Nuffnang Ads

SAJIAN KAMI

BERITA-BERITA KASUS JENAYAH SEKSUAL DAN BERITA-BERITA SEMASA..

Rabu, 30 November 2011

Fahmi Che Mat - Norshahrul Idlan menang anugerah !!




KUALA LUMPUR - Dua pemain bola sepak Kelantan, Norshahrul Idlan Talaha dan Khairul Fahmi Che Mat memenangi anugerah buat kali kedua berturut-turut pada Majlis Anugerah Bola Sepak Kebangsaan 100Plus-Astro Arena-FAM 2011 di Holiday Inn Glenmarie, Shah Alam, semalam.

Penyerang terbilang Kelantan, Norshahrul Idlan Talaha, 25, sekali lagi membuktikan kehebatannya menjadi antara penyerang terbaik negara setelah memenangi Anugerah Penyerang Terbaik buat kali kedua berturut-turut tahun ini.

Bersaing hebat dengan wira Negeri Sembilan dalam perlawanan akhir Piala Malaysia, Hairuddin Omar serta pemenang Anugerah Kasut Emas Liga Super musim ini, Abdul Hadi Yahaya (Terengganu), Norshahrul Idlan membuktikan beliau sebenarnya dalam kelasnya tersendiri selaku penyerang terbaik negara ketika ini.

Lebih manis lagi, Norshahrul Idlan atau lebih terkenal dengan panggilan Mat Yo dalam kalangan peminat bola sepak The Red Warriors turut merangkul gelaran Anugerah Pemain Paling Bernilai Supermokh (dahulu dikenali sebagai Anugerah Pemain Paling Bernilai) yang baru diperkenalkan tahun ini.

Sementara itu, Khairul Fahmi Che Mat, 22, juga membuktikan kehebatannya kekal penjaga gawang nombor satu negara dengan merangkul gelaran Penjaga Gol Terbaik buat kali kedua berturut-turut.

Diundi selaku tiga penjaga gol terbaik bersama Mohd Sharbinee Allawee Ramli (Terengganu) dan Mohd Farizal Marlias (Negeri Sembilan), Khairul Fahmi atau terkenal panggilan Apex membuktikan kehebatannya selaku penjaga gawang terbaik Negara dengan mengetepikan dua calon tersebut.

Meskipun dilihat lebih banyak habiskan masa berlatih bersama skuad kebangsaan sepanjang musim ini, namun kehebatan Apex tetap terserlah apabila hanya membenarkan gawang Kelantan bocor paling sedikit hanya 21 gol daripada 26 perlawanan Liga Super sepanjang musim ini.

Terbaru, penampilan Apex bersama skuad kebangsaan di Sukan Sea XXVI di Jakarta dan berjaya mempertahankan pingat emas bola sepak negara buat kali kedua berturut-turut.

Isu penjaga gol keb. Fahmi Che Mat: Saya nak kahwin - Nor Hashidah

SHIDA...tidak teragak-agak ambil tindakan undang-undang.





KUALA LUMPUR - Penyebaran gambar terbaru membabitkan Khairul Fahmi Che Mat, 21, atau Apek dengan seorang gadis di Internet sejak Sabtu lalu, membuatkan gadis yang dikaitkan dengan penjaga gol skuad bola sepak kebangsaan itu dihujani pelbagai tohmahan.

Berikutan itu, gadis terbabit, Nor Hashidah Harmi, 23, atau lebih mesra dengan panggilan Shida mengadakan pertemuan dengan wartawan, semalam bagi menjelaskan keadaan sebenar sambil ditemani ibu bapanya, Shamsinar Basrun, 46, dan Harmi Ramli, 46.

Shida berkata, penyebaran gambar itu mengganggu emosi dan mencalarkan maruahnya serta keluarga, tambahan pula tidak sampai dua minggu lagi dia akan melangsungkan perkahwinan dengan jejaka pilihan hati, Mohd Danial Adnan, 24.

“Gambar itu pada mulanya dipaparkan sebuah blog. Berikutan itu, sejak Ahad lalu, saya menerima gangguan daripada peminat Apek yang memberi komen di ruangan blog itu, malah ada yang menghubungi saya dengan menghamburkan kata-kata kesat serta penghinaan.

“Lebih menyedihkan apabila ibu bapa saya disabit dan dituduh tidak pandai menjaga anak. Mujur orang tua saya memahami termasuk tunang kerana mereka tahu itu gambar lama,” katanya.

Nga Kor Ming mohon maaf hina MB Perak




IPOH - SETIAUSAHA DAP Negeri yang juga Adun Pantai Remis, Nga Kor Ming meminta maaf kepada Menteri Besar, Datuk Seri Dr Zambry Abd Kadir serta semua pihak yang tersinggung dengan kenyataannya dalam satu siri ceramah pembangkang tidak lama dahulu.

Kor Ming mengaitkan Dr Zambry dengan isu warna kulit pada satu ceramah pembangkang 9 September lalu sebagaimana yang didedahkan oleh Adun Slim, Datuk Mohd Khusairi Abdul Talib dalam Sidang Dun Perak baru-baru ini.

Isu saman: Johan sememangnya kurang ajar - Ogy



KUALA LUMPUR - Johan Raja Lawak, 27, dikejutkan dengan berita Fauziah Datuk Ahmad Daud atau Ogy ingin menyamannya kerana terguris dengan kata-kata yang berbaur penghinaan yang dilemparkan Johan ke atas dirinya dan kedua-dua ibu bapanya pada malam Anugerah Festival Filem Malaysia ke-24 (FFM24) pada 20 November lalu.

Umum mengetahui Ogy dan Johan atau nama sebenarnya Mohamad Yazid Lim Mohamad Aziz merupakan pengacara pada malam FFM24.

Walaupun, penonton melihat senario gurauan kedua- dua pengacara serba boleh itu menjadi di atas pentas, namun apabila majlis tersebut tamat ada amarah yang tersimpan di benak Ogy kepada Johan sehingga bekas isteri kepada pelakon Eman Manan itu bertindak untuk menyaman Johan.

Ogy dalam dakwaannya menerusi sebuah akhbar sebelum ini menegaskan Johan sememangnya kurang ajar, bukan setakat bakat dirinya malah arwah ibu bapanya, Datuk Ahmad Daud dan seniwati Saadiah turut dipersendakan sesuka hati.

Namun kata Ogy, apa yang paling dia terkilan apabila Johan boleh mempersenda Tahun Gajah iaitu tahun kelahiran Nabi Muhammad!

Wartawan berpeluang menghubungi Johan untuk mendapatkan maklum balas pelawak itu mengenai hal saman tersebut.

Johan mengakui terkejut dan hanya mengetahui perkara saman itu melalui sebuah akhbar tempatan yang menyiarkan tentang perkara itu baru-baru ini.

Malah, dia tidak menyangka tentang isu tersebut kerana dia ada memohon maaf kepada Ogy selepas FFM 24 tamat jika kata-katanya ada mengguris hati Ogy.

Bagaimanapun Johan enggan mengulas lanjut mengenai hal saman itu selagi surat saman tersebut tidak sampai kepadanya.

“Saya terkejut dan hanya mengetahui perkara ini melalui sebuah akhbar yang mengatakan Kak Ogy nak menyaman saya.

“Sewaktu FFM 24 tamat saya ada minta maaf kepadanya jika ada kata-kata yang menyinggung perasaannya. To be fair saya sebenarnya tidak mahu ulas perkara ini lebih lanjut selagi surat saman itu tidak sampai kepada saya.

“Tunggulah jika perkara ini masih berlanjutan saya akan bercakap mengenainya kepada semua,” tegas Johan.

Bantuan RM500 mulai 10 Disember

ABDUL FATAH (tiga dari kanan) bersama keluarganya menonton berita mengenai Bantuan Tunai RM500 di Kota Bharu semalam.






KUALA LUMPUR - Proses pendaftaran untuk permohonan insentif Bantuan Tunai RM500 akan dibuka selama sebulan mulai 10 Disember ini dengan urusan pembayaran dijangka dilakukan pada pertengahan bulan Januari 2012.

Menteri Kewangan Kedua, Datuk Seri Ahmad Husni Hanadzlah berkata, borang pendaftaran boleh didapati secara percuma mulai tarikh tersebut di Jabatan Pembangunan Persekutuan, Pejabat Cawangan dan Pusat Khidmat Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) atau agensi-agensi kerajaan yang terpilih.

Menurut Ahmad Husni, bantuan itu dijangka dapat memberi manfaat kepada seramai 5.2 juta isi rumah atau 79.5 peratus daripada keseluruhan isi rumah negara ini.

"Pemberian ini melibatkan anggaran peruntukan sebanyak RM2.6 bilion," katanya dalam satu kenyataan di sini semalam.

Penyiar Radio RBS Setubuhi Cewek SMK




SIANTAR-Bermodalkan suara, sebagai penyiar di stasiun radio RBS Siantar, Endi Sembiring (28) berhasil mendapatkan penggemar. Dari situ pula ia mengenal Melati (15) yang masih duduk dibangku kelas I SMK. Perkenalan kemudian naik status menjadi pacaran, hingga akhirnya Endi berhasil merenggut kesucian ABG ini. Namun sepandai-pandainya menyimpan aib, akhirnya dibongkar keluarga korban. Endi pun dilapor ke Polres Pematangsiantar, Senin (28/11) sekira pukul 23.00 WIB.

Informasi dari kepolisian menyebutkan, terkuaknya aib ini saat korban telat pulang kerumah tantenya, S br Sinaga (54) di Kelurahan Kahean, Siantar Utara. Ibu beranak empat ini cemas akibat korban yang sebelumnya berangkat dari Balige, Tobasa sejak pukul 14.00 WIB tak kunjung sampai saat ditunggui hingga pukul 22.00 WIB, Minggu (27/11). Padahal esok harinya, Melati harus kembali sekolah di sebuah SMK swasta yang berada di Jalan Sisingamangaraja Kota Siantar.

Lelah menunggu, br Sinaga bermaksud istirahat. Namun belum lagi masuk, ia mendengar korban menggedor pintu. Saat melihat korban, Sarina langsung mencerca sejumlah pertanyaan kepada Melati. Namun tak mendapat respon sama sekali. Tak sabar, br Sinaga sedikit menaikkan nada bicara dan sesekali terlihat emosi saat menanyakan hubungan korban dengan teman prianya. Saat itulah gadis berkulit putih ini berterus terang. Menurutnya, ia sudah menjalin hubungan dengan seorang pria yang usianya terpaut jauh.

Setelah didesak terus menerus, siswi kejuruan Pariwisata ini juga mengaku sudah melakukan hubungan suami istri dengan pria yang diakuinya sebagai pacar, pada Jumat (1/10) lalu di kamar Hotel Sikhar, Jalan Rajamin Purba, Siantar Barat. Kaget mendengar pengakuan keponakannya, br Sinaga kemudian memberitahukan hal itu kepada ibu korban di Balige dan meneruskannya ke kantor polisi.

Yusuf akui 4 kali bersetubuh dengan Marini



SURABAYA- Entah apa yang ada di benak Marini hingga bisa jatuh cinta kepada Yusuf, pemuda 21 tahun asal Desa Wates, Kecamatan Campur Darat, Tulungagung.

Selain jarak umur mereka yang jauh, keduanya baru berkenalan melalu situs jejaring sosial, facebook dan belum sekalipun bertemu.

Obrolan ringan di facebook selama beberapa hari itu membuat Marini jatuh hati dengan Yusuf. Selama berkomunikasi melalui jejaring sosial itu, Yusuf memperlihatkan perangai sebagai lelaki dewasa yang bisa memberikan kenyamanan bagi Marini.
Karena itulah gadis 17 tahun tersebut berharap Yusuf bisa menjadi tambatan hatinya.

"Yusuf membujuk rayu korban hingga akhirnya korban merasa Yusuf ini benar-benar mencintainya. Bahkan, karena Yusuf-lah korban memilih kabur dari rumah lantaran orang tuanya tak merestui hubungannya dengan Yusuf," ujar Kasat Reskrim AKBP Farman melalui Kanit Jatanum Iptu Yunus Saputra, Rabu (30/11/2011).

