Nuffnang Ads

SAJIAN KAMI

BERITA-BERITA KASUS JENAYAH SEKSUAL DAN BERITA-BERITA SEMASA..

Sabtu, 27 Februari 2010

REAKSI: JURUNIKAH TANPA TAULIAH

(Foto Hiasan)



KUALA LUMPUR: Pasangan yang menyedari pernikahan mereka dilakukan secara koboi atau nikah sindiket oleh jurunikah tanpa tauliah, perlu menerima hakikat bahawa hubungan kelamin dilakukan mereka adalah zina berikutan ijab kabul itu tidak sah.

Mufti Selangor, Datuk Mohd Tamyes Abdul Wahid, berkata terdapat lima Rukun Nikah yang bermula dengan wali sah sama ada ayah kandung atau sah taraf, datuk atau adik beradik seibu dan sebapa.

Beliau berkata, rukun lain adalah dua saksi dengan syarat tertentu, pengantin lelaki dan pengantin perempuan serta ijab kabul.


“Kalau lima rukun itu tiada, bermakna pernikahan itu tidak sah, manakala bagi anak tidak sah taraf iaitu lahir kurang enam bulan daripada akad nikah ibu bapanya, perlu diwalikan wali hakim yang mendapat tauliah daripada Sultan. “Jurunikah mesti wali sebenar dan kebiasaannya jurunikah menjadi wakil kepada bapa dan dia hendaklah diiktiraf dan didaftarkan, misalnya di Selangor, berdaftar dan ditauliah Jabatan Agama Islam Selangor (Jais).

“Jika tidak bertauliah, seseorang itu tidak boleh menjadi jurunikah dan kalau disedari dinikahkan secara koboi atau nikah sindiket, bermakna hubungan kelamin dilakukan pasangan itu adalah zina dan mereka sepatutnya segera bertaubat,” katanya. Pegawai Perhubungan Awam Jais, Mohd Hidayat Abd Rani, berkata siasatan terperinci sedang dilakukan pihaknya termasuk mendapatkan maklumat daripada Pejabat Agama Daerah Gombak, berikutan cerita sebenar masih samar.

Beliau berkata, berdasarkan maklumat awal, pernikahan pasangan terbabit tidak sah kerana tidak memenuhi rukun nikah dan dinikahkan jurunikah tidak bertauliah.

“Kita akan mengambil tindakan berasaskan beberapa faktor tetapi setakat ini, siasatan terperinci sedang dilakukan dan meminta sumber membantu dengan menghubungi Jais,” katanya.

Muka depan Harian Metro semalam melaporkan, keghairahan mahu menikmati hidup sebagai suami isteri selepas bertemu kekasih ketika sama-sama menuntut di menara gading, namun pada masa sama tidak mahu perbuatan itu diketahui ibu bapa mendorong segelintir pelajar di sebuah institusi pengajian tinggi awam (IPTA) ternama di pinggir ibu negara, terjerumus dengan amalan pernikahan dalam dorm (asrama). Amalan di kalangan mahasiswa terbabit nyata meragukan apabila upacara pernikahan pasangan pengantin terbabit hanya disempurnakan sesama rakan sekuliah selaku kadi, wali dan saksi - tidak ubah seperti pernikahan koboi.

Seperti pasangan normal, kumpulan terbabit mempunyai kadi yang menikahkan pasangan berkenaan secara berjabat tangan dengan pengantin lelaki sebelum diperakui sebagai sah oleh saksi. Cuma yang berbeza ia dilakukan pada waktu malam dan semua yang hadir hanya rakan sekuliah.

PENCARIAN DIBLOG INI

Arkib Blog

Anda juga perlu baca

Related Posts with Thumbnails

Pengikut

Test for your internet speed

Ads

Catatan Popular