Nuffnang Ads

SAJIAN KAMI

BERITA-BERITA KASUS JENAYAH SEKSUAL DAN BERITA-BERITA SEMASA..

Rabu, 7 Oktober 2009

Pendapat Orang yang berilmu ..

(Inilah tarian Pendet yang mendedahkan aurat lebih penting dipertahankan - daripada memperjuang Ukquwah Islamiah )


Sejak sebelum ramadhan lagi isu ini terus menjadi panas sehingga tercetusnya " Ganyang Malaysia" sementara media massa indonesia terus memutar-belit isu ini menjadikan rakyat indonesia duduk dalam bahang kepanasan.

Tahun ini amat malang sekali bagi umat islam di Indonesia dan Malaysia .. Ramadhan kali ini sudah tidak wujud keharmonianya masing-masing mengeluarkan kata-kata kesat walaupun hanya segelintir kecil sahaja rakyat Malaysia yang terbabit jika dibandingkan dengan rakyat Indonesia sehingga menubuhkan pasukan "Bendera", geng buluh runcing , operasi sapu rakyat Malaysia dan membakar bendera Malaysia.

Dalam pada itu, Indonesia menerima musibah 2 kali gempa di Tasek Malaya dan di Sumatera Barat (SUMBAR) meragut beribu nyawa ..

Sama-sama kita baca pendapat mereka yang berpengetahun bersangkutan hal ini;

Herman Iraswady
Sep 8th, 2009 at 4:43 pm

As Salam… Alangkah sedihnya situasi isu yang melibatkan budaya dipolitikkan hingga timbulnya ayat GANYANG MALINGSIA!!! Aku adalah berketurunan Acheh…nenek terkubur ditelan tsunami… LUPAKAH kita akan hukum Allah… LUPAKAH kita …kita sesama ISLAM… LUPAKAH kita bahawa kita MEMANG berada di bawah satu RUMPUN MELAYU…. Aku akui memang berlaku banyak persamaan di antara kebudayaan Indonesia - Malaysia… iTU ADALAH KERANA APA YANG ADA DI INDONESIA SELAIN METERIAL TELAH DIBAWA BERSAMA SEMASA MIGRASI…

LUPAKAH kita akan sejarah MIGRASI masyarakat Indonesia ke Tanah Melayu… dari Kiyai-Kiyai Ulamak Islam , pedagang hinggalah rakyat biasa MEMBANGSATKAN DIRI ( Mencari rezeki di bumi asing ) hinggalah aku masih berdiri di Malaysia yang kini menjadi tanahairku walaupun sanak saudaraku masih ada di Bumi Acheh…LUPAKAH kita akan ISTANA MAIMON DI MEDAN ..perkahwinan di Raja yang menyebabkan GAMELAN BERKEMBANG DI TANAH MELAYU ??? INGATKAH kita akan GURINDAM 12 Raja Ali Haji ??? INGATKAH kita akan pesan Alahyarham Raja Ali Haji??? Ternyata MELAYU MUDAH LUPA … INGATKAH ita akan bait-bait puisi saudaraku Ebiet G Ade…. Mungkinkah Alam telah bosan…melihat tingkah kita…. Maka Allah menjatuhkan Bala di bumi Indonesia, negara mengalirnya darah keturunanku…

YA ALLAH…SELAMATKANLAH MUSLIMIN DAN MUSLIMAT DI BUMI INDONESIA…MALAYSIA… BUKAN MALINGSIA!!! SEDARKANLAH INSAN YANG BERHATI BUSUK YANG INGIN MENGHANCURKAN MELAYU DAN KEDAMAIAN… MATIKANLAH KAMI DALAM KEIMANAN…HINDARI DARI KEMUNGKARAN DAN HASAD DENGKI…KUKUHKANLAH UKHWAH DAN SILATULRAHIM DI ANTARA INDONESIA - MALAYSIA…

