Nuffnang Ads

SAJIAN KAMI

BERITA-BERITA KASUS JENAYAH SEKSUAL DAN BERITA-BERITA SEMASA..

Rabu, 30 Mei 2012

Baru berkahwin 2 bulan, gadis 14 tahun dihamili




SUBANG JAYA - Seorang lelaki tergamak meratah tubuh adik angkatnya yang masih di bawah umur sehingga gadis terbabit yang masih bersekolah hamil lapan bulan menyebabkan keluarga mangsa membuat laporan polis, kelmarin.

Ketua Polis Daerah Subang Jaya, Asisten Komisioner Yahaya Ramli berkata, gadis berusia 14 tahun itu dirogol suspek berusia 25 tahun pada Ogos tahun lalu di rumahnya di Kampung Tengah, Batu 14, Puchong, dekat sini.

Menurutnya, siasatan mendapati walaupun kejadian berlaku sekali, tetapi gadis terbabit hamil. Mangsa tidak memberitahu perkara itu kepada sesiapa termasuk keluarganya kerana bimbang dimarahi.

“Suspek yang tinggal di Batu 13, Puchong, anak angkat kepada keluarga mangsa dan dia sering datang ke rumah mangsa termasuk bermalam di situ.

“Ini menyebabkan keluarga mangsa tidak mengesyaki perbuatan terkutuk dilakukan lelaki terbabit dan suspek merogol mangsa pada waktu malam ketika tiada sesiapa di rumah,” katanya.

Katanya, kejadian disedari keluarga mangsa selepas melihat perut gadis itu yang semakin membesar di samping perubahan sikapnya.

“Mangsa menceritakan kejadian rogol itu selepas dia tidak dapat berselindung dan keluarganya membuat laporan polis.

“Suspek terbabit yang baru melangsungkan perkahwinan dua bulan lalu kini diburu polis dan kes disiasat mengikut Seksyen 376 Kanun Keseksaan,” katanya.

Pelesit 15 sentimeter tinggi ditemui atas siling


Imej yang dirakamkan sebelum ia hilang.






KULIM - Seorang tukang kayu yang sedang membaik pulih siling asrama sebuah sekolah di sini, terkejut apabila ternampak satu lembaga di atas siling.

Dia yang tidak mahu dikenali berkata, dia segera merakamkan imej lembaga itu yang ketika itu berdiri dan memerhatikannya.

Dia kemudiannya memaklumkan kepada wartawan berkenaan kejadian terbabit.

Menurutnya, ketika gambar itu diambil, lembaga misteri berukuran 15 sentimeter tinggi itu seakan-akan sedang bergayut.

“Apabila imejnya sekali lagi cuba dirakamkan ia terbang dan hilang,” katanya.

Imej itu kemudiannya ditunjukkan kepada seorang pengamal perubatan tradisional.

Pengamal perubatan itu berkata, lembaga itu adalah pelesit yang tinggal di atas bumbung asrama terbabit.

Menurutnya, pelesit digunakan sebagai alat perantaraan dan boleh dijadikan orang suruhan serta sering digunakan oleh pengamal perubatan yang mengamalkan ilmu sihir.

“Pelesit ini mempunyai keluarganya sendiri. Kadang-kadang ia bertiga dan adakalanya ia hidup berlima.

“Pelesit juga mempunyai ibu bapa seperti kita. Mereka ini akan menjadi orang suruhan atau orang perantaraan bagi mana-mana pengamal ilmu sihir,” katanya.

Menurutnya, ia juga boleh mengakibatkan seseorang hilang ingatan seperti terkena histeria.

“Secara umum, pelesit bukanlah satu makhluk yang baik dan boleh dijadikan pendamping.

Makhluk seperti ini mampu menyesatkan akidah orang ramai,” katanya.

Blogger pertikai 16 plat istimewa era Nizar di Perak

SALAH sebuah kereta Toyota Camry yang menggunakan nombor pendaftaran istimewa ketika Mohammad Nizar menjadi Menteri Besar Perak pada 2009.



KUALA LUMPUR - Seorang blogger semalam mendakwa Ahli Dewan Undangan Negeri Kawasan Pasir Panjang di Perak, Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin sebagai talam dua muka kerana mempertikaikan tindakan Sultan Johor membeli nombor pendaftaran WWW 1 sedangkan kerajaan negeri Perak yang pernah dipimpinnya satu masa dahulu turut banyak menggunakan kenderaan rasmi dengan nombor plat istimewa.

Penulis blog parpukari.blogspot.com menarik perhatian mengenai tindakan bekas Menteri Besar Perak itu pada tahun 2009 membeli 16 buah kereta Toyota Camry yang menggunakan nombor plat AGS10, AFD11, AFD 22, AFD 33, AFD 55, AFD 66, AFD 77, AFD 88, AFD 99, AFD 333, AFD 999, AFF 33, AFF 88, AFF 99, AGS 828 dan AEU 606.

Beliau menimbulkan persoalan sama ada kos pembelian kesemua nombor pendaftaran itu yang didaftarkan pada 9 Januari 2009 ditanggung oleh wakil rakyat Pas itu sendiri atau menggunakan wang kerajaan.

Bekas pemimpin PKR Zahrain mahu SPRM buka semula kes Azmin




PETALING JAYA - Bekas pemimpin PKR, Datuk Seri Zahrain Hashim mendesak Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) membuka semula kes rasuah jutaan ringgit, yang disiasat 17 tahun lalu, melibatkan Azmin Ali.

Azmin, Timbalan Presiden PKR, hari ini menyifatkan dakwaan laporan portal Malaysia Today, kendalian Raja Petra Raja Kamarudin bahawa Ketua Pembangkang,  Datuk Seri Anwar Ibrahim mengarahkan Badan Pencegah Rasuah (BPR) agar kes rasuah jutaan ringgit membabitkan beliau ditutup ketika menjadi Timbalan Perdana Menteri, sebagai tidak berasas.

"Saya mendesak agar SPRM mengkaji semula dan menyelidik semua bukti yang berkaitan berhubung kes rasuah ini," kata beliau pada sidang media, hari ini.

Beliau yang juga Ahli Parlimen Bayan Baru berkata, ini jelas menunjukkan yang Anwar satu masa dahulu menyalah guna kuasa sebagai Timbalan Perdana Menteri apabila sewenang-wenangnya mengarahkan kes berkenaan ditutup.

"Jika ada sebarang bukti tertentu oleh bekas pekerja BPR, mereka perlu dedahkan semula agar tindakan undang-undang dapat diambil segera," katanya yang meninggalkan PKR dua tahun lalu dan kini bertindak sebagai wakil rakyat Bebas.

Beliau juga berkata, walaupun perkara yang didedahkan merupakan isu lama, jika tidak diambil tindakan akan menjejaskan kredibiliti SPRM.

Dalam satu mesej Twitter lewat semalam, Azmin berkata, "persetankan mereka. Nabi Musa dan Nabi Yusuf juga difitnah. Saya manusia kerdil. Pohon kekuatan dari ALLAH SWT."

Ia adalah pendedahan dibuat oleh pihak yang berkenalan dengan Azmin sejak kebelakangan ini.

Laporan media memetik portal Raja Petra berkata, Anwar mengarahkan kes rasuah jutaan ringgit membabitkan Azmin ditutup ketika beliau menjadi Timbalan Perdana Menteri.

Raja Petra sebelum ini  mendakwa Anwar yang juga Menteri Kewangan ketika itu bertindak lanjut (NFA) ke atas Azmin dan menghapuskan fail siasatan walaupun mempunyai cukup bukti untuk menahan dan mendakwanya.

Malah menurut Raja Petra, maklumat itu diperoleh daripada seorang bekas pegawai kanan BPR (kini Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia, SPRM) yang menyerahkan dokumen sulit di bawah Akta Rahsia Rasmi itu di London bulan lalu.

Raja Petra mendakwa berdasarkan dokumen berkenaan, BPR mempunyai bukti jelas Azmin dan isteri, Shamsidar Taharin memiliki saham, rumah dan kereta mewah bernilai kira-kira RM1.5 juta dan hampir RM10 juta dalam bentuk wang tunai dan cek.

Mufti Perak tegur konsert K-Pop

 K-Pop dikatakan kurang sopan dari segi aksi dan pemakaian semasa membuat
persembahan.




KUALA TERENGGANU – Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria menegur penganjur yang mengundang artis dari Korea menghiburkan pengunjung program tersebut minggu lalu.

Menurut beliau, perhimpunan itu bertujuan baik bagi menyatukan golongan belia di negara ini tetapi tidak seharusnya dicemari dengan pemilihan artis luar negara yang kurang sopan dari segi aksi dan pemakaiannya.

“Sepatutnya tidak ada benda-benda macam itu (artis K-Pop). Kita sekarang dalam proses pembentukan akhlak muda-mudi kita yang sedang merosot, jadi tidak patut ada perkara yang boleh menaikkan nafsu.

“Harap pihak penganjur ambil perhatian serius dalam hal ini,” katanya di sini kelmarin.

Beliau, bagaimanapun, tidak menafikan golongan muda lebih cenderung kepada hiburan seperti itu, namun, katanya, tidak semestinya ia dipenuhi dengan aksi bersifat nafsu semata-mata.

“Kita harus bertindak dengan baik, mungkin boleh digantikan dengan aktiviti lain lebih positif yang boleh menarik minat golongan belia.

“Jangan hanya untuk dapatkan sokongan dan kedudukan sahaja; bimbang nanti ada orang nak dapat sokongan tapi sebaliknya tak disokong pula,” katanya mengulas kritikan segelintir pihak berhubung persembahan artis K-Pop pada perhimpunan itu yang tidak sesuai dengan budaya negara ini kerana artis berpakaian menjolok mata.

Dokter Aceh Ini Bantu Suami Perkosa Istri Orang





BANDA ACEH - Seorang dokter muda di Aceh membantu suaminya memperkosa istri orang lain. Dokter berusia 31 tahun itu dituntut empat tahun penjara dalam sidang di Pengadilan Negeri Banda Aceh, Senin (28/5/2012) lalu.

Wartawan melaporkan, saat sidang berlangsung, suami Ibu Dokter tidak kelihatan. Maklumlah, sejak kasus itu mencuat 22 Oktober 2011, sang suami kabur. Dia masuk masuk daftar pencarian orang (DPO) pihak kepolisian.

Tuntutan dibacakan Jaksa Penuntut Umum (JPU) Kejari Banda Aceh Kardono. Sebelum sampai pada inti tuntutan itu, Kardono membacakan keterangan para saksi pada sidang sebelumnya.

Meski terdakwa membantah seluruh keterangan saksi, inti dari fakta hukum yang terungkap adalah, pada 22 Oktober 2011 sekira pukul 10.00 WIB, terdakwa menghubungi Feb untuk datang ke rumahnya dengan dalih suaminya sedang sakit.

Ketika di rumah terdakwa, suami Feb juga datang ke rumah itu, namun suami terdakwa tak mengizinkan lelaki itu masuk ke rumah tersebut dan tak mengizinkan Feb menjumpai suaminya.

Tapi, suami terdakwa justru menceritakan bahwa suami Feb juga sering membawa perempuan lain ke rumah tersebut.

Hingga malam hari, Feb masih di rumah dimaksud sehingga terjadi pemerkosaan terhadap Feb oleh suami terdakwa. Terdakwa menyaksikan, bahkan ikut membantu pemerkosaan itu. Akibatnya, korban melapor peristiwa itu ke Polresta Banda Aceh.

