Nuffnang Ads

SAJIAN KAMI

BERITA-BERITA KASUS JENAYAH SEKSUAL DAN BERITA-BERITA SEMASA..

Sabtu, 30 April 2011

Video Seks: Dua Datuk T terima ugutan lapor polis





BANGI: Bekas Ketua Menteri Melaka, Tan Sri Rahim Tamby Chik mendakwa beliau dan seorang lagi trio ‘Datuk T’ iaitu Datuk Shazryl Eskay Abdullah menerima ugutan serta ancaman keselamatan daripada pihak tidak dikenali.

Beliau berkata, ugutan serta ancaman berkenaan diterimanya beberapa minggu lalu selepas mendedahkan video seks yang dikatakan mirip wajah Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Katanya, pihak terbabit juga bukan saja mengugut serta mengancam untuk mencederakan dirinya, malah ahli keluarga mereka. “Saya menerima ugutan daripada pihak tidak dikenali mahu mencederakan saya serta ahli keluarga beberapa minggu lalu dan saya sudah membuat laporan polis berhubung perkara itu.

“Bukan saya saja, malah (Datuk) Shazryl Eskay juga turut menerima ugutan sama,” katanya semalam, selepas menyampaikan ucaptama Program Memperkasakan Model Baru Ekonomi (MBE) anjuran Gagasan Badan Ekonomi Melayu serta UMNO Bahagian Serdang.

Rahim menggesa polis mendedahkan segera identiti pelaku dalam video seks berkenaan supaya rakyat tidak terkeliru.

Sementara itu, empat laporan polis dibuat oleh tiga individu ekoran kekecohan dicetuskan penyokong Parti Keadilan Rakyat (PKR) ketika majlis sumpah laknat oleh Shazryl Eskay di Masjid Amru Ibni Al-As, Bandar Baru Sentul, petang kelmarin.

Ketua Polis Daerah Sentul, Asisten Komisioner Zakaria Pagan, berkata pihaknya sudah menerima semua laporan itu dan akan menjalankan siasatan berhubung dakwaan yang dinyatakan.

“Kita akan menyiasat mengikut saluran undang-undang termasuk menyiasat dakwaan menyatakan pihak pembangkang cuba merampas pembesar suara surau berkenaan serta bertindak kasar terhadap jemaah,” katanya.

Video Seks: Anwar patut sumpah nafi tuduhan

Mufti Perlis, Dr Juanda Jaya.




KUALA LUMPUR - Datuk Seri Anwar Ibrahim sepatutnya bersumpah menafikan beliau adalah pelaku dalam video seks yang didedahkan, bukan Datuk Shazryl Eskay Abdullah yang patut berbuat demikian, kata Mufti Perlis, Dr Juanda Jaya.

Ketika dihubungi di Makkah semalam, Juanda berkata memadai bagi Anwar bersumpah dengan berkata ‘Wallahi tuduhan itu palsu’.
Beliau berkata, dalam hukum Islam, kaedah yang diamalkan dalam kes jenayah seperti ini ialah pendakwa perlu membukti pertuduhan dan yang kena tuduh bersumpah menafikan tuduhan.

“Datuk Shazryl Eskay tidak patut bersumpah, yang patut bersumpah adalah orang yang kena tuduh (Anwar) bagi menafikan tuduhan itu,” katanya semalam.

Juanda turut berkata, beliau mahu kes membabitkan video seks berkenaan diselesaikan dengan segera kerana ia memalukan umat Islam.

“Mahkamah Syariah perlu proaktif memutuskan hal ini dengan segera untuk menutup aib umat Islam, bukan menjadi penonton saja. Semua pihak perlu menjaga imej Islam,” katanya.

Sementara itu, Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria, berkata beliau tidak ditemui atau dihubungi Anwar bagi mendapatkan nasihat berhubung sumpah laknat untuk membuktikan ketua pembangkang itu bukan pelaku dalam video seks.
Sebaliknya, beliau tidak menolak kemungkinan Anwar menggunakan kenyataannya yang disiarkan dalam beberapa portal berita untuk tidak bersumpah laknat seperti dilakukan Shazryl Eskay, kelmarin.

Beliau turut menafikan ada menzahirkan kata-kata simpati terhadap Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR) itu.

“Saya tidak pernah dihubungi atau ditemui Anwar untuk mendapatkan pandangan saya mengenai sumpah laknat, mungkin dia berpandu kepada kenyataan saya baru-baru ini,” katanya ketika dihubungi di sini, semalam.

Harussani antara tokoh agama yang didakwa Anwar memberi nasihat kepadanya untuk tidak bersumpah laknat, malah Ahli Parlimen Permatang Pauh itu mendakwa Mursyidul Am PAS, Datuk Nik Aziz Nik Mat menasihatkan beliau supaya tidak melayan desakan untuk bersumpah laknat kerana tuduhan yang dikenakan terhadapnya perlu diselesaikan di mahkamah syariah.

Dalam ucapan di Dewan Kampung Bukit Seputeh, malam kelmarin, Anwar mendakwa beberapa bekas mufti seperti bekas Mufti Wilayah Persekutuan dan bekas Mufti Perlis menasihatkannya selain Harussani dan menyatakan simpati tuduhan zina yang dikenakan terhadapnya.

Sementara itu, Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (JAWI) mengesahkan upacara sumpah laknat Shazryl Eskay di Masjid Amru Ibni Al-As kelmarin mendapat kebenaran pihaknya dan juga jawatankuasa kariah masjid itu.

Ketua Pengarah JAWI, Datuk Che Mat Che Ali menegaskan pihaknya tidak menghalang mana-mana pihak atau individu Islam hendak mengadakan upacara seumpama itu di dalam masjid bawah kawal seliaan mereka.

Video Seks: Saya tidak mahu tonton – Wan Azizah




BUKIT MERTAJAM - Datin Seri Dr. Wan Azizah Wan Ismail menegaskan, beliau tidak akan menonton klip video terbaru yang memaparkan imej lebih jelas seorang pelaku seks didakwa mirip wajah suaminya, Datuk Seri Anwar Ibrahim yang kini tersebar di Internet.

Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR) itu dalam satu sidang akhbar di sini hari ini berkata, tiada keperluan untuknya berbuat demikian kerana yakin pelaku seks dalam rakaman itu bukan suaminya.

‘‘Saya memang pasti, lillahitaala. Itu bukan suami saya,” katanya yang kelihatan tidak senang ketika diajukan pertanyaan berhubung perkembangan terbaru itu.

Ditanya sama ada beliau tidak mempunyai keinginan untuk mendapatkan kepastian dengan menonton sendiri video tersebut, Wan Azizah menegaskan:‘‘Saya tidak mahu tengok, itu haram. Saya tidak mahu, di televisyen pun saya tidak tengok kerana ia tidak baik untuk anak dan cucu saya”.

Dalam sidang akhbar 5 April lalu, Wan Azizah mengakui ada menonton sebahagian rakaman video seks berdurasi 1 minit 47 saat yang dimuat naik kali pertama di Internet awal bulan ini tetapi menafikan lelaki dalam video berkenaan adalah suaminya.

Khamis lalu, rakaman penuh video aksi seks yang dikaitkan Ketua Pembangkang itu sudah dimuat naik ke laman perkongsian video, YouTube dengan memaparkan imej pelaku lebih jelas berbanding visual klip video yang di muat naik sebelum ini.

Sumpah laknat: Kami bukan cari gaduh, cuma nak membuktikan kebenaran.

IMBAS: TRIO Datuk T iaitu Datuk Shazryl Eskay Abdullah, Tan Sri Rahim Thamby Chik dan Datuk Shuib Lazim hadir di Masjid Amru Ibni Al As, Bandar Baru Sentul bagi melakukan sumpah laknat berhubung isu rakaman video seks yang membabitkan Anuar Ibrahim pada jumaat lepas.



KUALA LUMPUR - Meskipun dicemuh, dihina dan diugut oleh penyokong Parti Keadilan Rakyat (PKR) sebelum dan selepas Datuk Shazryl Eskay Abdullah melakukan sumpah laknat semalam, namun trio Datuk T menegaskan bahawa mereka tidak gentar dengan segala bentuk tekanan tersebut.

Sebaliknya, bagi trio berkenaan iaitu Shazryl Eskay sendiri, bekas Ketua Menteri Melaka, Tan Sri Abdul Rahim Thamby Chik dan bekas Bendahari Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa), Datuk Shuib Lazim, apa yang berlaku membuatkan mereka bersemangat untuk terus menegakkan kebenaran.

Mengecam tindakan provokasi dan huru-hara yang dicetuskan segelintir penyokong PKR sewaktu sumpah laknat Shazryl Eskay di ruang solat Masjid Amru Al-As di sini, trio itu melontarkan persoalan kepada pihak terlibat mengapa perlu takut dengan tindakan mereka.

"Saya sedih kerana kekecohan itu tidak sepatutnya berlaku. Kami pergi dengan niat baik dan telah meminta kebenaran ahli jawatankuasa masjid untuk melakukan sumpah laknat.

"Kami bukan cabar dia (Datuk Seri Anwar Ibrahim). Kami ajak dia bersumpah laknat bersama. Selepas Anwar tidak hadir, orang lain janganlah kacau. Kami ke masjid bukan untuk bergaduh.

"Tak patutlah berlaku. Selain Islam, kita sebagai orang Melayu, ada adat dan budaya hormat-menghormati. Amalan gangster janganlah ditunjukkan dalam masjid," katanya di sini hari ini.

Pada jumaat lepas, Shazryl Eskay melafazkan sumpah laknat bagi membuktikan Anwar yang juga Penasihat PKR merupakan pelaku dalam rakaman video aksi seks melibatkan seorang pelacur dipercayai dari China.

Shazryl Eskay berkata, sebelum melangkah masuk ke ruang solat masjid berkenaan untuk melakukan sumpah laknat, Allah memberi sumber kekuatan biarpun tahu beliau dan dua lagi rakannya akan 'dihimpit' dengan segala cemuhan dan tentangan.

"Sebelum pergi, kami ada terima panggilan supaya membatalkan hasrat (bersumpah) kerana berlaku kekecohan. Tetapi kami nekad dan tetap pergi. Kami tidak gentar dengan Anwar dan sesiapa sahaja yang cuba menghalang," tegas beliau.

Mengenai ugutan yang diterima, Shazryl Eskay berkata: "Ia tidak perlu dilayan. Saya tidak mahu sebut apa bentuk ugutan tersebut. Apa pun yang berlaku, ini adalah perjuangan kami dalam menegakkan kebenaran.

Pelajar hamil: Pedaya Ibubapa dan keluarga




KUALA LUMPUR: Ada ibu bapa percaya rakan anak datang ke rumah untuk belajar, tetapi akhirnya padah menimpa apabila alasan belajar diberi berakhir di bilik tidur.

Ada pula percaya anak berterus terang meminta izin untuk keluar dengan rakan sama ada lelaki atau perempuan untuk belajar, tetapi melencong ke tempat lain hingga kesudahannya ‘mendapat ilmu’ hal berkaitan seks.

Wartawan menemui seorang remaja yang terlanjur seawal usia 13 tahun yang ditemui di pusat siber di sini mengakui kerap melakukan seks oral bersama pasangan.

ADILAH, 13, “SAYA mula disentuh teman lelaki awal tahun ini. Itulah kali pertama saya melakukan hubungan seks, saya sendiri tidak menyangka akan terlanjur dan ia berlaku dalam sekelip mata.

