Nuffnang Ads

SAJIAN KAMI

BERITA-BERITA KASUS JENAYAH SEKSUAL DAN BERITA-BERITA SEMASA..

Sabtu, 31 Mac 2012

3 Siswi ponteng sekolah untuk berkhalwat diberkas


KAMPUNG RAJA – Tembelang tiga pelajar perempuan tingkatan tiga ponteng pecah apabila mereka ditangkap khalwat bersama dua lelaki di sebuah rumah di Kampung Gong Tengah dekat Kuala Besut, kelmarin.

Semua pelajar berumur 15 tahun sebuah sekolah menengah di sini ditangkap sepasukan anggota Penguat Kuasa Syariah Pejabat Agama Daerah kira-kira jam 9.15 pagi.

Pegawai Agama Daerah, Azmi Tengah berkata, bertindak atas maklumat orang awam, anggotanya menyerbu rumah tersebut.

Menurutnya, sebaik tiba di pekarangan rumah itu, keadaan sekeliling rumah sunyi dengan pintu dan tingkap tertutup rapat.

“Pemeriksaan di bahagian lain rumah mendapati terdapat satu pintu yang tidak berkunci.

“Anggota masuk ke dalam rumah dan mengetuk pintu salah sebuah bilik yang berkunci dan hanya dibuka lima minit kemudian oleh seorang remaja perempuan,” katanya.

Azmi berkata, terdapat tiga remaja perempuan di dalam bilik itu dan pemeriksaan lanjut menemui dua lelaki bersembunyi di atas siling rumah berkenaan.

“Ketika ditahan semua berpakaian lengkap dan mereka tidak mempunyai hubungan muhrim.

“Manakala, lelaki ketiga berjaya melepaskan diri ketika serbuan dilakukan,” katanya.

Kedua-dua lelaki tersebut berumur 18 tahun lepasan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) sekolah yang sama dengan pelajar perempuan terbabit.

Hasil siasatan awal, pelajar perempuan itu mengaku membohongi keluarga kononnya ke sekolah tetapi dibawa ke rumah itu.

Kesemua mereka akan didakwa di bawah Seksyen 31(a) dan (b) Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah (Takzir) Terengganu 2001 kerana berkhalwat yang sabit kesalahan boleh dihukum denda sehingga RM3,000 atau penjara sehingga dua tahun atau kedua-duanya sekali.

VIP jerat artis baru dengan kemewahan

NEELOFA: VIP guna pelbagai helah untuk memikat




KUALA LUMPUR - Pantang melihat ada artis baru memiliki pakej lengkap sebagai wanita idaman, segelintir orang kenamaan (VIP), pengarah, penerbit dan promoter konsert berlumba-lumba menjerat artis terbabit dengan pelbagai umpan seperti kemewahan dan kejayaan segera dalam industri seni tanah air.

Dasar lelaki hidung belang, mereka tidak mampu menahan naluri seks luar biasa sebaik menyedari kehadiran artis baru berwajah cantik, kulit putih gebu dan badan menggiurkan, sekali gus giat pasang jerat.

Jika tersilap langkah, boleh tergadai maruah. Itu risiko dihadapi artis wanita, terutama artis baru ‘bergetah’ yang terdedah dengan gangguan seksual dalam meneruskan karier seni mereka.

Memang ada pepatah, kalau takut dilambung ombak, jangan berumah di tepi pantai, namun perkembangan negatif seperti itu sebenarnya tidak harus kekal dalam industri hiburan tanah air yang boleh mencerminkan imej tidak baik pada mata masyarakat.

Ikuti pengalaman Neelofa, Hanez Suraya, Nas Adila, Fiza Elite dan Ani Mayuni yang pernah berdepan gangguan seksual sepanjang karier mereka.

Anwar: Tidak akan balas dendam



KOTA BHARU - Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim memberi jaminan beliau tidak akan membalas dendam terhadap pemimpin Barisan Nasional (BN) sekiranya berjaya memerintah negara selepas Pilihan Raya Umum 13 (PRU13) nanti.

Anwar berkata, beliau sedia memaafkan pemimpin yang melakukan pelbagai kezaliman kepada dirinya juga berharap rakyat mengambil sikap sama terhadap kesalahan­ pemimpin BN yang menyalahgunakan harta negara.

“Saya sama sekali tidak akan dera atau mengambil sikap untuk membalas dendam biar pun pelbagai perkara dan ancaman dihadapkan kepada saya dan rakan sekarang. Saya pernah melalui keadaan paling teruk dalam kehidupan, tetapi itu tidak menjadi dendam.

“Sama seperti saya lakukan terhadap Tun Dr Mahathir Mohamad yang menuduh pelbagai benda, namun selepas keluar saya tidak me­ngam­bil sikap membalas dendam terhadap perbuatannya,” kata ketika berucap depan 10,000 penyokong di Padang Perdana di sini, malam kelmarin.

Turut hadir, Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat; Timbalan Presiden, Mohamad Sabu; Naib Presiden, Datuk Husam Musa; Timbalan Pengerusi DAP, Dr Tan Seng Giaw dan Setiausaha Agung PKR, Datuk Saifuddin Nasution Ismail.

Terdahulu, program bermula dengan solat Maghrib berjemaah diimamkan Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Demit, Mohamad Mustafa diikuti kuliah Maghrib dan Isyak oleh Speaker Dewan Undangan Negeri (Dun) Kelantan, Datuk Nasuruddin Daud.

Anwar yang juga Ahli Parlimen Permatang Pauh berkata, pendekatan pihak lawan yang sentiasa melakukan tindakan kontroversi, termasuk menuduhnya melakukan perkara yang tidak senonoh tidak sesekali akan melunturkan semangatnya untuk menukar Putrajaya.

11 rakyat malaysia cedera di Hatyai

PASUKAN penyelamat termasuk bomba melakukan kerja memadam api dan menyelamat mangsa di hadapan Hotel Lee Gardens Plaza, Hatyai semalam.



BANGKOK /KUALA LUMPUR – Seramai lima orang terbunuh manakala lebih 300 yang lain cedera dalam kebakaran sebuah hotel semalam di Hatyai semalam, kata beberapa pegawai.

Hatyai yang terletak dalam wilayah Songkhla ialah bandar raya terbesar di selatan Thailand yang menjadi destinasi popular di kalangan rakyat Malaysia.

Kebakaran berlaku di Hotel Lee Gardens Plaza yang terletak di pusat bandar Hatyai pada pukul 1 petang waktu tempatan (pukul 2 petang waktu Malaysia).

Konsul Jeneral Malaysia di Songkhla, Mohd. Aini Atan memberitahu, letupan dipercayai akibat kebocoran gas di sebuah restoran makanan segera yang terletak di tingkat satu bangunan 33 tingkat itu.

Katanya, sejumlah 11 rakyat Malaysia yang cedera itu menerima rawatan di Hospital Hatyai.

Bagaimanapun jelasnya, status kecederaan dan identiti mereka masih belum dikenal pasti.

“Pihak kami sedang mengumpul maklumat mengenai rakyat Malaysia yang cedera dalam letupan gas itu. Namun tiada rakyat Malaysia yang terkorban dalam kejadian itu,” katanya. Dalam perkembangan berkaitan, Gabenor Wilayah Songkhla, Grisada Boorach pula memberitahu, empat lelaki dan seorang wanita maut dalam tragedi tersebut, namun identiti masing-masing masih belum dikenalpasti.

Tak Sempat "Enak", Terancam Penjara 7 Tahun



SAMARINDA - Meski tak sempat merasakan kehangatan tubuh remaja putri sebut saja Jingga (16), salah satu siswa SMP di Samarinda Ulu, Ar (16), warga Jl Pahlawan harus merasakan akibatnya.

Ar ditetapkan polisi sebagai tersangka dan dijebloskan ke dalam sel tahanan Mapolsekta Samarinda Ulu. Ar dijerat pasal 82 Undang-undang Perlindungan Anak No 23 Tahun 2002, dengan ancaman kurungan penjara di atas 7 tahun.

"Pelaku (Ar, Red) sudah kami tahan dan masih menjalani pemeriksaan intensif. Karena statusnya di bawah umur, tentu ada penanganan khusus dan berbeda dengan tahanan dewasa lainnya," tandas Kapolresta Samarinda Kombes Pol Arief Prapto S, melalui Kapolsekta Samarinda Ulu Kompol Kelana Jaya SIK didampingi Kanit Reskrim Iptu Kadiyo kepada wartawan.

Dihadapan polisi, Ar yang sempat mengelak telah mencabuli Jingga mengaku jika dia sempat meraba kemaluan remaja hitam manis tersebut. Ar juga mengakui ada mencium Jingga. Bahkan Ar menyebut saat hendak menyetubuhi Jingga, dia sempat ditampar di wajah.
"Kami juga sudah melakukan visum terhadap korban. Sementara hasilnya masih kami tunggu, untuk pembuktian di persidangan nanti," kata Kadiyo.

Polisi juga masih mengumpulkan keterangan saksi untuk melengkapi berkas penyidikan yang dilakukan.

Informasi yang dihimpun, sebenarnya kasus ini sempat hendak diselesaikan secara kekeluargaan. Namun belakangan karena orangtua Jingga tahu anak mereka sudah diperlakukan tak senonoh, maka niat untuk berdamai pun urung dilakukan. Kasusnya lalu diproses sesuai hukum yang berlaku.

Romantisme Pengantin Baru Carissa Puteri dan Navies

Artis cantik Carissa Putri bersama suaminya Navis Bin Naif setelah melakukan akad nikah di Graha Bimasena Jalan Darmawangsa Raya, Jakarta Selatan, Sabtu, (31/03/2012). Akad nikah mereka berlangsung pukul 11.07 WIB dengan mahar gelang emas putih 9 gram bertahtakan berlian 3,6 karat.



JAKARTA - Meski dalam nuansa pernikahan yang simple, pernikahan aktris cantik Carissa Puteri dan Navies tetaplah semarak dan penuh romantisme.

Navies yang pendiam dan pemalu itu sesekali memandangi wajah istrinya yang cantik. Sang mempelai perempuan pun tersenyum simpul mana dipandangi oleh lelaki yang baru beberapa menit lalu sah jadi suaminya itu.

Setelah akad nikah, Carissa dan Navies langsung menggelar resepsi pernikahan di Hotel Darmawangsa malam ini juga, Sabtu (31/3) 2012.

700 undangan lebih sudah disebar Carissa-Navies pada resepsi pernikahannya malam hari di Ballroom Hotel Dharmawangsa. Hanya keluarga besar yang diundang. "Tamunya 700-750 undangan. Kebanyakan saudara dan keluarga," tutur Carissa, usai akad nikah, Sabtu siang.

"Alhamdullilah semua berjalan lancar, ijab berjalan lancar. Ijab kabul juga berjalan lancar, dan sekarang baru selesai ijab kabul dan makan siang. Enggak berkali-kali, semua lancar. Sekali ucap langsung sah," ujar bintang film "Ayat Ayat Cinta" itu.

Jumlah Penonton Terus Turun

Film Negeri 5 Menara.




JAKARTA - Tak banyak yang tahu bahwa kemarin (30/3) adalah Hari Film Nasional Ke-62. Sebab, 62 tahun lalu, pada 30 Maret, sutradara Usmar Ismail melakukan pengambilan gambar pertama untuk film Darah dan Doa, film lokal pertama yang diproduksi Indonesia. Momen itulah yang ditetapkan sebagai Hari Film Nasional.

Mulai saat itu hingga sekarang, banyak hal yang terjadi dalam dunia perfilman nasional. Sempat mati suri sampai akhirnya mulai bangkit lagi. Kebangkitan film nasional ditandai kemunculan film Petualangan Sherina (2000) karya Mira Lesmana dan Riri Riza. Film tersebut sukses meraup penonton yang tidak sedikit.

Duo tersebut mengulang kesuksesannya saat membuat film Laskar Pelangi (2008). Film yang diadaptasi dari novel karya Andrea Hirata tersebut ditonton lebih dari 4,5 juta orang. Standar tinggi yang susah dilampaui film-film yang diproduksi setelah itu.

