Nuffnang Ads

SAJIAN KAMI

BERITA-BERITA KASUS JENAYAH SEKSUAL DAN BERITA-BERITA SEMASA..

Jumaat, 31 Disember 2010

Berita Pilihan: Banjir kilat di Mekah, Jeddah

Seorang wanita keluar dari tingkap kereta bagi menyelamatkan diri dibantu oleh seorang lelaki setelah kereta mereka terkandas akibat banjir kilat di Jeddah, kelmarin



MEKAH 31 Dis. - Banjir kilat melanda Mekah dan bandar raya Jeddah semalam mengakibatkan seorang lelaki dan tiga anaknya terbunuh di bandar suci ini ekoran hujan lebat dan perancangan bandar yang teruk.

Berita kematian tiga sekeluraga itu disampaikan oleh Gabenor Mekah, Putera Khaled Al-Faisal.

Beliau berkata, 200 orang lagi berjaya diselamatkan, sebahagian besarnya menggunakan helikopter.

Banjir di bandar raya Jeddah pula menyebabkan keadaan lalu lintas berhampiran pelabuhan Laut Merah di Jeddah terjejas setelah beberapa jalan utama di timur dan selatan bandar raya itu dinaiki air dan berpuluh-puluh kenderaan rosak, menurut seorang wartawan AFP.

Pihak berkuasa berkata, banyak rumah penduduk turut ditenggelami air.

Paras air di sesetengah daerah di Jeddah berada di paras lutut, sementara beberapa daerah lagi airnya naik melebihi paras pinggang.

November lalu, Jeddah, bandar raya kedua terbesar selepas Riyadh dilanda banjir mengakibatkan seramai 123 orang terbunuh dan banyak rumah dan bangunan rosak teruk.

Banjir pada November lalu itu disusuli dengan satu kempen yang tidak pernah diadakan di Internet oleh para penduduk bandar raya itu sebelum ini yang merungut mengenai rasuah dan perancangan bandar yang teruk.

PENCARIAN DIBLOG INI

Arkib Blog

Anda juga perlu baca

Related Posts with Thumbnails

Pengikut

Test for your internet speed

Ads

Catatan Popular