Karena itu, JPU menilai perbuatan terdakwa terbukti ikut dalam ancaman kekerasan dengan memaksa perempuan lain (bukan isterinya) bersetubuh dengan suaminya. Hal ini sesuai Pasal 56 Sub Ie KUHP Juncto Pasal 285 KUHP.

“Kami meminta majelis hakim menghukum terdakwa empat tahun penjara, dipotong masa tahanan yang telah dijalaninya,” pinta Kardono.   

Usai mendengar tuntutan itu, terdakwa melalui kuasa hukumnya, Darwis SH mengatakan akan mengajukan pleidoi (pembelaan) tertulis. Majelis hakim yang diketuai Zainuddin SH memutuskan bahwa sidang dilanjutkan Rabu hari ini dengan agenda mendengar pleidoi terdakwa.

Briptu JL Perkosa Gadis di Rumah Kosong





MAKASSAR - Seorang oknum polisi anggota Samapta Polres Gowa, Briptu JL, diamankan di Polrestabes Makassar, Senin (28/05/2012) kemarin.

Dia diamankan terkait dugaan tindak pidana umum perkosaan terhadap seorang gadis di Kelurahan Bangkala, Kecamatan Manggala, Makassar.

Informasi yang diperoleh, tindak perkosaan itu terjadi Sabtu (26/5/2012) malam.

Korban dan pelaku baru saling kenal selama tiga hari. Pertemuan pertama mereka lakukan di SPBU Alauddin. Mereka kemudian berhubungan melalui telepon seluler.

Hingga akhirnya, oknum polisi tersebut menjemput korban di rumahnya di Pallangga, Kabupaten Gowa.

Saat berkunjung di rumah korban, Briptu JL terlihat sopan dan keduanya pun berpamitan dengan maksud akan menghadiri salah satu pesta rekannya di Makassar.

Saat di perjalanan, pelaku membawa korban di sebuah rumah kosong di Kecamatan Manggala. Briptu JL berdalih ingin buang air kecil, lalu Keduanya pun turun dari motor.

Kemudian lampu dimatikan dan pelaku langsung menarik korban secara paksa menuju kamar tidur. Korban digerayangi dan mulutnya dibungkam menggunakan bantal.

Usai melampiaskan nafsu bejatnya, pelaku meninggalkan korban di rumah itu sendirian. Korban yang berusia 20 tahun itu, kemudian pulang ke rumahnya dan melaporkan peristiwa yang terjadi.

Mengetahui hal tersebut, orang tua korban lalu meminta ormas Pemuda Pancasila (PP) untuk mendampingi mereka menuju Polres Gowa untuk melaporkan Briptu JL.

Awalnya orang tua korban ragu dengan profesi Briptu JL dan menanyakannya ke Polres Gowa. Setelah dicek, Briptu JL memang bertugas sebagai anggota Samapta Polres Gowa.

Selanjutnya, orang tua korban melapor ke Polsekta Manggala karena Tempat Kejadian Perkara (TKP) berada di Makassar. Propam Polrestabes Makassar kemudian menahan Briptu JL.

Kasi Propam Polrestabes Makassar, Kompol Djoko MW, tidak menampik adanya kasus tersebut. Menurutnya, untuk tindak pidana oknum polisi tersebut diserahkan ke Polsek Manggala. Sementara, untuk kode etik diambil alih dan langsung ditangani di Polres Gowa.

"Yang bersangkutan kami amankan untuk menghindari hal-hal yang tidak diinginkan. Perbuatan oknum tidak boleh ditoleransi. Ada dua proses yang dijalani oknum. Pidana dan kode etik. Untuk pidana akan diproses di Polsek Manggala. Sementara kode etik di Polres Gowa, karena yang bersangkutan tugas di Gowa," kata Djoko.

Kapolsekta Manggala, Kompol Daniel Lindan, mengatakan, pihaknya belum mengetahui persis di mana tempat kejadian perkara tersebut. Hanya saja, itu terjadi di wilayah Kecamatan Manggala.

"Yang pasti TKP-nya di Manggala, tapi belum jelas dimana titiknya. Kasusnya sementara kami tangani, dan korban sudah divisum," tandasnya.

Wajah Tiga Suporter yang Tewas Hancur karena Dipukuli


Jenazah Ardi, pendukung Persija Jakarta yang tewas usai pertandingan Persija ve Persib, selesai menjalani otopsi di RSCM Jakarta, Senin (28/5/2012) dinihari Wib.






JAKARTA
- Tiga suporter yang tewas dalam kerusuhan pascapertandingan Persija melawan Persib di Stadion Gelora Bung Karno Jakarta, Minggu (27/5/2012) malam, mengalami luka yang sama.

Berdasarkan keterangan petugas kepolisian yang datang ke RSCM, Senin (28/5/2012) dinihari, ketiga korban mengalami luka yang sama. Luka yang diderita adalah kerusakan di bagian wajah, lebam di bagian dada dan perut, yang diduga akibat tendangan dan pukulan. Sementara bagian belakang kepala tidak mengalani luka apapun.

Satu jenazah sudah bisa dikenali bernama Lazuardi alias Ardi, yang langsung dibawa pulang ke rumah duka. Sementara dua jenazah lainnya hingga senin dinihari masih terbaring di RSCM Jakarta.

Teguh: Jangan Ada The Jakmania Injakkan Kaki di Tanah Sunda


Iip Saripah, ibu kandung Rangga Cipta Nugraha terbaring lemas seusai melihat jenazah anaknya di rumah duka di Jalan RE Edang Suanda (Pasirleutik), RT 5/ 4, Kampung Pasirleutik, Desa Padasuka, Kecamatan Cimenyan, Kabupaten Bandung, Selasa (29/5).




BANDUNG - Satu di antara tiga suporter tewas usai menyaksikan laga Persib Bandung kontra Persija Jakarta di Stadion Gelora Bung Karno (GBK), Jakarta, Minggu (27/5/2012) sore, ternyata anggota Viking. Korban itu bernama Rangga Cipta Nugraha, putra pertama dari pasangan Aad Kosasih dan Iip Saripah.

Tak pelak, sejak pukul 10.00 pagi ratusan anggota Viking Persib Club yang mendengar kabar itu langsung berkumpul di rumah duka Rangga yang berada di Jalan Raden Edang Suanda, Kampung Pasir Leutik, Desa Padasuka, Kecamatan Cimeunyan Kabupaten Bandung, RT 02/RW 04.

Kedatangan mereka dalam rangka menyambut Rangga Cipta Nugraha dari Jakarta.

Berdasarkan informasi yang dihimpun, almarhum Rangga bekerja sehari-hari di jasa pengiriman DHL Jakarta Pusat. Kebetulan dia yang mendapatkan libur menyaksikan pertandingan laga Persib kontra Persija. Rangga dikabarkan duduk di Tribun sektor selatan Stadion GBK. Di mana tempat itu merupakan berdiamnya garis keras The Jakmania.

Tanpa disadari Rangga, secara spontan girang di tengah para pendukung The Jakmania saat sang kapten Persib Bandung, Maman Abdurahman mampu menyamakan kedudukan skor menjadi 2-2.

Tak pelak, Rangga menjadi incaran oknum suporter lawan. Hingga pada akhirnya di luar stadion dia diseret dan dikeroyok hingga akhirnya harus mengembuskan napas terakhirnya di Rumah Sakit Cipto Mangunkusomo (RSCM) Jakarta Minggu (27/5/2012) malam.

Rangga tewas dengan tubuh penuh luka memar dan wajahnya rusak parah akibat benda tajam dan tumpul setelah dikeroyok massa suporter Persija usai pertandingan. Kabarnya, kepalanya pecah dan wajahnya rusak akibat sayatan benda tajam.

Jenazah Rangga baru diketahui keluarganya pada Senin (28/5/2012) pukul 18.00 WIB setelah mendapat telepon dari pihak RSCM. Kemudian, pihak keluarganya segera menuju Jakarta untuk memastikan jasad Rangga.

Aad dan Iip membenarkan bahwa yang menjadi korban kebrutalan oknum suporter Persija adalah Rangga ketika melihat ciri-ciri dari anaknya.

Rangga pun tiba di Bandung pukul 16.10 WIB dengan menggunakan mobil jenazah nomor polisi B 1162 FFZ. Tangisan pun memecah disertai teriakan Allahu Akbar.

Ibu korban Iip tak kuasa menahan tangis. Putra pertama dari pasangan dari Aad dan Iif dimakamkan di Tempat Pemakaman Umum (TPU) Cimuncang, Kabupaten Bandung.

Ratusan bobotoh yang menunggu sejak pagi pun turut mengumandangkan takbir saat keranda jenazah diusung menuju rumah duka. Setelah dimandikan ulang dan disalatkan di Masjid Al-Karimah yang tak jauh dari rumahnya, jenazah kemudian diusung lagi menuju TPU.

Tepat di bawah pohon alpukat di TPU Cimuncang, Kabupaten Bandung, Selasa (29/5/2012) sore, jenazah Rangga Cipta Nugraha (22), secara perlahan diturunkan ke liang lahat.

Isak tangis keluarga almarhum pun mengiringi dan mewarnai suasana pemakaman yang begitu hening. Awan mendung dibarengi hujan gerimis tak menyurutkan niat para pelayat untuk tetap menyaksikan proses pemakaman.

Ini Dia Seleb Indonesia Paling Ngetop di Twitter





JAKARTA -  Twitter sepertinya semakin berpengaruh di jagad hiburan Indonesia. Tak heran artis-artis bisa makin ngetop jika eksis di Twitter.

Baru-baru ini, pakar telematika Abi Manyu Wachjoewidajat memantau aktivitas Twitter sejak awal Mei lalu. Ia pun mendaftar artis dengan jumlah follower terbanyak.

Sherina Munaf yang sempat diberi gelar 'Ratu Twitter' ternyata mempunyai follower lebih sedikit dari Agnes Monica. Sedangkan, pelawak Sule menjadi selebritis pria yang mempunyai follower terbanyak.

Berikut statistik dari selebritis-selebriti paling ngetop di Twitter:

Artis Jumlah Follower

    Agnes Monica 4.537.733
    Sherina Munaf 3.960.590
    Sule 3.266.689
    Vidi Aldiano 3.038.655
    Raditya Dika 2.797.514
    Afgan 2.794.938
    Luna Maya 2.599.435
    Shireen Sungkar 2.416.862
    Olla Ramlan 2.024.467
    Arif 'Pocong' 2.013.707

Bepe: Sepakbola Indonesia Sudah Rusak


Bambang Pamungkas



JAKARTA - Bambang Pamungkas, ikon Persija Jakarta mengatakan, tragedi Senayan yang mengakibatkan tiga korban meregang nyawa seusai laga Persija vs Persib, merupakan yang terburuk selama ia berkarier di dunia sepakbola.

"Ini adalah yang terburuk sejak 13 tahun saya bermain sepakbola," ujar pria yang disapa Bepe, di Senayan, Jakarta, Rabu (30/5/2012).

Parahnya, tragedi itu terjadi saat Indonesia tengah menunggu kepastian keputusan dari FIFA pada 15 Juni mendatang, terkait dualisme kompetisi di Indonesia.

"Ini pukulan berat bagi kita. Sepakbola adalah alat pemersatu bangsa, tapi nyatanya itu hanya di level tertinggi yang merasakan itu. Saya menyesal dan prihatin, semoga ini dipahami," imbuhnya.