Ketika itu teman lelaki ‘cinta monyet’ saya (dikenali sebagai Helmi) berusia 12 tahun datang ke rumah untuk menghantar buku sekolah. Dia pernah beberapa kali datang ke rumah untuk belajar bersama dan ibu bapa saya mengenalinya.

Entah mengapa, tiba-tiba Helmi beria-ia mengajak saya masuk ke bilik. Hati saya berdebar-debar dan perasaan bercampur baur masa itu.

Sebaik masuk ke bilik, tanpa melengahkan masa Helmi terus menutup pintu. Entah mengapa saya merelakan saja. Kami terlanjur dan semuanya berlaku terlalu pantas.
Ayah dan ibu tidak mengesyaki apa-apa antara kami. Tambahan pula mereka mengenali Helmi dan tahu kami berkawan.

Selepas beberapa lama, saya tidak datang bulan. saya cuba beritahu ibu, tetapi takut untuk berbuat demikian.

Melihat perubahan diri saya, seorang saudara menyarankan saya membuat pemeriksaan doktor. Ayah dan ibu terkejut. Mereka tidak percaya dan menafikan saya boleh terlanjur sejauh itu.

Saya hanya mendiamkan diri dan tidak berkata apa-apa kerana takut. Ayah dan mak paksa saya memberitahu hal sebenar, namun saya juga menafikan sudah melakukan hubungan seks sebelum ini.

Akhirnya, ketika pemeriksaan dilakukan, saya disahkan mengandung. Ayah dan ibu sangat kecewa dan terpaksa menerima hakikat itu.

Saya dikurniakan cahaya mata lelaki. Dalam gembira menimang cahaya mata, saya turut kesal atas apa yang berlaku. Namun, semuanya sudah terlambat.

Saya lukakan hati ayah dan emak. Anak saya pula akan dihantar kepada keluarga angkat.

Tiada apa yang dapat saya lakukan melainkan rasa kesal yang tidak sudah-sudah, tetapi saya percaya masih ada ruang dan peluang untuk saya berubah.

Makan kuat tapi badan makin melidi

AIQQAL bersama bapanya, Azman di rumah mereka selepas dibenarkan keluar dari hospital di Bandar Sri Permaisuri, Kuala Lumpur semalam.





KUALA LUMPUR – Sakit tapi selera makannya semakin menjadi-jadi.Itu fenomena luar biasa yang berlaku kepada Muhammad Aiqqal Azman, 12, yang menghidapi penyakit misteri sejak bulan Disember lalu.

Menurut ibunya, Wan Zuriati Wan Zulkipli, 37, anak keempatnya yang mesra dipanggil Aiqqal itu mampu makan nasi lima hingga enam pinggan besar sekali gus apabila lapar.

“Aiqqal tiba-tiba menjadi seorang yang kuat makan dan kadar pemakanannya luar biasa. Apa yang pelik, semakin banyak dia makan tetapi badannya tetap kurus.

“Namun, apabila seperiuk nasi, sup atau apa sahaja yang dimasak, dia boleh habiskan seorang diri. Perkara tersebut merisaukan kami sekeluarga,” katanya kepada wartawan di kediamannya di Kondo Mentari, Bandar Sri Permaisuri di sini semalam.

Wan Zuriati memberitahu, Aiqqal bukan sahaja makan dalam kuantiti yang banyak tapi berulang kali dan tidak kira masa dan tempat.

Malah, kata beliau, anaknya itu pernah bangun pukul 3 pagi semata-mata untuk makan.

Bagaimanapun, menurut Wan Zuriati, berat badan Muhamad Aiqqal yang dahulu mencecah 35 kilogram kini menyusut sehingga 20 kilogram sejak dimasukkan ke Hospital Pakar Ampang Puteri dua minggu lalu.

Ayah hamili anaknya, Bersimbah Darah Saat Digugurkan





BANGKALAN,( Madura, Jawa Timur) Ada suara rintihan dari dalam sebuah rumah. Warga yang mendengarnya merasa curiga, kemudian menghampirinya. Ternyata seorang gadis beliah bersimbah darah yang keluar dari kelaminnya. Ia telah menggugurkan kandungannya. Ia hamil setelah digagahi beberapa oleh ayah kandungnya.

Adalah Lias (50), warga asal Desa Kebun, Kecamatan Kamal, Kabupaten Bangkalan, diduga telah menghamili anak kandungnya sendiri. Karena malu, Lias pun memaksa korban untuk menggugurkan kandungannya.

Anaknya bernama IS (30), ditemukan warga sekitar dalam kondisi bersimbah darah di salah satu kamar rumahnya. Korban mengaku telah mengkonsumsi pil yang disinyalir bisa menggugurkan janin yang ada di dalam kandungannya.

Kepala Desa Kebun, Ach Madeni menjelaskan, terungkapnya kasus tersebut berawal dari adanya suara rintihan dari dalam rumah korban. Warga yang penasaran mencoba mendekat dan menghampiri rumah korban.

“Ternyata korban sudah bersimbah darah. Baru setelah ditanya, korban mengakui kalau dirinya sedang menggugurkan kandungan,” ujarnya, Selasa 26 April 2011.

Menurut Madeni, warga yang penasaran kemudian bertanya tentang siapa ayah si jabang bayi yang dikandung IS. Kepada warga korban mengaku bahwa dia diperkosa beberapa kali oleh ayah kandungnya hingga hamil. Warga pun melaporkan kejadian tersebut ke pihak kepolisian.

“Korban langsung diamankan petugas, untuk menjalani tindakan medis sekaligus dimintai keterangan terkait kejadian itu,” terangnya.

Informasi yang diperoleh dari tetangga dekat korban menyebutkan, Lias adalah suami yang ditinggal oleh istrinya bekerja di luar negeri. IS adalah putri dari pernikahannya dengan Jum sebelum istrinya meninggalkan Lias.

Sejak saat itulah Lias tinggal bersama putrinya. Besar kemungkinan, sejak saat itu pula pelaku melampiaskan nafsu bejatnya hingga IS mengandung lima bulan.

Akibat panik bercampur malu dengan tetangga karena kondisi perut korbanterus membesar, pelaku mendesak korban agar menggugurkan janin yang ada di dalam kandungan anaknya.

Kasat Reskrim Polres Bangkalan AKP Kolil, membenarkan adanya laporan warga tentang kasus pemerkosaan tersebut. Kolil mengaku, pihaknya masih melakukan penyelidikan dengan meminta keterangan korban serta sejumlah saksi. “Kasusnya masih kami dalami. Pelaku juga masih kami kejar,” ucapnya.

Istri Nikah dengan Pria Lain, Warga Mojokerto Minum Racun





MOJOKERTO - Stres ditinggal sang istri menikah dengan pria lain, Suwarno (40) warga Dusun Kalen Desa Kalen Kecamatan Dlanggu, Kabupaten Mojokerto nekat mengakhiri hidupnya minum racun serangga. Suwarno ditemukan tergeletak di belakang SPBU Kecamatan Dlanggu, Kabupaten Mojokerto.

Kapolsek Dlanggu, AKP Sahari mengatakan, saat anggotanya mengevakuasi korban, pada tubuh korban tidak ditemukan tanda-tanda kekerasaan. Namun, di sekitar tubuhnya tercium racun serangga.

Sebelum meninggal, kata Sahari, beberapa saksi mata mengaku sempat melihat korban mondar-mandir di area SPBU Dlanggu. Namun, beberapa saat kemudian, korban ditemukan sudah tidak bernyawa.

"Keterangan dari pihak keluarga, korban memang sudah sering keluar masuk rumah sakit jiwa sejak berpisah dengan istrinya 8 tahun lalu. Bahkan, terakhir korban sempat minta surat rujukan ke RSJ Menur, Surabaya," kata Sahari kepada warwatan di lokasi, Sabtu (30/4/2011).

Pengamatan wartawan, saat jenazah korban dievakuasi, ratusan warga memadati tempat kejadian. Beberapa warga juga terlihat berbisik kata-kata heran, karena korban selama ini dikenal baik. "Ndak nyangka pak Suwarno bunuh diri," kata salah satu warga pada temannya.

ABG Diperkosa kali ke 5 di Belakang Rumah





DEPOK - Nasib nahas dialami seorang remaja asal Jalan Raya Parung, Sawangan, Depok, Jawa Barat, RK (16). Keperawanannya direnggut oleh temannya sendiri yang juga masih remaja. RK diperkosa saat diajak berkencan kelima kalinya oleh pelaku, Kn (16).

RK diperkosa pada Selasa 27 April lalu sekira pukul 21.00 WIB, saat Kn mengantar RK pulang usai berkencan. Karena rumah korban dalam keadaan sepi, tiba-tiba Kn membawanya ke belakang rumah dan memperkosanya di atas dipan kayu.

RK mengaku diancam dengan mulut dibekap oleh pelaku agar tidak berteriak. Kn juga berjanji akan menikahi RK setelah mau digagahi. "Dia janji katanya mau menikahi saya, tapi katanya hanya nikah kontrak setelah itu saya akan dicerai," tutur RK di Polres Depok, Kamis (29/04/11).

RK pun baru mengetahui bahwa pelaku sudah menikah. Atas perbuatan Kn, keluarga RK pun melaporkan hal itu kepada Polsek Sawangan, Depok.

Ayah RK, Ahyar (46) tentu tidak terima dengan perbuatan Kn. Kn pun tak mau menikahi anaknya secara resmi sehingga ia ingin pelaku dipenjara.

"Saya sudah lapor ke polisi, tetapi pelaku belum juga ditangkap, terlalu lama, saya padahal sudah bawa barang bukti celana dalam dengan bercak darah, putri saya juga trauma," tandas Ahyar.

Bocah Jumbo, Usia 10 Beratnya 85 Kg

Bocah kelas IV SD Landi Kanusuang, kemacatan Mapilli, Polman, Sulbar kesulitan menurunkan berat badan meski Setiap hari Dipaksa Berolah Raga.



POLEWALI MANDAR - Ajaib memang, Dinda, seorang anak perempuan berusia 10 tahun memiliki berat dan fisik yang melebihi anak perempuan seusianya.

Dinda Hari, bocah berusia 10 tahun di Polewali Mandar, Sulawesi Barat ini memiliki berat badan jauh di atas normal anak-anak seusianya. Ukuran badannya yang besar membuatnya memiliki julukan bocah jumbo.

Kini, berat badan Dinda mencapai 85 kilogram lebih. Bermacam-macam program diet dan olahraga rutin diterapkan keluarganya, tetapi hal itu tidak membuat berat badannya turun.

Kelebihan berat badannya yang jumbo tidak membuat prestasi belajar bocah yang gemar olahraga ini melorot. Dari 40 lebih siswa teman sekelasnya, Dinda termasuk rangking dua atau mengalahkan 38 teman sekelasnya.

Siswi kelas IV SD di Desa Landi Kanusuang, Kecamatan Mapilli, Polewali Mandar, ini tergolong bocah terbesar di dunia. Ia tidak memiliki sejarah yang aneh sejak lahirnya. Ia lahir normal, yaitu 3,2 kilogram, seperti rata-rata anak balita seusianya. Pertumbuhan fisik yang tidak normal mulai terlihat sejak empat tahun kelahirannya. Usia Dinda ketika itu baru menginjak lima tahun, tetapi berat badannya telah mencapai 48 kilogram.

Dinda bercita-cita jika besar nanti, dia akan dapat menjadi seorang Guru.