Yusuf dan Marini sepakat untuk kabur. Marini menginggalkan rumah 11 hari lalu. Orang tua Marini pun dibuat pusing nasib anaknya hingga membawa kasus ini ke polisi.

Dari pemeriksaan diketahui kalau Yusuf sudah empat kali berhubungan badan di semak-semak di kawasan Wonorejo, Rungkut. Bahkan, Yusuf sempat melayangkan permintaan khusus agar Marini tak mengenakan celana dalam saat pertemuan pertama mereka.

Yusuf sendiri membantah kalau persetubuhan itu dilakukan dengan memaksa Marini.

"Semuanya kami lakukan atas dasar suka sama suka. Saya mau kok bertanggungjawab dengan menikahinya," ujar Yusuf di Mapolrestabes Surabaya.

Petualangan terlarang Yusuf dan Marini berakhir setelah gadis yang masih duduk di bangkus SMA itu memutuskan pulang usai diberitakan di sejumlah media.

Kepada orang tuanya, Marini membuat pengakuan kalau sudah bersetubuh dengan Yusuf. Pengakuan ini sontak membuat keluarga Marini semakin yakin memperkarakan kasus ini.

Julia Perez Datang ke Bandung Sebagai Duta Kondom?




BANDUNG - Julia Perez atau akrab dipanggil Jupe mengaku heran dengan keberatan anggota DPRD Bandung, dengan rencana kedatangannya pada acara 'Goyang Sutra' Sabtu 3 Desember mendatang (sebelumnya ditulis Minggu-red) di Lapangan Tegalega. Menurutnya ia datang ke acara itu sebagai Duta Kondom.

"Kenapa harus saya (yang diprotes-red)? Tanya dong sama panitianya. Saya ke sana itu sebagai Duta Kondom. Acara Goyang Sutra itu untuk pekan AIDS nasional loh. Saya datang ke sana untuk kampanye cegah HIV AIDS," ujar Jupe saat dihubungi wartawan melalui telepon, Rabu (30/11/2011).

Menurutnya acara Goyang Sutra itu akan ditayangkan secara live di salah satu televisi nasional itu. "Sebagai Duta Kondom saya nanti akan speech. Setelah itu tentunya saya akan menghibur dengan membawakan lagu-lagu saya," tuturnya.

Jupe menyatakan jika yang dikhwatirkan adalah caranya berpakaian, ia menjamin tak akan tampil seronok. "Ini kan live, enggak mungkin lah saya dandan macam-macam, seronok kaya gitu," ucapnya.

Ia meminta kepada anggota dewan atau siapa pun yang tak suka penampilannya nanti, boleh menyuruhnya turun dari panggung. "Jangan judge dari sekarang. Nanti saja kalau ternyata penampilan saya seronok, tidak bagus, ya suruh saya turun dari panggung," tantangnya.

Sebelumnya Anggota DPRD Bandung Deni Rusdiana menolak kedatangan Jupe pada acara itu. Ia meminta Pemkot Bandung tidak mengeluarkan izin acara itu, jika Jupe turut hadir. Dia menilai kedatangan Jupe bertentangan dengan slogan Bandung sebagai kota agamis.

Imam Mesjid Ikut Pesta Sabu




TEBINGTINGGI--Satuan Unit Narkoba Polres Tebing Tinggi menggerebek sebuah rumah warga yang dijadikan sebagai tempat pesta sabu-sabu. Selain barang bukti, lima pengguna sabu-sabu diamankan petugas. Belakangan diketahui, salah seorang dari kelima tersangka adalah seorang Imam Masjid. " Alah mak jang, parahnya".!

Dari informasi yang berhasil dihimpun, penggerebekan rumah itu terjadi kamis kemarin, (24/11) sekira pukul 15.30 Wib dirumah salah seorang tersangka, yakni Marsuddin Nasution alias Udin Bombom (59), warga Jalan Soekarno Hatta, Ling. III, Kel. Tambangan Hulu, Kec. Padang Hilir, Kota Tebing Tinggi.

Petugas yang mendapat informasi adanya pesta sabu-sabu langsung memasang siasat dan menggerebek rumah Marsuddin, dari dalam rumahnya petugas mengamankan keempat tersangka lainnya yang juga sedang menghisap sabu, yakni Sunardi alias Ucok Manurung (48) warga Jalan KF Tandean, Kel. Bandar Sakti, Kota Tebing Tinggi, Syaifuddin Safrul (28) warga Perumahan Griya Mutiara, Jalan Casaurina, Kel. Pabatu, Kec. Padang Hulu, Kota Tebing Tinggi, Muhammad Nazli Lubis (36) penduduk Desa Rantau Panjang, Bayen Lorong Kede, Kabupaten Aceh Timur dan seorang lagi bertitel Haji, bernama H. Musa Rangkuti (58) seorang toke ikan, warga Jalan Soekarno Hatta, Ling. III, Kel. Tambangan Hulu, Kec. Padang Hilir, Kota Tebing Tinggi.

Belakangan dapat kabar ternyata tersangka H. Musa Rangkuti itu adalah seorang Imam Masjid dikampungnya, "Dia itu salah seorang penasehat BKM Masjid Jamik di Kel. Tambangan Hulu, dan sering mengimami sholah di masjid itu, makanya kami terkejut, ternyata dia ikut digerebek di rumah pak Udin Bombom yang sedang pesta sabu-sabu"ungkap seorang warga bermarga Purba yang kebetulan tinggal di Kel. Tambangan Hulu, Kota Tebing Tinggi.

Kapolres melalui Kasat Narkoba, AKP Telly Alvin yang dikonfirmasi membenarkan penangkapan kelima orang tersangka pemakai narkotika jenis sabu-sabu. Kelima tersangka katanya telah melanggar pasal 114 ayat 1 subs pasal 112 ayat 1 subs pasal 127 ayat 1 hurup a UU RI No. 35 Tahun 2009 dengan hukuman maksimal empat tahun penjara.

Impor Makanan Asal Malaysia Naik 400%



JAKARTA — Gabungan Pengusaha Makanan dan Minuman Seluruh Indonesia (Gapmmi) merilis data impor makanan dan minuman asal Malaysia yang semakin mengkhawatirkan. Impor makanan dan minuman asal negeri jiran tersebut mengalami kenaikan hingga 400%. Hal ini diyakini akan menurunkan daya saing pengusaha lokal.

"Kenaikan makanan impor dari Malaysia semakin tajam. Angka impor sampai dengan April 2011 dibandingkan sampai dengan Oktober 2011 terjadi kenaikan empat kali lipat, dari 12,5 juta dolar menjadi 48,8 juta dolar AS. Kenaikan ini sekitar 400%," kata Sekretaris Jenderal Gapmmi Franky Sibarani di Jakarta, Minggu (27-11).

Impor tersebut, ujar Franky, memberi kontribusi dari 18,5% terhadap total impor makanan dan minuman di April 2011 menjadi 24,7% sampai Oktober 2011. Tidak hanya Malaysia, posisi makanan dan minuman impor dari negara-negara ASEAN juga mengalami kenaikan.

Ustad Solmed Heran dengan Kelakuan Mantan Istri

Dewi Yuliawati.





JAKARTA - Ustad Solmed mengaku sempat rujuk dengan mantan istri, Dewi Yuliawati. Namun sampai kini, Dewi Yuliawati tak menjelaskan bahwa dia pernah rujuk dengan mantan suaminya itu.

Mendengar hal itu, Ustad Solmed semakin geram dengan kelakuan mantan istri. Apalagi sebelumnya Ustad Solmed menjelaskan kalau ia sempat rujuk dengan Dewi, namun dituduh suka memaksa untuk berhubungan badan.

"Silahkan, kacamata pandangan kami syariat itu membolehkan rujuk. Jadi nggak masalah," ujar Ustad Solmed saat dihubungi wartawan via telepon, Senin (28/11/2011).

Ustad Solmed pun heran dengan kelakuan Dewi. Pasalnya semua kejadian yang diceritakan Dewi sudah lebih dari 5 tahun yang lalu, sebelum Ustad Solmed bertemu April Yasmine, istrinya yang sekarang ini.

"Persoalan 5 tahun yang lalu kok, ini baru sekarang," ungkap Ustad Solmed.

Diberitakan sebelumnya, mantan istri Ustad Solmed, Dewi Yuliawati mengaku terus diajak berhubungan badan dengan Ustad Solmed meskipun sudah bercerai.

Setelah mereka bercerai pada tahun 2006, Dewi mengaku terus diajak untuk berhubungan badan dengan Ustad Solmed layaknya masih berstatus suami istri.

Video Mesum Pelajar Pesantren Merebak di Bone



BONE - Video mesum pelajar berdurasi 15 menit kembali beredar di Bone, Sulawesi Selatan. Video mesum ini dilakukan seorang pelajar pesantren Al Amir Fil Jannah Bajoe. Video yang beredar luas di kalangan pelajar tersebut ternyata direkam sendiri oleh pelaku dan pacarnya.

Pelaku, berinisial Ir, berusia 16 tahun, melakukan adegan mesum bersama pacarnya Wd, salah satu lulusan Sekolah Menengah Atas di Bone. Diduga, perbuatan mesum tersebut dilakukan di rumah Wd di Kelurahan Lonrae, Kecamatan Tanete Riattang Timur, Kabupaten Bone. Adegan pasangan kekasih tersebut terekam kamera tengah melakukan perbuatan tak senonoh, layaknya suami isteri.

Beredarnya video tersebut, membuat pihak sekolah merasa kecewa dan kaget. Pihak sekolah tidak menyangka anak didiknya melakukan adegan tak bermoral itu. Akibatnya, saat mengetahui video tersebut beredar pihak sekolah langsung memecat pelaku. Kepala sekolah Madrasah Aliyah Pondok Pesantren Al Amir Fil Jannah Bajoe, Hamzah, mengatakan, pelaku memang salah satu siswa di sekolahnya dan sudah dikeluarkan.

Untuk mengungkap kasus tersebut pihak kepolisian terus melakukan pencarian terhadap pelaku, karena dianggap telah melanggar undang-undang pornografi.

Orang asli dipenjara kerana mencabul




KUALA LUMPUR - Mahkamah Majistret di sini hari ini menjatuhkan hukuman penjara tiga minggu ke atas seorang Orang Asli selepas mengaku bersalah terhadap dakwaan menggunakan kekerasan untuk mencabul kehormatan seorang gadis bawah umur.

Majistret Parvin Hameedah Natchair memerintahkan hukuman ke atas Baharom Awang, 23, dilaksanakan mulai tarikh dia ditangkap pada 23 November.

Baharom, seorang pekerja membancuh simen, didakwa menggunakan kekerasan jenayah untuk mencabul kehormatan seorang gadis berumur 17 tahun di koridor bertentangan dengan Maple Boutique, No. 105 Jalan Sultan, Dang Wangi, pada 11.45 pagi 23 November.

Dia didakwa mengikut Seksyen 354 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara maksimum 10 tahun, denda atau rotan atau mana-mana dua hukuman jika sabit kesalahan.

Pendakwaan dijalankan Timbalan Pendakwa Raya Tan Siew Ping.

Mekanik perkosa anak jiran



KUALA LUMPUR - Seorang mekanik hari ini dijatuhi hukuman penjara 12 tahun oleh Mahkamah Sesyen di sini selepas didapati bersalah kerana merogol anak jirannya yang berusia 19 tahun, tiga tahun lalu.

Hakim Emelia Kaswati Mohamad Khalid membuat keputusan itu selepas mendapati pihak pembelaan gagal menimbulkan keraguan munasabah terhadap tertuduh, Azmizam Dolah di akhir kes pembelaan.

Bagaimanapun mahkamah membenarkan permohonan peguam Haris Salleh yang mewakili tertuduh untuk menangguhkan pelaksanaan hukuman itu bagi menfailkan rayuan ke Mahkamah Tinggi.

