Nuffnang Ads

SAJIAN KAMI

BERITA-BERITA KASUS JENAYAH SEKSUAL DAN BERITA-BERITA SEMASA..

Rabu, 31 Ogos 2011

ABG 7, sakit dikemaluan diperkosa Suhaimi (39)



TANJUNGBATU- Tingkah Suhaimi (39) warga Kelurahan Alai Kecamatan Kundur ini tidak pantas untuk ditiru apalagi di contoh. Ia mencabuli Ridha (7) yang baru berusia tujuh tahun ditempat bekas galian sumur dirumah Korban, Kamis (25/8) kemarin. Sikap yang tidak berprikemanusian tersebut pantas pelaku pencabulan ini duduk dibalik jeruji besi.

Suhaimi yang berprofesi sebagai pengembala kambing di Alai yang beralamatkan di Jalan Muhammad Saleh RT. 01, RW 02 Lingkungan Empat Kelurahan Alai ini melakukan pencabulan dibekas galian sumur menggunakan alas dari goni. Didalam sumur itulah, Ia pun melakukan aksi bejat dan tidak berprikemanusia terhadap korban.

Pelaku pencabulan ini tidak banyak menjawab pertanyaan dari wartawan, ia hanya bisa duduk terdiam dan wajahnya ditutupi dengan tanganya sendiri. menutupi malunya Terlihat tampak mata Suhaimi kemerah-merahan di Mapolsek Kecamatan Kundur Tanjungabatu Kota .

Pelaku pencabulan ternyata merupakan tetangan korban. Dan sudah memiliki istri dan empat orang anak.

Pelaku mengakui sudah dua kali melakukan pencabulan terhadap korban. Menurut Suhami, pertama kali ia melakukan pencabulan dibawah pohon pisang disekitar rumah korban, sedangkan yang keduanya dilakukan didalam bekas galian sumur juga dibelakang rumah korban.

“Saya tidak tahu mengapa saya melakukanya, saya juga tidak menyangka bisa berbuat tidak pantas,”celetus Suhaimi yang menutupi wajahnya dengan tangan saat ditanya tribun, yang tampak menyesali prilakunya itu.

Namun, kejahatan Suhami yang kedua kalinya ini diketahui oleh pihak keluarga. Dan ia pun dilaporkan keluarga korban di Polsek Kundur.

Menurut keterangan Polsek Kundur, melalui Kanit Reserce Polsek Kundur, J. Silalahi mengatakan, diketahuinya korban dicabuli, saat orangtua korban sedang memandikan korban. Saat itu, korban terasa sakit (perih) dibagian kemaluanya. Pihak keluarga lalu membawa korban ke Pusto Kelurahan Alai diperiksa oleh perawat setempat dan ternyata ada bekas luka dibagian kemaluan korban. Pihak keluarga langsung melaporkan ke Polsek Kundur.

“Kejadian pencabulan ini terjadi, Kamis (25/8) lalu. Pelaku mencabuli korban didalam bekas galian sumur yang ada dibelakang rumah kediaman korban Jalan. A. Latif RT 001, RW 002 Kelurahan Alai Kecamatan Kundur,”kata Kanit Reserce Polsek Kundur Silalahi.

Menurut Silalahi lagi, korban pencabulan baru berusia tujuh tahun dan masih baru duduk di Sekolah Dasar di salah satu sekolah di Kundur ini, termasuk anak dibawah umur atau belum mencukupi 18 tahun. Pelaku pencabulan ini dikenakan Undang-Undangan Perlindungan Anak Pasal 81 ayat 1 dan 2 UU RI Nomor 23 tahun 2002 tentang perlindungan anak.

Kakitangan PUB sedih tinggalkan loji air Gunong Pulai

Menyaksikan penyerahan Loji Rawatan Air Gunong Pulai oleh PUB kepada kerajaan Johor semalam ialah (dari kanan) Dr Vivian Balakrishnan, Sultan Ibrahim, dan Pengerusi PUB, Encik Tan Gee Paw.




SINGAPURA - SETELAH hampir 11 tahun bertugas di Loji Rawatan Air Gunong Pulai di Johor, Cik Fatimatul Huzaimah A. Rahim sedih bercampur gembira pada hari terakhir bekerja di situ.

Sejak puluhan tahun lalu, agensi air negara PUB mengendalikan loji air itu dan tiga lagi prasarana air di Johor bagi membekalkan air ke Singapura.

Semalam, loji itu diserahkan kepada kerajaan Johor di bawah Perjanjian Air 1961 antara Singapura dan Malaysia yang tamat semalam.

Sekitar 100 kakitangan PUB warga Malaysia, termasuk Cik Fatimatul, bertugas di loji-loji itu.

Pekerja terjejas diberi pilihan bersara atau dipindahkan ke loji air lain yang dikendalikan PUB.

Pengalaman bertugas di loji air Gunong Pulai itu membawa banyak kenangan manis kepada Cik Fatimatul, 33 tahun.

'Macam nak nangis tadi apabila saya fikirkan ini hari terakhir kami bekerja di sini. Hubungan antara kakitangan di sini amat mesra.

'Kami di sini semua bagaikan satu keluarga,' katanya ketika ditemui.

Pegawai pembantu pengurusan itu mula bekerja dengan PUB pada 2000.

Ramai kakitangan PUB di loji itu telah berkhidmat berpuluhan tahun.

'Sewaktu saya mula bekerja di sini, saya paling muda. Pekerja-pekerja lain waktu itu sudah menjangkau usia 50-an tahun. Merekalah yang membimbing saya dan saya anggap mereka sebagai bapa saya,' kata Cik Fatimatul, yang belum berumah tangga.

Bagi beliau, tempat kerjanya itu lebih daripada sebuah pejabat.

'Kawasan ini menawarkan pemandangan sungguh indah dan sekitarannya sungguh aman damai. Saya juga berpeluang meneroka ke kawasan hulu,' kata Cik Fatimatul.

Terletak sekitar 30 minit perjalanan kenderaan dari pusat bandar Johor Bahru, loji air itu dibina pada lewat 1920-an.

Prasarana itu berupaya memproses sekitar 20 mega gelen air sehari (mgd). Ia mempunyai empangan air serta sistem memproses air mentah.

Seni bina bangunan dan struktur di situ unik, ujar Cik Fatimatul.

'Bangunan di kawasan ini dibina mengikuti seni bina Victoria dan empangannya pula dibina dengan batu kasar yang sungguh unik.

'Sukar sekali kita dapat lihat bangunan seperti ini di tempat lain,' ujar beliau.

Dengan penyerahan loji itu kepada kerajaan Johor, Cik Fatimatul akan ditugaskan di sebuah loji air di Kota Tinggi, yang lebih dekat dengan rumahnya.

Wanita Montok Pakai Handuk Diperkosa Perampok



TANGERANG - Seorang wanita montok berparas cantik mengenakan handuk dan celana pendek, yang ditinggal mudik oleh suaminya, diperkosa oleh perampok kawanan setelah dilucuti perhiasannya.

Peristiwa itu terjadi di kawasan Kunciran, Kota Tengerang, Sabtu (27/8/2011) pagi. Kedua bandit pengumbar birahi itu berhasil ditangkap.

Sebelum memperkosa Ny. Ri, 42, tersangka Sadam Abduh, 20, dan Rio Sabran Prabowo, 19, menggasak cincin kawin yang dikenakan korban dan HP BlackBerry. Tersangka Sadam menyetubuhi Ri di kamar tamu. Sedangkan Rio mengancam anak Ri yang berusia 12 tahun dan keponakannya berumur 10 tahun.

Perampokan disertai perkosaan yang membuat heboh warga di kawasan Kunciran ini terjadi sekitar pukul 08.00. Pagi itu, Sadam dan Rio ngobrol-ngobrol di depan rumah Ri. Mereka memang berniat merampok rumah Ri, yang sedang ditinggal suaminya mudik Lebaran ke Palembang, Sumatera Selatan.

Setelah dirasakan aman, mereka masuk ke rumah korban dengan cara melompat pagar. Ternyata pintu utama tidak dikunci hingga keduanya bisa dengan leluasa masuk ke dalam rumah wanita berwajah cantik ini.

Saat itu, Ri hendak mandi. Korban hanya mengenakan handuk. Nyonya Ri kaget mendapati dua pria tak dikenal sudah berada di depannya. Belum sempat mengusir, kedua pemuda mengancam pakai golok dan samurai.

“Cepat lepas cincin. Kalau nggak gua bunuh,” ancam pelaku, seperti ditirukan Ny. Ri kepada petugas. Takut dilukai, Ri melepas cincin kawin yang dikenakannya. Usai mengambil cincin, pelaku mengambil HP BlackBerry di dekat kulkas.

Sadam Abduh yang memegang golok, tergoda melihat tubuh Ri yang mengenakan handuk dan celana pendek. Pelaku mengancam Ri agar tidak berteriak. Wanita bertubuh montok dan berwajah cantik ini kemudian digelandang ke ruang tengah.

Di tempat ini, Sadam memperkosa Ri, setelah lebih dahulu menyuruh Rio mengancam anak Ri dan keponakannya yang menginap di rumah tersebut. Setelah puas melampiaskan nafsu bejatnya, pelaku kabur sambil membawa hasil kejahatan.

Ri yang mendapat perlakuan tak senonoh melaporkan kasus ini ke Polsek Cipondoh, yang berjarak sekitar 3 kilometer dari kediamannya. Petugas dipimpin Kapolsek Cipondoh, Kompol Arlon Sitinjak segera melakukan olah TKP termasuk memburu pelaku.

Dari keterangan sejumlah saksi, akhirnya petugas dapat mengenali pelaku yakni Sadam Abduh dan Rio Sabran Prabowo. Keduanya diringkus di tempat kos di kawasan Kunciran, saat hendak mudik Lebaran ke kampung halaman di Jogyakarta, sekitar pukul 16.30.

“Pelaku mengaku nafsu saat melihat korban hendak mandi dan langsung memperkosanya,” kata Kapolres Metro Tangerang, Kombes Tavip Yulianto, didampingi Kapolsek Cipondoh, Kompol Arlon Sitinjak.

Menurut Arlon, pelaku mengaku sering mengintip korban saat mandi dari belakang rumah tersebut. “Namun saat kejadian, mereka benar-benar mau merampok. Ternyata satu pelaku terangsang saat melihat korban dan memperkosanya,” tegasnya.

Foto Wanita Telanjang Berserakan di Jalanan Mojokerto



MOJOKERTO - Foto seorang wanita dengan pose telanjang menyebar di kalangan warga Mojokerto. Foto telanjang itu jelas membuat geger, karena tersebar di jalanan Desa Mojorejo.

Penyebaran foto tersebut diduga dilatarbelakangi dendam antara penyebar dengan wanita yang ada dalam foto.

Tragisnya lagi, di setiap balik lembar foto yang disebarkan, tertera identitas wanita tersebut yaitu berinisial AL, usia sekitar 23 tahun, warga Desa Mojorejo. AL sendiri berstatus pengantin baru. Ia baru sebulan melangsungkan pernikahan.

Kepala Desa Mojorejo, Nurindayanti mengakui jika foto wanita telanjang tersebut mirip dengan warganya. Namun dirinya tidak mengetahui pasti foto tersebut asli atau palsu.

"Foto tersebut memang sangat mirip dengan warga sini. Tapi untuk keaslian foto tersebut saya kurang tahu," kata Nurindayanti. kepada wartawan di rumahnya.

Foto-foto wanita telanjang tersebut kini diamankan di Mapolsek Jetis. Polisi hingga kini masih menyelidiki kasus penyebaran foto bugil tersebut. Sejumlah saksi juga masih diperiksa untuk dimintai keterangan.

"Saat ini kita masih memeriksa sejumlah saksi terkait penyebaran foto-foto ini. Penyelidikan sudah kita lakukan," kata Kapolsek Jetis, Kompol Abdul Choliq kepada wartawan di kantornya.