"Ini keadaan yang harus kita hadapi. Sepakbola Indonesia sudah rusak, jadi jangan ditambah lagi. Semua elemen harus bersatu membangun sepakbola. Semoga ini jadi yang terakhir," kata Bepe penuh harap.

Selasa, 29 Mei 2012

Gadis 22 tahun mengamuk, tetak jiran dengan parang

Juriah ditemani ahli keluarganya di HPSF, semalam.



MUAR - “Dia (suspek) bagaikan dirasuk. Walaupun melihat suami tidak berdaya dan berlumuran darah, dia terus menetak hingga kakaknya dan beberapa jiran datang menghalangnya.

“Ketika itu, mak cik tak dapat buat apa-apa kerana ditetak di kepala dan badan menyebabkan mak cik merangkak ke depan pintu dan menjerit minta tolong,” kata warga emas, Juriah Dimiyati@Demyati, 61, menceritakan kejadian menyayat hati di rumahnya di Kampung Parit Kerinchi, di sini, semalam.

Dalam kejadian jam 10.41 pagi itu, Juriah dan suaminya, Revuan@Reduan Harun, 73, hanya berdua di rumah sebelum tiba-tiba pintu depan rumah mereka ditendang suspek, wanita berusia 22 tahun yang juga jiran mangsa.

“Ketika itu, mak cik sibuk menyiapkan bahan untuk memasak di dapur, manakala arwah (suami) berehat di ruang depan sebelum kami terdengar pintu depan ditendang kuat.

“Sejurus kemudian, seorang wanita dalam keadaan tidak terurus meluru masuk dan menjerit meminta tolong.

“Saya dan suami memarahi kelakuannya kerana menyebabkan kami terkejut, namun dia tidak mengendahkannya lalu mencapai parang di kawasan berhampiran dan menyerang kami bertubi-tubi,” katanya ketika ditemui selepas mendapat rawatan di Hospital Pakar Sultanah Fatimah (HPSF) di sini, semalam.

Nelayan tangkap ikan dapat naga ?

Othman bersama empat anaknya menunjukkan ikan aneh menyerupai seekor naga
ditangkap nelayan pesisir pantai, pagi semalam.





KEMAMAN - Nelayan dan pembeli di jeti Kuala Kerteh di sini gempar apabila seorang nelayan membawa pulang seekor ikan aneh menyerupai naga, pagi semalam.

Ikan ganjil itu mempunyai sesungut panjang berwarna merah di kepala dan bawah mulut serta berduri di bahagian bawah badan, dengan ukuran empat meter panjang dengan berat mencecah sembilan kilogram.

"Saya terkejut melihat ikan itu, kepalanya mirip naga, badan berwarna putih dengan kulitnya keras tetapi tidak bersisik, ikan ini juga memiliki sirip berwarna merah," kata pembuat minyak urut, Othman Abu Bakar, 63.

Othman yang berasal dari Kampung Telaga Papan, dekat sini, berkata, dia yang berada di jeti sewaktu nelayan pulang menangkap ikan kira-kira jam 11 pagi terus menyuarakan hasrat untuk membeli ikan itu kerana melihat keunikannya apatah lagi sepanjang hidupnya dia tidak pernah melihat spesies ikan sedemikian.

Othman kemudiannya menyuarakan hasrat membeli ikan aneh itu daripada pemiliknya yang merupakan pemuda dari Kampung Rasau.

"Saya beli kerana ingin tunjukkan kepada penduduk kampung. Sebaik saya membawa pulang ikan ini, ramai jiran tetangga berkunjung ke rumah melihatkan ikan pelik itu.

Raja Petra dakwa ada fail rahsia Azmin Ali





KUALA LUMPUR - Penulis blog Malaysia Today Raja Petra Kamarudin mendakwa memiliki 'fail rahsia' mengenai Timbalan Presiden PKR, Mohamed Azmin Ali ketika beliau masih berada dalam kerajaan pada 1995.
  
Dalam entri terkini bertajuk "MACC 'Deep Throat' comes out of the closet" (Pemberi maklumat SPRM dedah identiti diri), Raja Petra atau lebih dikenali sebagai RPK, mendedahkan beliau diberi pelbagai fail dan dokumen oleh seorang pegawai Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) yang sudah bersara satu ketika dulu.  
  
RPK mendakwa kertas siasatan dan fail terbabit adalah mengenai Azmin yang merupakan setiausaha sulit kepada Timbalan Perdana Menteri pada masa itu, Datuk Seri Anwar Ibrahim.
  
Beliau menegaskan fail terbabit menunjukkan dakwaan pelbagai transaksi saham, hartanah dan kenderaan bernilai jutaan ringgit.
  
RPK berkata fail berkenaan bertarikh sejak 17 tahun lepas ketika SPRM masih dikenali sebagai Badan Pencegah Rasuah.

Anak Zaid Ibrahim ditahan




SHAH ALAM - Anak bekas pemimpin politik kontroversi, Datuk Zaid Ibrahim ditahan semalam kerana terlibat menerbitkan buku berjudul Allah, Kebebasan dan Cinta tulisan penulis kontroversi, Irshad Manji .

Ezra Zaid yang merupakan pengarah syarikat ZI Publications ditahan dalam satu operasi yang dijalankan oleh 20 pegawai penguat kuasa Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS).

Sebanyak 180 naskhah buku tersebut dirampas dalam operasi ke atas pejabat syarikat penerbitan tersebut yang terletak di Petaling Jaya, Selangor.

Tuanku tidak ambil duit rakyat




Tunku Ismail Idris



KUALA LUMPUR - Tunku Mahkota Johor, Tunku Ismail Idris Sultan Ibrahim menjelaskan bahawa kerabat diraja Johor tidak pernah mengambil sesen pun duit daripada kerajaan sejak pemerintahan Almarhum Sultan Ibrahim Sultan Abu Bakar.

Menerusi akaun laman sosial Twitternya @HRHJohor2, baginda bertitah, perkara itu boleh disahkan oleh Menteri Besar Johor, Datuk Abdul Ghani Othman atau mana-mana pegawai kerajaan.

Tempoh pemerintahan Kesultanan Johor dari era Sultan Ibrahim Sultan Abu Bakar hingga kini adalah selama 117 tahun. Almarhum Sultan Ibrahim memerintah Johor dari 1895 hingga 1959.

"Semua wang yang diperuntukkan oleh kerajaan kepada beta dan ayahanda beta setiap bulan telah disalurkan kepada Yayasan Iskandar dan Yayasan Ibrahim," titah baginda.

Bekas MB Perak - Nizar mohon maaf

Antara petikan mesej Mohammad Nizar yang dikeluarkan menerusi laman Twitternya.




IPOH –  “Jika ada mana-mana pihak yang tergores hati dengan mesej Twitter itu, saya mohon maaf. Demikian penjelasan ringkas bekas Menteri Besar Perak, Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin berhubung isu bidaan nombor pendaftaran WWW1 yang dikeluarkan Jabatan Pengankutan Jalan (JPJ), kelmarin.

Beliau berkata, apa yang dinyatakan dalam laman Twitternya itu tidak bermaksud untuk mempertikaikan keputusan Sultan Johor, Sultan Ibrahim Ismail yang menawarkan bidaan tertinggi sebanyak RM520,000.

Sebaliknya, kenyataan itu dibuat secara umum atas pandangan seorang rakyat.

“Jika ada yang menuduh saya menghina Sultan, itu sudah keterlaluan, kerana saya tiada niat untuk berbuat demikian.

“Itu hanya pandangan saya sebagai rakyat biasa yang melihat senario di negara ini bahawa masih ramai yang hidup dalam kesempitan dan memerlukan perhatian,” tegas beliau ketika dihubungi di sini, semalam.

Mohammad Nizar yang juga Timbalan Pesuruhjaya Pas Perak berkata, dalam hal itu, teguran sama tetap akan diberikan beliau kepada lain-lain pemimpin.

“Mungkin kerana bidaan tertinggi dibuat Baginda Tuanku, jadi orang katakan tindakan saya itu cuba menghina Sultan, sedangkan bukan itu maksud saya,” katanya.

Sebelum ini, Tengku Mahkota Johor, Tunku Ismail Idris ibni Sultan Ibrahim bertitah menerusi mesej Twitternya, mempertahankan pembidaan nombor pendaftaran WWW 1 oleh ayahanda baginda Sultan Johor sambil menegaskan, kerabat diraja Johor tidak mengambil sebarang wang daripada kerajaan.

Baginda juga bertitah bahawa pihak-pihak yang mempertikaikan perkara itu boleh bertanya kepada Menteri Besar Johor ataupun mana-mana pegawai-pegawai Kerajaan Negeri.

Astaga! Pak Kades Hamili Empat Gadis




KEFAMENANU - Pagar makan tanaman. Pepatah itu pantas untuk melukiskan perilaku seorang kepala desa (kades) di Kabupaten Timor Tengah Utara (TTU).  IH, Kepala Desa Leoram, Kecamatan Insana  yang sejatinya menjadi pelindung , diduga menjadi `pemangsa anaknya sendiri'. Tidak tanggung-tanggung empat gadis sekaligus tersungkur di hadapan sang kades.

Perbuatan sang kades terungkap di Posyandu. Empat perempuan yang diduga menjadi korban sang kades menyebut sang kades, IH sebagai ayah dari si jabang bayi yang mereka kandung. Informasi tersebut sontak menghebohkan warga di desa itu dan mengancam kedudukan IH sebagai Kades Leoram.

Wakil Bupati TTU, Aloysius Kobes  kepada wartawan di ruang kerjanya, Rabu (23/5/2012), mengungkapkan,  IH saat ini sedang dalam proses pemecatan oleh Badan Permusyawaratan Desa (BPD) Leoram.  Setelah proses pemecatan selesai,  kata Kobes, BPD akan mengusulkan ke Bupati TTU untuk mengeluarkan surat keputusan pemberhentian IH dari jabatan kades Leoram.

Kasus amoral  serta penyimpangan keuangan  menjadi isu penting yang saat ini melanda kepala desa dan perangkat desa di TTU. Lain IH lain lagi kasus amoral di Desa Naku, Kecamatan Biboki Feotleu. Selingkuh berantai.  Sekretaris desa selingkuh dan pergi bersama seorang janda, dan meninggalkan isterinya. Kepala Urusan I dari desa tersebut, kemudian selingkuh dan membawa kabur isteri  Sekretaris Desa.

Persoalan ini menjadi perhatian serius Bupati dan Wakil Bupati TTU, Raymundus Sau Fernandes, S.Pt dan Aloysius Kobes. Keduanya selalu mengingatkan para kepala desa dan perangkat desa agar tidak selingkuh dan menghindari perbuatan amoral dalam setiap acara pelantikan kepala desa di daerah itu.
Kobes mengatakan, setiap kepala desa sesungguhnya telah dibekali dengan berbagai pelatihan dan bimbingan teknis pada awal masa jabatannya. Namun masalah perilaku  sering tidak terkontrol.

Dua PNS Mesum di Mobil Dinas






BANDA ACEH - Siapa bilang mobil dinas hanya untuk berdinas dan di dalam jam dinas? Untuk sekadar melepas lelah sambil ‘cok siangen’ (istilah kencan singkat dalam bahasa Aceh-red), juga bisa dilakukan. Tentu saja di luar jam dinas!

Setidaknya itu yang dilakoni sepasang Pegawai Negeri Sipil (PNS) yang tentu saja nonmuhrim, saat dipergoki personil Satpam Rumah Sakit (RS) Meuraxa, di pelataran parkir rumah sakit tersebut, Minggu (27/5/2012) sekira pukul 21.30 WIB.

