Nuffnang Ads

SAJIAN KAMI

BERITA-BERITA KASUS JENAYAH SEKSUAL DAN BERITA-BERITA SEMASA..

Khamis, 31 Januari 2013

Usai Dicekoki Miras, Siswi SMP Dicabuli Pacar



TASIKMALAYA – Seorang siswi kelas II SMP di Kota Tasikmalaya, diduga dicabuli pacarnya sendiri, setelah dicekoki minuman keras (miras) hingga mabuk. Tak sampai di situ, korban sebut saja Bunga (14), lantas disekap beberapa hari dan digilir beberapa teman sang pacar.

Tak terima dengan kejadian itu, keluarga korban yang tinggal di Kecamatan Indihiang, mengadukan ke Mapolres Tasikmalaya Kota, Selasa (29/1). Korban ikut serta dan mereka diterima di ruang SPK Mapolresta untuk dimintai keterangan awal.

Dari pengakuan korban kepada polisi yang memintai keterangannya, peristiwa itu berawal ketika korban diajak jalan-jalan oleh sang pacar berinisial R, yang masih teman sekolahnya, beberapa hari lalu. Selain diajak berputar-putar malam itu, R pun berupaya mecekoki Bunga dengan miras hingga korban mabuk.

Dalam kondisi tak sadarkan diri, Bunga sempat mengetahui R membawanya ke sebuah hotel di Jalan Empang. Setiba di dalam kamar hotel, R mulai berperangai kasar dan akhirnya berhasil mencabuli Bunga yang sebelumnya sudah tergolek lemah. Setelah itu R malah mengajak sejumlah temannya untuk mencabuli korban.

Selama beberapa hari disekap, Bunga menjadi korban nafsu bejat teman-teman R. Bahkan korban mengaku sempat menghitung, jumlah teman R yang diduga mencabulinya berjumlah sekitar 10 orang. Bunga sendiri mengaku tak bisa berbuat apa-apa, karena tidak bisa berteriak.

Peristiwa itu terbongkar setelah pihak keluarga merasa curiga melihat perilaku Bunga yang berubah. Terlebih Bunga sempat menghilang selama beberapa hari. Pihak keluarga akhirnya mendesak agar Bunga berterus terang. Bunga akhirnya mengutarakan apa yang telah menimpanya.

Bagai mendapat sambaran petir, kedua orang tua Bunga langsung syok. Pihak keluarga pun akhirnya memutuskan kasus tersebut dilaporkan ke polisi dan berharap para pelakunya mendapat hukuman setimpal.

“Kami meminta polisi menghukum para pelaku seberat-beratnya, karena mereka telah merusak masa depan keponakan saya,” ungkap MR (44), paman korban yang mengantar korban ke Mapolresta, Selasa(29/1/2013).

Jejak Nabi Palsu di Karanganyar


SOLO- Nabi palsu S di Kabupaten Karanganyar, Jawa Tengah, dinilai Majelis Ulama Indonesia (MUI) sudah meresahkan. Informasi yang diterima MUI, S bahkan sudah mengangkat orang sebagai nabi palsu lainnya.

Hal tersebut disampaikan Ketua Majelis Ulama Indonesia (MUI) Karanganyar, Muhammad Zaenudin saat dikonfirmasi wartawan, Rabu (30/1/2013).

Menurut Zaenudin, S merupakan guru agama yang tinggal di dekat Astana Giri Bangun, Matesih, Karanganyar. Dia diangkat oleh nabi palsu sebelumnya bernama Rohmad. Kini Rohmad sudah meninggal dan ajarannya diteruskan oleh S.

Dalam menjalankan ajarannya, Rohmad berani mengubah dua kalimat syahadat. "Rohmad berani mengganti dua kalimat syahadat, mengubah nama Nabi Muhammad dengan namanya sebagai utusan Allah," paparnya.

Zaenudin menambahkan, para pengikut S merupakan pengikut Rohmat yang sudah meninggal dunia. Untuk beribadah para pengikutnya, S mendirikan masjid khusus di Giri Layu.

S juga diketahui pernah mengangkat seorang pengikutnya sebagai nabi yakni SM, yang berprofesi sebagai guru agama dan tinggal di Kecamatan Kerjo, Karanganyar.

MUI, tambah Zaenudin, pernah memanggil S untuk dimintai keterangan dan diimbau bertaubat. "Tapi undangan MUI berkali-kali ditolak S mentah-mentah. Bahkan S menganggap MUI yang menyimpang," jelasnya.

Rabu, 30 Januari 2013

Siswi 15 tahun rela disetubuhi 6 lelaki

IPOH - Seorang gadis berusia 15 tahun dipercayai merelakan tubuhnya diratah oleh sekumpulan enam lelaki di Taman Pancaran Siputih, Pusing dekat sini, antara kelmarin dan semalam.

Pelajar tingkatan empat sebuah sekolah menengah di Simpang Pulai di sini, mendakwa melakukan hubungan seks bergilir-gilir dengan enam lelaki antara jam 11 malam Isnin lalu sehingga 3.30 petang keesokkannya sebelum dihantar pulang ke rumahnya.

Malah, gadis terbabit turut mengakui dia melakukan hubungan seks secara rela dan tiada unsur paksaan daripada lelaki terbabit.

Ketua Polis Daerah Batu Gajah, Asisten Komisioner Shaharon Anuar Abdul Latif berkata, pihaknya ada menerima laporan yang dibuat bapa mangsa di Balai Polis Pusing berhubung insiden tersebut.(sh)

Ibu tunggal 9 anak bogel ketika diberkas

BESUT - Usaha seorang wanita berusia 54 tahun bersembunyi di bawah katil untuk mengelak diberkas pasukan pencegah maksiat di sebuah rumah dekat Kampung Anak Musang, Jabi di sini, gagal apabila ditangkap dalam keadaan berbogel.

Wanita berstatus ibu tunggal yang dikatakan sudah mempunyai sembilan anak itu hanya menutup badannya dengan kain selimut ketika bersembunyi.

Sepasukan pegawai dan anggota Penguat kuasa Syariah Pejabat Agama Daerah Besut membuat serbuan di sebuah rumah tidak bernombor di kampung itu jam 12.05 malam selepas mendapat maklumat orang ramai.

Pegawai Agama Daerah, Azmi Tengah berkata, ketika sampai di depan rumah, anggotanya  mendapati pintu utama rumah tertutup rapat dan berkunci dari dalam.

Menurutnya, selepas dua minit diberi salam, seorang lelaki yang tidak berbaju dan berseluar hitam membuka pintu rumah.

“Dia memberitahu hanya seorang diri dalam rumah berkenaan tetapi pemeriksaan di dalam sebuah bilik, menemui wanita berkenaan sedang bersembunyi di bawah katil yang hanya  menutup tubuhnya dengan kain selimut,” katanya.

Azmi berkata lagi, siasatan lanjut mendapati mereka bukan suami isteri atau muhrim.

Pasangan wanita itu seorang tukang rumah berusia 56 tahun seorang duda beralamat di Kampung Beting Lintang, manakala wanita berkenaan bekerja sebagai penoreh getah.

Mereka akan dihadapkan ke Mahkamah Rendah Syariah Besut dan kes disiasat di bawah Seksyen 29 Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah (takzil) Terengganu 2001 kerana percubaan melakukan persetubuhan luar nikah.

Jika sabit kesalahan boleh didenda sehingga RM3,000 atau penjara selama dua tahun atau kedua-duanya sekali.(sh)

SPR lancar portal rasmi pilihan raya

PUTRAJAYA - Buat pertama kali dalam sejarah, Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) memperkenalkan portal rasmi yang memuatkan pelbagai maklumat yang tepat dan terkini mengenai perjalanan Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13) akan datang.

Laman web tersebut boleh diakses orang ramai melalui alamat, www. pru13.gov.my bermula semalam dan ia memuatkan maklumat seperti persiapan dan pengumuman tarikh pilihan raya, proses penamaan calon dan kempen sehingga hari mengundi.

Apa yang menarik, kata Pengerusi SPR, Tan Sri Abdul Aziz Mohd. Yusof, keputusan sebenar mengenai PRU-13 kelak akan dapat dilihat oleh rakyat dalam dan luar negara menerusi laman web tersebut yang akan sentiasa dikemas kini berdasarkan waktu semasa.

"Kewujudan laman web ini bersandarkan tiga objektif iaitu memberi kemudahan kepada pelanggan, pendidikan dan penjelasan isu serta penyaluran maklumat yang cepat dan tepat.

"Semua proses pilihan raya kelak akan dimuatkan dalam portal ini untuk tatapan umum dan SPR hanya mahu maklumat yang sahih dimaklumkan bagi menjamin demokrasi dan ketenteraman awam," ujarnya selepas merasmikan portal tersebut di sini semalam.

Sejak dibuka, laman web tersebut telah menerima 1,000 pengunjung.

Dalam perkembangan lain, Abdul Aziz memberitahu, jumlah pengundi yang berdaftar dan layak mengundi setakat ini adalah 13.3 juta orang.(kosmo)

Akaun Twitter Palsu, Elfira naik angin

KUALA LUMPUR -  PELAKON Dalam Hati Ada Taman, Elfira Loy bengang apabila ada individu yang menyamar sebagai dirinya dalam laman mikro Twitter.

Elfira, 19, menulis mesej di Twitter yang berdaftar atas nama @elfira_loy, pagi ini, meminta agar individu tersebut tidak menyamar sebagai dirinya.

“Please don’t tweet like you are the real ‘Elfira’. Show some respect please, thank you @_Elfiraloy,” tulisnya. (Jangan ‘tweet’ seperti anda Elfira yang sebenar. Tolong hormat sedikit, terima kasih)

Akaun palsu yang berdaftar atas nama @_Elfiraloy itu jelas boleh menimbulkan kekeliruan berikutan ‘tweet’ yang dikeluarkan seolah-olah ditulis oleh pelakon itu.

Akaun palsu yang dibuat pada 28 Disember tahun lalu itu kini mempunyai 237 pengikut dengan 384 ‘tweet’.

Pada 28 Januari lalu, individu tersebut menulis mesej kepada pelakon, Nabila Huda.

“Hey sis...How are you? It’s me Elfira...I saw you at La Boca,” tulisnya.

Akaun palsu itu juga menulis, "Hi Siti Aisyah is here now. El ada shooting, so I’ll take care her Twitter for 38 minit.” (Hi Siti Aisyah di sini sekarang. El ada penggambaran, jadi saya akan menjaga Twitternya untuk 38 minit).

Melalui interaksi dengan pengikutnya pada 8 Januari lalu, individu itu menyebut nama kedua adik Elfira, Ezzrin dan Ezlisa.

“...tapi adik kak tak boleh harap!!...Ezzrin pergi rumah kawan, Ezlisa pergi ‘shopping’! Geramnya,” tulisnya.

Malah, individu itu juga menjawab pertanyaan peminat Elfira yang bertanya aktiviti pelakon itu serta memuat naik gambar Elfira.

Elfira atau nama sebenarnya Nurul Elfira Loy Ahmad Sabri merupakan pelakon meningkat naik yang mula dikenali melalui drama Qalesya pada tahun 2009.

Terbaru, pelakon kecil molek ini tampil dalam rancangan mencabar, Fear Factor Selebriti Malaysia yang bergandingan dengan Ajak Raja Lawak.

Selasa, 29 Januari 2013

Suami di Malaysia, Istri Disetubuhi Pria Beristri 2 hingga Hamil



KEFAMENANU - RA (20), seorang ibu asal Insana, Kabupaten Timor Tengah Utara (TTU), Nusa Tenggara Timur (NTT), ditiduri pria lain beristri dua. Suami korban sejak awal Juli 2011 lalu pergi ke Malaysia untuk mengadu nasib.

Sejak itu, pria lanjut berinisial YB (60), kerap bertamu ke rumah korban untuk merayunya. Karena terus diancam dan digoda, RA pun tidak berdaya dan terperangkap rayuan pria yang sudah memiliki dua istri itu.

Menurut RA, awalnya dia menolak. Namun, lantaran terus diancam dan dirayu, dia terpaksa menuruti keinginan pelaku.