Mengikut pertuduhan Azmizam, 36, didakwa merogol gadis berkenaan di sebuah rumah yang terletak di Taman Aman Putra, Jinjang Utara, Sentul di sini pada 1.30 petang, 21 April 2008.

Dia didakwa mengikut Seksyen 376(1) Kanun Keseksaan yang membawa hukuman penjara sehingga 30 tahun dan boleh dikenakan sebatan.

Pendakwaan yang dikendalikan Timbalan Pendakwa Raya S.Maline Anne telah mengemukakan seramai tujuh saksi manakala pembelaan memanggil tiga saksi termasuk tertuduh untuk memberi keterangan.

Buku Seks Ialam haram: Kelab Taat Suami Kesal



PASIR PUTEH - Kelab Taat Suami (KTS) melahirkan rasa kecewa terhadap Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) apabila tidak bersemuka dengan mereka terlebih dahulu sebelum mengharamkan buku panduan seks terbitan mereka.

Ahli Jawatankuasa KTS Zon Timur, Fatimah Talib berkata, buku yang berjudul ‘Seks Islam, Perangi Yahudi Untuk Kembalikan Seks Islam Kepada Dunia’ itu diterbitkan khas untuk ahli-ahli KTS yang sudah berumah tangga dan ia jelas tertulis di muka depan buku tersebut.

“Apa yang kami lakukan ini tidak berniat serong selain daripada membantu sesama umat Islam dalam melayari kehidupan yang lebih diredhai Allah SWT.

“Melihat kepada kes keruntuhan akhlak, pembuangan bayi, penceraian yang semakin meningkat mendorong kami untuk menerbitkan buku ini dengan niat membantu,” katanya kepada pemberita dalam sidang media yang diadakan di Gong Kulim, di sini semalam.

Fatimah berkata, semasa buku tersebut diharamkan kepada orang ramai pada awal November lalu, pihak Jakim tidak pernah bersemuka ataupun datang berjumpa dengan KTS untuk menyelidik mahupun bertanya pada mereka tentang isu kandungan buku itu.

Beliau berkata, ia cukup mengecewakan apabila niat ikhlas tersebut disalah ertikan sehingga ia diharamkan sama sekali.

Sebelum itu, pada 2 November lalu Kementerian Dalam Negeri (KDN) mengharamkan buku panduan seks terbitan KTS, yang menjadi kontroversi baru-baru ini, berkuat kuasa serta-merta.

Kementerian berkata, sesiapa yang memiliki buku berkenaan boleh didenda sehingga RM5,000.

Mereka yang didapati menerbitkan semula buku itu, berjudul Seks Islam, Perangi Yahudi Untuk Kembalikan Seks Islam Kepada Dunia, bagi tujuan jualan boleh dipenjara sehingga tiga tahun atau didenda tidak melebihi RM20,000 atau kedua-duanya sekali.

Sementara itu Bahagian Kawalan Teks Al-Quran dan Penerbitan kementerian menjelaskan buku itu diharamkan disebabkan dua sebab, iaitu pertama, buku itu dikeluarkan oleh sebuah pertubuhan yang ada hubungan yang jelas dengan al-Arqam yang telah diharamkan.

Oleh kerana pergerakan itu sudah diharamkan, apa sahaja yang berkaitan dengannya seperti kelab dan bukunya juga diharamkan.

Sebab kedua kandungan buku itu ditulis Pengasas KTS, Hatijah Aam, bercanggah dengan garis panduan penerbitan dikeluarkan oleh Jakim.

17 tahun Razali Ishak makan sabun dan bedak

Mohd Razali makan sabun mandi sejak 17 bulan lalu.



KUALA KANGSAR - “Bagi orang lain, perbuatan ini dianggap tidak masuk akal dan boleh menjejaskan kesihatan, tapi bagi saya ia menjadi menu harian sejak 17 tahun lalu,” kata Mohd Razali Ishak, 63, yang mempunyai tabiat luar biasa apabila menjadikan sabun mandi dan bedak sebagai makanan kegemarannya.

Bapa kepada sembilan anak yang juga bekas penoreh getah itu berkata, pada mulanya dia hanya makan bedak, namun menambah ‘menu’ eksotiknya dengan memakan sabun mandi sejak tujuh bulan lalu.

“Saya mula makan sabun mandi selepas tertarik melihat bentuk dan baunya. Selepas menggigit sedikit cebisannya, saya rasa ia begitu enak dan sejak itu mula menjadikannya makanan harian.

“Sejak tujuh bulan lalu, saya mula makan bedak talkum pula, juga kerana saya suka baunya yang harum. Kini saya mampu menghabiskan dua atau tiga botol bedak 100 gram sehari,” katanya ketika ditemui di rumah anaknya di Padang Rengas di sini, semalam.

Segelintir penduduk yang mendapat tahu mengenai minat pelik warga emas itu yang tinggal di Kuala Lipis, Pahang pada mulanya beranggapan Mohd Razali tidak waras.

“Saya akui pada beberapa tahun pertama dulu bukan saja jiran sekampung, malah anak-anak termasuk isteri mengatakan saya gila.

“Selepas gagal meyakinkan mereka, saya membuat keputusan pergi menjalani pemeriksaan di sebuah hospital dan keputusannya mengesahkan saya waras,” katanya. Dia yang berasal dan tinggal di Sungai Temau, Kuala Lipis berkata, sehingga sekarang, dia masih tidak tahu punca dan kenapa dia memiliki tabiat pelik itu.

Selasa, 29 November 2011

Residivis Perkosa Anak di Bawah Umur



NGAJUM--Jumadi, 28 tahun, warga Sendang, Desa/Kecamatan Ngajum, sejak Kamis lalu harus meringkuk di balik rutan Mapolres Malang. Dia ditahan atas tuduhan persetubuhan terhadap anak di bawah umur. Korbannya sebut saja namanya Sintia, 14 tahun, warga Dusun Darungan Temungkul, Desa/Kecamatan Ngajum.

Duda yang baru bercerai dengan istrinya sekitar tiga bulan lalu ini, ditangkap petugas di sekitar Pasar Blimbing, Kota Malang, ketika nongkrong dengan teman-temannya. Dia berhasil diamankan setelah sekitar tiga pekan menjadi buruan petugas.

Menurut Jumadi, hubungannya dengan Sintia itu adalah sepasang kekasih. Keduanya menjalin asmara sekitar dua bulan lalu setelah saling kenal. Perkenalan mereka sendiri, dari Mat, teman tersangka yang merupakan tetangga korban.

Dari hubungan itu, selanjutnya akhir Oktober lalu, Jumadi lalu mengajak korban untuk janjian ketemuan. Setelah bertemu awalnya korban diajak ke rumah teman tersangka di Desa Slorok, Kromengan. Di rumah temannya itu, korban disetubuhi sekali.

Setelah dari rumah temannya itu, kemudian korban pergi ke Kota Malang dengan alasan untuk diajak jalan-jalan. Namun kenyataannya, korban malah diajak menginap di rumah kontrakan tersangka di Jalan Tenaga, Blimbing, selama sepekan.

Di rumah kontrakan tersebut, Jumadi kembali memaksa korban untuk melayani nafsu birahinya. Setelah puas melampiaskan perbuatan bejatnya, Jumadi lalu mengajak korban untuk pulang. Tetapi, korban malah disuruh turun di depan Kantor Pos Kepanjen, lalu diberi uang Rp 10.000 untuk disuruh pulang.

“Saya sama sekali tidak memaksanya, kami melakukan hubungan intim itu atas dasar suka sama suka. Dan dia saya bawa kabur itu bukan inisiatif saya, tetapi atas permintaan dia lantaran mau dijodohkan orangtuanya,” ujar Jumadi, yang sebelumnya pernah masuk penjara pada 2004 lalu karena kasus curanmor ini.

'Pastikan warisan Geylang Serai tidak luput dari ingatan'

Dr Yaacob Ibrahim mendengar keterangan daripada Pengarah Program Projek Memori Singapura (SMP), Cik Gene Tan, mengenai foto-foto lama yang disumbang rakyat Singapura. Menteri Penerangan, Perhubungan dan Kesenian itu semalam melancarkan arkib gambar.



SINGAPURA - TIDAK seperti yang sering dipaparkan, Geylang Serai dahulu bukan perkampungan Melayu yang berselerak, sebaliknya kawasan subbandar yang teratur, lengkap dengan rumah dan rangkaian jalan raya yang tersusun.

Malah kawasan yang masih menjadi tumpuan masyarakat Melayu itu juga suatu ketika dahulu kaya dengan seni bina rumah-rumah Melayu serta rancak dengan suasana perdagangan dan kehidupan berwarna-warni.

Bagi memastikan warisan kawasan Geylang Serai tidak luput daripada ingatan, ahli akademik daripada Jabatan Seni Bina Universiti Nasional Singapura (NUS), Dr Imran Tajudeen, yang juga anggota kumpulan kerja projek Geylang Serai, menyarankan agar tanda-tanda warisan dipasang di serata kawasan itu.

'Mungkin kedudukan jalan-jalan seperti Lorong Engku Aman dan Jalan Alsagoff dapat dikembalikan ke tempat asalnya.

'Ia tidak semestinya sebatang jalan raya, mungkin satu laluan pejalan kaki,' kata Dr Imran, 33 tahun.

Kedudukan Engku Aman Road yang ada kini bukan di tempat sebenar Lorong Engku Aman.

Semasa ceramah ringkas yang disampaikan Dr Imran dalam acara Projek Memori Singapura (SMP), When Nations Remember II, di Muzium Tamadun Asia (ACM) semalam, beliau turut menyentuh tentang sejarah Geylang Serai, dari awal 1800-an apabila kawasan itu dibeli hartawan Hajah Fatimah, pembentukan sebuah pemukiman yang popular dalam kalangan orang Melayu sehingga keadaannya kini yang sedang giat menjalani pembaharuan.

Menurutnya, selain kawasan ramai Melayu, Geylang Serai juga dahulu sebuah nadi pengangkutan penting di timur Singapura dengan adanya stesen trem dan terminal bas troli.

Gambaran kurang tepat mengenai Geylang Serai ini mungkin dapat diubah dengan lebih ramai individu Melayu tampil berkongsi kisah dan pengalaman mereka mengenai kawasan itu.

Dalam acara yang sama, Menteri Penerangan, Perhubungan dan Kesenian, Dr Yaacob Ibrahim, melancarkan sebuah arkib gambar dalam talian Lembaga Perpustakaan Negara (NLB) di http://pictures.nl.sg.

Arkib ini bertujuan menggalak lebih ramai menyumbang lukisan atau foto yang memaparkan sosiobudaya dan sejarah pembangunan Singapura. Ini sekali gus merancakkan SMP.

Brunei anjur Konvensyen Pendidikan Islam sulung

Awang Haji Harun.






BANDAR SERI BEGAWAN - Negara Brunei Darussalam akan mencatat satu lagi sejarah penting dalam bidang pendidikan ugama Islam apabila buat julung-julung kalinya akan menganjurkan Konvensyen Pendidikan Islam Pertama Negara Brunei Darussalam 1433H/2011 dengan tema "Pendidikan Islam Memantapkan Negara Zikir" pada 30 November dan 1 Disember ini.

Sehubungan dengan itu Majlis Pendaftaran Peserta Konvensyen Pendidikan Islam akan diadakan esok, 29 November, di ruang legar Dewan Utama Pusat Persidangan Antarabangsa, Berakas bermula dari pukul 8.30 pagi hingga 12 tengah hari dan disambung dari pukul 2.00 petang hingga 4.30 petang.

Pada konvensyen dua hari suntuk dari pukul 7.45 pagi hingga 4.30 petang itu sebanyak tujuh kertas kerja akan dibentangkan dan dibincangkan termasuk Kertas Perdana bertajuk Pendidikan Islam Memantapkan Negara Zikir yang akan dibentangkan oleh Timbalan Menteri Hal Ehwal Ugama, Pengiran Dato Paduka Haji Bahrom Pengiran Haji Bahar.