Pasangan non muhrim yang dipergoki satpam itu menggunakan mobil jenis Innova pelat merah BL 195 A, dengan penumpang pria berinisial HW (52), seorang Kasubbag di Lembaga Penjamin Mutu Pendidikan (LPMP) Banda Aceh, sedangkan wanitanya adalah YA (30) yang juga pegawai di lembaga pendidikan itu.

Saat dipergoki keduanya sedang ngobrol di kursi tengah mobil dalam kondisi pintu tertutup. Merasa curiga lalu Satpam menggelandang mereka keluar mobil, hingga keduanya berujung ke kantor polisi.

Saat dimintai keterangan, pasangan itu terkesan tidak kompak memberikan keterangan, alias meungom-ngom (berbelit-red). Pria HW mengaku berjumpa YA di jalan dan lalu teleponan. Sementara wanita YA justru mengaku jumpa di pelataran parkir. Namun keduanya gagal memberi alibi, kenapa mesti duduk bareng di bangku tengah, dan pakai acara tutup pintu segala.

Satpam RSU Meuraxa yang memergoki mereka berdua berkhalwat di dalam mobil di halaman perparkiran rumah sakit, pada malam itu juga melapor ke Polsek Banda Raya, Banda Aceh. Kemarin, petugas Satpol PP dan WH Aceh menjemput keduanya yang sudah diamankan semalam di Mapolsek untuk dibawa ke Kantor Satpol PP dan WH Banda Aceh.

Dibawa ke RS, Finalis Miss Indonesia yang Keracunan di McD PS Membaik

 Miss Indonesia, Dea






JAKARTA- Setelah dibawa ke RS Sahid, finalis Miss Indonesia 2012 Dea Amelia (23) yang keracunan minuman lemon tea rasa kamper di McDonald's di Plaza Senayan, Jakarta membaik. Dea yang sebelumnya muntah-muntah kini sudah bisa tenang.

"Kondisinya sudah baikan, tapi masih agak pusing," kata kekasih Dea, Jonathan saat berbincang, Selasa (29/5/2012).

Dea bersama rekannya Hani sebelumnya menikmati lemon tea di gerai McDonald's sekitar pukul 16.30 WIB. Setelah beberapa lama, keduanya merasa minuman itu berbau kamper. Keduanya pun sempat melapor ke pihak restoran cepat saji itu.

Kemudian, 30 menit selanjutnya, Dea merasa mual dan muntah, sedang Hani merasa pusing. Akhirnya keduanya dibawa ke RS Sahid untuk mendapatkan penanganan.

"Ya kata dokter kemungkinan keracunan," jelas Jonathan.

Keduanya masih diperiksa dokter dan diminta menunggu beberapa saat hingga kondisi membaik. "Dokter masih melihat, melakukan observasi. Nanti akan dibuatkan surat," tuturnya.

Sebelumnya pihak McDonald's sudah meminta maaf atas insiden itu. McDonald's juga sudah menawarkan penanganan bagi Dea dan Hani.

Di Hari Pengajuan Gugatan Cerai, Yulia Rahman Tampil Seksi


Presenter Yulia Rachman saat melakukan launching album yang bertajuk cerita untuk dunia di Cafe Eclectic Citos, Jakarta Selatan, Senin (28/05/2012). Wanita kelahiran Bogor, 5 Juli 1977 ini mengaku albumnya ini dibuat sebagai kado pernikahannya yang ke tiga dengan Demian jadi lagu-lagunya bercerita tentang kehidupannya.





JAKARTA -  Kesedihan Yulia Rahman karena perceraiannya dengan sang suami, Demian Aditya  sepertinya tertutupi dengan keceriaannya. Ini terbukti dengan penampilannya,   Senin (28/5/2012).

Pada hari yang sama Yulia Rachman mendaftarkan gugatan cerai di Pengadilan Agam Jakarta Selatan, Yulia Rachman mendaftarkan gugatan cerai di Pengadilan Agam Jakarta Selatan, dia juga merilis album Cerita untuk Dunia di Cafe Eclectic Citos, Jakarta Selatan, Senin (28/5/2012).

Seksi, feminim, dan sedikit childish ditunjukkan Yulia Rachman saat mengenakan mini dress. Busana terusan berukuran mini ini paling gampang menarik perhatian orang lain. Meski sudah eksis sejak 1960-an, tapi mini dress hingga kini tetap tak lekang oleh waktu dan enak saja dilihat ketika dikenakan.

Sudah begitu, mini dress terbilang busana yang fleksibel. Jadi dresscode ke pesta oke, diajak jalan-jalan tak masalah, apalagi kalau buat manggung. Pokoknya tinggal sesuaikan saja model dan bentuknya.

Semi sheer mini dress yang membalut tubuh Yulia membuat gayanya lebih simple tapi tetap feminim dan terlihat awet muda. Selain itu, ukuran mini dress yang rata-rata di atas lutut membantu Yulia menyamarkan ukuran tubuh. Meski tak terlalu tinggi, mini dress yang sedikit tembus pandang ini memberi kesan jenjang di kaki.

Yulia menduetkan mini dressnya dengan high heels sehingga terpancar aura anggun. Warna putih mini dress turut membantu penampilan istri magician Damian ini terlihat segar dan bersih. Kelebihan mini dress yang simpel, tak ribet, tapi tetap dapat sisi feminimnya yang menjadi pilihan Yulia di hari pentingnya itu.

Isnin, 28 Mei 2012

Remaja dituduh perkosa gadis 17 tahun





GOMBAK - Dua beradik lelaki menuduh seorang remaja lelaki merogol adik mereka sebelum mengumpan untuk berjumpa bagi berbincang sebelum disamun dan ditinggalkan di tepi jalan membabitkan kerugian hampir RM8,000, kelmarin.

Dalam kejadian jam 12.30 tengah malam itu, remaja terbabit berusia 17 tahun yang dalam perjalanan pulang ke rumahnya di Batu Caves dengan menunggang motosikal terkejut apabila didatangi dua lelaki bermotosikal memintas dan mengarahkannya berhenti.

Menurut sumber, mangsa yang ketakutan pada mulanya enggan berhenti namun selepas diacu pistol dan diarahkan berhenti menyebabkan dia yang ketakutan akur arahan mereka.

“Kedua-dua lelaki terbabit menyerang mangsa dan mendakwa kononnya merogol adik mereka menyebabkan mangsa terkejut dan menafikan kejadian itu.

“Bagaimanapun, lelaki terbabit enggan mempercayainya sebelum seorang daripada mereka merampas beg duitnya dan menyuruh mangsa bersemuka dengan gadis yang didakwa dirogolnya,” katanya.

Sumber berkata, pada mulanya mangsa enggan namun beralah kerana diacukan pisau ke pinggang dan mendesak mengikut mereka jika tidak mahu dicederakan.

“Lelaki itu menunggang motosikal sambil dibonceng mangsa kononnya untuk berjumpa adik mereka yang didakwa dirogolnya.

“Bagaimanapun, sebaik tiba di Jalan Damai, Kepong, mangsa terkejut apabila lelaki itu memberhentikan motosikal dan menyuruhnya turun. Lelaki terbabit memecut motosikal mangsa dan meninggalkannya keseorangan,” katanya.

Mangsa menyedari terpedaya dan diumpan mengekori mereka sebelum disamun kemudian membuat laporan di Balai Polis Selayang.

3 Anjing liar baham kaki Mahadi hingga maut



Amanshah (tiga dari kanan) menunjukkan tempat abangnya, Mahadi ditemui mati.






KLUANG - “Saya hanya meraung apabila melihat abang Mahadi terbujur dalam parit sambil tiga anjing liar sedang lahap membaham kakinya hingga isi paha kanan habis dimakan,” kata adik mangsa, Amanshah Sadri, 25, menceritakan detik memilukan dia menemui jenazah abangnya, pagi semalam.

Dalam kejadian jam 9.30 pagi itu, Amanshah dimaklumkan seorang jiran bahawa abangnya, Mahadi Sadri, 30, yang hilang sejak pagi kelmarin, mungkin berada dalam parit kira-kira 200 meter dari rumah mereka di Batu 54, Jalan Machap-Johor Bahru, di sini.

Amanshah berkata, Mahadi yang mengembala lembu sejak lima tahun lalu, seperti biasa keluar rumah pada jam 9 pagi kelmarin untuk mengawasi 10 lembu miliknya di ladang kira-kira 50 meter dari rumah mereka.

Bagaimanapun, katanya, mereka pelik apabila arwah yang juga anak keempat dalam keluarganya tidak pulang ke rumah pada jam 12 tengah hari.

Matahari tegak di atas Kaabah petang ini




KUALA LUMPUR - Umat Islam di negara ini berpeluang menyemak arah kiblat yang betul pada pukul 5.16 petang hari ini (waktu Malaysia) berikutan fenomena Istiwa' Matahari di atas Ka'abah, iaitu matahari akan berada tegak di atas Kaabah, di Masjidil Haram, Makkah.

Laman Facebook milik Observatori Negara Langkawi (NOL), di bawah Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi, memberikan pautan www.falak-online.net yang menyebut matahari akan berada tepat di atas Kaabah dua kali setahun iaitu pada 5.16 petang 28 Mei dan juga pukul 5.28 petang 16 Julai.

Di Makkah, Arab Saudi, ia berlaku pada 12.16 tengah hari 28 Mei dan 12.28 tengah hari pada 16 Julai.

Laman sesawang itu juga memaklumkan cara menyemak arah kiblat iaitu dengan memacak kayu atau pancang di atas tanah yang tidak dilindungi sebarang pokok atau bangunan supaya bayang kayu yang dipacakkan itu dapat dilihat dengan jelas.

"Apabila tepat masanya, pastikan bayang-bayang yang ada jelas dan tidak dilindungi. Kemudian buat garisan bayang-bayang itu ke arah matahari supaya mendapat arah kiblat yang tepat, Insya Allah," menurut laman itu.

Peninju negara dibelasah 6 lelaki






JOHOR BAHRU - “Saya tidak pernah berdepan situasi cemas sebegitu. Memang saya peninju, namun tidak pernah terbabit pergaduhan berkumpulan.

“Mereka menyerang saya menggunakan pelbagai senjata dan melanggar saya menggunakan kereta ketika saya melarikan diri,” kata peninju negara, Muhamad Farkhan Mohd Haron, 24, menceritakan detik mencemaskan dipukul enam lelaki dan seorang wanita di sebuah rumah di Taman Molek di sini, 6 Mei lalu.

Muhamad Farkhan ditemani bapa saudara, Mohd Kamaruzaman Ismail dan sepupunya, Ashraf Jamaluddin, 24, mengadakan sidang media di bangunan Majlis Sukan Negara (MSN) Johor di sini, semalam, bagi menerangkan kejadian sebenar selepas mendapati beberapa laporan mengenai kejadian menimpanya itu kurang tepat.

Selain itu, peninju negara berkenaan terpaksa melupakan hasrat beraksi di Olimpik London selepas diarahkan berehat selama enam bulan akibat tulang pipi kanannya hancur dalam serangan itu.

Muhamad Farkhan berkata, ketika kejadian dia baru selesai menonton perlawanan akhir Piala FA Inggeris antara Chelsea dan Liverpool sebelum menerima panggilan telefon daripada suspek yang menjemputnya ke rumah di Taman Molek bagi membincangkan masalah.

“Saya tiba di rumahnya jam 4 pagi dan sejurus memasuki rumah, saya diserang enam lelaki dan seorang wanita berusia lewat 20-an masing-masing bersenjatakan kayu, tongkat rotan, besi dan pedang samurai.