Hingga kini, banyak film yang bermunculan. Mulai genre drama percintaan hingga horor komedi berbumbu seks. Meski begitu, tak ada yang sampai mencatatkan angka penonton sefantastis Laskar Pelangi. "Membuat film yang bisa menarik penonton untuk datang ke bioskop itu sekarang ini susah. Setahun kemarin, penonton film box office Indonesia itu nggak ada satu juta," tutur produser The Raid Ario Sagantoro saat dihubungi wartawan kemarin (30/3).

Keluhan yang sama diungkapkan Robby Ertanto, sutradara film 7 Hati 7 Cinta 7 Wanita dan Dilema. "Keprihatinan kita ya tentang jumlah penonton yang merosot. Setiap film-maker pasti menginginkan filmnya ditonton banyak orang. Tapi, tampaknya, memang perlu dibuat formulasi baru supaya bisa membuat masyarakat berbondong-bondong datang ke bioskop," ucapnya.

Robby lantas menceritakan pengalamannya saat membuat film Dilema yang rilis tahun ini. "Dilema itu menggunakan dana yang besar. Tapi, ternyata setelah tayang di bioskop, jumlah penontonnya hanya 30 ribu dan hanya dua minggu tayang. Setiap pembuat film pasti ingin filmnya ditonton banyak orang. Karena di sini tidak bisa, harus ada upaya lain. Misalnya, mengikuti festival di luar negeri," jelasnya.

Dia melanjutkan, film Dilema akan mengikuti festival film di Moskow pada April mendatang.

Sementara itu, film Negeri 5 Menara karya Affandi Abdul Rachman yang juga beredar pada 2012 berhasil meraup sekitar 750 ribu penonton. Namun, data tersebut belum final. "Data itu masih belum di-update lagi. Sebab, sekarang ini masih ada 40"50 copy film Negeri 5 Menara," katanya melalui sambungan telepon.

Ternyata Status Meriam Bellinda Masih Janda

Meriiem Bellina




JAKARTA - Artis senior, Meriam Bellinda tiga hari belakangan jadi sorotan publik karena telah melaporkan Hotman Paris Hutapea ke SPK Polda Metro Jaya. Dalam laporannya, pria yang disebutkan Mer sebagai teman dekat itu dituduh melakukan penganiayaan dan perbuatan tidak menyenangkan dan teror.

Kabar yang sungguh bertolak belakang dengan kedekatan mereka sebelumnya. Bintang film yang kondang di era 1980 an itu setahun terakhir memang sangat akrab dengan Hotman Paris Hutapea Keduanya terlihat berjalan berdua di hadapan publik.

Sebenarnya bagaimana status hubungan antara Meriam Belina dan Hotman Paris Hutapea? Ternyata Meriam status Meriam masih tercatat sebagai janda.

Status ini diketahui saat wartawan menanyakan kepada Djafar, Ketua RT Puri Indah 1, Cisalak, Depok, lingkungan dimana Mer tinggal. Tidak ada nama suami tertera di Kartu Keluarga bintang film yang tersohor lewat Catatan si Boy ini.

Meriam masih berstatus sebagai kepala keluarga. Hanya tercatat nama Meriam dan kedua anaknya.

"Di kartu keluarga, statusnya kepala keluarga ya si Meriam. Dan di bawahnya adalah anak-anaknya," ucap Djafar saat ditemui Tribun Jakarta di kediamannya, Kamis malam (29/3/2012).

Lebih lanjut, saat ditanya apakah Hotma Paris sering mengunjungi kediaman Meriam, Djafar mengatakan dulu pernah, tapi belakangan tidak tahu lantaran rumahnya berjauhan dengan Meriam.

"Katanya dulu, Hotma sering datang. Saya si juga pernah liat tapi dulu. Tetangga-tetangga yang ngomong," ucap Djafar yang baru menjabat sebagai RT sejak setahun lalu.

Tarif Bersalin di Jambi Rp 9 juta sampai Rp 10 juta



JAMBI - Tarif Persalinan di sejumlah klinik dan rumah sakit swasta di Kota Jambi masih normal. Berikut tarif persalinan di beberapa klinik atau rumah sakit bersalin di Kota Jambi.

Dari pantauan wartawan, Jumat (30/3), di sejumlah klinik dan rumah sakit, biaya persalinan umumnya berbeda, tergantung kelasnya.

Humas RS Ibu dan Anak di Jalan Pattimura, Kota Baru, Mita Mayarni, mengatakan untuk biaya persalinan melalui operasi, di kelas I tarifnya Rp 9 juta sampai Rp 10 juta, kelas II operasi Rp 7,5 juta sampai Rp 8,5 juta. Sedangkan untuk kelas III operasi sebesar Rp 6,6 juta hingga Rp 7,5 juta.

Sementara di Klinik Atiah, Broni, dikatakan Hanan, warga Jambi Seberang yang sedang menemani istrinya dalam persalinan normal, biaya Rp 1,4 juta, “Biayanya kata dokter seperti biasa saja,” katanya.

Di Rumah Sakit Ibu dan Anak Annisa di Kecamatan Jelutung, disampaikan Rino L Budi, Kepala Personalia, untuk perkiraan biaya paket persalinan SC (operasi), dari kelas tiga hingga super VIP/president suite biayanya Rp 6 juta sampai Rp 16 juta.

Sedangkan Biaya persalinan normal (tanpa Operasi) dengan dokter spesialis kandungan, dari kelas tiga sampai kelas super VIP/president suite dikenakan biaya Rp 2 juta sampai Rp 5,5 juta. “Kalau biaya kamar yang dihitung perhari mulai Rp 75 ribu sampai Rp 500 ribu,” ungkapnya.

Namun secara umum biaya persalinan tidak bisa dipastikan karena tergantung dari apakah persalinan tersebut normal atau operasi. “ Ini bisa juga lebih kalau ada pasien yang butuh tambahan darah,” jelasnya.

Terkait rencana pemerintah menaikkan harga BBM, Rino mengatakan saat ini belum kelihatan naiknya tarif persalinan di Rumah Sakit Annisa.” Kita lihat setelah sebulan nanti, apa ada perkembangannya, baru kita pikirkan” jelasnya.

Harga BBM Batal Naik 1 April

JAKARTA - Voting pengambilan keputusan dalam rapat paripurna DPR, Sabtu (31/3) dinihari, telah berakhir. Sebanyak 82 anggota dewan memilih opsi pertama, yakni harga BBM tidak mengalami kenaikan, sebagaimana tercantum di pasal 7 ayat 6 RUU APBN-P 2012.

Tukang Bakso Tujuh Kali Setubuhi Anak SD



TUBAN - Seorang pemuda tukang bakso di Tuban, Jawa Timur, tega mencabuli gadis belia yang masih duduk di kelas enam sekolah dasar. Aksi bejat itu telah dilakukan hingga tujuh kali sejak sebulan terakhir.

Perbuatan Warji alias Andri terbongkar saat warga Desa Parangbatu, Kecamatan Parengan, Tuban, ini menyelinap ke kamar rumah korban di Desa Mulyoagung, Kecamatan Singgahan, Tuban. Saat itu ia mengancam dan memaksa korban sebut saja Bunga, 13 tahun, melayani nafsunya. Korban yang sempat menolak tak dapat berbuat banyak. Bahkan untuk kesekian kalinya korban terpaksa melayani keinginan tersangka.

Beruntung pada saat itu kakek korban menaruh curiga. Ia lantas mengecek ke dalam kamar cucunya. Karena tak berani membuka pintu kamar, kakek korban lantas meminta bantuan kepada warga sekitar. Tersangka tak dapat berkutik ketika warga melakukan penggerebekan. Tersangka pun langsung diserahkan ke polisi.

Kepada polisi, Warji mengakui semua perbuatannya. Aksi bejat itu, menurutnya, kerap kali dilakukan usai menonton adegan panas di layar telepon genggam miliknya. Untuk mempertanggungjawabkan perbuatannya, Warji dijerat Undang–undang Perlindungan Anak dengan ancaman hukuman lima belas tahun penjara.

khidmat seks $100 - $200 di Singapura


SINGAPURA - HASIL operasi pihak berkuasa ke atas sebuah sarang pelacuran, sembilan lelaki didakwa di mahkamah semalam atas tuduhan mengadakan seks komersial dengan pelacur bawah umur.

Mereka masing-masing menghadapi antara satu dengan tiga tuduhan mendapatkan khidmat seks daripada gadis bawah usia.

Tertuduh dikatakan membayar antara $100 hingga $200 bagi setiap sesi seks.

Kes-kes berkenaan melibatkan tiga gadis Vietnam berusia antara 16 dengan 17 tahun.

Salah seorang yang dituduh, Chan See Sean, 40 tahun, didakwa melakukan seks dengan seorang gadis berusia 16 tahun sebanyak tiga kali. Chan dikatakan membayar $120 bagi setiap sesi bersama gadis tersebut.

Seorang lagi, Justin Guo Zhijia, 24 tahun, menghadapi dua tuduhan membayar $100 kepada gadis yang sama bagi melakukan seks di sebuah rumah di Yio Chu Kang.

Chong Heng Kow, 52 tahun, pula didakwa bersubahat dengan Seng Swee Meng, 42 tahun, dan isterinya, Ngo Tien, bagi melakukan seks berbayar dengan gadis yang sama di Hotel Fragrance Ruby pada Julai tahun lalu.

Dia turut menghadapi satu lagi tuduhan membayar $100 bagi melakuka seks dengan gadis tersebut di Hotel Four View di Geylang pada 15 Julai.

Sementara itu, Loh Kian Ann, 55 tahun, dan Yee Yew Seng, 45 tahun, dituduh melakukan seks komersial dengan seorang gadis berusia 17 tahun di sebuah hotel di Geylang.

Empat lagi yang didakwa - Seah Seng Kok, 59 tahun, Tan Wah Eng, 60 tahun, Wee Lian Kee, 54 tahun, dan Loy Hee Cheng, 69 tahun - menghadapi satu tuduhan.

Kebanyakan mereka yang dituduh diwakili peguam.

Jika sabit kesalahan, setiap daripada mereka menghadapi hukuman penjara sehingga tujuh tahun dan/atau denda.

Pada Disember lalu, 80 lelaki telah dipanggil untuk disoal siasat apabila polis membanteras sebuah sarang pelacuran yang dikendalikan menerusi Internet.

Daripada mereka yang disoal siasat, 60 telah diberkas dan dibebaskan atas ikat jamin.

Difahamkan polis telah menamatkan siasatan dan lebih ramai lagi lelaki yang terlibat akan didakwa di mahkamah.

Jumaat, 30 Mac 2012

Diperkosa: Akibat gadis 14 tahun bersetuju ke hotel



KUALA TERENGGANU – Keputusan berani seorang remaja bawah umur tidak menolak pelawaan teman lelakinya yang hanya baru dikenali sehari ke sebuah hotel di bandar raya ini membawa padah setelah dia dakwa dirogol lelaki terbabit.

Kecewa diperlakukan sedemikian rupa, remaja yang baru berusia 14 tahun itu mengambil keputusan menceritakan kejadian berkenaan kepada ahli keluarganya dan satu laporan polis dibuat.

Susulan laporan, lelaki terbabit, Mohd Khairuddin Mohd Yusof, 22, dari Kampung Losong Atap Zin, di sini, ditahan dan dihadapkan ke Mahkamah Sesyen, semalam atas dakwaan merogol.

Bagaimanapun, tiada sebarang pengakuan direkodkan ketika pertuduhan dibacakan di hadapan Pendaftar Kanan Mahkamah Sesyen Kuala Terengganu, Rosila Nik.

Berdasarkan pertuduhan, tertuduh didakwa merogol mangsa di Terengganu Hotel, Jalan Sultan Ismail, di sini, antara jam 9 malam hingga 6 pagi pada 14 Mac lalu.

Dengan itu, tertuduh didakwa melakukan kesalahan mengikut Seksyen 376 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara tidak kurang lima tahun dan maksimum 20 tahun serta sebatan, jika disabitkan kesalahan.