“Hubungan pertama itu membuat dia ketagihan. Mulai saat itu, dia selalu datang dengan memaksa dan mengancam. Awal Juli 2012, saya positif hamil. YB kasih saya uang Rp200 ribu untuk menggugurkan kandungan,” ungkap RA di Kefamenanu.

Namun, berita kehamilan RA terdengar keluarganya. Mereka pun menemui YB untuk menyelesaikan permasalahan ini secara kekeluargaan. Namun, lantaran tidak ada titik temu, pihak keluarga mengancam akan melanjutkan kasus ini ke polisi.

"YB membantah telah melakukan semua yang dituduhkan RA, sehingga keputusan pihak keluarga adalah melapor ke polisi. Sudah tiga kali ditemukan di kantor kecamatan, tetapi tidak ada hasil,” kata Ricardus Erwin Taolin, Camat Insana.

Nasharudin dipelawa sertai Ilmu

SHAH ALAM - Jawatankuasa Kerja Sekretariat Ulama Muda Malaysia (Ilmu), menerima dengan tangan terbuka sekiranya bekas Timbalan Presiden Pas, Nasharudin Mat Isa berhasrat menyertainya.

Pengerusinya, Fathul Bari Mat Jahya berkata, atas asas dan wadah perjuangan menegakkan Islam yang sama, penyertaan Nasharudin amat dialu-alukan.

Menurutnya, kerjasama Nasharudin sebagai Pengerusi dan Ahli Lembaga Pengarah Yayasan Al-Quds Malaysia amat diperlukan.

“Tidak timbul masalah untuk beliau menyertai Ilmu, meskipun masih lagi menjadi ahli Pas. Ilmu merupakan NGO yang proUmno dan bukannya sepenuhnya dengan Umno.

“Bagaimanapun, tiada paksaan untuk Nasharudin. Terpulang kepadanya untuk membuat keputusan,” katanya kepada wartawan semalam.
Fathul Bari sebelum itu membalas cadangan pihak tertentu supaya Nasharudin menyertai Ilmu dalam laman sosial Twitter miliknya.

Dipetik dalam tweetnya, Fathul Bari membalas, ‘ahlan wa sahlan’ atas cadangan tersebut dan menyifatkan Nasharudin sebagai seorang yang menghormati perjuangan dan pandangan orang lain.

Majlis Syura Ulama Pas, pada mesyuarat yang dipengerusikan Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat pada 13 Januari, menggugurkan Nasharudin sebagai anggota majlis itu kerana didapati melanggar peraturan-peraturan yang ditetapkan oleh parti.

Keputusan menggugurkan Nasharudin diambil setelah mendapati tindak-tanduk beliau kebelakangan ini merugikan parti.(sh)

Tengku Norshufilla tuntut Nazmi Faiz mohon maaf

KOTA BHARU - “Saya mahu dia (Nazmi) mohon maaf secara terbuka kerana mengaibkan saya,” kata model sambilan Tengku Norshufilla Tengku Muhammad Shubli, 21, atau Tengku Fiella, bekas teman wanita pemain bola sepak Nazmi Faiz Mansor, 19, yang didakwa pemain itu kononnya menjalin hubungan dengan pemain kebangsaan, Mohd Aidil Zafuan Abdul Razak, 26.

Media semalam melaporkan Nazmi menerusi Twitter dipercayai miliknya, menuduh Tengku Fiella curang dan menjalin hubungan sulit dengan Aidil. Kenyataan yang disiarkan pada jam 4.25 pagi itu bagaimanapun dipadam beberapa jam kemudian dan tidak dipastikan sama ada ia diceroboh atau ditulis Nazmi.

Menurut Tengku Fiella, dia kini bukan lagi teman wanita Nazmi kerana sudah memutuskan hubungan dengan pemain bola sepak kelab SC Beira-Mar, Portugal itu, tiga minggu lalu.

Katanya, selepas memutuskan hubungan, Nazmi ada menghubunginya, tetapi dia tidak menjawabnya sehingga Nazmi menghantar khidmat pesanan ringkas (SMS) berbaur ugutan mahu memalukan serta memburukkan namanya.

“Saya ada melihat Twitter Nazmi yang memburukkan saya sebelum dia memadamnya.(metro)

Nik Aziz dapat cicit kembar


Nik Aziz bersama Tuan Sabariah Tuan Ishak mencium cicit sulung mereka semalam.

KOTA BHARU - Sambutan hari lahir Menteri Besar, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat kali ini lebih bermakna apabila beliau menerima kelahiran cicit sulungnya sebagai hadiah ulang tahun kelahirannya yang ke-82.

Lebih menggembirakan cicit sulung tersebut yang dilahirkan 21 Januari lalu itu adalah pasangan kembar perempuan.

Nik Aziz, melahirkan kegembiraan beliau kerana kelahiran kedua-dua cicit sulungnya itu di saat menyambut ulang tahun kelahirannya dan menganggap ia adalah rezeki.

“Anak serta cucu cicit yang ramai ni merupakan anugerah ALLAH SWT yang tidak ternilai ertinya. Ia cukup membuatkan saya begitu gembira dan amat bersyukur sekali.

“Mudah-mudahan mereka dapat menyambung risalah perjuangan Islam sebaiknya,” katanya ketika ditemui di kediamannya semalam. Nik Aziz mempunyai 57 cucu dan dua cicit kembar.

Nik Isya Zulfa dan Nik Isya Zaheera, selamat dilahirkan Isnin lalu kira-kira jam 7.15 pagi di klinik swasta An-Nur, Kubang Kerian. Bayi kembar itu adalah cucu sulung kepada anak Nik Aziz yang pertama iaitu pasangan Nik Aini, 50 dan Fakhruddin.

Pasangan kembar itu adalah anak sulung kepada Nik Farhana, 27 yang juga anak kedua Nik Aini.(sh)

Suami Pergoki Istri Mesum dengan Bosnya di Hotel

TERNATE - Seorang pria di Kota Ternate, Maluku Utara, memergoki istrinya tengah berhubungan badang dengan pria lain.

Sang suami, AK, menangkap basah istrinya, SR, dan pria selingkuhannya, NB, dalam kondisi bugil. Diketahui, NB ternyata atasan SR di sebuah perusahaan distributor mobil.

Keributan sempat terjadi di lokasi penggerebekan, yakni di Hotel Bukit Pelangi, Ternate, Jumat (25/1/2013) dini hari.

AK tidak mendatangi hotel tersebut seorang diri, melainkan bersama warga. NB, sempat menjadi bulan-bulanan warga. Dia tampak kerepotan menghindari sergapan warga sambil berusaha mengenakan pakaian. Sementara SR berupaya menghadang warga.

Pasangan selingkuh itu tidak dapat melarikan diri karena kamar telah dikepung oleh warga. Beruntung, ada beberapa warga yang menghentikan aksi main hakim sendiri.

Penggebrekan dipimpin langsung AK. Dia mengaku sudah curiga dengan perilaku istrinya beberapa hari terakhir. Bahkan, SR jarang pulang ke rumah dengan alasan tidak jelas. AK pun membuntuti istrinya ke tempat kerja. Ternyata, sesampainya di kantor, SR dan bosnya menuju hotel.

Setelah digerebek, pasangan itu digiring ke Polresta Ternate untuk mempertanggungjawabkan perbuatan mereka. Mereka dijerat dengan Pasal 284 KUHP tentang perzinahan dengan ancaman hukuman penjara sembilan bulan.

Penangkapan Wanda Hamidah Batu Loncatan Bongkar Jaringan Narkoba


JAKARTA- Badan Narkotika Nasional (BNN) menggerebek pesta narkoba yang digelar sejumlah artis, di rumah artis Raffi Ahmad di kawasan Lebak Bulus, Jakarta Selatan. Artis seperti Raffi Ahmad, Irwansyah, dan politikus PAN, Wanda Hamidah ikut ditangkap dalam penggerebekan tersebut.

Terkait hal itu, Ketua Umum Gerakan Nasional Anti Narkotika (Granat) Henry Yosodiningrat menyatakan, tidak terkejut dengan penangkapan tersebut. “Saya tidak terkejut mendengar berita itu, karena dari yang saya pahami, lima juta anak bangsa jadi pecandu dan dari 5 juta pecandu itu beragam latar belakang profesinya, bisa terjadi pada anggota polisi wartawan dan anggota dewan, artis itu bukan istimewa,” kata Henry Yosodiningrat kepada wartawan, Minggu (27/1/2013).

Penangkapan artis, kata Henry, hanyalah sebagian kecil dari jumlah pengguna narkoba. “Ya mereka apes, bisa jadi pada waktu yang sama, puluhan ribu orang juga sedang menggunakan narkoba, tapi karena ini artis maka menarik perhatian,” kata Henry.

Kendati demikian, Henry mendukung langkah BNN untuk terus membongkar jaringan narkoba di Indonesia. “Yang penting saat ini, adalah penangkapan ini bisa jadi batu loncatan untuk membongkar jaringan narkoba, mereka, artis-artis jangan takut untuk membongkar, apalagi takut diancam,” katanya.

Diperiksa BNN, Zaskia Sungkar Nangis dan Minta Dibawain Bantal

Zaskia bersama Irwansyah

JAKARTA - - Proses pemeriksan Zaskia Sungkar dan sang suami Irwansyah masih berjalan di Badan Narkotika Nasional (BNN). Kondisi Zaskia dan Irwansyah dikabarkan kelelahan karena tak tidur.

Hal itu disampaikan oleh ibunda Zaskia, Fanny Bauty. Fanny juga menuturkan bahwa putri sulungnya itu sempat meminta untuk dibawakan bantal oleh sang ibunda.

"Zaskia nelepon, dia sempet nangis karena kecapekan pengen tidur. Karena takut prosesnya lama dia sempet minta bawain bantal," ungkapnya.

Fanny pun berharap agar putri dan menantunya bisa cepat dibebaskan oleh pihak BNN. Apalagi nama Zaskia dan Irwansyah tidak ada dalam daftar 5 orang yang positif menggunakan narkoba dari 17 orang yang diciduk BNN di rumah Raffi Ahmad, Minggu (27/1/2013).

"Sekarang kan tinggal tunggu pemerikasaan darah. Harapan saya kan karena mereka nggak ada di penggerebekan bisa lebih cepat pulang," harap Fanny.

"Kasian mereka di sana, setengah 6 pagi sampai saat ini belum tidur, diperiksa terus," sambungnya.

Selain Zaskia dan Irwansyah, Raffi Ahmad juga masih dalam pemeriksaan BNN. Artis dan juga politisi Wanda Hamidah yang juga ikut terseret dalam kasus tersebut juga masih menjalani pemeriksaan di BNN.

Isnin, 28 Januari 2013

ABG Ini Satu Minggu Lalu Diajak Bersetubuh


TANJUNGPINANG- EL (16) siswi SMA swasta di Tanjungpinang tidak bisa berbuat banyak saat dirinya diancam dan dilarang pulang ke rumahnya oleh ZA pacarnya.

Selama seminggu, EL berada dalam sekapan ZA di rumahnya dan dipaksa melakukan hubungan suami istri. Walau EL berontak dan menolak tetapi ZA berhasil membujuk dan menggagahinya.

Kejadian itu bermula ketika EL pamit kepada orangtuanya yang tinggal di Batu 4 Tanjungpinang mau pergi berenang. Tanpa curiga, orangtuanya pun mengizinkan EL pergi berenang. Sepulang berenang, EL bertemu dengan ZA pacarnya.

Kemudian korban diajak ke rumah ZA, yang berada di Batu 8. Di rumah itulah EL dirayu ZA agar mau melakukan hubungan layaknya suami istri. Saat EL menolak, ZA langsung mengeluarkan ancaman. Kejadian itu terus berulang hingga sepekan. ZA pun ketagihan melakukan hubungan tak senonoh dengan EL.

Pihak keluarga EL sudah melaporkan kehilangan anaknya ke polisi sejak 4 hari silam. "Karena tidak pulang, kami juga sempat membuat laporan kehilangan," kata keluarga EL, Selasa (22/1).

Hingga Jumat (19/1) malam, kakak korban mendapat info dari temannya, bahwa ia melihat korban berada di lapangan futsal Batukucing. Dari informasi tersebut keluarga korban langsung menuju ke lokasi, dan saat itulah keluarga korban menemukan EL dan mengajak EL pulang.