“Pada mulanya saya berjaya melarikan diri, namun ada penyerang melanggar saya menggunakan kereta sebelum kaki dan tangan diikat serta dihumban dalam bonet kereta sambil saya terus dipukul,” katanya.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Seri Alam, Superintendan Roslan Zainuddin berkata, pihaknya masih menjalankan siasatan dan pihaknya menunggu arahan lanjut bagi mendakwa dua suspek yang ditahan.

Muzakarah: Mufti Perak sifatkan Pas ghulub




KUALA TERENGGANU – Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria menyifatkan Pas sebagai ‘ghulub’ ataupun melampau kerana mengenakan syarat untuk bermuzakarah bersama Umno hingga menyebabkan usaha itu tidak menjadi kenyataan.

Kecewa keadaan itu, beliau turut menyatakan Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat keras hati dan sukar dilembutkan apabila tetap mengulangi pendirian tidak dapat melupakan sejarah lampau parti itu bersama Umno.

Harussani berkata, sikap pemimpin Pas itu jelas menggambarkan mereka langsung tidak menghiraukan masa depan agama Islam dan bangsa Melayu kecuali kedudukan dan kepentingan politik semata-mata.

Malah katanya, beliau sendiri sentiasa bersedia menjadi orang tengah dalam memastikan muzakarah antara Pas dan Umno menjadi kenyataan dan ia demi kepentingan Islam. “Saya sudah biasa bersemuka (dengan Pas), tapi kalau keras juga hati macam mana nak lembutkan. Saya juga sudah kemuka perkara ini (muzakarah) sekian lama dan minta jangan ada perpecahan orang Islam.

“Kita boleh berbeza pendapat dan parti tapi jangan berpecah namun jawapannya, kita tidak boleh lupa benda itu,” katanya selepas mesyuarat Lembaga Pengawalan dan Pelesenan Percetakan al-Quran Kementerian Dalam Negeri (KDN) di Primula Beach Hotel, semalam.

Menurutnya, dalam konteks agama, mereka yang keras hati boleh tergolong dalam kumpulan melampau dan sikap itu ditolak oleh Islam.

“Dalam Islam, kalau kita berkelahi tidak boleh melampau, begitu juga hal lain termasuk makan, perlu ada kesederhanaan. Kalau melampau kita berpecah dan akan hancur.

“Pas memang sudah melampau kerana tidak menghiraukan hal lain, apa nak jadi dengan bangsa dan agama kita, mereka tidak peduli sebaliknya hanya mahukan kerusi,” katanya.

Sehubungan itu, beliau meminta umat Islam buang sikap negatif dan mementingkan diri sendiri, sebaliknya bersatu padu tanpa mengira fahaman politik.

ABG hilang perawan disetubuhi pejabat PNS



KEFAMENANU , NTT -  Seorang perawan desa yang masih ABG berusia 14 sebut saja namanya Melati, siswi SMP,  asal Desa Haulasi, Kecamatan Miomafo Barat, NTT, Jumat pagi (25/5/2012), ditemani kedua orangtuanya, melaporkan aib yang menimpa dirinya ke kantor Polres Timor Tengah Utara. Saking nafsunya, pria itu mengunting celana dalamnya agar bisa segera menyetubuhnya.

Kedua orangtua melaporkan aib yang menimpa anaknya,  setelah mendengar berita dari mulut ke mulut kalau calon menantunya ditangkap polisi tanggal 14 Mei lalu karena ketahuan menipu warga berkekok PNS gadungan.

Saat datang melapor, Melati membawa serta barang bukti berupa, seragam dinas PNS warna cokelat, bersama celana dalam korban yang digunting  tersangka ketika memaksa korban melakukan hubungan badan.

Kisah, Melati, awal pertama bertemu, pelaku mengaku seorang pejabat, lalu ingin menginap sebentar di rumah orangtuanya, sejak awal maret hingga pelaku berkenalan dan berlanjut 'ukur badan', isilah masyarakat setempat untuk hubungan badan.

Saat berada di Kantor Polisi, Kedua orang tua Melati menuturkan, tak bisa berbuat banyak saat itu, sebab warga sekampung bersama ketua RT takluk karena terancam dihabisi nyawa mereka bila melapor ke Polisi.

Apalagi, Agustina Kenjam,  ibu kandung korban merasa takut melaporkan perbuatan oknum PNS Gadungan, Yosep Talelu (55) kepada pihak kepolisian karena takut yang bersangkutan seorang pejabat besar.

"Dia larang anak saya ikut kegiatan di sekolah. Dia juga suruh anak saya berhenti sekolah. Kasihan anak saya. Dia terpaksa harus kawin padahal anak saya baru kelas satu SMP, saya mau lapor polisi takut karena diancam" Tutur Agustina, ibu kandung korban, di kantor Polisi.

Kepada Polisi, Melati yang masih ingusan itu, mengaku telah berulang kali berhubungan badan dengan pelaku setiap malam sejak awal maret hingga sehari sebelum tertangkap polisi.

"Kami sudah berulang kali berhubungan badan. Mulai dari sebelum Paskah sampai sehari sebelum dia ditangkap. Kami melakukannya di rumah orangtua saya setiap malam karena dia tinggal di rumah orangtua saya.” ungkap Melati.

Sementara ini Melati, karena malu, tepaksa putus sekolah, diduga telah hamil, sebab menurut pengakuan ibu kandungnya, sejak berkenalan dengan PNS gadungan itu, anaknya tidak lagi datang bulan lagi.

Pasangan warga emas bercinta..... berakhir





BATU PAHAT - “Kami menggunakan panggilan ‘abang’ dan ‘sayang’ dan kehadirannya dalam hidup saya membuka buku baru dalam hidup ini.

“Saya berdoa perkahwinan ini berkekalan hingga ke akhir hayat dan menemaninya hingga hujung nyawa,” kata Salmah Saimon, 53, yang melangsungkan perkahwinan dengan warga emas, Mohd Hassim Ahsan, 76, semalam.

Pasangan yang menjalin hubungan cinta selama lima bulan sebelum dinikahkan, sebelum ini hanya melepaskan rindu melalui telefon bimbit berikutan Mohd Hassim berada di Beroleh di sini, manakala Salmah bekerja di Kuala Lumpur.

Cinta jarak jauh itu mendapat restu keluarga sebelum melangsungkan perkahwinan di Kampung Lubuk, Jalan Batu Putih di sini, semalam.

Mohd Hassim berkata, dia beruntung apabila disatukan dengan Salmah menerusi majlis pernikahan dan persandingan yang dihadiri lebih 1,000 ahli keluarga.

“Ini adalah ketentuan Allah dan siapa sangka pada usia begini, jodoh saya masih ada dan dikurniakan pasangan yang cukup memahami.

“Sepanjang tempoh perkenalan mulai awal tahun ini, kami hanya berhubung menerusi telefon dan mengenali hati budi,” katanya ketika ditemui pada majlis perkahwinan mereka, semalam.

Katanya, dia mempunyai enam anak dan 16 cucu, manakala Salmah, tiga anak dan tiga cucu.

Mengimbau detik perkenalan mereka awal Januari lalu, Hassim yang juga pesara guru berkata, dia diperkenalkan dengan Salmah menerusi saudaranya.

“Hasil perbualan menerusi telefon, saya dapati Salmah penyayang dan memahami diri saya.

“Sebaik mengetahui kami serasi bersama, kami mengambil keputusan bertunang tiga bulan lalu. “Alhamdulillah, tiga bulan kemudian (hari ini) kami sah menjadi suami isteri dan lebih bermakna semua ahli keluarga bersetuju dengan keputusan kami,” katanya. Pada majlis berkenaan, pasangan pengantin warga emas yang lengkap persalinan serba ungu jelas tersipu malu apabila diusik ahli keluarga.

“Saya berdoa perkahwinan ini berkekalan hingga ke akhir hayat dan menemaninya hingga hujung nyawa.

Wardina diganggu lelaki misteri



WARDINA menunjukkan laporan polis yang dibuatnya di Balai Polis Taman Melawati, Hulu Klang, Selangor semalam.









KUALA LUMPUR – Pengacara televisyen tidak asing lagi, Wardina Saffiyah Fadhlullah, 33, membuat laporan polis di Balai Polis Taman Melawati, Hulu Klang semalam selepas diganggu dengan panggilan lucah daripada seorang lelaki bernama Arif.

Lelaki itu membuat panggilan sebanyak dua kali kepada Wardina sambil mendakwa dia merupakan kakitangan sebuah stesen penyiaran dan mahu menemubualnya.

Menurutnya, lelaki itu membuat panggilan pada pukul 5 pagi dan diikuti pada pukuk 9.15 pagi.

“Saya tidak menjawab panggilan telefon yang pertama. Pada pukul 9.15 pagi, lelaki itu menghubungi saya sekali lagi tetapi apabila saya tanya dia dari stesen mana, dia kata tidak boleh beritahu.

“Selepas itu dia mula mengeluarkan perkataan-perkataan yang saya sendiri malu untuk sebut.

“Saya tidak faham kenapa ada orang yang sanggup melakukan perkara seperti itu,” katanya ketika ditemui semalam.

Ahad, 27 Mei 2012

Gadis 4 tahun sakit kemaluan sewaktu buang air




TAPTENG - Berbuat asusila terhadap balita, David Manulang, warga Jalan Kenari, Sibolga, Kabupaten Tapanuli Tengah (Tapteng), Sumatera Utara, harus berurusan dengan Kepolisian.

Tersangka yang tidak memiliki pekerjaan tetap itu mengaku nekat mencabuli korban LS (4), lantaran terpengaruh adegan film porno yang dia tonton dari telefon seluler temannya. Aksi bejat itu dilakukannya saat berkunjung ke rumah korban dan mendapati korban sedang sendirian.

"Waktu itu kondisi rumahnya lagi sepi, orangtuanya lagi bekerja," kata pelaku di Mapolresta Sibolga, Kamis (24/5/2012).

Aksi bejat tersangka terungkap setelah korban merasakan sakit di bagian kelamin saat sedang buang air kecil. Kemudian korban menceritakan apa yang diamalami kepada ibunya, Risma.

Ibu korban yang kesal langsung melaporkan perbuatan pelaku ke Polres Sibolaga. Pelaku ditangkap di lokasi persembunyiannya, di Desa Tukka, Tapanuli Tengah.

Atas perbuatannya, tersangka kini meringkuk di tahanan Polres Sibolga dan terancam hukuman 15 tahun penjara.

Berikut Hasil Analisis Video Mesum Mirip Legislator Senayan




JAKARTA - Badan Kehormatan (BK) DPR telah memastikan bahwa video mesum yang diperankan oleh pemain mirip anggota DPR adalah asli dan bukan rekayasa. Tim ahli IT, yakni Abimanyu Wachjoewidajat dan Rubi Alamsyah kemarin juga memenuhi undangan BK DPR untuk menganalisis video tersebut.

Pakar IT Abimanyu Wachjoewidajat mengatakan, dirinya kemarin telah membawa laporan setebal 12 halaman hasil analisis video mesum yang mirip dengan anggota DPR dari Fraksi PDIP, Karolin Margreth Natasa (KMN). Sejumlah poin hasil analisis dipaparkan Abimanyu mengenai video yang dibuat pada 2 Februari 2012 pada pukul 11:39:23 WIB itu.