FPI Jombang Desak Aparat Tindak Tegas Pelaku Video Mesum



JOMBANG - Front Pembela Islam (FPI) wilayah Jombang mendesak aparat penegak hukum menindak tegas pelaku video mesum yang menggegerkan warga Kota Santri. FPI minta pelaku dihukum berat agar menjadi efek jera.

Ketua FPI wilayah Jombang, Habib Abu Bakar Assegaf kepada wartawan mengatakan, bahwa pihaknya siap untuk mengerahkan massa dan mengajak elemen lain untuk mendesak aparat penegak hukum.

"Jika tidak dihukum berat, kami akan turun langsung," kata Abu Bakar, di sekretarias FBI Jalan Jombang Kota.

Menurutnya, demi menyelamatkan generasi muda, karena jika tidak ditindak tegas, orang lain bisa dengan muda menirukan adegan tersebut sehingga bisa menular pada generasi muda.

Dia menghimbau kepada semua komponen agar aparat menindak kedua pelaku video mesum Fauzi (43) dan Eka (29). Semua LSM, lanjut Abu Bakar, kiai dan ulama harus mendesak kasus ini harus secepatnya tuntas.

"Penegak hukum harus transparan dalam memproses keduanya, agar publik bisa memantau terus. Mulai dari pemeriksaan, hingga pada saat persidangan dan vonis harus benar-benar transparan," tambahnya.

Tidak hanya pelaku yang harus dihukum setimpal, Abu Bakar juga menuntut agar pelaku penyebar dihukum yang lebih berat dari pemeran. "Prinsip kita adalah amar makruf nahi mungkar, jika mendiamkan berarti kita menyetujui sehingga turut mendapat dosa. Persinaan itu dosa besar, bisa menimpa kita semua di Kota ini," ungkapnya.

Sebelumnya, Fauzi dan Eka ditangkap jajaran Kepolisian Resor Jombang. Karena keduanya terbukti merekam perbuatan mesumnya berdurasi 20,6 menit.

Data yang berhasil dihimpun menyebutkan, video itu direkam oleh Fauzi di Hotel Lestari, Kertosono Nganjuk. Video tersebut mulai menyebar di Jombang.

Luna Maya dampingi Ariel Sholat Ied di rutan



BANDUNG - Nazriel Irham atau Ariel, mantan vokalis Peterpan dan kekasihnya Luna Maya melaksanakan Shalat Idul Fitri 1432 Hijriah di Rumah Tahanan (Rutan) Kebon Waru di Jalan Jakarta, Kota Bandung, Rabu (31/08). Momen sholat bersama tersebut menjadi momen spesial bagi pasangan ini mengingat Ariel sedang menjalani tahanan di rutan.

Luna Maya datang dengan mengenakan busana muslimah jenis kaftan tiba di rutan pukul 06.10 WIB menggunakan mobil Alphard hitam bernomor polisi B261 UNA. Pemeran Mina dalam Bangsal 13 tersebut hanya melempar senyum tanpa bersedia diwawancara. Sedangkan sang kekasih, Ariel yang mengenakan baju koko warna putih itu mengikuti Sholat Ied di Rutan Kebon Waru Bandung di jajaran staf ke-11 dari 12 staf yang ada.

Ariel pun tidak bisa diwawancarai disebabkan karena adanya aturan dari Direktorat Jenderal Pemasyarakatan Republik Indonesia. Pada kesempatan itu, Kepala Rutan Kebon Waru Wahid Husein menyatakan permintaan maafnya kepada wartawan bahwa tidak ada sesi wawancara dengan Ariel Peterpan meski banyak orang ingin tahu mengenai kegiatan Ariel di hari Lebaran ini.

"Jadi sesi tanya jawab atau wawancara enggak boleh. Karena ada aturannya. Alasannya apa, tanya silahkan teman-teman media Direktorat Jenderal Pemasyarakatan. Saya di sini hanya pelaksana," kata Wahid Husein.

Ariel yang divonis 3,5 tahun penjara sejak 31 Januari tahun ini memang belum dapat merasakan nikmatnya berkumpul keluarga saat lebaran. Akan tetapi, kehadiran Luna Maya di sisinya menemani Sholat Ied pertamanya di Rutan Kebon Waru ini tentunya menjadi pemicu semangat tersendiri bagi Ariel.

Khatib Shalat Id Meninggal di Mimbar

Foto hiasan.





MAJALENGKA — Guru Besar Ilmu Syariah UIN Gunung Djati, Bandung, Prof Hendi Suhandi, meninggal dunia di mimbar ketika memberikan khotbah shalat Id di Alun-alun Kabupaten Majalengka, Jawa Barat, Rabu (31/8/2011) pagi.

Kepergian sang khatib tersebut mengagetkan ribuan umat Muslim yang tengah khusyuk mendengarkan ceramah. Informasi yang diperoleh di lapangan, Prof Hendi sempat menaiki mimbar untuk memberikan khotbah. Namun, baru sekitar sepuluh menit menyampaikan isi ceramah, mendadak ia terjatuh dan tak sadarkan diri.

Sejumlah jemaah pun langsung memberikan pertolongan dan membawanya ke rumah sakit. Tetapi, sebelum sampai ke rumah sakit, Prof Hendi mengembuskan napas terakhirnya. "Kemungkinan beliau sudah meninggal saat terjatuh," kata seorang jemaah.

Sejauh ini belum ada penjelasan mengenai penyebab kematian profesor yang dikenal baik dan dermawan ini. Dekan Fakultas Syariah dan Hukum UIN Gunung Djati Bandung ini dilahirkan di Majalengka pada 14 Februari 1953. Siang ini juga jenazah korban akan dikebumikan di tanah kelahirannya.

Open House Istana Ditutup, Ratusan Warga Kecewa


JAKARTA - Acara open house yang digelar Presiden SBY di Istana Negara sudah ditutup. Ratusan warga yang belum sempat masuk antrean untuk bisa bersalaman dengan SBY terpaksa gigit jari.

Melalui mobil penerangan dari Polres Jakarta Pusat, polisi memberitahu jika acara open house Presiden sudah berakhir.

"Acara open house sudah ditutup, silakan kembali ke rumah masing-masing," bunyi pengumuman tersebut di Gedung Sekretariat Negara, Jl Medan Merdeka Utara, Jakarta Pusat, Rabu (31/8/2011).

Pengumuman itu pun membuat ratusan warga yang belum sempat masuk menjadi kecewa. Sedangkan gelombang warga justru terus bertambah seiiring berjalannya waktu. Sebagian besar mereka datang bersama keluarga. Pakaian yang dipakai pun beragam.

"Kecewalah, saya padahal mau salaman sama Presiden," kata Ibu Suharti dari Cibubur yang datang bersama tiga orang anaknya.

Suharti mengaku berangkat dari Cibubur sekitar pukul 13.00 WIB. "Sampai di sini pukul 15.00 WIB karena nyasar naik busway," keluhnya.

Sebelumnya, warga memilih langsung menuju ke kantor Sekretariat Negara untuk bisa masuk Istana. Padahal polisi sudah mempersiapkan skenario, warga yang akan masuh Istana, akan diantar dengan bus dari Monas.

Skenario itu diberlakukan supaya antrean masuk ke Istana bisa lebih teratur. Namun membludaknya jumlah warga tak lagi bisa tertahan.

Sementara itu, warga yang sudah keburu masuk ke dalam, akan tetap diperbolehkan bersalaman dengan Presiden dan keluarga. Namun terlebih dahulu mereka semua akan melalui pemeriksaan ketat dari Paspampres.

Selasa, 30 Ogos 2011

Polis akan ambil tindakan terhadap Azmil Mustafa

Azmil Mustafa






SHAH ALAM – Polis akan mengambil tindakan terhadap seorang pelakon yang kini menjadi pendakwah bebas, Azmil Mustafa, didakwa mengkafirkan kerajaan dan sistem diguna pakai ketika menyampaikan tazkirah di Masjid An-Nur, Kampung Melayu Subang, Petaling Jaya, 19 Ogos lalu.

Ketua Polis Daerah Petaling Jaya, Asisten Komisioner Arjunaidi Mohamed berkata, polis sudah mengambil keterangan daripada Azmil Rabu lalu dan dia disiasat di bawah Seksyen 4 Akta Hasutan 1948.

Bagaimanapun, beliau enggan mengulas lanjut mengenai tindakan yang akan dikenakan terhadap Azmil.

“Saya tidak boleh beritahu tindakan yang akan kita ambil selepas ini. Sampai masanya, kita akan ambil tindakan ikut undang-undang sedia ada,” katanya ketika dihubungi, semalam.

Sebelum ini, akhbar melaporkan, Azmil didakwa mengkafirkan kerajaan dan mengecam sistem pemerintahan sekarang dalam satu ceramah di hadapan 300 jemaah.

Lebih 100,000 hadir Majlis Rumah Terbuka Aidilfitri PM

Datuk Seri Najib Tun Razak bersalaman dengan Mohan Parameswaran yang berpakaian baju Melayu bercorak Jalur Gemilang semasa hadir pada rumah terbuka Perdana Menteri dan Jemaah Menteri di Seri Perdana, Putrajaya.

Peminat akaun lucah Facebook tidak waras

Jangan terpengaruh dengan akaun lucah di Facebook yang dicipta untuk merosakkan akhlak remaja.





KUALA LUMPUR – Menjijikkan apabila ada golongan remaja masa kini ibarat gila seks apabila mereka dengan selamba mewujudkan beberapa akaun yang memuatkan gambar-gambar lucah membabitkan wanita tempatan atau warga asing menerusi laman sosial Facebook.

Tinjauan mendapati sekurang-kurangnya terdapat 15 akaun sedemikian telah diwujudkan dan telah menarik minat lebih 1,000 pelayar Internet yang rata-ratanya remaja untuk menjadi pengikut.

Kesan perbuatan itu bukan sahaja bakal melahirkan remaja yang rosak akhlak malah bakal menjadikan laman sosial yang popular pada masa kini medan untuk menyiarkan gambar-gambar yang mengaibkan.

Difahamkan, pengguna Internet yang ingin menjadi pengikut hanya perlu menekan butang like (suka) pada papan pemuka akaun tersebut sebelum diterima masuk oleh pereka laman seks tersebut.

Lebih memalukan, sebaik diterima masuk tanpa disedari segala aktiviti mereka berkaitan akaun itu akan dipaparkan di dinding Facebook masing-masing dan semua gambar-gambar tidak senonoh itu turut boleh dilihat oleh rakan-rakan lain.

Keadaan yang berlaku itu dilihat sangat membimbangkan kerana ia merupakan punca kepada keruntuhan moral dan akhlak generasi muda masa kini.

Lambakan laman-laman web yang wujud itu boleh mempengaruhi minda terutamanya golongan remaja yang semakin meminati laman sosial berkenaan pada masa kini.

5,000 beraya dengan Siti

Datuk Siti Nurhaliza bersama suaminya.





SUNGAI PETANI - Lebih 5,000 peminat menyerbu rumah terbuka penyanyi terkenal, Datuk Siti Nurhaliza Tarudin dan suaminya, Datuk Seri Khalid Mohd Jiwa sempena Aidilfitri di pekarangan Masjid Kampung Permatang Pasir, dekat Tikam Batu, di sini, semalam.

Majlis yang bermula jam 3 petang dan berakhir tiga jam kemudian, menjadi tumpuan orang ramai bukan saja di kalangan penduduk berhampiran, malah dari Alor Setar, Perlis, Pulau Pinang dan Perak yang ingin berhari raya bersama Siti dan Datuk K.

Siti mula menjadi tumpuan sebaik tiba kira-kira jam 3.20 petang, apabila peminat termasuk kanak-kanak menyerbunya sebaik turun dari kereta kerana tidak mahu melepaskan peluang bergambar dengan penyanyi itu.