Pelaku video seks diperiksa polisi

DS (19), mengenakan kaos hijau muda dibalut jaket hitam berbahan sweater saat dimintai keterangan di kantor Polsek Kemang, Kamis (28/4/2011) siang.



BOGOR - Sehari setelah berita peredaran video mesum ABG muncul di sejumlah media cetak dan elektronik, Polsek Kemang langsung memanggil pemeran dalam video mesum berdurasi 3 menit 35 detik itu. Keduanya, DS (19) dan JF (20), datang ke Polsek Kemang, Kamis (28/4/2011) siang.

DS dan JF yang diperiksa di ruangan terpisah, mengakui semua perbuatannya. Kepada penyidik, DS dan JF membenarkan bahwa gambar dua orang dalam video itu adalah mereka. Namun, baik JF maupun DS membantah kalau mereka yang merekam adegan mesum tersebut.

Suwandi mengatakan, DS mengakui sudah menikah dengan JF beberapa saat setelah video mesum yang dilakukan keduanya beredar di masyarakat. Dari keterangan DS dan JF kepada penyidik, perbuatan layaknya suami istri itu dilakukan di sebuah rumah kosong di salah satu perumahan di Kecamatan Kemang.

“Mereka mengaku lupa tanggal dan hari kapan mereka melakukan perbuatan tersebut,” kata Suwandi didampingi Kanit Reskrim Polsek Kemang AKP Bambang Suharto.

Wakapolsek menjelaskan, pihaknya masih mengembangkan kasus peredaran video mesum yang menggegerkan warga Desa Pabuaran, Kecamatan Kemang ini. Untuk menguatkan penyelidikan, pihaknya sudah mengumpukan bukti-bukti, terkait rekaman video mesum itu.

“Sampai saat ini status keduanya masih sebagai saksi. Kami akan kembangkan kasus ini untuk mengungkap siapa pelaku yang merekam dan menyebarkan video tersebut,” ujarnya.

JF pria yang ada dalam video mesum itu tiba lebih dulu di Mapolsek Kemang, Jalan Raya Semplak, Bogor Barat, Kota Bogor. Mengenakan kemeja hitam, JF berusaha mengindari wartawan. Sekitar pukul 10.30, seorang wanita yang mengenakan kaos hijau muda dibalut jaket hitam berbahan sweater tiba di kantor Polsek Kemang. Tangan kanannya memegang lengan seorang pria paruh baya yang membawanya ke dalam ruang penyidik.

Belakangan diketahui, wanita berambut sepunggung itu adalah DS yang gambarnya terekam dalam video tersebut. “Iya saya sudah menikah dan yang dalam video itu saya,” ucapnya pelan.

Video berdurasi 3 menit 35 detik itu menyebar melalui fasilitas bluetooth telepon selular. Rekaman video mesum itu diberi judul ‘Video Kamtek’ atau Kampung Tengah. Adegan mesum pasangan ABG itu direkam oleh seorang warga saat memergoki keduanya tengah melakukan hubungan badan layaknya suami istri di sebuah rumah kosong.

Naskah Melayu Tertua Ditemukan di Kerinci

manuskrip kerinci.





JAMBI - Budayawan Jambi Nukman SS mengatakan seorang ahli filologi dari Hawaii University Amerika Serikat, Uli Kozok dalam risetnya menyimpulkan naskah Melayu tertua di dunia ada di Kerinci.

"Dalam kesimpulan riset dari riset yang dilakukannya di tiga negara yakni Indonesia, Malaysia, dan Belanda, filolog Dr Uli Kozok menyimpulkan bahwa naskah Melayu tertua ada di Kerinci, tepatnya di Desa Tanjung Tanah," kata Nukman SS ketika dihubungi di Jambi, Sabtu.

Naskah tersebut, kata dia, menurut riset Uli Kozok ternyata jauh lebih tua 200 tahun dibanding dengan naskah surat raja Ternate yang sebelumnya dinyatakan sebagai naskah Melayu tertua di dunia.
Naskah kitab undang-undang Tanjung Tanah diperkirakan dikeluarkan pada abad 14.

Menurut Nukman, kesimpulan Uli Kozok tersebut juga didasari atas uji radio karbon yang dilakukan pihaknya di Wellington, Selandia Baru atas sampel bahan kertas Daluang (samakan kulit kayu) yang digunakan untuk penulisan naskah itu.

"Uli Kozok dari hasil uji radio karbon yang sangat akurat prediksinya itu menegaskan kalau Daluang yang digunakan untuk media penulisan naskah tersebut bisa dipastikan ditebang pada rentang waktu antara abad 12 hingga 13," katanya.

Dari usia itulah, menurut dia dapat diprediksikan penulisan naskah itu pun berkisar tidak jauh dari abad itu, maksimal pada abad ke 14 naskah itu telah dibuat.

Sesuai catatan sejarah pula, kata dia kalau pada masa itu Kerajaan Melayu yang beribukota di Darmasyaraya (sebuah kabupaten pemekaran Sumbar, tetangga dekat kabupaten Kerinci) diperintah oleh Raja Adityawarman, itu sedang pada masa puncak kejayaannya.

Prediksi umur naskah Kitab Undang-undang Tanjung Tanah itu pun juga berdasarkan pada analisa jenis aksara yang digunakan.

Meskipun diketahui Kerinci sudah dari masa sebelumnya telah memiliki aksara sendiri yakni aksara 'Incoung', namun empunya yang menuliskan kitab tersebut menggunakan aksara pasca-Pallawa, bukan aksara Pallawa dan bukan pula aksara Jawa kuno.

PAS Tidak Akan Keluar Pakatan Pembangkang, Kata Nik Aziz





KOTA BAHARU -- Mursyidul Am Pas Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat sekali lagi menegaskan bahawa PAS tidak akan keluar dari pakatan pembangkang.

Menteri Besar Kelantan itu menolak cadangan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini yang meminta Pas keluar dari pakatan pembangkang kerana pakatan itu jelas tidak memperjuangkan agenda bangsa, agama dan negara.

"Tolak, tolak, itu perkara lama," kata Nik Aziz kepada pemberita selepas merasmikan Program Bina Ummah "Maqasid al-Syariyyah" anjuran Perbadanan Tabung Amanah Tok Kenali di Balai Islam, Lundang di sini, hari Sabtu.

Perdana Menteri dalam lawatannya ke Terengganu berkata sudah tiba masanya Pas meninggalkan pakatan pembangkang khususnya DAP yang ternyata tidak pernah memperjuangkan Islam.

Najib berkata masa depan Malaysia sebenarnya lebih terjamin menerusi kepimpinan kerajaan Barisan Nasional (BN) dan UMNO.

Buat Laporan Polis Berhubung Kekecohan Di Masjid Amru Al-As Semalam




KUALA LUMPUR,(Bernama) -- Umno Cheras hari Sabtu membuat laporan polis terhadap tindakan penyokong Parti Keadilan Rakyat (PKR) yang membuat kekecohan di Masjid Amru Al-As, Bandar Baru Sentul selepas solat Jumaat semalam.

Laporan dibuat Timbalan Ketua Umno bahagian Datuk Mahadi Abdul Shukor di Balai Polis Pudu kira-kira pukul 4 petang.

Antara lain laporan itu meminta polis menyiasat dan mengambil tindakan tegas terhadap individu terbabit bagi memastikan kejadian tersebut tidak berulang.

Sementara itu di KELANTAN, laporan serupa turut dibuat Pertubuhan Kebajikan dan Dakwah Islamiah Malaysia (Pekida) Kelantan dan Persatuan Kelab Belia-Belia Malaysia (MAYC) Kelantan.

Penyelaras Pekida Kelantan, Zainuddin Ahmad yang mewakili pertubuhan itu membuat laporan tersebut di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Machang, manakala Presiden MAYC Kelantan Zamzani Harun berbuat demikian di IPD Gua Musang.

Semalam, kira-kira 300 penyokong PKR berkumpul dan membuat kekecohan di luar dan dalam masjid itu bagi menghalang ahli perniagaan Datuk Syazril Eskay Abdullah melafazkan sumpah laknat berhubung satu rakaman video seks yang pelakunya dikatakan menyerupai Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Tolak dakwaan PKR polis bergelar Datuk jumpa guru




SHAH ALAM - Dakwaan PKR terdapat pegawai kanan polis bergelar Datuk dari Ibu Pejabat Polis Bukit Aman, Kuala Lumpur dikatakan bertemu guru di beberapa sekolah di Kelantan dan berceramah mengenai Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim tidak wujud.

Setiausaha Polis Diraja Malaysia (PDRM), Datuk Ghazali Md Amin sah dan menafikan tiada nama atau jawatan pegawai polis terbabit di dalam pasukan PDRM seperti didakwa Naib Presiden PKR, Nurul Izzah Anwar.

“Saya sahkan memang tiada nama anggota atau pegawai berpangkat seperti itu dalam pasukan PDRM, termasuk di Bukit Aman,” katanya.

Semalam, Nurul Izzah dalam satu sidang akhbar mendakwa, pegawai polis berpangkat Senior Asisten Komisioner dari Bukit Aman itu pergi ke beberapa sekolah di Kelantan selama empat minggu berturut-turut dan didakwa memberi syarahan bahawa Anwar ancaman keselamatan negara serta lelaki dalam sebuah video seks hitam putih tersebar di Internet.

Menurutnya, maklumat itu disampaikan seorang guru di negeri terbabit dan beliau dalam proses mengumpul maklumat untuk mengecam perbuatan terbabit sekiranya benar ia dilakukan polis.

Bob Tutupoly kembali dengan `Widuri’

Bob Tutupoly.




KUALA LUMPUR - Suaranya masih merdu dan mempesonakan. Pada usia 71 tahun, Bob Tutupoly masih mampu memikat, membuatkan audien terpaku di tempat duduk dan memberi tumpuan sepenuhnya terhadap persembahan beliau.

Walaupun ketika tidak bernyanyi, ungkapan dari bibirnya ketika bercerita mengenai lagu dan anekdot peribadinya, sudah cukup memukau audien terhadap penyanyi veteran dari negara seberang ini.

“Saya telah mendendangkan lagu ini yang menaikkan nama saya, Widuri, lebih sejuta kali. Versi bahasa Inggeris akan diterbitkan tidak lama lagi. Widuri telah dinyanyikan dalam banyak bahasa, Tagalog, Thai dan Jepun,” kata Bob, ikon hiburan dari Indonesia ini sambil tersenyum mesra.

Bob tidak perlu berlatih atau mengadakan sesi latihan formal untuk memastikan suaranya kekal merdu sebegini.

“Saya tiada masa untuk memilih dan berlatih setiap lagu pada setiap kali sebelum persembahan. Isteri saya pun tahu. Saya tidak tetapkan sesi latihan untuk beberapa hari sebelumnya. Jadual saya selalunya padat. Malah saya baru pulang dari Belanda dan akan ke Indonesia untuk satu lagi persembahan,” kata pelantun lagu malar segar Widuri ini.

Beliau berada di Malaysia hanya untuk satu malam untuk menghiburkan para setiausaha dan ketua mereka serta para peminat pada majlis jamuan tengah hari di di Hotel Royal Chulan sempena sambutan Minggu Setiausaha.