Konvensyen itu akan mengetengahkan pembentang-pembentang kertas kerja yang terdiri dari kalangan pakar berpengalaman luas dalam pendidikan Islam sama ada dari dalam dan luar negara.

Antaranya adalah seperti Profesor Dato' Dr Abdul Halim Tamuri dari Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia, Pemimpin Pondok Modern Gontor Indonesia, Dr KH Syukri Zarkasyi dan wakil kepada Pengarah Kanan Madrasah-Madrasah, Majlis Ugama Islam Singapura, Haji Razak Lazim iaitu Noor Isham Sarif.

Di samping itu, konvensyen juga akan turut disemarakkan dengan sesi Forum "Pembentukan Masyarakat Yang Berkualiti dan Cemerlang Melalui Pendidikan Islam" dan Pameran Pendidikan Islam Memantapkan Negara Zikir.

Sesi forum akan dibincangkan oleh empat orang ahli panel dari dalam dan luar negara, manakala Pameran pula akan disertai oleh Jabatan dan Institusi yang bertanggungjawab dalam pengurusan dan pengendalian Pendidikan Islam di negara ini secara formal dan tidak formal.

Seramai 600 orang peserta dalam negara dan 12 orang peserta dari negara-negara Anggota MABIMS yang majoritinya terdiri dari pegawai dan tenaga pengajar institusi pendidikan ugama serta beberapa Kementerian/Jabatan yang berkaitan dengan bidang pendidikan dijangka akan menghadiri konvensyen berkenaan.

Kementerian Hal Ehwal Ugama buat julung-julung kalinya menganjurkan konvensyen berkenaan sebagai satu wadah meningkatkan pengetahuan dan mencambahkan minda dalam usaha untuk sama-sama memperkasa pendidikan Islam di rantau ini.

Isnin, 28 November 2011

Ogy saman Johan ' Raja Lawak'



KUALA LUMPUR - Isu kes saman membabitkan primadona Fauziah Datuk Ahmad Daud (Ogy) dan Johan Raja Lawak ini menjadi bualan dikalangan artis dan peminat di Malaysia.

Rasa tidak puas hati Ogy timbul semasa Festival Filem Malaysia Ke-24 (FFM24) yang berlangsung di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC), Ahad lalu.

Dakwa Ogy dalam sebuah media kemarin, Johan telah mengaibkannya di hadapan penonton termasuk Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin dengan jenaka tidak relevan sepanjang majlis berlangsung.

Menyifatkan isu ini sebagai sesuatu yang tidak boleh dipandang remeh, kata Ogy, dia nekad untuk mengambil tindakan undang-undang ke atas Johan.

Johan yang dihubungi bagaimanapun enggan memberi penjelasan lanjut mengenai 'ketelanjurannya' itu kerana enggan memanaskan lagi keadaan.

Jelasnya, dia mahu bersikap adil dan memberi kenyataan pada semua teman media sekali gus dalam satu masa.

"Buat masa ini, saya belum menerima apa-apa surat saman. Saya tidak mahu komen lebih-lebih mengenai perkara ini.

3 lelaki sesat di 'Makam Tok Pulau Manis'

Kori mengunci pintu makam Tok Pulau Manis yang gagal ditemui tiga kaki ekor.





KUALA TERENGGANU - “Tiga lelaki berserban dan berjubah itu merayu sambil menangis teresak-esak kepada saya meminta pertolongan menunjukkan jalan keluar dari kawasan makam Tok Pulau Manis selepas semalaman berlegar-legar kerana tidak nampak pintu keluar,” kata Imam Masjid Pulau Manis di sini, Kori Endut.

Kori, 68, berkata demikian ketika mendedahkan mengenai padah menimpa tiga lelaki berlagak alim yang melakukan upacara pemujaan nombor ekor di kubur ulama terkenal, Syeikh Abdul Malik Syeikh Abdullah di Kampung Pulau Manis, Serada, di sini.

Beliau berkata, tiga lelaki berusia 40-an terbabit lengkap berserban dan berjubah bagi mengabui mata orang ramai ketika memuja nombor ekor di kubur ulama yang lebih dikenali sebagai Tok Pulau Manis itu.

Menurutnya, kejadian yang menimpa tiga sahabat itu yang tidak dapat mencari jalan keluar selepas melakukan aktiviti pemujaan, antara padah yang menimpa mereka yang melakukan perbuatan khurafat di kubur berkenaan.

Kori bertanggungjawab menjaga kubur berkenaan yang terletak kira-kira 50 meter dari Masjid Pulau Manis berkata, dia melihat tiga lelaki itu menangis teresak-esak sambil berlegar-legar di sekeliling kawasan makam itu jam 7 pagi.

Anuar: “Siapa yang khianat kita ‘terajang’




JOHOR BAHRU – Ketua Umum PKR memberi peringatan keras kepada seluruh barisan kepimpinan parti itu, agar tidak bertolak ansur terhadap duri dalam daging yang mengkhianati parti.

Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata, perkara utama yang perlu dititikberatkan adalah menjaga hubungan dalaman parti bagi mengelakkan pengkhianatan di samping memantapkan saf kepimpinan parti.

“Kita mesti padu kali ini, jentera mesti mantap dan kerjasama pakatan rakyat (PR) mesti kuat, kalau kita kuat tidak ada yang boleh patahkan kita.

“Siapa yang khianat kita ‘terajang’ awal-awal, jangan tolak-ansur,” katanya ketika menyampaikan ucapan penggulungan pada Kongres Nasional Tahunan Keadilan, di sini, kelmarin sebelum kongres itu ditangguhkan.

Dalam pada itu, Anwar turut mendakwa mempunyai buku strategi Umno yang merancang mengalahkan PR.

Di dalam ucapannya itu, Anwar turut mengingatkan seluruh barisan kepimpinan agar sentiasa bersabar dan bersedia menerima apa jua situasi termasuk kekalahan dalam pilihan raya umum (PRU).

“Kalah kali ini tidak semestinya tidak akan bertanding lagi kerana perjua­ngan ini kena lihat jangka panjang dan kebijaksanaannya harus ada.

“Namun saya yakin dengan kekuatan kita pada hari ini, PR akan berjaya ke Putrajaya. Buatlah isu apa pun, cubalah pecahkan PR, tetapi PKR akan kekal mantap dan tiga parti PR akan tetap bersatu,” katanya.

Malaysia, Indonesia rangka undang-undang baru




KLUANG - Malaysia dan Indonesia dijangka bakal menggunakan undang-undang atau garis panduan baru bagi mengawal kawasan perairan maritim daripada dicerobohi nelayan di kedua negara mulai Januari depan.

Melalui undang-undang baru tersebut, ia secara tidak langsung menamatkan kemelut berpanjangan antara kedua negara yang sebelum ini sering mencetuskan pertikaian dan ketidakpuasan hati terutama di kalangan rakyat.

Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Seri Noh Omar berkata, ketika ini, pegawai kementerian dan agensi berkaitan kedua-dua negara sedang merangka undang-undang tersebut.

Menurutnya, ia akan disusuli dengan pertemuan rasmi bersama rakan sejawatnya daripada Indonesia iaitu Menteri Kelautan dan Perikanan Indonesia, Sharif Cicip Sutardjo bulan hadapan bagi penyelarasan undang-undang tersebut.

“Ketetapan untuk menggunakan undang-undang serta garis panduan prosedur operasi standard (SOP) baru ini adalah hasil pertemuan antara Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dengan Presiden Indonesia, Susilo Bambang Yudhoyono pada perundingan tahunan di Lombok Oktober lalu serta di Sidang Kemuncak Kerjasama Ekonomi Asia-Pasifik (APEC) di Bali, dua minggu lalu.

“Kedua-dua pemimpin bersetuju bahawa nelayan kedua-dua negara tidak akan dilayan seperti penjenayah mahupun dipenjara seperti keadaan sebelum ini menerusi undang-undang sedia ada, dengan syarat mereka disah­kan sebagai nelayan sah di negara masing-masing,” katanya kepada media selepas Majlis Penutupan Agro dan Makanan negeri Johor 2011 yang diadakan di tapak Pertanian Moden Ayer Hitam, di sini, semalam.

Artis Malaysia berniaga di PWTC

A.AIDA menunjukkan koleksi beg tangan untuk dijual sempena Perhimpunan Agung UMNO 2011 di PWTC semalam





KUALA LUMPUR - Raja Pop Jamal Abdillah, produser drama A. Aida dan penyanyi Deja Moss antara yang turut berniaga sepanjang Perhimpunan Agung UMNO 2011 yang berlangsung di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) bermula hari ini hingga 3 Disember.

Menurut Jamal atau nama sebenarnya, Jamal Ubaidillah Ali, beliau teruja kerana berpeluang untuk mempromosikan produk syarikat Pro Channel Sdn. Bhd. yang baru dilancarkan Januari lalu.

"Ini merupakan peluang terbaik bagi saya untuk memperkenalkan produk kesihatan dan kecantikan saya iaitu Eterno yang dalam bahasa Itali bermaksud awet muda dan Senzaeta (dalam bahasa Perancis bermakna pencerahan kulit) di bawah label D'JA'S," katanya ketika ditemui di sini semalam.

Bagi A. Aida yang merupakan dramatis tahun 1990-an, dia teruja melihat kejayaan ramai rakan artis membuka perniagaan masing-masing pada perhimpunan UMNO saban tahun.

Astaga ... ayah setubuhi 2 anak gadisnya bergantian



BOJONEGORO - Seorang ayah tega meniduri dua putri kandungnya secara bergantian. AT alias war (34) warga Kecamatan Kanor, Bojonegoro dilaporkan mencabuli AS dan HD yang masih berusia belasan.

Kakak dan adik itu mengaku sering dipaksa melayani nafsu bejat ayahnya setiap kali rumah dalam keadaan sepi. Saking seringnya, mereka mengaku sudah lupa berapa kali dipaksa melayani nafsu bejat sang ayah.

Saat ini kasus tersebut sedang dalam penanganan Unit PPA (Perlindungan Perempuan dan Anak) Sat Reskrim Polres Bojonegoro. Ini setelah kedua korban meneceritakan apa yang sering mereka alami kepada salah satu kerabatnya, dan dilanjutkan dengan laporan ke Polisi.

“Kedua korban telah diperiksa dan menjalani visum. Setelah semua terbukti, pelaku juga langsung kami amankan,” terang Kasat Reskrim Polres Bojonegoro AKP Suprapto.

Dari hasil visum, diketahui bahwa alat vital AS telah ada bekas robekan dan luka yang lama. Demikian halnya HD juga sudah robek meski belum begitu lama.

Kepada petugas, AS mengaku sudah sering sekali digagahi ayah kandungnya sendiri. Sampai-sampai, dia tidak ingat berapa kali aksi biadab sang ayah menimpanya. Sedangkan HD mengaku baru satu kali digagahi sang ayah. Tapi, kalau dicabuli menggunaan jari, sang Ayah kerap melakukannya.

Akibat perbuatannya, pelaku langsung dijebloskan ke tahanan Polisi. Ia terancam hukuman 15 tahun penjara sesuai dengan pasal 81 ayat (1) UU No 23/2002 tentang Perlindungan Anak. Tak hanya itu, pria berdarah arab itu juga dijerat pasal 46 UU No 23/ 2004 tentang Penghapusan Kekerasan Dalam Rumah Tangga dengan ancaman 12 tahun penjara.

Yuliawati akui ada video persetubuhannya dengan Ustad Solmed

Dewi Yuliawati, mantan istri Ustad Solmed





JAKARTA - Perang mulut antara Ustad Solmed dan mantan istrinya, Dewi Yuliawati terus berlanjut. Bahkan kabar terbaru menyebutkan kalau mantan istri Ustad Solmed itu mempunyai video hubungan badan dirinya dengan Ustad Solmed.