Rosila kemudian menetapkan 2 April depan sebagai tarikh sebutan semula kes di Mahkamah Sesyen, di sini.

Pendakwaan dikendalikan Timbalan Pendakwa Raya, Nazlyza Mohamad Nazri manakala tertuduh tidak diwakili peguam.

Jajah tubuh wanita Timur Tengah bayar RM1,000

Danny menunjukkan antara MMS yang dihantar sindiket pelacur Timur Tengah.




IPOH - Rupa paras persis artis Barat, bulu mata lentik dan bertubuh langsing menjadi modal kepada sindiket pelacuran untuk menawarkan wanita Timur Tengah kepada pelanggan di negara ini menggunakan SMS dan MMS.

Kumpulan wanita Timur Tengah dari pelbagai negara ini, termasuk Syria, Iran, Yaman dan Maghribi bergerak dari bandar ke bandar bergantung kepada tempahan pelanggan.

Rata-rata wanita yang diletakkan pada gred 1 itu yang masuk ke Malaysia menggunakan pas lawatan sosial menawarkan khidmat seks kepada lelaki tempatan yang sanggup membayar harga tinggi sehingga RM1,000 bagi sekali perkhidmatan.

Perkara ini didedahkan beberapa lelaki tempatan yang pernah mendapatkan khidmat mereka yang disifatkan unik walaupun perlu mengeluarkan modal besar.

Seorang eksekutif bank yang mahu dikenali sebagai Danny, 30, mendakwa menerima kiriman MMS dipercayai dihantar ke telefon bimbitnya oleh sindiket pelacuran tempatan yang menguruskan pelacur Timur Tengah.

Sedih: Bayi mati tersedak susu ibu

Norman sambil diperhatikan isterinya, Noradila mendakap jenazah anak sulungnya, Siti Zulaikha, semalam.




ALOR GAJAH - “Sejak semalam (kelmarin) Zulaikha asyik menangis seolah-olah tidak mahu berpisah dengan saya. Puas saya memujuknya kerana menyangka dia menangis kerana disuntik, rupanya dia hendak meninggalkan kami,” kata Noradila Mohd Nor, 20, ibu bayi malang, Siti Zulaikha, yang mati dipercayai tersedak susu badan di rumahnya di Taman Inang Sari, Durian Tunggal, di sini, semalam.

Difahamkan Noradila yang masih dalam pantang, terlelap ketika menyusukan bayinya yang baru berusia sebulan.

Apabila terjaga kira-kira jam 6 pagi, dia mendapati mulut Zulaikha berbuih manakala mukanya kebiruan.

Noradila kemudian menyentuh badan anak sulungnya itu yang disangka tidur tetapi tiada tindak balas sebelum memeriksa nadi.

Dia turut mengejutkan suaminya, Norman Bahran, 25.

Masjid Ar-Rahimiah banjir tidak menghalag solat jumaat



KLANG - Jemaah Masjid Ar-Rahimiah, di sini, terpaksa menunaikan solat Jumaat di tingkat satu dan tingkat dua masjid berkenaan selepas dewan solat utama dipenuhi air akibat banjir kilat, semalam.

Timbalan Nazir Masjid, Jaafar Samsuddin berkata, dewan solat utama masjid dipenuhi air akibat hujan lebat menyebabkan air longkang dan air dari bukit berhampiran melimpah.

Katanya, kerugian dianggarkan RM800,000 kerana permaidani dewan solat perlu diganti baru selain peralatan audio yang rosak ditenggelami air.

“Selain itu, perpustakaan yang menempatkan buku bacaan dan kitab serta bilik imam dimasuki air.
solat Jumaat disempurnakan di tingkat satu dan dua Masjid Ar-Rahimiah selepas dewan solat utama dinaiki air, semalam.

“Buat sementara waktu, solat dan aktiviti keagamaan diadakan di tingkat satu dan dua masjid sehingga permaidani baru siap dipasang,” katanya ketika ditemui, semalam.

Jaafar berkata, pihaknya sudah membina tembok simen di depan dewan solat bagi menghalang air memasuki dewan solat selepas kejadian sama berlaku beberapa tahun lalu.

Namun, kali ini pengurusan memecahkan tembok simen berkenaan bagi membolehkan air yang bertakung dalam dewan solat dikeluarkan.

Katanya, pengurusan masjid sudah beberapa kali mengutarakan masalah dihadapi kepada pihak berkuasa tempatan (PBT), namun masalah sama masih berulang.

Ditipu ‘wakil IKS Mara’



KUALA TERENGGANU - “Dia bukan sahaja menyamar sebagai wakil sebuah syarikat dari industri kecil dan sederhana (IKS), Mara Terengganu tetapi saya percaya lelaki itu turut menggunakan ilmu pukau untuk menipu pekerja saya,” kata Nor Aini Zakaria, 43, yang mendakwa ditipu oleh seorang lelaki di kedainya di pasar raya Mydin Mall, di sini, malam kelmarin.

Menurut pemilik NABS Food Industries itu, kejadian berlaku kira-kira jam 8.05 malam, dua pekerjanya telah didatangi seorang lelaki yang membawa sebotol sabun pencuci tanpa jenama kononnya telah dipesan olehnya sebelum ini.

“Semasa kejadian, saya berada di rumah sebelum menerima panggilan telefon daripada pekerja memaklumkan kejadian terbabit.

“Pekerja saya memaklumkan yang lelaki berkenaan mendakwa saya ada membeli sebotol sabun pencuci daripadanya dengan harga RM80 dan disebabkan tidak mempunyai banyak masa, lelaki itu memaksa dia membuat pembayaran segera tanpa perlu menelefon saya terlebih dahulu,” katanya ketika ditemui di kedainya, semalam.

Nor Aini berkata, pekerjanya seolah-olah dipukau kerana dengan mudah menyerahkan wang kepada lelaki itu sedangkan sebelum ini mereka tidak berani membuat keputusan sesuka hati tanpa merujuk kepadanya terlebih dahulu.

“Lelaki itu telah meninggalkan resit pembayaran yang tertera nombor telefon syarikatnya tetapi nombor telefon itu seperti tidak wujud kerana tidak berfungsi.

“Yakin diri saya ditipu lebih-lebih lagi melihat sabun pencuci yang diberikan itu seperti air biasa sahaja, saya terus mengambil keputusan membuat laporan polis,” katanya.

Katanya, pendedahan ini dibuat bertujuan memberi pengajaran kepada masyarakat agar lebih berhati-hati sekiranya didatangi individu seperti lelaki terbabit.

“Dalam masa sama, saya berharap lelaki itu dikenakan tindakan sewajarnya bagi mengelak kejadian sama berulang pada masa akan datang,” katanya yang sudah enam tahun berniaga di pasar raya berkenaan.

Jenazah Raja Ashman disemadi

NORAINI JANE menyiram air mawar ke atas pusara Raja Ashman Shah sambil diperhatikan Sultan Azlan Shah (duduk dua dari kanan), Tuanku Bainun (duduk kanan) dan Raja Nazrin Shah (duduk kiri) di Makam Diraja Kuala Kangsar semalam.



KUALA KANGSAR - Jenazah Datuk Seri Raja Ashman Shah, 54, (gambar kecil) anakanda Sultan Perak, Sultan Azlan Shah selamat disemadikan di Makam Diraja Kuala Kangsar di sini petang semalam.

Kerabat Diraja, orang kenamaan dan rakyat jelata mula membanjiri pekarangan Masjid Ubudiah, Bukit Chandan di sini seawal pukul 4 petang.

Jenazah Raja Ashman Shah tiba di Masjid Ubudiah dengan pedati khas Seraja Diraja berwarna kuning pada pukul 6.40 petang untuk disembahyangkan.

Selepas disembahyangkan, jenazah dibawa ke Makam Diraja yang terletak bersebelahan masjid tersebut untuk istiadat pemakaman.

Talkin dan doa kemudian dibacakan Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria.

Siswi SMA Dipaksa Keluarga Lakukan Aborsi



WAINGAPU - Bunga, siswi kelas III salah satu SMA di Waingapu, Kabupaten Sumba Timur (Sumtim), terpaksa meminta bantuan kenalannya untuk membawanya dirawat di RSUD Umbu Rara Meha-Waingapu. Permintaan ini dilakukan karena tidak tahan dengan penyiksaan dan sikap keluarganya yang terus memaksanya melakukan aborsi.

Kepada Pos Kupang yang menemuinya di RSUD Umbu Rara Meha-Waingapu, Selasa (27/3/2012), Bunga mengatakan, sudah sebulan ini ia dipaksa keluarganya melakukan aborsi terhadap kandungannya, baik dengan mengurut sendiri maupun melalui dukun. Namun upaya yang dilakukan selalu gagal.

Pihak keluarga, kata Bunga, memaksanya melakukan aborsi karena ia hamil di luar nikah. Hubungan Bunga dengan calon sang kekasih juga tidak direstui keluarga dengan alasan perbedaan agama.

Selama ini, jelas Bunga, ia tinggal bersama salah seorang kakak kandungnya di Kota Waingapu. Selama ini, kasus tersebut dirahasiakan dari orangtuanya. Kakaknya tidak ingin aib itu diketahui oleh kedua orangtuanya. "Mereka paksa saya untuk ke itu dukun supaya kasih gugur tapi saya tidak iklas. Saya tidak mau, tapi takut karena mereka marah saya terus," katanya.

Karena terus dipaksakan pihak keluarga, upaya aborsi pun mulai dilakukan bulan Februari lalu. Saat itu, usia kandungannya sudah mencapai enam bulan. Untuk menggugurkan kandungannya, anggota keluarganya mengantarnya kepada sang dukun di Kelurahan Mauliru, Kecamatan Kambera. Di dukun itu dia dipaksa melakukan aborsi. Proses aborsi dilakukan dengan mengurut dari bagian atas perutnya hingga ke bawah.

Bunga mengakui selama proses aborsi itu berjalan sebulan ini, ia mengalami penyiksaan, baik fisik dan psikis. Ia tidak diberi makan yang cukup. Alasannya, disarankan oleh dukun agar memperlancar proses aborsi.

Selain itu, Bunga juga sering dimarahi karena sudah hampir satu bulan proses aborsi dengan cara mengurut perutnya itu belum juga berhasil. "Kakak perempuan yang antar saya ke dukun. Selama ini dia juga marah-marah karena tidak ada perubahan. Ada ramuan dari dukun, tapi saya tidak minum. Saya buang itu ramuan," katanya.

"Mereka siksa saya agar tidak bolah makan biar lapar karena itu dukun sarankan supaya jangan makan banyak. Waktu urut itu biasanya dari atas ke bawah supaya keluar, saya tidak tahan karena sakit sekali," katanya.

Nikita Mirzani Akui Ditawari Jadi Istri Simpanan

Nikita Mirzani



JAKARTA - Akrtis Nikita Mirzani mengaku pernah ditawari jadi istri simpanan pejabat. Namun, tawaran pejabat dari Kalimantan itu ditolaknya.

"Ada sih yang nawarin. Pejabat asalnya dari Kalimantan Pangkalanbun," ungkap Nikita Mirzani saat ditemyi di RCTI, Kebon Jeruk, Jakarta Barat pada Jumaat (30/3/2012).

Perempuan kelahiran Jakarta, Indonesia, 17 Maret 1986 itu mengaku menolak karena pria yang ingin menjadikannya isteri simpanan tidak sesuai kriterianya. " Karena orangnya nggak cocok. Dia tidak memenuhi kriteria cowok idaman saya," ungkapnya.

Aktris yang foto syurnya dengan Daus Mini itu menggambarkan sedikit sosok pejabat yang menawarinya jadi istri simpanan itu. Tua dan tak pas gayanya dengan Nikita.

Niki mengatakan dia berkenalan dengan Pejabat Daerah yang sudah berumur itu di sebuah acara. " Ada acara apa terus ia datang terus ada acara aku. Dikenalin gitu udah telpon-telponan terus," akunya.