Beberapa analisis telematika secara umum, video tersebut setidaknya memiliki dua jenis format yakni M4V dan 3GPP. Pengujian dan komparasi digital menyatakan bahwa keduanya berisi konten dan durasi yang sama namun dengan ukuran yang berbeda (karena perbedaan format maupun codec), yang dimiliki BK adalah sebesar sekitar 7MB sedangkan yang beredar di masyarakat sudah ukuran kecil yakni 800KB.

"Itu berarti setidaknya ada pihak yang telah melakukan konversi digital terhadap file video tersebut. Dari kelengkapan metadata yang ada saya yakini bahwa yang versi BK DPR lebih original dibanding dengan versi yang beredar di masyarakat," terang Abimanyu dalam rilis yang diterima Okezone, Jumat (25/5/2012).

Dari segi konten lanjut dia, konten tersebut berbeda dengan date/time stamp dari file video itu sendiri, yang secara karakteristiknya date/time stamp tersebut selalu berubah setiap kali dilakukan penyalinan ke file baru.

"Informasi date/time yang ini saya ambil dari Metadata sehingga bila dicopy sampai kapanpun informasinya tetap sama, tidak berubah," urainya.

Kafe Tempat Maksiat Dibongkar Petugas


Kafe yang berada di kawasan Wisata Ulhee Lheue, Banda Aceh, Jumat (25/5/2012). Saat kedatangan petugas sebagian para pedagang sudah berinisiatif membongkar sendiri cafe mereka.




BANDA ACEH - Tim penertiban Pemerintah Kota (Pemko) Banda Aceh, Jumat (25/5/2012) sore, membongkar dua bangunan kafe di kawasan pantai wisata Ulee Lheue, Kecamatan Meuraxa, Banda Aceh. Pembongkaran itu dilakukan karena tempat itu dinilai rentan dijadikan tempat berbuat maksiat.

Sebelumnya, tim gabungan yang terdiri atas Satpol PP dan WH, Muspika Meuraxa, Pomdam IM dan Kodim 0101/BS, sudah membongkar sebanyak 11 bangunan kafe di kawasan yang sama.

Sabtu (26/5/2012), petugas kembali membongkar dua bangunan kafe sekira pukul 15.30 WIB. Kedua bangunan itu yang berada di sisi kanan Mapolsek Ulee Lheue, berjalan lancar.

“Kami sudah minta pemiliknya membongkar sendiri. Tapi, sampai pemiliknya enggan melakukannya. Sehingga terpaksa diambil tindakan pembongkaran paksa,” kata Kasatpol PP dan WH Kota Banda Aceh, Fadhil SSos.

Dia menyebutkan, hingga kemarin, masih ada tiga bangunan lagi yang belum dibongkar. Pihaknya kembali memberikan waktu kepada pemilik bangunan tersebut. Jika tidak, petugas akan membongkarnya.

"Penertiban seharusnya sudah selesai dilaksanakan pada 13 Mei 2012. Tapi, karena berbagai pertimbangan, pembongkaran diundur. Seharusnya dalam pertimbangan itu, pemiliknya mau membongkarnya sendiri,” kata Fadhil.

Menurut Fadhil, dari dua bekas kafe yang dibongkar kemarin, banyak ditemukan botol-botol minuman keras (miras) yang sudah kosong. “Ini kan menunjukkan selama ini ada pelanggaran syariat yang dilakukan,” katanya.

Beda Agama, Pernikahan Jonathan Frizzy Tertutup

 Jonathan Frizzy





JAKARTA - Jonathan Frizzy atau akrab disapa Ijonk itu, segera mengakhiri masa lajangnya. Ia akan menikah pada 27 Mei 2012, dengan wanita bernama Dena di Gereja Glow, Plaza Semanggi, Lantai P9, Jakarta. Sayang, pernikahan itu nanti akan dilakukan sangat tertutup. Mengapa demikian?

Demikian dikatakan oleh Benny Simanjuntak, yang tak lain adalah pamannya. Benny ditemui wartawan dalam jumpa pers di kawasan Tebet, Jakarta Selatan. "Mau klarifikasi soal Ijonk. Memang benar dia mau menikah," ucapnya, yang tidak ingin menutupi rencana keponakannya tersebut.

Setelah pemberkatan ada respsi yang dihadiri oleh tamu undangan. Jumlahnya pun tidak terlalu banyak. Sekitar 150 sampai 200 orang. Namun, Benny enggan membeberkan lokasi resepsi tersebut. "Resepsi setelah pemberkatan di gereja. Di sebuah restoran, kita makan-makan," ucapnya.

Ijonk dan Dena berpacaran sekitar 3 tahun lebih. Mereka saling mencintai. Namun mereka menghadapi masalah dan sempat putus karena perbedaan agama. Masing-masing orangtua tidak menyetujui hubungan itu. Tetapi, sekarang keyakinan mereka sama. Mereka sepakat untuk membina rumahtangga.

Sayangnya, Dena tidak ingin pernikahan itu diketahui orang banyak. Terutama kedua orangtuanya yang ternyata belum mengetahui dirinya sudah pindah agama. "Katanya karena orangtua. Loh, masa mau menikah, orangtuanya enggak tahu anaknya pindah agama. Ada yang ganjal dalam hal ini," ucapnya.

Bugis Waterpark Kini Terbuka untuk Umum




MAKASSAR - Wahana bermain air yang merupakan salah satu yang terbesar di Indonesia Bugis Waterpark kini bisa dinikmati oleh masyarakat Makassar dan sekitarnya.

Pada Minggu (27 /5/2012) Bugis Waterpark resmi melakukan soft launcing. Ribuan masyarakat tampak memadati kawasan ini.

Bugis Waterpark menjadi sebuah taman bermain air berskala Internasional dengan luas empat hektare.

Mengusung sebuah tempat yang tidak hanya untuk sekedar rekreasi, tapi juga tempat untuk belajar tentang budaya dan bahasa Bugis.

 Bugis Waterpark terdiri atas 3 Zona, yaitu Zona Allabuang (Pelabuhan), Kampong Rilau (Desa Nelayan), dan Goa Batu Kalibampa (Goa Batu dan Kupu-kupu).

Zona Allabuang ditandai dengan adanya Kapal Pinisi berukuran sekitar 4x10 m.  Kapal ini terletak tepat di depan pintu masuk Bugis Waterpark.

Di Kampoeng Rilau terdapat 32 Lego-Lego (Gazebo) sebagai tempat bersantai para pengunjung. Sementara itu di Goa Batu Kalibampa pengunjung akan mendapatkan dua jembatan yang  menyerupai Kupu-Kupu.

Bugis Waterpark resmi dibuka setiap hari mulai dari pukul 09.00 wita hingga 18.00 wita kecuali hari Senin.

Sabtu, 26 Mei 2012

Artis Malaysia tipu anak tempatan





IPOH: -“Pekerja dijanjikan habuan lumayan seperti sebuah banglo atau kereta bernilai bawah RM100,000 jika berjaya menunjukkan prestasi cemerlang ketika bekerja,” kata Ahmad, 35, yang mendakwa ditipu seorang artis tanah air apabila tidak dibayar gaji dan imbuhan lebih RM10,000.

Berpengalaman lebih lima tahun dalam pengurusan acara, Ahmad berkata, dia antara 10 mangsa pelakon lelaki berkenaan yang membintangi sebuah siri drama komedi popular di stesen televisyen tempatan.

Menurutnya, sejak bekerja dengan artis itu Disember tahun lalu, dia kerap ditipu dengan pelbagai janji palsu, namun sikap profesional terhadap kerja membuatkan dia masih bersabar walaupun gaji dijanjikan belum dibayar sehingga kini.

“Kalau diikutkan, saya bekerja dengan syarikat milik artis itu untuk menjayakan satu festival di Taiping, awal Mac lalu. Namun, beberapa hari sebelum program bermula, saya diberhentikan kerja tanpa alasan munasabah.

“Sepatutnya artis itu atau wakil syarikat berbincang dengan saya terlebih dulu dan menyelesaikan beberapa perkara dijanjikan seperti keuntungan yang hendak diagihkan, termasuk gaji melebihi RM10,000,” katanya ketika ditemui di sini.

“Selain tidak membayar gaji pekerja, beberapa program dijanjikan seperti konsert membabitkan artis terkemuka tanah air juga tidak ditunaikan,” katanya.

Dia mendakwa, beberapa program lain yang diadakan sempena festival itu seperti pertandingan memancing turut berdepan masalah apabila penganjur langsung tidak menyerahkan hadiah kepada pemenang.

Lebih memburukkan keadaan, seorang rakannya yang membekalkan makanan secara katering untuk program itu turut menjadi mangsa apabila terpaksa melunaskan sendiri kos keseluruhan bernilai RM56,000.

Menurut Ahmad, dia membuat aduan kepada Pejabat Tenaga Kerja Perak dan agensi itu akan membuat susulan dengan artis berkenaan dalam masa terdekat.

Katanya, sebelum ini Pejabat Tenaga Kerja Perak memanggil artis terbabit untuk memberi keterangan, namun difahamkan dia gagal hadir.

“Saya harap kes ini mendapat pertimbangan sewajarnya kerana saya tidak mahu perkara sama berulang kepada orang lain. Ada antara mereka baru merasai suasana bekerja dan sudah tentu mereka mahu merasa wang gaji daripada hasil titik peluh sendiri.

‘Saya bukan cucu sultan’- Raja Syazni





KUALA LUMPUR - “Saya tak pernah mengaku saya cucu sultan. Saya cuma beritahu mereka, saya adalah kerabat diraja.”

Demikian penjelasan Raja Mohamad Syazni Raja Mohamad Rashid, 24, yang namanya tiba-tiba menjadi topik hangat di kalangan media Indonesia berikutan hubungan cintanya dengan penyanyi terkenal negara itu, Syahrini atau nama sebenarnya Fatimah Syahrini Zailani, 29.

Dalam pertemuan dengan media di sini, malam kelmarin, Syazni yang mesra disapa dengan nama Bubu oleh kekasihnya mendakwa, media negara terbabit memutar belitkan kenyataannya ketika dia bersama Syahrini mengadakan sidang akhbar di sebuah hotel di Jakarta pada 13 Mei lalu.

Media Ahad minggu lalu menyiarkan kenyataan bapa Syazni, Raja Mohamad Rashid Raja Salehuddin yang merestui hubungan anak keempat daripada lima beradik itu dengan Syahrini, selain turut mengesahkan mereka berketurunan kerabat diraja.

Syazni turut ditemani ibunya, Shamim Khanam, 50, dan serta dua kakaknya iaitu Raja Nor Shakerah, 27, dan Raja Nor Zafirah, 26.

Wanita Malaysia dipercayai jual ovum RM100,000


SPERMA boleh mencecah harga RM900 sebotol kecil manakala ovum kadangkala berharga RM100,000.





KUALA LUMPUR - Fenomena jual beli ovum dan sperma untuk mendapatkan anak dipercayai turut dilakukan rakyat negara ini.

Bekas Presiden Persatuan Perubatan Islam Malaysia (PPIM), Prof. Dr. Abdul Latiff Mohamed berkata, beliau tidak menolak kemungkinan ada klinik kesuburan dan hospital swasta di negara ini yang menjalankan perniagaan itu untuk meraih keuntungan.

"Harga sebotol kecil air mani lelaki di pasaran antarabangsa boleh mencecah antara RM650 hingga RM900 sebotol, bergantung kepada etnik, bentuk fizikal, latar belakang pendidikan dan kesihatan penderma. Ovum wanita pula pernah dijual sehingga RM100,000," katanya.

