Nuffnang Ads

SAJIAN KAMI

BERITA-BERITA KASUS JENAYAH SEKSUAL DAN BERITA-BERITA SEMASA..

Jumaat, 27 Ogos 2010

Indonesia jamin keselamatan rakyat Malaysia di Jakarta



KUALA LUMPUR: Indonesia memberi jaminan mengenai keselamatan rakyat Malaysia di republik berkenaan berikutan tindakan penunjuk perasaan anti-Malaysia yang memijak dan membakar Jalur Gemilang serta membaling najis manusia ke halaman Kedutaan Besar Malaysia di Jakarta.

Duta Besar Indonesia ke Malaysia, Tan Sri Prof Dr Da’i Bachtiar, berkata pihak keselamatan Indonesia akan memastikan bahawa undang-undang negara sentiasa dipatuhi walaupun pemerintah Republik Indonesia membenarkan demonstrasi diadakan.

“Polis Indonesia sudah memperkukuhkan kawalan keselamatan di Kedutaan Malaysia dan kediaman rakyat Malaysia di Jakarta supaya kejadian yang tidak diingini dapat dicegah.

“Pihak berkuasa di Indonesia juga sedang menyiasat dan mengumpul bukti berhubung kejadian penunjuk perasaan membaling najis dan memijak Jalur Gemilang dan jika ada pihak yang didapati bersalah, tindakan akan diambil kepada mereka,” katanya pada sidang media di sini, hari ini.

Dr Da’i berkata demikian untuk mengulas insiden penunjuk perasaan membaling najis dan memijak Jalur Gemilang di depan Kedutaan Malaysia sejak beberapa hari lalu.

Beliau berkata, tindakan penunjuk perasaan di Kedutaan Malaysia pada 13 Ogos adalah tidak beretika tetapi dakwaan sukar dilakukan kerana peruntukan undang-undang Indonesia membenarkan rakyatnya berkumpul dan menyuarakan pendapat.

Katanya, pihak berkuasa di Indonesia juga belum dapat memastikan dakwaan bahawa sebuah parti politik di republik berkenaan mendalangi demonstrasi berkenaan untuk mendesak Presiden Susilo Bambang Yudhoyono supaya bertegas dengan Malaysia.

PENCARIAN DIBLOG INI

Arkib Blog

Anda juga perlu baca

Related Posts with Thumbnails

Pengikut

Test for your internet speed

Ads

Catatan Popular