Nuffnang Ads

SAJIAN KAMI

BERITA-BERITA KASUS JENAYAH SEKSUAL DAN BERITA-BERITA SEMASA..

Rabu, 29 Jun 2011

25 PATI Warga Indonesia hampir maut

SEBAHAGIAN pendatang yang ditahan PGM.




KOTA TINGGI - Sekumpulan 25 pendatang tanpa izin Indonesia, nyata menggadai nyawa apabila menaiki bot bocor dikendalikan dua tekong untuk pulang ke negara asal menerusi pantai daerah ini, awal pagi semalam.

Namun, perjalanan pulang mereka secara bersesak dalam bot tanpa memakai sebarang jaket keselamatan itu, tersekat apabila ditahan Pasukan Gerakan Marin (PGM) di luar Pantai Tanjung Pengelih di sini, kira-kira jam 12.05 pagi.

Dalam gerakan itu, sepasukan anggota PGM yang menjalankan rondaan Operasi Octapus dengan Bot Ronda RH24 terserempak bot fiber sepanjang kira-kira lapan meter dalam keadaan mencurigakan sedang menghala ke arah perairan antara bangsa.

Komander PGM Wilayah Dua, Asisten Komisioner Zainul Abidin Hasan berkata, menyedari kehadiran anggotanya, tekong bot berkenaan cuba memecut melarikan diri apabila diarah berhenti untuk pemeriksaan.

“Kejadian itu menyebabkan anggota PGM terpaksa mengejar kira-kira 10 minit, sebelum berhasil memintas bot berkenaan. Pemeriksaan mendapati bot yang dilengkapi enjin 200 kuasa kuda itu dikendalikan seorang tekong dan pembantunya membawa 25 pendatang tanpa izin termasuk tujuh wanita.

“Ketika ditahan, bot kecil yang sesak dengan penumpang itu sudah mengalami kebocoran. Semua warga asing terbabit nyata menggadai nyawa mereka kerana masing-masing tidak memakai jaket keselamatan sepanjang berada dalam bot terbabit, " katanya di sini, semalam.

Zainul Abidin berkata, dalam gerakan berasingan kira-kira jam 12.15 pagi pula, sepasukan anggota PGM diketuai Asisten Superintendan Amri Abdul Rahman dengan bantuan RELA menyerbu ladang sawit di FELDA Keledang dan menahan 59 pendatang tanpa izin Indonesia yang dikumpulkan di situ.

“Tangkapan terbabit termasuk 16 wanita serta dua kanak-kanak yang dipercayai dikumpulkan dalam ladang sawit itu sementara menunggu peluang untuk dibawa pulang secara haram ke negara asal.

“Mereka tidak mempunyai sebarang dokumen perjalanan yang sah dan menggunakan khidmat sindiket untuk menguruskan kepulangan ke negara asal," katanya.

Katanya, sepanjang tempoh enam bulan tahun ini, PGM Wilayah Dua sudah membuat 52 tangkapan membabitkan 558 pendatang tanpa izin serta 10 tekong, sama ada ketika cuba masuki atau keluar dari negara ini.

Katanya, jumlah tangkapan yang dilakukan itu menunjukkan peningkatan berbanding tahun lalu apabila 371 warga asing daripada pelbagai negara ditahan oleh pasukan terbabit.

PENCARIAN DIBLOG INI

Arkib Blog

Anda juga perlu baca

Related Posts with Thumbnails

Pengikut

Test for your internet speed

Ads

Catatan Popular