Mendengar hal itu, Ustad Solmed menantang Dewi Yuliawati untuk membawa video mesum tersebut. Suami April Jasmin ini pun mengaku tak gentar menghadapi pernyataan kalau mantan istrinya mempunyai video mesum mereka pascabercerai.

"Silahkan, saya tantang, yang namanya orang ketika benar, benar dalam pandangan Allah tidak pernah takut sampai kapanpun," ungkap Ustad Solmed geram saat dihubungi via telepon, Senin (28/11/2011).

Diberitakan sebelumnya, mantan istri Ustad Solmed, Dewi Yuliawati mengaku terus diajak berhubungan badan dengan Ustad Solmed meskipun sudah bercerai. Setelah mereka bercerai pada tahun 2006, Dewi mengaku terus diajak untuk berhubungan badan layaknya suami istri.

PSMS Medan Siap Boyong Kapten Timnas Malaysia

Safiq Rahim






JAKARTA - Pelatih PSMS Medan, Raja Isa mengungkapkan akan mendatangkan Kapten Timnas senior Malaysia Safiq Rahim untuk berkostum klub kebanggaan Sumatera Utara tersebut.

"Saya berencana akan mendatangakan kapten Timnas Malayisa Safiq Rahim karena kami masih punya satu jatah pemain asing," kata Raja Isa di Stadion Utama GBK, Minggu (27/11/2011).

Akan tetapi, kepastian kedatangan pemain yang sukses menjuarai Piala AFF 2010 ke tim berjuluk Ayam Kinantan ini tergantung dari manajemen klub.

Sebelumnya, Raja Isa membidik kapten Timnas U-23 Malaysia, Bakhtiar Baddrol yang juga sukses memimpin rekannya menjuarai SEA Games XXVI yang mengalahkan Indonesia dalam tendangan adu penalti.

Akan tetapi niat tersebut urung dilakukan menyusul statusnya yang masih terikat kontrak dengan sebuah klub di Liga Malaysia, Keddah FC.

Gaji guru tidak cukup, Sugeng rela menjadi penarik becak

Sugeng Supriadi, selain mengajar di SMP Nusantara, Bandarlampung, ia juga harus menjadi pembecak untuk mencukupi kebutuhan sehari-hari. Foto: Alam Islam/Radar Lampung



BANDAR LAMPUNG - Nasib guru honorer di mana pun sama. Gaji jauh dari cukup dan guru terpaksa ngobjek untuk menutup kebutuhan hidup. Itu pula yang dijalani Sugeng, guru SMP Nusantara Bandar Lampung. Sudah 24 tahun dia mengajar. Namun, gaji yang diterima hanya Rp 224 ribu. Untuk menambah penghasilan, dia rela menjadi penarik becak.

TINGGI mentari masih sepenggalah, menyinari bangunan SMP Nusantara di Jalan Jelantik No 16 Tanjungagung, Tanjungkarang Timur (TKT), Bandar Lampung. Saat itu seorang pria berpakaian batik berwarna cokelat kekuningan sedikit tergopoh-gopoh memasuki sebuah ruang kelas. Di tangannya, sebuah buku bergambar not balok tergenggam erat.

Tak lama kemudian, pria bernama Sugeng tersebut mengucapkan salam kepada siswa di sebuah kelas, yang sudah menunggu kehadirannya. Tanpa banyak bicara, pria yang tinggal di Jalan Bangau, Tanjungagung, TKT, itu menghampiri whiteboard. Dengan cekatan, dia mulai menggoreskan spidol hitam di tangan kanannya untuk menggambar not balok. Sejenak kemudian, bapak tiga anak tersebut dengan suara halus mulai menerangkan cara membuat dan membaca lambang-lambang itu.

Ya, Sugeng adalah guru kesenian sekolah itu. Profesi tersebut dia geluti sejak 1987. "Awalnya, saya tidak pernah terpikir untuk menjadi seorang guru. Nasib yang menuntun saya menjalani profesi itu," ujarnya kepada wartawan setelah mengajar.

Pria 44 tahun tersebut merupakan alumnus SMP Nusantara. Dia lulus dari sekolah itu pada 1983. Setelah lulus SMP, dia melanjutkan ke Sekolah Pendidikan Guru (SPG) 1 Pahoman. Pendidikan tersebut berhasil dia selesaikan pada 1986. Setahun kemudian, pria berkulit sawo matang tersebut melamar sebagai staf tata usaha (TU) di SMP Nusantara.

Dari situlah, karirnya sebagai guru dimulai. Karena sekolah kekurangan guru, Sugeng yang memiliki bakat seni lantas diberi amanah untuk mengajar seni-budaya. Sebagai bentuk keseriusannya menekuni dunia pendidikan, dia lantas berupaya melanjutkan pendidikan. Pilihan akhirnya jatuh ke pendidikan guru sekolah menengah tingkat pertama (PGSMTP) di Pahoman. Di lembaga pendidikan setara D-1 tersebut, dia berhasil lulus dengan nilai cukup memuaskan.

Sayang, meski telah mengabdikan diri selama 24 tahun, embel-embel guru honorer hingga kini tidak juga lepas. Saat ini dia hanya menerima honor Rp 224 ribu per bulan. Pada zaman ini uang sejumlah itu tentu sangat jauh dari kata cukup.

Meski demikian, di tengah impitan ekonomi karena harus menghidupi keluarga, Sugeng mengambil keputusan yang cukup mengejutkan. Sejak 1993, dia memutuskan untuk menjadi pengayuh becak.

"Mau bagaimana lagi? Kerjaan ini yang paling bebas karena tidak ada tekanan atau tuntutan dari mana pun. Kapan saja saya punya waktu, saya bisa narik (becak)," ungkapnya.

Bagaimana cara membagi waktu? Jika mendapat jam mengajar siang, Sugeng mengayuh becak sore dan malam. Demikian sebaliknya. Dari usaha itu, dia bisa mengantongi penghasilan hingga Rp 30 ribu per hari atau sekitar Rp 900 ribu per bulan. Itu berarti sekitar tiga kali lipat penghasilannya sebagai guru. Meski kerap harus pulang hingga larut, dia tetap setia menjalani profesi tersebut.

12 Orang Tewas Jembatan Tenggarong Runtuh

Jembatan Mahakam yang melintasi Sungai Mahakam dan membentang antara Kota Tenggarong dan Tenggarong Seberang, Kutai Kartanegara (Kukar), Kalimantan Timur, Sabtu (26/11/2011) sore runtuh. Jembatan yang dibangun tahun 1995 dengan panjang total 710 meter tersebut merupakan salah satu penghubung penting jalur lintas darat Tenggarong dengan Samarinda dan Balikpapan, Kalimantan Timur. Sedikitnya empat orang tewas dan puluhan lainnya luka luka dalam peristiwa tersebut.



TENGGARONG - Jumlah korban runtuhnya jembatan Mahakam II atau Jembatan Tenggarong, Kutai Kartanegara, Kalimantan Timur terus bertambah. Hingga Senin (28/11/2011) pukul 14.05 Wita, sudah diketemukan 12 korban tewas.

Korban ke-12 yang baru saja diketemukan, langsung dibawa ke kamar jenazah Rumah Sakit Parikesit Tenggarong pada sekitar pukul 14.05 Wita. Seluruh jenazah kini masih berada di RS Parikesit.

"Satu korban tewas baru saja ditemukan dan langsung dibawa ke kamar mayat," ungkap seorang petugas Posko Laporan Korban Runtuhnya Jembatan Kartanegara di Rumah Sakit Parikesit Tenggarong, Nurhayati.

Humas Sekretariat Pemerintah Kabupaten Kutai Kartanegara itu mengatakan pada Senin pagi sebanyak enam korban tewas juga berhasil ditemukan.

"Dari 12 korban tewas, sudah delapan korban tewas yang berhasil diidentifikasi dan semuanya sudah dibawa pulang keluarganya untuk dimakamkan," kata Nurhayati.

Ke-delapan korban tewas yang berhasil diidentifikasi yakni,

- M. Fairuz (22) warga Jalan Danau Aji Tenggarong
- Agus (25) warga Gang Wakab, Tenggarong,
- Alisyah (6 bulan) warga Kecamatan Loa Kulu,
- Fadlan (17) warga Desa Jongkang,
- M. Iskandar (35) warga Kelurahan Timbau, Tenggarong,
- Samsul (24) warga Tenggarong Seberang,
- Supriyadi (31) warga Kecamatan Loa Kulu, Kabupaten Kutai Kartanegara
- M. Huzairi (40) warga Perumahan Puri, Sungai Kapih, Sambutan Kota Samarinda.

"Jasad Samsul, Supriyadi dan M. Hazairi baru ditemukan tadi pagi bersama tiga mayat lainnya sementara, M. Iskandar ditemukan tadi malam. Empat jenazah lainnya masih diidentifikasi di kamar mayat Rumah Sakit Parikesit, termasuk korban yang baru saja ditemukan" ungkap Nurhayati.

Lagi 100 Ribu TKI Dikirim ke Malaysia



BOGOR - Walaupun moratorium Tenaga Kerja Indonesia (TKI) sektor informal ke Malaysia akan dibuka pada Desember, namun pengirimannya sendiri baru dapat dilakukan pada Februari.

Dirjen Pembinaan dan Penempatan (Binapenta) Kemenakertrans, Reyna Usman Ahmadi mengatakan, diperkirakan ada 100 ribu TKI Penata Laksana Rumah Tangga (PLRT) yang kembali ditempatkan di Malaysia. Para TKI ini juga harus mengikuti pelatihan 200 jam di Balai Latihan Kerja (BLK).

Reyna mengatakan, moratorium memang dibuka pada 1 Desember tapi pengirimannya baru dilakukan pada Februari. Mengingat saat ini persiapan administrasi masih dikawal oleh kedua atase negara. Katanya, permintaan TKI PLRT dari Malaysia memang sudah banyak namun pemerintah akan berorientasi pada kualitas bukan kuantitas.

Nantinya, lanjut dia, ada 117 Pelaksana Penempatan Tenaga Kerja Indonesia Swasta (PPTKIS) yang siap mengirim TKI ke Malaysia. “Isi kontrak kerja dengan PPTKIS ini, yakni harus memastikan bahwa TKI dapat memegang paspor, satu hari libur dalam sepekan dan gaji dipatok 700 Ringgit per bulan, serta pemotongan gaji bagi TKI sendiri hanya diizinkan 1.800 Ringgit selama bekerja di Malaysia,” ujarnya, Minggu (27/11/2011).

Sementara itu, Menakertrans Muhaimin Iskandar telah melarang PPTKIS untuk memberangkatkan TKI dengan visa kunjungan karena melanggar hukum. Muhaimin menjelaskan, pemakaian visa kunjungan ini terjadi sejak 2009 lalu.

Dirinya menjelaskan, modus operandi yang dilakukan para oknum adalah memberangkatkan TKI dengan menggunakan paspor umum dan visa kunjungan 30 hari.

“Awalnya mereka mengaku akan liburan ke Malaysia. Namun rupanya bukan liburan melainkan dipekerjakan sebagai PLRT,” ujarnya.

Setelah nonton video porno gadis diperkosa abang ipar'



CIREBON - Malang nasib Mawar. Murid kelas 3 sebuah SD di Kota Cirebon, ini mengalami depresi berat. Jangankan ngobrol, Mawar sama sekali tidak mau didekati siapapun. Hanya orangtua dan kakak perempuannya yang bisa mendekati gadis berusia 10 tahun itu.

Depresi yang dialami Mawar bermula dari peristiwa Selasa (22/11/2011) malam. Ketika itu, rumah kontrakan orangtuanya di Jalan Angkasa, Kampung Kuranji RT 02/RW 12, Kelurahan/Kecamatan Harjamukti, Kota Cirebon didatangi abang iparnya bernama SD alias Surya (31).

Saat SD datang, hanya ada Mawar seorang diri di rumah. Orangtua Mawar berada di luar rumah untuk sebuah keperluan.

