Nuffnang Ads

SAJIAN KAMI

BERITA-BERITA KASUS JENAYAH SEKSUAL DAN BERITA-BERITA SEMASA..

Ahad, 30 Disember 2012

Malam Tahun Baru Banyak Digunakan Remaja Berbuat Seks Bebas

PALEMBANG -- Ketua Womens Crisis Center (WCC) Palembang, Yeni Roslaini Izi mengatakan, malam pergantian tahun dan hari valentine kerap digunakan pasangan remaja untuk melakukan hubungan seks bebas. Pria biasanya mengawali aksinya dengan rayuan dan janji untuk bertanggung jawab agar pasangannya yakin.

Ada juga pria yang merayu dengan meminta pembuktian cinta dan sayang dari sang kekasih. Biasanya, remaja yang larut dalam kemeriahan malam tahun baru dan hari valentin mau saja menuruti ajakan itu.

"Kami tidak pernah melihat hal itu atas dasar suka sama suka. Semuanya pasti ada latarbelakang. Bisa bujuk rayu, janji-janji manis, dan ancaman pemutusan hubungan pacaran. Tetapi kami tidak mencatat jumlah pasti pemerkosaan yang terjadi di malam tahun baru dan valentin," tegas Yeni,

Perbuatan itu juga tidak lepas dari lemahnya kontrol orangtua terhadap anak. Pengawasan ketat yang dilakukan sebelumnya diberikan pengecualian pulang malam di hari itu. Beberapa pria yang mengetahui peluang itu sengaja mengajak pasangannya menginap di hotel dengan alasan pulang kemalaman.

"Seharusnya, rayakanlah hari itu bersama keluarga. Wanita juga harus hati-hati, jangan mudah terpengaruh tawaran-tawaran yang mencurigakan," jelas Yeni.

Yeni meminta wanita harus berani mengatakan 'tidak' untuk setiap ajakan yang dapat merugikan. Perkataan itu tentunya harus selaras dengan sikap dan perilaku.

Dari beberapa kasus pemerkosaan dan pelecahan seksual yang didampingi WCC diketahui, banyak korban dibujuk rayu memanfaatkan jejaring sosial di internet. Bahkan ada juga korban pemerkosaan yang sebelumnya dibuat tidak sadar setelah minum es jeruk.

Hampir semua korban pemerkosaan yang didampingi WCC itu dilakukan oleh orang terdekat. Ada yang datang dari lingkungan keluarga, pacar, tetangga, dan teman orangtua.
"Kejadian itu disebabkan oleh kelakukan yang bejat. Korban yang kami dampingi itu rata-rata berusia 14-18 tahun. Usia yang dikategorikan masih labil, gampang dirayu dan diiming-imingi," kata Yeni.

Pasangan remaja bersekedudukan lahir anak

BATU PAHAT -  Satu pasangan mendakwa keengganan keluarga perempuan merestui keinginan mereka untuk berkahwin menyebabkan pasangan itu mengambil jalan songsang mengenepikan dosa dengan bersekedudukan sejak lebih setahun lalu hingga melahirkan seorang anak lelaki sedangkan mereka boleh menggunakan wali hakim berikutan berada di luar kawasan.

Malah, pasangan berkenaan bersekedudukan di rumah keluarga lelaki berusia lewat 20-an itu yang tinggal bersama bapa dan tiga anak angkat bapanya.

Kelakuan sumbang mereka terbongkar apabila penguatkuasa Jabatan Agama Johor (JAJ) Batu Pahat menyerbu rumah berkenaan di Punggor Rengit di sini, menerusi Ops Ambang Tahun Baru, jam 1.30 pagi, semalam.

Dalam serbuan itu, wanita berusia 20-an terbabit mendakwa bersekedudukan selepas buntu hubungan bersama teman lelakinya tidak direstui keluarga di Kemunting, Perak.

Menurut wanita itu, dia mengenali teman lelakinya empat tahun lalu dan sudah banyak kali memberitahu keluarganya di Perak, mereka mahu berkahwin.

Dia mendakwa keluarga enggan menerima teman lelakinya itu menyebabkan mereka tinggal bersama setahun lalu hingga melahirkan anak lelaki.

Bayi Patah tangan , badan lebam didera



Ran menunjukkan laporan polis dibuatnya. Gambar kecil, mangsa.




KUALA LUMPUR - Tangan kanannya patah manakala seluruh tubuh kecilnya dipenuhi kesan lebam dan berbirat. Itu penderitaan seorang bayi perempuan berusia setahun dipercayai akibat didera seorang bapa ayam di Lorong Haji Taib, di sini, sejak dua minggu lalu.

Mangsa dikatakan dipukul menggunakan penyangkut baju selain dipijak lelaki berusia lewat 30-an itu kerana kegagalan ibunya berusia 34 tahun untuk melacur seperti diarahkan. Malah, ibunya turut dipercayai dipukul lelaki berkenaan.

Kejadian menimpa bayi itu disedari bekas pengasuhnya selepas melawat mangsa di rumah berkenaan, jam 9 malam kelmarin.

Pengasuh itu yang mahu dikenali sebagai Ran, 35, berkata, selepas melihat kecederaan bayi itu, dia meminta supaya mangsa diserahkan kepadanya untuk dihantar ke hospital, namun bapa ayam itu tidak membenarkan sebaliknya menghalaunya.


Menurut Ran, dia merakamkan beberapa gambar menunjukkan kecederaan mangsa sebelum membuat laporan di Balai Polis Dang Wangi, di sini, untuk siasatan dan tindakan lanjut.(metro)

Siti Nurhaliza pengacara 'Siti Ooo...Som'



KUALA LUMPUR - Pernah mengacarakan program bual bicara berjudul Siti, kini penyanyi nombor satu negara, Datuk Siti Nurhaliza kembali menggalas tugas itu menerusi program berbentuk permainan yang berjudul 'Siti Ooo...Som'.

Walaupun berpengalaman dalam bidang pengacaraan, namun program kali ini memiliki cabarannya yang tersendiri dan bagaimanapun ia lebih santai berbanding program lalu.

"Sudah lama saya teringin untuk mengacarakan program seperti ini kerana dalam pada masa yang sama, saya juga boleh beriadah.

"Saya bersyukur kerana impian menjadi kenyataan dan mengharapkan program ini akan dapat diterima baik oleh penonton," katanya.

Lebih menarik, Siti akan dibantu oleh pengacara dan pelawak terkenal iaitu Nabil dan Shira sepanjang program 13 episod yang bakal ditayangkan bermula Januari ini.(sh)


Sabtu, 29 Disember 2012

Pasangan Video Bersetubuh Ditangkap

KEFAMENANU  - Video mesum mulai merambah ke daerah pelosok. Sebuah video asusila berdurasi 21 menit beredar di Kecamatan Noemuti, Kabupaten Timor Tengah Utara, NTT. Pemeran perempuan di video itu berinisial V, seorang ibu rumah tangga yang sudah bersuami serta beranak tiga. Sedangkan pemeran pria berinisial AS yang sudah beristri dan beranak dua. Kedua pasangan selingkuh ini adalah warga Kecamatan Noemuti, Kabupaten Timor Tengah Utara (TTU), Nusa Tenggara Timur.

Informasi yang dihimpun menyebutkan, video yang direkam dengan menggunakan kamera handphone tersebut telah beredar luas dan menghebohkan warga Noemuti. Video itu dibuat sekitar bulan April 2012 lalu dan baru beredar sepekan terakhir ini, sehingga warga sepakat melaporkan hal itu ke aparat desa.

Lalu Sabtu (24/12/2012) kemarin, kasus itu langsung dilaporkan ke Kepolisian Sektor (Polsek) Noemuti. "Video itu memang benar warga Desa Noebaun dan sudah beredar luas di Hp milik sebagian besar masyarakat. Dalam video itu ada tujuh adegan masing-masing berdurasi tiga menit," kata salah seorang warga Noebaun yang tak mau namanya diberitakan.

Mendapat laporan itu, aparat Polsek Noemuti pun mendatangi warga dan melakukan konfirmasi ke perangkat desa, kemudian melalui Sekretaris Desa Noebaun pun mendukung agar para pelaku di video asusila itu ditangkap.

Akhirnya, aparat Polsek Noemuti pun menangkap kedua pemeran video heboh tersebut. Kini kedua pelaku ditahan di Polsek Noemuti. Kasus ini kemudian dilimpahkan ke Polres TTU.

Terkait dengan informasi itu, Kepala Polsek Noemuti Iptu Damasius Wahang melalui pesan singkatnya membenarkan hal tersebut. Ia meminta Kompas.com untuk mengonfirmasi Polres TTU. "Kalau mau konfirmasi ke polres saja, kasus ini penanganannya sudah di polres," kata Wahang singkat.

Sementara itu, Kapolres TTU AKBP I Gede Mega Suparwitha kepada Kompas.com, Senin (24/12/2012) mengatakan, pihaknya berjanji akan memanggil sejumlah saksi terkait hal ini. "Ya, ada laporan dari warga soal video porno itu. Saat ini VR dan AS sudah ditahan polisi, soal siapa yang merekam dan siapa yang menyebarkan, polisi masih melakukan penyidikan lebih lanjut," kata Suparwitha.

Guru dan murid dipergoki telanjang di ruang kelas

TANGERANG -   Seorang guru dan siswinya dipergoki oleh warga dalam keadaan telanjang bersama di ruang kelas sebuah sekolah. Sebelumnya warga memang sudah mengintai ketika melihat keduanya menyelinap masuk malam-malam sekitar pukul 20.00.

Peristiwa itu terjadi di salah satu ruang kelas sebuah SDN di Larangan, Tangerang, Banten. Pria bernisial S (42) dan seorang siswinya berusia 14 tahun dilihat oleh seorang warga masuk ke gedung sekolah itu sekitar pukul 20.00. Warga yang curiga kemudian beramai-ramai masuk gedung SDN dan mendapatkan oknum guru ini bersama muridnya itu telanjang di ruang kelas.

”Saat digerebek warga, keduanya telanjang,”jelas Wisnu warga Larangan Selatan.  Di hadapan puluhan warga S mengakui telah berbuat mesum dengan siswi itu beberapa kali.

Warga Jalan Ceger,Jurangmangu, Kecamatan Pondok Aren ini digelandang ke Polsekta Ciledug. Kasus itu kemudian ditangani Kanit perlindungan perempuan dan anak (PPA) Polres Metro Tangerang.

Kepala SDN Larangan , Abdul Rohman menjelaskan S memang pernah menjadi guru honorer di sekolanhnya sejak tahun 2002. Ia menjadi guru  olah raga dan pramuka. Tapi sejak 23 Desember 2011 S dipecat jadi guru honorer karena dinilai tidak disiplin.

Kanit PPA Polres Metro Tangerang AKP Miarsih membenarkan pihaknya sedang memeriksa kasus S yang berbuat mesum dengan gadis di bawah umur.

“Tersangka mengakui berbuat layaknya suami istri dengan siswi itu atas dasar suka sama suka. Tersangka kami kenakan pasal 81 ayat 2 UU No.32 tahun 2002 tentang perlindungan anak dengan ancaman hukuman 15 tahun,” tegas Kanit PPA, AKP Miarsih seperti dilansir poskota.

Shanli mengaku foto bugil adalah dirinya


Shanli 'SPICY'


JAKARTA - Jagad hiburan kembali dihebohkan dengan foto nakal artis yang beredar luas di internet. Kali ini ada personel girlband SPICY, Shanli yang kedapatan berpose topless.

Saat dikonfirmasi, Shanli pun mengaku foto itu memang dirinya. Ia pun mengaku saat foto diambil ia tak mengenakan apa-apa di bagian dada. Namun lanjut Shanli, ia tak sedang bugil dan masih mengenakan celana.