Sebelum itu, Siti yang memakai baju kurung berwarna krim berbunga dan Datuk K berbaju Melayu kuning emas tiba jam 8.40 pagi di masjid berkenaan untuk mengerjakan solat Aidilfitri bersama kira-kira 800 jemaah yang diimamkan Mahmood Rejab.

Menurut Siti, biarpun majlis jamuan itu diadakan secara sederhana, namun sambutan diterima begitu baik dan di luar jangkaan beliau dan suaminya.

“Alhamdulillah saya dan suami bersyukur kerana majlis ini sungguh meriah dan berjalan lancar dan berterima kasih kepada mereka yang hadir tanpa henti sejak jam 3 petang.

“Walaupun dikerumuni peminat, Siti tidak kisah kerana ia peluang bertemu peminat dan bersyukur majlis rumah terbuka ini mendapat sambutan baik. “Saya teruja berhari raya di kampung kerana kali ini ramai saudara-mara sebelah suami yang sebelum ini tidak sempat bertemu datang ke majlis ini,” katanya yang ditemui pada majlis itu, di sini, semalam.

RM45 juta ganti peralatan usang di HKL

TIONG LAI (kiri) menyampaikan sumbangan kuih raya kepada petugas Jabatan Kecemasan HKL di Kuala Lumpur semalam.





KUALA LUMPUR – Kementerian Kesihatan akan menggantikan kelengkapan perubatan yang usang di beberapa unit di Hospital Kuala Lumpur (HKL) sebaik sahaja permohonan peruntukan RM45 juta diluluskan kerajaan.

Menterinya, Datuk Seri Liow Tiong Lai berkata, antara unit terbabit ialah Unit Rawatan Rapi dan Unit Penjagaan Koronari.

“Permohonan peruntukan itu sudah dipanjangkan kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak untuk pertimbangan,” katanya kepada pemberita selepas melawat warga HKL sempena sambutan Aidilfitri di sini semalam.

Selain itu, Tiong Lai berkata, HKL kini dalam proses naik taraf meliputi antaranya pembinaan tempat letak kereta bertingkat dan blok baru bernilai RM600 juta bagi Hospital Ibu dan Anak.

“Blok baru Hospital Ibu dan Anak ini akan dibina tahun depan. Sekarang ini kita dah ambil tender dan kita juga akan tempatkan 400 buah katil tambahan untuk blok ini,” katanya.

Selain itu, HKL juga bakal mempunyai pusat jagaan harian iaitu Ambulatory Care Centre (ACC) bernilai kira-kira RM90 juta yang menempatkan semua pakar bagi pesakit mendapatkan rawatan harian, rujukan dan susulan.

Lelaki mati atas perut saat berkencan



KUPANG - Agustinus Dunga, S.Pd (49), pengawas sekolah menengah asal Sumba Barat, tewas saat berada di Kamar No. 12B, Hotel Citra, Kelapa Lima-Kupang, Dia meninggal dunia saat sedang dilayani "jajan" oleh Insiani alias Ani (37), wanita pekerja seks komersial (PSK) yang menghuni kamar tersebut.

Dunga berasal dari Desa Kalombu Dara Mone, Kecamatan Elopada, Kabupaten Sumba Barat. Pegawai negeri sipil (PNS) itu ke Kupang mengikuti Pendidikan dan Pelatihan (Diklat) Evaluasi Dini Sekolah (EDS) yang dilaksanakan Lembaga Penjaminan Mutu Pendidikan (LPMP) Dinas PPO NTT.

"Hari itu sudah penutupan diklat," kata A Doku Bani, peserta diklat asal Sumba, saat ditemui di ruang Instalasi Pemulasaran Jenazah (IPJ) RSU Prof. Dr. WZ Johannes-Kupang, kemarin.

Menurut Bani, setelah acara penutupan diklat sekitar pukul 15.00 Wita, kemarin, Dunga pergi berbelanja oleh-oleh untuk dibawa pulang ke Sumba.

"Dia ajak saya pergi beli oleh-oleh. Kami dua pergi pakai sepeda motor milik kakaknya, Alexander M Dunga. Kami pergi ke tempat penjualan roti di Kuanino, kemudian belanja buah di depan Rumah Sakit Tentara. Setelah itu kami pulang ke penginapan," katanya.

Beberapa saat setelah tiba di penginapan LPMP, katanya, korban mengatakan pergi mengembalikan sepeda motor kakaknya di Kelapa Lima.

"Beberapa saat setelah dia pergi, saya juga pergi ke keponakan saya di asrama Polda. Saya kaget, pada pukul 17.20 Wita, ada seorang wanita yang telepon saya pakai HP korban. Wanita itu bilang, 'Pak segera ke Hotel Citra di Kelapa Lima. Teman bapak sudah meninggal dunia. Saya langsung ke sana dan benar, dia sudah meninggal dunia," tutur Bani.

Kepala Kepolisian Sektor (Kapolsek) Kelapa Lima, Kompol Rahmat Harmansyah, S.H, mengatakan, polisi sudah membawa jenazah korban ke rumah sakit untuk divisum. Hasil pemeriksaan dokter, korban meninggal dunia karena serangan jantung.

Polisi, katanya, juga sudah memeriksa Ani, wanita PSK yang melayani Dunga. Berdasarkan keterangan Ani, korban baru sekitar 10 menit dilayani "jajan", namun mendadak kejang- kejang kemudian meninggal dunia.

Demi Peran Seksi, Five V Tunda Berjilbab



JAKARTA - Dengan alasan karier film yang sering mempertontonkan keseksian, Five V menunda niat menggenakan kerudung dalam waktu dekat.

“Niat sih ada, cuma tidak sekarang. Soalnya peran yang aku dapat rata-rata imejnya seksi. Jadi enggak mungkin pakai kerudung sekarang,” tutur Five V saat ditemui di kawasan Bekasi, Sabtu (27/8/2011).

Ibu satu anak itu menuturkan, keinginan untuk menutup aurat sudah lama tersirat. Dia berencana berkerudung bila kelak diberikan jodoh lagi. “Mentalnya yang belum siap. Takutnya malah buka tutup. Kan enggak enak, malah setengah-setengah. Apa kata orang nanti,” kilahnya.

Selain peran seksi, Five V menunda berhijab karena tidak mau dibilang orang munafik karena menutup aurat atas permintaan orang lain.

“Pakai jilbab itu harus ada niat dan panggilan jiwa. Kalau cuma ikut-ikutan saja terus besoknya dibuka lagi, apa enggak malu sama Allah dan manusia juga,” ketusnya.

Gadis murtad tetap ditayangkan di Indonesia



JAKARTA – Setelah menuai kritik dan kontroversi, akhirnya film ‘?’ (baca: tanda tanya) besutan Hanung Bramantyo direvisi atas permintaan Majelis Ulama Indonesia (MUI) dan Lembaga Sensor Film (LSF). Beberapa adegan yang melecehkan Islam dipangkas, kecuali adegan wanita murtad.

“Kami sudah tatap muka dengan produsen film. Saat itu ada dua pilihan: film ditarik, atau direvisi. Kesepakatan yang dicapai, film direvisi, ada bagian tertentu yang dihilangkan. Jadi seharusnya ada perbaikan, bukan fatwa haram,” jelas Ketua MUI KH Ma’ruf Amin sebagaimana Ahad (28/8/2011).

Hal tersebut dibenarkan oleh sutradara Hanung Bramantyo. “Sudah kami revisi sesuai permintaan MUI,” kata Hanung, Ahad (28/8/2011).

Menurut suami Zaskia Mecca ini, ada beberapa adegan yang dihilangkan dalam film besutannya itu, misalnya adegan membaca novel pluralis dan adegan kepala babi di restoran yang dimiliki warga etnis Cina.

Hanung menjelaskan, awalnya, di film ‘?’ ada adegan seseorang sedang membaca novel pluralisme. “Novel tentang pluralisme, bahwa masing-masing jalan setapak akhirnya menuju ke satu tujuan dengan Tuhan yang sama,” kata dia.

Adegan itulah yang dibuang. “Karena MUI tidak setuju dengan anggapan yang cenderung menyamakan semua Tuhan,” terang Hanung.

 Adegan kepala babi juga dihilangkan, ujarnya, sesuai permintaan MUI dan Lembaga Sensor Film.

Namun ada satu adegan yang ditolak Hanung untuk dihilangkan, yaitu seorang perempuan yang pindah agama setelah cerai dari suaminya (diperankan oleh Endhita).

“Adegan seseorang yang murtad. MUI minta adegan itu dibuang. Tapi saya sudah bilang, saya tidak bisa membuangnya, karena kalau adegan itu hilang, maka hilang pula semua jalan cerita di film itu,” papar Hanung.

Oleh karena itu, Hanung memilih mempertahankan adegan itu. “Film ini kan memang bercerita tentang kebhinnekaan,” terang dia.

Ketua MUI lainnya, KH Amidhan, menjelaskan awal keberatan MUI terhadap film Hanung.

“Ada yang mengatakan, bagi mereka yang mendalami masalah keagamaan, film itu sebenarnya bisa diterima bila dihayati. Tapi masalahnya, film itu kan untuk orang awam. Jadi ustadz-ustadz dan ulama-ulama keberatan meski belum ada fatwa,” kata Amidhan.

“Film itu kacau. Ada orang yang tadinya agama lain, tahu-tahu masuk Islam. Ada yang Islam, tahu-tahu murtad. Apa yang mau digambarkan, tidak jelas. Memang film ‘?’ jadi tanda tanya sungguhan. Mission statement-nya tidak jelas. Agama jadi relatif dan kabur,” ujar Amidhan panjang lebar.

Tiap Takbiran, Widyawati Menangis Ingat Suami

Widyawati




JAKARTA - Aktris senior Widyawati belum bisa melupakan mendiang suaminya, Sophan Sophiaan yang telah wafat tiga tahun lalu. Setiap Lebaran, Widya pasti kerap menangis mengingat pria yang meninggal di Ngawi, 17 Mei 2008 itu.

“Setiap malam takbiran, pasti saya lebih banyak berdiam diri di kamar. Saya masih suka ingat beliau,” kata aktris yang tetap cantik di usianya yang ke-61 tahun ini.

Seperti Lebaran tahun ini, Widya selalu pergi ke makam sang suami di TPU Tanah Kusir. Ia dan kedua anak-anaknya berdoa di pusara Sophian untuk ketenangan jiwanya di alam kubur.

“Kebetulan rumah saya dekat dengan masjid. Jadi kalau sholat Ied pasti di situ. Dari sana langsung ke makam Om Sophian. Ini sudah berjalan tiga tahun,” cerita bintang film Di Bawah Lindungan Ka’bah ini.

Binatang Mirip Ular Tapi Berkaki Empat


TULUNGAGUNG - Seekor binatang yang dianggap aneh ditemukan warga Tulungagung, Jawa Timur. Bentuknya menyerupai ular tapi berkaki empat. Diduga binatang kecil ini jenis kadal ular atau Lygosoma quadrupes.

Binatang yang berwarna hitam gelap dengan terkesan bersisik itu memiliki panjang sekitar 20 cm. Warga pun menjulukinya sebagai ular berkaki empat. Binatang ini ditemukan Anis Tustiyani (31), Senin (29/8/2011) sore.

Saat itu istri Yoni Wahyuono (33) yang kebetulan mudik lebaran sedang berada di teras rumahnya di Dusun Bantengan, Desa Mulyasari, Kecamatan Pagerwojo, Tulungagung, Jawa Timur.

"Binatang itu masuk ke dalam rumah. Istri saya sempat takut dan teriak," kata Yoni kepada wartawan melalui sambungan telepon, Selasa (30/8/2011).

Setelah diamati, akhirnya Yoni memberanikan diri menangkap ular aneh itu dengan bantuan sapu. "Saya melihat ada empat kaki di binatang itu. Sekarang saya masukkan di dalam aquarium," kata Yoni yang berasal dari Widang, Tuban, ini.