Kapolres Tanjungpinang, AKBP Patar Gunawan melalui Kasubag Humasnya AKP Wisnu Edhi membenarkan atas kejadian ini. "Korban sudah membuat laporan dan saat ini masih dalam proses pengembangan," ujarnya.

DANGDUT GHAIRAH DI BUKIT SENAYAN


BUKIT SENAYAN - Sebuah kedai makan di Taman Bukit Sendayan, dekat sini, dikesan ‘menyelitkan’ karaoke dangdut berunsur ghairah sehingga awal pagi pada setiap hari bagi menarik pelanggannya.

Tinjauan wartawan mendapati, kedai makan yang terletak jauh dari penempatan penduduk ini umpama kelab malam terbuka dan ‘padat’ dengan pengunjung pelbagai peringkat umur.

Hampir setiap malam puluhan kenderaan dipakir di tepi jalan berkenaan yang menjadi lokasi warga emas dan pertengahan umur, lelaki dan perempuan melepaskan geram dengan berkaraoke sambil menari.

Terdapat pentas lengkap dengan sistem audio dan lampu ibarat berada dalam disko selain dua khemah dipasang memuatkan meja serta kerusi yang cukup untuk menampung 100 pengunjung dalam satu-satu masa.

Premis terbabit beroperasi seawal jam 5 petang sehingga jam 4 pagi, manakala waktu karaoke bermula jam 9 malam dan hanya bermodalkan RM5, pelanggan boleh menyanyi untuk tiga lagu atau satu lagu RM2.

Bagi mereka yang pertama kali datang pasti terkejut dengan suasana meriah ini dengan kebanyakan lagu dinyanyikan berirama dangdut selain irama 60-an dan moden.

Tinjauan mendapati, perlakuan pelanggan lelaki dan perempuan yang berkaraoke sambil menari di pentas terbuka agak kurang sopan di depan anak kecil selain klip video dipaparkan mengandungi aksi erotik penyanyi dangdut dari negara seberang.

Tanpa segan silu mereka bergelek walaupun kebanyakannya di usia senja dan lebih menjengkelkan ada pelanggan wanita yang bertudung turut menari.

Ketika ditanya, kumpulan wanita terbabit spontan menjawab mereka ibu tunggal dan tiada siapa melarang.

Didapati ramai antara mereka pelanggan tetap kerana mengenali antara satu lain, malah kehadiran wartawan buat pertama kalinya menjadi perhatian mereka.

Seorang pelanggan tetap yang mahu dikenali sebagai Nor, 50, berkata, paling kurang dalam seminggu dia berkunjung ke kedai makan itu sebanyak tiga kali.

Katanya, dia berkunjung ke situ untuk menghilangkan kebosanan selain bayaran untuk karaoke adalah murah.

“Di sini tiada bezanya dengan kelab dangdut dan saya seronok kerana ramai antara pelanggan di sini sudah menjadi kawan. “Di sini tiada jualan minuman keras, tetapi ada juga pelanggan yang minum minuman keras yang dibeli dari luar. “Pemilik premis sering mengingatkan pelanggan supaya tidak mengambil minuman keras atau dadah kerana bimbang diganggu pihak berkuasa,” katanya.(metro)

Nasharudin tidak tersenarai calon Pas-Nik Aziz


KOTA BHARU - Anggota Parlimen Bachok, Nasharudin Mat Isa tidak disenaraikan sebagai calon Pas pada Pilihan Raya Umum Ke-13, kata Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat.
 
Nik Abdul Aziz yang juga Menteri Besar Kelantan bagaimanapun tidak menjelaskan sebab bekas Timbalan Presiden Pas itu tidak dicalonkan lagi.
  
"Seingat saya nama dia tidak disenaraikan dalam pencalonan kawasan," katanya ketika ditemui di kediamannya di Pulau Melaka di sini, hari ini.
  
Nik Abdul Aziz diminta mengulas laporan mengenai pengguguran Nasharuddin dalam Majlis Syura Ulama Pas pada 13 Januari lalu.
  
Menyifatkannya sebagai bukan satu tindakan yang pelik, Nik Abdul Aziz menyamakan pemecatan itu sebagai perceraian suami isteri dan persatuan sukan.
  
"Pelik apanya? Suami isteri lagikan bercerai. Persatuan bola sepak pun ada orang pecat. Jurulatih pun kena pecat," katanya, sambil menambah bahawa Nasharuddin masih kekal sebagai anggota parti itu.
  
Nik Abdul Aziz bagaimanapun enggan mengulas sama ada pengguguran Nasharuddin itu disebabkan masalah dalaman lain.
  
"Itu saya tak mahu sebut pasal keburukan orang dan setiap apa yang berlaku itu ada kaedahnya," katanya.
  
Nasharuddin hari ini dilaporkan berkata beliau belum dimaklumkan secara rasmi mengenai penggugurannya daripada Majlis Syura sebaliknya hanya mengetahui berhubung perkara itu melalui media.
  
Laporan sebelum ini menyebut Majlis Syura menyingkirkan Nasharuddin kerana beliau kerap tidak hadir mesyuarat selain sering membuat kenyataan tidak selari dengan pendirian dan ketetapan majlis berkenaan. (sh)

'Banglo itu memang milik saya'



Kediaman milik Fauzi di Seksyen 10, Shah Alam yang hangat diperkatakan di beberapa blog. Gambar kecil: Fauzi

IPOH – “Ya, memang itu banglo milik saya.” Itu reaksi jujur bekas Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman, Datuk Fauzi Shaari menjawab  kontroversi siapa pemilik sebuah banglo mewah di Seksyen 10, Shah Alam yang dipaparkan di beberapa laman blog.

Katanya, beliau tidak sedikitpun terjejas dengan pendedahan tersebut yang mengaitkannya sebagai pemilik banglo tersebut selain menimbulkan pelbagai persoalan termasuk mempertikaikan kemampuannya memiliki kediaman besar dan mewah seperti itu.

Menurutnya, banglo tersebut dibina di atas tanah seluas 7,000 kaki persegi yang dibelinya pada 2004 berjumlah RM15 setiap kaki dengan harga istimewa sebagai kakitangan awam ketika itu.

Tambahnya, beliau mengalu-alukan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) membuat siasatan sekiranya ada pihak ragu-ragu terhadapnya.

“Ketika itu nilai tidak sampai RM1juta pun. Malah, pembinaan rumah itu dibuat secara berperingkat-peringkat dengan mengamalkan penjimatan ketika bekerja dalam kerajaan termasuk wang simpanan bersama isteri.

“Saya juga turut menjual dua buah rumah teres di kawasan Gombak dan Shah Alam untuk membina rumah dua tingkat setengah itu,” katanya.

Fauzi mengakui memang ada tunjuk perasaan yang membantah pembinaan banglo itu kerana ia berhampiran Masjid Negeri dan sebuah hotel terkemuka di kawasan berkenaan.

"Nilai hartanah kini yang semakin meningkat menyebabkan orang ramai mempertikaikan kemampuan beliau memiliki rumah di kawasan terbabit," katanya di sini, semalam.(sh)

Buaya terbesar ditangkap di Kampung Selang

BUAYA Selang yang ditangkap di Sungai Teruntum, Kuching kelmarin bukan sahaja menarik perhatian Abang Muhammad Salahuddin (dua dari kiri) malah isterinya, Norkiah memberanikan diri duduk di atas buaya.

KUCHING - Buaya Bujang Teruntum yang ditangkap di Sungai Teruntum berdekatan rumah rehat Yang Dipertua Negeri Sarawak, Tun Abang Muhammad Salahuddin Abang Barieng di sini kelmarin adalah seberat 629 kilogram (kg) berbanding anggaran asal 300kg.

Berikutan berat luar biasa itu, Abang Muhammad Salahuddin menukar gelaran reptilia itu kepada Bujang Selang yang mengambil sempena nama kampung tempat buaya itu ditangkap.

Berat buaya tersebut disahkan oleh pegawai Perbadanan Perhutanan Sarawak (SFC) yang menimbang reptilia sepanjang lima meter itu setelah ia diangkat oleh sekumpulan 15 lelaki ke atas tebing sungai semalam.

Kerja-kerja menimbang berat buaya itu dilakukan selepas ia dikeluarkan dari sangkar yang memerangkapnya di sungai berkenaan untuk dibawa ke Pusat Perlindungan Hidupan Liar Matang di sini.(kosmo)

Ahad, 27 Januari 2013

ABG Ini Empat Tahun Dicabuli Tetangganya

TEMANGGUNG-- Kadari (44), warga Desa Duren, Kecamatan Bejen, Kabupaten Temanggung, Jawa Tengah, harus meringkuk di tahanan Kepolisian Resor Temanggung, Jawa Tengah. Dia dilaporkan ditangkap atas laporan warga bahwa dia sudah empat tahun mencabuli seorang anak baru gede (ABG) bernama Amh (14).

Ditemui di Polres Temanggung, Selasa (22/1/2013), Kadari mengakui perbuatannya berulangkali selama empat tahun itu. Awalnya, kata dia, dia bertamu ke rumah orangtua korban yang saat itu masih kelas empat SD.

Di rumah itu hanya ada Amh yang tertidur di sofa ruang tamu. Dia mencoba membangunkannya, tetapi Amh terlelap tidur. "Ketika itulah saya mulai meraba dan akhirnya menyetubuhi korban," katanya. Perbuatan itu ternyata berlanjut hingga beberapa waktu lalu.

Perbuatan Kadari terungkap setelah Amh melaporkan kepada kedua orangtuanya bahwa organ intimnya sakit. Setelah ditanya, dia menyebut nama Kadari. Orangtuanya pun langsung melaporkan Kadari ke Polres Temanggung.

Kepala Polres Temanggung Ajun Komisaris Besar Susilo Wardono mengatakan, pelaku melanggar pasal delapan Undang-undang Nomor 23 tahun 2002 tentang Perlindungan anak, subsider pasal 82, dengan ancaman hukuman maksimal 15 tahun penjara, dan denda maksimal Rp 300 juta.

Nik Aziz sambut hari lahir di rumah Karpal

SHAH ALAM - Di sebalik laporan bahawa kedua-dua mereka bertembung dalam isu hukum hudud dan bagi menyatakan hubungan erat dalam Pakatan Rakyat (PR), Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat semalam mengunjungi rumah Pengerusi DAP, Karpal Singh di Jelutong, Pulau Pinang.

Nik Aziz tiba di kediaman Karpal kira-kira jam 3 petang dan meluangkan masa selama 20 minit di kawasan yang meriah dengan sambutan Thaipusam di Jalan Scotland.

Nik Aziz yang juga Menteri Besar Kelantan berada dalam rangka lawatan ke Pulau Pinang untuk memenuhi beberapa program anjuran Pas di negeri itu.

Ia dilihat sebagai pertemuan bersemuka kedua selepas konvensyen nasional PR tahun 2009 di Shah Alam dan juga ketika Himpunan Kebangkitan Rakyat di ibu negara 12 Januari lalu.

Dalam kunjungan itu, Nik Aziz turut memotong kek yang disediakan Karpal sebagai tanda ulang tahun kelahirannya ke-82, sambil disaksikan pemimpin DAP, Pas dan PKR.

Karpal yang gembira dengan kehadiran Nik Aziz itu berkata, beliau terkejut kerana pemimpin Pas itu tiba 30 minit lebih awal.

"Kehadirannya memberi mesej yang kuat bahawa kesatuan kami tetap utuh walau dengan apa yang telah berlaku.

"Kami memahami dan menerima perbezaan antara satu sama lain," katanya dipetik Harakah Daily.

Pada konvensyen 19 Disember 2009, Nik Aziz menyifatkan "di dada Karpal Singh ada bulan" dengan merujuk kepada lambang Pas adalah bulan, pada jaket khas dikenakan pemimpin DAP itu.

Nik Aziz berkata demikian ketika berucap dalam majlis penutup konvensyen pertama PR.(sh)

Majlis Syura Pas lucut Nasha kerana langgar peraturan


SHAH ALAM – Majlis Syura Pas mengesahkan telah menggugurkan keanggotaan bekas Timbalan Presiden Pas, Nasharudin Mat Isa, yang pernah disebut akan diambil tindakan disiplin tahun lalu, atas alasan telah melanggar beberapa peraturan badan tertinggi parti itu.