"Lagian aku kan nggak bugil," aku Shanli saat berbincang dengan wartawan Sabtu, (29/12/2012).

Dalam foto tersebut, pelantun 'Ya Cuma Kamu' itu memang berpose topless sembari sedikit membelakangi kamera. Sebagian besar hanya punggung Shanli yang terlihat.

Shanli juga masih mengenakan celana jeans pendek. Ia pun juga mengaku tak risih dengan posenya itu.

"Nggak kan yang ambil juga temen aku sendiri, maklum kan model biasanya buka baju ya buka aja," terangnya.

Shanli yang tergabung dalam grup vokal SPICY memang tak canggung berpose seksi. SPICY sendiri merupakan kumpulan empat model majalah pria dewasa yang terjun ke dunia tarik suara.

Agnes Monica Bercelana Pendek

MAKASSAR - Dengan balutan dress orange menyala, Agnes Monica tampil di Makassar dengan mengenakan celana pendek.

Tampil atraktif di depan seribuan penonton, Agnes Monioa mampu membangkitkan antusiasme penonton saat tampil pada konser eksklusif di Phinisi Ball Room Grand Clarion Hotel Makassar Jumat (28/12/2012) malam.
Wartawan melaporkan, tampak di jajaran undanganVIP  para penonton dari kalangan aparat kepolisian termasuk istri Kapolda Sulsel, Irjen Pol Mudji Waluyo, serta istri dan anak-anaknya hingga pengusaha.

Seribuan pengunjung tak hentinya berteriak histeris dan secara spontan penonton mengikuti bait-bait syair yang dilantunkan Agnes Monica tanpa henti

Berfoto telanjang: Kanit Tipikor Dikurung 21 Hari


WAINGAPU - Kanit Tindak Pidana Korupsi (Tipikor) Polres Sumba Timur, Brigpol Aleksander M Talahitu S.H, divonis 21 hari kurungan di ruangan khusus alias sel.

Dalam sidang disiplin di Mapolres Sumba Timur, Jumat (28/12/2012), Brigpol Aleksander terbukti bersalah melakukan pelanggaran disiplin yakni tindakan pelecehan seksual terhadap Bunga salah satu pelajar di Kota Waingapu, pada Minggu (9/12/2012).

Sidang mulai digelar sekitar pukul 09.00 Wita hingga pukul 12.00 Wita menghadirkan para saksi dan pelaku.

Berdasarkan keterangan saksi-saksi dalam sidang tersebut, menyebutkan, pelaku mendatangi rumah orang tua korban pada Minggu (9/12/2012) sekitar pukul 19.00 Wita.

Saat berada di rumah orang tua korban, pelaku kemudian melakukan tindakan yang dinilai sebagai pelecehan seksual. Pasalnya, saat itu korban disuruh untuk menanggalkan seluruh pakaian agar difoto oleh pelaku di dalam kamar.

Usai mendengar keterangan dari para saksi dan pelaku sendiri, sidang disiplin yang dipimpin Kompol Sebasatian Siku didampingi AKP Surya Wiryawan dan Iptu David Anamehang, memvonis Brigpol Aleksander M Talahitu, SH, terbukti bersalah melakukan pelecehan seksual terhadap Bunga. Perbuatan pelaku dinilai merusak citra dan mencederai institusi kepolisian.

Untuk itu, pelaku dikenakan hukuman penundaan kenaikan pangkat selama satu periode. Selain itu ditempatkan di sel khusus selama 21 hari dan penundaan mengikuti pendidikan selama satu tahun. Hasil keputusan sidang disiplin tersebut diterima dan pelaku sendiri menyatakan siap untuk menjalaninya.

Sementara pihak keluarga korban, Abraham Djoh usai mengikuti sidang bersama Bunga, kepada wartawan, mengatakan, menerima hasil keputusan sidang disiplin tersebut. Selain itu, pihak keluarga sendiri sudah memaafkan perbuatan pelaku.

"Kita terima hasil keputusan sidang disiplin karena memang sebelumnya kita sudah berdamai," tandasnya.

Kapolres Sumba Timur, I Made Darmadi Giri, saat ditemui di ruang kerjanya, Jumat (28/12/2012) mengatakan, upaya penegakan hukum harus dijalankan secara professional.

"Kita kan professional saja, kalau memang dia sudah ditindak sesuai dengan sidang disiplin yang ada, memang sesuai dengan aturannya tetap akan ditindak," katanya.

5 penyakit berpotensi KLB di Sumut





MEDAN - Dinas Kesehatan Sumatera Utara mewaspadai sekurangnya lima penyakit yang selalu berpotensi kejadian luar biasa (KLB) di provinsi Sumut.

Plt Kabid Penanggulangan Masalah Kesehatan (PMK) Dinas Kesehatan Sumatera Utara, Sukarni SKM di Medan, mengatakan, KLB lima penyakit itu disebabkan perubahan cuaca maupun lainnya.

“Kelima penyakit tersebut antara lain yakni campak, rabies, DBD, flu burung dan difteri (infeksi akut pada pernapasan), juga malaria walaupun kasusnya termasuk jarang,” ujarnya hari ini.

Ia mengatakan suatu penyakit dikategorikan KLB apabila kasus yang terjadi melebihi dari keadaan biasa, seperti misalnya keracunan makanan. Misalnya adanya orang yang makan bersama dan sama-sama mengalami keracunan dan bisa meresahkan masyarakat.

Untuk kasus keracunan makanan ini, sepanjang tahun 2012 tercatat 331 kasus terjadi di Sumatera Utara dengan satu orang meninggal.

"Jadi KLB itu bila jumlah kasusnya melebihi dari kasus biasa, misalnya juga selama ini ada 25 orang yang kena diare, menjadi 50 orang, ini termasuk juga yang dinamakan KLB," katanya.

Disamping itu lanjut dia, satu penyakit bisa juga disebut KLB apabila di satu daerah sebelumnya tidak pernah terjadi kasus penyakit, namun tiba-tiba menjangkit tersebut seperti kasus flu burung.

"Artinya, kalau penyakit itu sebelumnya tidak pernah terjadi, namun tiba-tiba terjadi di suatu daerah, maka itu disebut KLB. Keracunan makanan secara massal juga dapat dikategorikan sebagai KLB," katanya. 

Mengenai penyakit campak, lanjut dia, sepanjang tahun 2012 ini terjadi 257 kasus di Sumatera Utara dengan satu orang meninggal, sementara penyakit diare terjadi sebanyak 257 kasus dan lima orang meninggal.

Pendukung Imam-Zain Kantongi Video Kecurangan Pilkada Bangkalan

SURABAYA - Massa pendukung Imam-Zain, pasangan nomor 1 yang dicoret KPUD dalam Pilkada Bangkalan mendatangi Mapolda Jatim. Puluhan orang ini kembali melaporkan dugaan kecurangan pelaksanaan pilkada yang digelar 12 Desember lalu.

Korlap dan orator aksi, Mathur Khusairi menjelaskan, kecurangan itu diduga dilakukan secara sistematis oleh struktur jajaran KPUD, PPK dan KPPS. Pasalnya, selain penutupan stiker pada gambar pasangan nomor satu (yang ditutup dengan stiker putusan PTUN dengan nomor salah), massa juga membawa hasil rekaman video amatir milik salah seorang warga Bangkalan.

Dalam rekaman video yang dibawa oleh massa, tampak petugas Linmas di TPS dan petugas KPPS, di salah satu TPS di kecamatan Tanah Merah mencoblos sendiri surat suara dalam jumlah banyak.

"Di video itu juga terlihat mereka memasukkan sendiri ke dalam kotak suara," kata Mathur.

Pada video berdurasi 56 detik itu tampak petugas Linmas memasukkan sekitar 10 surat suara yang dicoblos sendiri. Begitu pula yang dilakukan petugas KPPS yang memasukkan sekitar 20 surat suara yang juga dicoblos sendiri.

Hal itu dilakukan, lanjut Mathur, karena saat hari pencoblosan, sangat sedikit masyarakat yang hadir ke TPS.

"Bukti video ini hanya satu dari puluhan video kecurangan serupa yang terekam. Ada banyak rekaman kecurangan yang jauh lebih detil dari ini," tutup Mathur.

Massa ini bermaksud menyerahkan video amatir tersebut kepada pihak Polda Jatim. Bukti-bukti rekaman gambar dan suara tersebut rencananya juga akan dihadirkan dalam sidang gugatan Imam-Zain di Mahkamah Konstitusi pada 4 Januari 2013.

Rabu, 26 Disember 2012

Gadis 17 Tahun mengalami luka robek di bagian kelaminnya 'diperkosa'

MAJENE -  Seorang gadis berumur 17 tahun, sebut saja Melati, karyawan salah satu rumah makan di Kabupaten Majene, harus kehilangan keperawanannya, setelah diperkosa oleh kenalan barunya.

Tindak asusila ini terjadi pada Selasa, 9 Desember lalu. Namun, peristiwa ini baru diketahui oleh polisi setelah orangtua korban melapor ke Mapolsek Banggae, Kabupaten Majene.

Kapolsek Banggae, AKP Iskandaria, mengatakan, pihaknya sudah menangkap pelaku. Dalam kasus ini, ada dua pelaku yang diamankan, yakni JL dan SH, bersama barang bukti kendaraan roda empat jenis Xenia dengan nomor polisi DD 1068 IZ yang digunakan pelaku.

“Kedua pelaku tersebut, berhasil dibekuk ditempat yang berbeda, yakni di Lembang dan Kampung Baru hampir di waktu bersamaan sekitar pukul 12.00 Wita,” ujar Iskandaria, Minggu (23/12/2012).

Iskandaria menceritakan, awalnya, sekira pukul 24.00 Wita, pada Selasa, 9 Desember lalu, dua gadis remaja yakni Melati dan Mawar, dijemput oleh tiga pemuda dengan menggunakan mobil di tempat kosnya di daerah Saleppa, pusat kota Majene.

Ketika itu, mereka jalan menuju Pantai Wisata Barane. Tidak lama kemudian, mereka hendak keluar kota yakni wilayah Kecamatan Pamboang. Namun, dalam perjalanan, tepatnya di daerah Palipi soreang, lima kilometer dari Kota Majene, JL yang saat itu mengemudikan mobil tiba-tiba berhenti.

JL sebagai komando dari tiga pemuda itu kemudian menyuruh temannya, Sudirman turun dari mobil. Sementara, JL dan SH bersama dua gadis tetap berada di atas mobil.

“Di tempat itulah dua pemuda menjalankan aksinya dengan memaksa Melati dan Mawar mengikuti keinginan kedua pemuda untuk berhubungan terlarang dengan mematikan lampu dan menutup kaca jendela,” beber Kapolsek.

Kedua gadis remaja itu, lanjut Kapolsek, sudah dilakukan visum. Hasilnya, Melati mengalami luka robek di bagian kelaminnya.

Bekas anggota Ruffedge perkosa anak tiri

AMPANG - Seorang bekas anggota kumpulan Ruffedge hari ini didakwa merogol anak tirinya berumur 14 tahun, Februari lalu.

Lelaki berusia 37 tahun itu bagaimanapun mengaku tidak bersalah apabila tuduhan dibacakan di hadapan Hakim Mahkamah Sesyen, Roszianayati Ahmad.

Dia  yang memakai baju kemeja-T berwarna biru didakwa melakukan perbuatan berkenaan di sebuah rumah di Taman Gombak Jaya, jam 9 pagi pada 9 Februari lalu.

Bagi kesalahan itu, dia didakwa mengikut Seksyen 376 (2)(d) yang memperuntukkan hukuman penjara maksimum 30 tahun dan sebat, jika disabit kesalahan.