Ayah dua anak itu tidak mengetahui jenis binatang yang ditemukannya. "Baru pertama kali ini binatang itu masuk ke rumah mertua saya. Saya tidak tahu jenis dan dari mana asalnya," katanya.

Dari pengamatan pria yang kini menetap di Buduran, Sidoarjo, binatang itu memiliki semacam gigi atau taring.

Penemuan binatang menyerupai ular namun berkaki empat itu sebelumnya juga pernah terjadi di Dusun Tritih Rejo Desa Tumpang Talun Blitar, Kampung Beton Jebres Surakarta, Bogor, Sukabumi, Riau serta Sungguminasa Kabupaten Gowa Sulawesi Selatan.

Seperti dilansir wikipedia, binatang itu tergolong jenis lygosoma quadrupes atau kadal ular. Sejenis kadal kecil bertubuh mirip ular yang menyebar di Asia Tenggara. Kadal ini juga sering disebut secara tidak tepat sebagai ular berkaki atau ular berkaki empat.

Reptil ini bertubuh kecil panjang, hampir silindris, panjang keseluruhan hingga sekitar 192 mm dengan ekor kira-kira setengahnya atau kurang sedikit.

Punggung berwarna cokelat terang, keabu-abuan, kemerahan atau agak keunguan dengan garis-garis memanjang berwarna gelap hingga ke ekor. Sisi atas kepala berwarna lebih gelap, dengan pelupuk mata bagian bawah putih kekuningan dan bibir atas yang berwarna gelap.

Sisi bawah tubuh keputihan atau cokelat terang keputihan bergaris-garis. Kaki amat kecil dan pendek.Di tengah badan melintang deret sisik halus dan membujur sisik di atas tulang punggung.

Binatang bisa keluar di waktu remang-remang, di siang hari kadal ini bersembunyi di bawah bebatuan, kayu rebah, atau menelusup di pasir atau sela-sela tanah yang rapuh.

Kadal ular itu bisa ditemukan baik di hutan maupun di lahan pertanian. Hewan ini memburu mangsanya di kala senja, yang berupa aneka artropoda kecil terutama rayap dan tempayaknya.

Seperti namanya, kadal ini berjalan dengan meliuk-liukkan tubuhnya seperti ular, terutama ketika bergerak cepat menyusup di antara serasah, rerumputan, atau tumpukan tanah berpasir. Kakinya yang pendek baru berguna ketika berjalan lambat-lambat.

Masih menurut wikipedia, Lygosoma quadrupes tercatat ditemukan di Thailand, Vietnam, Kamboja, Laos, Cina selatan, Hong Kong, Semenanjung Malaya, Sumatra, Jawa, dan Filipina.

Ariel Peterpan Jadi Makin Ganteng di Penjara


JAKARTA - Pemain film yang eksis di tahun 80-an, Camelia Malik melihat sosok Ariel Peterpan berubah menjadi lebih bijaksana sejak masuk rutan Kebon Waru Bandung. Camelia Malik juga menilai kalau Ariel semakin tampan meski dibalik jeruji.

"Dia sehat, karena dia punya waktu istirahat cukup, hidup teratur, dia lebih ganteng dan lebih wise,"jelas Camelia Malik yang beberapa waktu lalu menjenguk Ariel.

Vokalis grup band Peterpan, Nazriel Ilham atau akrab dipanggil Ariel Peterpan memang masih aktif membuat lagu. Sebagai teman musisi, penyanyi dangdut Camelia Malik menilai Ariel memaksa untuk terus menciptakan karya

"Saya dengar dia banyak buat lagu, dia berkarya. Tapi berkarya itu kan nggak bisa dipaksa ya," ungkap adik tiri dari Ahmad Albar itu, via telephon, Selasa (30/8/2011).

Isnin, 29 Ogos 2011

Raya tahun ini Jimmy di Mekah, tahun depan bersama 'orang baru'



KUALA LUMPUR - Hiba apabila impian untuk meraikan Aidilfitri sebagai ‘orang berkeluarga’ tidak kesampaian, pelakon dan pengacara, Jimmy Shanley Salleh berkelana membawa diri menunaikan umrah di Makkah, sekali gus menyambut 1 Syawal bersendirian di Tanah Suci itu.

Jimmy, 31 yang yatim piatu menggemparkan dunia hiburan tanah air selepas pernikahannya pada Oktober tahun lalu, bergolak selepas 20 hari apabila isterinya, Nursuhaila Eliani Suhaimy, 25, meninggalkannya ketika mereka berbulan madu di Koh Samui, Thailand.

“Sedih rasanya apabila hasrat untuk berhari raya bersama isteri dan anak tidak kesampaian. Ingatkan selepas berkahwin saya boleh menumpang keluarga isteri dan mentua, tapi itu semua tidak kesampaian.

“Apapun, saya pasrah kerana sedar kita merancang, tetapi Allah menentukan segala-galanya dan pasti ada hikmah di sebalik semua yang berlaku ini,” katanya melalui SMS kepada wartawan.

Mengimbas rentetan kontroversi rumah tangganya, selepas pergolakan Jimmy memfailkan tuntutan kembali taat diikuti nusyuz terhadap Nursuhaila di Mahkamah Tinggi Syariah Shah Alam pada 3 dan 27 Januari lalu.

Perhubungan suami isteri itu tampak menerbitkan riak-riak positif apabila Nursuhaila selamat melahirkan cahaya mata mereka yang diberi nama Zahrah pada 24 Jun lalu dan Jimmy mengeluarkan kenyataan mahu menarik kembali tuntutan mahkamah yang difailkannya.

Bagaimanapun, kedamaian rupa-rupanya terus menjauhi mereka apabila Nursuhaila mengadakan sidang media pada 25 Julai lalu mendakwa Jimmy sering memukulnya termasuk pada malam sebelum majlis akad nikah dan ketika mereka berbulan madu di Koh Samui.

Malah, keadaan menjadi semakin ‘panas’ apabila Nursuhaila mendakwa suaminya turut berbohong kepada media memberitahu majlis cukup jambul anak mereka yang diaturkan bapanya, Datuk Suhaimy Othman pada 27 Julai lalu dibatalkan tanpa memaklumkan kepada keluarganya.

Berang dengan tindakan Jimmy, Nursuhaila memberitahu dia mahu meneruskan perceraian dan akan menuntut hak penjagaan anak mereka biarpun di pihak Jimmy, sebutan kes permohonan kembali taat dan nusyuz yang dibuat ke atas isterinya akan didengar pada 29 September depan.

Berikutan kemelut memeningkan itu, Jimmy memutuskan untuk mengerjakan umrah dan bertolak ke Makkah pada 21 Ogos lalu diiringi harapan mudah-mudahan mendapat hidayah Ilahi bagi menunjukkan jalan keluar terbaik kepada segala permasalahan yang membelenggu dirinya.

“Ini kali pertama saya berhari raya di perantauan, terus terang perasaan sedih memang kuat membelenggu perasaan saya. Ada isteri dan anak, tetapi disebabkan sedikit masalah kami tak dapat bersama di hari mulia ini...semuanya tidak menjadi,” katanya.

Bagaimanapun, kata Jimmy, sejak berada di Makkah dia tidak pernah putus berdoa kepada Allah supaya dikurniakan kesejahteraan kepada isteri dan anak perempuannya, Zahrah.

“Insya-Allah, semua ini akan berakhir dengan kebahagiaan tidak lama lagi. Lebih penting sekarang saya mahu menumpukan amal ibadat di sini dan tahun hadapan saya akan berhari raya dengan orang baru,” katanya tanpa mahu mengulas lanjut apa maksud kata-katanya itu.

Jimmy berkata, kesempatan berhari raya di Makkah juga digunakannya untuk menziarahi pusara ibunya yang meninggal dunia di Hospital Makkah kerana sakit paru-paru ketika mengerjakan haji pada 8 Mac 2002.

Menurutnya, tarikh itu kuat terpahat dalam ingatannya kerana pada tarikh itu dia menjadi anak yatim piatu berikutan ayahnya yang bekerja sebagai petugas mesin melombong bijih timah meninggal dunia lebih awal dalam tragedi kapal korek terbalik di Puchong pada 8 Ogos 1984.

“Biarpun saya ditimpa banyak musibah dan berhari raya tanpa anak, isteri dan keluarga, saya tetap menerimanya dengan hati terbuka kerana saya sedar masih ramai insan lain nasib mereka lebih teruk daripada saya,” katanya yang akan kembali ke tanah air pada Sabtu ini.

Derita mangsa simbah asid

MOHD. RAFFIE ditemani abangnya, Mohd. Jeffry Abdul Latiff ketika dirawat di HKL.





KUALA LUMPUR – Kedatangan Syawal kali ini bagaikan tidak membawa sebarang erti kepada mangsa simbahan asid, Mohd. Raffie Abdul Latiff, 28, yang mengalami kecederaan teruk pada bahagian muka kerana hari gembira itu hanya disambutnya di katil hospital.

Hasratnya untuk menyarungkan sepersalinan baju Melayu baharu pada Aidilfitri tidak kesampaian kerana wajahnya hangus terbakar apabila disimbah dengan asid dalam satu kejadian di Jalan Raja Laut di sini pada 8 Ogos lalu.

“Sebelum saya disimbah asid, saya pergi ke Jalan Tuanku Abdul Rahman untuk tengok-tengok dan beli sepasang baju Melayu tetapi lain pula kini keadaan saya.

Ketika dia disimbah cecair berbahaya itu pada hari kejadian, Mohd. Raffie memberitahu, pada saat itu kulitnya terasa sangat pedih dan panas.

“Wajah saya pun mungkin akan cacat selepas ini dan saya dah tak terfikir pasal hari raya lagi,” rintih Mohd. Raffie ketika ditemui di Unit Rawatan Kebakaran, Hospital Kuala Lumpur (HKL) kelmarin.

Menurut Mohd. Raffie, sebelum ini dia pasti akan pulang menyambut Aidilfitri bersama keluarga tercinta di kampung halamannya di Muar tetapi tahun ini dia cuma mampu menyambut hari lebaran itu di wad hospital.

“Mujurlah keluarga dan rakan-rakan beri saya sokongan penuh dan tetap ingin meraikan Aidilfitri bersama saya biarpun di hospital,” ujarnya.

Dua anak rayu ibu pulang

NAJIE NAJWAN (kiri) dan Mufleh menunjukkan gambar keluarga mereka ketika ditemui di Kajang baru-baru ini.



KAJANG – Aidilfitri yang dinanti-nantikan umat Islam sudah tiba dan yang pastinya semua kanak-kanak merupakan insan paling gembira menyambut hari lebaran itu.

Namun berbeza bagi dua beradik, Muhammad Najie Najwan Zawawi, 9, dan Muhammad Mufleh, 7, yang buat pertama kali beraya tanpa ibunya, Samsiah Yusof, 44.

Samsiah didakwa dilarikan ke Mesir oleh ahli kumpulan Al-Arqam bersama tiga lagi anaknya sejak 15 Jun lalu. Tiga beradik lagi yang turut hilang bersama Samsiah ialah Muhammad Abdul Bar, Nur Samahah dan Mariam Al Adzra.

Najie Najwan dan Mufleh merayu ibu dan tiga adik-beradik mereka kembali ke Malaysia dan sama-sama menjalani kehidupan berkeluarga seperti orang lain.

“Umi pulanglah, kami mahu sambut Aidilfitri bersama Umi dan nenek di kampung.

“Kami juga mahu membeli baju raya bersama umi,” luah Najie Najwan penuh harapan ketika ditemui wartawan di sini.

Mufleh bagaimanapun lebih banyak mendiamkan diri dan ketika ditanya di mana ibunya, dia hanya berkata dia amat merindui Samsiah selain teringin makan kek strawberi yang Samsiah masak setiap kali raya.