Tak lama, SD langsung memutar video porno di rumah Mawar. Dia pun mengajak serta Mawar untuk ikut menonton. Namun seusai menonton video, SD malah memerkosa Mawar. Mawar pun syok hingga mengurung di dalam kamar.

Keanehan yang menimpa Mawar tercium oleh kakak perempuan yang tak lain adalah istri SD, bernama SM (27). Dia pun menanyakan kondisi Mawar, dan dijawab seadanya oleh Mawar.

Mendengar jawaban itu, SM makin curiga terhadap Mawar. Apalagi dia melihat ada bercak merah di tempat tidur Mawar. Namun SM menduga Mawar tengah datang bulan.

Akibat Mawar yang selalu murung, Rabu (23/11/2011), SM membawanya ke rumah sakit. Namun SM kaget begitu mendengar keterangan petugas medis yang menyebutkan jika Mawar telah diperkosa.

SM dan orangtua pun terus menanyakan siapa pelaku pemerkosaan itu. Namun Mawar tak mau buka mulut, dan lebih memilih diam.

Pada saat bersamaan, SD tiba-tiba menghilang. Pria yang sehari-hari menarik becak ini tidak diketahui keberadaannya.

Akhirnya, Sabtu (26/11/2011) pagi, SD menyerahkan diri kepada polisi. Dia mendatangi Mapolres Cirebon Kota, dan mengakui perbuatannya. Namun SD mengaku, dia dan adik iparnya suka sama suka.

Atas perbuatannya, kata Didik, tersangka dijerat pasal berlapis yakni Pasal 81 dan 82 Undang-undang No 23 tahun 2003 tetang Perlindungan Anak dengan ancaman hukuman minimal 3 tahun dan maksimal 15 tahun penjara.

Pelajar Brunei berlepas ke Singapura

Para pelajar bergambar ramai sebelum berlepas ke Singapura.





BANDAR SERI BEGAWAN - Seramai 20 orang pelajar dari beberapa buah sekolah menengah bersama empat pegawai pendidikan, Kementerian Pendidikan hari ini berlepas ke Singapura bagi menyertai Program Kem Cabaran Pemimpin-pemimpin Pelajar (The Students Leaders Adventure Camp) ke-5, dari 28 November hingga 2 Disember.

Program itu termasuk dalam perjanjian antara Kementerian Pendidikan Brunei Darussalam dan Republik Singapura semenjak ia ditubuhkan pada tahun 2007, yang diadakan selang-seli. Program pertama diadakan di Singapura dan Negara Brunei Darussalam menjadi tuan rumah bagi program kali kedua.

Program kali ini adalah untuk mengukuhkan hubungan persahabatan antara pelajar melalui pelbagai aktiviti yang melibatkan aktiviti-aktiviti luaran, permainan pembinaan pasukan dan dalam pengalaman hidup.

Ia juga bertujuan untuk mempromosikan tata cara kehidupan dan budaya dari kedua-dua buah negara dan sama-sama mengekalkan serta memelihara alam semula jadi di kedua-dua buah negara.

Sepanjang program itu, peserta dari Singapura dan Brunei akan menyertai beberapa aktiviti yang telah disediakan, di antaranya Mass Ice Breaking Games dan Penetapan Objektif, Abseiling, Zip Line, Challenge Pole, Nature Walk dan menyertai beberapa aktiviti lasak lain di Pusat Sukan Air Kallang, Bot Naga dan banyak lagi.

Keseluruhannya, program ini diharap akan dapat mengongsi pengalaman dan menimba ilmu pengetahuan kepada pelajar-pelajar lain di sekolah-sekolah mereka.

Antara Sekolah-sekolah menengah yang terlibat ialah Sekolah Menengah Sayyidina Hasan, Kilanas, Sekolah Menengah PJN Pengiran Haji Abu Bakar, Kuala Belait, Maktab Sains Paduka Seri Begawan Sultan, Sekolah Menengah Pengiran Isteri Hajah Mariam, Serasa, Sekolah Menengah Perdana Wazir, Kuala Belait, Sekolah Menengah Sultan Hassan Bangar, Sekolah Menengah Sayyidina Umar Al-Khatab, Lumapas dan banyak lagi.

Laman guru tadika ' K-Pop' popular sedunia

Laman peminat K-Pop dalam bahasa Inggeris yang ditubuhkan Cik Siti Nur Hajar bersama teman-teman lain di Internet kini menarik jutaan pembaca dari serata dunia.




SINGAPURA - BERMULA sebagai minat sahaja, kini tanpa disangka ia menjadi ikutan jutaan peminat lain.

Cik Siti Nur Hajar Radzuan merupakan peminat muzik pop Korea Selatan (K-Pop) dan telah menubuhkan sebuah laman web, khusus mengongsi perkembangan terkini kumpulan boyband Korea kegemarannya, DBSK, pada 2006.

Tetapi beliau tidak sangka laman www.sharingyoochun.net itu berkembang menjadi begitu popular sehingga ia kini dikunjungi hampir 3.6 juta pengunjung unik dari serata dunia sejak dihasilkan, atau lebih 5,000 kunjungan unik setiap hari.

Cik Hajar, 23 tahun, seorang guru tadika, merupakan antara semakin ramai peminat Singapura yang menggemari budaya dan muzik popular Korea, atau K-Pop, itu.

Selain meminati penyanyinya, beliau juga minat menonton drama atau filem-filem dari negara tersebut.

Menurutnya, laman tersebut dihasilkan bersama dua teman Internet dari Thailand dan Indonesia, yang ditemuinya menerusi rangkaian sosial, Multiply.com.

'Waktu itu, laman kami merupakan antara laman peminat K-pop pertama dalam bahasa Inggeris kerana kebanyakannya dalam bahasa Korea, Jepun atau Cina,' ujarnya.

Ia kini bukan sahaja mengandungi berita dan perkembangan terkini tentang DBSK dan kumpulan pecahannya, JYJ, malah mengandung berita-berita lain K-Pop.

Ia juga telah menarik minat pembaca dari Amerika Syarikat, Canada, Australia dan rantau Asia Tenggara.

Sebagai pentadbir laman, Cik Hajar dan teman-temannya membahagikan tugas memantau perkembangan terkini, menulis artikel dan menerbitkan gambar.

Ini dilakukannya secara sukarela kerana laman itu tidak mengaup keuntungan.

'Kerana laman web kami popular, kami kerap diberi tiket percuma untuk buat liputan konsert K-Pop,' kata Cik Hajar yang telah menghadiri sekurang-kurangnya lima konsert DBSK dan JYJ.

Ahad, 27 November 2011

Kemaluan Mira dirodok dengan botol pewangi




MARANG - “Saya diseksa hampir setengah jam oleh lima rakan sebilik. Mereka bukan saja tidak mengendahkan rayuan saya, tetapi berterusan melakukan perbuatan terkutuk itu walaupun saya merayu minta dilepaskan,” kata remaja hanya mahu dikenali sebagai Mira, 14, dari Klang, Selangor, yang mendakwa menjadi mangsa penderaan seksual dan buli di sebuah sekolah pemulihan akhlak di sini, Khamis lalu.

Dalam kejadian itu, Mira yang juga anak kedua daripada tiga beradik mengalami detik hitam apabila mendakwa alat sulitnya dirodok dengan botol pewangi badan dan jari oleh lima pelajar berusia 14 hingga 17 tahun terbabit yang tidak puas hati terhadapnya.

“Kejadian itu menyebabkan saya tertekan terutama mengenangkan masa depan sedangkan saya dihantar ibu ke sini untuk berubah,” katanya yang baru dua bulan memasuki sekolah itu.

Mira mendakwa berjumpa pelajar terbabit dalam bilik mandi jam 3 petang apabila mereka secara sukarela mahu membantunya mencuci rambut yang dijangkiti kutu, tetapi ketika membantunya seorang pelajar 17 tahun meraba belakang badannya menyebabkan dia kurang selesa lalu memarahinya dan segera mandi sebelum balik ke bilik asrama.

“Ketika saya bersiap untuk keluar menghadiri satu program, berlaku pertengkaran mulut dan dia menolak saya ke almari, tetapi saya melawan. “Dia memanggil empat lagi rakannya yang turut berada dalam bilik air sebelum ini iaitu dua berusia 14 tahun memegang tangan dan kaki manakala yang berusia 16 tahun menutup mulut dan mata dengan selimut sebelum dia naik ke atas badan saya.

“Seorang daripada mereka memasukkan botol pewangi ke dalam alat sulit saya diikuti jarinya hampir 20 minit. Mereka memperlakukan saya seperti binatang,” katanya sedih ketika ditemui di sebuah kedai di Marang, semalam.

Bagaimanapun, katanya, lima pelajar terbabit menghentikan perbuatan mereka apabila pintu bilik berkenaan diketuk seorang pelajar lain jam 4.20 petang sebelum Mira bergegas keluar.

Dia bercadang mendiamkan kejadian itu, tetapi seorang senior berusia 17 tahun yang juga rakan baiknya mengetahui perkara itu sebelum diketahui warden asrama.

Pihak sekolah membawanya ke hospital sebelum dibenarkan keluar jam 6.30 petang Sabtu lalu dan dia menceritakan kejadian itu kepada ibunya yang baru tiba dari Klang, Selangor.

Mira mendakwa pernah beberapa kali dibuli lima pelajar terbabit apabila dia bukan saja dipaksa mencuci tandas dan pakaian, tetapi turut ditendang selain kehilangan beberapa barang keperluan hariannya.

Sementara itu, ibu mangsa, Nur, 30-an, menerima panggilan daripada polis jam 2.15 pagi Jumaat lalu, memaklumkan Mira dimasukkan ke Hospital Sultanah Nur Zahirah, Kuala Terengganu kerana menjadi mangsa buli sedangkan pihak sekolah tidak menghubunginya.

“Ibu mana yang tidak sakit hatinya melihat anak diperlakukan sebegini rupa sedangkan tujuan saya menghantarnya untuk mengubah dan mendisplinkannya, tetapi sebaliknya yang berlaku,” katanya yang juga pekerja di sebuah kilang di Kapar, Klang.

Pasangan remaja bercium dalam kereta

Pasangan remaja sedang berkucup mesra dalam kenderaan ditempat kejadian.





KUANTAN - Memalukan. Itulah perkataan yang sesuai menggambarkan perbuatan tidak senonoh dua individu dipercayai sepasang kekasih apabila tanpa segan silu melakukan maksiat dalam kereta yang diletakkan di tempat letak kereta belakang lorong kedai, Jalan Datuk Lim Hoe Lek di sini, petang semalam.

Perbuatan terkutuk pasangan berusia dalam lingkungan 20-an itu sempat dirakam orang awam kebetulan berada di kawasan itu.

Lebih memalukan, pasangan wanita yang melakukan adegan itu nampak sopan dengan bertudung dan berbaju kurung.

Menurutnya, dia kebetulan di pejabat berhampiran kawasan itu ternampak kelibat mencurigakan pasangan terbabit sebelum keluar meninjau kerana bimbang berlaku kejadian jenayah di situ.

“Selepas mengamati barulah saya tahu peristiwa sebenar di mana pasangan kekasih itu sedang asyik bermadu asmara di tempat terbuka tanpa segan silu,” katanya.

Menurutnya, tidak lama kemudian dia ternampak kereta itu beredar namun masih berlegar di kawasan terbabit sebelum meninggalkan kawasan itu.

Sementara itu, seorang pekerja swasta di kawasan berkenaan yang mahu dikenali sebagai Rahman berkata, lorong belakang yang agak tersorok dan jarang dilalui kenderaan memberi kesempatan kepada pasangan gelojoh nafsu seperti itu melakukan aksi terlarang.

Dia berkata, beberapa rakannya pernah menceritakan terserempak dengan pasangan kekasih yang sedang memadu asmara dalam kereta seperti mana aksi yang dirakamkan itu.

Lagi kontroversi penjaga gol kebangsaan Fahmi Che Mat

Foto Fahmi yang tersebar di internet.