Timbalan Pendakwa Raya, Dalina Ali tidak menawarkan jaminan atas alasan tertuduh mempunyai hubungan kekeluargaan dengan mangsa.

Bagaimanapun, tertuduh yang tidak diwakili peguam merayu agar diberi jaminan kerana dia perlu menyara kedua anak kandungnya.

Roszianayati kemudian membenarkan tertuduh diikat jamin RM15,000 dengan seorang penjamin.

Mahkamah turut mengenakan syarat tambahan iaitu tertuduh tidak boleh tinggal serumah dengan mangsa dan tidak mengganggu mangsa.

"Tertuduh juga diarah melapor diri di balai polis berhampiran sebulan sekali dan menyerahkan pasport kepada mahkamah," katanya.

Mahkamah menetapkan 25 Januari depan sebagai sebutan semula kes.(sh)

Hijrah bukan sebab politik


Mohd Ali (kiri) berborak bersantai bersama pengerusi majlis yang dianjurkan oleh JKP Zon 3.

SELAYANG - Penghijrahan mendekatkan diri dengan agama menjadikan kehidupan Mohd Ali Ismail yang juga bekas vokalis XPDC kini lebih tenang bersama isteri dan anaknya.

Mohd Ali atau dikenali Ali XPDC mula berubah dan mendalami ilmu agama tahun lalu selepas mengambil kira faktor usia.

Beliau berkata, penerimaan dalam kalangan umum terdapat pro dan kontranya apabila ramai yang memuji tidak kurang mempertikai.

“Ramai beranggapan penghijrahan saya adalah  untuk mendapatkan publisiti dan populariti namun persepsi itu saya anggap sebagai ujian dalam melakukan perubahan.

“Niat berubah adalah disebabkan faktor usia dan tidak dipengaruhi oleh pihak lain dan tidak berhasrat menceburkan dalam politik,” katanya selepas menghadiri festival budaya bertemakan hibur dan didik di Selayang Baru, malam semalam.

Ditanya perkembangan semasa kariernya, Mohd Ali berkata, beliau kini bersikap lebih memilih membuat persembahan dalam majlis.

“Karier nyanyian masih diteruskan seperti biasa namun memilih lokasi dengan tidak lagi membuat persembahan di kelab malam dan jenis lagu disampaikan lebih bercorak ilmuwan.

“Lagu-lagu lama masih dinyanyikan mengikut permintaan tetapi fokus lebih kepada muzik keagamaan,” katanya.

Menurutnya, beliau merancang untuk menerbitkan sebuah album genre Islamik dengan niat berkongsi agama bersama peminat-peminat.

Mohd Ali yang hampir 20 tahun menceburi bidang nyanyian mengikut jejak langkah beberapa artis rock lain melakukan penghijrahan seperti Sham Kamikaze, Mel Wings, Rahmat Ekamatra dan Ejam Eye.(sh)

Persiapan kahwin Khairul Fahmi-Leuniey berjalan lancar

LEUNIEY sedang dirias inai oleh seorang jurusolek di Pasir Pekan, Tumpat semalam.

TUMPAT - Banjir yang melanda tiga negeri di Pantai Timur ketika ini tidak menjejaskan kerancakan persiapan perkahwinan penjaga gol bola sepak kebangsaan, Khairul Fahmi Che Mat dan Nur Eilunie Natasha Jaafar yang dijadualkan akan bernikah esok.

Eilunie atau Leuniey, 21, ketika ditemui di rumahnya di Pasir Pekan di sini memberitahu, semua persiapan untuk majlis tersebut berjalan lancar dan dia bersyukur kerana rumahnya tidak dinaiki air.

"Alhamdulillah, semua berjalan lancar dan sudah disiapkan, hanya tinggal pelamin yang akan dipasang malam ini (malam tadi). Risau juga musim hujan lebat macam ini.

"Pihak kami juga telah menunaikan solat hajat mendoakan agar segalanya berjalan sempurna dan cuaca baik pada hari perkahwinan nanti," katanya ketika ditemui di sini semalam.(Kosmo)

Selasa, 25 Disember 2012

Guru Kirim Video Lucah ke Muridnya


SAMPANG- Guru di salah satu SMP swasta di Kabupaten Sampang, Jawa Timur, F, kedapatan membagikan video porno kepada dua siswanya di sekolah. Tindakan "F" itu kontan menuai protes dari wali murid yang mendatangi Kantor Dinas Pendidikan Sampang.

Orang tua murid itu meminta Disdik Sampang segera memberikan sanksi tegas kepada "F" karena sudah menciderai citra sekolah di mana dia mengajar.

Yefi (40) salah satu wali murid mengatakan, "F" bukanlah seorang guru melainkan perusak moralitas pendidikan dan tidak layak berada di lembaga pendidikan. "Kami minta agar Disdik bertindak tegas karena ini sudah kelewatan," terangnya kepada Lukito, Kepala Bidang Tenaga Pendidik Disdik Pamekasan, Senin (19/11/2012) kemarin.

Ditambahkan Yepi, jika Disdik Sampang tidak cepat memberikan tindakan maka wali murid akan melaporkan "F" kepada Polres Sampang. "Kalau dalam jangka waktu seminggu belum ada tindakan, maka akan kami laporkan ke polisi dengan tuduhan penyebaran video porno," tandasnya.

Menanggapi hal itu, Lukito mengaku masih akan berkoordinasi dengan pimpinannya dan kepala sekolah yang bersangkutan. Pasalnya, lembaga pendidikan tempat  "F" mengajar merupakan lembaga swasta yang tidak ada kaitannya dengan Disdik secara langsung.

Terpisah, salah satu karyawan di SMP tempat "F" mengajar yang enggan disebut identitasnya membenarkan adanya penyebaran video porno itu, dengan cara ditransfer melalui telepon selular kepada dua siswa. Kejadian itu sudah berlangsung seminggu yang lalu.

Kesal: Belanja RM37,275 dapat nasi tomato



NASI putih yang dihidangkan kepada tetamu pada majlis perkahwinan anak Fauziah di Shah Alam pada 15 November lalu.



SHAH ALAM – Seorang ibu dan anak perempuannya kecewa apabila majlis perkahwinan yang diadakan di sebuah kelab di Seksyen U9 di sini pada 15 November lalu tidak menepati permintaan mereka.

Fauziah Osman, 53, mendakwa, perancangan yang diadakan sejak Julai bagi perkahwinan anaknya, Siti Mariam Roslan, 31, dengan Mohd. Zulhaidi Zakuan, 24, menjadi sia-sia apabila hidangan perkahwinan yang ditempah iaitu nasi Arab digantikan dengan nasi putih dan nasi tomato.

Lebih malang, kata Fauziah, pakej perkahwinan yang mencecah kos sebanyak RM37,275 itu tidak menyediakan kuantiti makanan yang mencukupi untuk 550 jemputan.

“Kami telah bersetuju untuk hidangan nasi Arab bersama dalca sayur, daging masak lada hitam, ayam goreng berempah dan air kordial seperti ketika uji rasa makanan pada 8 Julai lalu.

“Namun, kami kecewa apabila ketika majlis berlangsung pada pukul 8 malam, 15 November lalu, nasi Arab yang ditempah telah bertukar kepada nasi putih manakala katerer yang digunakan untuk menyediakan hidangan itu pula dikatakan bukan katerer ketika waktu uji rasa dahulu,” katanya ketika ditemui di kediaman mereka di Seksyen 13 di sini semalam.

Menurut Fauziah, dia terpaksa mendedahkan masalah tersebut kepada pihak media kerana usahanya untuk menuntut ganti rugi dengan pihak pengurusan kelab terbabit sebelum ini menemui jalan buntu.(kosmo)

Leuniey sendiri ada menjemput bapa kandung


LEUNIEY bakal bernikah dengan Khairul Fahmi pada Jumaat ini.

KOTA BHARU – ”Anak saya sendiri telah menjemput bapa kandungnya itu untuk menghadiri perkahwinan mereka.”

Demikian tegas Nor Laila Abu Bakar, 40, ibu kepada Nur Eilunie Natasha Nazri atau Leuniey, 21, yang akan melangsungkan perkahwinan dengan penjaga gol bola sepak kebangsaan, Khairul Fahmi Che Mat, 23, pada Jumaat ini.

“Sebelum ini, Leuniey ada ke rumah bapa kandungnya untuk menandatangani borang sebagai wali nikah dan ketika itu juga Leuniey telah menjemput bapa kandungnya itu turut hadir pada majlis pernikahannya.

“Saya tidak mahu mengulas panjang isu ini kerana ia lebih kepada isu dalaman keluarga,” tegas Nor Laila yang menafikan laporan sebuah akhbar semalam yang mendakwa bapa kandung Leuniey, Jaafar Mohamad terguris kerana tidak diundang ke majlis perkahwinan tersebut.(kosmo)

Fauzi tidak pernah menyesal sertai Pas

SHAH ALAM - Bekas Pengarah Jabatan Siasatan Bukit Aman, Datuk Fauzi Shaari menafikan ada mengeluarkan kenyataan mengatakan beliau menyesal menyertai Pas.

“Kenapa saya perlu menyesal bersama Pas. Saya sudah buat pilihan yang tepat. Kenapa masih ada yang pertikai dan ragu-ragu dengan tindakan saya ini.

“Saya rasa tindakan saya menyertai Pas membuatkan ada beberapa pihak tidak senang hati. Sebab itu mereka sengaja mencipta isu ini,” katanya, semalam.

Sebelum ini, terdapat mesej melalui khidmat pesanan ringkas (SMS), yang mendakwa Fauzi menyatakan penyesalannya menyertai Pas.

Mesej itu berbunyi: “Kalau saya tahu begini keadaan Pas taubat saya tidak akan menyertainya. Masuk Pas umpama masuk parti DAP. Belum apa-apa saya disuruh bersumpah baiah cerai isteri talak tiga jika saya tinggalkan Pas.”

Fauzi, yang bakal dicalonkan bertanding Parlimen Larut berkata, kenyataan itu tidak benar.

“Saya amat gembira dan bersyukur atas apa yang saya hadapi dan nikmati sejak bersama Pas,” katanya.(sh)

Suami Siti Fazurina Mohon Maaf

GEORGETOWN - “Saya memohon maaf kepada keluarga Fazurina dan memohon mereka merestui perkahwinan ini dan mendoakan kebahagiaan kami,” kata Muhammad Hykal Zulkifli, 31, suami kepada pelakon, Siti Fazurina Mohd Famir, 30, yang mencetuskan kontroversi apabila dikatakan berkahwin lari, minggu lalu.

Muhammad Hykal yang juga seorang usahawan berkata, dia percaya Fazurina adalah insan terbaik untuk menjadi teman hidupnya selepas tertarik dengan kelembutan, kecantikan dan sikap pandai menjaga hati sejak berkenalan, dua tahun lalu.
“Walaupun perkahwinan ini menjadi isu, saya berharap segala kemelut dapat diselesaikan secara baik. Saya berharap hubungan Fazurina dengan ibu dan keluarganya akan kembali baik,” katanya pada sidang media menjawab kontroversi tercetus di Hotel Sri Malaysia, Bayan Baru, Georgetown, semalam.

Turut hadir pada sidang akhbar itu, bapa Muhammad Hykal, Zulkifli Abu Bakar, 67, dan ibunya, Pauzi Abd Hamid, 59. Hadir sama, ibu Fazurina, Zubaidah Abu Bakar, 60, abang tiri Fazurina, Shahzuri Shaharudin, 36, serta dua adik Fazurina, Mohd Fauzi Mohd Famir, 24, dan Mohd Firdaus Mohd Famir, 22.