Habib Rizieq Provokasi Massa Terobos Istana



JAKARTA - Pentolan Front Pembela Islam (FPI) Habib Rizieq memprovokasi massa yang tergabung dalam Forum Umat Islam (FUI), saat berorasi didepan Istana Negara. Pria berjenggot meneriakkan seruan untuk menerobos pagar Istana.

"Sekarang, mahasiswa sudah berhasil menerobos DPR. Kapan kita rebut Istana?" teriak Habib Rizieq, Jumat (30/3/2012).

Orasi Habib Rizieq tersebut kontan melecut massa FUI meneriakkan "sekarang juga". Massa FUI pun mulai bergerak mendekati Istana, dan polisi anti hura-hara mulai memasang barikade lengkap dengan tameng dan gas air mata.

"Bagi polisi yang membukakan pintu Istana, akan naik pangkat semua. Yang Kombes jadi jenderal, yang kopral juga jadi jenderal," seloroh Habib Rizieq.

Habib Rizieq bahkan menyebut partai yang mendukung kenaikan harga BBM adalah partai (maaf) tahi.

"Partai yang mendukung kenaikan harga BBM, tempatnya bukan di DPR. Tempatnya di jamban," kata Habib Rizieq.

Dalam orasinya, Habib Rizieq meneriakkan ganyang dan turunkan Presiden SBY.

"Ganyang SBY! Tangkap dan turunkan SBY!," teriaknya. Rizieq mengatakan kas negara Republik Indonesia kosong karena diambil oleh para pejabat negara beserta kerabat, istri, dan anak-anaknya.

Menurutnya, pemerintah tidak boleh mengambil harta rakyat kalau belum mengambil lebih dulu harta para pejabat negara.

"Kalau harta pejabat belum diambil, haram hukumnya ambil harta rakyat! Hei SBY, jangan kau serakah! Preteli semua harta pejabat dan istrimu," cetusnya.

Rizieq pun meneriakkan tak sepantasnya ulama takut pada pemerintah yang berlaku zalim. Menurutnya, bila ada ulama yang ikut program pemerintah seperti menjadi model iklan bayar pajak, Rizieq menyebutnya sebagai ulama unyil.

Aura Kasih Pacaran dengan Rezky Aditya?



JAKARTA - Aura Kasih dikabarkan sedang dekat dengan pria yang sama-sama berkecimpung di dunia hiburan, Rezky Aditya. Dalam acara Panasonic Gobel Awards (PGA) 2012. meskipun keduanya datang tidak berbarengan, Aura tampak bersama peraih PGA 2012 itu.

Kendati sama-sama membantahnya, namun kecanggungan jelas terlihat.

“Enggak, aku datang sendiri tadi. Aku sudah datang duluan, aku sudah di dalam tadi, Rezky kan baru datang,” ujar Aura ditemui usai acara Panasonic Award 2012 di Ballroom Djakarta Theatre, Jakarta, Selasa (27/3/2012).

Aura pun terus mengelak ketika para pewarta menanyakan soal hubungan keduanya. Bahkan ketika disinggung tubuhnya yang terlihat lebih gemuk karena bahagia, Aura tetap menepisnya.

“Enggak, aku gemukan karena lagi senang banyak makan saja,” ungkapnya.

Namun, keduanya tampak bergandengan tangan sebelum melenggang pulang menaiki mobil.

Akhirnya Orang Tahu Siapa yang Busuk - Ruhut



JAKARTA- Ruhut Sitompul bersyukur kasus dugaan penganiayaan yang dilakukan Hotman Paris terhadap Meriam Bellina terkuak. Meriam Bellina melaporkan Hotman ke polisi dengan tuduhan penganiayaan.

"Itu yang aku bilang dia itu cuma bisa menunjuk hidung orang, hidung dia sendiri tidak bisa ditunjuk. Akhirnya orang tahu, yang busuk itu dia, bukan aku," ketus Ruhut saat berbincang dengan wartawan.

Pernyataan Ruhut itu merujuk ketika beberapa waktu lalu kehidupan pribadinya disorot. Hotman pernah menjadi pengacara wanita yang mengaku belum diceraikan Ruhut.

Dalam laporan polisinya kala itu, Hotman menuding Ruhut memiliki istri dua dan menyebut Ruhut tak layak menjadi anggota DPR. Perseteruan lama dua pengacara kondang itupun makin memanas.

"Buktinya laporan dia semua mentah. Dia saja yang karang-karang cerita istriku dua. Aku ini orang Kristiani kalau nikah ya di Gereja toh. Istri aku juga cuma satu," tegasnya.

Pria 20 tahun hamili 3 gadis kabur



MANNA - Hingga Kamis,(29/3) jajaran Polsek Manna di bawah pimpinan Iptu Ahmad Mega belum berhasil menemukan atau menangkap pelaku AR (20), warga Kecamatan Manna yang dilaporkan telah menghamili tiga wanita sekaligus.

Bahkan polisi juga kehilangan jejak mengungkap keberadaan pria sudah membuat tiga wanita yang dijadikannya sebagai kekasih itu hamil. Sedangkan saksi-saksi dan korban juga sudah dimintai keterangan. Itu diungkapkan Kapolres BS AKBP Yohanes Hernowo, SIK,MH.

Menurut Ahmad, pihaknya sudah memantau rumah kediaman pelaku. Kemudian melakukan penyelidikan di beberapa tempat pelaku sering muncul. Akan tetapi, usaha yang dilakukan selama empat hari terakhir ini belum membuahkan hasil. Namun pihaknya akan terus dan tidak akan putus asa dalam mengungkap pelaku dugaan tindak pidana tersebut. Apalagi korbannya diduga kuat lebih dari satu orang.

"Kini korban yang resmi melapor baru satu orang. Kondisi korbannya kebetulan sudah hamil tujuh bulan dan statusnya masih sekolah. Sedangkan dua korban yakni oknum mahasiswi yang sudah hamil 5 bulan dan gadis desa yang hamil 9 bulan namun sudah dinikahi pelaku itu belum memberikan laporan. Namun korban yang sudah divisum itu mengakui kalau pelaku melakukan perbuatannya dengan cara mengancam dan kekerasan. Korban juga tidak mengetahui kalau pelaku ternyata sudah menghamili dan menikahi wanita lainnya," kata Ahmad.

Sementara Kadikpora BS Rudi Zahrial, SE melalui Kabid Dikdas Mansurman, S.Pd mengatakan pihaknya telah melakukan pemantauan di lapangan. Pihaknya juga masih mencari aturan yang membolehkan siswa hamil bisa ikut ujian nasional. Karena jika memang tidak ada aturannya, peserta ujian yang sedang berbadan dua tidak dibolehkan ikut ujian. Apalagi pelaksanaan Unas akan dilakukan dalam beberapa minggu ke depan ini.

"Kita kasihan kalau korban yang tinggal menghitung hari akan diberhentikan dari sekolah. Karena kalau sudah hamil tua itu jelas kondisi tubuhnya sudah mulai nampak," ujar Mansurman.

Brunei ketatkan Undang-undang seksual



BANDAR SERI BEGAWAN - Atas titah perkenan Kebawah Duli Yang Maha Mulia Paduka Seri Baginda Sultan dan Yang Di-Pertuan Negara Brunei Darussalam, sistem perundangan negara telah mencatat beberapa perubahan dan tambahan kepada undang-undang berkaitan dengan kesalahan seksual, dengan mengikuti jejak langkah negara seperti United Kingdom, Kanada dan Singapura.

Dengan memberi tumpuan kepada perlindungan golongan muda dan mereka yang mudah terdedah, pindaan dan pengenalan Kanun Jenayah dikuatkuasakan pada 24 Mac 2012 atas inisiatif Jabatan Peguam Negara di bawah Pejabat Perdana Menteri sebagai respons kepada pengukuhan undang-undang negara untuk melindungi kanak-kanak daripada eksploitasi seksual dan juga memberikan platform kepada pendakwa untuk mendakwa pelbagai kesalahan seksual dengan kerjasama pegawai Pasukan Polis Diraja Brunei menjalankan siasatan terhadap kesalahan sedemikian.

Pindaan tersebut membabitkan kesalahan-kesalahan daripada seks komersial kepada kesalahan yang menggunakan teknologi sebagai satu perantara, pornografi kanak-kanak, pelacuran, penglibatan dalam kegiatan seksual dengan kehadiran seseorang di bawah umur 16 tahun, persediaan seksual, penyakit intai, kesilapan berkaitan umur serta kesalahan berhubung pencabulan kehormatan seseorang.

Pindaan dan undang-undang baru secara formal memperkenalkan lebih banyak sikap kebertanggungjawapan di kalangan pesalah dengan penalti yang lebih berat daripada hukuman penjara satu tahun hingga 10 tahun dan denda yang berjumlah sehingga beribu-ribu ringgit.

Di antara undang-undang baru yang tidak wujud sebelum pindaan berkenaan termasuk pindaan kepada "Seks Komersial" di bawah Seksyen Kanun Jenayah 377D yang menangani isu mereka yang menjalin hubungan dan mendapatkan perkhidmatan seksual daripada mereka di bawah umur 18 tahun.

"Dalam menetap perlindungan umur pada 18 tahun, undang-undang berkenaan bertujuan melindungi kadar penduduk muda yang lebih tinggi sejajar dengan Konvensyen Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu mengenai Hak Kanak-Kanak yang diluluskan oleh Brunei pada 27 Disember 1995," jelas Jabatan Peguam Negara dalam satu kenyataan akhbar hari ini.

Sementara itu, warga Brunei yang berkunjung ke luar negara dengan tujuan melibatkan diri dalam pelancongan seks, juga akan berdepan tindakan pendakwaan di negara sekiranya ada bukti menunjukkan mereka terbabit bersalah mengadakan hubungan seks dengan mereka yang berumur di bawah 18 tahun.

"Kesalahan baru seks komersial dengan orang di bawah umur 18 tahun di luar Brunei Darussalam (Seksyen 377E) dan Kunjungan di luar Brunei Darussalam untuk seks komersial dengan orang di bawah umur 18 tahun (Seksyen 377F) membenarkan permohonan luar wilayah untuk warga Brunei yang mungkin melakukan kesalahan sedemikian di luar negara dan menyumbang kepada usaha memerangi pelancongan seks kanak-kanak global," kata kenyataan itu lagi.

Dikenakan kepada individu dari negara berlainan, orang dewasa atau mereka yang melebihi umur 21 tahun yang melayari internet atau di bawah penipuan dan seterusnya bertemu dan berkunjung untuk bertemu dengan seseorang di bawah umur 16 tahun dengan niat melakukan kesalahan seksual boleh dikenakan dakwaan Penyediaan Seksual di bawah Seksyen 377G yang membawa hukuman penjara tiga tahun atau denda atau kedua-duanya sekiranya didapati bersalah.

8,420 permohonan bagi flat baru dalam tempoh 24 jam




SINGAPURA - PENJUALAN sekitar 8,000 flat baru di bawah projek Bina Ikut Tempahan (BTO) dan Penjualan Baki Flat (SBF) mendapat sambutan menggalakkan semalam.

Dalam tempoh 24 jam, Lembaga Perumahan dan Pembangunan (HDB) telah menerima lebih 8,420 permohonan bagi flat-flat itu yang terletak di beberapa estet seperti di Bedok, Bukit Batok, Bukit Panjang, Clementi, Geylang dan Toa Payoh.

Sekitar 4,351 permohonan diterima bagi 4,153 unit flat di bawah BTO sementara 4,069 permohonan diterima bagi 3,825 unit dalam SBF.

Bagi flat BTO, projek Clementi Ridges yang terletak antara Clementi Avenue 6 dengan Commonwealth Avenue West terbukti paling popular.

Perangkaan HDB menunjukkan permohonan tertinggi ialah bagi flat lima bilik di Clementi Ridges, dengan 477 permohonan berbanding 216 unit yang ditawarkan sementara 580 permohonan diterima bagi 312 unit empat bilik.

Harga flat di Clementi Ridges ialah antara $322,000 dengan $400,000 (tiga bilik), $438,000 hingga $576,000 (empat bilik) dan $550,000 hingga $679,000 (lima bilik).