Setiausahanya, Datuk Nik Zawawi Nik Salleh berkata, keputusan itu dibuat kerana Nasharudin  didapati melanggar peraturan-peraturan berjamaah seperti yang telah ditetapkan oleh Majlis Syura.

“Keputusan mengenai perkara itu dibuat pada mesyuarat 13 Januari lalu yang dipengerusikan oleh Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat.

“Antara sebab keputusan itu diambil kerana beliau (Nasharudin) telah melanggar beberapa peraturan yang ditetapkan parti. Antaranya tidak hadir mesyuarat, selebihnya saya tidak mahu ulas… maaf ya.

“Surat mengenai perlucutan Nasharuddin sebagai anggota Majlis Syura sudah diserahkan selepas mesyuarat itu,” katanya ketika dihubungi.

Ketika ditanya sama ada pihak Majlis Syura ada menghubungi Nasharudin selepas keputusan itu dibuat, Nik Zawawi berkata, pihaknya tidak ada menghubungi Ahli Parlimen Bachok itu.

“Beliau juga tidak ada menghubungi kami untuk penjelasan lanjut.(sh)

Mabuk, Suami Robek Baju dan Pakaian Dalam Istri di Depan Warga


BONE - Seorang ibu rumah tangga mengalami luka lebam dibeberapa bagian tubuhnya akibat dipukuli suaminya sendiri, Jumat (11/1/13) dini hari.

Perempuan ini jadi korban pemukulan suaminya yang dalam pengaruh minuman keras di Jl MT Haryono, Kelurahan Watang Palakka, Kecamatan Tanete Riattang Barat, Kabupaten Bone.

Perempuan bernisial JM (32) ini merupakan istri ke tiga dari Ambo Tang (39). Saat itu, pelaku datang ke lokasi kejadian guna menjemput korban. Pasangan ini belum memiliki keturunan sehingga mereka jarang ketemu. Korban bekerja di Makassar sedangkan pelaku merupakan sopir mobil angkutan antar kabupaten.

Pelaku kerap menggunakan penghasilan istrinya untuk membayar utang. Setiap bertemu, sang suami meminta uang guna melunasi utangnya. Korban pun mulai jenuh dengan sikap suaminya itu hingga keduanya beradu mulut. Saat itulah pelaku menarik tangan korban dan memukulinya hingga menjadi tontonan warga yang hendak ke masjid untuk melaksanakan salat subuh.

"Ia juga merobek daster dan baju dalam saya. Saya pun telanjang bulat di hadapan warga. Untung saya bawa sarung. Saya langsung lari meninggalkan suami saya," jelas korban kepada polisi yang tiba di lokasi.

JM juga menjelaskan, suaminya itu juga kerap mengarahkan penagih utangnya ke alamat kontrakan korban di Perumahan Carawali, Kelurahan Bulu Tempe, Kecamatan Tanete Riattang Barat, Bone.

Banyaknya hutang suaminya yang tak diketahuinya tak bisa dibendungnya, hingga mempertanyakan langsung hutang piutang tersebut.

Korban tidak menyangka pilihan kawin lari dengan AT enam tahun lalu baru disesalinya setelah AT menampakkan wajah aslinya yang kerap berutang tanpa sepengetahuannya. Status menikah siri pun membuat JM kebingungan untuk menceraikan suaminya.

Pihak Kepolisian Sektor Tanete Riattang yang tiba di lokasi kejadian, langsung meminta keterangan korban dan pelaku. Pelaku terus menolak ajakan polisi dengan meronta hingga dapat melarikan diri dari lokasi.

Menurut Kepala Unit Sentra Pelayanan Kepolisian (KSPK) Polsekta Tanete Riattang, Aiptu Adenan, pihaknya masih menangani kasus tersebut. Ia menjelaskan, pelaku berstatus buron karena melarikan diri dan melawan saat akan dibawa ke kantor polisi.

"Sementara kita masih menyelidiki kasus KDRT yang dialami korban," kata Adenan.

Sabtu, 26 Januari 2013

Mandi di Kali, Gadis 16 Tahun Diperkosa



POLEWALI - Seorang gadis belia berumur 16 tahun berinisial JL, warga Desa Pulliewa, Kecamatan Bulo, Kabupaten Polewali Mandar (Polman), Sulawesi Barat (Sulbar), menjadi korban pelampiasan nafsu oleh seorang lelaki berumur 45 tahun, yang diketahui bernama Sabir.

Informasi yang diperoleh, pelaku lelaki yang tak lain adalah tetangganya sendiri melakukan tindakan keji itu ketika korban sedang mandi di kali, dekat rumahnya, pada Selasa, 8 Januari pekan lalu.

Kejadian tersebut nyaris tidak terungkap, sebab pelaku mengancam korban dan mengirim utusan yang membawa pesan agar pihak keluarga korban tidak melaporkan peristiwa senonoh itu kepada polisi. Namun, pihak keluarga tidak menerima dan tetap melaporkan kejadian itu kepada polisi setempat.

Kepala Pos Polisi Bulo Aiptu Ridwan mengatakan, kasus ini hampir saja tidak diketahui polisi. Sebab, keluarga korban terus mendapat tekanan dari pelaku. Bahkan, pihak keluarga ketika polisi sudah mengetahui cenderung tertutup untuk menyampaikan kejadian yang sebenarnya.

Namun, pada akhirnya, korban dan pihak keluarganya akhirnya mau membuka mulut terkait peristiwa itu.

Dikatakan, Ridwan, dari pengakuan JL, peristiwa itu bermula ketika dia dan adiknya berada di sungai untuk mandi. Saat itu, pelaku sudah lebih dahulu berada di sungai dan sedang mencuci sepeda motor, dengan kondisi tubuh setengah telanjang.

Hingga akhirnya, tersangka mendatangi korban senada meminta adiknya untuk pulang lebih awal. Korban tidak menaruh curiga terhadap niat buruk pelaku. Bahkan, ia menganggap sebagai orang tuanya sendiri.

Saat itupun, pelaku dengan cepat menarik korban menuju sebuah rumah gubuk di pinggir sungai, dan langsung melampiaskan hawa nafsunya.

Sebelumnya, pihak keluarga korban mengetahui kejadian itu ketika korban hingga petang tidak pulang-pulang. Orang tua korban yang melakukan pencarian tidak berhasil menemukan korban, untungnya beberapa warga yang menemukan membawa pulang.

“Setelah pulang, saya tanya kemana. Ya melihat kondisinya yang berantakan dan bajunya robek, saya curiga ada sesuatu. Saat saya tanya anak saya, dia mengaku telah diperkosa oleh orang tua,” ujar Hammaussu, ayah korban.

Saat itu, Hammaussu enggang melaporkan kepolisi Karena mendapat ancaman. Namun, pihaknya bersama keluarga lain tidak menerima dan akhirnya melapor ke polisi.

Terhadap pelaku, polisi belum berhasil menangkapnya karena langsung menghilang setelah pelaku mencium bahwa kasus ini sudah diketahui oleh aparat.

Penculik Putri Nassar KDI: Alat Bantu Seks Itu untuk Istri Saya


JAKARTA - Fadlun Haryanto (29), tersangka kasus penculikan Siti Nurjanah alias Nana mengatakan, dildo (alat bantu seks) yang disita polisi dari kontrakan Fadlun, digunakan untuk istrinya.

"Dildo itu saya pakai buat istri saya," ujar Fadlun saat ditemui di Mapolda Metro Jaya, Sabtu (26/1/2012).

Meskipun Fadlun mengaku dildo itu milik istrinya, saat ditangkap aparat Resmob Polda Metro Jaya di kontrakannya di Jalan S Parman, Narogong, Cileungsi, Kabupaten Bogor, polisi tidak menemukan istri Fadlun.

"Saat kami ke sana, tidak ada tanda-tanda keberadaan seorang wanita di dalam kontrakan. Tapi, dia (pelaku) mengaku itu punya istrinya. Itu yang akan kami dalami," ungkap Kanit V Resmob Polda Metro Jaya Kompol Indra Siregar.

Situs Peninggalan Sejarah Ditemukan di Halaman Rumdin Walikota Surabaya

SURABAYA  - Struktur bangunan kuno diduga situs peninggalan sejarah ditemukan di Taman di sisi barat rumah dinas Walikota Surabaya Jl Sedap Malam. Struktur bangunan kuno itu diperkirakan kolam seluas 10x8 meter dan beberapa benda antik lainnya.

Seperti pecahan guci diduga peninggalan Dinasti Ching dan besi ukuran seperti tongkat bisbol.

"Kita masih belum bisa memastikannya, karena masih menunggu hasil riset dari Balai Pelestarian Cagar Budaya daerah Jawa Timur," ujar Kepala Dinas Pariwisata Kota Surabaya Wiwiek Widayati, Kamis (24/1/2013).

Ia menerangkan, penggalian 'situs' tersebut dilakukan setelah pihaknya membaca dokumen lama tentang kebaradaan Kota Surabaya. Dari dokumen tersebut, diperkirakan ada bangunan atau strktur kuno 'mirip kolam' yang berada di halaman rumah dinas Walikota Tri Rismaharini.

Mendapatkan informasi tersebut, Pemkot Surabaya langsung melakukan pra riset sekitar tahun 2012. Kemudian, menghubungi Balai Pelestarian Cagar Budaya (BPCB) Jawa Timur, untuk memastikan jenis dan fungsi bangunan kuno tersebut.

"Dulu sudah pernah pra riset dan ada bangunan lama atau struktur kuno. Sekarang digali lebih detail lagi dan lebih mendalam, sejak sekitar sepuluh hari lalu dan sekarang sudah selesai," terangnya, sambil menambahkan, penggalian dilakukan petugas gabungan dari Disparta Kota Surabaya dan BPCB Jatim.

Dari pantauan wartawan  di taman di sisi barat rumdis walikota itu terdapat beberapa titik urukan tanah bekas galian. Ada 4 titik yang titik galian terluas di dekat pohon beringin.

"Area (galian) sekarang diperluas menjadi sekitar 10 x 8 meter persegi. Mereka akan cek, struktur bangunan kuno itu dulu bekasnya apa, dan dibangun pada masa apa," terangnya.

Dalam penggalian dengan kedalaman sekitar 50 sentimeter tersebut, selain menemukan struktur bangunan kuno, juga ditemukan pecahan keramik dari negeri China yang diduga era Dinasti Ching pada abad ke 18. Serta sebuh besi ukurannya seperti tongkat bisbol. Namun, Wiwiek mengaku belum mengetahui keberadaan besi dan keramik tersebut.

"Saya mendengar ada penemuan itu. Cuma masih diteliti dari tahun berapa dan apa fungsi alat tersebut," jelasnya.

Heboh: Kucing Melahirkan Anak Ayam

SITUBONDO - Benar-benar ajaib. Seekor induk kucing di Situbondo membuat keanehan karena telah melahirkan seekor anak ayam. Dari empat bayi yang dilahirkan induk kucing milik seorang janda bernama Jumani (44) itu, hanya satu yang berwujud anak ayam. Sedangkan 3 ekor lainnya bayi kucing.

Merebaknya kabar kucing melahirkan anak ayam langsung menghebohkan warga hingga banyak yang berdatangan ke rumah Jumani di Desa Semiring, Kecamatan Mangaran. Warga berbondong-bondong untuk melihat anak ayam yang dilahirkan sang induk kucing yang berbulu dominasi putih.

"Saya tidak mengada-ada, anak ayam itu benar-benar dilahirkan kucing milik saya. Buat apa saya berbohong, saya ini orang awam, pak. Tidak punya maksud apa-apa. Makanya saya tidak mau memaksa orang untuk percaya. Saya justru risih banyak orang yang melihat. Takut induknya tidak mau lagi sama anaknya," kata sang pemilik, Jumani kepada wartawan di rumahnya, Sabtu (26/1/2013).

Awalnya, sang pemilik juga tidak percaya induk kucing piaraannya telah melahirkan anak ayam. Menurut Jumani, dirinya baru tahu induk kucing telah melahirkan beberapa saat kemudian. Saat itu dia mendengar suara anak ayam berbunyi dari dalam lemari pakaiannya. Setelah dilihat ternyata induk kucingnya melahirkan dalam lemari itu.