Beliau diminta mengulas isu urus niaga sperma dan ovum di dunia yang dilaporkan mencecah nilai berbilion ringgit setahun. Denmark, misalnya, merupakan pembekal sperma terbesar dunia dengan mengeksportnya ke beberapa negara seperti Kanada, Kenya, Paraguay dan Hong Kong.

Sperma dan ovum mendapat permintaan tinggi daripada pasangan gay dan lesbian, wanita yang enggan berkahwin, serta wanita yang sudah menopaus tetapi mahukan anak.

Parti PM Singapura tewas pilihan raya kecil


Png Eng Huat, wakil Parti Pekerja menang pilihan raya kecil.




SINGAPURA - Parti Pekerja, parti pembangkang Singapura, memenangi pilihan raya kecil yang berlangsung semalam - yang dilihat sebagai ujian ke atas keupayaan Perdana Menteri Lee Hsien Loong dalam mendapatkan semula sokongan rakyat ke atas parti pemerintah, yang hilang dalam pilihan raya umum tahun lalu.

Png Eng Huat, ahli perniagaan berusai, 50 tahun, memperoleh 62.1 peratus undi untuk memenangi kerusi Hougang.

Kerusi itu disandang oleh parti pembangkang sejaki 1991.

Kerusi itu diisytiharkan kosong selepas Yaw Shin Leong, yang memperoleh 64.8 peratus undi tahun lalu, dipecat oleh partinya Februari lalu atas alasan kehidupan peribadi yang tidak senonoh.

Parti pemerintah Parti Tindakan Rakyat (PAP), yang memerintah sejak 1965, meneruskan mandat pada pilihan raya umum Mei lalu dengan majoriti tipis.

Malaysia terlepas pelaburan RM20 juta kerana Bersih

KEKECOHAN semasa perhimpunan Bersih 3.0 menyebabkan pelabur menangguhkan hasrat melabur di Kuala Lumpur.





PUTRAJAYA - Kuala Lumpur terlepas peluang pelaburan RM20 juta selepas pelabur Korea Selatan menangguhkan hasratnya itu berikutan kekecohan semasa perhimpunan Bersih 3.0 pada 28 April lepas.

Menteri Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar, Datuk Raja Nong Chik Raja Zainal Abidin berkata, ahli perniagaan tersebut menemuinya dan menyatakan hasrat untuk melabur di Kuala Lumpur namun menangguhkan niatnya selepas melihat keganasan yang berlaku.

"Selepas Bersih, saya menghubungi beliau bertanyakan keputusannya tetapi jawapan diberi 'tidak sekarang' selepas melihat menerusi televisyen keadaan tidak menentu di ibu negara," katanya selepas merasmikan majlis Segmen Luar Bandar di Himpunan Jutaan Belia di sini semalam.

Jumaat, 25 Mei 2012

Dukun setubuhi pesakit wanita usia 16 Tahun



PALEMBANG - Berdalih bisa mengobati segala macam penyakit yang mengaku sebagai dukun, Yudha Biantoro (42), mencabuli pasiennya yang berobat kepadanya. Yudha pun dihakimi warga yang menggerebeknya dan kini Yudha diamankan di Polresta Palembang.

Pria asal Provinsi Lampung ini, digerebek warga di rumah bedeng tempat tinggalnya di Jl Ponogoro RT 79 RW 06 Kelurahan Sukajaya Kecamatan Sukarame, Selasa (22/5/2012) pukul 19.00 WIB. Ketika itu Yudha kepergok sedang melakukan praktik ritual perdukunan.

"Silakan tanya saja ke polisi, saya lagi capek ngomong," ujar Yudha yang enggan berkomentar ketika dibincangi, Rabu (23/5/2012).

Meskipun berkali-kali ditanyai, pria bertubuh gempal ini memilih bungkam atau menutup mulutnya dan tidak memberikan komentar terkait praktik dukun yang dilakukannya. Informasi yang berhasil dihimpun, praktik perdukunan sudah berlangsung lama dijalankan tersangka Yudha.

Bahkan beberapa warga melihat Yudha, tamu yang datang selalu silih berganti. Warga setempat pun curiga dengan tersangka Yudha dan akhirnya digerebek. Berdasarkan berkas pemeriksaan petugas, Yudha telah menyetubuhi seorang gadis berumur 16 tahun.

Yudha menyetubuhinya dengan dalih sebagai syarat untuk menyembuhkannya yang diakui terkena sakit guna-guna karena putus cinta. Setelah digerebek warga, Mulyono, orangtua gadis tersebut melapor ke polisi karena anaknya telah digauli tersangka Yudha Biantro.

Sidang Tegang, Kapolresta Asyik Foto Bareng Mahasiswa

 Alexander Yodo (kemeja hitam) yang merupakan adik dari Putri Mega Umboh terlihat emosi dan mencoba mengejar terdakwa pembunuhan kakaknya, Ujang setelah mejelis hakim memvonis ujang dengan hukuman selama 20 tahun di Pengadilan Negeri Batam, Kamis (24/5/2012).




BATAM - Ada yang menarik saat sidang kasus pembunuhan Putri Megah Umboh di Pengadilan Negeri Batam, Kamis (24/5/2012).
Di saat hakim serius membacakan kronologi pembunuhan Putri dengan terdakwa Rosma, pemandangan di luar sidang justru sebaliknya.

Kapolresta Barelang Kombes Pol Karyoto justru menyempatkan diri berfoto bersama beberapa pengunjung, di antaranya kumpulan mahasiswa yang sengaja datang untuk menyaksikan sidang vonis terhadap terdakwa Ujang alias Gugun Gunawan, Rosma, dan AKBP Mindo Tampubolon.

Kumpulam mahasiswa ini tanpa segan meminta Karyoto untuk meluangkan waktu berfoto bersama dengan mereka. Dengan tampilan bak artis, Karyoto pun mau menuruti permintaan mahasiswa.

"Satu dua...jepret. Bentar Pak, sekali lagi," pinta seorang mahasiswa lainnya saat mengabadikan foto tersebut.

Keberadaan Kapolresta Kombes Pol Karyoto di Pengadilan Negeri Batam guna mengawasi anggotanya yang melakukan pengamanan selama sidang berlangsung.

Aksi Karyoto foto bersama mahasiswa ini tak pelak mendapat perhatian dari sejumlah pengunjung yang hadir di pengadilan.

Diberitakan sebelumnya, terdakwa Ujang divonis 20 tahun penjara dalam perkara pembunuhan Putri Mega Umboh. Putri Mega Umboh adalah istri AKBP Mindo Tampubolon, mantan Kasubdit Reskrimum Polda Kepri.

Sementara Rosma, pembantu rumah tangga di kediaman Putri divonis 15 tahun penjara oleh majelis hakim PN Batam. Atas putusan ini, dia mengajukan banding. Dalam persidangan tersebut, puluhan anggota Samapta Polresta Barelang dan Brimobda Polda Kepri dikerahkan melakukan pengamanan.

Anggota Brimob yang dikerahkan terlihat menenteng senjata laras panjang. Mereka tampak mengawal dua terdakwa, termasuk AKBP Mindo Tampubolon ketika memasuki ruang sidang, begitupun ketika ketiganya meninggalkan ruang sidang.

Harus Diakui, Malaysia Lebih Baik dari Indonesia Soal Berantas Narkoba





JAKARTA - Anggota Komisi Hukum DPR, Eva Kusuma Sundari, menganggap bahwa Malaysia lebih baik ketimbang Indonesia di bidang pemberantasan narkoba. Hal ini diungkapkan Eva menyikapi pemberian grasi Presiden Susilo Bambang Yudhoyono (SBY) kepada Ratu Marijuana asal Australia, Schapelle Corby.

"Lepas dari isu pro kontra hukuman mati, Malaysia lebih tegas dan konsisten soal perang melawan narkoba. Sikap ini berdampak pada melemahnya upaya menjadikan Malaysia target perdagangan (narkoba)," ujarnya saat dihubungi wartawan di DPR, Jakarta, Jumat (25/5/2012).

Dengan pemberian potongan masa tahanan selama lima tahun ini, Eva berpendapat, hal tersebut mampu melemahkan institusi penegak hukum Indonesia, terutama di mata internasional.

"Sikap mencla-mencle RI merupakan indikator buruk karena hingga ke Presiden pun bisa dinegosiasi untuk menawar keputusan hukum, tentu ini demoralisasi bagi penegak hukum dan penggiat anti narkoba RI sekaligus jadi ejekan dunia internasional," jelasnya.

Lebih lanjut politikus PDIP ini mengingatkan bahwa kejadian ini merupakan sebuah ujian atas komitmen pemerintah dalam hal pemberantasan narkoba, baik di kalangan pemakai ataupun pengedar.

"Ini soal konsistensi posisi SBY terhadap peperangan terhadap narkoba, politik penegakkan hukum berkaitan dengan pemberantasan perdagangan narkoba," tandasnya.

Tim Penyelamat Berhasil Evakuasi 16 Korban Longsor di Bogor



BOGOR - Tim Penyelamat korban longsor tambang emas di Gunung Gede Bogor, pada hari ini, berhasil mengevakuasi 16 korban dari balik reruntuhan.

Menurut Kepala Badan Penanggulangan Bencana Daerah (BPBD) Bogor, Udjiwalaprana Sigit, delapan dari 16 korban itu, ditemukan dalam kondisi tewas, sementara sisanya ditemukan dalam kondisi masih hidup.

"Informasi terakhir yang kami dapatkan, delapan orang meninggal dunia, dan delapan orang masih dalam keadaan hidup," ujarnya ketika dihubungi, Jumat (25/5/2012).

Seluruh korban bebernya saat ini tengah dibawa turun oleh tim evakuasi dari atas gunung ke pos terdekat, yang berjarak sekitar dua jam berjalan kaki. "Disana sudah siap sedia tim medis dan ambulan," katanya,

Namun ia tidak mengetahui secara rinci, kondisi para korban selamat, juga para korban tewas.

Operasi pencarian sendiri, menurutnya akan terus dilangsungkan hingga seluruh korban berhasil ditemukan.

Penyatuan Zona Waktu Dimulai 28 Oktober 2012




JAKARTA - - Wacana penyatuan zona waktu di Indonesia menjadi GMT+8 atau menjadi hanya Waktu Indonesia Bagian Tengah (WITA) memiliki banyak keuntungan. Dampak penyatuan waktu menguntungkan dari aspek ekonomi, sistem pendidikan dan kesempatan kerja.

Komite Percepatan dan Perluasan Pembangunan Ekonomi Indonesia (KP3EI) bahkan mengusulkan 28 Oktober 2012 menjadi dimulainya penyaturan waktu tersebut.

Demikian disampaikan Kepala Divisi Humas dan Promosi KP3EI, Edib Muslim dalam seminar di Hotel Sari Pan Pacific, Jalan MH Thamrin, Jakarta, Jumat (25/5/2012).

"Zona waktu adalah berdimensi kepada persaingan strategi global. Zona waktu itu harus dimulai 28 Oktober 2012, kalau tidak Indonesia akan kalah," katanya.

Kenapa 28 Oktober menjadi pilihan KP3EI, karena berbarengan dengan hari bersejarah yakni Hari Sumpah Pemuda. Alasan kedua, pada tanggal 28 Oktober 2012 tepat di hari Minggu dan dianggap memiliki beban lebih kecil dibandingkan hari-hari lain.