Bagi SBF pula, flat-flat di Clementi, Bishan, Kallang Whampoa, dan Queenstown merupakan antara yang popular.

HDB sebelum ini mengumumkan bahawa mereka telah memperketatkan permohonan bagi flat-flat baru.

Mereka yang berubah fikiran selepas membuat bayaran pilihan (option fee) bagi membeli flat HDB akan dilarang daripada membeli flat BTO atau flat jualan semula dengan geran perumahan selama setahun.

Larangan itu turut merangkumi flat Skim Reka, Bina dan Jual (DBSS) dan kondominium eksekutif (EC).

Ketika dihubungi semalam, Pengarah Kanan Divisyen ERA Realty Network Pte Ltd, Encik Noor Haidi Abdul Malek, atau lebih dikenali sebagai Adi Mesti Jadi, berkata beliau tidak terkejut dengan permintaan rancak bagi projek BTO dan SBF.

'Bagi kebanyakan pasangan muda yang baru mahu melangkah ke alam rumah tangga, membeli flat jualan semula yang memerlukan komponen wang tunai di atas harga taksiran (COV) antara $5,000 dengan $20,000 merupakan satu beban besar.

'Oleh itu, flat baru yang ditawarkan di bawah projek BTO atau SBF merupakan pilihan yang lebih baik,' ujarnya yang berkata pasaran jualan semula agak sepi dan COV secara purata telah merosot sejak beberapa bulan yang lalu.

Penjualan lebih rancak juga disebabkan oleh pengumuman Menteri Pembangunan Negara, Encik Khaw Boon Wan, mengenai pelbagai langkah baru bagi membantu pelbagai kumpulan pembeli rumah seperti pembeli kali kedua.

Antara pembeli kali kedua yang membuat permohonan semalam ialah Cik Norazlina Wagiman, 33 tahun, yang memohon flat empat bilik di Yishun.

Bawa anak pergi ‘dangdut jamban’



PELABUHAN KLANG - Bagi mengaburi mata isteri yang dalam pantang mengenai aktiviti malamnya, seorang lelaki membawa anak perempuannya berusia enam tahun beberapa kali untuk berhibur di sebuah premis dangdut yang dikenali sebagai ‘dangdut jamban’ di Lorong Kem, di sini.

Malah, lelaki berusia 40-an terbabit turut meneguk minuman keras di hadapan anaknya.

Lelaki terbabit mengakui menjadikan premis berkenaan sebagai rumah kedua kerana mengunjunginya empat hingga lima kali dalam seminggu.

Premis berkenaan dipanggil ‘dangdut jamban’ berikutan keadaan premis yang usang, berbau busuk selain persekitaran yang kotor kerana dipenuhi botol minuman keras, bekas makanan dan puntung rokok.

Premis itu digemari pelanggan ‘senja’ turut dijadikan ‘port’ berhibur sambil berkaraoke selain menikmati minuman keras yang dihidangkan pelayan gebu warga asing yang turut melakukan aksi ghairah.

Bagaimanapun, keseronokan semua pelanggan tidak berpanjangan apabila diserbu Jabatan Penguatkuasaan, Majlis Perbandaran Klang (MPK) jam 10.30 malam, kelmarin.

Difahamkan, pemilik premis yang juga penjawat awam menjalankan perniagaan itu tanpa lesen sah sejak setahun lalu walaupun diserbu pihak berkuasa awal tahun lalu.

Timbalan Pengarah Jabatan Penguat Kuasa MPK, Shahrul Hazri Abd Majid berkata, premis berkenaan menjadi tumpuan kerana memiliki tarikannya tersendiri dengan menyediakan rangkaian lagu karaoke dangdut terkini.

“Premis ini beroperasi dari jam 8 malam hingga 3 pagi setiap hari dan semakin rancak dipenuhi pelanggan setiap kali terutama pada hujung minggu.

“Ketika serbuan, terdapat lima pelanggan dan tiga pelayan wanita warga Indonesia sibuk menyediakan minuman keras kepada pelanggan,” katanya.

Semua pelanggan diambil keterangan dan kes akan disiasat mengikut Seksyen 6(1) Enakmen Hiburan dan Tempat-Tempat Hiburan (Selangor) 1995 Pindaan 1998, 2001 kerana menjalankan aktiviti perniagaan hiburan tanpa lesen daripada pihak berkuasa.

Jabatan Penjara nafi Hoslan islamkan banduan



SHAH ALAM - Jabatan Penjara menafikan laporan media bahawa bekas imam Hoslan Husin, yang kini ditahan di penjara berhubung kesalahan menghina mahkamah, telah mengislamkan dua orang banduan di Penjara Kajang.

Hoslan menjalani hukuman penjara satu tahun sejak 8 Mac lalu kerana membaling kasut ke arah panel tiga hakim Mahkamah Persekutuan.

"Ibu Pejabat Penjara telah menghantar pegawai untuk menyiasat laporan oleh media berkenaan kerana mendapati ia bertentangan dengan tatacara dan prosedur Jabatan Penjara.

"Hasil siasatan mendapati laporan (media) adalah tidak tepat dan boleh mengelirukan orang ramai," kata Ketua Unit Perhubungan Awam Jabatan Penjara, Supri Hashim dalam satu kenyataan media.

Menurut Supri, berasaskan prosedur yang diguna pakai oleh Jabatan Penjara, urusan pengislaman seseorang banduan di penjara dilaksanakan secara teratur dan melalui Jabatan Agama Islam dan bukannya oleh banduan lain.

Misalnya menurut beliau, sebaik sahaja seseorang banduan menyatakan hasrat untuk memeluk Islam, proses pengislaman akan dilaksanakan dengan kehadiran pegawai dari Jabatan Agama Islam, pegawai agama Jabatan Penjara serta saksi-saksi yang diperlukan.

"Ia bagi memastikan pengislaman tersebut dilaksanakan secara teratur," katanya.

Menurut beliau, salah seorang yang dilaporkan diislamkan oleh Hoslan sebenarnya telah memeluk agama Islam pada 2009 iaitu sebelum dia dipenjarakan.

"Manakala seorang lagi banduan sebenarnya dalam proses memeluk agama Islam, yang mana akan diuruskan oleh Jabatan Agama Islam dalam masa terdekat," kata beliau.

Upin dan Ipin angkat jenama Malaysia di persada dunia

Siri animasi Upin dan Ipin angkat jenama Malaysia di persada dunia




KUALA LUMPUR - Teater kanak-kanak 'Upin dan Ipin the Musical' diharap dapat mengangkat jenama Malaysia ke persada dunia, kata Timbalan Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan Datuk Maglin Dennis D'Cruz.

Maglin berkata ini kerana siri animasi itu yang telah menjadi ikon negara dengan membawa nama, budaya, bangsa dan cerita tentang rakyat Malaysia, kini semakin diterima baik di luar negara termasuk Indonesia, Singapura dan Brunei.

"Di dalam Upin dan Ipin diketengahkan watak-watak rakyat Malaysia seperti Opah, Kak Ros, Ehsan, Jarjit, Mei-Mei, Susanti dan Rajoo. Maka jenama ini harus terus dipelihara dan disebar luaskan lagi ke seluruh dunia," katanya ketika berucap pada majlis pengenalan teater muzikal Upin dan Ipin di Istana Budaya, di sini, hari ini.

Teater muzikal arahan Zaifri Husin akan mula dipentaskan pada 14 April hingga 6 Mei ini selama 23 hari melibatkan 30 persembahan oleh pelakon-pelakon berusia antara 9 dan 39 tahun.

"Saya percaya ini adalah rekod baru dalam dunia teater, bukan sahaja di Istana Budaya malah sejarah negara," kata Maglin yang turut memuji keberanian Les' Copaque Production Sdn Bhd and CTRA Production untuk menerbitkan teater berkenaan.

Maglin berkata kementerian melalui Istana Budaya akan sentiasa membantu penerbit, aktivis, badan-badan bukan kerajaan (NGO) dan swasta dalam memartabatkan seni teater di negara ini.

"Dengan bantuan yang dihulurkan seperti kemudahan tempat pementasan, sudah pasti akan memberi peluang kepada jenama Malaysia untuk mencipta sesuatu yang memberi nilai positif kepada masyarakat," katanya.

Beliau turut berharap teater muzikal berbahasa Inggeris itu akan meninjau peluang ke pasaran luar seperti Singapura, Indonesia, Thailand, Jepun dan negara lain.

Tiket berharga RM36, RM56, RM86, RM106, RM206, RM256, RM356 dan RM456 boleh dibeli di kaunter tiket Istana Budaya atau melalui internet dengan melayari www.ticket2u.biz.

KDN haram 3 buku ajaran Syiah dari Indonesia



KUALA LUMPUR - Tiga buah buku iaitu Pengantar Ilmu-Ilmu Islam, Dialog Sunnah Syi'ah dan Tafsir Sufi Al-Fatihah terbitan Indonesia yang menyebarkan fahaman Syiah diharamkan penjualannya kerana bertentangan dengan pegangan umat Islam negara ini.

Kementerian Dalam Negeri (KDN) mengharamkan buku tulisan Murtadha Muthahhari, A Syarafuddin Al-Musawi dan Jalaludin Rakhmat itu, awal bulan ini.

Menteri di Jabatan Perdana, Menteri Datuk Seri Jamil Khir Baharom berkata, buku-buku itu akan dibawa kepada Seksyen Kawalan Media Bahagian Perancangan dan Penyelidikan, Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) untuk dirujuk ke mesyuarat jawatankuasa berkaitan sebelum diserahkan kepada KDN untuk diwartakan.

"Kerajaan serius membendung penyebaran ajaran Syiah yang mana pada tahun lepas pihak berkuasa turut memberkas empat pengikut ajaran itu yang menganjurkan sambutan hari lahir Fatimah al-Zahra," katanya ketika menggulung Usul Menjunjung Kasih Titah Ucapan Yang di-Pertuan Agong di Dewan Rakyat hari ini.

Beliau berkata, kerajaan memandang serius berhubung penyebaran ajaran berkenaan di mana pada 25 Ogos tahun lepas Jabatan Agama Islam Melaka (JAIM) telah merampas 35,000 buku dan risalah mengenainya yang diharamkan KDN setelah menyerbu sebuah rumah di Taman Paya Dalam, yang dipercayai menjadi markas penganut fahaman itu.

Jamil Khir berkata, pelbagai langkah diambil pihak berkuasa bagi membendung penyebaran fahaman itu termasuk menyebarluaskan fatwa berhubung pengharaman syiah kepada masyarakat melalui ceramah serta media cetak dan elektronik.

"Kerajaan juga turut memantau penyebaran ajaran sesat di negara ini termasuk yang sudah diharamkan dan akan mengambil tindakan sekiranya kembali aktif," katanya.

Menyentuh mengenai isu murtad, Jamil Khir berkata, kerajaan telah dan sentiasa menangani isu murtad menerusi mekanisme perundangan yang sedia ada dan akan diperkukuhkan termasuk mengambil kira untuk mewujudkan Akta Murtad.

Katanya, salah satu langkah proaktif kerajaan dalam menangani isu murtad khususnya mengawal perkembangan ajaran bukan Islam kepada orang Islam di Malaysia dari segi perundangan ialah melalui penggubalan undang-undang kawalan dan sekatan pengembangan agama bukan Islam kepada orang Islam.

"Tindakan ini adalah berdasarkan kepada Perkara 11(4) Perlembagaan Persekutuan memperuntukkan bahawa undang-undang negeri dan Persekutuan boleh digubal untuk mengawal pengembangan apa-apa doktrin atau kepercayaan agama di kalangan orang yang menganuti agama Islam, " katanya.

Selain itu, beliau berkata beberapa negeri telah mempunyai undang-undang yang dinamakan Enakmen Kawalan dan Sekatan Pengembangan Agama Bukan Islam Kepada Orang Islam yang diwujudkan untuk mengawal dan menyekat pengembangan agama bukan Islam di kalangan orang Islam demi menjamin kehormatan dan kesucian Islam.