Betapa terkejutnya, saat tahu kalau 4 ekor anak yang dilahirkan induk kucing itu, satu diantaranya berupa anak ayam. Saat dilihat sang pemilik kondisi induk kucing dan semua anak kucing masih dalam keadaan basah.

"Anak ayamnya itu juga masih basah. Waktu saya lihat semuanya masih dijilati sama induknya, termasuk anak ayam itu. Tidak ada pecahan telur, saya yakin anak ayam itu langsung lahir dari rahim induk kucing itu. Lahirnya Rabu (23/1/2013) lalu, tapi saya tidak bilang ke siapa-siapa, hanya satu keluarga yang tahu. Baru kemarin banyak orang yang datang, tidak tahu siapa yang menyebarkan," tandas Jumani.

Pantauan di rumah Jumani memang masih terus didatangi warga yang ingin melihat kucing ajaib tersebut hingga Sabtu (26/1/2013) siang. Bersama empat anaknya, sang induk kucing tampak masih berada di tempat 'persalinannya' yakni di dalam lemari pakaian sang pemilik.

Sang induk terlihat cukup sayang terhadap anak-anaknya, termasuk si anak ayam. Saat si anak ayam berwarna hitam itu agak menjauh, sang induk akan menggiring ke dekatnya menggunakan kaki depannya.

Dari bentuknya, anak ayam yang dilahirkan induk kucing itu sama persis dengan lazimnya anak ayam kebanyakan. Hanya bagian wajahnya yang sedikit berbeda. Wajah anak ayam yang dilahirkan induk kucing itu memiliki wajah mirip dengan burung hantu. Bulu-bulunya juga tampak lebih halus dan mengkilat.

"Mukanya seperti burung hantu. Tadi waktu banyak warga yang melihat, induknya seperti risih. Anak ayam itu ditarik ke dekatnya, malah kadang juga didekap di bawah kedua kaki depannya. Kalau bukan anaknya, jelas anak ayam itu sudah dicakar sama induk kucing itu. Anak ayamnya juga pasti terus berbunyi cari induknya," tandas Sing Rizal, seorang warga.

Anehnya lagi, anak ayam itu terkadang juga terlihat seperti mematuk-matuk puting susu induknya. Itu biasa dilakukan jika ketiga anak kucing yang lain menyusu ke induknya. Jumani menduga anak ayam itu juga menyusu ke induk kucing itu. Karenanya tiga hari sejak dilahirkan Jumani tidak memberinya pakan untuk anak ayam itu. Dia baru memberinya beras bercampur jagung sebagai pakan anak ayam sejak tadi pagi.

"Baru tadi saya kasih pakan beras jagung. Karena kata orang-orang anak ayamnya khawatir lemes dan mati. Sebelum kejadian ini saya tidak punya firasat apa-apa," ujar Jumani.

Sebelum melahirkan anak ayam, induk kucing yang dipelihara Jumani sejak masih kecil itu sebenarnya sudah pernah tiga kali melahirkan. Setiap beranak induk kucing itu melahirkan 3 hingga 4 ekor anak kucing. Baru kali ini kucing kesayangannya itu menunjukkan keanehan dengan melahirkan anak ayam. Jumani sendiri emoh menjual anak ayam yang diyakini lahir dari anak kucing piaraannya. Dia akan memeliharanya hingga anak ayam itu menjadi dewasa.

Selasa, 22 Januari 2013

Video Mesum Sepasang Remaja Hebohkan Banyuwangi





BANYUWANGI -Lagi dan lagi. Kasus video mesum melibatkan remaja di Indonesia seolah tak kunjung usai. Kali ini video adegan tidak senonoh itu menyebar dan beredar di Banyuwangi. Pelakunya sepasang remaja yang tengah berhubungan layaknya pasangan suami istri di sebuah kamar mandi.

Video berjudul 'SKP' itu menyebar melalui fasilitas bluetooth dari HP satu ke HP lainnya. Video berformat 3gp ini menyebar sepekan terakhir di kawasan Banyuwangi. Khususnya Kecamatan Srono. Judul 'SKP' diduga kode tempat tinggal pelaku berasal.

Di dalam video nampak remaja putra dan putri yang sedang beradegan mesum di sebuah kamar mandi. Di awal pembuka nampak sangat jelas wajah kedua pelaku. Pemeran laki-laki seperti terlihat sibuk meletakan HP di posisi yang pas dalam kondisi on record.

"Wajah keduanya jelas terlihat," kata seorang pemuda asal Kecamatan Srono yang mengaku benama Pradana, pada wartawan.

Adegan demi adegan dilakukan dua remaja ingusan ini. Yang membuat miris. Diakhir video pemeran perempuan tersenyum genit di depan kamera HP. Seolah tak mempunyai beban dengan apa yang baru saja dilakukannya.

Diduga adegan ini dilakukan sepasang kekasih asal Desa Sukopuro, Kecamatan Srono. Informasi menyebutkan pemeran laki-laki tak lain pelajar dari sebuah Madrash Aliyah Negeri. Sedangkan identitas pemeran wanita belum jelas.

Warga berharap polisi segera bisa mengungkap siapa pelaku di dalam video berduras 12 menit 55 detik tersebut. Karena video tidak senonoh itu sudah menyebar dan meresahkan masyarakat.

"Kami minta kepada polisi segera mengungkap dan menangkap pemeran video mesum tersebut," desak Yanto (50), warga Kecamatan Srono.

RM300 bermalam bersama GRO


KUALA LUMPUR - Seorang wanita dipercayai pelayan pelanggan (GRO) yang sedang beraksi ghairah di atas pentas terkedu apabila pusat hiburan di Bandar Manjalara, Kepong, diserbu polis, semalam.

Difahamkan, wanita berkenaan bukan saja memberi hiburan kepada pelanggan yang datang, tetapi sedang berusaha ‘mempromosikan’ dirinya agar dipilih dibawa pulang dengan bayaran serendah RM300.

Serbuan dilakukan sepasukan polis Bahagian Kongsi Gelap, Maksiat dan Perjudian (D7) Ibu Pejabat Polis Kontinjen Kuala Lumpur (IPKKL) kira-kira jam 12 malam itu menahan 13 wanita warga Vietnam berusia antara 21 dan 27 tahun.

Pegawai Turus D7 IPKKL Deputi Superintendan Azman Mohd Isa berkata, selain wanita berkenaan, tiga lelaki warga Myanmar yang memiliki kad Pesuruhjaya Tinggi Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu bagi Pelarian (UNHCR) ditahan kerana bekerja sebagai pelayan.

“Risikan yang dilakukan seminggu lalu tidak menolak pusat hiburan ini ada menjalankan kegiatan pelacuran berdasarkan pergerakan keluar dan masuk wanita warga asing bersama pelanggan.

“Ketika serbuan, ada seorang wanita yang sedang asyik menari ghairah di atas pentas, selain terdapat lebih 50 pelanggan di dalam pusat hiburan ini,” katanya.

Beliau berkata, siasatan lanjut mendapati pusat hiburan yang baru sebulan beroperasi ini tidak memiliki lesen perniagaan yang sah.(metro)

Bank Islam dakwa Azrul Azwar bocor dokumen

Azrul Azwar Ahmad Tajudin

KUALA LUMPUR - Bank Islam Malaysia Berhad hari ini membuat laporan polis kedua terhadap ketua pakar ekonominya yang digantung tugas, Azrul Azwar Ahmad Tajudin kerana mendapat dan membocorkan dokumen sulit bank.

Azrul Azwar menjadi perhatian baru-baru ekoran pandangannya bahawa Pakatan Rakyat (PR) ada kemungkinan menang Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13).

Bank Islam dalam satu kenyataan berkata, laporan polis yang pertama dibuat di Balai Polis Dang Wangi Jumaat lepas.

"Dalam proses siasatan kami tentang pelanggaran peraturan, bank mengesan bukti pelanggaran lain yang mewajarkan kami membuat laporan polis pada Jumaat. 

"Penggantungan tugas adalah akibat tindakan Azrul melanggar dasar dalaman bank, dengan butirannya telah disampaikan kepada beliau dalam surat tunjuk sebab, yang diserahkan kepadanya pada 17 Januari dan selepas siasatan selanjutnya, bank membuat laporan polis yang kedua hari ini," kata kenyataan itu dipetik Bernama hari ini.

Sabtu lalu, Azrul Azwar menegaskan, beliau berpegang kepada analisis yang mencetuskan kontroversi bahawa PR ada kemungkinan boleh menang PRU13, sekali gus membentuk kerajaan pusat.

Azrul Azwar berkata, beliau mengetengahkan pandangannya pada Singapore Regional Outlook Forum tempoh hari secara profesional, jujur dan tanpa memihak mana-mana pihak.

"Saya berpegang kepada analisis saya dan pembentangan saya pada forum (dimaksudkan)," katanya.

Kata Azrul Azwar lagi, beliau menyediakan analisis berdasarkan tiga senario iaitu kemenangan tipis Barisan Nasional (BN), kemenangan tipis PR dan kemenangan besar bagi PR.

PRU13 dijangka akan diadakan Mac ini. Mandat kerajaan pusat berakhir penghujung April.

Sambil menafikan dakwaan sesetengah pihak bahawa beliau ahli PKR, Azrul Azwar berkata, tidak ada alasan munasabah untuk mengambil tindakan disiplin ke atas dirinya.(sh)

Budak lelaki maut dihempap TV


ALOR SETAR – Sebuah keluarga tidak menyangka keseronokan selepas pulang daripada makan malam berakhir tragedi apabila anak tunggal mereka maut akibat dihempap sebuah televisyen bersaiz 29 inci di Kampung Masjid Lama, Telok Chengai di sini kelmarin

Dalam kejadian pukul 10 malam itu, Muhammad Luqhman Hakim Lazzuan, 2, mati sebaik tiba di sebuah hospital swasta di sini kerana mengalami kecederaan parah di kepala dan dada.

Bapa mangsa, Lazzuan Ishak, 37, berkata, semasa kejadian dia sedang mandi, isterinya, Waida Kasim, 27, bersolat Isyak manakala mangsa menonton televisyen sambil bermain-main berhampiran rak televisyen di ruang tamu rumah sejurus pulang daripada makan.

Ketinggian rak tersebut kira-kira satu meter.

“Sebelum mandi saya menemani Luqhman sementara menunggu isteri solat namun disebabkan berasa panas saya pergi mandi dengan meninggalkan anak saya diperhatikan oleh neneknya,” kata Lazzuan ketika ditemui di sini semalam.(kosmo)

Khamis, 17 Januari 2013

Gadis Tuna Rungu Diperkosa Kakek-kakek Hingga Hamil 4 Bulan


SUMENEP - Sungguh naas nasib SIL (19). Gadis tuna rungu ini hamil 4 bulan setelah diperkosa M. Irfan (55), pria yang lebih pantas menjadi kakeknya. Ironisnya lagi, polisi abai terhadap kasus ini dengan alasan yang dibuat-buat.

Keluarga korban memang sudah melaporkan kasus ini ke polisi dengan nomor laporan TBL/418/XII/2012/JATIM/RES SMP. Tetapi polisi sepertinya tak berniat melanjutkan kasus ini. Selain penyelidikannya yang tidak jelas, polisi juga tak menahan Irfan.

Alasannya, Irfan tak mengakui perbuatannya dan korban tak bisa dimintai keterangan karena tak bisa bicara. Polisi berdalih pemeriksaan akan dilanjutkan dengan menunggu hasil tes DNA setelah anak korban lahir.

"Kita tunggu hasil tes DNA nya saja nanti setelah lahir," kata Kabag Ops Polres Sumenep Kompol Edy Purwanto saat dihubungi Selasa (15/1/2013).

Menurut keluarga korban, kasus pemerkosaan itu sebenarnya sudah terjadi pada Agustus tahun lalu. Namun keluarga korban baru mengetahuinya 2 bulan setelahnya atau bulan Oktober. Kasus itu terungkap saat korban sakit selama beberapa hari.