Keputusan muktamad Fazurina atau lebih mesra disapa Rina turut memohon supaya isu perkahwinan itu tidak lagi diperbesarkan. Rina juga memohon ampun dan maaf atas segala apa yang berlaku.

Pelakon drama bersiri Trilogi Cinta itu mendakwa, isu kahwin lari tidak timbul kerana perkahwinan mereka adalah sah di sisi agama dengan berwalikan bapa saudaranya, Mohamad Fami Freedam Shah di Masjid Jamek Sungai Pinang, Jelutong, di sini, pada jam 3.40 petang, Khamis lalu.

Rina berkata, biarpun majlis pernikahannya tidak dihadiri keluarga termasuk ibu dan adik -beradik lain akibat masalah keluarga yang berlarutan sekian lama, ramai sanak saudara-mara hadir membuat persiapan dan membantu mereka.
Rina berkata, dia terkilan dan kecewa apabila perkahwinan mereka dikecam ramai pihak termasuk keluarganya sendiri.

“Sebelum ini, saya pernah menemui ibu untuk berbincang, selain memohon restu untuk berkahwin sebaliknya ditolak.

Hati saya cukup terguris dengan apa yang terjadi kerana sebagai anak, saya pasti berharap perkahwinan ini direstui keluarga.

“Sebagai anak, saya tahu ibu kecil hati apabila saya bertindak begini, tetapi saya tidak mempunyai pilihan. Inilah keputusan muktamad dan tidak mungkin akan ditarik balik. Kami kini sah suami isteri kerana cinta, kasih dan sayang hanyalah untuk Hykal,” katanya.

Selepas berakhirnya sidang akhbar itu, media sempat merakamkan aksi Rina yang menangis memeluk ibunya sambil memohon maaf. Bagaimanapun, media gagal mendapatkan kenyataan daripada Zubaidah yang segera meninggalkan majlis.

Resepsi di Pearl Island bulan depan Rina berkata, dia tidak pernah terlintas untuk mencetuskan kontroversi sejak menjadi anak seni 10 tahun lalu. Rina berpendapat, sudah tiba masanya untuk mendirikan rumah tangga dan Allah menemukan jodoh dengan Hykal sebagai suami dan pelindung buat dirinya.

Dia berharap masalah itu tidak berpanjangan, selain memohon maaf kepada semua pihak termasuk keluarga, peminat dan media kerana terpaksa merahsiakan perkahwinan itu.

“Saya berharap semua mendoakan kebahagiaan kami berdua. Insya-Allah, majlis resepsi pihak perempuan akan diadakan di Pearl Island, Bayan Lepas pada 9 Februari depan,” katanya yang menerima mas kahwin sebanyak RM2,012 dan hantaran sebanyak RM30,000. (bh)

Isnin, 24 Disember 2012

Heboh! Beredar Video Mesum di Kefamenanu

KEFAMENANU--Sejak Sabtu (22/12/2012) malam, warga Kota Kefamenanu, Kabupaten Timor Tengah Utara (TTU), dikejutkan oleh beredarnya video mesum. Adegan layak sensor  ini diperankan oleh Ny. VR alias Bunga (35) dan SS (40) alias Dorus, warga Desa Noebaun, Kecamatan Noemuti.

Ny. Bunga telah bersuami dan memiliki tiga orang anak. Sedangkan Dorus juga telah beristri dan memiliki dua orang anak laki-laki. Yang sulung bersekolah di SLTA dan yang bungsu bersekolah di SLTP.

Adegan esek-esek itu dilakukan di kawasan hutan berlatarbelakangkan pepohonan lebat dan menghijau. Ada tujuh scene (adegan) masing-masing berdurasi 3 menit. Diduga adegan 'ukur badan' itu direkam menggunakan telepon genggam dan kini menyebar luas.

Pasangan artis porno ini sudah diamankan di Mapolres TTU, Sabtu malam kemarin. Herannya, Kasatreskrim Polres TTU, Iptu Ami M Yon Bulow, S.Ik, mengaku tidak mengetahui adanya kasus itu. Namun Kapolres TTU membenarkan.

"Memang benar ada kasus video mesum. Petugas sedang melakukan penyidikan," kata Kapolres TTU, AKBP I Gede Mega Suparwitha, melalui pesan singkatnya, Minggu (23/12/2012) malam.

Sekretaris Desa Noebaun, Agus Tho, belum berhasil dikonfirmasi terkait ulah dua warganya itu. Telepon genggamnya tidak aktif ketika dihubungi Minggu malam.

Informasi yang dihimpun Pos Kupang, adegan mesum itu direkam pada bulan April 2012 lalu. Namun video mesum berdurasi total 21 menit itu baru menyebar luas, menggemparkan warga Desa Noebaun dan sekitarnya, pekan lalu.

Kasus ini dilaporkan ke aparat desa lalu diteruskan ke polisi Sabtu malam. "Saya berharap agar polisi bertindak bijak. Menurut informasi, rekaman itu dilakukan Dorus tanpa diketahui dan disetujui Bunga. Jadi Dorus harus dimintai pertanggungjawaban secara penuh," jelas Direktur Lakmas NTT, Victor Manbait, S.H, Minggu malam.

Menurutnya, polisi juga harus menangkap orang yang menyebarkan video mesum itu. Ia mengungkapkan, ini kasus ketiga video mesum merebak di Kefamenanu. Sebelumnya kasus video mesum yang melibatkan ABG juga pernah menggemparkan tahun lalu. Dua tahun sebelumnya kasus video mesum diperankan oleh dua waria di Kefamenanu dengan lawan mainnya seorang pemuda tanggung dari Jalan Bajawa, Kota Kupang.

Nik Aziz batal nikahkan Khairul Fahmi Jumaat ini

SHAH ALAM - Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat tidak dapat menikahkan penjaga gol kebangsaan Khairul Fahmi Che Mat dengan gadis pilihannya, Nur Eilunie Natasha Nazri pada Jumaat ini ekoran urusan rasmi yang perlu hadiri.

Menerusi Facebook, Nik Aziz berkata, jemputan majlis nikah Apex-Nur Eilunie bertembung dengan Mesyuarat Lembaga Pengampunan Negeri bersama Sultan Kelantan pada hari yang sama.

"Susulan pertanyaan banyak pihak berkenaan dengan kesediaan Tuan Guru menjadi jurunikah perkahwinan penjaga gol bola sepak kebangsaan, Khairul Fahmi Che Mat Jumaat ini, adalah dimaklumkan bagi pihak Tuan Guru bahawa beliau tidak berkesempatan untuk memenuhi undangan keluarga pengantin kerana bertembung dengan Mesyuarat Lembaga Pengampunan Negeri 1/2012 bersama Sultan Kelantan pada hari yang sama," kata mesej dipetik daripada Facebook Nik Aziz.

Laman itu menambah, Nik Aziz  merakamkan setinggi-tinggi terima kasih atas kesudian pihak pengantin menjemput beliau untuk menjadi jurunikah.

"... bagaimanapun di dalam masa yang sama beliau memohon maaf kerana tidak dapat memenuhi undangan kerana pertembungan ini.

"Justeru, beliau terpaksa membatalkan kesudiannya yang telah dinyatakan di peringkat awal.

"Pihak Tuan Guru mendoakan agar saudara Khairul Fahmi Che Mat sentiasa diberkati perkahwinannya oleh ALLAH SWT dunia dan akhirat, Insya-ALLAH," katanya.

Laporan media 11 Disember menyebut bahawa Nik Aziz bersetuju menikahkan Apex dengan Nur Eilunie Jumaat ini.

Majlis akad nikah akan berlangsung di rumah keluarga Leuniey di Pasir Pekan, kira-kira jam 10 pagi.

Majlis persandingan sebelah perempuan pula bakal diadakan di Hotel Renaissance, Kota Bharu pada 30 Disember jam 8 malam yang berkonsepkan Melayu Kotemporari.

Persandingan sebelah lelaki pula akan berlangsung di kediaman Apex di Kampung Cherang, di sini bermula jam 1 tengah hari dengan bertemakan ala-kampung.

Sementara itu, pada 13 Januari depan majlis resepsi bagi meraikan rakan-rakan Apex  pula akan diadakan di Hotel Royale Bintang, Damansara dengan memilih konsep English Style.

Dekorasi dan pelamin di Hotel Royale Bintang itu mendapat sentuhan magis dari Ari Wedding Couture, Kuala Lumpur.

Fazurina nafi bernikah di Siam


FAZURINA dan Muhammad Hykal menunjukkan surat akuan pernikahan mereka di Pulau Pinang semalam.


GEORGE TOWN - Pelakon drama, Siti Fazurina Mohd. Famir yang lebih dikenali sebagai Nina menafikan dakwaan sesetengah pihak yang menyatakan dia 'kahwin lari' di Thailand dengan Muhammad Hykal Zulkifli setelah tidak mendapat restu keluarga.

Menurut Nina, 30, dia dan suaminya, Muhammad Hykal, 31, sebenarnya selamat melangsungkan majlis pernikahan di Masjid Jamek Sungai Pinang di sini pada 20 Disember lalu dan bukannya di negara jiran seperti yang digembar-gemburkan.

"Majlis pernikahan saya berlangsung secara sah dan saya tak sangka perkara ini boleh timbul apatah lagi membabitkan ahli keluarga saya sendiri.

"Saya sebenarnya banyak berkecil hati. Mereka tidak pernah merasai apa yang saya rasa. Kalau ahli keluarga saya dapat menerima Hykal perkara sebegini akan selesai.

"Kami berdua sudah lama merancang untuk berkahwin dan kali ini Tuhan telah memakbulkan doa kami. Hykal adalah pilihan terbaik untuk saya," katanya pada satu sidang akhbar yang diadakan di sebuah hotel di sini semalam.(kosmo)

Suami Siti Nurhaliza balik Jumaat ini

KUALA LUMPUR - DATUK Seri Khalid Mohamad Jiwa yang cedera dalam kemalangan jalan raya di Queenstown, New Zealand baru-baru ini dikatakan semakin pulih dan dijangka pulang ke tanah air, Jumaat ini.

Perkara itu dimaklumkan oleh anak lelakinya Mohd Asyraf, 20 dan Muhammad Aazief, 14 melalui laman mikro, Twitter milik mereka.

Asyraf memberitahu kepulangan mereka itu ketika menjawab pertanyaan rakan Twitternya.

“Setakat ini baik. Ayah semakin pulih. Rasanya akan pulang (ke Malaysia) pada 28 Disember ini. Tidak sabar menanti hari itu,” tulisnya sekitar jam 6. 25 petang, semalam.

Aazief juga menjawab pertanyaan rakan Twitter tentang kepulangannya ke tanah air dengan menulis, “kemungkinan pada 28 hari bulan.”

Dalam perkembangan lain, isteri Datuk K, penyanyi tersohor, Datuk Siti Nurhaliza turut berkongsi sekeping gambar yang menunjukkan karangan bunga  dan kad ucapan yang diterima daripada Yang di-Pertuan Agong dan Raja Permaisuri Agong.

Dalam ucapan ringkas itu, baginda mendoakan kesihatan Datuk K, “kepada yang berbahagia Datuk Seri Khalid Mohamad Jiwa, semoga sejahtera dan cepat sembuh.”(sh)

Gadis Digilir Dua Mahasiswa Usai Karaoke


PALEMBANG -Eko (21) dan Yusuf, keduanya tercatat sebagai mahasisiwa PTS di kawasan Plaju, Palembang kini diamankan polisi. Kedua mahasisiwa ini diduga telah melakukan pemerkosaan terhadap gadis berinisial KI (24) secara bergantian.

Yusuf dan Eko menggilir KI di rumah rekannya kawasan perumahan Kecamatan Talang Kelapa Kab Banyuasin, Senin (17/12/2012) pukul 04.30 WIB.