Mufleh dikatakan anak paling manja dengan Samsiah.

Sebelum ini, Najie Najwan dan Mufleh bersama kakak mereka, Siti Khaulah, 17, disembunyikan di perkampungan Al-Arqam di Bandar Country Homes, Rawang selepas ibu mereka dan tiga lagi adik-beradik lain dilarikan ke Mesir.

Namun dua daripada tiga beradik itu berjaya diselamatkan oleh bapa mereka, Zawawi Aman, 44, pada 14 Julai lalu.

Solat Aidilfitri Di Singapura 30 Ogos 2011


Video Mesum Beredar di Panumbangan, Pelakunya ABG Setempat



CIAMIS - Beberapa hari belakangan ini warga Kecamatan Panawangan, Kabupaten Ciamis dihebohkan beredarnya tayangan video mesum. Peredaran video berdurasi 4,26 menit terus meluas dengan cara down load melalui telepon genggam.

Lebih memprihatinkan lagi, kedua pelaku video mesum tersebut diyakini sebagai remaja setempat yang masih ABG. Dalam video tersebut salah satu pelaku masih mengenakan seragam sekolah salah satu SMK di wilayah tersebut. Adegan tidak senonoh tersebut dilakukan di kebun, terlihat dari banyaknya pohon yang ada di sekitar lokasi.

''Sebenarnya sudah beredar sejak dua minggu lalu, akan tetapi sekarang semakin meluas. Selain melalui telepon genggam, ada yang mengatakan video tersebut juga sudah diunggah di internet,'' tutur Endang, warga setempat.

Dia menambahkan, akibat kejadian itu, bakal berimbas dengan tercorengnya nama baik wilayah tersebut, Untuk itu Endang juga berharap aparat yang berwajib menangani persoalan tersebut sampai tuntas. ''Kami berharap aparat dapat mengungkap tuntas kasus tersebut,'' katanya.

Sementara itu Kepala Desa Kertajaya, Totoy, mengaku prihatin dengan peredaran video mesum tersebut, apalagi pemerannya adalah warga sekitar. Dia mengakui salah satu pemeran video tersebut adalah warganya. ''Atas keinginan warga, pelakunya sudah diminta untuk meninggalkan tempat ini,'' ungkapnya.

Hal senada juga dikemukakan Kepala Desa Karangpaningal, Mamat. Dia mengaku mengetahui kejadian tersebut setelah beberapa orang menanyakan keberanan tentang warganya terlibat dalam video tersebut. Setelah mengamati wajah dalam video tersebut, ia menyatakan bahwa wajah pemeran prianya mirip dengan salah seorang warga di salah satu dusun di Karangpaningal.

''Memang yang pria agak mirip warga kami, namun untuk memastikan perlu penyelidikan yang lebih teliti. Terus terang kami juga prihatin dengan kejadian tersebut,'' ujarnya.

Video Porno Gegerkan Boyolali



BOYOLALI - Di tengah bulan puasa, warga Boyolali digegerkan beredarnya video porno. Yang lebih heboh, pelaku wanita diduga PNS di lingkup Pemkab setempat, sedangkan pemeran lelaki karyawan swasta.

Video berdurasi lebih 10 menit itu sudah beredar di sejumlah warga. Hanya, mereka mendapatkan secara sembunyi-sembunyi.

Seluruh adegan pasangan yang diduga bukan suami istri itu dilakukan di dalam sebuah mobil. Wajah pelaku wanita nampak jelas, sedangkan yang laki-laki hanya kelihatan sekilas. Keberadaan video porno tersebut juga sudah diketahui kalangan DPRD.

Ketua Komisi IV DPRD, Moh Basyuni, meminta Bupati Seno Samodro segera menindaklanjuti keberadaan video tersebut. Apalagi, pelakunya kemungkinan besar seorang PNS di lingkup Pemkab.

”Secepatnya ditelusuri dan bila benar maka pelakunya harus dipecat,” katanya, kemarin.

Dijelaskan, pemecatan merupakan sanksi yang sepadan, karena perbuatan tersebut telah mencoreng korps PNS. Perbuatan tersebut juga telah merusak moral masyarakat.

PNS harus bisa menjadi contoh masyarakat, bukan sebaliknya malah melakukan perbuatan yang tercela. Sanski pemecatan juga untuk melindungi korps PNS.

”Tak perlu lagi ada pembinaan atau sanksi lainnya. Hanya ada satu langkah yang pas, yaitu pemecatan. Karena perbuatan tersebut sudah tidak bisa ditoleransi lagi.”

Kepala Badan Kepegawaian Daerah (BKD), Sumantri DM belum bisa dimintai konfirmasi. Saat ditemui di kantornya, diperoleh informasi dia sedang keluar kota. Demikian juga saat dihubungi melalui ponselnya, ada nada sambung namun tidak diangkat.

Persis Yakin Idul Fitri Jatuh Lusa


BANDUNG - Pengurus Pusat (PP) Persatuan Islam (Persis) meyakini Idul Fitri tahun ini jatuh pada lusa atau Rabu (31/8/2011). Bahkan, hal itu sudah diyakini jauh-jauh hari yakni sejak setahun lalu.

"Persis sudah menentukan Idul Fitri (tahun ini) sejak setahun lalu," ujar Ketua Umum PP Persis Maman Aburachman saat ditemui di Masjid Persis, Jalan Viaduct, Senin (29/8/2011).

Dijelaskan Maman, penghitungan yang dilakukan Persis untuk menentukan Idul Fitri adalah menggunakan ruyatul hilal. Bahkan, Persis juga sempat meminta informasi pada Dewan Rukyat dan Hisab atas kepastian Idul Fitri.

"Berdasarkan penghitungan, wujudul hilal itu pada tanggal 30 Agustus malam. Jadi Idul Fitri itu jatuh pada 31 Agustus (rabu - red)," ungkapnya.

Hingga kini, waktu Idul Fitri masih belum jelas. Seperti yang sering terjadi, kaum muslim menjalankan Idul Fitri dengan waktu yang berbeda.

Beberapa di antaranya meyakini Idul Fitri jatuh pada 30 Agustus dan 31 Agustus. Bahkan ada beberapa kaum yang meyakini Idul Fitri jatuh sebelum 30 Agustus.

Sebagian Warga Aceh Lebaran Hari Ini


MEULABOH - Sebagian warga di Provinsi Aceh Komunitas Habib Muda Seunagan, menetapkan hari pertama lebaran Idul Fitri 1432 H/ 2011 M, jatuh pada hari senin (29/8/2011) setelah berpuasa 30 hari penuh.

Pemuka Komunitas Habib Muda Seunagan Teuku Raja Kumbangan, SH, yang dihubunggi dari Melaboh, Minggu (28/8/2011) mengatakan, penetapan tersebut setelah melakukan isbath atau rapat penetapan dengan sejumlah pengemuka komunitas tersebut.

"Kita lebaran Idul Fitri karena telah menyelesaikan puasa Ramadhan selama 30 hari penuh dan keputusan ini juga setelah melakukan perundingan dengan seluruh pengemuka di kalangan kami," katanya.

Cucu kandung (Alm) Habib Muda ini menyatakan ritual keagamaan shalat Idul Fitri dilaksanakan di Mesjid tua Abu Habib Muda, Kecamatan Seunagan Timur yang menjadi khatib hari raya yakni mantan kepala Dinas Syariat Islam Kabupaten Nagan Raya H.Said Hamazali.

Disebutkan TRK, kecamatan tersebut merupakan induk penganut Abu Peulukung, sementara lebaran dan shalat Idul Fitri juga dilaksanakan diseluruh Provinsi Aceh, yang berpaham sama, seperti Aceh Barat, Aceh Jaya, Aceh Tenggah, Aceh Utara Aceh Selatan.

Lebih lanjut dikatakan, ritual ini sudah dilakukan secara turun temurun sejak 250 tahun silam di karenakan kakeknya selaku pencetus aliran tersebut merupakan salah satu pengemuka agama islam di Provinsi Aceh yang masyhur namanya sampai keluar Indonesia.

Buktinya, kata TRK mendiang mendapatkan penghargaan Anugrah Bintang Utama di Indonesia tahun 1999 yang diberikan Presiden SBY melalui Gubernur Aceh yang diterima langsung oleh ia sendiri di kota Madya Banda Aceh.

"Dasar kita adalah menjalankan perintah Allah SWT, sesuai dengan pengamalan guru kita terdahulu dan sampai saat ini kita masih menjalankan sesuai ritual yang beliu lakukan," tegasnya.

Komunitas ini, katanya selalu melaksanakan puasa Ramadhan dua hari lebih awal dari muslim lain didunia demi berhati-hati tidak kecolongan bilangan hari puasa, demikian halnya lebaran juga dua hari lebih awal karena telah menyempurnakan 30 bilangan hari puasa.

MUI: Lebaran Berbeda, Umat Islam Diminta Legawa



JAKARTA - Majelis Ulama Indonesia (MUI) meminta umat Islam bersikap saling menghormati, bertoleransi dan legawa dalam menghadapi perbedaan Idulfitri 1432 Hijriah. "Umat Islam sudah biasa dengan perbedaan," kata Ketua MUI KH Ma'ruf Amin, Ahad (28/8).

Mengenai perbedaan ini, Ma'ruf Amin menjelaskan, bahwa hal itu disebabkan adanya perbedaan sistem penetapan. Ada yang menggunakan kriteria wujudul hilal dengan cara perhitungan (hisab), dan ada yang menggunakan Imkan Rukyat, yakni selain hisab, tetap harus dilakukan rukyatul hilal (melihat bulan).

Muhammadiyah, lanjut dia, penentuan 1 Syawal cukup dengan hisab wujudul hilal yang sejak jauh hari hasilnya sudah diketahui, yaitu pada 30 Agustus. Tapi bagi umat yang lain selain hisab, hilal (bulan sabit) juga harus bisa dirukyat.

Namun, kata Ma'ruf Amin, karena ketinggian hilal sangat rendah pada 29 Ramadhan atau 29 Agustus, maka kemungkinan besar rukyat akan gagal melihat hilal. Sehingga Ramadhan digenapkan 30 hari dan diprakirakan Idulfitri jatuh pada 31 Agustus. Pemerintah, lanjut Ma'ruf Amin, akan menetapkan Idulfitri melalui Sidang Itsbat yang diikuti seluruh pimpinan ormas Islam.

Dua kriteria yang berbeda tersebut, menurut dia, tidak pernah bisa bertemu, kecuali ada teleskop yang mampu merukyat hilal sampai ketinggian 0,5 derajat. Dengan demikian umat Islam yang menggunakan kriteria bahwa hilal harus bisa dilihat akan menetapkan persis sama dengan umat Islam yang menggunakan kriteria wujudul hilal. Tapi, ujarnya, sampai saat ini belum ada teleskop yang bisa secanggih itu di Indonesia.

Ahad, 28 Ogos 2011

Isteri hantar SMS talak diri sendiri

Pasangan yang dicekup, kelmarin.



KUALA LUMPUR - Seorang wanita berusia 41 tahun nekad ‘menceraikan dirinya sendiri’ selepas rahsia hubungan sulitnya dengan lelaki lain sejak tiga tahun lalu dikesan suaminya.

Perbuatan itu dilakukan apabila dia mengambil telefon bimbit suaminya dan menghantar SMS ke telefon bimbitnya dengan menjatuhkan talak tiga terhadapnya demi memastikan dia dapat meneruskan hubungan sulit dengan kekasihnya.

Bagaimanapun, perbuatan curang wanita itu sejak hampir dua tahun lalu terbongkar apabila dicekup penguat kuasa Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (Jawi) ketika bersekedudukan bersama kekasihnya di sebuah rumah di Setapak, di sini, kira-kira jam 1 pagi, kelmarin.