"keponakan saya saat itu tak mau makan. Dia muntah-muntah terus. Saat dibawa ke dokter, diketahui kalau keponkaan saya hamil," kata paman korban, Abdul Wahid.

Mengetahui kabar itu, keluarga korban tentu saja terpukul. Sekaan tak percaya, korban disuruh menjalani tes hamil lagi. Dan hasilnya, anak pasangan Isman dan Sri Atwiyani itu memang positif hamil.

Untuk mengetahui siapa yang telah berbuat tak senonoh pada anaknya, orang tua korban berusaha mengorek keterangan dari anaknya. Namun usaha itu tak berbuahkan hasil karena korban tak bisa berbicara.

Orang tua korban kemudian berinisiatif menunjukkan beberapa buah foto. Saat diperlihatkan foto Irfan, korban mengangguk. Sekali lagi keluarga korban terpukul melihat kenyataan itu. Irfan tak lain masihlah kerabat keluarga korban.

Saat didatangi dan ditanyakan, Irfan mengelak. Kakek 4 cucu itu tak mengakui perbuatannya meski dipaksa keluarga korban. Penolakan itu membuat keluarga korban sempat ribut dengan Irfan. Karena Irfan tak juga mengaku, keluarga korban membawa kasus itu ke polisi.

Saya yakin anak saya tidak mungkin berbohong," Sri Atwiyani, ibu korban.

Banjir, Lima Meninggal dan 15.447 Mengungsi


Banjir di Bundaran Hotel Indonesia, Jalan Thamrin, Jakarta.

JAKARTA - Hingga sore ini, banjir masih menggenangi beberapa wilayah di Jakarta. Gubernur DKI Jakarta, Joko Wibowo, juga sudah mengeluarkan pernyataan darurat bencana banjir selama 10 hari mulai dari 17 hingga 27 Januari 2013.

Dengan darurat bencana ini, seluruh potensi sumber daya nasional dikerahkan untuk membantu penanganan bencana banjir Jakarta. Banjir menggenangi 500 RT, 203 RW yang berada di 44 kelurahan yang tersebar di 25 kecamatan Jakarta.

Jumlah penduduk yang terendam 25.276 kepala keluarga atau 94.624. Pengungsi mencapai 15.447 jiwa. Dan dari data sementara tercatat lima orang warga meninggal sejak Selasa, 15 Januari. Hingga kini, pendataan masih dilakukan.

Korban meninggal adalah, Angga (13) warga Tanjung Duren Utara, Kecamatan Grogol Petamburan, Jakarta Barat. Ia meninggal karena terhanyut ke sungai Sekretaris.

Korban kedua Mak Inah (82), warga Kampung Pulo, Jatinegara, Jakarta Timur, meninggal karena sudah usia lanjut. Korban ketiga adalah Mujiyo (46), warga Kedaung Kaliangke, Kec Cengkareng Jakarta Barat, meninggal karena tersengat listrik.

Korban keempat adalah Muhamad Haikal (2), warga Kedaung Kaliangke, Kec Cengkareng, Jakarta Barat, meninggal karena jatuh dari tempat tidur di rumahnya yang sedang banjir. Korban kelima adalah Solahuddin (35), warga Kalibata Pulo, Pancoran, Jakarta Selatan. Korban meninggal karena kesetrum listrik.

"Hingga pukul 15.00 Wib, tinggi muka air sungai Ciliwung di Manggarai sudah turun hingga 930 centimeter atau Siaga II," kata Kepala Pusat Data, Informasi dan Humas BNPB, Sutopo Purwo Nugroho.

Anak Tiri Nassar KDI Diculik di Sekolah


Nassar KDI bersama Musdalifah dan anak-anak tirinya


JAKARTA - Nassar, penyanyi dangdut yang mengawali karirnya lewat Kontes Dangdut Indonesia) sedang mengalami musibah. Siti Nurjanah, anak tirinya dari pernikahannya bersama Muzdhalifah diculik orang tak dikenal. Mereka panik.

"Namanya orang tua, saya panik. Sekarang sedang zikir. Saya mencoba untuk menenangkan (istri))," ucapnya, Kamis, (17/1/2013), saat dihubungi wartawan.

Saking paniknya, Nassar kemudian mengontak semua kenalannya ke sana ke mari. Tetapi, belum mendapatkan informasi mengenai keberadaan putrinya tersebut. Ia juga sudah melaporkan kepada yang berwajib.

"Saya kontak ke sana ke mari. semua saya kontak. Semua media saya minta bantuannya," ucapnya.

Penculikan itu terjadi Kamis siang. Saat itu, anaknya baru saja pulang sekolah. Nassar sendiri tidak mengetahui penculiknya. Ia tak mau berprasangka buruk kepada siapapun. Namun, ia sangat berharap anaknya segera pulang dikembalikan dengan selamat.

"Saya enggak bisa suuzon. Orang yang menculiknya maunya apa. Silakan bicara, yang penting dipulangkan," ucapnya.

Beritakan Ariel dan Pramugari, Pemred Media Online Diperiksa

JAKARTA - Pihak Polda Metro Jaya terus melakukan penyelidikan terkait kasus pencemaran nama baik yang melibatkan Pramugari Magdalena Awuy dengan vokalis NOAH. Setelah sempat memeriksa Ariel, penyidik juga telah memeriksa Pemred salah satu media online.

"Kami terus memeriksa saksi-saksi untuk membuat terang kasus ini, agar diketahui siapa pelaku yang menyebarkan informasi tersebut," ujar Kasubdit Jatanras Direktorat Reserse Kriminal Umum Polda Metro Jaya, AKBP Helmy Santika, Kamis (17/1/2013).

Kemudian Helmy juga mengatakan pihaknya minggu lalu telah memeriksa pemimpin redaksi dari media online tersebut. " Minggu lalu, kami memeriksa Pemrednya," kata Helmy.

Kemudian dijelaskan Helmy, jumlah saksi yang saat ini sudah diperiksa, tidak menutup kemungkinan akan diperiksa kembali maupun ada pemeriksaan saksi baru lainnya.

"Bisa saja saksi yang sudah diperiksa, dilakukan pemeriksaan lagi. Tidak menutup kemungkinan untuk bertambah lagi jumlah saksinya," tegas Helmy.

Seperti diwartakan sebelumnya, Magdalena Awuy mengaku keberatan adanya pemberitaan di sebuah media massa online yang menyebut dirinya menjalin hubungan percintaan dengan vokalis grup band NOAH, Ariel.

Media online ini juga menginformasikan Magdalene selalu memberikan servis tambahan kepada pejabat atau tamu VIP dalam profesinya sebagai pramugari sebuah maskapai penerbangan.

Rabu, 16 Januari 2013

Dua Oknum Polisi Paksa Pasangan Pelajar Berciuman



MEDAN - Lembaga Bantuan Hukum (LBH) Medan mengecam keras tindakan tak beradab yang dilakukan oleh dua oknum Polri yang bertugas di Satuan Sabhara Polresta Medan terhadap dua pelajar SMU. Kedua pelajar itu ditelanjangi serta diperas saat ditangkap karena dituduh melakukan perbuatan mesum di dalam mobil, pada Minggu (6/1/2013) lalu.

Ismail Hasan, staff Divisi Advokasi, HAM dan Tipikor LBH Medan mengatakan, korban juga dipaksa berciuman saat di dalam mobil kemudian diambil gambarnya melalui kamera handphone salah satu oknum Polri tersebut.

"Ini merupakan kejadian yang sangat memalukan sekaligus memilukan karena jelas-jelas sangat bertentangan dengan Tupoksi Polri yang harusnya memelihara keamanan dan ketertiban masyarakat, menegakkan hukum dan memberikan perlindungan, pengayoman dan pelayanan kepada masyarakat sesuai dengan Pasal 13 UU Nomor 2 Tahun 2002 tentang Kepolisian," ungkap Ismail, Kamis (10/1/2013).

"Akibatnya sangat fatal karena selain merusak citra kepolisian juga sangat merugikan masyarakat khususnya korban, baik secara moril maupun materil. Apalagi korban masih dikategorikan anak di bawah umur. Akan timbul dampak sosial yang buruk dari kejadian ini seperti ketakutan di masyarakat dan jika terjadi berulang-ulang pasti masyarakat tak percaya lagi dengan polisi," kata Ismail.

Pihaknya meminta pelaku demi hukum harus ditindak tegas sesuai PP Nomor 2 Tahun 2003 tentang Peraturan Disiplin Anggota Kepolisian Negara Republik Indonesia, Undang-undang Nomor 23 Tahun 2002 tentang Perlindungan Anak serta peraturan perundang-undangan lainnya. Ketegasan perlu agar menimbulkan efek jera bagi para pelaku sehingga ke depan tercipta iklim yang kondusif di dalam masyarakat, serta tidak ada lagi sikap tak beradab yang dilakukan oknum polisi lainnya.

Oknum Polri berinisial Brigadir M menuduh korban yang masih duduk di kelas I SMU berinisial DS (15) warga Jalan Sunggal, Kecamatan Medan Sunggal, dan AL (15) penduduk Jalan Sei Padang, Medan Baru, telah berbuat mesum ketika melintas di Jalan Ringroad Medan pada Minggu sekira pukul 21:00 WIB.

Saat itu, mobil AL dipepet kedua oknum polisi yang mengendarai mobil patroli hingga mobil AL menyenggol bagian kiri bodi mobil patroli. Kedua oknum menyuruh AL menghentikan laju kendaraannya dan diturutinya. Melihat AL cuma berdua di mobil bersama DS, Brigadir M spontan menuduh keduanya berbuat mesum.

Al membantah tuduhan tersebut. Mendengar bantahan, Brigadir M menyuruh keduanya menanggalkan pakaian, kedua korban menolak melakukannya. Merasa tak senang, Brigadir M memukul mata kiri AL dan bagian belakang kepala DS. Ketakutan, kedua korban akhirnya menuruti kemauan Brigadir M.

Belum puas, Brigadir M menyuruh keduanya berciuman lalu di ambil fotonya melalui kamera telepon selular untuk membuktikan kalau keduanya telah melakukan perbuatan mesum. Brigadir M dan temannya lalu mengempeskan keempat ban mobil AL dengan pisau. Dengan tangan diborgol, kedua korban diboyong ke Mako Sat Shabara Polresta Medan di Jalan Putri Hijau Medan. Mobil AL ditinggal di lokasi.

Yamin Gozali ayah DS mengatakan, perlakuan kedua oknum polisi itu sangat memalukan. Dia berharap agar keduanya mempertanggung jawabkan perbuatannya dan dihukum seberat-beratnya. Kasat Shabara Polresta Medan Kompol Tris Lesmana Zeviansyah saat dikonfirmasi wartawan via selular mengatakan, masih menyelidiki kasus ini dan apabila benar kejadian ini, maka dia akan menindak tegas kedua oknum.

Patrick Teoh dikecam hina Islam


KUALA LUMPUR - Laman sosial Facebook dan Twitter hari ini menyaksikan satu lagi kontroversi - kali ini berkaitan dengan kenyataan dikeluarkan salah seorang pelakon tanah air, Patrick Teoh.

Kenyataannya yang menyentuh Islam mengundang kemarahan banyak pihak termasuk ahli politik dan selebriti tempatan yang mengenali pelakon itu secara dekat.

Teoh pernah berlakon dalam filem Buli, BAIK Punya Cilok, Buli Balik, Sumolah, The Red Kebaya dan Nasi Lemak 2.0.

Dalam kenyataan yang dibuat di laman Faebook itu, Teoh yang mengulas soal garis panduan 1Malaysia Sambutan Tahun Baru Cina 2013, yang dikeluarkan oleh Kerajaan Negeri Kedah, turut mempersoalkan amalan sembahyang lima kali sehari Muslim dan pemakaian tudung.

Garis panduan dikeluarkan oleh Kerajaan Negeri Kedah melibatkan aspek pakaian, nyanyian dan tarian. Ia menetapkan cara berpakaian pegawai dan artis yang terlibat hendaklah bersopan, tidak menjolok mata, artis digalakkan membuat persembahan nyanyian dan lagu berunsurkan ketuhanan atau nasihat dan tidak melalaikan serta melampau.

Dalam kenyataan itu juga, Teoh menyentuh sembahyang lima waktu dan wanita Islam menutup aurat.