“Dia itu sendiri yang minta digauli, bukan dipaksa. Memang kami sebelumnya sempat karaoke dulu. Aku tidak mau nikahinya,” ujar Eko ketika diperiksa petugas penyidik di Unit PPA (Perlindungan Perempuan dan Anak) Polresta Palembang, Selasa (18/12/2012).

Sementara Yusuf mengakui, dirinya sama sekali tidak melakukan pemerkosaan. Perbuatan intim layaknya hubungan suami istri, dilakukan atas dasar suka sama suka.

“Memang malam itu kami ke tempat karaoke. Kemudian saya ajak istirahat ke rumah, diam. Waktu aku mengajaknya ke tempat tidur, dia mau dan tidak menolak. Sesudah itu Eko juga melakukannya,” ungkap Yusuf seraya mengatakan gadis yang sewaktu digaulinya sudah tidak perawan lagi.

Enam Kementerian paling malas di Indonesia

JAKARTA - Sekretariat Nasional (Seknas) Forum Indonesia untuk Transparasi Anggaran (FITRA) mencatat, ada enam kementerian 'pemalas' pada tahun 2012. Catatan Seknas FITRA tersebut berdasarkan laporan realisasi anggaran semester I atau sejak Januari hingga Juni 2012 terhadap kinerja anggaran kementerian pada tahun ini. Apa saja enam kementerian itu?

Koordinator Riset Seknas FITRA Maulana menyebutkan, enam kementerian tersebut adalah Kementerian Perumahan Rakyat, Kementerian Pemuda dan Olah Raga, Kementerian Energi dan Sumber Daya Mineral, Kementerian Negara Pembangunan Daerah Tertinggal, Kementerian Pariwisata dan Ekonomi Kreatif, serta Kementerian Koordinator Bidang Kesejahteraan Rakyat.

Keenam kementerian ini dinilai gagal merealisasikan target penyerapan anggaran. Hingga pertengahan tahun 2012, penyerapan anggaran masih di bawah 20 persen.

"Buruknya kinerja penyerapan anggaran kementerian tahun 2012 ini menjadi salah satu penyebab terulangnya kasus realisasi anggaran seperti tahun lalu. Hal ini mengindikasikan kinerja kementerian yang malas dalam merealisasikan program kegiatan yang disusunnya," kata Maulana, dalam jumpa pers di Kantor Seknas FITRA, Mampang Prapatan, Jakarta Selatan, hari ini.

Tidak terealisasinya penyerapan anggaran, menurut Maulana, memaksa Presiden untuk turun tangan dan membentuk Tim Evaluasi Percepatan dan Pengawasan Anggaran di bawah tiga lembaga yakni UKP4, Kementerian Keuangan, dan BPKP.

Namun, hal tersebut, menurutnya, tetap tidak mampu mendorong kementerian menyerap anggaran dengan baik. Sebaliknya, kata Maulana, patut dipertanyakan bagaimana bisa kementerian menghabiskan sisa anggaran yang mencapai ratusan triliun rupiah hanya waktu satu bulan, selama Desember ini.

"Meski instruksi (presiden) itu baik untuk menyerap anggaran, tetapi dengan dibentuk tim itu anggaran tetap tidak terserap dengan baik. Masih ada anggaran Rp 290 triliun yang belum direalisasikan," ujar Maulana.

Dengan sisa anggaran sebesar itu, apabila dihitung dengan sisa jumlah hari kerja yang efektif sejak tanggal 1 Desember hingga 15 Desember 2012, setiap harinya pemerintah perlu membelanjakan sebesar Rp 29 trilun rupiah.

"Sulit dibayangkan bagaimana menghabiskan anggaran sebesar itu dalam sehari agar dapat mencapai target realisasi anggaran," ungkap Maulana.

Ia menambahkan, data ini dikelola berdasarkan data Dirjen Perbendaharaan Kementerian Keuangan. Laporan itu menyebutkan, belanja pemerintah pusat hingga 30 November 2012 baru mencapai Rp 778,9 triliun atau 72,8 persen dari anggaran pemerintah pusat pada APBN Perubahan sebesar Rp 1.069,5 triliun.

"Data yang kita gunakan bukan sembarang, ini kita kelola dari rilis di Kementerian Keuangan, yang kemudian kita kelola agar masyarakat mampu mengerti," katanya.

Gara-gara Isu Daging Babi, Ribuan Pedagang Bakso di Semarang Bangkrut

Penggilingan daging bakso di Jl Suyudono Semarang


SEMARANG - Sebanyak 30 persen dari 3.200 pedagang bakso keliling di Semarang terpaksa pulang kampung akibat merebaknya isu bakso daging babi hutan. Hal tersebut diungkapkan oleh Ketua Asosiasi Pedagang Mi dan Bakso (Apmiso) Jateng, Lasiman.

"Setelah isu daging celeng merebak, masyarakat jadi ragu-ragu membeli. Akibatnya 30 persen pedagang keliling pulang," kata Lasiman usai acara Sosialisasi Pembuatan Bakso Sehat di depan tempat penggilingan daging, Jl Suyudono, Semarang, Senin (24/12/2012).

Ia menambahkan para pedagang bakso keliling sementara harus pulang kampung karena menurunnya pembelian akibat isu yang beredar sejak satu bulan lalu itu. Di kampung, lanjut Lasiman, para pedagang bakso keliling tidak bisa berbuat banyak dan berharap bisa kembali berdagang kembali.

"Mereka memilih pulang kampung. Mereka tidak cari jalan keluar, padahal anak istri butuh biaya. Kebanyakan dari Purwodadi," tandas Lasiman.

Salah seorang pengusaha bakso, Sugiyono (62) juga mengeluhkan isu bakso daging babi hutan karena omzetnya menurun hingga 30 persen. Menurut Sugiyono, efek dari isu tersebut adalah yang terbesar setelah sebelumnya menyebar isu bakso formalin, boraks dan daging anjing.

"Mulai isu bakso boraks, bakso werok (tikus), bakso anjing tidak sampai seperti ini. Bahkan harga daging sapi yang naik sudah bisa diatasi. Tapi gara-gara bakso daging babi hutan omzet menurun 30 persen," kata pria yang mempunyai tiga warung bakso di Semarang itu.

"Bahkan isu bakso daging babi hutan sampai dibahas pejabat-pejabat kayak membahas soal negara saja. Padahal itu cuma oknum, tidak semua," imbuhnya.

Menanggapi hal itu, Apmiso Jateng meyakinkan masyarakat bahwa pedagang bakso di Semarang dan Jawa Tengah tidak menggunakan daging babi maupun daging babi hutan dengan cara sosialisasi dan membagikan bakso gratis. Apmiso juga menunjukkan cara penggilingan bakso kepada masyarakat.

"Meski harga daging mencapai Rp 85 ribu per kilogram, kita melakukan modifikasi dengan mencampur 50 persen daging lokal dan 50 persen daging impor. Rasanya lebih enak," ujar Lasiman.

Cucu Kedua SBY Bernama Airlangga Satriadhi Yudhoyono

JAKARTA- Edhi Baskoro Yudhoyono atau yang akrab dipanggil Ibas memberikan anak pertamanya dengan nama Airlangga Satriadhi Yudhoyono.

Dalam jumpa persnya yang dihadiri tribunnews.com, Ibas mengumumkan nama untuk anaknya. Menurutnya nama adalah sebuah doa dari orangtua dan akan dibawa sampai kita hari akhir nanti.

"Tentunya kami berfikir dan ingin memberikan nama yang sesuai, yang tepat, yang pas untuk putra kami. Kita ketahui semua nama adalah doa, nama adalah sesuatu yang kemudian kita bawa hingga ujung akhir, oleh karena itu kami berikan nama Airlangga Satriadhi Yudhoyono," kata Ibas di Rumah Sakit Pondok Indah, Jakarta Selatan, Senin (24/12/2012).

Nama Airlangga diambil Ibas dari nama seorang tokoh pada masa lampau. Menurut Ibas, Airlangga adalah seorang pemimpin yang berjaya dimasanya, memiliki karakter yang baik, dan memiliki semangat juang yang tinggi.

Sementara, Satriadhi berasal dari kata-kata ksatria an Adhi artinya indah. Sebagai orang tua Ibas menginginkan Airlangga menjadi ksatria yang baik hati, ksatria yang tangguh, ksatria yang bisa berjuang di jalan yang benar dan diridhoi yang maha kuasa, serta jalan yang bersih.

Kemudian nama Yudhoyono memiliki arti memenangi, memerangi, atau menghadapi tantangan cobaan.

Dengan diberikan nama Yudhoyono Ibas berharap anaknyakelak bisa menghadapi seluruh tantangan dan cobaan dengan baik, serta bisa memberikan solusi dan manfaat pada seluruh masyarakat.

Resmi Menikah, Iqbal Pakula Beda 11 Tahun dengan Sang Istri


Iqbal dan istri (Mauludi)

JAKARTA -  Aktor Iqbal Pakula resmi menikah Handis Kardinah Reswari, sang kekasih pada hari ini, Minggu (23/12/2012). Ternyata pasangan tersebut mempunyai perbedaan usia yang sangat mencolok.

Berbeda usia hingga sebelas tahun rupanya tak jadi kendala bagi Iqbal dan Handis melangkah lebih jauh. "Kita beda sebelas tahun tapi berpikir untuk hubungan serius harus singkirkan ego masing-masing," kata Iqbal usai akad nikah, di Hotel Kartika Chandra, Jakarta Selatan, Minggu (23/12/2012).

Usia juga sepertinya memang bukan masalah bagi Handis sang istri. Handis menuturkan, sosok suami yang begitu matang justru membuatnya luluh dan yakin menempuh hidup baru dengan Iqbal yang kini berusia 35 tahun.

"Dia penyayang dan sifat kebapakan banget. Pengertian dan baik banget," tutur wanita berdarah Jakarta-Banjarmasin itu.

Bak gayung bersambut, Iqbal sendiri mengaku beruntung mendapatkan Handis yang berprofesi sebagai DJ. "Handis lebih dewasa dari umurnya. Perempuan yang cinta keluarga. Cocok lah," tandas bintang sinetron 'Cinta Fitri' itu.

Ahad, 23 Disember 2012

Gadis 14 tahun jual tubuh

BANGKA - Polisi Bangka kembali menemukan pekerja seks komersial (PSK) di bawah umur. Bunga (14) yang mengaku kegadisannya direnggut saat dibawa ke eks lokalisasi SG Merawang ternyata tidak benar. Ternyata Bunga telah menjadi PSK di salah satu kawasan di Jakarta.

Hal ini terungkap setelah pihak Unit Perlindungan Perempuan dan Anak (PPA) Polres Bangka memintai keterangan Bunga. Sejumlah fakta baru didapatkan bahwa Bunga juga mengetahui kalau dirinya ke Bangka untuk melayani pria hidung belang.

"Jadi walaupun masih dibawah umur namun Bunga ini sebelum ke Bangka sudah menjadi PSK di Jakarta," kata Kasat Reskrim AKP Setiadi seizin Kapolres Bangka AKBP Pipit Rismanto Senin (17/12/2012).

AKP Setiadi menambahkan walaupun saat ke Bangka Bunga melayani hidung belang tidak dipaksa namun pihaknya masih terus mendalami kasus tersebut. Salah satunya adalah mencari C yang merupakan pemilik wisma tempat Bunga ditampung. Berdasarkan keterangan keluarga C masih berada di Jakarta dan belum kembali.

"Tetap kita dalami dan jika didapati memang ada unsur pidananya maka akan terus berlanjut,' kata Setiadi.

Pesta: Peserta perempuan wajib memakai bikini.