YA ALLAH..YA RAHIM…YA KARIM… TUNJUKKAN KEBENARAN..SESUNGGUHNYA AKU AMAT TERTEKAN..AMAT BERSEDIH … AMAT KECEWA DENGAN ISU-ISU YANG TIMBUL YANG BOLEH MERENGGANGKAN PERSAUDARAAN ….
JIWA DAN RAGAKU UNTUK ISLAM DAN MALAYSIA -INDONESIA… JANGAN HANYA INGIN BERKORBAN BUKAN KERANA ISLAM TETAPI KERANA BUDAYA????? YA ALLAH… SESUNGGUHNYA ENGKAU MAHA MENGETAHUI, MAHA PENGAMPUN DAN MAHA PENYAYANG.. BUKALAH PINTU HATI MUSLIMIN DAN MUSLIMAT KEDUA-DUA INDONESIA DAN MALAYSIA AGAR DAPAT BERSATU MEMBINA BENTENG, SEDERAP LANGKAH BERSAMA TANPA MENUNDING JARI SIAPA YANG SALAH DAN BENAR… AMIN YA RABUL ALAMIN…

9 satu
Sep 9th, 2009 at 4:17 am

Salam,……Dari apa yang dibaca dalam internet,masalah tarian pendet kayaknya menjadi isu hangat di negara jiran kita indonesia.Tapi kami di malaysia tidak terasa hangat pula kerna banyak lagi isu hangat yang perlu di selesaikan seperti isu H1N1,

Perlu diingat rakyat malaysia terdiri daripada pelbagai bangsa seperti bugis,jawa,banjar,minang,melayu,cina india dan lain2.Dalam masyarakat yang berbilang kaum, maka tarian atau kebudayaan mereka juga bawa bersama ke malaysia….So kenapa perlu marah2 ama malaysia….sedangkan kita satu rumpun cuma berbeda negara….

10 dhiya'
Sep 9th, 2009 at 9:52 pm

Assalamualaikum ukht. Terlebih dahulu izinkn sy utk berkongsi di dalm bolg ni. Baiklah brkaitn dgn isu tarian pendet yg hangt d perkatakn skrg ini trutamanya di media indonesia sbnrnya adlh pringatn Allah kpd kita krna kita semua sudah terlalu jauh dariNya.

Allah tlah tarik rhmt n kasih syng sesama kita yg hidup serumpn melayu ini krna kita semua sibuk mengejar cinta n kjayaan dunia sdngkn dlm masa yg sama kita terlupa bhwa sgala kjayaan itu dtgnya dari Allah S.W.T. kmbalilah kita kpdNya krna Dialah yg memegang kunci kasih syng sesama insan, Insyallah.

Wallahua’lam….

11 Soffiah
Sep 10th, 2009 at 3:44 am

Salam..
aduhai orang-orang Melayu tak kira la Malaysia atau Indonesia..sebelum mengamuk, cari dulu fakta yang betul..BERNAMA dah jelaskan bahawa itu adalah iklan yang dibuat oleh salah sebuah syarikat pengiklanan di Singapura.Discovery Channel dah hantar surat penjelasan pada kementerian Pelancongan Indonesia. kalau tak caya, tanyala Menteri Pelancongan Indonesia.

Sedarlah Umat Islam, pelbagai pihak mahu melihat orang Islam berperang dan berbunuhan sesama saudara sendiri. Kemudian, mereka akan ketawakan Umat Islam kerana sikap-sikap murni sesama saudara semakin luntur.