Suami mangsa, ahli perniagaan dari Emiriah Arab Bersatu (UAE) berusia 48 tahun yang mahu dikenali sebagai Jason, berkata dia dan isterinya mendirikan rumah tangga sejak 1996 dan hasil perkahwinan itu mereka dikurniakan tiga cahaya mata iaitu dua perempuan serta seorang lelaki berusia 10 hingga 16 tahun.

Jason yang sering pulang ke negara asal untuk menguruskan perniagaannya berkata, dia mula mengesyaki kecurangan isterinya itu selepas terserempak wanita terbabit bersama lelaki lain turun dari sebuah hotel di Ampang pada hujung 2009.

Anak Azean Irdawaty 'Benjy' masuk ICU

Keadaan Benjy yang dirawat di wad ICU Hospital Putrajaya.





PUTRAJAYA - “Lemah”. Hanya itu perkataan yang keluar dari mulut pelakon, Khairil Benjamin Ibrahim, 33, atau lebih dikenali sebagai Benjy yang dimasukkan ke Unit Rawatan Rapi (ICU) Hospital Putrajaya, di sini, selepas diserang penyakit asma kronik.

Difahamkan Benjy dimasukkan ke hospital berkenaan sejak tiga hari lalu kerana menjalani pembedahan membuang ketumbuhan di hidungnya yang selama ini menyebabkan dia sukar bernafas.

Bagaimanapun, selepas pembedahan itu dia diserang asma teruk sehingga memerlukannya menggunakan alat bantuan pernafasan.

Anak lelaki tunggal seniwati terkenal Azean Irdawaty itu ketika ditemui di hospital berkenaan, petang semalam kelihatan payah bercakap akibat kesukaran bernafas.

Namun, sewaktu kunjungan wartawan, alat bantuan pernafasan sudah dibuka dan dia boleh bernafas sendiri walaupun dalam tersekat-sekat.

Walaupun lemah, keadaannya stabil, tetapi belum mengetahui bila dapat keluar dari wad berkenaan.

“Lemah, tapi lebih baik,” katanya, sambil sesekali memejamkan mata dan sering menarik nafas panjang.

Benjy berkata, sepanjang berada di hospital dia ditemani bapanya, Khairil Anuar Zainal Mukhtar.

Ini kali kedua Benjy dimasukkan ke ICU akibat diserang asma. Pada 20 April lalu, Benjy yang ketika itu dalam perbicaraan membabitkan kes dadah di Mahkamah Majistret Kuala Lumpur dimasukkan Hospital Pakar Damansara kerana mengalami masalah pernafasan dan asma.

Benjy sebelum ini mencetuskan kontroversi apabila ditahan polis di rumahnya Mac tahun lalu, untuk membantu siasatan kes pengedaran dadah.

Selepas lebih setahun kes itu dibicarakan di mahkamah, Benjy dikenakan hukuman denda RM5,000 kerana kesalahan memiliki 0.24 gram syabu.

Hukuman itu dijatuhkan Majistret Hafizza Sauni, 17 Ogos lalu.

Kuarters JKR di Miri musnah dalam kebakaran.

Seorang anggota bomba bertungkus lumus memadam kebakaran yang memusnahkan salah sebuah kuarters kayu milik JKR di Miri.

Isteri cemburu simbah asid ke muka suami ketika dikejar

PENIAGA martabak yang melecur di muka dan badan dirawat di Hospital Raja Perempuan Zainab II, Kota Bharu semalam.





KOTA BHARU – Gara-gara mengesyaki suami mempunyai hubungan sulit dengan wanita lain, seorang peniaga di bazar Ramadan Kok Lanas di sini melecur di kanan muka dan sebahagian badan selepas disimbah sejenis cecair berasid oleh isterinya.

Dalam kejadian pada pukul 9.30 pagi, mangsa yang berusia 47 tahun dan enggan dikenali sedang menguli doh martabak di rumahnya di Kok Lanas dekat sini sebelum pasangan itu bergaduh.

Isteri mangsa yang menghidap penyakit kencing manis ketika itu pula sedang mencuci luka pada kakinya menggunakan cecair berasid.

Sejurus selepas berperang mulut, si suami meninggalkan doh martabak diulinya dan bertindak mengejar isterinya.

Remaja dipukul SRS tanpa sebab

Muhammad Farzuan (kanan) dan Fendi menunjukkan laporan polis yang dibuat, semalam.





GEORGETOWN - “Kami dipukul, dipijak dan ditendang seperti haiwan di depan orang ramai, sedangkan kami tidak melakukan apa-apa kesalahan,” dakwa dua sahabat apabila dipukul sekumpulan 15 anggota skim rondaan sukarela (SRS) di Batu Ferringhi, di sini, malam Khamis lalu.

Muhammad Farzuan Romzi, 20, dan Fendi Abdul Latif, 21, masing-masing dari Teluk Bahang berkata, kejadian berlaku jam 11.30 malam ketika mereka mengunjungi rumah seorang rakan di Mutiara Apartment, Batu Ferringhi.

Bagaimanapun, Muhammad Farzuan berkata, rakannya yang menetap di tingkat empat tiada di rumah dan mereka menunggu di tepi tangga sebelum didatangi sekumpulan lelaki yang mendakwa mereka anggota SRS sebelum memukul mereka menggunakan kayu, besi dan topi keledar.

Katanya, dia dan rakannya hampir pengsan selepas dibelasah tanpa belas kasihan dan mengalami lebam di seluruh anggota badan dan muka sebelum dibawa ke Hospital Pulau Pinang (HPP) untuk rawatan lanjut.

“Saya terkejut dengan kejadian itu dan lebih menyedihkan apabila dituduh cuba melakukan jenayah pecah rumah dan menghidu gam selain dibelasah dan diseret dari tingkat tiga hingga tingkat bawah tanpa belas kasihan serta diperlakukan seperti binatang,” katanya.

Fendi berkata, dia kesal kerana kumpulan lelaki itu mengambil tindakan tanpa usul periksa, selain trauma dengan kejadian terbabit.

Berikutan itu, satu laporan polis dibuat di Balai Polis Batu Ferringghi, jam 11 pagi semalam bagi meminta polis melakukan siasatan.

Dakwaan murtad: Bekas pengetua buat laporan polis


KUALA LUMPUR – Seorang bekas pengetua sekolah membuat laporan polis hari ini berhubung satu laman blog yang mendakwa beliau antara kalangan individu yang ”murtad” kerana menukar agamanya kepada Kristian.

Zainal Ratin Zainal Abidin, 67, membuat laporan itu di Balai Polis Taman Tun Dr Ismail di sini dengan ditemani anaknya, Zainal Azam, kira-kira 2 petang.

Beliau berkata, perkara itu disedari seorang anaknya yang ketika melayari Internet malam tadi menemui senarai 430 nama individu beragama Islam yang telah bertukar kepada agama lain, antaranya Kristian, Hindu dan Buddha.

"Nama saya ada dalam senarai itu. Ini merupakan satu fitnah yang bagi saya amat besar kerana ia membabitkan diri, akidah dan maruah keluarga saya,” katanya kepada pemberita.

Zainal Ratin meminta pihak yang bertanggungjawab, termasuk polis, membuat siasatan terperinci kerana ia melibatkan bilangan umat Islam yang ramai.

Suami mati ditikam depan isteri






KUALA LUMPUR – Kegembiraan seorang pesara tentera membuat persiapan pada saat-saat akhir menjelang Aidilfitri buat keluarganya bertukar tragedi apabila dia menemui ajal ketika baru sampai ke rumah selepas keluar membeli-belah semalam.

Semasa kejadian pada pukul 3.25 pagi di tempat letak kereta Blok A, Projek Perumahan Rakyat (PPR), Taman Wahyu di sini, mangsa Shariff Din, 47, bersama isteri, Fauziah Ahmad Alwi, 50, dan empat anaknya baru sampai ke rumah selepas membeli barang raya di bazar larut malam (Uptown) Danau Kota di Setapak.

Shariff atau lebih dikenali dengan panggilan ‘Sheriff Lobo’ dalam kalangan penduduk di situ telah lapan tahun mendiami rumah di tingkat lapan PPR itu.

Ayah Perkosa Anak Kandung Hingga Melahirkan



MUARA TEBO - Tak dapat dibayangkan bagaimana kebejatan NR (37) warga Desa Embacang Gedang, Kecamatan Muara Tabir, Kabupaten Tebo. Ia tega menggauli sebut saja Melati (16), yang tidak lain adalah anak kandungnya sendiri hingga melahirkan.

Kejadian ini diketahui saat Melati yang masih duduk di bangku kelas 5 SD ini pada tanggal 7 Agustus lalu, melahirkan dirumahnya tanpa ada suami. Hal ini membuat kecurigaan masyarakat setempat. Akhirnya Melati yang masih polos ini memberitahukan, bahwa bapak dari anak yang dilahirkannya tersebut adalah bapak kandungnya sendiri NR.

Melihat keadaan ini masyarakat bersama korban dan ibunya melaporkan kejadian tersebut ke Polsek Muara Tabir. Dari ketarangan korban. Ia digauli oleh Ayahnya sebanyak empat kali.

“Dari ketarangan korban ia digauli empat kali, tapi korban sudah tak ingat lagi kapan waktunya,” kata Kapolsek Muara Tabir Ipda S. Zebua.

Pertama korban digauli dirumahnya sendiri saat itu, ibu korban sedang tidak ada di rumah, berada diladangan. Saat itu korban baru selesai mandi, selasai mandi tersebut pelaku langsung merayu korban dan dibawa ke dalam kamar.

“Baru kemaren dilaporkan ke kita, sementara pelaku sebelum anaknya melahirkan telah melarikan diri,” jelas kapolsek.

Mesum Waktu Tarawih, Remaja Ditangkap Lalu Direndam


LHOKSEUMAWE - Umat muslim pada Kamis (25/8/2011) sekitar pukul 20.00 WIB sedang khusyuk shalat tarawih. Namun pasangan remaja ini malah asyik bercumbu dibalik batu keliling waduk, Desa Pusong Lama, Kota Lhokseumawe, Provinsi Aceh.

Namun, aksi mereka terpergok warga. Alhasil, keduanya pun dihukum dengan bogem mentah. Pasangan ini selanjutnya direndam dalam waduk yang airnya sangat bau selama puluhan menit.

Baru setelah itu keduanya digelandang ke Kantor Satpol PP dan WH Kota Lhokseumawe, untuk diproses sesuai aturan syariat islam yang berlaku di Provinsi Aceh. Pelaku berjenis kelamin laki-laki berinisial Zai (24) warga Lapang Aceh Utara.

Sedangkan pasangannya, perempuan berinisial In (17) warga Lhoksukon Aceh Utara yang juga berstatus siswi kelas tiga sebuah SMA di Aceh Utara.

"Kedatangan pasangan ini memang sudah diintai warga. Hingga baru berapa menit baru mereka bermesraan langsung ditangkap tangan," ujar Samsul Bahri Ketua pemuda Desa Pusong Lama.

Jelang Lebaran, Minuman Kaleng Asal Malaysia Banjiri Riau



PEKANBARU - Sudah menjadi tradisi di Riau, salah satu bentuk meramaikan lebaran adalah meminum minuman kaleng. Letak Riau yang berdekatan dengan Malaysia, membuat minuman kaleng asal negeri jiran paling diminati.

Minuman kaleng ilegal asal Malaysia lebih digandrungi warga Pekanbaru. Selain harganya lebih murah dari produk lokal, minuman asal luar negeri ini lebih banyak pilihan.

Untuk jenis minuman kaleng yang memiliki merek yang sama di Indonesia, harganya bisa lebih murah asal Malaysia. Malah selisih harganya bisa sampai Rp 15 ribu untuk satu krat.

Salah seorang pedagang, Along, dalam perbincangan dengan wartawan, Minggu (28/8/2011) menyebut, untuk menyambut lebaran sudah menyediakan lebih dari 100 ribu krat dengan berbagai jenis minuman kaleng.