PORT DICKSON - Sekumpulan muda-mudi dipercayai kebanyakannya Melayu dan beragama Islam tidak sempat berhibur dalam pesta liar di pantai Batu 2, berhampiran sebuah hotel, di sini, tengah malam kelmarin, apabila menyedari kehadiran polis.

Pesta itu dikatakan bermula seawal jam 6 petang kelmarin dan sepatutnya berakhir awal pagi, semalam, tetapi kumpulan seramai 30 orang itu bersurai secara berperingkat menjelang tengah malam.

Ketua Polis Daerah Port Dickson, Superintendan Abd Wahab Harun berkata, beliau difahamkan penganjur menyasarkan lebih 100 orang berusia 20 tahun sehingga 25 tahun hadir, namun mereka bersurai sebelum pihaknya mengadakan serbuan.

Beliau berkata, pada mulanya penganjur menyatakan mahu mengadakan parti hari jadi, namun pada saat akhir mereka menjual tiket pesta liar itu yang turut menyediakan persembahan muzik raggae dan juruhebah (DJ) popular.

“Mereka (penganjur) datang dari ibu kota dan hanya membuka keahlian untuk menyertai pesta ini kepada ahli yang mendaftar saja. Untuk menyertainya, penganjur mengenakan syarat peserta lelaki memakai seluar pendek, manakala perempuan memakai bikini.

Datuk K pulang 28 Disember

KUALA LUMPUR - Keadaan kesihatan Datuk Seri Khalid Muhamad Jiwa atau lebih dikenali Datuk K yang sebelum ini ditimpa kemalangan motosikal di New Zealand kini beransur pulih dan beliau dijangka dibenarkan pulang ke tanah air pada 28 Disember ini.

Perkara itu dinyatakan oleh anak ketiga Datuk K iaitu Asyraf Khalid, 20, yang kini berada di New Zealand dengan memberitahu berita tersebut melalui laman Twitter miliknya kira-kira pukul 6 petang waktu Malaysia semalam.

"Dad's getting better. Coming back on 28th, i think. Looking forward for that. (Ayah semakin pulih. Saya rasa, akan pulang pada 28 Disember ini. Tak sabar)," tulis Asyraf mengenai perkembangan terkini bapanya yang sedang dirawat di Hospital Southland, Invercargill, New Zealand.(kosmo)

4 rentung kemalangan bas-kereta di Kemaman

Empat sekeluarga (dari kiri) Sabirin Sulaiman, 50, Halina Saif @ Saib, 40, Siti Aisyah Sabirin, 14, dan Siti Khadijah Sabirin, 12, maut dalam kemalangan jalan raya.


KEMAMAN - Empat dari satu keluarga rentung dalam kemalangan membabitkan sebuah kereta dan bas ekspres di Kemasik di sini kira-kira jam 1 pagi tadi.

Kesemua empat mangsa yang rentung merupakan pemandu kereta dan tiga penumpangnya. Mereka dalam perjalanan ke arah Dungun.

Pemandu yang terbunuh dikenali sebagai Sabiren Sulaiman, 45; dari Batu Pahat, Johor; isterinya, Halina Said, 40; dan dua anak mereka Siti Khalijah, 12 dan Siti Aishah.

Mohd Sabiren merupakan seorang guru.

Dalam pada itu, Ketua Polis Terengganu Datuk Jamshah Mustapa dipetik Bernama berkata, dalam kejadian kira-kira pukul 1.30 pagi, keempat-empat beranak itu terperangkap di dalam kereta Kia Sephia yang mereka naiki, mengakibatkan kereta itu terbakar dan seterusnya membakar bas ekspres terbabit yang dinaiki lapan penumpang.

Katanya, kemalangan itu dipercayai berlaku apabila kereta yang dinaiki keluarga terbabit dari arah Kuantan menghala ke Dungun dipercayai hilang kawalan sebelum memasuki laluan bertentangan dan merempuh bas berkenaan.

Beliau berkata, kereta itu bertembung dengan bas ekspres dari Kota Baharu, Kelantan menuju ke Melaka sebelum kereta itu diseret bas ekspres kira-kira 30 meter sehingga ke kaki lima jalan.

"Pertembungan itu mengakibatkan kereta yang dinaiki keluarga malang itu terbakar sebelum api menyambar dan membakar hampir keseluruhan bas ekspres," katanya ketika ditemui di tempat kejadian.

Empat beranak itu dalam perjalanan pulang dari Kuala Lumpur ke Dungun selepas menghantar anaknya menyertai pertandingan catur.

Beliau berkata Mohd Sabirin merupakan seorang guru bahasa Jepun dan mengajar di Sekolah Menengah Tengku Intan Zaharah, Dungun dan keluarga itu tinggal di Jalan Tok Mudim, Batu 5 Dungun.(sh)

Tarikh dan lokasi majlis kahwin rahsia kata Ummi Hafilda

KUALA LUMPUR - Ummi Hafilda, 45 dikhabarkan bakal berkahwin dengan lelaki pilihannya, seorang pakar terapi kecantikan, Dr Zaman Khan, 33.

Namun katanya, tarikh dan lokasi perkahwinan terpaksa dirahsiakan atas faktor keselamatan.

“Dalam waktu terdekat ini saya akan melangsungkan majlis perkahwinan. Tarikh dan tempat sudah ditetapkan. Mungkin dalam dua atau tiga minggu lagi.

“Tetapi saya terpaksa merahsiakannya buat masa sekarang atas faktor keselamatan, memandangkan saya ada ramai musuh politik,” katanya ketika dihubungi.

Ummi Hafilda yang tidak menyangka perkenalan singkat dengan lelaki kelahiran Pakistan itu sampai ke tahap merancang perkahwinan.

Jatuh cinta pandang pertama membuatkan Dr Zaman Khan tidak teragak-agak melahirkan hasrat untuk menyunting Ummi meskipun beliau menolak berkali-kali atas faktor usia.

“Bagi saya, perkahwinan ini terlalu awal, tetapi dia berjaya meyakinkan ibu saya, malah dia mengambil berat terhadap ibu saya. Ini yang menyentuh hati saya.(sh)

Sabtu, 22 Disember 2012

Ummi Hafilda dan Zaman Khan bakal ke jenjang pelamin

KUALA LUMPUR - Pakar terapi kecantikan, Dr. Zaman Khan menjadi pilihan ahli perniagaan, Ummi Hafilda Ali untuk dijadikan suami.

Ummi Hafilda, 45, berkata, majlis perkahwinan beliau dan Zaman, 33, berasal dari Pakistan akan diadakan dalam masa terdekat ini dan bakal dihadiri pembesar-pembesar negara.

"Terdapat dua perkara yang membuatkan saya tertarik kepada Zaman iaitu beliau seorang yang amat amanah dalam menjaga keluarganya dengan penuh kasih sayang. Menjadi anak sulung kepada tujuh adik-beradik, beliau tidak pernah melupakan tanggungjawab terhadap ibu dan adik-adiknya.

"Kedua, beliau sentiasa menjaga hubungannya dengan Allah SWT. Beliau amat menjaga solatnya. Sunah Rasulullah SAW juga meminta umat baginda mencari suami yang mempunyai rupa, pegangan agama kukuh, berilmu dan berharta," kata Ummi Hafilda. (utusan)

Gadis tahun 6, koyakan kemaluan diperkosa 'ustaz'

ALOR SETAR – Seorang murid perempuan tahun enam di sini trauma selepas menjadi mangsa nafsu serakah bomoh bergelar ‘ustaz’ apabila dipercayai dirogol berulang kali dalam kejadian berasingan di Taman PKNK.

Lelaki berusia 64 tahun itu dikatakan mengambil kesempatan melampiaskan nafsu selepas mangsa ditinggalkan ibunya kepada ‘ustaz’ berkenaan di rumah itu untuk sesi rawatan pada waktu pagi sebelum menjemputnya pada waktu tengah hari.

Ibunya, Asmah, 47, (bukan nama sebenar) berkata, dia tidak menyangka anaknya menjadi mangsa nafsu serakah lelaki itu kerana beranggapan lelaki itu akan cuba membantu anaknya yang didakwanya mempunyai sejenis penyakit dalam badan.

Katanya, dia hanya dapat tahu perkara itu selepas anaknya menceritakan peristiwa hitam itu kepada sepupunya sebelum diberitahu kakaknya.

“Masa itu saya nak buat rawatan kepada mak sebab badan dia sering gatal. Selepas dapatkan rawatan, penyakit mak pulih. Pada masa sama, lelaki itu turut memberitahu anak saya alami sejenis penyakit dalam badan dan perlu rawatan secepat mungkin.

“Saya memang tidak sangka lelaki itu tergamak buat macam ini kepada anak saya sebab saya beranggapan dia akan tolong anak saya betul-betul. Boleh dikatakan selang sehari saya dapatkan khidmat daripada lelaki itu untuk ubati penyakit anak,” katanya.

Menurutnya, lelaki itu mendakwa anaknya perlu dimasukkan ke dalam sebuah bilik tanpa teman untuk elak gangguan semasa sesi rawatan.

“Percaya dengan kata-kata itu, saya pun tunggu di ruang tamu. Selepas sesi rawatan, 'ustaz' itu memaklumkan anak saya mempunyai penyakit misteri, iaitu terdapat batu dalam badannya dan perlu dikeluarkan melalui kemaluan.

“Pada suatu hari, dia sekali lagi minta saya hantar anak ke rumahnya untuk selesaikan rawatan sepenuhnya. Kemudian, saya hantar anak ke rumah lelaki itu sambil ditemani sepupunya,  namun lelaki itu menghalau kami pulang kerana membawa teman. Dakwanya kalau bawa teman rawatan tidak boleh dilakukan.

“Bagaimanapun, selang dua minggu kemudian, lelaki itu menghubungi saya dan meminta anak saya datang ke rumah itu secepat mungkin untuk menyelesaikan penyakitnya dan dibenarkan bawa teman. Saya pun tinggalkan anak dan anak saudara yang berumur 16 tahun di rumah itu sebelum menjemput mereka pada waktu tengah hari selepas selesai waktu bekerja,” katanya.

Asmah berkata, dia tidak sangka peristiwa hitam itu akan berlaku setelah anaknya memaklumkan dirinya dirogol lelaki itu sementara anak saudaranya pula dicabul kemaluannya sepanjang berada di rumah itu.

“Selepas mengetahui perkara itu, saya bawa anak dan anak saudara ke Hospital Sultanah Bahiyah, di sini untuk mendapatkan rawatan dan pemeriksaan. Doktor yang merawat turut mengesahkan bahawa terdapat kesan koyakan pada kemaluannya.

“Saya tidak puas hati dengan perbuatan lelaki itu dan membuat laporan polis di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kota Setar supaya anak saya mendapat pembelaan sewajarnya,” katanya.

Asmah turut merayu polis bertindak segera kerana laporan sudah dibuat sejak tahun lalu.

Anne Ngasri Sah Isteri Sumali

MOHD. Sumali (kiri) mencium dahi isterinya, Anne bagi membatalkan air sembahyang selepas majlis pernikahan mereka di Pontian, Johor semalam.

PONTIAN – Pelakon Anne Ngasri akhirnya sah menjadi isteri kepada Setiausaha Kerja Pemuda UMNO, Mohd. Sumali Reduan dalam satu majlis yang diadakan di Homestay Citra, Kampung Parit Pinang, Benut di sini semalam.

Dengan mas kahwin sebanyak RM22.50 dan seutas gelang tangan emas, pasangan tersebut selamat diijabkabulkan oleh Kadi Daerah Segamat, Abdul Mutalib Abdul Rahim tepat pukul 11.10 pagi semalam.