"Negeri-negeri yang telah menguatkuasakan Enakmen Kawalan dan Sekatan Pengembangan agama bukan Islam kepada orang Islam ialah Terengganu, Kelantan, Selangor, Melaka, Kedah, Pahang, Johor, Negeri Sembilan dan Perlis," katanya.

Anakanda Sultan Perak mangkat



IPOH - Anakanda Sultan Perak, Datuk Seri Raja Ashman Shah ibni Sultan Azlan Shah, 54, mangkat di kediamannya di Kuala Lumpur awal hari ini akibat serangan asma.

Setiausaha Sulit kepada Sultan Perak, Kol Datuk Abdul Rahim Mohamad Nor berkata, Raja Ashman menghembuskan nafas terakhir di kediamannya di Bukit Damansara pada pukul 1.30 pagi tadi.

Beliau berkata, jenazah Almarhum dibawa ke Masjid Ubudiah, Bukit Chandan di Kuala Kangsar, Perak untuk disembahyangkan sebelum istiadat pemakaman berlangsung di Makam Diraja Kuala Kangsar yang terletak bersebelahan dengan masjid itu selepas solat asar.

Raja Ashman yang terkenal dengan sifat mesra rakyat meninggalkan isteri, Datin Seri Noraini Jane Kamarul Ariffin serta seorang putera, Datuk Ahmad Nazim Azlan Shah serta dua puteri, Raja Eminah Alliyah dan Raja Bainunisa Safia.

Baginda merupakan anakanda ketiga Sultan Perak daripada lima adik-beradik iaitu Raja Muda Perak, Raja Dr. Nazrin Shah, Datuk Seri Raja Azureen, Datuk Seri Raja Eleena dan Datuk Seri Yong Sofia.

Khamis, 29 Mac 2012

Pelajar Digilir Tiga Pemuda



MANGUNREJA – Polres Tasikmalaya menangkap tiga tersangka pencabulan anak di bawah umur. Mereka berinisal RH (18), RB (19) warga Singaparna dan FE (18) warga Cigalontang. Diduga ketiga pemuda tanggung itu, mencabuli korban yang masih berstatus pelajar asal Mangunreja --sebut saja bunga (13).

Kapolres Tasikmalaya AKBP Irman Sugema SH SIK melalui Kasubag Humas Ipda H Budi Rahayu menuturkan, penangkapan ketiga pelaku berdasarkan laporan keluarga korban. Kejadian itu berlokasi di sebuah rumah kosong di Kampung Gedugan Desa Cikunten Kecamatan Singaparna, Kamis malam (23/3).

“Awalnya RH mengajak korban jalan-jalan. Kemudian dibawa ke rumah kosong, dan merayu melakukan persetubuhan,” terang dia di kantornya, Rabu (28/3).

Tambah dia, korban pun terbujuk melakukan perbuatan tak senonoh tersebut. Tak berselang lama RB dan FE, teman RH berbuat sama kepada korban.

“Korban langsung melapor ke orang tuanya, sampai ke kepolisian. Setelah mendapatkan hasil visum korban. Kami pun langsung memburu para pelaku,” ungkap dia.

Polisi mengamankan barang bukti berupa, satu potong celana pendek warna coklat, satu potong baju lengan pendek warna hijau, dua potong baju lengan pendek warna putih dan hasil visum korban. Kata dia, para pelaku dijerat Pasal 81 ayat 2 UU RI Nomor 23 Tahun 2002 Tentang Perlindungan Anak.

Dikonfirmasi wartawan, salah satu pencabulan RH mengakui perbuatan asusilanya. Kata dia, korban adalah pacarnya. Beralasan tergoda kemolekan gadis yang baru dua pekan dipacarinya, dia nekat menyetubuhi korban. “Yah, kami suka sama suka,” tuturnya
.
Namun, saat ditanya kenapa membiarkan kedua temannya melakukan hal sama kepada korban? RH mengaku tak bisa menolak permintaan kedua temannya yang juga ingin menyetubuhi pacarnya tersebut. “Yah, saya menyesal,” singkatnya.

90 Persen Pelaku Video Porno Adalah Anak-anak



YOGYAKARTA - Hasil pengamatan terhadap 100 video porno, berdurasi pendek 9-10 menit, sebanyak 90% pelaku merupakan anak muda. Sebanyak 76,3 persen memperlihatkan kegiatan sexual dan 91,4 persen pembuatan film dilakukan di ruangan tertutup.

"Kebanyakan mereka senang memproduksi film di hotel atau tempat kos," ujar Basilica Dyah Putranti peneliti Pusat Studi Kependudukan & Kebijakan UGM.

Dijelaskan, sedikit relasi yang menunjukkan keterpaksaan, karena hampir 64 persen film memperlihatkan perempuan berinisiatif saat berhubungan sexual. Sementara 71 persen gambar film memperlihatkan hubungan sexual anak muda tanpa sehelai benang.

"Jadi benar-benar terlibat hubungan sexual. Aktivitas sexual lain yang bisa dibaca dari video amatir ini, 51,6 persen intercourse, 11 persen oral sex, lain-lain potongan adegan ciuman, mandi, striptise dan beberapa pelaku berseragam," katanya.

Dia mengaku metodologi penelitian yang dilakukan memang sedikit memiliki kelemahan. Meski begitu Dia meyakini bahwa dari 100 video porno yang dianalisis mengandung banyak informasi. Dari analisis tidak ditemukan aktivitas homoseksual, namun terdapat aktivitas sexual lesbian. Sementara untuk perempuan dengan penampilan sexi dengan bikini tidak terlalu banyak ditemui.

"Saya mencarinya di warnet-warnet, dan ternyata sudah ada folder-folder yang tersimpan film-film porno tersebut. Saya mengambil secara random, dan 79,6 persen menampilkan sosok tubuh perempuan," tambahnya.

Rina Widarsih Manager Divisi Pendampingan Rifka Annisa merasa prihatin. Dia berpandangan perkembangan teknologi komunikasi memicu meningkatnya jumlah pengakses pornografi dikalangan remaja sehingga berakibat terjadi tindak perkosaan dan hubungan sexual di kalangan remaja.

"Internet, hand phone menjadi perantara dan menjadi tools terjadinya hubungan sex, seperti maraknya kasus pemerkosaan remaja di Gunungkidul direkam melalui hand phone," ujarnya.

Lola Amaria Cari Laki-Laki Tulen



JAKARTA - Sejak putus dari sutradara Arya Kusumadewa, kehidupan asmara Lola Amaria tampak redup. Bintang film Betina itu mengaku masih menjomblo, dan tidak ada taget memiliki kekasih.

“Enggak, saya capek kalau pake target-target,” kata Lola saat ditemui saat ditemui dalam seminar sehari Aku Cinta Film Indonesia di Gedung Film, MT Haryono, Jakarta Selatan, Selasa (27/3/2012).

Meski tidak memiliki target, namun Lola tak memungkiri jika di perjalanannya menemukan seorang pria yang tepat.

“Saya happy dengan masa sekarang, saya tidak terbebani dengan kesendirian. Teman-teman banyak, kerjaan banyak. Nanti kalau ketemu right men in the right time sih ya saya jalani. kalau belum sih santai-santai saja,” imbuhnya.

Untuk kriteria lelaki idamannya, Lola memiliki kriteria wajib. “Laki-laki tulen pastinya,” pungkasnya.

Saipul Jamil Tak Jadi Nginap di Hotel Prodeo



PURWAKARTA- Pedangdut Saipul Jamil akhirnya bisa bernapas lega. Pasalnya dia tidak jadi menginap di hotel prodeo setelah Kejari Purwakarta membolehkannya pulang ke rumah.

Kepala Kejaksaan Negeri Purwakarta, Wahyo Purnomo, mengungkap ada beberapa alasan Saipul Jamil tidak ditahan di penjara. Salah satunya adalah, yang menjadi korban dalam kecelakaan tersebut adalah istrinya sendiri, Virginia Anggraeni.

Saipul Jamil sendiri langsung mengucap syukur. Dia awalnya sudah menduga, Rabu 28 Maret malam akan menginap di hotel prodeo. Karena polisi telah menetapkannya sebegai tersangka dalam kasus kecelakaan maut di Cipularang.

Meski tidak ditahan, kasus yang menjadikan Saipul Jamil sebagai tersangka itu terus berlanjut. Penyidik dari unit Laka Lantas Polres Purwakarta, Rabu sore melakukan penyerahan berkas tahap kedua disertai dengan tersangka Saipul Jamil dan barang buktinya, sebuah mobil Toyota Avanza.

Diketahui, pada 3 September 2011 lalu, Saipul Jamil tengah mengendarai sebuah mobil Avanza bersama istrinya, Virginia Anggraeni dan keluarganya. Kemudian terjadi kecelakaan di tol Cipularang. Setelah penyelidikan dan penyidikan, polisi menetapkan Saipul Jamil sebagai tersangka karena dianggap telah lalai dalam mengendarai mobil hingga menewaskan orang lain. Saipul Jamil pun dijerat dengan pasal 130 ayat 4 UU Lalu Lintas dengan ancaman 6 tahun kurungan penjara.

Polwan Pingsan Terkena Lemparan Batu Pendemo




JAKARTA - Seorang Polisi Wanita (Polwan), Iptu Sri Pamuncak ambruk terkena lemparan batu dari para demonstran yang menolak kenaikan harga BBM didepan gerbang DPR RI, Kamis (29/3) di Jakarta.

Iptu Sri Pamuncak terkena lemparan batu didada saat mereka didampingi AKBP Hando Wibowo di atas mobil yang bergantian memberikan peringatan kepada para demontrasi jangan bertindak anarkis lewat pengeras suara. IPTU Sri Pamuncak jatuh dipelukan AKBP Hando Wibowo dan pinsan.

Terpengaruh film porno: Dua Bocah Diperkosa Paman



KUANSING--Malang nian nasib yang dialami dua kakak beradik, Res (6) dan Rin (4). Dalam sepekan, mereka dipaksa untuk melayani kebutuhan seks Paman mereka sendiri, HR (15), warga Dusun Sako Desa Pasarbaru Kecamatan Pangean, Kuansing.

Aksi bejat ini disebabkan, karena pelaku pencabulan sering menonton film porno. Untuk memenuhi hasrat birahinya itu, pelaku tidak mengiming-imingi korban dengan apapun. Pelaku selalu menggunakan cara kekerasan untuk memaksa dua keponakan melayani nafsu bejatnya.

Kasus pencabulan ini terjadi, karena korban tinggal bersama pelaku. Kedua korban sebenarnya diasuh oleh nenek mereka. Pelaku saat ini telah diamankan ke Mapolres Kuansing sejak Senin (26/3).

Aksi pelaku ini, diketahui oleh nenek korban. Saat itu, dua kakak beradik ini langsung bercerita kepada sang nenek korban. Dimana, pencabulan terakhir yang dilakukannya, pada Sabtu (24/3) malam.

Kapolres Kuansing, AKBP Wendry Purbyantoro SH melalui Kapolsek Pangean AKP Supriyono membenarkan hal tersebut. Saat ini, katanya, pelaku pencabulan tengah diamankan di Mapolres Kuansing untuk diperiksa lebih lanjut untuk mempertanggunjawabkan perbuatannya itu.

Untuk diketahui, katanya, dua orang korban ini merupakan keponakan kandung dari tersangka, yang tinggal bersama ibunya, yang juga nenek korban. "Mereka ini tinggal satu rumah," kata Supriyono.

Dari pengakuan tersangka, katanya, korban digagahi di belakang rumah, di dalam rumah dan di kebun karet yang memang tidak jauh dari rumahnya itu. "Yang jelas, tersangka mengaku terpengaruh karena sering menonton film porno," jelasnya.

Selanjutnya, dari pengakuan tersangka, korban inisial Res ini disetubuhinya dalam sepekan ini sebanyak 5 kali. Lalu, sang adik yang masih berusia 4 tahun digagahinya sebanyak 3 kali.