Penyatuan waktu antara Indonesia barat, tengah, dan timur diyakini akan dapat mengangkat 20% PDB Indonesia. Sebab ada angkatan kerja berjumlah 190 juta orang yang akan melakukan pekerjaannya secara bersama-sama.

Indonesia sering kalah dengan negara lain dalam hal transaksi bisnis. Seperti jadwal terbang Garuda yang satu jam lebih lambat dari maskapai lain, karena perbedaan waktu tersebut. Bursa Efek Indonesia (BEI) juga kalah satu jam dengan bursa efek di Hong Kong, dan Shanghai China.

Sementara transsaksi di Bank Indonesia (BI), para pelaku pasar uang di Papua dan Maluku tidak memiliki waktu yang cukup untuk saling bertransaksi dengan pelaku pasar di daerah Indonesia Barat. Karena pusat bursa efek dan perbankan berada di wilayah Barat, pelaku bisnis Papua dan Maluku harus merelakan waktunya terbuang dua jam secara percuma menunggu lapak transaksi.

Tak Direstui, Uli Auliani Ngotot Nikahi Bule

 Uli dan Reid



JAKARTA - Hubungan asmara Uli Auliani dan sang kekasih Reid Spancer Garrett tak direstui oleh orangtunya. Namun, Uli tetap ngotot ingin bisa menikah dengan pria bule itu.

Kini, bintang film 'Skandal' itu sedang mempersiapkan diri untuk mengenalkan sang kekasih ke keluarganya di Bandung. Ia pun mengaku tidak takut jika nantinya sang kekasih mendapat penolakan.

"Persiapan lahir-batin sih ya yang terpenting, belum bagaimana-bagaimana. Ya, bagaimana biar disenangi orangtua itu ya harus bertindak baik," tutur Uli usai mengisi acara musik 'DahSyat' di Studio RCTI, Kebon Jeruk, Jakarta Barat, Jumat (25/5/2012).

"Kalau misalkan pertama gagal enjoy saja dulu, jalanin dulu," tambahnya.

Uli sadar memang banyak sekali penghalang untuk hubungannya. Tapi halangan itu seperti tak berarti ketika melihat cinta mereka.

"Banyak halangan, selain jauh, agama, beda pendapat, kebudayaan beda banget. Semuanya itu masalahnya, tapi kalau kita punya rasa yang kuat semuanya akan mudah," ungkapnya.

"Kita belajar banyak satu sama lain. Kita mengerti satu sama lain, kita mencintai satu sama lain," timpal Reid yang ada di samping Uli.

Gara-Gara Film Porno, Tukang Parkir Cabuli Bocah





TEBINGTINGGI - Petugas Polres Tebingtinggi, Sumatera Utara, menangkap seorang remaja atas tuduhan mencabuli murid kelas 1 SD. Pria yang bekerja sebagai juru parkir itu mengiming-imingi korban dengan uang sebelum mencabulinya.

AD (17), warga Jalan Kelapa Sawit, Kelurahan Pelita, Kecamatan Bajenis, Kota Tebingtinggi, Sumatera Utara, mengaku khilaf. Dia nekat berbuat cabul terhadap DE (6), karena kerap menonton tayangan porno di telepon seluler.

Aksi cabul itu dilakukan di samping sekolah korban saat jam istirahat.

Kasubag Humas Polres Tebingtinggi AKP Ngemat Surbakti, Jumat (4/5/2012), menjelaskan pelaku mencabuli DE pada Kamis, 3 Mei kemarin sekira pukul 10.00 WIB.

Aksi itu terbongkar setelah korban melapor ke gurunya. Sang guru kemudian menceritakan pencabulan itu kepada orangtua korban, hingga dilanjutkan ke Polres Tebingtinggi.

Ngemat menambahkan, AD dijerat dengan Pasal 82 Undang-Undang Nomor 23 Tahun 2002 tentang Perlindungan Anak, ju Undang-Undang Nomor 3 Tahun 1997 tentang Peradilan Anak dengan ancaman hukuman penjara 10 tahun.

Mesyuarat selaras pengagihan 148 tan buah kurma Kurnia




BANDAR SERI BEGAWAN - Mesyuarat Penyelarasan Pembahagian Kurma Kurnia Kebawah Duli Yang Maha Mulia Paduka Seri Baginda Sultan Haji Hassanal Bolkiah Mu'izzaddin Waddaulah, Sultan dan Yang Di-Pertuan Negara Brunei Darussalam sempena bulan Ramadan 1433 Hijrah / 2012 Masihi diadakan pagi ini yang dipengerusikan oleh Pengarah Urusan Yayasan Sultan Haji Hassanal Bolkiah (YSHHB), Awang Haji Brahim bin Haji Ismail.

Antara agenda yang dibincangkan pada mesyuarat itu ialah mengenai sistem pengendalian dan pembahagian kurma kurnia dan seterusnya melantik urus setia dan ahli-ahli Jawatankuasa Penyelaras Pembahagian Kurma Kurnia Peribadi Kebawah Duli Yang Maha Mulia bagi tahun 1433 Hijrah / 2012 Masihi yang terdiri daripada pegawai-pegawai dari jabatan-jabatan kerajaan yang terlibat dan pegawai-pegawai Yayasan.

Di samping itu, mesyuarat berkenaan juga membincangkan mengenai format atur cara Majlis Pelancaran Pengagihan Kurma Kurnia Peribadi Kebawah Duli Yang Maha Mulia dan seterusnya melantik ahli-ahli Jawatankuasa Penyelaras dan Jawatankuasa Kecil Pembahagian Kurma dan Majlis Pelancaran Pengagihan kurma berkenaan.

Mesyuarat pada pagi itu dihadiri oleh pegawai-pegawai daerah/wakil dari keempat-empat daerah dan pegawai-pegawai kerajaan yang terlibat seperti Jabatan Kastam dan Eksais Diraja, Jabatan Pelabuhan, Angkatan Bersenjata Diraja Brunei dan Pasukan Polis Diraja Brunei serta pegawai-pegawai Yayasan.

Pembahagian kurma kurnia Kebawah Duli Yang Maha Mulia pada tahun ini akan bermula dengan Majlis Pelancaran Pengagihan Kurma di mana dalam majlis itu nanti buah kurma kurnia peribadi Kebawah Duli Yang Maha Mulia akan diserahkan kepada ketua-ketua kampung di seluruh negara dan mereka kemudiannya (iaitu selepas majlis pelancaran) akan mengagih-agihkan buah kurma tersebut kepada anak-anak buah kampung di bawah jagaan mereka masing-masing.

Suasana Oman mula terasa di Kampong Gelam


Maklumat mengenai projek naik taraf $5.3 juta Muscat Street pada poster di tapak projek.




SINGAPURA - SUASANA Oman kian terasa di sekitar Masjid Sultan dan kawasan bersejarah Kampong Gelam.

Ini kerana dua gerbang projek menaik taraf Muscat Street - nama jalan sempena ibu negara Oman - telah tercegat di pintu masuk ke kawasan itu dari Kandahar Street dan Arah Arab Street.

Gerbang tersebut diperbuat daripada granit dan setinggi lapan meter.

Dijangka siap Julai ini, projek $5.3 juta itu bakal menambah kemeriahan menyambut Ramadan dan Aidilfitri di situ.

Semasa membuat tinjauan beberapa hari lalu, pekerja dilihat memasang lantai jubin ala Timur Tengah di jalan di sebelah Masjid Sultan itu, sementara pelancong memetik gambar kerja-kerja yang sedang dijalankan.

Namun, mereka tidak perlu bertanya apa yang sedang dilakukan kerana poster mengandungi maklumat lengkap dan gambaran artis Projek Muscat Street itu dipasang di tapak projek.

"Mesti cantik apabila siap nanti. Betul-betul macam di Timur Tengah kerana saya pernah nampak desain gerbang yang sama di sana,'' kata seorang pelancong dari England yang memperkenalkan dirinya sebagai Cik Nelly, 40-an tahun.

Kementerian Ehwal Luar (MFA) mengumumkan sebelum ini projek itu bakal menjadi projek ikonik yang mencerminkan hubungan sejarah Oman dengan Singapura dan rantau ini.

Dimulakan November lalu, projek itu bertujuan memperindah dan meningkatkan tarikan laluan itu. Ia akan menyediakan lebih banyak ruang masyarakat serta memperkaya ciri-ciri etnik kawasan itu.

Jalan 125 meter panjang dan 11 meter lebar itu akan juga diperindah dengan lukisan mural dan seni mozek.

Plaza pejalan kaki - jalan masuk ke Masjid Sultan - akan juga dibina.

Selain memainkan peranan besar dalam proses rekaan bentuk, Oman menderma gerbang-gerbang granit dan karya mozek bagi projek itu.

Mantan ketua Perbandaran Muscat, Encik Abdulla Abbas, mencadangkan projek itu ketika mengunjungi Singapura pada April 2007.

Ia kemudian diumum semasa lawatan Timbalan Perdana Menteri Oman ke sini pada Disember tahun itu.

Menyusulinya, satu memorandum persefahaman (MOU) ditandatangani semasa lawatan mantan presiden S R Nathan ke Oman pada Mac 2009.

Yusry reka banglo untuk Lisa Surihani





KUALA LUMPUR – Pengarah dan pelakon Yusry Abdul Halim, 39, mengakui dia mencipta sendiri banglo yang dibina khusus untuk isterinya, Lisa Surihani, 26, yang dijadual siap menjelang Julai ini di kawasan kediaman elit di Country Height Resort, Kajang dekat sini.

Menurut Yusry, dia ada meminta pandangan Lisa mengenai rekaan mahupun hiasan di dalam banglo tersebut tetapi isterinya itu tidak mahu mengambil tahu kerana ketika itu mereka baru merancang untuk berkahwin.

“Rumah itu mula dibina pada bulan November tahun lepas sebelum kami berkahwin. Ketika itu saya dan Lisa baru merancang mahu berkahwin. Bila saya beritahu fasal rumah padanya, dia tidak mahu tahu sangat mungkin dia fikir masa itu kami belum ada ikatan yang sah.

“Bila dah kahwin, tidak sangka pula cita rasa kami serasi. Jadi, tiada masalah. Kami membeli perabot bersama dan semua cita rasa kami serasi,” katanya ketika dihubungi semalam.

Ular sawa kuning jenis Anaconda lahir 30 anak

 Sebahagian daripada 30 ekor anak ular Anaconda Kuning yang lahir pada 3 dan 19 Mei lepas di Taman Ular Sawa di Kuala Pilah.




KUALA PILAH – Taman Ular Sawa Hutan Rekreasi Ulu Bendul dekat sini menerima ahli baharu apabila dua ekor ular sawa jenis Anaconda Kuning melahirkan sebanyak 30 ekor anak pada 3 dan 19 Mei lepas.

Pengarah Jabatan Perhutanan Negeri Sembilan, Ahmad Fadzil Abdul Majid berkata, ibu pertama ular itu melahirkan tiga ekor anak manakala ibu kedua pula sebanyak 27 ekor.

“Ular spesies ini tidak menetaskan telur tetapi melahirkan anak. Anak-anak ular itu berukuran 30 sentimeter dan berat antara 200 hingga 300 gram.

“Kami mengasingkan anak-anak ular ini daripada ibunya dan dikuarantin selama enam bulan. Selepas itu, kami akan lihat perkembangannya sebelum ia dipamerkan,” katanya di sini semalam.

PENCARIAN DIBLOG INI

Arkib Blog

Anda juga perlu baca

Related Posts with Thumbnails

Pengikut

Test for your internet speed

Ads

Catatan Popular