Mohd. Sumali, 40, yang telah menduda sejak tiga tahun lalu sebelum ini sah bergelar suami kepada Anne atau nama sebenarnya Naszriah Ngasri, 26, dengan sekali lafaz sahaja.

Pada majlis itu, pengantin bertukar-tukar hantaran iaitu lima dulang daripada Mohd. Sumali dan Anne juga membalas dengan lima dulang hantaran. Wang hantaran pula berjumlah RM11, 111.11.

“Syukur Alhamdulillah kerana penantian saya selama tiga tahun berakhir apabila saya ditemukan dengan lelaki yang terbaik iaitu Sumali yang sudah sah menjadi suami saya," kata Anne. Sebelum ini, selain pernah menjalinkan hubungan cinta dengan penyanyi kelahiran Singapura, Aliff Aziz, pelakon berkenaan juga pernah mendirikan rumah tangga dengan Abdul Wafi Hassan pada 2006, namun kedua-duanya bercerai empat tahun kemudian.

Sepanjang berkahwin mereka dikurniakan tiga orang anak iaitu Abdul Warits, 6, Abdul Wafri, 4, dan Nazhara Afroza, 1.(kosmo)

Jumaat, 21 Disember 2012

Polisi yang Meminta Siswa SMK Lepas Baju Bukan Brigadir Aleksander



WAINGAPU- Oknum polisi yang diduga melakukan tindakan pelecehan dengan cara memaksa seorang siswi SMK berpose bugil di kediamannya di Kecamatan Kambera, Kabupaten Sumba Timur, ternyata bukan Brigadir Aleksander Mandala, melainkan Brigpol Aleksander MT yang menjabat sebagai Kanit Tipikor Polres Sumba Timur (Sumtim).

Demikian ditegaskan Kepala Kepolisian Resort (Kapolres) Sumba Timur, I Made Darmadi Giri, melalui Kasubag Humas Polres setempat, Muhamad Benge, saat dikonfirmasi Pos-Kupang.Com (grup Tribunnews.com)di ruang kerjanya, Rabu (12/12/2012). Penegasan ini sekaligus mengklarifikasi pemberitaan Pos-Kupang.Com edisi Rabu (12/12/2012) berjudul, "Polisi Paksa Siswa SMK Pose Bugil."

Muhamad menjelaskan, nama lengkap Kanit Tipikor Polres Sumtim yang diduga melakukan tindak pelecehan terhadap siswa SMK itu adalah Brigpol Aleks MT, S.H, bukan Brigpol Aleks Mandala, S.H.

"Sesuai aturan kita menggunakan hak jawab untuk meminta klarifikasi karena terdapat kesalahan penulisan nama," ujar Muhamad. Hadir saat itu juga Briptu Aleksander Mandala.

Menurutnya, kesalahan penulisan nama dalam berita tersebut merugikan pribadi. Atas kesalahan tersebut, pihaknya meminta kepada Pos-Kupang.Com untuk memberikan klarifikasi.

"Saya sendiri belum lihat koran Pos-Kupang.Com, tapi ada keluarga dari Kupang yang kasih tahu dan sudah fax ke sini. Saya minta untuk diklarifikasi besok (Kamis,13/12/2012, Red)," pintanya.

Saat itu, Pos-Kupang.Com juga menyampaikan permohonan maaf kepada Polres Sumtim khususnya kepada Brigpol Aleksander Mandala.

"Saya minta maaf karena sudah melakukan kesalahan. Edisi berikutnya hal itu akan diklarifikasikan," kata Jhon, wartawan Pos Kupang di Sumba Timur.

Gempar VCD 'seks' libatkan Speaker Dun


IPOH - Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Perak khususnya wakil rakyat Pakatan Rakyat (PR) gempar menerima sampul surat mengandungi dan cakera padat video (VCD) didakwa memaparkan Speakar Dun, Datuk R Ganesan bersama seorang wanita dalam aksi yang mengaibkan.

Adun Tronoh, V. Sivakumar berkata, sampul berkenaan turut mengandungi helaian kertas bertarikh 27 Julai 2012 yang memaparkan laman portal berita berhubung isu skandal seks MIC melibatkan Ganesan.

Menurutnya, sampul surat berkenaan turut diterima Adun Buntong, A. Sivasubramaniam dan ia turut mengandungi VCD serta helaian laman portal yang memaparkan isu skandal seks yang sama.

“Kami agak terkejut setelah menerima sampul surat yang berisi kandungan sedemikian. Apatah lagi, ia diterima ketika sidang dewan sedang berjalan.

“Bagaimanapun, demi menjada nama baik Dewan yang mulia ini kami daripada pihak pembangkang mengambil keputusan untuk menyerahkan sampul berkenaan kepada pihak polis untuk siasatan lanjut,” katanya pada sidang media hari ini.

Sivakumar dan beberapa barisan pimpinan PR Negeri kemudiannya membuat laporan polis di Ibu Pejabat Polis Daerah Ipoh berhubung perkara berkenaan selepas itu.

Dalam pada itu, Ganesan menafikan terlibat dalam aksi yang didakwa dipaparkan dalam VCD itu.(sh)

Katanya, dakwaan itu bertujuan mengaibkan kedudukan beliau sebagai Speaker Dun.

Datuk K mula pulih

GAMBAR terbaharu dalam laman Twitter Siti Nurhaliza menunjukkan jambangan bunga dengan mesej agar Datuk K cepat sembuh.

KUALA LUMPUR – Selepas empat hari menjalani pembedahan, suami penyanyi terkenal Datuk Siti Nurhaliza, Datuk Seri Khalid Mohamad Jiwa atau lebih terkenal dengan panggilan Datuk K kini sudah boleh berjalan di sekitar wad Hospital Southland, Invercargill di New Zealand tempat beliau menjalani pembedahan.

Perkara tersebut dimaklumkan oleh anak keempat Datuk K, Muhammad Aazief, 14, dalam laman Twitternya semalam.

Dalam laman Twitter berkenaan Aazief berasa gembira apabila mendapati ayahnya itu sudah boleh berjalan sedikit demi sedikit.

“Papa beransur-ansur dapat berjalan semula,” tulis Aazief dalam laman Twitter miliknya itu lebih kurang pukul 1 petang waktu New Zealand (pukul 5 petang waktu Malaysia).(kosmo)

Santi dan Yanti Diperkosa Sebelum Dibunuh,

BANGKA - Santi dan Yanti yang merupakan bibi dan ponakan asal Jawa Barat yang ditemukan tewas mengambang di Kolong Parit II Belinyu ternyata korban perkosaan dan pembunuhan.

Setelah dicurigai sebagai korban pembunuhan dan pemerkosaan dilakukan otopsi terhadap jenazah keduanya beberapa waktu lalu.

Hasil otopsi yang dilakukan oleh Tim Labfor Polda Sumel, Dokkes Polda Babel dan Sat Reskrim Polres Bangka memastikan dari tubuh kedua korban ditemukan sejumlah tanda penganiayaan. Selain itu juga ditemukan tanda-tanda bekas persetubuhan yang dibuktikan adanya sisa-sisa dialat kelamin keduanya.

"Benar dari tubuh keduanya ada tanda penganiayaan dan ada bekas persetubuhan," kata Kasat Reskrim Polres Bangka AKP Setiadi seizin Kapolres Bangka AKBP Pipit Rismanto Senin (17/12/2012) di ruang kerjanya.

Akhirnya pada 29 November lalu Polisi melakukan otopsi terhadap jenazah Santi dan Yanti. Makam Yanti dikubur di kawasan TPU Riding Panjang Belinyu, sementara makam Santi yang masih duduk di bangku SMA dimakamkan di kawasan TPU Berok Belinyu.

Setelah memastikan adanya tanda-tanda penganiayan dan persetubuhan di tubuh kedua korban diduga kuat keduanya diperkosa terlebih dahulu sebelum dibunuh oleh para pelaku.

"Diduga diperkosa dahulu baru di bunuh namun untuk penyebab kematiannya keduanya selain akibat pukulan benda tumpul juga akibat kehabisan oksigen," kata Kasat Reskrim Polres Bangka AKP Setiadi Senin (17/12/2012).

Saat ini satu tersangka telah ditangkap oleh polisi. Setiadi mengatakan pihaknya saat ini masih memburu 3 pelaku lainnya yang diduga kuat ikut terlibat dalam kasus pemerkosaan yang diakhiri dengan pembunuhan Santi dan Yanti.

Ibu tunggal jadi wanita simpanan 11 tahun


SHAH ALAM -Tidak mahu terus bergelumang dengan dosa, seorang ibu tunggal tiga anak yang menjadi wanita simpanan seorang pegawai kerajaan selama hampir 11 tahun, rela berdepan hukuman apabila menyerah diri di Jabatan Agama Islam Selangor (Jais), di sini, kelmarin.

Wanita berusia 40-an itu mengaku sudah empat kali menggugurkan kandungan hasil hubungan haram itu, namun kini insaf selepas menyedari kekasih gelapnya itu hanya menjadikannya alat pemuas nafsu.

Malah, dia yang mahu dikenali sebagai Ros berkata, lelaki itu sering memukulnya hingga hidungnya patah akibat dipijak dan wangnya juga dikikis sehingga puluhan ribu ringgit termasuk untuk membeli kereta.

Menurut Ros, penyesalannya semakin mendalam selepas anak lelaki yang berusia 10 tahun mengetahui perhubungan terlarangnya itu dan menasihatkannya meninggalkan lelaki terbabit.

“Tambahan pula, kini lelaki itu sudah meninggalkan saya dan menjalin hubungan dengan perempuan lain. Jadi, terbukti dia bukan mahu menjadikan saya isteri keduanya seperti dijanjikan.(metro)

Buaya ancam penduduk Taman Semariang Aman

KUCHING – Seramai 2,000 penduduk di Taman Semariang Aman di sini hidup dalam ketakutan berikutan tiga ekor buaya tembaga kerap muncul di Sungai Lubak Bodoh di sini sejak seminggu.

Meskipun tiada kes serangan reptilia lebih empat meter itu terhadap masyarakat setempat setakat ini namun kehadiran haiwan itu tetap menjadi ancaman.

Seorang penduduk yang mahu dikenali sebagai Dendy, 44, berkata, dia sering melihat kelibat sang bedal itu ‘bermain-main’ di tepi sungai berkenaan terutamanya ketika air pasang dan surut.

Lebih menarik, ceritanya, dia pernah ternampak seekor buaya melompat keluar dari permukaan sungai ketika cuba memakan umpan daging yang diikat oleh pemancing pada sebatang kayu.

“Saya tidak menjangkakan perkara seperti ini berlaku. Pada mula saya tidak dapat percaya namun buaya itu berada begitu hampir dengan saya.

“Jadi, apa yang kita bimbang adalah keselamatan kaki pancing dan kanak-kanak yang gemar memancing di tepi sungai berkenaan khususnya pada musim cuti sekolah ini,” katanya di sini semalam.(kosmo)

ND Lala larang Shila komen isu peribadi

KUALA LUMPUR - Susulan cerita yang mengaitkan hal peribadi Shila Amzah dengan pelakon, Sharnaaz Ahmad, bapanya tampil mengeluarkan kenyataan di fanpage atas nama ‘Shylla’, semalam.

ND Lala atau nama sebenarnya Amir Amzah tidak mahu Juara Asian Wave itu memberi sebarang kenyataan berhubung berita kurang sedap itu.

“Saya tidak mahu Shila memberi apa-apa ulasan buat masa ini. Saya melihat, memberi tumpuan untuk mengangkat nama baik negara adalah lebih penting dan berfaedah daripada memberi tumpuan terhadap hal yang bersifat peribadi.