Keinginan jadi PM punca Anwar gadai bangsa - Dr. Mahathir



ALOR SETAR — Tun Dr. Mahathir Mohamad berkata, keinginan tidak terkawal Datuk Seri Anwar Ibrahim hendak menjadi Perdana Menteri menyebabkan ketua pembangkang itu sanggup menggadai bangsanya demi mendapat sokongan bukan Melayu.

Beliau berkata, kejayaan jelas bekas timbalannya itu ialah memecah-belahkan perpaduan orang Melayu sehingga menjadi bangsa yang lemah.

Katanya, orang yang tidak berpuas hati dengan UMNO dan mahu melihat orang Melayu berpecah mengambil kesempatan ini dan mendapat ‘jaguh’ yang mampu merealisasikan cita-cita mereka.

Beliau berkata demikian semasa menyampaikan ucaptama pada perhimpunan anjuran Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (PERKASA) di sini hari ini.

"Orang Melayu mudah lupa. Mereka seharusnya belajar dari sejarah bagaimana British menguasai Raja-Raja Melayu yang memecah-belahkan perpaduan orang Melayu dan penubuhan Malayan Union,” kata mantan perdana menteri itu.

Dr. Mahathir berkata, UMNO ditubuhkan bagi menggabungkan bangsa Melayu tetapi masih ada orang sanggup merosakkan parti bangsanya sendiri.

Mendapat hidayah dalam lif




JOHOR BAHRU: “Saya berniat terjun bangunan dari tingkat 14 kerana tertekan dengan tindakan suami berhutang RM100,000 daripada along hingga kehidupan saya diganggu setiap hari.

“Ketika itu saya sarat mengandung tujuh bulan dan tidak tahu ke mana hendak mengadu, tetapi ketika berada di dalam lif hati berdetik supaya Tuhan tunjukkan jalan sebelum terlintas satu cahaya putih dan bisikan menasihati saya pulang ke rumah serta minum air kosong, tidur dan masalah akan selesai,” kata mualaf, Nurul Hidayah Abdullah, 40.

Dia yang juga ibu tunggal lima anak itu berkata, selepas itu niat untuk terjun bangunan dilupakan, sebaliknya keajaiban berlaku apabila fikirannya kosong manakala hati tenang sebaik terjaga daripada tidur keesokannya.

“Sejak itu hati bertambah yakin mengenai kebesaran Tuhan kerana sewaktu meminta petunjuk, saya menyebut nama Allah kerana sejak kecil mengetahui sedikit sebanyak mengenai Islam melalui pelajaran di sekolah.

“Selepas yakin dengan jalan yang dipilih saya nekad memeluk Islam walaupun ibu dan ayah serta adik-beradik menentang keras,” katanya.

Jumaat, 29 April 2011

Bapa pengantin malu dan maruah terjejas akibat ditipu




SINGAPURA - BELIAU rela berhabis asalkan majlis persandingan anaknya benar-benar meriah dan eksklusif - daripada majlis akad nikah pada Khamis hinggalah jamuan besar- besaran untuk tetamu pada Sabtu.

Encik Rosli Mohd Zain, 53 tahun, juga mahu melihat mempelai diiring ke majlis persandingan dengan menaiki kereta limousin dan dibawa menghirup bayu laut dengan kapal persiar di pulau-pulau selatan Singapura.

Justeru, beliau tidak teragak-agak memilih pakej mewah itu apabila anak perempuannya menyarankan kepadanya setelah mengunjungi Ekspo Perkahwinan di Singapore Expo November lalu.

Anak perempuannya jatuh hati setelah meneliti pakej 'hari perkahwinan suatu pengalaman yang tidak dapat dilupakan' yang ditawarkan Cherizsta Wedding Galleria.

Encik Rosli menempah pakej berharga $24,000 bagi majlis yang berlangsung pada 2 April lalu itu.

Pakej tersebut merangkumi pelamin, kendarat, kereta limousin, mak andam, jamuan untuk tetamu, termasuk pada hari nikah, berkat, kad undangan, sesi penggambaran dan bersiar-siar menaiki kapal.

'Saya ambil pakej tersebut kerana tidak mahu susahkan keluarga dan saudara-mara serta mahu majlis benar-benar meriah,' tambah Encik Rosli, seorang pemandu teksi dan ayah tiga anak.

Tetapi impian beliau tidak kesampaian kerana mendakwa khidmat yang diberi jauh daripada memuaskan.

'Pada malam hari nikah, jamuan yang disediakan tidak cukup untuk 300 tetamu. Apabila saya tanya tukang masak, beliau kata hanya disuruh siapkan jamuan untuk 100 orang.

'Ramai yang tak dapat makan. Nasib baik saya ada buat lauk-pauk sendiri untuk tambah-tambah.

'Sudahlah gitu, pembantu mak andam pakai seluar pendek di majlis akad nikah. Mana saya nak taruk muka saya?' tanya beliau.

Menurutnya lagi, lain warna hiasan di bawah blok yang beliau tempah, lain pula warna yang dipasang dan tiada kipas angin disediakan sedangkan beliau telah pesan 10 kesemuanya.

'Saya tambah marah kerana sampah sarap dibiarkan bertaburan selepas mereka pasang dekorasi bawah blok.

'Paginya saya kena sapu dan atur meja sendiri. Sarung kerusi juga tanpa reben dan bunga,' tambahnya dengan muka merah padam.

Menurut Encik Rosli lagi, bekas pemilik yang kini kakitangan Cherizsta Wedding, Encik Aszrul Mohd Yusoff, yang sepatutnya menyelaraskan majlis hanya 'muncul sekejap dan kemudian tak datang lagi'.

'Saya sungguh malu dibuatnya. Saudara-mara dan kawan-kawan perli saya kerana bayar semahal $24,000 tetapi banyak cacat celanya. Ini soal maruah!' tegas Encik Rosli, yang enggan membayar baki $2,400.

Anwar Ibrahim Operasi Plastik di London ?

Pria yang disebut-sebut mirip Anwar Ibrahim dalam video yang diunggah ke YouTube.




JAKARTA - Setelah video mirip dirinya beredar berdurasi 22 menit dan memperlihatkan dirinya melakukan adegan intim dengan seorang perempuan berwajah oriental, pemimpin oposisi Malaysia, Anwar Ibrahim, dikabarkan melakukan operasi plastik di Inggris pada 16 April lalu.

Dari informasi pihak keluarga Anwar Ibrahim menegaskan jika pria yang ada di dalam video bukan sang pemimpin oposisi.

Sejumlah pamflet beredar di stasiun pemberhentian di Kuala Lumpur dan memperlihatkan gambar yang diambil dari video di YouTube. Sebuah caption foto bertuliskan jika Anwar Ibrahim berangkat ke London untuk melakukan operasi plastik.

"Fikirkanlah, bahagian manakah tubuh badannya untuk diubah?," demikian tulisan yang ada di pamflet tersebut. Anwar dituduh segera melakukan operasi plastik agar tubuhnya terlihat berbeda yang ada di video dan jika pihak berwajib meminta dilakukan tes fisik jika kasus ini terus bergulir.

Kepala Kepolisia Kuala Lumpur Deputy Comm Datuk Zulkifli Abdullah mengatakan hingga saat ini tak ada laporan yang masuk terkait dengan beredarnya poster dan pamflet tersebut. "Ini tentu saja tindakan melanggar hukum di bawah undang-undang Printing Presses and Publications Act 1984," jelas Zulkifli.

Pendedahan NII: Shalat Tak Wajib, Minum "Red Wine" Halal

Podndok Pesantren AL Zaytun di Desa Mekarjaya, Kecamatan Gantar, Kabupaten Indramayu, Jawa Barat. Foto kanan adalah Bekas Menteri Peningkatan Produksi Negara Islam Indonesia (NII), Imam Supriyanto.



JAKARTA — Mantan Menteri Peningkatan Produksi Negara Islam Indonesia, Imam Supriyanto, menyatakan, Islam yang sebenarnya bukanlah ajaran yang dulu diajarkan oleh organisasinya tersebut. Imam Supriyanto kini telah resmi keluar dari Negara Islam Indonesia (NII).

Imam menuturkan bahwa banyak ajaran sesat dan menyimpang dari NII. Shalat lima waktu, misalnya, dianggap bukanlah kewajiban untuk dijalankan. Padahal, dalam Islam, hukum shalat lima waktu adalah wajib.

"Shalat ketika itu saya anggap hanyalah ritual, tidak wajib. Yang wajib adalah mencari sedekah, infak, sana-sini. Dengan cara apa pun, infak harus saya dapat karena mereka yang bukan NII akan kami anggap bukan Islam dan halal hartanya (untuk dimiliki)," cerita Imam.

Dari yang dia ceritakan itu kemudian terungkap bahwa para petinggi NII ternyata gemar minum red wine (anggur merah). Meminum anggur merah itu menurutnya dianggap halal karena dianggap sebagai tanaman yang banyak di surga.

Sebelumnya, Imam juga mengungkap aset NII dalam berbagai bentuk, mulai dari uang tunai, obligasi, hingga emas. Ia mengaitkan NII dengan Pondok Pesantrean Al Zaytun di Desa Mekarjaya, Kecamatan Gantar, Kabupaten Indramayu, Jawa Barat.

"Saya berdosa kalau tak menyampaikan apa adanya. Jangan sampai ada yang mengikuti langkah salah saya ini," aku Imam.

Kini, Imam mengaku harus meniti perjalanan hidupnya dari awal lagi. Imam yang tinggal di Purwakarta kini menjadi petani untuk menghidupi istri dan keenam anaknya.

Mengaku "Wali", Setubuhi 3 Santri Putri




SEMARANG- Seorang pria di Semarang, Jawa Tengah, tega mencabuli santri putri. Mengaku "wali" yang bisa menyebuhkan segala penyakit, dia merenggut kegadisan tiga santri putri.

R, sang pelaku, datang ke Pondok Pesantren Rahmatan Al Amin di Mijen dan mengaku dapat menyembuhkan berbagai penyakit. Bukannya penyakit yang disembuhkan, R justru berbuat tak senonoh terhadap tiga santri putri.

Tiga santri putri yang menjadi korban kebinalan R adalah HNI (23), warga Kaligetas, Mijen; NF (17), warga Kudus; dan IQ (25), warga Ungaran.

Mereka mengaku tak mampu menolak persetubuhan itu lantaran ditakut-takuti pelaku yang mengaku sebagai "wali" yang segala ucapannya bisa terjadi.

Pengasuh Pondok Pesantren Rahmatan Al-Amin Muhammad Nasyir Muhyi menjelaskan, terungkapnya kasus ini berawal dari laporan keluarga. Pelaku melakukan pencabulan dengan modus pengobatan alternatif.

Bersama para santrinya, Nasyir kemudian menyusun strategi untuk menjebak pelaku. Setelah datang, pelaku diinterogasi oleh beberapa tokoh masyarakat terkait dugaan pelecehan seksual yang dilakukannya.

“Dia sempat mengelak, namun setelah dicecar dengan berbagai pertanyaan akhirnya dia ngaku,” papar Nasyir.

Ditegaskan Nasyir, pelaku bukan seorang kiai apalagi wali. Dia hanya orang yang mengaku sakti yang datang ke Semarang. Kesaktian palsunya itu digunakan menipu masyarakat dengan dalih bisa mengobati segala macam penyakit, bisa mengubah kertas menjadi uang, mendatangkan uang dari langit dan lainnya.

“Dia mencari pasien jemaah-jemaah pengajian calon korbannya para gadis,” tambahnya.