KUALA LUMPUR - Penjaga gol kebangsaan, Khairul Fahmi Che Mat, 22, sekali lagi dilanda kontroversi berikutan penyebaran lima keping gambarnya bermesra bersama seorang gadis yang kini tersebar luas menerusi beberapa blog hiburan.

Gambar yang dimuat naik di laman portal hiburan terbabit malam kelmarin dilakukan individu tidak dikenali atau kemungkinan dilakukan sendiri gadis berkenaan dipercayai sebagai usaha menjatuhkan reputasi penjaga gol kebangsaan itu yang popular dengan gelaran Apek.

Seakan-akan menerima nasib malang buat Khairul Fahmi selepas dia putus tunang 3 Ogos lalu dengan Aimie Harmelia Mohd Hashumi atau Elia, 22, penjaga gawang itu dikaitkan kontroversi panas selepas beberapa gambarnya bersama kekasih, Dahlia Teck tersebar luas menerusi Internet termasuklah ketika mereka berada di Singapura dan tempat yang eksklusif.

Namun, pada 2 November lalu, Apek sekali lagi tersentak dengan penyebaran dua gambarnya bersama Dahlia Teck diambil dan dimuat naik di portal hiburan ketika mereka dan beberapa rakan meraikan pesta hari jadi di sebuah restoran makanan Itali di Bukit Bintang, Kuala Lumpur sambil beberapa botol arak bergelimpangan di atas meja.

Apek bagaimanapun, menafikan meminum arak dengan alasan mukanya merah padam disebabkan suasana panas dan keadaan yang sesak, namun biarpun tidak melakukannya Apek tetap ditegur Mufti Kelantan, Datuk Mohamad Shukri Mohamed kerana disabitkan sebagai bersubahat.

Terselamat jadi mangsa rogol ke 20

Fina,menunjukkan kesan kecederaan pada lengannya akibat diikat dengan wayar seterika.





KOTA BHARU – Seorang gadis yang hampir menjadi mangsa ke-20 perogol bersiri tidak menyangka penjenayah terbabit sudah menunggu untuk merogolnya ketika dia keluar dari bilik air dalam keadaan berkemban dengan kain batik di sebuah asrama pekerja di sini kelmarin.

Gadis berusia 20-an itu yang dikenali sebagai Fina menegaskan, dia berasa sangat terkejut kerana sebaik sahaja terserempak, penjenayah terbabit terus mengacu pisau di leher sambil mengikat tangannya dengan wayar seterika.

Lebih mencemaskan, gadis yang berasal dari Tumpat itu berkata, lelaki itu terus menarik dia ke arah biliknya yang terletak paling hujung di asrama berkenaan sambil berkata: “Diam-diam saya cuma nak cari budak nama Yati.’’

Keadaan asrama pekerja tempat dia tinggal ketika itu sangat sunyi kerana penghuni lain sudah pergi bekerja manakala jarak tandas dari biliknya kira-kira 30 meter.

“Selepas sampai ke bilik, dia suruh saya duduk atas tilam dan ikat tangan saya lebih kuat.

“Saya meronta dan bergelut dengannya sampai terbaring sehingga terlucut separuh kain batik,’’ katanya kepada wartawan ketika menceritakan semula kejadian yang menimpanya kelmarin.

Gempar: Anak kambing berwajah pelik




GERIK – Kelahiran seekor anak kambing berwajah pelik milik seorang penternak, Abd Karim Abd Hamid, 69, pada Isnin lalu, menggemparkan penduduk di kampung Air Suda 2, di sini.

Menantunya, Mohd Halim Mat Wahid, 37 berkata, wajah anak kambing dari spesies boer itu dianggap satu perkara yang luar biasa dan ia telah menarik perhatian orang ramai.

Katanya, Abd Karim telah menternak kambing sejak lebih 20 tahun lalu dan ini merupakan kali pertama kejadian seumpama itu berlaku.

“Bapa mertua saya adalah seorang pesara tentera dan telah menternak kambing sebaik sahaja dia bersara daripada perkhidmatan dengan Angkatan Tentera Malaysia (ATM).

“Sebelum ini semua anak kambing di kandang ternakannya dilahirkan dalam keadaan normal dan kejadian pada kali ini memang mengejutkan ramai penduduk,” katanya kepada wartawan.

Menurut Mohd Halim, kelahiran anak kambing berkenaan disedari pada jam 8 pagi di kandang kambing bapa mertuanya di Jalan Raya Timur Barat (JRTB) Fasa 2, Gerik-Kupang.

Walau bagaimanapun, kata Mohd Halim, anak kambing itu telah mati selepas beberapa saat dilahirkan dan telah dikebumikan di belakang rumah bapa mertuanya.

Katanya, kebanyakan penduduk yang berkesempatan datang dan melihat sendiri anak kambing itu mengatakan wajah peliknya agak menakutkan.

“Anak kambing itu dilahirkan oleh seekor ibu kambing yang berusia tiga tahun, dan kami tidak tahu kenapa wajahnya pelik kerana anak kambing yang lahir sebelumnya dilahirkan dalam keadaan normal.

Tukang kebun bergelut dengan babi hutan

NORDI ditemani isterinya, Siti Rohani Saad ketika dirawat di Hospital Sultan Abdul Halim (HSAH), Sungai Petani semalam.






ALOR SETAR – “Saya kuatkan diri koyak mulut babi hutan setiap kali ia mahu sondol saya kerana takut taringnya tertusuk pada perut dan bahagian badan lain yang boleh menyebabkan saya hilang nyawa.”

Demikian cerita seorang tukang kebun, Nordi Said, 51, mengenai saat-saat cemas selama 10 minit dia terpaksa bergelut dengan seekor babi hutan di pekarangan rumahnya di Kampung Pokok Asam Lama, Bukit Jenun, Pendang dekat sini.

Dalam kejadian pada pukul 1.15 pagi kelmarin, Nordi cedera parah akibat disondol haiwan itu di seluruh badan termasuk di kepala, dada dan kedua-dua belah kakinya.

Bercerita lanjut, Nordi memberitahu, dia tidak menyangka tindakannya keluar dari rumah untuk melihat punca bunyi bising zink membawa padah apabila diserang seekor babi hutan seberat kira-kira 120 kilogram.

Mahasiswi perguruan disetubuhi lahir anak luar nikah




SURABAYA - Gara-gara kenalan melalui facebook, seorang mahasiswi di perguruan tinggi Malang terperdaya oleh pelaku yang mengaku sebagai polisi. Bahkan korbannya sebut saja Luna (21) kini berbadan dua.

Pelaku bernama Adli Feryanto (26) asal Kalimantan Timur mengaku berdinas kantor kepolisian di Kota Malang, berkenalan dengan korban asal Probolinggo pada Januari 2011 silam.

Dalam akun facebook milik Adli, untuk meyakinkan status palsunya, mengenakan seragam layaknya polisi beserta atribut lengkap.

"Saya tahu dia (Adli) dari facebook. Dia ngakunya polisi yang dinas di Malang," kata Luna saat melaporkan kasus menimpanya ke Polres Malang Kota Jalan Jaksa Agung Suprapto, Jumat (25/11/2011).

Dari akun facebook akhirnya mereka bertukar nomor handphone. Keduanya kemudian menjalin hubungan yang lebih intens dengan cara sering bertemu.
Di kala hubungan sudah terajut mesra, mereka pun tanpa sungkan-sungkan untuk melakukan hubungan layaknya sepasang suami istri.

Pelaku melakukan perbuatannya lebih dari dua kali, hingga akhirnya Luna berbadan dua. Kehamilan dirinya itu langsung disampaikan kepada Adli oleh Luna.

"Awalnya mau tanggung jawab, tapi kemudian saat saya menagih janji Adli tak ada kejelasan," sambung Luna.

Singkat cerita, hingga kandungan Luna membesar, Adli tak kunjung menikahinya. Adli hanya janji dan janji saja ketika ditagih Luna. Hingga pada akhirnya, luna melahirkan bayi itu. Bersamaan dengan itu keberadaan Adli tak diketahui.

"Akhirnya saya melaporkan kasus ini ke polisi, dengan harapan agar orang yang mengaku Adli itu tertangkap," aku Luna.

Kini kasus menimpa Luna ini tengah diselidiki aparat kepolisian.

Sarkowi 50, hamili gadis 15 tahun



MUARADUA – Sarkowi (50) terpaksa mendekam di hotel prodeo Mapolres OKU Selatan. Warga Desa Sukaraja I, Kecamatan Buay Sandang Aji, OKU Selatan itu diamankan lantaran kepergok sedang menggagahi anak gadis tetangganya, sebut saja Bunga (15). Akibat ulah tersangka Sarkowi, kini anak baru gede (ABG) yang juga menderita keterbelakangan mental tengah hamil dua bulan.

Informasinya, perbuatan bejat tersangka Sarkowi itu terungkap, Rabu (23/11). Ulah tersangka Sarkowi itu pertama kali diketahui ibu Bunga, berinisial Hal. Saat itu, Hal melihat korban keluar dari kamar tersangka dengan tangan terikat. Ibu korban marah dan menemui tersangka Sarkowi. Tak pelak, keributan terjadi di antara mereka sehingga terdengar oleh warga sekitar.

“Warga mengepung dan menangkap tersangka yang mengetahui kejadian tersebut. Tersangka lalu diserahkan ke Mapolsek Buay Sandang Aji dan dilimpahkan ke mapolres guna pemeriksaan lebih lanjut atas kasus tersebut,” ungkap Kapolres OKU Selatan AKBP M Aris SIK SH, melalui Kasat Reskrim AKP Hasbullah Hamid.

Terungkap, dari pemeriksaan terhadap korban ternyata pelaku telah enam kali mencabuli korban. Perbuatan tersangka Sarkowi berlangsung sejak Oktober 2010 lalu. Aksi bejatnya itu dilakukan tersangka di rumahnya, di saat istri tersangka tak di rumah.

“Korban diajak ke rumah tersangka dan diperlakukan dengan baik. Setelah itu, korban diajak ke kamar dan dipaksa melakukan hubungan badan hingga akhirnya hamil selama dua bulan. Atas perbuatannya itu, tersangka bakal dijerat melanggar pasal 81 ayat 1 UU nomor 23 tahun 2002 tentang Perlindungan Anak dan pasal 285 KUHP,” tandas Hasbullah.

Rai 1 Muharam: Kelapa Muda, Bunga Telon dan Kemenyan Untuk Tolak Bala

Sekitar 300 loyang kue bolu Kojo ditaruh dalam dulang raksasa, dalam perayaan tahun baru Islam di Kelurahan Kenanga Kabupaten Bangka, Bangka, Minggu (27/11/2011).




SEMARANG - Warga dari lima Rukun Tetangga (RT), berbondong-bondong mengikuti ritual tahunan menyambut datangnya 1 Suro ATAU atau 1 Muharam 1433 Hijriah dengan berkumpul di Masjid Al Mabrur, di Dusun Talunkacang, Kandri, Kecamatan Gunungpati, Semarang.

Prosesi tahunan kali ini berbeda dengan tahun-tahun sebelumnya, di mana kali ini tidak dihadirkan hiburan dan hanya bertukar pikiran antara tetua dan generasi muda.

Masing-masing RT, menurut Karyadi, Ketua RW 3 Talunkacang, Kandri, Gunungpati, membawa kelapa muda, bunga telon, kemenyan sebagai syarat tolak bala yang akan ditanam pada empat penjuru mata angin dan satu di tengah-tengah desa yang dilakukannya. Tujuan menanam syarat-syarat tersebut, pada empat penjuru mata angin dan satu di tengah desa untuk menghindarkan dari segala bencana yang kemungkinan akan menimpa.

"Setelah menanam di kelima titik tersebut, kami kembali lagi ke masjid untuk berkumpul dan menjalankan shalat Isya," kata Karyadi, kepada wartawan, di Semarang, Minggu (27/11/2011) setelah acara usai.

