selatan Filipina awal bulan lalu dipercayai telah dirancang rapi oleh satu sindiket penipuan rakyat tempatan yang mempunyai kaitan dengan sindiket penculikan di negara tersebut.

Malah, sebelum ini, terdapat lima kes penipuan menggunakan modus operandi yang sama dilaporkan kepada pihak berkuasa sejak tahun lalu, sebelum kejadian yang menimpa Nazarudin dilaporkan.

Kelima-lima mangsa dalam kejadian itu bagaimanapun tidak diculik kerana mampu membuat pembayaran seperti yang dituntut sindiket berkenaan.

Menurut sumber, rakyat tempatan yang terlibat dalam sindiket penipuan itu dikatakan mempunyai latar belakang pelarian yang bermastautin di negara ini sebelum mendapat status penduduk tetap.

Kata sumber itu, terdapat tiga lelaki yang dipercayai membuat pakatan dengan sindiket berkenaan termasuk seorang lelaki dikenali sebagai Ustaz Waris yang dikatakan berjaya mempengaruhi Nazarudin.

"Ustaz Waris mempengaruhi Nazarudin yang mendakwa mengetahui lokasi sebenar cicak tokek itu berada.

"Salah seorang daripada sindiket itu pula berperanan meminta sejumlah wang sebagai upah mencari cicak tokek yang dikatakan berada di atas gunung di selatan Filipina.

"Ustaz Waris yang berasal dari Bugis bagaimanapun gagal dihubungi atau dikesan selepas kes penculikan itu diberi liputan meluas," katanya ketika dihubungi di sini, hari ini.

Nazarudin diculik kumpulan Abu Sayyaf pada 7 Mei lalu yang dilaporkan meminta wang tebusan berjumlah sebanyak lapan juta peso (RM558,000) daripada seorang pegawai konsul Malaysia.

Ahli perniagaan cicak tokek berusia 38 tahun itu diculik sekumpulan 10 lelaki bersenjata berhampiran bandar Indanan di Pulau Jolo, selatan Filipina.

Mengulas lanjut, kata sumber itu, Nazarudin telah membayar 15,000 peso (RM1,045) kepada salah seorang ahli sindiket itu sebaik sahaja tiba di Filipina.

"Selang beberapa hari kemudian, lelaki berkenaan meminta lagi sejumlah wang untuk menguruskan lesen perniagaan cicak tokek. Nazarudin yang hanya membawa RM4,500 ketika itu mendakwa tidak mampu menunaikan permintaan itu sebelum dia kemudiannya diculik ketika sedang tidur," katanya.

Jelas sumber itu, kegiatan penculikan di selatan Filipina merupakan satu senario biasa akibat masalah ekonomi yang kritikal sehingga menyebabkan wujudnya pelbagai kegiatan jenayah.

PENCARIAN DIBLOG INI

Arkib Blog

Anda juga perlu baca

Related Posts with Thumbnails

Pengikut

Test for your internet speed

Ads

Catatan Popular