Setelah mendapat calon korbannya, pelaku menyambangi rumah korbannya. Diduga saat itulah dia memaksa korban bersetubuh.

Saat ditemui di RSUD Tugu Semarang, R masih terkulai dengan selang infus. Pelaku mengaku masih trauma dengan bogem mentah warga. “Saya masih takut, masih trauma setelah dipukuli. Saya pusing sekali,” ujarnya.

Pelaku sempat berbelit-belit memberi keterangan dan terkesan tidak jujur. Pasalnya, saat ditanya soal luka bekas pukulan, dia menjawab bekas jatuh dari sepeda motor, padahal di sana banyak saksi dari santri yang turut mengawal dan menjaga agar tidak melarikan diri.

Sementara Pihak Polsek Mijen hingga saat ini belum menerima laporan resmi dari para santri yang menjadi korban aksi R.

Bocah Belasan Tahun Kabur dari NII




TANGERANG - Bocah berusia 12 tahun berhasil kabur setelah sempat disekap selama empat tahun di sebuah rumah di Pamulang, Tangerang, Banten. Rohani sampai dengan selamat di rumahnya di Kampung Sirna Rasa, Rumpin, Bogor, Jawa Barat, Jumat (29/4).

Rohani diduga menjadi korban perekrutan jaringan kelompok Negara Islam Indonesia atau NII. Dia bersedia diajak karena diiming-imingi akan disekolahkan. Selama dalam penyekapan, ia mengaku semua gerak-geriknya selalu diawasi. Tak jarang Rohani menerima doktrin untuk membenci orangtua. Selain itu Rohani juga diwajibkan menghafal Quran.

Dalam penuturannya Rohani juga menceritakan proses pelarian. Saat ada kesempatan, ia berusaha naik ke genteng. Selanjutnya dia meminta pertolongan di rumah sebelah untuk dibawa ke kantor polisi terdekat. Rohani ingin diantarkan ke rumah.

Bersama tiga kakak perempuannya, Rohani dinyatakan hilang empat tahun silam. Menurut Rohani ketiga kakaknya ada di rumah penyekapan juga. Tapi dia tak mengetahui alamat rumah tersebut.

Berbeda dengan Helda Tama. Perempuan berkerudung itu bergabung dengan NII selama sembilan bulan sejak 2006 silam. Kala itu ia bersedia bergabung karena dijanjikan masuk surga asalkan membayar sejumlah uang.

Enam Akun NII di Facebook

Bendera NII (Negara Islam Indonesia)





JAKARTA - Negara Islam Indonesia (NII) telah dinyatakan sebagai gerakan yang terlarang di bumi Indonesia. Namun, akhir-akhir ini, gerakan ini makin sering terdengar setelah kasus cuci otak yang melanda mahasiswa di sejumlah kampus di Pulau Jawa.

Gerakan ini juga merambah ke dunia jejaring sosial, Facebook. Setidaknya ada enam akun yang menggunakan nama Negara Islam Indonesia (NII).

Dari keenam ini, ada satu akun yang menggunakan huruf kapital dan memakai gambar profil bendera NII, bendera merah putih dengan bulan sabit dan bintang di tengah. Interaksi di akun ini lebih banyak dibanding akun NII lainnya.

Hingga Jumat malam, 29 April 2011, ada 2.739 facebookers yang menekan tombol suka (like) akun ini. Di dalamnya, pembuat akun mencantumkan proklamasi berdirinya NNI yang diteken SM Kartosoewirjo pada 7 Agustus 1949.

Pada wall, pemilik akun yang tidak menyebutkan nama menurunkan sejumlah tulisan mengenai pembentukan negara Islam di Indonesia dan diawali sekitar Januari 2010.

Selain itu, di bagian foto, pemilik akun mencantumkan judul 'Musuh-musuh Darul Islam'. Isinya, foto sejumlah petinggi negara ini seperti mantan Presiden Soekarno, mantan Presiden Soeharto, Ali Moertopo, mantan Kepala BIN Hendropriyono, LB Moerdani. Selain tokoh nasional ini, pemilik akun juga memasang foto lain yang dianggap sebagai musuh, yakni Datasemen Khusus 88 dan pimpinan Pondok Pesantren Al Zaytun, Indramayu, Jawa Barat yang bernama Panji Gumilang alias Abu Toto alias Abu Ma'arif.

11 mahasiswa hilang tak diculik NII



MEDAN – Kepolisian Daerah Sumatera Utara masih menyelidiki keberadaan jaringan pengikut paham Negara Islam Indonesia (NII) di Sumut sebagai langkah pendeteksian, meski sejauh ini jaringan itu belum ditemukan di daerah ini.

Kabid Humas Poldasu AKBP Raden Heru Prakoso mengatakan kepada Wartawan, jaringan NII belum terdeteksi di Sumut. Namun deteksi dini akan dilakukan dengan meningkatkan peran intelijen, hingga hasil maksimal menyatakan jaringan itu benar-benar tidak ada di Sumut.

Dia menjelaskan, pendeteksian dilakukan secara maksimal. Bukan hanya intelijen yang diberdayakan, tetapi juga polisi desa (police in village) akan berperan penting mendeteksi jaringan itu. Karena bukan tidak mungkin jaringan NII menancapkan organisasinya dari daerah dan berkembang menjadi kekuatan dengan perekrutan tak terduga. "Kita akan berdayakan secara maksimal police village atau babinkamtibmas," jelasnya tadi malam.

Selain itu melakukan koordinasi dengan unsur Muspida, termasuk dengan TNI. Juga dibutuhkan peran tokoh agama dan masyarakat untuk turut andil mengimbau dan mengingatkan masyarakatnya, sehingga tidak terjebak dalam jaringan itu.

"Instansi lain, baik TNI dan pemerintah daerah maupun tokoh masyarakat tentunya sangat diperlukan peran dan partisipasinya memantau keberadaan maupun informasi-informasi tentang NII," sebut mantan Wadirlantas Poldasu itu.

Mengenai laporan hilangnya 11 mahasiswi dan siswa SMA sejak 2008 dan 2009 yang dilaporkan ke Polda pada 2010, Heru mengatakan, tidak berkaitan dengan jaringan NII. Polda hingga kini masih mencari keberadaan mereka yang belum diketahui keberadaannya. "Diduga mereka berada di Aceh ikut pengajian Al-Haq, bukan NII," kata Heru.

Sebelumnya, 11 orang tua mengadu ke Poldasu. Mereka menyebutkan, anak-anak mereka hilang karena direkrut NII. Para orang tua itu mendesak Polda menemukan anak-anak mereka dan menangkap pelakunya.

Kesebelas orang yang menghilang diduga direkrut NII itu, Deyulanti, 24, alumni D3 USU dan mahasiswa semester 1 UMN, Nurhidayah, 23, alumni UMSU, Mawaddah, 23, alumni IAIN, Kiki Amalia, 18, pelajar SMKN 10 Medan, Gusti Khairani Simatupang, 22, mahasiswa UMSU semester VIII, Dori Israwani Siregar, 23, alumni mahasiswa Polmed, Harni Purnama Ningsih, 23, alumni USU, Yuli Mayasari, 24, alumni SMK, Surya Hidayati, 23, dan Supmalia, 23, Alumni Budi Darma serta Vera Novilina Sihombing, 21, mahasiswa Unimed semester VII.

‘Ingatan pada Bob usah hipokrit, riak’



KUALA LUMPUR: “Jangan hipokrit, jangan cari publisiti murahan dan jangan riak,” kata penyanyi kumpulan Wings, Awie kepada pelakon dan pengacara, Bob Lokman yang kebelakangan ini dikatakan kerap ‘menyerang’ dunia hiburan selepas bersara daripada bidang itu.

Awie atau nama sebenarnya Ahmad Azhar Othman, 43, berkata jika Bob mahu mencari ilmu akhirat, tidak perlu dia mencari publisiti dengan usahanya itu kerana itu bukan perbuatan yang baik.

Awie turut menegur Bob yang nama sebenarnya Mohd Hakim Lokman, 47, supaya memberikan tumpuan terhadap dunia baru yang beliau cari dan pada waktu sama tidak menyerang dunia hiburan yang beliau ceburi sebelum ini.

“Dia (Bob Lokman) pernah menjalani kehidupan dalam dunia hiburan ini untuk tempoh belasan tahun lamanya dan memperoleh pendapatan daripada dunia yang beliau kutuk ini.

“Apa yang saya hendak ingatkan Bob supaya tidak melakukan perbuatan yang boleh memalukan diri sendiri, bak kata pepatah meludah ke langit terkena muka sendiri.

“Kita pernah sama-sama ‘cari makan’ dalam bidang sama, tetapi apabila rasa nak beralih arah kenapa pula dia nak kutuk bidang yang pernah digelumangi,” katanya yang mendakwa mengenali Bob Lokman sejak 1985.

Sumpah Laknat: Tak sumpah atas nasihat Nik Aziz



AMPANG: Ketua pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim mendakwa beliau tidak tampil untuk bersumpah laknat berhubung isu video seks yang dikaitkan dengannya selepas mendapat nasihat Mursyidul Am PAS, Datuk Nik Aziz Nik Mat dan beberapa tokoh agama lain.

Anwar berkata, Nik Aziz menasihat beliau supaya tidak melayan desakan untuk bersumpah laknat kerana tuduhan zina yang dikenakan terhadapnya perlu diselesaikan di Mahkamah Syariah.

“Beberapa bekas mufti seperti bekas Mufti Wilayah Persekutuan dan bekas Mufti Perlis menasihatkan saya dan menyatakan simpati tuduhan zina yang dikenakan terhadap saya.

“Malah, saya turut mendapat simpati ulama dari Indonesia atas tuduhan yang dikenakan terhadap saya,” katanya ketika berucap di Dewan Kampung Bukit Seputeh di sini, malam tadi.

Ketua Pembangkang itu berkata, beliau tidak akan melayan desakan untuk bersumpah laknat sebaliknya akan terus memperjuangkan keadilan dan membantu rakyat.

Ijazah palsu dalam talian




KUALA LUMPUR - Dengan harga semurah AS$80 atau kira-kira RM240, seorang penipu sudah boleh membeli segulung ijazah atau Ijazah Doktor Falsafah (PhD) secara dalam talian tanpa perlu mengikuti pengajian yang mengambil masa bertahun atau menyediakan tesis.

Mereka bebas memilih apa saja bidang atau universiti untuk diisi di dalam ijazah palsu itu sebelum menggunakan gelaran doktor untuk memperdaya orang ramai sama ada ketika memohon pekerjaan, menjadi pakar motivasi, menceburi bidang politik, perniagaan atau sekadar berlagak sebagai bijak pandai akademik.

Tidak perlu menunggu lama sehingga mengambil tempoh empat ke lima tahun pengajian, sebalik dengan cara sedemikian ijazah atau PhD yang ditunggu boleh sampai ke tangan selepas tujuh hari pembayaran dilakukan, malah jika mahu menjimatkan masa, pembeli boleh mencetak sendiri sijil yang dibeli itu.

Ditambah sikap orang ramai yang mudah percaya dengan kepetahan seseorang individu bercakap tanpa meneliti latar belakang pengajiannya selain kelemahan majikan di Malaysia yang hanya melihat rekod jenayah orang yang memohon pekerjaan tanpa menitikberatkan status pendidikan menyebabkan kegiatan membeli ijazah sarjana dan PhD palsu semakin berleluasa.

