Nuffnang Ads

SAJIAN KAMI

BERITA-BERITA KASUS JENAYAH SEKSUAL DAN BERITA-BERITA SEMASA..

Ahad, 31 Oktober 2010

Merapi hambur awan debu 46 minit



GUNUNG MERAPI, Pulau Jawa - Gunung Merapi menghamburkan awan debu semalam selama 46 minit sekali gus menyebabkan ribuan penduduk di sekitarnya panik.

Sebelum ini ribuan penduduk tersebut mengambil peluang pulang ke kampung halaman selepas bermalam di pusat perlindungan sementara selepas gunung itu tidak lagi meletus.

Letusan terbaru itu berlaku semasa ratusan anggota penyelamat tiba untuk menghantar bekalan makanan dan memindahkan mangsa-mangsa yang cedera akibat tsumani di Kepulauan Mentawai di perairan Sumatera semalam.

Tsunami itu berlaku pada minggu lalu akibat kejadian gempa bumi bawah laut sekuat 7.7 pada skala Richter.

Bilangan mangsa yang terbunuh dalam letusan Gunung Merapi dan tsunami itu hampir mencapai 500 orang semalam.

Siren dibunyikan manakala terdapat beberapa orang terjun ke dalam sungai bagi menyelamatkan diri semasa Gunung Merapi mengeluarkan awan debu.

Menurut seorang pegawai bencana tempatan, Rusdiyanto, sebahagian orang lagi melarikan diri dengan menggunakan kereta dan trak.

Gunung Merapi itu telah membunuh 38 orang.

Walaupun amaran telah dikeluarkan, ribuan daripada lebih 53,000 orang yang dipindahkan dari zon bahaya bertindak kembali semula ke kampung di sekitar gunung itu semalam untuk melihat haiwan ternakan.

"Ladang saya musnah akibat serpihan gunung itu dan debu tebal. Apa yang tinggal kini ialah beberapa ekor lembu dan kambing," kata seorang mangsa, Subarkah.

Menurutnya, dia perlu membawa rumput untuk memberi makan haiwan ternakannya itu bagai mengelakkan ia mati.

Sejak Gunung Merapi itu meletus pada Selasa lalu, para pegawai berusaha untuk mengelakkan penduduk kampung berada dekat dengan gunung tersebut.

PENCARIAN DIBLOG INI

Arkib Blog

Anda juga perlu baca

Related Posts with Thumbnails

Pengikut

Test for your internet speed

Ads

Catatan Popular