“Sila beri tumpuan dan buat persiapan yang rapi untuk ke Miami, Amerika Syarikat,” katanya.

ND Lala memberitahu, Shila dicalonkan dalam dua kategori persaingan World Music Awards 2012 iaitu Artis Wanita Terbaik Dunia dan Penghibur Terbaik Dunia 2012 yang bersaing dengan penyanyi antarabangsa lain seperti Beyonce, Jennifer Lopez, Jason Mraz dan Jay Chou.

“Ini merupakan sejarah dan pengiktirafan bagi negara dan industri muzik kita di mata dunia,” katanya.

Dalam pada itu, ND Lala berpendapat perkongsian hal peribadi adalah tidak wajar.

Pada malam Anugerah Planet Muzik 2012 itu, Shila sempat bergurau mengatakan Sharnaaz merajuk berikutan dirinya berduet dengan penyanyi Singapura, Taufik Batisah.(sh)

Isu Julia Perez: NSK patut dihukum - Seniman


Julia Perez

KUALA LUMUR - Nusantara Seni Karya Sdn Bhd (NSK) menjelaskan kedatangan Julia Perez ke Pulau Pinang hanya untuk berbincang tentang karakternya bukan berlakon tetapi sebaliknya penggambaran dijalankan tanpa pengetahuan pengurusan NSK.

“Bila mereka dah jelaskan macam itu, yang salah tetap salah. Kalau sudah minta maaf, salahlah maksudnya.

“Jadi, kalau dah salah, mesti kena hukuman. Apa guna penguatkuasaan undang-undang?” kata Zed Zaidi kepada wartawan.

Zed Zaidi juga menjelaskan bahawa pihak penerbit sudah membelakangkan Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia (Finas) dan Persatuan Seniman.

 “Sepatutnya, mereka perlu mendapatkan kelulusan Finas terlebih dahulu dan mendaftar artis mereka di bawah Seniman, kemudian baru dapatkan kelulusan Puspal,” katanya yang bertegas Julia Perez masih belum berdaftar dengan Seniman sehingga hari ini.

Tambahnya, “baru mohon, belum lulus tetapi sudah menjalankan penggambaran,dalam hal ini,  jelaslah Julia Perez menyalah gunakan pas lawatan sosialnya.”

Sehubungan itu, beliau mengingatkan pihak bertanggungjawab agar tidak menutup mata terhadap perkara-perkara seperti ini.

“Pihak bertanggungjawab, silalah ambil tindakan. Jangan kerana dia artis, tak boleh kena hukum. Artis manusia juga,” katanya yang tidak teragak-agak ‘membuat bising’ jika perkara sama berulang lagi.

“Jika sabit kesalahan, pihak terbabit boleh dikenakan hukuman penjara tidak lebih daripada enam bulan atau denda tidak lebih RM1,000 atau kedua-duanya sekali, di bawah Seksyen 39(b) Peraturan Imigresen 1993.

“Finas juga boleh merampas semua peralatan penggambaran,” jelasnya.(sh)

Rabu, 19 Disember 2012

Hasil Jaja Diri Buat Pasang Kawat Gigi




BANGKA -- Ditemui di Polres Bangka Senin (17/12/2012) Bunga (14) yang terus tertunduk dan tidak menangis seperti sebelumnya.

Bunga mengaku tergiur ikut ke Bangka bersama C pemilik wisma, karena uang yang didapat lebih besar saat di Jakarta. Jika di Jakarta sekali melayani pria hidung belang dirinya hanya mendapatkan uang Rp 50.000. Sementara di eks lokalisasi SG sekali melayani mendapatkan uang di atas Rp 100.000 hanya dari tips pelanggan.

Sejak datang ke komplek SG Minggu (9/12/2012) hingga diamankan polisi ia telah melayani 10 pria hidung belang. Bunga pun langsung berbelanja keperluannya bahkan memasang kawat gigi seharga Rp 600 ribu.

"Hasilnya lumayan selain bisa beli pakaian juga pasang kawat gigi," kata Bunga.

Bunga menceritakan awalnya menjual diri di Jakarta dengan sistem freelane. Namun kemudian bergabung dengan salah satu kafe dilokalisasi di Jakarta. Hal ini dilakukan karena kedua orangtuanya sudah bercerai dan tinggal bersama neneknya. Sehingga tidak ada yang peduli kepadanya dan memutuskan untuk menjual diri.

Dirinya ke Bangka awalnya dikenalkan oleh teman lelakinya kepada I yang kemudian mengenalkan kepada C pemilik wisma di eks lokalisasi SG. Saat ke Bangka ia pun naik pesawat bersama C hingga SG.

"Enak di SG dapet duitnya lebih banyak dari waktu di Jakarta," kata Bunga.

Haram, Percaya Kiamat 21 Desember




JAKARTA - Ketua Majelis Ulama Indonesia (MUI), Ma'ruf Amin mengimbau masyarakat tidak mempercayai ramalan kiamat suku Maya. Kiamat menurut perhitungan astronomi suku Maya jatuh pada Jumat 21 Desember 2012 mendatang.

"Kiamat itu sudah jelas datangnya pasti dari agama. Tapi tidak ada yang bisa menentukan akan terjadi di waktu kapan," kata Amin di kantornya, Jakarta, Rabu (19/12/2012).

Amin menjelaskan, kiamat versi suku Maya tidak masuk akal. Sebab, sampai kini belum muncul tanda kiamat yang dijelaskan dalam kitab suci. Menurutnya, kiamat akan datang dengan tanda-tanda tertentu. Selah satu tanda itu ialah Matahari terbit dari ufuk barat.

"Tandanya itu aja belum datang. Nggak usah dipercaya yang gitu-gitu (Ramalan kiamat suku Maya)," pungkasnya.

Tanggal 21 Desember 2012 ramai disebut-sebut sebagai akhir dunia. Pada hari ini, menurut kalender suku Maya, Matahari terletak di rasi Sagittarius. Jauh di belakangnya, ada pusat Galaksi Bimasakti yang memiliki lubang hitam bermassa 4 juta kali massa Matahari.

Kesegarisan Bumi, Matahari, dengan pusat Galaksi ini dituding akan mengoyak Matahari dan anggota Tata Surya lain. Gaya pasang surut dari pusat Galaksi dianggap akan makin besar karena Matahari sedang di bidang Galaksi

Ibu Afriyani Pingsan Anaknya Divonis Empat Tahun Bui

Afriyani

JAKARTA - Yurneli (51) langsung pingsan sesaat putrinya, Afriyani Susanti (29), divonis empat tahun penjara oleh majelis hakim di Pengadilan Negeri Jakarta Barat, Jalan S Parman, Rabu (19/12/2012) petang.

Mulanya, Yurneli yang mengenakan jilbab berwarna biru langsung beranjak dari kursi pengunjung sesaat melihat majelis hakim yang dipimpin Haswandi memvonis putrinya dengan pidana empat tahun penjara. Vonis tersebut lebih berat dari tuntutan pihak jaksa, yakni pidana penjara selama tiga tahun.

Dengan langkah cepat, Yurneli berjalan cepat menuju ke ruang tahanan terdakwa yang terletak di basement pengadilan. Di tempat itu, Yurneli seorang diri menanti dan ingin menemui putrinya.

Dengan duduk di kursi panjang depan ruang tahanan itu, Yurneli tak kuasa menahan kesedihan hatinya. Ia pun langsung "menumpahkan" air matanya di kursi itu.

Dibantu dipapah oleh seorang petugas pengadilan, Yurneli beranjak dari kursi itu menuju ruang tahanan untuk menemui putri tercintanya, Afriyani. Tak lama dipertemukan dengan putri di dalam tahanan, Yurneli langsung pingsan.

"Baru sebentar, ibunya langsung pingsan. Berat juga yah," ujar petugas pengadilan itu.

Setelah sadar, Yurneli pun langsung berbicara dengan putrinya dari balik jeruji besi.

Entah apa yang mereka bicarakan. Yang pasti, Yurneli masih terus menangis saat meninggalkan putrinya dari ruang tahanan.

Dengan suara terbata-bata, Yurneli mengatakan,

"Hukuman itu terlalu berat,"katanya.

Menurut Yurneli, hukuman untuk anaknya sangat berat mengingat tuntutan jaksa hanya tiga tahun. Sementara, sebelumnya Afriyani juga sudah divonis selama 15 tahun untuk perkara kecelakaan yang menewaskan sembilan nyawa.

"Saya selalu doakan dia. Saya doakan dia bisa tegar," ucap Yurneli perihal harapannya.

Al, El, Dul Usulkan Rujuk, Maia Tak Mau Dipoligami Ahmad Dhani

JAKARTA - Maia Estianty mengaku ingin segera menemukan pendamping lagi. Namun anak-anaknya, Al, El, dan Dul belum ingin bundanya itu menikah lagi.

Pasalnya, ketiga anaknya itu meminta sang ibunda untuk kembali ke pelukan sang ayah, Dhani. Namun Maia jelas menolak.

"Jujur anak-anak mau saya kembali sama Dhani. Tapi nggak mungkin, kan udah punya ibu yang baru. Masa poligami," kata Maia saat ditemui di kawasan Kelapa Gading, Selasa (18/12/2012) malam.

Selain itu status perceraian Maia juga masih menggantung di Mahkamah Agung setelah adanya upaya Peninjauan Kembali (PK). Ia pun merasa belum leluasa menjalin asmara dengan pria karena masih digantung Ahmad Dhani.

Seperti diketahui Dhani masih berusaha merebut hak asuh ketiga anaknya dari Maia. "Kalau masalah anak mungkin Mas Dhani belum terima. Apapun keputusan di PK nggak masalah, menang kalah nggak ambil pusing. Saya belum pegang surat cerai," jelasnya.

Selasa, 18 Disember 2012

Video Porno Pelajar Kembali Goncang Mojokerto


MOJOKERTO -  Video tak senonoh yang diperankan dua pelajar berseragam, kembali mencoreng dunia pendidikan di Mojokerto. Seragam yang dikenakan kedua pemeran video ini, diduga kuat seragam siswa di dalam satu SMK swasta.

Dalam video berdurasi 6,41 detik ini nampak dilakukan saat siang hari. Adegan ini sendiri dilakukan bak hubungan suami istri, meski ruang yang dipakai kondisi pintunya terbuka, kedua pemeran beradegan dengan gaya berdiri.

Adegan video berformat 3.gp ini dimulai dengan cara pemeran laki-laki yang masih berseragam, merekam wajah pemeran wanita yang mengenakan pakaian dalam hijau dan celana pendek berwarna merah muda serat bermotif bunga.

Keduanya telibat making love di dalam ruangan itu dengan gaya berdiri. Dalam video berjudul 'SMK Nasional' ini, keduanya tampak sangat pengalaman dan tak takut jika ketahuan orang. Meski sesekali pemeran perempuan menengok ke arah pintu.

Pada akhir adegan ini, kedua pasangan terlihat sibuk memakai seragamnya kembali. Keduanya juga terlihat santai dan tak tergesa-gesa sama sekali. Sesekali, pemeran laki-laki masih mencium si peremupan.

Menurut Wardoyo (31), warga Kecamatan Mojosari, Mojokerto, video ini sudah menyebar dari ponsel ke ponsel sangat cepat. Dalam seminggu ini, penyebarannya cepat dan nyaris semua pemilik ponsel memilikinya.

"Lihat seragamnya sih SMK di Mojosari sini. Banyak yang mengenali kedua wajahnya kok. Mungkin pacarnya sendiri," ungkap Wardoyo saat berbincang, Kamis (13/12/2012).

PENCARIAN DIBLOG INI

Arkib Blog

Anda juga perlu baca

Related Posts with Thumbnails

Pengikut

Test for your internet speed

Ads

Catatan Popular