Mendedahkan perkara itu, Pakar Kriminologi dan Presiden Persatuan Pemeriksa Penipuan Bertauliah (ACFE) Malaysia, Datuk Akhbar Satar berkata, pihaknya menerima aduan antara 40 hingga 50 kes ijazah dan PhD yang diragui ketulenannya sejak 2004.

Islam benarkan sumpah laknat

Petikan sumpah laknat yang diikrarkan pada upacara tersebut.




KUALA LUMPUR: Islam membenarkan umatnya melakukan sumpah laknat bagi tujuan mencari kebenaran selepas seseorang itu dikaitkan dengan sesuatu tuduhan atau kesalahan yang tiada jalan penyelesaian.

Seorang tokoh agama yang juga bekas mufti berkata, sumpah laknat atau disebut juga sebagai Mubahalah adalah sumpah saling melaknat dan berdoa kepada Allah supaya diturunkan bala ke atas individu yang berbohong dari kalangan orang yang bersedia bermubahalah.

“Proses sumpah laknat adalah perkara terakhir dan tindakan berani dilakukan mereka untuk membuktikan bahawa sesuatu dakwaan itu adalah benar dengan mengharapkan sesiapa yang berbohong mendapat laknat Allah.

“Sumpah laknat ini bukan perkara main-main kerana mereka yang bersumpah laknat mengharapkan balasan Allah demi mendapatkan kebenaran atas apa yang mereka katakan. Sumpah sebegini ada dinyatakan di dalam Islam untuk mengharapkan hidayah Allah terhadap perkara yang tidak dapat penyelesaian,” katanya yang enggan nama disiarkan ketika dihubungi di sini, semalam.

Sementara itu, Pengerusi Biro Agama dan Ulama Majlis Veteran UMNO Kelantan, Prof Madya Mohd Noor Deris, berkata proses mubahalah ada dinyatakan di dalam al-Quran melalui ayat al-Imran ayat 61.

“Perkara ini adalah kemuncak untuk mendapatkan kebenaran bagi mengelak tuduh menuduh... jadi mereka yang saling menuduh boleh bersumpah laknat untuk menyatakan apa yang dikatakan itu adalah perkara benar.

“Mubahalah dilakukan untuk menyatakan kebenaran dan menegakkan hujah terhadap sesuatu perkara yang tidak dapat dibuktikan dengan setiap individu berdoa bersungguh-sungguh dan bersumpah saling melaknat antara satu sama lain,” katanya.

'Aku dan Anwar berada dalam paparan video'

ORANG ramai memenuhi Masjid Amru Al-As, Bandar Baru Sentul semalam.





KUALA LUMPUR - Datuk Shazryl Eskay Abdullah meneruskan niatnya melakukan sumpah laknat walaupun terdapat cubaan sabotaj para penyokong Datuk Seri Anwar Ibrahim bagi menggagalkan niat ahli perniagaan itu untuk membuktikan bahawa Anwar merupakan pelaku lelaki dalam rakaman video seks dengan pelacor yang mula tersebar sejak 21 Mac lalu.

Upacara sumpah laknat selama kira-kira lima minit itu dilakukan oleh Shazryl yang turut mewakili bekas Ketua Menteri Melaka, Tan Sri Abdul Rahim Thamby Chik dan bekas Bendahari Agung Perkasa, Datuk Shuib Lazim di Masjid Amru Al-As, Bandar Baru Sentul di sini semalam.

Rahim dan Shuib duduk bersama Shazryl ketika sumpah laknat itu dilafazkan.

Sumpah laknat itu terpaksa dilakukan pada pukul 4.20 petang selepas ditunda dari pukul 2 petang kerana berlaku ketegangan yang dipercayai membabitkan kumpulan penyokong parti pembangkang.

Shazryl melakukan sumpah laknat tersebut selepas seorang pendakwah bebas, Firdaus Supri memberi penerangan kepada trio Datuk T tentang risiko bagi orang Islam yang melakukan sumpah laknat jika perkara itu tidak benar.

Sumpah laknat itu bersaksikan Timbalan Imam Masjid Amru Al-As, Ezhan Shahril Md. Piah.

Selain itu, terdapat kira-kira 200 orang menyaksikan Shazryl melafazkan sumpah laknat tersebut.

Anwar yang dicabar oleh trio Datuk T untuk sama-sama melakukan sumpah laknat itu bagaimanapun tidak hadir ke masjid tersebut.

Konstabel wanita cedera parah

Konstabel Rohayu Samlan, 24, yang cedera selepas dilanggar oleh seorang suspek disyaki pengedar dadah di Taman Bukit Mas dan kini di rawat di Hospital Tuanku Jaafar, di Seremban.



SEREMBAN – Seorang anggota polis cawangan narkotik Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) negeri cedera parah selepas terperosok di bawah kenderaan dipandu seorang lelaki dipercayai pengedar dadah yang cuba melarikan diri dalam serbuan di sini malam tadi.

Konstabel Rohayu Samlan, 24, mengalami kecederaan serius di beberapa bahagian badan dan luka dalaman, kini dirawat di Hospital Tuanku Ja’afar (HTJ) di sini.

Menurut Ketua Polis negeri, Datuk Osman Salleh, kejadian berlaku pukul 10.30 malam selepas sepasukan anggota Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik (JSJN) menjalankan operasi ‘Ops Tapis’ di sekitar bandar ini.

Katanya, sepasukan polis ketika itu menahan sebuah kereta jenis Proton Satria berwarna merun dan bernombor pendaftaran WGS 8236 yang dipandu seorang lelaki berusia 45 tahun, disyaki terlibat dalam pengedaran dadah.

“Semasa polis menghampiri kereta yang diletakkan di tepi jalan Taman Bukit Mas di sini, pemandu kereta itu tiba-tiba membuat pusingan dan memecut kenderaannya,” katanya kepada pemberita, di HTJ hari ini.

Menurut beliau, lima anggota polis lain sempat melompat tetapi mangsa terperosok di bawah kereta yang dipandu suspek terbabit menyebabkan dia cedera di muka, badan serta disyaki mengalami pendarahan di paru-paru dan perut.

Berikutan itu, salah seorang anggota polis melepaskan dua das tembakan ke arah tayar kereta suspek namun tersasar dan suspek berjaya melarikan diri.

Osman berkata, polis dapat mengenal pasti suspek, Tan Kok Fui, 45, yang nombor MyKad 660819-05-5223 dari Seremban memiliki tiga rekod jenayah lampau berkaitan dadah dan pernah dibuang daerah ke Kuantan, Pahang pada 2009.

“Polis kemudian pergi ke rumah suspek awal pagi ini dan menahan adiknya yang berusia 44 tahun kerana memiliki tiub dadah jenis heroin,” katanya.

Sehubungan itu, orang ramai yang mempunyai maklumat mengenai suspek atau melihat kenderaan dinaikinya, diminta menghubungi Asisten Supritendan Wee Huat Ne di talian 06-6033222 atau Cif Inspektor S. Kanapaty (06-7682389).

Najib nafi Laporan Bank Dunia





PUTRAJAYA - Datuk Seri Najib Tun Razak (gambar) menafikan Laporan Bank Dunia yang mendakwa dasar yang memberi keutamaan kepada Bumiputera telah menyebabkan berlaku masalah brain drain dan kurang kemasukan pelaburan ke negara ini.

Perdana Menteri berkata, sebaliknya, pelaburan langsung asing (FDI) ke Malaysia telah meningkat kepada AS$9 bilion pada tahun lepas daripada AS$1.4 bilion pada 2009.

"Saya rasa laporan itu kurang tepat tetapi daripada segi brain drain itu, memang kita sudah kenal pasti sebagai salah satu daripada masalah yang perlu dicari penyelesaiannya.

"Sebab itu kita menubuhkan Talent Corp. dan langkah pertama saya telah umumkan di Invest Malaysia baru-baru ini adalah pemberian insentif cukai pendapatan pada kadar tetap 15 peratus bagi tempoh lima tahun jika mereka (profesional rakyat Malaysia) balik ke Malaysia.

Siswi Kelas 1 SMA Melahirkan di Toilet



DEPOK — Seorang pelajar kelas 1 SMA melahirkan janin di toilet sebuah klinik gigi di Sukatani, Cimanggis, Depok, Kamis (28/4/2011) pagi. Pelajar berinisial Rat (16) itu datang ke klinik tersebut untuk memeriksakan giginya. Namun, sebelum menjalani pemeriksaan, Rat mengeluh sakit perut. Dia pun masuk ke toilet klinik.

Sepuluh menit kemudian, Heru, pasien lain yang hendak ke toilet, mendengar suara rintihan perempuan dari dalam toilet khusus perempuan. Dia pun curiga, lalu mengetuknya. Mengetahui bahwa Rat bersimbah darah dalam kondisi lemas di dalam toilet, dia pun melaporkan kejadian itu ke petugas klinik.

Kasat Reskrim Polrestro Depok Komisaris Azhar Nugroho menyatakan saat ditemukan dia (Rat) dalam kondisi lemas karena perdarahan. Diduga dia sengaja menggugurkan kandungannya dengan cara meminum pil peluntur," ujarnya.

Rupanya, pil yang ditelan Rat beberapa jam sebelumnya mulai bereaksi saat dia berada di klinik tersebut. Menurut Azhar, saat itu juga Rat bersama janin yang belum diketahui jenis kelaminnya itu dibawa ke Rumah Sakit Pusat Polri di Kramatjati, Jakarta Timur.

Polisi menduga janin tersebut merupakan hasil hubungan Rat dengan kekasihnya, mahasiswa di sebuah perguruan tinggi di Depok.

"Kami masih mencari mahasiswa itu, tapi dia belum ditemukan," kata Azhar.

Rat tercatat sebagai pelajar SMA di Depok. Warga Parung, Kabupaten Bogor, ini sampai tadi malam masih mendapat perawatan tim dokter. Seorang perawat mengatakan, kondisi Rat sudah mulai pulih, tetapi tidak mengetahui kondisi janinnya. Pasalnya, janin itu langsung dibawa polisi ke kamar jenazah.

Ketua Komisi Nasional Perlindungan Anak (Komnas PA) Arist Merdeka Strait berpendapat, orang yang bertanggung jawab dalam kasus tersebut adalah kekasih Rat sehingga polisi harus menangkapnya. Peristiwa itu tidak akan terjadi kalau sang kekasih bertanggung jawab atas kehamilan Rat.

"Di dalam UU Perlindungan Anak, barang siapa yang melakukan hubungan badan dengan anak di bawah umur atau di bawah 18 tahun, orang itu melakukan tindak pidana. Karena itu sang pacar harus ditangkap," kata Arist.

Dia menjelaskan, Rat tetap merupakan korban walaupun hubungan badan yang menimbulkan kehamilannya itu dilakukan secara suka sama suka. Oleh sebab itu, pelajar tersebut harus mendapatkan perlindungan dari polisi.

"Sekalipun suka sama suka atau bersekongkol, itu tetap tindak pidana karena dalam UU Perlindungan Anak tidak ada klausul 'suka sama suka'. Siswi itu harus dilindungi. Kami akan turun tangan," ujarnya.

Arist mengatakan, kasus kehamilan di luar nikah yang terjadi akibat perilaku seks bebas di kalangan pelajar sudah sangat parah. Menurut data yang diperolehnya pada tahun 2010, dari 4.726 responden remaja SMP dan SMA di 12 kota besar di Indonesia, tercatat 93,7 persen sudah melakukan hubungan badan. Kemudian 83 persen pernah menonton video porno.