"Memang setelah kita visum kedua korban, memang kemaluannya itu sudah rusak," ungkap mantan Kapolsek Kuantan Tengah ini.

Kemudian, jelas Supriyono, tersangka saat mau menyetubuhi kedua korban tidak pernah memberi iming-iming dalam bentuk uang atau apapun. Justru, tersangka ini lebih melakukan pemaksaaan terhadap korban. "Jika korban tidak mau, korban ditampar," tambahnya.

Saat ini, kedua orang tua korban tidak berada di tempat. Dimana, orang tua laki-lakinya itu tinggal di Peranap, dan ibunya tinggal di Tembilahan. Jadi, mereka ini tinggal bersama neneknya di Dusun Sako Desa Pasarbaru Pangean

Si tua berjoget sampai 5 pagi

Pelanggan di kedai makan terbabit menari dangdut.




GOMBAK - Joget hingga pagi. Itu ‘menu tambahan’ disediakan sebuah kedai makan di Batu 12 Jalan Gombak-Karak, di sini, yang menjadikan nyanyian dan tarian sebagai tarikan, terutama pada hujung minggu hingga menjadi tumpuan golongan berumur untuk berhibur.

Diibaratkan seperti ‘dangdut rimba’, lokasi kedai makan yang menjadi tumpuan golongan berusia lebih 40-an itu juga dipercayai tiada lesen perniagaan kedai makan selain lesen hiburan walaupun beroperasi sejak beberapa tahun lalu.

Kedudukan kedai makan itu yang agak jauh dari rumah penduduk dan berhampiran kawasan hutan menjadikan ia ‘syurga’ buat pelanggan untuk berhibur tanpa gangguan. Malah, pemilik kedai turut menyediakan penari sebagai daya penarik.

Kedai terbabit beroperasi mulai jam 7 malam dan ditutup jam 4 atau 5 pagi setiap hari.

Melalui intipan wartawan Harian Metro di kedai itu mendapati premis terbabit mempunyai tarikannya tersendiri dengan menyediakan rangkaian lagu karaoke, termasuk lagu Hindustan dan dangdut yang digemari golongan berumur.

Dedah kisah peribadi demi bayaran



KUALA LUMPUR- Siapa tidak mengenali ratu kontroversi, Zarina Anjoulie Lavocah. Apa sahaja kisah yang berkisar mengenai dirinya, pasti menjadi bualan.

Terkenal dengan sikapnya yang lantang bersuara, Zarina pernah mencetuskan kontroversi ekoran gambar seksi di majalah Indonesia pada tahun lalu.

Seakan tidak serik dengan kontroversi yang ada, Zarina sekali lagi mencipta kontroversi baru apabila gambar mesranya bersama penyanyi, Aliff Aziz, dijadikan bahan tohmahan masyarakat.

Namun, sebagai manusia biasa, Zarina tidak pernah menjadikan cerita yang kurang enak itu sebagai halangan dan menganggap itu semua adalah lumrah sebagai selebriti.

Ingin tampil secara terbuka dan mendedahkan perkara sebenar kepada masyarakat mengenai kontroversi demi kontroversi yang melandanya sebelum ini, Zarina menerima tawaran daripada pihak televisyen swasta, NTV7, bagi merungkai kisah peribadinya menerusi rancangan terbaru, Bilik 7.

Jelas Zarina, Bilik 7 adalah platform paling sesuai yang mampu membersihkan namanya yang pernah menjadi tohmahan segelintir pihak.

“Saya memang menunggu saat memberi pendedahan mengenai perkara itu. Ia bukan membuka pekung setiap artis, tetapi di sini kita bakal lihat keikhlasan selebriti yang sanggup mengakui kesilapan secara rela.

"Saya tidak kisah apa orang kata mengenai diri saya. Saya tidak pernah berniat jual tubuh kerana ia adalah sebahagian daripada kerjaya saya.

“Bezanya, semasa fotografi di Indonesia, saya dibayar sedangkan di sini saya tidak menerima apa-apa bayaran. Lebih baik saya menerima bayaran daripada tidak dapat apa-apa langsung,” katanya yang turut menerima bayaran besar dari pihak NTV7 untuk rancangan soal siasat itu.

Kata Zarina, secara tidak langsung, Bilik 7 memberi ruang kepada artis yang dilanda kontroversi hebat untuk membela diri dan masyarakat boleh mendengar sendiri kenyataan daripada mulut artis itu sendiri.

Dikendalikan hos terkenal, Richie Rachman, Bilik 7, bakal bersiaran setiap Khamis, jam 9 malam, mulai 5 April ini,

Rancangan 13 episod ini juga menampilkan barisan selebriti terkenal dengan segala jenis kontroversi seperti Azwan Ali, Pian Cecupak, Radhi OAG, Raja Azmi Raja Sulaiman, Lisdawati, Mawi. Melia Aimelia, Natasha Hudson, Ayu Damit, Johan Asari dan Gambit Saifullah.

Mangkuk tandas meletup

Keadaan Sakereen yang cedera di paha dan belakang badan selepas mangkuk tandas di stesen LRT di Sri Rampai, Wangsa Maju meletup semalam.




KUALA LUMPUR - Seorang pemuda cedera di beberapa bahagian badan selepas mangkuk tandas di stesen transit aliran ringan (LRT) Sri Rampai di Wangsa Maju di sini meletup semalam.

Dalam kejadian pada pukul 1.20 petang, Muhd. Sakereen Basri, 22, seorang penganggur, baru duduk atas mangkuk tandas itu.

Akibat letupan yang menyebabkan sebahagian kecil mangkuk tandas itu pecah, mangsa mengalami calar di kedua-dua belah paha dan luka di belakang badan akibat terkena serpihan mangkuk tandas yang pecah. Mangsa dihantar ke Hospital Kuala Lumpur.

Ketua Polis Daerah Sentul Asisten Komisioner Zakaria Pagan berkata, pemeriksaan polis menemui kesan serpihan mangkuk tandas yang pecah serta cebisan kertas selain terdapat bau belerang di tempat kejadian.

"Cebisan kertas itu dipercayai digunakan untuk membalut bahan letupan yang disyaki mercun yang diletakkan di sekitar kawasan mangkuk tandas tersebut," kata beliau yang mengesyaki kejadian itu adalah perbuatan khianat.

Rabu, 28 Mac 2012

Pulang Kerja Malam, IJS Diperkosa OTK



PEKANBARU - Sungguh malang nasib seoarang wanita dengan inisial IJS (21) warga Jalan Perhubungan, Marpoyan Damai ini, Jumat (23/3/2012) sekitar pukul 02.00 WIB menjadi korban pemerkosaan oleh pria yang tak dikenalnya di semak-semak Jalan Arengka II, Payung Sekaki. Tak terima atas ulah pelaku itu IJS langsung melapor ke kantor polisi.

Menurut pengakuan IJS kepada polisi, sekitar pukul 02.00 WIB setelah selesai bekerja korban ingin menyetop sebuah taksi di depan Mal Ciputra
Jalan Riau hendak pulang ke rumahnya.

Ketika akan menghentikan taksi, tanpa diduga korban muncul tiga pria tak dikenalnya datang dengan sepeda motor menyapa korban. Korban yang bingung hanya diam saja dan pelaku langsung menawarkan korban untuk diantar.

Tanpa ada menaruh rasa curiga, karena hari sudah larut malam korban mau saja dan dibonceng oleh satu pelaku, dalam perjalan pelaku mengarahkan tujuannya ke Jalan Arengka II.

Korban merasa curiga saat itu minta pelaku memberhentikan motornya tapi tidak diindahkan pelaku. Sesampainya di tempat yang sunyi dan penuh dengan semak belukar pelaku menghentikan motor lalu meminta korban untuk melayaninya, permintaan itu spontan ditolak korban. Mendapat penolakan pelaku langsung mengancam korban dan hal itu tetap ditolak.

Selanjutnya pelaku langsung memaksa dan korban coba melakukan perlawanan dengan cara meronta-ronta. Melihat korban meronta-ronta pelaku langsung mencekik leher korban sambil diancam bunuh. Merasa sangat ketakutan sekali dan takut dibunuh akhirnya korban pasrah.

Tayangan porno tv kabel tiap hari di Dumai



DUMAI - Provinsi Riau, resah dengan penayangan film asing berisi adegan porno di layar kaca dipancarkan operator TV berbayar. Hampir tiap hari program itu ditayangkan mereka kepada publik setempat.

"Tayangan visual berbau porno dan mengeksploitasi tubuh wanita dewasa itu hampir setiap hari dikonsumsi oleh warga yang berlangganan TV Kabel tanpa ada sensor, sementara yang menonton terdiri dari berbagai usia," kata Putri, seorang pegawai swasta di Dumai, Senin.

Jumlah masyarakat pelanggan TV kabel di daerah itu saat ini ditaksir sudah mencapai puluhan ribu yang sebagian besar berada di kawasan kota.

Layanan penyedia jasa siaran TV berbayar ini memberikan kemudahan kepada pelanggan dengan biaya murah hanya Rp 50.000 per bulan dan berhak atas 59 kanal siaran nasional dan luar negeri.

"Hampir di setiap tayangan film asing pasti ada adegan vulgarnya, tapi saya heran kok tidak ada sensor sama sekali dari operatornya. Padahal kita nontonnya ketika sedang berkumpul dengan keluarga. Seharusnya sensor khusus siaran untuk orang dewasa," katanya.

"Pihak operator tv berbayar ini mestinya tidak hanya memikirkan bisnis saja, namun juga harus peduli dengan pembentukan moral dan pola tingkah generasi muda di kehidupan sehari-hari," ujarnya lagi.

Terancam 6 Tahun Penjara, Saipul Jamil Tetap Tenang



JAKARTA- Saipul Jamil memenuhi panggilan Polres Purwakarta, Jawa Barat untuk melengkapi berkas pemeriksaan atas kasus kecelakaan yang merenggut nyawa istrinya, Virginia Anggraeni. Ipul selanjutnya diserahkan ke Kejari.

"Dia baik, tenang. Ya tenang-tenang saja. Sekarang masih diperiksa di Kejari," tutur kakak sekaligus manajer Ipul, Syamsul saat berbincang dengan wartawan via telepon, Rabu (28/3/2012).

Perasaan kecewa atas prosedur kepolisian jelas dirasakan Ipul. Beban dan kesedihan ditinggal pergi istrinya, Virginia Anggraeni untuk selama-lamanya pada tanggal 3 September 2011 lalu masih terasa. Sekarang ditambah dia harus melewati proses hukum untuk tuduhan kelalaian sampai menghilangkan nyawa seseorang.

"Ya pasti ada, wajar manusiawi, seperti sudah jatuh tertimpa tangga," tutur Syamsul.

Saipul Jamil dijadikan tersangka atas kasus kecelakaan maut yang merenggut nyawa istrinya, Virginia Anggraeni pada 3 September 2011 lalu. Ipul dianggap lalai dalam mengendarai mobil hingga menewaskan orang.

Cegah Mogok Sidang, Anggota DPR Usulkan Rp 500 M untuk Gaji Hakim



JAKARTA - Angin segar berhembus dari DPR bagi para hakim daerah. Sebab Komisi III saat ini mengusulkan anggaran Mahkamah Agung (MA) ditambah sebesar Rp 500 miliar khusus untuk gaji hakim dalam APBN Perubahan 2012. Usulan ini diharapkan disetujui pada rapat paripurna Jumat (30/2).

Hal ini sebagai jawaban atas ancaman mogok sidang yang dilontarkan hakim daerah karena 11 tahun uang tunjangan tidak naik.

"Pada pembicaraan tahap akhir APBN-P 2012 ini, kami dari Fraksi PKS mendorong anggaran kesejahteraan hakim dapat direalisasikan. Anggaran sebesar Rp 500 miliar tersebut saya lihat memang dibutuhkan," kata anggota Komisi III DPR dari Fraksi Partai Keadilan Sejahtera (PKS), Abubakar Al-Ahbsyi kepada wartawan di komplek DPR, Senayan, Jakarta, Rabu (28/3/2012).