Pada ketika Negara Islam sudah tidak bersatu padu, mereka akan menyerang kita. Sedarlah saudaraku…

12 eva
Sep 11th, 2009 at 6:18 am

pada sekelian,,,
sebenar nya kerajaan pun x suke berlaku mcm ni,,,dan para menteri pun sedah pening dgn apa yg berlaku..
berpunca nya dari fitnah maka semua x boleh terima, sesiapa saja boleh memfitnah….

apa salah nya jika kita buat tak tahu….biar pihak yg berkuasa saja yg selesai kan..ini semua rakyat dah masuk campur,,susah lah semua pihak kalau x fikir… nak ke malaysia dan indonesia berperang sedang kan
ramai rakyat indonesia berada di malaysia dan hidup mereka dah mcm malaysia ni indonesia yg punya…
malaysia dah byk membantu ,,,ambik rakyat indonesia bekerja disini….apa lagi ye,,,,kenapa mesti isu tarian pendet itu boleh jadi huru hara mcm ni?….ini lah tanda2 kiamat kita akan muncul..berperang sesama islam….

13 Abdul Jawat
Sep 21st, 2009 at 9:11 am

Asslammulaikum….Saya selaku rkayat malaysia..bila terjadi hal sebegini…rasa amat sedih sekali..apabila membaca berita..di Indonesia diadakan sekatan jalan untuk menyapu orang Malaysia dan pelajar-pelajar malaysia digangu…

Adus sedihnya hati….Saya bukan ingin mengunkit..dalam 4 tahun kebelangan ini..indonesia kerap menerima musibah yang agak besar seperti banjir, tsunami, dan gempa bumi….

fikirkanlah…orang berbudi kita berbahasa…
kerjaan malaysia berulang kali meminta maaf dan menghulur salam kemaafan…

Baguslah..jadilah bangsa yang dikeji orang….bangsa yang suka menerima suapan rasuah dan mempersalahkan orang lain atas kegagalan diri sendiri….

Sekian…

14 neilhoja
Sep 23rd, 2009 at 4:37 am

rupanya di sinipun berkembang isu tersebut.

pertama kali, terus terang saya yang juga warga indonesia agak emosi. akan tetapi, tidak lantas suudzon dan atau bertindak. saya lebih memilih diam, menunggu duduk perkara yang sebenarnya.

benarlah apa yang dikutip ummu hani di atas, tapi tampaknya saya lebih memilih mengutip surat al-hujurat ayat 6,

?? ???? ????? ????? ?? ????? ???? ???? ??????? ?? ?????? ???? ?????? ??????? ??? ?? ????? ??????

in ja’akum fasiqun binabain fatabayyanu…

sehingga bahkan, hingga sebelum saya membaca penjelasan ummu hani dan komentar2 di sini, saya belum mengambil keputusan. dan alhamdulillah.. berkat postingan ummu hani di sini, saya merasa agak tercerahkan.

bahwa sesungguhnya bukan niat langsung pihak Malaysia untuk mengklaim budaya Indonesia, akan tetapi memang budaya Indonesia yang berusaha dilestarikan oleh anak cucu keturunan mereka yang tinggal di Malaysia…

Dan lagi jelas, bahwa apa yang ditampilkan discovery channel tersebut adalah liputan sepihak. Tampaknya benar apa yang disampaikan oleh mas Fauzan di atas, bahwa kurangnya komunikasi antar kita, membuat sedikit percikan api, sangat cepat menjadi besar…

syukron wa afwan bila ada salah kata.

Sekaligus ingin mengucap, Selamat Hari Raya Idul Fitri 1430 H, Mohon maaf lahir dan batin.

Taqabbalaallahu minna wa minkum. Minal adin wal faizin.

Mohon maaf bila ada sebagian warga kami yang berkata atau bertindak kasar, mereka memang bagian dari kami. Tapi tidak pula bisa dikata, bahwa semua dari kami, berperangai seperti itu.

Akhir kata, ingin mengutip pula, seperti apa yang ummu hani kutip di atas, surat al hujurat, ayat 13.

??? ???????? ???????? ?????? ???????????? ???? ??????


Rujukan:
http://ummuhani.com/?p=927

PENCARIAN DIBLOG INI

Arkib Blog

Anda juga perlu baca

Related Posts with Thumbnails

Pengikut

Test for your internet speed

Ads

Catatan Popular