Krisdayanti, Minta Maaf Hamil di Luar Nikah

Krisdayanti (KD) dengan Raul Lemos (suaminya)



JAKARTA - Sadar kehamilannya terjadi di luar nikah, Krisdayanti (KD) akhirnya minta maaf. Melalui kakak kandungnya, Yuni Shara, KD mengungkapkan alasannya kenapa dia memberi tahu kehamilannya kepada masyarakat.

Selain tak ingin keburu dicap negatif, KD juga khawatir menyimpan beban pikiran karena tak jujur kepada masyarakat.

“Yanti bilang ke saya seperti ini, yo wis aku memang gini, saya juga manusia, saya juga ada khilaf dan lain-lain, saya harap semoga bisa dipahami,” tutur Yuni menirukan kata-kata adik kandungnya itu saat ditemui di Studio Dahsyat RCTI, Jakarta Barat, kemarin.

KD tak mau meniru selebriti lain yang menyembunyikan kehamilannya agar tak terendus publik. Selain tak memberi contoh yang baik, KD juga khawatir de­ngan cibiran masyarakat terhadap kehi­dupan rumah tangganya dengan Raul Lemos.

“Karena banyak juga kan pasangan baru menikah tahu-tahu bulan keberapa sudah melahirkan. Nah, saat ini kan Yanti sudah menjelaskan, itu bagian dari risikonya menjadi publik figur,” terang Yuni.

Sebelumnya KD mengaku sudah hamil 4 bulan. Padahal, KD baru menikah dengan Raul Lemos pada 20 Maret lalu. Oh la...la...la...tokcer nih!

Gadis Bugil IPDN Diduga Berpangkat Nindya Praja

IMBAS: ini foto Gadis Bugil IPDN yang tersebar di Internet.



JAKARTA - Salah satu praja Institut Pemerintahan Dalam Negeri (IPDN) Dewi menduga foto telanjang yang diduga praja IPDN berpangkat Nindya Praja.

"Kalau difoto ini kelihatannya dia bertingkat III atau setara dengan Nindya Praja, sudah senior. Sepertinya punya balok satu dan bintang dua," ujar Dewi ketika ditemui di Kampus IPDN, Jalan Ampera Raya, Jakarta Selatan, Kamis (28/4/2011).

Ia menyayangkan jika gadis yang berfoto bugil itu adalah praja IPDN. "Saya juga kaget saat lihat foto ini, saya baru tahu. Kami menyayangkan foto ini tersebar di internet," ujarnya.

Sebagaimana diberitakan, beredar foto gadis telanjang berseragam praja Institut Pemerintahan Dalam Negeri (IPDN) di dunia maya.

Foto yang beredar tersebut terdiri dari puluhan foto yang menampilkan seorang gadis manis berseragam IPDN bersama teman-temannya dalam sebuah acara.

Setelah itu, gadis yang belum diketahui namanya tersebut berpose setengah bugil. Dia menanggalkan pakaiannya satu per satu hingga akhirnya bugil secara keseluruhan.

Berdasarkan pengamatan, dari posenya, gadis tersebut memfoto dirinya sendiri dengan menggunakan kamera handphone dan cermin di kamarnya sendiri.

Inilah Partai baru PKB Gus Dur

Yenny Wahid.




JAKARTA - Zanuba Arrifah Chafsoh Rahman alias Yenny Wahid akhirnya membentuk Partai Kedaulatan Bangsa Indonesia (PKBI) untuk meneruskan Partai Kebangkaitan Bangsa (PKB) yang diperjuangkan Gus Dur.

Partai ini direncanakan akan dideklarasikan pada 20 Mei 2011 di Ciganjur, di kediamana Abdurahman Wahid (Gus Dur).Menurut Wakil Sekretaris Jenderal PKBI, Ahmad Munif ketika dihubungi wartawan, partai ini akan didaftarkan secara resmi ke Kementerian Hukum dan HAM pada Senin, 2 Mei 2011.

"Ini melanjutkan prinsip dari Gus Dur yang dikenal sebagai pejuang HAM, pembela kaum minoritas, plural," kata Munif, Jumat (29/4/2011).

Visi tersebut kata dia, tujuannya ingin menjadikan Indonesia lebih sejahtera dengan melanjutkan perjuangan dari Gus Dur. Hal ini, kata dia karena Partai Kebangkitan Bangsa (PKB) lebih setia kepada kekuasaan dan tidak membela rakyat.

Dia menerangkan, nantinya kantor DPP PKBI ini berada di Jl Pengadegan No 16, Kalibata, Pasar Minggu, Jakarta Selatan.Ketua Umum akan dijabat oleh Yenny Wahid dan Sekretaris Jenderalnya dijabat oleh Imron Hamid.

Dia menambahkan, PKBI ini bukan bermaksud untuk menyaingi PKB Muhaimin Iskandar. PKBI, kata dia ingin merebut suara PKB yang turun ketika PKB dipimpin Muhaimin Iskandar.

Erma Fatima dan kru ditangkap di Aceh ?

Erma Fatima





BANDA ACEH — Sejumlah kru dan artis film asal negeri jiran Malaysia ditangkap aparat Kepolisian Daerah Aceh, Jumat (29/4/2011). Mereka telat mengantongi izin dari Dinas Kebudayaan dan Pariwisata Aceh terkait aktivitas shooting film berjudul Kitab Cinta di kawasan Pantai Ulhe Lheu, Banda Aceh.

Polisi lantas menyerahkan artis dan kru film ini kepada pihak imigrasi Kota Banda Aceh untuk dideportasi karena diduga telah melanggar Undang-Undang Nomor 50 Tahun 1992 tentang Imigrasi.

Namun, penangkapan tersebut tak berlangsung lama. Mereka langsung dibebaskan oleh petugas imigrasi. Pelaksana Tugas Kepala Imigrasi Aceh Agus Wijaya mengatakan, pihak imigrasi tidak melihat adanya pelanggaran hukum yang dilakukan oleh kru dan artis Malaysia tersebut. Mereka pun tidak perlu dideportasi.

"Hanya saja izin untuk melakukan shooting kemarin terlambat keluar dari dinas pariwisata. Sebelum surat izin keluar, mereka sudah melakukan shooting awal. Namun sekarang menurut laporan semua sudah beres dan mereka tidak perlu dideportasi dan bisa melanjutkan aktivitasnya kembali," kata Agus.

Penanggung jawab lokal pembuatan film tersebut, Jauhari, mengatakan, tim berada di Aceh sejak 26 April hingga 10 Mei mendatang untuk pengambilan gambar di kawasan Banda Aceh dan Kabupaten Aceh Besar.

Film yang disutradari oleh Eimma Fatima ini bercerita tentang kisah percintaan gadis pengusaha Malaysia dengan seorang pemuda asal Aceh. Film ini turut dibintangi oleh artis cantik Malaysia, Fazura, dan juga melibatkan beberapa artis dan pemain figuran asal Aceh.

Joko Bodo kini bisa bernapas lega

Ki Joko Bodo





DENPASAR — Paranormal sekaligus selebriti Ki Joko Bodo kini bisa bernapas lega karena istri keempatnya, Ni Kadek Leli Mariati (27), telah mencabut laporannya di Mapolda Bali terkait kasus kekerasan dalam rumah tangga (KDRT). Karena kasus ini delik aduan, maka Ki Joko Bodo bisa lepas dari jeratan hukum.

Dengan pencabutan itu, kami sekarang sudah membebaskan Ki Joko tanpa syarat dan yang bersangkutan kini statusnya bukan tersangka lagi," kata Kasubbid Penerangan Masyarakat (Penmas) AKBP Sri Harmiti di Mapolda Bali, Jumat (29/4/2011).

Sri Harmiti menambahkan, suami istri yang tadinya berseteru itu kini telah berdamai dengan menempuh jalur kekeluargaan. Polda Bali pun telah mengeluarkan surat penghentian penyelidikan untuk mencabut status tersangka Ki Joko Bodo.

"Bukti bebasnya Ki Joko Bodo disertai dengan Polda Bali yang telah mengeluarkan SP3 (surat pemberitahuan penghentian penyidikan)," jelas Sri Harmiti.

Seperti diberitakan, Ki Joko Bodo dilaporkan oleh istri keempatnya atas tuduhan penganiayaan yang mengakibatkan Leli Mariati mengalami luka robek di pipinya. Sebelumnya, Polda Bali telah menetapkan status Ki Joko Bodo sebagai tersangka, tetapi tak ditahan karena yang bersangkutan kooperatif.

Rano Karno Incar Posisi Gubernur DKI Jakarta

Rano Karno.





JAKARTA - Pemilihan Gubernur DKI memang masih satu tahun lagi digelar, namun beberapa nama sudah mulai mencuat. Termasuk bintang sinetron Rano Karno yang mengaku dirinya mengincar posisi DKI 1.

"Enak jadi DKI 1 dapat piala, kalau DKI 2 cuma dapat handuk doang," ujar Rano yang kini menjabat sebagai Wakil Bupati Tangerang kepada wartawan usai melayat Mayjen TNI (Purn) Theo Syafei, di kediaman Theo, Jl Raya Mabes Hankam T65, Cilangkap, Jakarta Timur, Jumat (29/4/2011).

Namun Rano masih ingin menunggu hasil survei internal yang dilakukan partainya, PDIP. Bila dalam hasil survei tersebut Rano diperintahkan maju sebagai cagub DKI, maka ia akan menurut.

"Realitas politik sekarang tidak memungkinkan PDIP maju sendirian, karena jumlah kursinya kurang jadi harus berkoalisi. Nah, di situ baru ada wacana politik. Mau DKI 1 atau 2," imbuhnya.

Menurutnya menjadi wakil berarti tidak memiliki kewenangan untuk memutuskan atau kebijakan. Namun seorang wakil lebih kepada pemberi masukan saja.

"Makanya kalau mau enak ya jadi sutradaranya daripada jadi asisten," tutupnya sambil tertawa.

Rano telah menyiapkan dua program yang kelak akan dilakukannya jika terpilih menjadi B 1. Ia akan memfokuskan untuk menyelesaikan permasalahan banjir dan macet yang kerap terjadi di ibu kota.

Saya Heran, Kenapa Dikait-kaitkan dengan NII?

Panji Gumilang.




JAKARTA - Panji Gumilang pemimpin Pondok Pesantren Al Zaytun menolak mentah-mentah dirinya dikait-kaitkan dengan Negara Islam Indonesia (NII). Dia juga heran, dari mana isu itu bisa muncul.

"Saya juga heran kenapa saya dikait-kaitkan dengan NII," kata Panji saat ditemui beberapa wartawan di Ponpes Al Zaytun, Indramayu, Jawa Barat, Jumat (29/4/2011).

Bukan hanya menolak dikait-kaitkan, Panji juga membantah memiliki hubungan dengan NII. Panji sama sekali mengaku tidak memiliki hubungan dengan NII.

"Hubungan apa? Gimana saya bisa masuk, kok seenaknya saja. Saya tidak pernah masuk ke NII, jadi bagaimana keluar masuk keluar masuk, apalagi terlibat," imbuhnya.

Cerita Panji ini berbeda tentang NII disampaikan Ketua Umum PP Muhammadiyah Din Syamsuddin. Dari pengakuan para mantan NII KW9, menurut Din, mereka menyebut pimpinan dari Pondok Pesantren Al-Zaytun, Indramayu, Jabar adalah pimpinan NII KW9. Din juga menyebut wali ideologis di NII KW 9 sangat dipatuhi daripada wali biologis.