Menurut Abubakar, peningkatan kesejahteraan hakim mutlak dilakukan. Sebab kesejahteraan hakim menjadi syarat mutlak hakim memutus setiap perkara dengan serius.

"Bukan cuman wong cilik saja yang terimbas dampak isu kenaikan BBM, para hakim di daerah pun meneriakkan hal tersebut. Kami rasa anggaran kesejahteraan hakim harus diprioritaskan, agar mereka bisa konsentrasi menjalankan tugasnya," papar Abubakar.

Dia sangat tidak ingin hakim di daerah mencari penghasilan sampingan dengan cara yang halal tetapi merusak wibawa hakim. Seperti menjual roti atau berdagang makanan kecil.

"Jangan ada lagi hakim yang harus kerja sampingan jualan roti, mereka ini adalah penopang pilar keadilan di negeri ini," tambah Abubakar.

Oleh sebab itu, PKS berharap hakim di pengadilan-pengadilan penjuru tanah air mengurungkan niat mogok sidang.

"Saya juga menghimbau kepada rekan-rekan hakim di daerah untuk menjalankan tugasnya dengan baik, tidak perlu menggelar aksi mogok sidang. Harapan kita anggaran ini bisa mulus sampai disahkan pada hari Jum'at, sehingga bisa diimplementasikan secepatnya," papar Abubakar.

Seruan mogok sidang ini terus bergulir setelah diusulkan Sunoto, hakim di PN Aceh Tamiang. Ketua Pengadilan Negeri (PN) Ende, NTT, Achmad Petensili menyatakan pengadilannya siap mogok dan tinggal menunggu hari. Adapun para hakim ad hoc Pengadilan Hubungan Industrial (PHI) akan memberikan toga kebesaran hakim ke Presiden Susilo Bambang Yudhoyono (SBY) sebagai simbol memulai mogok sidang.

"Rencana kenaikan gaji, kalau tidak salah setahun lalu telah kami ajukan ke Presiden. Satu setengah tahun lalu. Silakan tanya ke Presiden karena sudah diajukan ke Presiden," kata Sekretaris MA, Nurhadi, kepada wartawa Senin (26/3).

Pos Polisi Luluh Lantak Dibakar Mahasiswa

Mahasiswa Universitas Negeri Makassar membakar pos polisi di Jl Sultan Alauddin, Rabu (28/3/2012).



MAKASSAR - Sebanyak 700 lebih mahasiswa dari sembilan Fakultas dari Universitas Negeri Makassar akhirnya membakar pos lalu lintas di pertigaan Jl Sultan Alauddin dan AP Pettarani sekitar pukul 17,35 wita, Rabu (28/3/2012).

Akibatnya, api terus membumbung ke udara. Untungnya api tidak sampai menjalar ke sekolah Madrasah Aliyah Negeri (MAN) Model Makassar.

Pembakaran ini dilakukan mahasiswa setelah sebelumnya menghancurkan seluruh isi pos polisi tersebut.

Berdasarkan pantauan Tribun, tak satupun aparat kepolisian berada ditempat lantaran sebelumnya memukul mundur sedikitnya 14 polisi yang saat itu tengah berjaga.

Asyik Bermain, Bocah 7 Tahun Diperkosa Siswa SMP



MUARA BUNGO - Kejahatan asusila terus merambah kalangan remaja di Kabupaten Bungo, Provinsi Jambi. Seorang siswi kelas 1 SD berumur 7 tahun, sebut saja, Melati menjadi korban pemerkosaan oleh EP (12), siswa kelas 1 SMP.

Kejadian yang membuat heboh warga Dusun Sebrang Jaya, Kecamatan Bathin II Pelayang itu terjadi, Selasa (20/3/2012) pukul 14.00 WIB. Kasus tersebut baru diketahui orangtua korban pada, Jumat (23/3/2012) dan langsung dilaporkan kepada pihak berwajib pada pukul 11.00 WIB.

Informasi yang diperoleh dari kepolisian menyebutkan, peristiwa itu terjadi ketika korban sedang bermain di depan rumah pelaku.

Pelaku yang melihat gadis belia itu sedang asyik bermain lalu menghampirinya. Pelaku kemudian menarik tangan korban dan membawanya ke dalam rumah tetangga pelaku yang saat itu sedang kosong.

Di rumah tersebut pelaku mendorong tubuh korban supaya berbaring. Setelah itu pelaku sempat memukul perut korban sebanyak satu kali, dengan maksud agar korban tidak berteriak. Pelakupun melempiaskan nafsu bejatnya.

Kapolres Bungo, AKBP Budi Wasono melalui Kabag Op Kompol Swittanto Prasetyo dikonfirmasi, Minggu (25/3/2012) membenarkan kejadian tersebut.

Selain mengamankan pelaku, beberapa barang bukti juga dibawa ke kantor polisi. Yakni berupa satu helai baju gamis warna hijau dengan motif bunga dan satu helai celana dalam.

“Pelaku diamankan di Polsek Pelayang dan selanjutnya dilimpahkan ke unit PPA untuk proses lebih lanjut,” ujarnya.

5 produk kesihatan ditarik balik

Inilah lima produk kesihatan yang ditarik balik.




BANDAR SERI BEGAWAN - Kementerian Kesihatan mengumumkan penarikan balik 5 produk kesihatan kerana didapati mengandungi 'Sibutramine' yang boleh membahayakan kesihatan.

Produk-produk tersebut ialah Slimax Cafe-Premix Coffee with Garcinia Cambogia and White Kidney Bean for Slimming, 225g; Leisure 18 Pure Black Coffee (18 x 10g); Rest Slim-Manggo Drink, Slim Fit. Firm. Healthy (1 x 300g); Slimming Orange Juice Supplement Vitamins Enhance Immunity (12 x 15g) dan Fashion Sliming Orange Juice (12 x 15g).

Menurut kenyataan yang dikeluarkan oleh Kementerian Kesihatan di sini, Sibutramine adalah bahan untuk menguruskan badan dan penggunaan secara berpanjangan boleh menyebabkan tekanan darah tinggi, degupan jantung yang kuat dan masalah gangguan tidur.

Penggunaan Sibutramine dalam makanan adalah tidak dibenarkan di bawah Peraturan-Peraturan Kesihatan Awam (Makanan), (P1 Penggal 182).

Kementerian Kesihatan melalui Bahagian Kawalan Kualiti dan Keselamatan Makanan, Jabatan Perkhidmatan Kesihatan telah menjalankan pemeriksaan di pasar-pasar raya dan mendapati produk berkenaan dijual tanpa kebenaran pihak kementerian.

"Contoh produk terbabit dihantar ke Makmal Perkhidmatan Saintifik, Kementerian Kesihatan dan laporan ujian makmal telah mengesahkan bahawa produk-produk terbabit mengandungi Sibutramine," kata kenyataan itu.

Sehubungan itu, Kementerian Kesihatan menasihatkan orang ramai yang memiliki produk berkenaan (Jika ada) untuk tidak mengambil produk berkenaan dan mengembalikannya kepada pembekal atau penjual produk berkenaan; atau menyerahkan kepada Bahagian Kawalan Kualiti dan Keselamatan Makanan, Jabatan Perkhidmatan Kesihatan untuk dimusnahkan.

Kementerian Kesihatan juga mengingatkan kepada para pengimport dan peniaga untuk menarik balik produk-produk mereka dari pasaran dan menyerahkannya kepada Bahagian Kawalan Kualiti dan Keselamatan Makanan, Jabatan Perkhidmatan Kesihatan atau Pejabat-pejabat Kesihatan di daerah-daerah untuk dimusnahkan.

Orang ramai juga dinasihatkan supaya tidak mudah terpengaruh terhadap mana-mana produk makanan, menguruskan badan yang belum diketahui keselamatannya dan yang boleh memudaratkan kesihatan.

Mana-mana pengimport atau peniaga yang melanggar peruntukan undang-undang di bawah Bab 9 ceraian (1) sub-perenggan (i) Akta Kesihatan Awam (Makanan) (Penggal 182) boleh di penjara selama 5 tahun atau suatu denda atau kedua-duanya sekali.

Ada pihak kumpul derma guna nama Mendaki



SINGAPURA - YAYASAN Mendaki menasihatkan orang ramai agar berwaspada mengenai satu kempen yang menggunakan nama badan bantu diri itu bagi mengumpul dana.

Ini menyusuli laporan yang diterima daripada orang ramai bahawa mereka telah didekati oleh seorang lelaki India di kawasan stesen MRT Raffles Place dan bangunan UOB mengumpul dana bagi mereka yang kurang berkemampuan bagi pihak Mendaki.

Namun lelaki itu tidak mengemukakan dokumen atau pas Mendaki bagi mengesahkan dakwaannya itu.

Dia memperkenalkan dirinya sebagai 'Anthony' dan dipercayai berusia antara 16 dengan 21 tahun.

'Anthony' juga membawa beg kecil yang berisi wang.

Pertubuhan itu, menerusi satu kenyataan semalam, menjelaskan pihaknya tidak membenarkan sebarang badan lain menggunakan namanya bagi mengumpul dana.

'Mendaki telah membuat aduan kepada pihak berkuasa demi mengelakkan sebarang tanggungjawab (berkait usaha mengumpul dana itu) kerana kami tidak menganjurkan sebarang kempen mengumpul dana di tempat-tempat awam,' sebut kenyataan itu.

Mendaki juga menasihatkan orang ramai agar berwaspada apabila menerima permintaan derma daripada sebarang pertubuhan yang menggunakan nama Mendaki.

Orang ramai yang menerima permintaan derma sedemikian diminta menghubungi Mendaki di talian 6245-5555 atau boleh menghantar e-mel ke mendaki@mendaki.org.sg.

Selasa, 27 Mac 2012

Anggota Majlis Agama Minta Rasuah dan Seks dibicarakan



AYER KEROH - Seorang kakitangan Majlis Agama Islam Melaka (Maim) mengaku tidak bersalah terhadap dua pertuduhan meminta wang rasuah dan habuan seks dari seorang wanita, dua tahun lalu.

Zullias Rasid Manan, 37, membuat pengakuan itu di hadapan Hakim Mahkamah Sesyen, Ahmad Sazali Omar.

Bagi pertuduhan pertama, Zullias seorang bekas kakitangan Maim berjawatan Pekerja Rendah Am, didakwa dengan niat telah memperoleh satu suapan daripada seorang wanita, Siti Aishah Mohd Yusoff, sebanyak RM1,500 sebagai upah melakukan satu perkara bertentangan dengan prinsip kerjanya.

Suapan itu didakwa adalah sebagai dorongan untuk menyelesaikan satu kes tangkapan kesalahan di bawah Seksyen 53, Enakmen Kesalahan Syariah Negeri Melaka 1991.

Kesalahan itu didakwa dilakukan tertuduh di kawasan tempat letak motosikal di

belakang Dataran Pahlawan, kira-kira jam 6.30 petang pada 10 Januari 2010.

Bagi pertuduhan kedua pula, tertuduh didakwa meminta rasuah dalam bentuk perkhidmatan seks daripada wanita sama di sebuah bilik hotel di Ujong Pasir pada 13 Februari 2010.

Kedua-dua kes disiasat di bawah Seksyen 17(a) Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia 2009 (Akta 694) dan boleh dihukum di bawah Seksyen 24 akta sama.

Sementara itu, pihak pendakwaan yang diwakili dua Pegawai Pendakwa Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), iaitu Mohammed Heikal Ismail dan Mohd Sa’ad Shukor, mencadangkan supaya ikat jamin RM20,000 dikenakan terhadap tertuduh bagi kedua-dua pertuduhan.

Bagaimanapun, setelah meneliti kes berkenaan, Ahmad Sazali membenarkan tertuduh diikat jamin sebanyak RM16,000 bagi kedua-dua pertuduhan sementara menantikan tarikh sebutan semula kes yang ditetapkan pada 27 April depan.

PENCARIAN DIBLOG INI

Arkib Blog

Anda juga perlu baca

Related Posts with Thumbnails

Pengikut

Test for your internet speed

Ads

Catatan Popular