Pagi tadi, kenyataan itu nyata turut mendapat perhatian Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin.

“Komen yang sangat kasar terhadap Islam. Patrick Teoh mungkin boleh mengkritik keputusan kerajaan Pas tanpa komen yang kesat terhadap Muslim. Tolong jangan turun ke tahap dia,” tulis Khairy melalui laman mikro Twitternya yang berharap bukan Teoh menulis kenyataan itu.

Ekoran kritikan pelbagai pihak, Teoh menerusi laman Facebooknya telah meminta maaf berhubung kenyataan yang dikeluarkannya itu.

“Sekarang saya sedar apa yang saya buat itu salah. Saya silap. Kenyataan saya betul-betul di luar batas. Saya minta maaf dengan ikhlas kepada semua orang Islam. Tetapi saya tidak minta maaf kerana menyebut orang itu... anda tahu maksud saya. Saya harap,” tulisnya.

Menerusi mesej Twitter kira-kira 12.30 tengah hari tadi, Teoh menulis, "2 (to) all Muslims, my sincere apologies for d (the) offending FB post. It's been deleted n (and) reasons are there for ur (your) scrutiny. Thank you for ur (your) patience. [Kepada umat Islam, saya minta maaf secara ikhlas atas mesej FB yang menyinggung perasaan. Ia sudah dikeluarkan dan sebab berkaitan (ada disertakan) untuk penilaian anda. Terima kasih atas kesabaran anda].".(sh)

'Saya akan jelaskan' - Sharifah Zohra


Sharifah Zohra Jabeen .

SHAH ALAM – Pengerusi Suara Wanita 1Malaysia (SW1M), Sharifah Zohra Jabeen Syed Shah Miskin menjelaskan beliau akan mengeluarkan satu kenyataan mengenai klip video 24 minit antaranya dengan pelajar undang-undang Universiti Utara Malaysia (UUM), KS Bawani yang menjadi viral di internet.

Menurutnya, kenyataan itu akan dikeluarkan dalam masa terdekat, namun beliau tidak menjelaskan butiran mengenai bila dan di mana kenyataannya itu akan dibuat.
“Insya-ALLAH, saya akan maklumkan (dalam masa terdekat),” katanya kepada wartawan.

Klip video ini menjadi perhatian apabila Sharifah Zohra dan Bawani 'bertikam lidah' dalam satu program di UUM bulan lalu, dan menjadi perhatian pelbagai pihak termasuklah pemimpin-pemimpin negara.

Program ‘Seiringkah Mahasiswa dan Siswi Dengan Politik’ itu dihadiri oleh lebih 2,000 pelajar anjuran Dewan Penginapan Pelajar (DPP) Proton UUM, dan NGO SW1M pada 8 Disember lalu.

Moderator program tersebut adalah Yang Dipertua (YDP) MPP UUM, Ku Amirul Faiz Ku Seman, sementara ahli panel adalah Pengetua DPP Proton, Mazli Mutazam,  Peter Yap, Gulam Muzaffar. (sh)

Asyik Selingkuh Digerebek Warga

MOJOKERTO - Sedang asyik selingkuh di kamar kos di Desa Gayaman, Kecamatan Mojoanyar, Kabupaten Mojokerto, tiba-tiba digerebek warga sekitar.

Akibatnya, pemilik kamar Agustin Ekasari (35) dan pasangannya Subur (40) menjadi luapan emosi warga.

Bahkan Subur, warga Trowulan Kabupaten Mojokerto dihajar warga hingga mengalami luka diwajahnya. Tidak puas, warga mengarak keduanya ke balai desa, Senin (14/1/2013).

Pengerebekan di rumah kos Agustin, yang berprofesi sales marketing diler sepeda motor, berawal dari kecurigaan warga melihat ada sepeda motor sedangkan, rumah kos Agustin tertutup rapat.

Begitu pintu rumah didobrak, keduanya sedang asyik selingkuh di dalam kamar. Warga lalu menghajar Subur, dan mengarak keduanya ke balai desa.

Nuksoni, mantan suami Agustin mengatakan, dirinya sudah cerai dengan Agustin sejak 4 bulan lalu. Penyebabnya, karena Agustin diduga memiliki pria idaman lain (PIL).

"Menurut sejumlah warga, dia sering menerima tamu laki-laki. Sebenarnya, Agustin itu asal Sinoman, Kota Mojokerto namun dia tinggal di rumah kos di Dusun Gayaman ini," katanya.

Selasa, 15 Januari 2013

Siswi SMK Trauma Berat Usai Diperkosa 10 Pemuda




SIDOARJO - Nasib malang menimpa Putri (16),  Siswi SMK swasta di Sidoarjo, Jawa Timur diperkosa dua kali oleh 10 pemuda secara bergantian.

Korban dicekoki dulu dengan minuman keras (miras), sebelum diperkosa. Dari 10 pelaku, baru tiga tersangka yang dijebloskan ke tahanana Polsek Prambon. Ketiganya adalah Saiful Anam (21) dan M Efendi (20), warga Desa Wirobiting; serta Satria Utama (20), warga Desa Simpang, Kecamatan Prambon.

Saiful dan Efendi, merupakan tersangka kasus pemerkosaan pertama pada November 2012. Dalam kasus ini, dua tersangka masih dalam pengejaran.

Sedangkan Satria Utama adalah tersangka kasus pemerkosaan pada 14 Desember 2012. Lima teman Satria hingga kini masih dalam pencarian polisi.

Kapolsek Prambon AKP Wagiran, prihatin dengan nasib yang dialami korban. Sebab, korban yang masih anak-anak harus mengalami trauma berat. Apalagi, korban masih berstatus pelajar.

“Kami berusaha menangkap lima pemuda yang masih ada di luar,” ujar AKP Wagira, Sabtu (12/1/2013).

Pemerkosaan pertama terjadi saat korban diajak Efendi beserta dua pria lainnya, bermain ke rumah Saiful di Desa Wirobiting. Rumah Saiful yang siang itu sepi, dimanfaatkan untuk berbuat tak senonoh. Awalnya, korban bersama empat ABG yang sudah dikenalnya, duduk bareng sambil bergurau di ruang tamu.

Rupanya, Efendi Cs sudah merencanakan perbuatan tak senonoh di rumah Saiful. Yang melakukan hubungan intim pertama kali adalah Efendi. Kemudian, disusul tiga temannya yang lain. Efendi saat diperiksa penyidik, mengaku tidak memaksa korban.

“Saya tidak memaksanya. Begitu saya ajak ke kamar, saya ajak hubungan intim,” kata Efendi.

Pemerkosaan terhadap Putri kembali terjadi pada 14 Desember 2012. Sebelum diperkosa, korban lebih dulu diajak pesta miras di rumah Imam di Desa Pejangkungan, Kecamatan Prambon.

Korban yang kala itu wanita satu-satunya, menjadi sasaran tumpahan gelas dari para pemuda. Ia terus dicekoki miras jenis arak sampai 13 gelas, hingga tak sadarkan diri.

Begitu korban sudah tidak bisa apa-apa, seluruh baju korban dilucuti, lantas diperkosa oleh enam pemuda, termasuk Satria yang kini ditahan Mapolsek Prambon.

Setelah puas, enam pemuda melarikan diri, karena takut dengan kondisi korban. Imam, sang pemilik rumah dalam kasus ini, hanya dimintai keterangan sebagai saksi, karena tidak ikut memerkosa korban.

Kaum wanita dilarang Ngangkang di Lhokseumawe

JAKARTA -- Larangan ngangkang saat berboncengan sepeda motor di Lhokseumawe, Aceh, menuai pro kontra. Gubernur Aceh Zaini Abdullah akan mengkaji lagi aturan itu.

"Saya kira nanti kita bisa bicarakan tentang itu," kata Zaini.

Hal itu disampaikannya sesudah rapat dengan Komisi II membahas status Bawaslu Aceh di Gedung DPR, Senayan, Jakarta, Selasa (15/1/2013).

Zaini mengatakan, pihaknya masih akan menjaring pendapat dan masukan mengenai aturan itu. Lalu kemudian baru akan merumuskan solusi.

"Saya kira, ini pendapat pro dan kontra masih ada dan saya kira sudah akan ada solusi yang cukup," ujarnya.

"Saya kira nanti saya jawab ini hal yang patut kita rapikan bersama karena ini hal yang sensitif," imbuhnya.

Seperti diberitakan, Wali Kota Lhokseumawe Suadi Yahya mengeluarkan surat edaran yang mengimbau kaum perempuan tidak duduk mengangkang saat dibonceng di sepeda motor. Edaran itu akan dievaluasi 3 bulan ke depan. Rencananya kebijakan itu akan dijadikan Peraturan Wali Kota.

Tak Maju Lagi, Ini Pandangan SBY Soal Pilpres 2014


JAKARTA - Presiden Susilo Bambang Yudhoyono (SBY) angkat suara mengenai Pemilihan Presiden (Pilpres) 2014 mendatang.

Kata SBY, Pilpres mendatang tidaklah sama dengan pilpres yang lalu. Baik pada 2004 maupun 2009 lalu.

Pasalnya, Pilpres 2014 mendatang, incumbent tidak lain SBY, tidak bisa lagi mengikuti "pertarungan" menuju kursi RI 1, karena SBY telah memimpin dua periode.

"Karena tidak ada calon incumbent, medan politik akan luas sekali, lebar kompetisi bisa lebih keras dibandingkan sebelumnya," ungkap Presiden saat acara Presidential Lecture oleh Presiden Republik Indonesia dengan tema "Indonesia Democracy Outlook", di Hotel Borobudur, Jakarta, Selasa (15/1/2013).

Pertarungan politik mengincar kursi RI 1, kata dia juga bakal lebih semarak mengingat pemunculan Calon Presiden begitu banyak, seperti yang sudah muncul yakni 36 Capres berdasarkan versi majalah Indonesia 2014.

"Baik itu yang sudah mendeklarasikan secara langsung maupun masih terselubung. Bagi saya baik," menurut SBY.

Masih menurut SBY, makin banyak calon yang ingin memimpin dan berbuat lebih baik untuk rakyat itu harus disyukuri.

"Pandangan saya, kampanye terbuka dalam gubungan besar, sebaiknya dikurangi. Diganti dengan kampanye 1000, 2000 orang di ruangan tertutup. Yang penting emdia massa mau menyiapkan, yang penting rakyat mendengar. Dengan demikian lebih tertib dan hemat," pesan SBY.

Begitu pula, kata SBY, untuk debat capres dan cawapres dibuat terarah dan lebih tajam serta fokus serta relevan dengan pekerjaan presiden.

"KPU harus ajak rakyat menonton, sebagaimana di AS. Setelah simak debat itu rakyat diajak mendengarkan bukan saja visi dan misi umum tetapi juga menyangkut solusi apa dan tindakan apa yang akan dilakukan presiden terpilih nanti menghadapi masalah bangsa yang kompelks," menurutnya.


Depe Dituding Minta Uang Rp 400 Juta ke Jupe

JAKARTA - Hubungan Dewi Persik dan Julia Perez sepertinya akan kembali memanas. Pasalnya, Depe mengaku kembali punya sedikit masalah dengan Jupe. Apa itu?

Perempuan asal Jember itu menuturkan bahwa ada pihak yang menyebutkan dirinya meminta uang Rp 400 juta kepada Jupe. Permintaan uang dijelaskan terkait keputusan Mahkamah Agung yang memvonis empat bulan penjara Jupe.

"Masalah Jupe, kemarin saya ditanya teman-teman mengenai masalah penangguhan penahanan. Katanya Depe minta uang Rp 400 juta pada Jupe, supaya Jupe nggak ditahan. Saya bilang, loh yang punya hukum kan bukan saya," ungkapnya saat ditemui di kawasan Cinere, Depok, Senin (15/1/2013).

Selain itu, ternyata ada salah satu teman Depe yang merupakan seorang pengusaha yang juga mempertanyakan hal yang sama. "Terus anaknya pak haji Tommy, BBM ke saya. 'Say kamu bener mau nahan Jupe say, itu soalnya Jupe minta uang sama pak haji Tommy, sama babe say'. itu untuk penangguhan penahan," ujarnya.

