Nuffnang Ads

SAJIAN KAMI

BERITA-BERITA KASUS JENAYAH SEKSUAL DAN BERITA-BERITA SEMASA..

Jumaat, 26 Ogos 2011

Pelakon veteran M Shahdan meninggal dunia




KUALA LUMPUR - Pelakon veteran, Adan Meon atau dikenali M Shahdan meninggal dunia akibat sesak nafas di rumahnya di Kampung Padang Balang, Gombak di sini, kira-kira jam 6 pagi semalam.

M Shahdan, 76, menghembuskan nafas terakhir selepas bersahur. Dia yang uzur dan mengidap kencing manis terlanggar tunggul kayu dua hari lalu sebelum terlantar di rumah. Produser, Skop Production Sdn Bhd, Datuk Yusof Haslam, berkata kehilangan rakan karibnya itu dirasai selepas mereka bersahabat sejak kegemilangan Merdeka Studio pada 1973.

“Sepatutnya, dia datang ke majlis kesyukuran Skop di Finas baru-baru ini untuk terima bonus Aidilfitri, tetapi dia tidak dapat hadir kerana uzur. “Sepanjang mengenalinya, dia seorang yang gigih bekerja sejak zaman Cathay Keris Film pada 1960-an hingga ke akhir hayat. Dia seorang yang suka bekerja belakang tabir dan seronok berlakon.

“Dia juga membintangi 20 drama terbitan Skop antaranya, Harimau Rimba, Remang-Remang Kotaraya, Gerak Khas dan filem, Pasrah. Sejak tujuh tahun lalu, dia bertambah uzur dan hanya berniaga nasi lemak dan mi bandung Muar,” katanya.

Arwah berasal dari Muar, Johor, pernah membintangi pelbagai filem Melayu termasuk Hati Batu (1973) terbitan Cathay Keris Film, Cinta dan Lagu (1976) bersama Merdeka Film Productions dan Bila Hati Telah Retak (1983). Dia juga pernah bekerja belakang tabir sebagai ‘runner’ dan pengurus produksi. Jenazah dikebumikan selepas solat Jumaat di Tanah Perkuburan Islam Gombak.

BIODATA:
M.Shahdan
Nama Penuh : Adan Bin Meon
Tempat Lahir : Johor
Bangsa : Melayu
Bahasa : Bahasa Melayu
Kerjaya : Pelakon
Kemahiran : Berlakon

PENCARIAN DIBLOG INI

Arkib Blog

Anda juga perlu baca

Related Posts with Thumbnails

Pengikut

Test for your internet speed

Ads

Catatan Popular