"Kalau menjelang lebaran seperti ini, malah kadang stok kita habis untuk merek tertentu," kata Along.

Menurutnya, toko di kawasan Pasar Bawah ini selain menyediakan untuk perorangan, dia juga bekerja sama dengan instansi pemerintah. Biasanya instansi pemerintah atau swasta untuk satu kantor bisa memborong lebih dari 500 krat minuman kaleng.

Seorang warga Chairul Siregar seorang pengusaha kelapa sawit, misalnya, lebaran ini saja dia memborong 250 krat minuman kaleng. Mimuman sebanyak itu katanya, untuk dibagikan ke keluarganya serta berbagai dengan karyawannya.

"Di Riau ini sudah menjadi tradisi salah satu buah tangan untuk berlebaran adalah minuman kaleng. Jadi ya ikutin saja tradisi ini. Saban tahun saya belanja minuman kaleng ini," katanya saat membeli minuman itu di Pasar Bawah.

Banjirnya minuman kaleng ilegal asal Malaysia ini tidak hanya di Pekanbaru saja. Namun sejumlah kota lainnya di Riau juga mengalami hal yang sama.

Muhammadiyah: Lebaran, 30 Agustus

Din Syamsuddin.






JAKARTA - Ketua Umum Pimpinan Pusat Muhammadiyah Din Syamsuddin memastikan 1 Syawal 1432 Hijriah atau Hari Raya Idul Fitri 2011 jatuh pada 30 Agustus 2011. Keputusan itu berdasarkan pada metode hisab hakiki atau perhitungan yang dilakukan oleh majelis tarjih.

”Muhammadiyah, Lebaran tanggal 30 Agustus,” katanya, hari ini.

Hasil perhitungan itu menunjukkan bahwa ijtimak akhir Ramadan 1432 Hijriah akan terjadi pada 29 Agustus 2011 yang bertepatan dengan 29 Ramadan 1432 H antara 10.04.03 WIB sampai pukul 10.05.16 WIB. Pada saat itu, matahari terbenam pada pukul 17.30.53 WIB dengan "hilal" (rembulan usia muda sebagai pertanda awal bulan/kalender) akan terlihat pada ketinggian 1 derajat 55 menit 11 detik hingga 2 derajat.

"Dengan tampaknya hilal ini, kesimpulannya pada hari Selasa tanggal 30 Agustus 2011 itu sudah merupakan awal Syawal untuk mengakhiri puasa Ramadan," kata dia.

Menurut Din, tahun ini Lebaran berpotensi tidak sama. Biasanya, perbedaan Lebaran terjadi sekali dalam empat tahun. Namun ia meminta semua pihak tidak membesar-besarkan masalah tersebut. Setiap organisasi keagamaan memiliki keyakinan dalil dan hadis sendiri-sendiri. ”Artinya ada alasan-alasan kenapa berbeda. Dan itu sudah biasa,” kata dia.

Dia juga meminta pemerintah mengayomi semua organisasi yang memiliki perbedaan pandangan tersebut. Tidak boleh memihak salah satu karena mereka memiliki alasan yang berbeda. ”Pemerintah tidak boleh berpihak,” ujarnya.

Lebaran, Uang Kiriman TKI Capai Rp800 Miliar



JAKARTA - Kepala Badan Nasional Penempatan dan Perlindungan Tenaga Kerja Indonesia (BNP2TKI) Moh. Jumhur Hidayat mengungkapkan, uang kiriman atau remitansi TKI pada Idul Fitri tahun ini mencapai lebih dari Rp800 miliar.

“Data BNP2TKI menyebutkan, TKI dari luar negeri yang mudik tahun ini berkisar antara 80 ribu sampai 100 ribu orang, dengan jumlah uang kiriman TKI mencapai Rp800 miliar lebih,” Jumhur menerangkan dalam rilisnya, Minggu, 28 Agustus 2011.

“Ada yang mengirim uang ke keluarganya lewat perbankan, membawa sendiri, menitipkan kepada temannya, atau melalui jasa kurir perorangan,” imbuh Kepala Pusat Penelitian dan Informasi BNP2TKI Benyamin Suprayogo.

BNP2TKI mencatat, remitansi atau angka pengiriman uang para TKI dari luar negeri per semester I tahun 2011 hingga Juni lalu sebesar US$3.340.908.140,22 miliar, atau setara dengan Rp28,5 triliun (dengan kurs 1 dolar AS = Rp8.500). Data itu, menurut Benyamin, bersumber dari catatan Bank Indonesia.

“Di luar catatan Bank Indonesia, tentu angkanya jauh lebih banyak, karena tak sedikit TKI yang mengirim uang ke kampung halaman mereka lewat perantara di luar jasa perbankan,” ujar Jumhur. Total remitansi TKI yang masuk ke Indonesia dalam setahun, ujar Jumhur, mencapai lebih dari Rp100 triliun.

Wakil Bupati dan Penumpang Selamat Dirawat di RS Kolaka



JAKARTA - Sejumlah penumpang selamat, termasuk Wakil Bupati Kolaka Utara, Hj Suaria dari kapal nahas KMP Windu Karsa yang tenggelam di perairan sekitar Pulau Lombasiana Kecil, Sulawesi Tenggara, Sabtu (27/8/2011) dinihari sekitar pukul 00.00 Wita, kini dilaporkan tengah menjalani perawatan di Rumah Sakit Kolaka.

Berdasarkan laporan sementara, KMP Windu Karsa mengalami kerusakan mesin saat berlayar menuju Kolaka. Berdasarkan catatan PT ASDP cabang Bajoe, KMP Windu Karsa memuat 25 penumpang dan sejumlah kendaraan seperti 11 unit truk besar, dua unit truk berukuran sedang, kendaraan roda dua 25 unit.

Selain itu, KMP Windu Karsa memiliki 21 Anak Buah Kapal (ABK) dan delapan orang pekerja non ABK. Dari keseluruhan penumpang terdapat Wakil Bupati Kolaka Utara, Hj Suaria dan anggota DPRD SUlsel, Awwal Muin.

Wanita Aktif Dengan Baju Ketupat



SURABAYA - Terkadang kita tidak pernah mengira sesuatu hal bisa menginspirasi. Bahkan, bentuk sederhana ketupat bisa menginspirasi seorang remaja untuk menciptakan gaun imajinasi.

Gaun yang terbuat dari dua warna pita, hijau dan jingga ini merupakan karya seni Gabriel Soegiyono. Remaja asal Makassar ini nekat menghabiskan 60 meter pita untuk menyulam kain berukuran 120x120 cm.

"Bentuk ketupat itu unik, sulamannya serong-serong, cocok untuk busana wanita aktif," kata Gabriel saat ditemui di kampus Lasalle College Jalan Imam Bonjol, Minggu (28/8/2011).

Gabriel yang masih menempuh semester 4 di Lasalle College ini hanya membutuhkan waktu satu minggu untuk mewujudkan imajinasinya ini. Mulai dari membakar ide, memilih pita hingga membuat bentuk pola baju.

Dengan menggunakan pita satin, ia mampu memunculkan tokoh imajinasinya. Tokoh wanita dengan lumuran gaun press body warna hijau, dilengkapi tongkat ajaib yang siap menyulap apapun dihadapannya. Tak hanya itu, Gabriel juga menyematkan sepatu berhias spiral khas wanita super.

"Karena inspirasi bisa datang dari mana saja. Tinggal bagaimana kita berani menyulapnya," tutur Gabriel.

Sabtu, 27 Ogos 2011

Singapura Punya Presiden Baru



SINGAPURA - Politisi veteran dan bankir terkenal Tony Tan terpilih menjadi presiden baru Singapura. Tan mendapat suara dominan dalam proses pemungutan suara yang berlangsung demokratis sejak Sabtu (27/8/2011).

Diberitakan AFP, Minggu (28/8/2011), Tan memperoleh 744.397 suara dari total 2,1 juta suara yang diperebutkan. Pria berusia 71 tahun itu unggul tipis dari pesaing terdekatnya Tan Cheng Bock dengan angka 7.269 suara.

"Ini adalah presiden untuk semua warga Singapura, tidak hanya untuk mereka yang memilih saya, tapi juga untuk mereka yang tidak memberikan suaranya bagi saya. Saya siap bekerja untuk semua," kata Tan usai kemenangannya diumumkan.

"Ini telah menjadi kampanye yang keras, tapi semua berakhir. Sekarang waktunya kerja keras," sambungnya.

Tan sebelumnya sudah pernah menjabat sebagai anggota parlemen selama 27 tahun. Dia juga sempat menduduki kusi kabinet selama 5 periode sebelum pindah ke Government of Singapore Investment Corporation (GIC).

Ada sejumlah isu yang menjadi tantangan Tan ke depan selama menjadi presiden. Di antaranya tentang perumahan penduduk, biaya hidup penduduk, kompetisi pekerjaan dan transportasi publik yang sudah terlalu padat.

Untuk diketahui, pemilihan presiden ini digelar untuk pertama kalinya dalam 18 tahun. Tan menggantikan presiden sebelumnya yakni, SR Nathan, yang terpilih tanpa pesaing tahun 1999 dan 2005.

Di Singapura, posisi presiden merupakan wali dari harta kekayaan negara itu di luar negeri, yang jumlahnya mencapai hampir US$250 miliar (setara dengan RP 2.130 triliun) pada Juli lalu. Presiden juga punya hak veto penggunaan uang itu oleh pemerintah.

Sementara gaji seorang presiden Singapura juga merupakan salah satu yang tertinggi di dunia meski pekerjaannya kebanyakan seremonial belaka.

'Status janda', Kartika Sari Dewi jadi rebutan

Kartika menemani anaknya Wann Kaitlynn dan Qaisara.



SUNGAI SIPUT - Ada yang menghantar surat berserta biodata lengkap seperti surat memohon kerja, meluahkan perasaan secara bertulis, malah tidak kurang yang lebih ‘gentleman’ berjumpa ayahnya semata-mata mahu menyampaikan hasrat di hati.

Memegang status janda popular menyebabkan Kartika Sari Dewi Shukarnor, 34, menjadi perhatian ramai lelaki, sama ada orang kebanyakan mahupun berstatus VIP.

Lebih-lebih lagi kisahnya menjadi perhatian tiga tahun dulu berikutan kesanggupannya menjalani hukuman sebat atas kesalahan minum arak dan sejak itu setiap perkembangannya menjadi hiasan di dada akhbar hinggalah kisah perceraiannya dengan seorang warga Singapura.

Namun, buat masa ini, tidak terlintas di hati wanita kelahiran Kampung Jawang, di sini, itu untuk mengakhiri zaman jandanya, apatah lagi dia baru kehilangan anak sulung, Mohamad Azfar Muhammad Affandi, 9, akibat lemas pada 8 Mei lalu.

Kartika tidak menafikan tertarik dengan surat ‘lamaran’ diterima, namun individu yang melamarnya merahsiakan beberapa maklumat, terutama status terkini.

“Surat yang saya terima rata-rata menyertakan maklumat positif, namun saya terpaksa menolak kerana mereka masih berstatus suami orang.

“Saya tidak percaya 100 peratus maklumat diberi, sebaliknya melakukan siasatan bagi memastikan ia benar,” katanya ketika ditemui di sini.

Menurutnya, dia tidak sanggup menghancurkan hati wanita lain semata-mata mahu mengakhiri status janda kerana percaya faktor takdir yang pasti berbalik kepadanya jika melakukan sesuatu yang buruk.

Katanya, bukan bermakna dia menutup pintu hatinya kepada lelaki lain selepas bercerai dengan bekas suami, Muhammad Afandi Amir, 39, tahun lalu, tetapi Kartika enggan memikirkannya dalam masa terdekat.