Keempat arah mata angin ditanami syarat tersebut, juga ditambah syarat lain misalnya di bagian utara dengan nasi dan ikan asin (gereh petek) yang berarti memberi makan kepada fakir miskin. "Selain memberi makan, di utara juga terdapat tambak serta makanan tersebut merupakan kesukaan Kyai Suro yang dulu pernah mukim di desa ini," tambah Karyadi yang juga ketua acara tersebut.

Ribuan Warga Ngalab Berkah di Lereng Gunung Kawi




MALANG - Ribuan warga dari berbagai daerah berburu berkah di Pesarean Kyai Zakaria dan Raden Mas Sudjono. Ngalab berkah ini dilakukan dengan mengarak tumpeng dan sesaji sejauh 2 Km.

Sesaji dan tumpeng itu dibuat warga Desa Wonosari ini kemudian diletakkan di pesaeran. Sudah tahun ke-7 warga Desa Wonosari menggelar ritual suroan.

"Ritual ini juga difungsikan menarik minat wisatawan. Sebelumnya ritual ini ritual biasa. Namun agar lebih menarik pihak desa mengemasnya dalam bentuk kirab sesajen," kata Kepala Desa Wonosari Kuswanto, Minggu (27/11/2011).

Selain membawa tumpeng dan sesaji sejauh 2 KM, juga ada pembakaran sangkolo. Pembakaran sangkolo ini sebagai lambang membuang segala sesuatu yang buruk. Agar di tahun baru nantinya warga mendapatkan berkah dan kebajikan. Demi ketentraman seluruh warga di lereng Gunung Kawi.

Setelah berjalan sejauh 2 Km, puluhan tumpeng dan sesaji dikumpulkan di pesarean. Setelah itu ribuan warga berebut tumpeng dan sesaji.

Berikut Merek Kopi yang Mengandung Bahan Kimia




JAKARTA - Badan Pengawas Obat dan Makanan menyita sekira 22 produk kopi dalam kemasan yang disinyalir mengandung Bahan Kimia Obat (BKO). Berikut nama-nama kopi yang dilarang beredar di pasaran karena berbahaya bagi kesehatan:

1. 39 Sa Kao 3 in 1 Kopi Mix Plus Ekstra Jahe.
2. 39 Sa Kao Kopi Mix Ginseng Korea 3 in 1.
3. Bel-Bel Kopi Susu Extra produksi PT Mandala Cahaya Sentosa.
4. Black Borneo Platinum Coffee produksi PT Victoabel Food Industry.
5. Dream Coffee produksi PT Mandala Cahaya Sentosa, Sidoarjo dan PT International Green Natural.

6. Dynamic Coffee/Dynamic Coffee Nusantara/Dynamic Tribulus Coffee produksi PT Daya Dinamika Nusantara dan PT Aimfood Indonesia.
7. Golden Life.
8. Good Coffee Premium/Good Coffee produksi PT Putra Gudti Indonesia dan CV Bin Halim.
9. Herba Max Coffee distributor PT Solusky.
10. Jahe Mix Barokah SP.

11. Jamoon Isntan Coffee produksi PT Green Nirmala, Sidoarjo.
12. Joss-Fly Coffee Plus Panax Ginseng produksi PT Mandala Cahaya Sentosa.
13. Kopi Cleng Sehat, Nikmat, Berstamina produksi CV Jamu Moro Sehat, Banjarnegara.
14. Kopi KPH/Kopi Kuat.
15. Kopi Mahabbah produksi PT Mandala dan Mahabbah Group.

16. Kopi Pasutri produksi Al Jazira Herbal, Bekasi.
17. Kopi Strong 234 produksi PT Hamiegi, Bandung.
18. Maca-Tekh produksi PT Wootekh, Jakarta.
19. Matador Coffee.
20. Mawaddah Coffee.
21. On Coffee.
22. Premium Energy Coffee.

Kepada masyarakat diminta untuk tidak membeli dan mengkonsumsi produk kopi di atas. Bila menemukan produksi dan atau peredaran kopi mengandung BKO tersebut agar melaporkan kepada unit pengaduan konsumen BPOM nomor telepon 0214263333 dan 02132199000 atau email ke ulpk@pom.go.id atau melalui layanan informasi konsumen di balai besar atau balai POM di seluruh Indonesia.

575 Guru Tidak Lulus Sertifikasi



PONTIANAK - Sebanyak 575 peserta sertifikasi guru di Provinsi Kalimantan Barat, dari gelombang satu hingga tujuh tahun 2011 tidak lulus. Demikian dikatakan Wakil Ketua Rayon 120 Sertifikasi Guru Kalbar Aswandi.

"Bagi peserta guru sertifikasi yang tidak lulus tersebut dengan terpaksa harus mengulang lagi," kata Aswandi yang juga Dekan Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Tanjungpura Pontianak, Jumat (25/11/2011).

Ia menjelaskan, jika setelah mengulang kembali guru tersebut tidak lulus lagi, maka dikembalikan kepada Dinas Pendidikan kabupaten/kota.

Menurut Aswandi, pelaksanaan sertifikasi guru ada sembilan gelombang dan hingga kini kelulusan sertifikasi guru baru diketahui bagi peserta gelombang satu hingga tujuh. "Sedangkan dua gelombang lainnya, yakni delapan dan sembilan masih dalam proses," katanya.

Hasil penilaian hingga gelombang tujuh menyatakan sebanyak 5.044 peserta atau 87,13 persen guru lulus sertifikasi, tidak lulus 575 orang atau 9,93 persen, dan tak hadir 170 orang atau 2,94 persen.

"Mereka berasal dari seluruh kabupaten/kota di Kalbar, bagi yang tidak lulus diberikan kesempatan mengikuti ujian ulang," kata Aswandi.

Lagi Mesum dengan Perwira TNI, Polwan Dipergoki Suami



MEDAN - Wajah Polri kembali tercoreng. Pasalnya, seorang polisi wanita (Polwan) bernama Aipda Neneng, yang sehari-harinya bertugas di Satuan Sabhara Polresta Medan, dipergoki sang suami saat tidur seranjang dengan seorang perwira TNI AD, Mayor Ridaem, di Hotel Garuda Binjai, Kamis (24/11) dinihari.

Geram karena merasa harga dirinya terinjak-injak, Dodi Artha (40), suami Polwan itu, langsung melaporkan perselingkuhan istrinya dengan oknum TNI ke Unit Pelayanan Perempuan dan Anak (PPA) Polresta Medan.

Informasi yang dihimpun di Mapolresta Medan, Kamis (24/11) siang, Dodi, warga Jalan Setia Budi Medan, yang ditemani ayahnya Ahmad Jar, saat membuat laporan mengatakan, terbongkarnya perselingkuhan ini, berawal saat dirinya pulang dari Subussalam, didapati SMS mesra di HP istrinya dari seorang lelaki, sekira 10 hari lalu.

"Sepuluh hari yang lalu, kedapatan sama saya di HP-nya ada SMS mesra dari seseorang, pas saya tanya, katanya itu SMS nyasar dan terjadilah pertengakaran di antara kami. Namun, sejak kami bertengkar, esoknya istri saya tidak pulang-pulang sampai saya memergoki istri saya dengan orang lain di hotel Garuda," terangnya.

Setelah satu hari tak pulang, lanjutnya, dirinya merasa heran dan terus mencari informasi tentang keberadaan istrinya. Di mana dari informasi yang di terimanya, istrinya selingkuh dengan anggota TNI berpangkat mayor yang bertugas di Kodam I BB.

"Saya sempat bingung, dia menghilang tanpa kabar dan HP-nya tidak aktif, ku tanya teman-temannya ternyata dia ada affair. Lalu kemarin malam, anak saya yang bungsu tersebut nelpon HP-nya aktif, tapi gak diangkat. Dan melalui HP yang dihubungi anak saya itu dengan alat GPS, tahu di mana keberadaan istri saya yang berada di daerah Binjai," terangnya.

Malam itu juga, dia langsung ke Binjai dan mencoba mencari. Namun ketika mau pulang, Dodi melihat mobil istrinya di Hotel Garuda dan langsung ditanyanya kepada resepsionist hotel dan benar istrinya bersama pria lain.

Saat memergoki istrinya tersebut, Dodi tidak langsung marah, dengan hati yang sedikit emosi, Dodi sempat memfoto istrinya tersebut sedang tidur tanpa menggunakan baju dan hanya ditutupi selimut dengan oknum perwira TNI AD.

Keluarga berperanan kurangi perceraian

Dr Yaacob Ibrahim (berkemeja putih) beraksi di Karnival WarnaRia di Taman East Coast, yang telah menarik sekitar 5,000 pengunjung yang kebanyakkannya datang berkeluarga.





SINGAPURA - PELBAGAI usaha telah dijalankan badan- badan Melayu untuk memperkukuh institusi keluarga dan mengurangkan kadar penceraian, tetapi akhirnya setiap keluarga juga bertanggungjawab dalam menangani hal tersebut.

Bahkan, peranan setiap keluarga adalah kunci dalam usaha mengurangkan lagi kadar perceraian, kata Menteri Bertanggungjawab bagi Ehwal Masyarakat Islam, Dr Yaacob Ibrahim.

Ketika ditemui wartawan di acara Karnival WarnaRia di Taman East Coast semalam, Dr Yaacob berkata kadar penceraian telah merosot sejak 2003.

Pada 2003, lebih lima pasangan bagi setiap 10 pasangan yang diijabkabulkan di bawah Akta Pentadbiran Hukum Islam (Amla) telah mendaftar untuk bercerai.

Namun, tahun lalu ia merosot kepada kurang empat pasangan yang bercerai bagi setiap 10 pasangan.

'Kalau direnungkan, trend yang merosot ini bermakna usaha kita selama ini telah membuahkan hasil.

'Adakah kita mahu pencapaian lebih baik daripada ini? Itulah cabaran kami. Terpulang juga kepada masyarakat dan setiap keluarga untuk memainkan peranan mereka,' kata Dr Yaacob.

Sememangnya, lebih ramai yang kian sedar tentang cabaran-cabaran dalam kehidupan keluarga dan tampil untuk mendapatkan bantuan di pusat-pusat keluarga, seperti Inspirasi kelolaan Persatuan Pemudi Islam Singapura (PPIS) dan Angkatan Karyawan Islam (AMP), kata Dr Yaacob.

Sabtu, 26 November 2011

Remaja pemuas seks dicekup



KOTA BHARU – Pemburuan polis Kelantan terhadap seorang lelaki yang dilabelkan sebagai penjenayah seks paling dikehendaki berakhir apabila dia ditangkap oleh orang awam ketika cuba merogol mangsa dalam sebuah asrama di sini kelmarin.

Gadis berusia dalam lingkungan 20-an itu yang bekerja sebagai jurujual sepatutnya menjadi mangsa ke-20 lelaki tersebut.

Namun kegiatan licik suspek yang juga penganggur berusia 29 tahun itu memerangkap diri sendiri apabila suaranya dalam rumah perempuan itu menarik perhatian jiran mangsa yang menghantar khidmat pesanan ringkas (SMS) kepada seorang wanita yang bertugas sebagai penjaga asrama tersebut pada pukul 11.10 pagi kelmarin.

Penjaga asrama itu bersama dua lelaki yang juga pekerja di sebuah kedai datang menyiasat atas kepercayaan ada penghuni membawa masuk teman lelaki tetapi kemudian terkejut mendapati suspek cuba merogol mangsa yang diikat dengan wayar seterika.

“Dua pekerja itu kemudian menangkap lelaki tersebut sebelum diserahkan kepada polis.

“Saya nampak ada kesan luka pada pipi mangsa dan tangannya diikat dengan wayar seterika,” kata wanita berusia 30 tahun itu yang enggan identitinya didedahkan.

Ketua Polis Kelantan, Datuk Jalaluddin Abdul Rahman ketika dihubungi mengesahkan penahanan suspek tetapi enggan mengulas lanjut.

PENCARIAN DIBLOG INI

Arkib Blog

Anda juga perlu baca

Related Posts with Thumbnails

Pengikut

Test for your internet speed

Ads

Catatan Popular