"Menurut pengakuan mantan NII KW 9, pemimpinnya adalah pemimpin Al-Zaytun," ujar Din Syamsuddin. Din tidak menyebut nama pimpinan Al Zaytun itu, tapi sudah bukan rahasia lagi pemimpin ponpes yang sering dikunjungi pejabat negara itu adalah Abdussalam alias Panji Gumilang.

25 penghuni Pusat Ehsan lawat Sekolah A'bangsa Brunei

Penghuni Pusat Ehsan melukis dengan bantuan pelajar ISB.



BANDAR SERI BEGAWAN - Sebagai salah satu kempen 'My Ability Counts' Pusat Ehsan, seramai 25 penghuni dan 15 kakitangannya dari kelas atas dan kelas pra-vokasional hari ini telah membuat lawatan ke Sekolah Antarabangsa Brunei (ISB).

Lawatan itu bertujuan untuk memberi kesedaran kepada kanak-kanak istimewa mengenai sekolah biasa di negara ini dan memberikan peluang serta pengalaman untuk mereka berinteraksi dengan pelajar lainnya selain untuk meningkatkan lagi keyakinan dan penghargaan diri ketika berinteraksi.

Rombongan Pusat Ehsan membabitkan diri dalam pelbagai aktiviti di Sekolah Antarabangsa Brunei bermula dari 26 hingga 29 April 2011 termasuk aktiviti dan program seperti lawatan dan jualan produk kraf tangan dan pusat berkenaan berterima kasih kepada ISB di atas bantuan dan dorongan kepada kempen kesedaran komuniti Pusat Ehsan.

Pusat Ehsan adalah organisasi bukan kerajaan dan tiada keuntungan untuk memberi persekolahan, latihan, asuhan dan perkhidmatan rehabilitasi untuk individu di Negara Brunei Darussalam yang memerlukan bantuan.

Pusat terbabit bergantung kepada kempen dana dan sumbangan daripada orang ramai untuk meneruskan program berkenaan.

Video Seks: Rakaman penuh tersebar di Internet

IMBAS: video seks versi 1 ini telah tersebar di youtube beberapa hari lalu.




KUALA LUMNPUR - Rakaman penuh video seks yang didakwa dilakukan oleh seorang pemimpin kanan parti politik (pembangkang) beredaran di dunia maya sejak petang tadi.

Video tersebut yang upload oleh individu tertentu dipaparkan secara bersiri dan setiap satu siri memakan masa sekitar 4-5 minit.Kesemuanya 3 siri.

Dalam video klip berversi penuh tersebut, jelas menampakan susuk badan kedua-dua pelaku (lelaki dan seorang wanita bukan Melayu) tanpa seurat benang yang menutupi tubuh mereka.

Boleh dikatakan persembahan oleh pelaku disepanjang dalam video tersebut sama yang terdapat pada video mesum anak-anak muda dan ABG dari negara tetangga dan pada permulaan persembahannya sama yang terdapat dengan video porno mat saleh.

Sumpah laknat Shazryl Eskay urusan peribadi

IMBAS: Sumpah laknak yang dilangsungkan disebuah masjid di Kuala Lumpur petang tadi.



KUALA LUMPUR: Lafaz sumpah laknat yang dibuat Datuk Shazryl Eskay Abdullah hari ini adalah urusan peribadi dan ia tidak membabitkan kerajaan atau UMNO, kata Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak.

Najib, yang juga Presiden Umno berkata, kerajaan tidak menggalak atau menghalang ahli perniagaan itu atau mana-mana individu untuk berbuat demikian asalkan tidak mengganggu perjalanan dan urusan masjid.

"Mana-mana individu kalau dia rasa nak angkat sumpah laknat, itu terpulang kepada dia. Kita tak galak dan kita tak halang dan saya fikir semua orang patut bersikap sedemikian.
"Mana-mana parti politik pun patut ambil sikap ini (adalah) soal peribadi," katanya.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas tindakan Shazryl Eskay yang melafazkan sumpah laknat di Masjid Amru Ibni Al As, Bandar Baru Sentul hari ini bahawa ketua pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim adalah pelaku dalam video seks yang didedahkannya bulan lalu.

Shazyrl Eskay ialah seorang daripada tiga individu yang menggelarkan diri sebagai Datuk "T" atau trio, yang terbabit mendedahkan video aksi seks yang dikatakan mirip pemimpin pembangkang.

Bercakap dalam sidang media selepas mempengerusikan mesyuarat Majlis Tertinggi UMNO di sini, Najib berkata: "Jadi, kalau Datuk Eskay nak sumpah laknat,(Datuk Seri) Anwar Ibrahim nak sumpah laknat, atau pun dia tak nak, itu urusan peribadi masing-masing.
"Pada kesudahannya semua ini akan dinilai oleh rakyat... sumpah tak sumpah rakyat akan menilainya," katanya.

Majlis perkahwinan diraja..



PUTERA William menyarung cincin perkahwinan ke jari Kate Middleton di depan Ketua Biskop Canterbury, Rowan Williams, pada upacara perkahwinan diraja di Westminster Abbey sebentar tadi.

Tengku Abdullah dilantik Canselor UMP

Tengku Abdullah.





PEKAN - Tengku Mahkota Pahang, Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah berkenan berangkat menyempurnakan lawatan kerja di Universiti Malaysia Pahang (UMP) kampus Pekan di Kuala Pahang, di sini hari ini.

Pada lawatan itu, baginda menerima watikah pelantikan sebagai Canselor UMP bagi tempoh lima tahun berkuat kuasa 1 April lalu.

Pada majlis tersebut, Naib Canselor UMP, Prof. Datuk Dr. Daing Nasir Ibrahim turut menyampaikan taklimat kepada baginda mengenai perancangan dan pembangunan kampus tersebut yang berkeluasan 257 hektar itu.

Dalam kunjungan selama lebih sejam itu, Tengku Abdullah berkesempatan melawat pembangunan fasa 1 yang menempatkan Fakulti Kejuruteraan Mekanikal dan Fakulti Kejuruteraan Elektrik dan Elektronik.

Sebelum mengakhiri lawatan rasmi tersebut, baginda menanam sebatang pokok Rantai Emas sebagai menyokong usaha kempen 'Hijaukan Bumi' yang sedangkan dijalankan universiti tersebut.

Hadir sama dalam lawatan tersebut, Pengerusi Lembaga Pengarah Universiti, Datuk Mohd. Hilmey Mohd. Taib.

WNI jadi ibu ayam diberkas di Pulau Pinang



GEORGE TOWN: Polis menahan tiga wanita warga Indonesia termasuk seorang "ibu ayam" yang dipercayai menjalankan kegiatan pelacuran di sebuah pengsapuri di Jalan Pattani di sini petang semalam.

Ketua Polis Daerah Timur Laut, ACP Gan Kong Meng, berkata bertindak atas maklumat dan intipan selama seminggu, polis menyerbu pangsapuri berkenaan pada pukul 4 petang dan menahan ketiga-tiga wanita yang berusia antara 46 dan 55 tahun itu.

"Ketika ditahan, wanita-wanita terbabit sedang menunggu pelanggan dan hasil siasatan polis merampas beberapa keping kondom yang belum dipakai dan minyak pelincir yang didapati digunakan untuk tujuan tidak bermoral," katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Beliau berkata wanita-wanita terbabit didapati menyalahguna pas lawatan sosial untuk menjalankan kegiatan tidak bermoral.

Dua daripada wanita terbabit ditahan untuk siasatan lanjut di bawah Seksyen 372 Kanun Keseksaan kerana menjalankan kegiatan pelacuran manakala ibu ayam itu disiasat di bawah Seksyen 372 A Kanun Keseksaan.

Mereka juga turut disiasat di bawah Seksyen 51(5) (b) Akta Imigresen 1959/63 (Pindaan) 1997 selama 14 hari sebelum tindakan mengusir mereka kembali ke negara asal dibuat.

Nyaris maut curi kabel

Suspek yang melecur kini dirawat di Hoshas, Temerloh.



MARAN: Tindakan seorang lelaki mencuri kabel milik Tenaga Nasional Berhad (TNB) di pencawang sebuah tapak kilang lama, di sini, mengundang padah apabila dia nyaris maut akibat terkena renjatan elektrik berkuasa 11,000 watt dalam kejadian awal pagi kelmarin.

Ketua Polis Daerah Maran, Deputi Superintendan Ahmad Johari Shahabudin, berkata lelaki terbabit dipercayai penagih dadah berusia 24 tahun melecur teruk kira-kira 36 peratus di seluruh tubuhnya dan kini dirawat di Hospital Sultan Haji Ahmad Shah (Hoshas), Temerloh.

Menurutnya, dalam kejadian kira-kira jam 1.25 pagi itu polis menerima maklumat mengenai pencerobohan di pencawang berkenaan sebelum menghantar sepasukan anggota untuk menyiasat.

“Anggota yang tiba di tempat kejadian menemui peralatan seperti spanar dan parang dipercayai digunakan untuk memotong kabel serta telefon bimbit milik lelaki terbabit.

Katanya, siasatan awal mendapati lelaki terbabit sudah mencuri peralatan TNB di tempat sama sebelum melakukannya kali kedua secara berseorangan dalam usaha untuk mencari wang dipercayai hendak membeli dadah.

“Mangsa yang tidak mempunyai pekerjaan tetap melecur dari kepala hingga pinggang selepas terkena renjatan elektrik berkuasa tinggi dan polis masih meneruskan siasatan lanjut berhubung kejadian terbabit mengikut Seksyen 447 Kanun Keseksaan kerana pencerobohan,” katanya.

Eskay selesai lakukan sumpah laknat

RIO Datuk T iaitu Datuk Shazryl Eskay Abdullah, Tan Sri Rahim Thamby Chik dan Datuk Shuib Lazim hadir di Masjid Amru Ibni Al As, Bandar Baru Sentul bagi melakukan sumpah laknat berhubung isu rakaman video seks yang didakwa membabitkan individu mirip Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim, dengan seorang wanita dipercayai warga asing. Majlis itu dibuat bermula kira-kira jam 4.15 petang tadi dan tamat jam 4.25 petang.


KUALA LUMPUR - Datuk Shazryl Eskay Abdullah selesai melakukan sumpah laknat di Masjid Amru Al-As, Bandar Baru Sentul pada petang ini.

Sambil memegang al-Quran beliau memulakan sumpah dengan mengucap dua kalimah syahadah kemudian diikuti dengan wallahi wabillahi watallahi.

Di dalam sumpah laknat itu Eskay menyatakan bahawa dua individu di dalam paparan video itu adalah dia dan Datuk Sri Anwar Ibrahim.

Turut hadir dalam upacara sumpah laknat itu ialah Tbekas Ketua Menteri Melaka, Tan Sri Abdul Rahim Thamby Chik dan bekas Bendahari Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa), Datuk Shuib Lazim

Satu lagi laporan menyebut; - Sekumpulan penyokong Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan segelintir penyokong Pas membuat kecoh di dalam Masjid Amru Al-As, Bandar Baru Sentul membantah sumpah laknat yang hendak dilakukan oleh Datuk Shazryl Eskay Abdullah.

PENCARIAN DIBLOG INI

Arkib Blog

Anda juga perlu baca

Related Posts with Thumbnails

Pengikut

Test for your internet speed

Ads

Catatan Popular