“Saya baru mengambil alih perniagaan inap desa Perak River Safari daripada ayah dan tumpuan kini hanya kepada kerja untuk mempromosikannya yang diuruskan bersama dua abang saya.

“Wanita mana tidak mahu hidup bersama lelaki bergelar suami, tetapi ia (berkahwin) bukan keutamaan saya dalam tempoh lima tahun ini.

“Namun, jika ditakdirkan bertemu jodoh dalam tempoh itu, siapalah saya untuk menolaknya,” katanya.

Kartika berkata dia tidak meletakkan syarat bagi mereka yang ingin menyuntingnya sebagai suri hati tetapi paling penting, lelaki berkenaan menerima anaknya, Wann Kaitlynn Saridewi Muhammad Affandi, 7.

Katanya, anak adalah keutamaannya kini, lebih-lebih lagi sejak melalui kejadian sedih yang meragut nyawa anak sulungnya ketika insan lain yang bergelar ibu gembira menyambut Hari Ibu.

Bagaikan menjadi penawar duka, Kartika menerima seorang kanak-kanak berusia 10 tahun yang diberi seorang wanita seminggu selepas pemergian Azfar untuk dijadikan anak angkat.

Kanak-kanak perempuan itu yang dikenali sebagai Qaisara tidak dianggap pengganti Azfar, sebaliknya sebagai kawan kepada Wann Kaitlynn.

“Qaisara tidak akan sama dengan Azfar kerana anak sulung saya mempunyai tempat istimewa dalam hati saya dan dia (Azfar) tetap saya kenang dan sayang sehingga ke hujung nyawa.

“Bagaimanapun, saya tetap mencurahkan kasih sayang yang tidak berbelah bagi kepada Qaisara kerana dia adalah amanah yang perlu saya pelihara dengan sewajarnya,” katanya.

Seperti Azfar, Qaisara tergolong dalam kategori kanak-kanak istimewa kerana mengalami masalah lembam tetapi Kartika reda menerima kekurangan anak angkatnya itu.

Jangan ragu status halal daging import



GURUN - Umat Islam di negara ini tidak perlu meragui status halal daging import yang dibawa masuk untuk memenuhi keperluan bekalan daging sempena sambutan Aidilfitri.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom berkata, semua pengimport daging di negara ini telah dikenal pasti mematuhi syarat kelulusan status halal sebelum dibenar berbuat demikian.

"Daging import merupakan daging yang dikenal pasti daripada pengimport yang mematuhi tanda aras dan juga sijil halal yang telah dikeluarkan.

"Jadi tak timbul keraguan umat Islam yang akan menyambut Aidilfitri beberapa hari yang akan datang ini berkenaan bekalan daging, selain jaminan daripada pihak KPDNKK (Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan)," katanya.

"Kita import dari tempat-tempat yang mendapat kebenaran sijil daripada pihak Jakim," katanya.

Jakim, katanya, sentiasa memantau pihak yang berkaitan untuk tujuan pembekalan serta pematuhan tanda halal yang telah diletakkan kerajaan.

Orang paling kecil di dunia tempah kasut di Malaysia


KUALA LUMPUR - ORANG paling kecil di dunia yang berasal dari Nepal, Khagendra Thapa Magar, 19, dibantu pereka kasut tempatan, Sherlina Doraimani untuk mengukur saiz kakinya berukuran 4 inci ketika beliau bersama keluarganya berkunjung ke Malaysia sempena promosi melawat Nepal di Hotel Hilton Kuala Lumpur, hari ini.

Isteri muda beraya di kampung Salih Yaacob

Samihah isteri ke empat buat Salih.




KUALA LUMPUR - “Insya-Allah, tahun pertama bergelar isteri, saya akan mengikut abang pulang berhari raya di kampungnya di Sungai Besar (Selangor),” kata isteri muda pengacara dan penyampai radio popular, Salih Yaacob, Samihah Sheikh Ali, 25.

Samihah atau lebih mesra dengan panggilan Emi mengikat tali perkahwinan dengan Salih penghujung Mei lalu, mengakui ia adalah pengalaman baru baginya yang sebelum ini meraikan Aidilfitri bersama keluarga di Mersing, Johor.

“Sekarang saya berada di kampung (Mersing) dan akan pulang ke Kuala Lumpur, Ahad (hari ini) ini menaiki bas bagi menyediakan persiapan raya di keluarga mentua pula.

“Selama empat bulan bergelar isterinya, saya mula memahami sikapnya yang terlalu bersederhana malah persiapan hari raya kali ini pun ditentukan abang dan kakak (madu) yang lain,” katanya.

Menurutnya, Salih sering mengingatkannya mengenai sambutan perayaan secara sederhana dan mengikut kemampuan mereka, selain membuang tanggapan hanya menziarahi kubur serta bermaafan di Aidilfitri. Menjawab persoalan mempunyai keistimewaan bergelar isteri muda, Emi menafikan tanggapan berkenaan malah menyifatkan suaminya bersikap adil terhadap keempat-empat isterinya.

Malah ia terbukti sepanjang Ramadan lalu, apabila mereka sekeluarga kerap berbuka puasa bersama-sama sekali gus mengeratkan lagi hubungan mesra yang sedia ada.

Emi juga tidak menolak kemungkinan mereka sekeluarga bakal menyambut hari raya bersama-sama, namun tarikhnya masih belum ditentukan Salih.

Lebih melegakan Emi yang juga pembantu peribadi Salih, adalah pengertian dan sokongan ibu bapanya yang sentiasa memahami kedudukannya mempunyai keluarga besar.

Sementara itu, Salih ketika dihubungi berkata, menyedari tanggungjawab besar yang dipikulnya apabila memiliki keluarga besar, dia mempraktikkan sistem giliran pulang ke kampung empat isterinya.

“Saya beruntung apabila dianugerahkan isteri yang memahami dan berdikari. Malah diakui keempat-empat isteri saya bijak memainkan peranan mereka sendiri sambil mendapatkan pandangan saya sebagai suami sebelum membuat keputusan.

“Saya tidak pernah menghalang isteri jika mereka ingin menyambut Aidilfitri bersama ibu bapa masing-masing biarpun lebih afdal mereka berada di sisi saya kerana memahami kerinduan mereka terhadap keluarga,” katanya.

Menurutnya, dia akan mencuri masa untuk menziarahi keluarga mentuanya di Kajang, Selangor (isteri pertama), Bagan Serai, Perak (isteri kedua), Alor Setar, Kedah (isteri ketiga) dan Mersing (isteri keempat).

Katanya, dia akan memanfaatkan sebarang jemputan pertunjukan pentas di tiga negeri berkenaan untuk beraya di kampung mentuanya. Selain itu, Salih berkata, dia bercadang mengadakan rumah terbuka untuk peminat namun enggan menetapkan sebarang tarikh kerana bimbang hajat itu tidak kesampaian.

Tambahan pula, dia kini bakal melancarkan produk berasaskan makanan jenamanya sendiri bulan depan.

Lagi Anak hilang sebelum raya



POKOK SENA - “Aidilfitri yang akan disambut Selasa nanti tidak akan bermakna bagi kami sekeluarga selagi anak perempuan saya tidak pulang ke rumah semula,” kata Haironi Abdul Rahman, 43, ibu kepada Siti Noor Atikah, 16, yang hilang sejak 22 Julai lalu.

Katanya, sambutan Aidilfitri tahun ini tidak bermakna kepada mereka seisi keluarga kerana sentiasa memikirkan nasib anak perempuannya.

Haironi berkata pada hari kejadian, Atikah keluar bersama kakaknya, Siti Noor Hasfinas, 17, ke Alor Setar jam 5 petang.

Namun apabila tiba di sebuah pusat beli-belah, Atikah bertemu seorang rakan perempuannya bernama Sheila dan mereka menaiki motosikal ke satu lokasi lain.

Hasfinas kemudian menunggu adiknya di pusat beli-belah berkenaan, tetapi sehingga lewat malam Atikah masih tidak muncul.

Bapanya, Abu Bakar Mat Desa, 44, berkata sehingga hari ini mereka tidak menerima khabar mengenai Atikah, malah terus dirundung kebimbangan dengan nasib anak ketiga daripada lapan beradik itu.

“Anak gadis saya bercita-cita menjadi model selepas tamat persekolahannya dan dia anak yang patuh dan jarang melawan cakap ibu bapa.

“Saya sudah puas menghubungi telefon bimbitnya, tetapi gagal. Saya bimbang dengan keselamatannya memandangkan dia berseorangan tanpa keluarga.

“Jika Atikah ada berkecil hati dengan keluarga ini, saya minta maaf dan merayu dia pulang ke pangkuan kami semula sebelum Syawal tiba tidak lama lagi,” katanya ketika ditemui di rumahnya di Kampung Panchur, di sini.

Selepas Atikah masih tidak pulang ke rumah, keluarganya membuat laporan di Balai Polis Pokok Sena dan sesiapa yang mempunyai maklumat mengenai gadis terbabit diminta menghubungi keluarga itu di talian 012-4594148.

Puduraya jadi Pudu Sentral

NAJIB berbual dengan pelancong asing ketika lawatan beliau ke Pudu Sentral, Kuala Lumpur semalam.





KUALA LUMPUR - Hentian Puduraya di sini yang mula beroperasi pada 1976 dan baru sahaja dinaik taraf, kini dikenali sebagai Pudu Sentral.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak ketika mengumumkan nama baru terminal bas itu semalam berkata, penukaran nama itu selaras dengan wajahnya yang moden dan baru, setaraf dengan sebuah lapangan terbang.

Beliau berkata keputusan itu dibuat berikutan cadangan seorang pengikut twitternya selepas beliau tweet setelah bersahur awal semalam bahawa beliau akan melawat Hentian Puduraya.

"Ramai yang memberi maklum balas dan saya terima cadangan supaya nama hentian bas ini ditukar supaya mencerminkan terminal yang tinggi kualitinya," katanya kepada pemberita selepas merasmikan wajah baru bas terminal itu di sini semalam.

Menurutnya, selepas berbincang dengan pihak pengurusan hentian itu, beliau telah bersetuju untuk menukar namanya kepada Pudu Sentral.

Hentian Puduraya ditutup sementara pada Mac tahun lepas, setahun selepas kerajaan mendapati terminal itu perlu sangat dinaik taraf dan diubahsuai untuk memperbaiki perkhidmatan dan mengambil kira keselamatan awam setelah ia beroperasi lebih tiga dekad.

Kemudahan itu kini dilengkapi dengan pendingin hawa, kemudahan eskalator dan sistem pengumuman awam untuk mengumumkan ketibaan dan pelepasan bas dan disediakan dengan 296 kamera litar tertutup (CCTV).

CCTV dipasang di semua tempat strategik yang dipantau oleh 48 kakitangan keselamatan untuk memastikan keselamatan dan keselesaan pelawat dan penumpang.

Najib turut meluangkan masa melawat sekitar terminal baru tersebut dan berinteraksi dengan para pengguna serta memberikan sumbangan kuih raya kepada penumpang bas ekspres yang pulang ke kampung sempena Aidilfitri.

Ini merupakan lawatan ketiganya ke terminal bas tersebut sejak menjadi Perdana Menteri pada 3 April 2009, di mana tiga minggu selepas itu Najib turun padang melawat tiga kawasan di tengah-tengah bandar raya, termasuk Hentian Puduraya.

Berikutan dengan lawatan itu beliau mengarahkan supaya Hentian Puduraya dinaik taraf dengan segera, memandangkan keadaan bangunannya yang daif serta tidak memberi keselesaan sama sekali kepada para pengguna.

Kerja-kerja menaik taraf itu dijalankan oleh UDA Holdings Berhad dalam dua fasa dengan kos RM52 juta.

PENCARIAN DIBLOG INI

Arkib Blog

Anda juga perlu baca

Related Posts with Thumbnails

Pengikut

Test for your internet speed

Ads

Catatan Popular