Pemilik nama lengkap Dewi Murya Agung itu pun mengaku tidak tahu masalah penangguhan tersebut. Tapi ia yakin bahwa apa yang terjadi adalah hukum karma dari permasalahan sebelumnya.

"Itu kita punya buktinya. Itu berarti tandanya Tuhan memberikan jawaban buat saya. Berarti saya kan ditolong. Kalau ada yang bilang dunia ini nggak adil, itu nggak benar. Dunia itu adil. Hukum karma itu ada," jelasnya.

Namun, sampai saat ini pihak Jupe masih belum dikonfirmasi perihal pernyataan Depe tersebut. Jupe dan Depe memang sempat bermasalah pada November 2011 lalu. Kedua terjerat kasus cakar-cakaran dalam pembuatan film 'Arwah Goyang Jupe Depe'.

Isnin, 14 Januari 2013

Rakam gambar bogel mangsa


KLANG - Seorang wanita bukan saja dirogol bergilir-gilir oleh sekumpulan lelaki malah gambarnya dalam keadaan berbogel turut dirakam kumpulan itu.

Mangsa juga mendakwa dijadikan tebusan selama sehari dalam kejadian Selasa lalu itu.

Kejadian berlaku kira-kira jam 2.30 petang ketika mangsa sedang menunggu bas di Seksyen 15, Shah Alam, dekat sini bersama seorang rakannya sebelum dia diculik serta dibawa ke satu tempat oleh kumpulan lelaki itu.

Bagaimanapun, rakan mangsa tidak diculik.

Mangsa hanya dibebaskan kira-kira jam 3 petang keesokannya. Sebaik dibebaskan, mangsa terus pulang ke rumah sebelum membuat laporan di Balai Polis Klang, pada Jumaat.

Ketua Polis Daerah Klang, Asisten Komisioner Mohamad Mat Yusop (gambar) ketika dihubungi mengesahkan mengenai laporan itu dan memberitahu siasatan mengenainya sedang dijalankan.

“Memang kita menerima satu laporan mengenai kejadian tapi kes berkenaan berlaku di Shah Alam, jadi siasatan dijalankan mereka.(metro)

Guru tampar bekas isteri kena bayar RM30,000


Arifin menunjukkan kecederaan di telinga kiri Aida yang masih memerlukan rawatan susulan, semalam.

KOTA BHARU – Mahkamah Sesyen Pasir Mas semalam memerintahkan seorang guru membayar ganti rugi am RM30,000 kepada bekas isterinya selepas dengan sengaja menyebabkan kecederaan kepada wanita itu.

Keputusan dibuat Hakim Irwan Suainbon selepas mendengar keseluruhan kes tuntutan saman oleh Aida Rohani Mohamad, 39, terhadap bekas suaminya, Shakri Latif.

Aida, penjawat awam, yang berkhidmat di sebuah jabatan di sini mengemukakan saman menuntut ganti rugi selepas cedera dalam satu pergaduhan di rumah mereka di Taman Seri Neting, Pengkalan Kubor, Tumpat pada 9 Mei 2007.

Pasangan terbabit mendirikan rumah tangga pada 14 Februari 1997 dan dikurniakan dua cahaya mata.

Dalam pergaduhan jam 6.30 pagi itu, defendan bertindak memukul serta menampar plaintif beberapa kali di bahagian badan dan kepala hingga menyebabkan dia cedera parah di telinga kiri serta lebam di bahagian muka sebelah kanan.

Aida yang ketika itu masih isteri kepada defendan kemudian membuat laporan di Balai Polis Kok Lanas sebelum menerima rawatan di Klinik Kesihatan Bandar Tumpat dan disahkan mengalami pendarahan di telinga kirinya.

Sementara itu, plaintif yang ditemui di rumahnya di Alor Hijau, Selising, Pasir Puteh, semalam nyata gembira dengan keputusan terbabit.(sh)

'Scan' penyakit guna telefon bimbit, warga emas rugi RM3,500

ALOR GAJAH - Seorang warga emas rugi kira-kira RM3,500 selepas tiga barangan kemas miliknya dilarikan seorang wanita yang menyamar sebagai wakil Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) di Kampung Lendu Hilir, di sini, petang kelmarin.

Dalam kejadian jam 5 petang itu, mangsa, Che Rus Uda, 74, didatangi seorang wanita lingkungan usia 20-an yang memperkenalkan diri sebagai wakil JKM.

Menurutnya, ketika kejadian, dia yang tinggal sendirian sejak lebih 50 tahun lalu sedang menonton televisyen sebelum terdengar suara memberi salam berulang kali.

“Perbualan antara saya dengan wanita itu hanya dalam jarak jauh sebelum dia memaksa saya membuka pintu yang dikunci cucu yang keluar beberapa minit sebelum kejadian.

“Kemudian wanita yang memakai kemeja dan bertudung putih itu turun dari sebuah kereta menyatakan hendak melakukan pemeriksaan kesihatan sebelum mendesak saya membuka pintu rumah,” katanya.

Che Rus berkata, selepas wanita itu masuk ke dalam rumahnya, dia diarahkan membuka semua barang kemas yang dipakainya dan berbaring untuk melakukan pemeriksaan.

“Walaupun dalam keadaan terpinga-pinga, saya buka juga gelang tangan, rantai leher dan anting-anting dan meletakkannya di atas lipatan baju di ruang tamu.

“Melihat keadaan saya yang tidak selesa berbaring di atas lantai, wanita itu mengarahkan saya masuk ke dalam bilik sebelum dia 'scan' seluruh badan dengan menggunakan telefon bimbitnya sahaja. Kemudian dia keluar untuk menghubungi seseorang,” katanya.

Dia berkata, selesai ‘pemeriksaan’, wanita itu menghalangnya daripada bangun dengan alasan dia akan pitam jika berjalan.

“Sepanjang dalam bilik saya berasa tidak sedap hati memikirkan barangan kemas yang ditinggalkan di ruang tamu dan terus keluar dari bilik sebaik terdengar pintu besi di beranda rumah seolah-olah ditolak seseorang.

“Selepas itu, saya terkejut apabila melihat kesemua barang kemas sudah hilang malah kelibat wanita itu juga tiada,” katanya.

Katanya, sebelum kejadian, wanita berkenaan ada datang ke rumahnya, namun beredar selepas menyedari cucunya, Hussin Abu Hasan, 31, turut berada di rumah dan datang semula 30 minit kemudian.

“Saya difahamkan oleh jiran berdekatan, kereta dinaiki wanita itu sudah berlegar-legar di hadapan rumah saya kira-kira 30 minit sebelum kejadian itu,” katanya.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah, Superintendan Umar Ali Saifuddin Shaharuddin ketika dihubungi mengesahkan kejadian itu dan menasihatkan golongan warga emas khususnya supaya lebih berhati-hati.(sh)

Serahkan Tugas Sekolah, Siswi Diperkosa Guru


KOLAKA,  -- Oknum guru di salah satu Sekolah Menengah Atas (SMA) di Kolaka, Sulawesi Tenggara dilaporkan ke polisi oleh siswinya, sebut saja Mawar (16). Guru honorer berinisial AH ini dilaporkan karena diduga memperkosa Mawar.

Hal ini dibenarkan oleh Kasat Serse Polres Kolaka, Ajun Komisaris Polisi (AKP) Agung Basuki kepada wartawan di ruang kerjanya,  Agung, menjelakan, peristiwa tersebut terjadi belum lama ini. AH yang mendomisili di Jalan Pemuda itu diduga memperkosa Mawar pada Juni 2012.

Menurutnya, pelaku diduga memperkosa siswinya saat hendak menyerahkan tugas sekolah di rumah pelaku. Awalnya, korban disuruh menyelesaikan tugas di sekolah, namun hingga jam belajar usai, tugas tersebut belum rampung. Akhirnya, AH memberikan toleransi kepada korban mengerjakan tugas di rumah korban.

"Setelah selesai, korban bingung mau antarkan kemana tugasnya. Oknum guru ini menyuruh korban langsung membawa tugas itu ke rumah pelaku. Setelah korban tiba, ternyata AH sudah berada di kamar. AH menyuruh korban untuk masuk ke kamar dan korban pun masuk," ungkap AKP Agung Basuki, Kasat Serse Polres Kolaka, Kamis (10/01/2013).

Agung melanjutkan, saat berada di kamar, AH malah merayu korban agar mau melayani nafsunya. Awalnya, korban berontak, namun bisa dilumpuhkan oleh pelaku hingga akhirnya korban pun pasrah diperkosa gurunya sendiri.

Kata Agung, saat ini AH masih dalam proses pemangggilan untuk dimintai keterangan. "Jika memang nantinya terbukti, maka perbuatannya masuk dalam pencabulan anak di bawah umur. AH dijerat Pasal 81 Undang-undang No 23 tahun 2002 tentang Perlindungan Anak dengan ancaman hukuman penjara di atas 5 tahun," tutupnya.

Sabtu, 12 Januari 2013

Siswi hendak ke Sekolah Disetubuhi Tetangga

SITUBONDO - Pelecehan seksual kembali terjadi di Situbondo. Kali ini dilakukan seorang pria berinisial AW (43) warga Kecamatan Panji.

Akibat perbuatannya itu, pelaku yang masih bertetanga ini dilaporkan ke Polres Situbondo oleh orang tua korban.

Peristiwa memalukan itu terjadi, pada saat Bunga (6) sedang bersiap berangkat ke sekolahnya. Melihat kondisi rumah korban sepi, pelaku langsung menggagahi korban yang diketahui masih bocah tersebut.

Terungkapnya aksi bejat AW itu, berawal dari pengakuan korban kepada keduanya orangtuanya. Mendengar penuturan anaknya yang polos itu, kedua orang korban tidak terima dan langsung melapor ka Mapolres Situbondo.

Kasubag Humas Polres Situbondo, AKP Wahyudi membenarkan adanya laporan dugaan pencabulan tersebut. Untuk membuktikan laporana itu,  korban dibawa ke rumah sakit untuk diviusm.

“Jika terbukati, maka kita akan tindak lanjuti dan diproses sesuai hukum,” tegas AKP Wahyudi.

Lapor jika artis diminta habuan seks

KUALA LUMPUR - Persatuan Seniman Malaysia (Seniman) menggesa penggiat seni tanah air yang berdaftar di bawahnya supaya segera melaporkan kepada mereka sekiranya pernah diminta habuan seks untuk tindakan termasuk disenaraihitamkan.

Presidennya, Zed Zaidi berkata, mereka yang menjadi mangsa kepada tindakan tidak bermoral segelintir pengarah ataupun penerbit drama dan filem itu perlu memberanikan diri untuk tampil melaporkan kes seumpama itu.

Menurutnya, mangsa boleh melaporkan kes kepada Biro Aduan dan Perundangan Seniman supaya tindakan selanjutnya dapat diambil.

"Apabila sudah ada laporan, Seniman akan merujuk kepada Persatuan Pengarah Filem Malaysia (FDAM) dan Persatuan Penerbit Filem Malaysia (PFM) bagi menentukan sama ada terdapat ahli mereka yang terlibat.

"Seniman, FDAM dan PFM akan membuat satu tindakan bersama dengan menulis surat kepada Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia (Finas) dan semua stesen televisyen tanah air mengenai tingkah laku buruk penerbit dan pengarah berkenaan untuk disenaraihitamkan," katanya ketika dihubungi
semalam.

Zed mengulas dakwaan seorang artis baharu, Zeehan Husin bahawa dia pernah diminta menjadi teman tidur seorang pengarah drama terkenal jika mahu mendapat watak utama.

Zeehan, 30, memberitahu, perangai jelik pengarah itu diketahui oleh kru produksi drama di bawah arahan lelaki tersebut.

Menurut Zed, Seniman memerlukan kerjasama semua pihak untuk membendung masalah tersebut yang telah berlarutan begitu lama walaupun hanya melibatkan segelintir pihak.

"Mangsa tidak perlu takut untuk membuat laporan walaupun diugut kehilangan watak yang dibawa mereka," jelasnya.(kosmo)

PENCARIAN DIBLOG INI

Arkib Blog

Anda juga perlu baca

Related Posts with Thumbnails

Pengikut

Test for your internet speed

Ads

Catatan Popular