Nuffnang Ads

SAJIAN KAMI

BERITA-BERITA KASUS JENAYAH SEKSUAL DAN BERITA-BERITA SEMASA..

Khamis, 28 Julai 2011

Penglibatan pelajar dengan seks boleh jejaskan masa depan




ALOR GAJAH - Hubungan intim pasangan yang masih penuntut di institut pengajian tinggi (IPT) merupakan lumrah kehidupan masa kini walaupun hubungan cinta tersebut boleh mengganggu fokus mereka terhadap pelajaran.

Menurut Pensyarah Universiti Teknologi Mara (UiTM) Cawangan Melaka, Muhammad Anwar Fahmi Abdullah, berkata hubungan tersebut bukan sahaja menyebabkan implikasi perhubungan sosial yang lebih kronik seperti mengadakan hubungan terlarang, malah boleh melibatkan kes pembuangan bayi serta masalah sosial lain.

“Keghairahan penuntut dalam menjalinkan hubungan cinta semasa dalam pengajian mampu mengganggu-gugat tumpuan mereka terhadap pelajaran yang sepatutnya diberi tumpuan sepenuhnya bagi memperolehi segulung diploma mahupun ijazah," katanya.

Katanya, tuntutan kehidupan menyebabkan remaja masa kini terlalu mengejar kemewahan dan keseronokan dunia tanpa memikirkan kesan pada masa akan datang.

“Akibat terlalu mengejar kedudukan, kewangan serta nikmat hubungan seksual, penuntut IPT di negara ini sanggup menggadai maruah dengan terjebak dalam kancah perzinaan, berkhalwat serta berkunjung ke pusat-pusat hiburan,” katanya.

Namun, beliau tidak menafikan terdapat penuntut yang menjadikan pasangan masing-masing sebagai inspirasi bagi mencapai kejayaan dan mendapat pekerjaan yang menjamin masa depan sebaik tamat pengajian kelak.

“Tidak dinafikan terdapat pelajar yang berjaya disebabkan sokongan dan dorongan yang diberikan oleh pasangan masing-masing hingga berjaya menggenggam segulung pengiktirafan selepas berhempas pulas memerah otak demi masa depan,” katanya.

Justeru, penuntut di IPT seharusnya bijak mencorak masa depan dengan mengelak gejala sosial dan memberi tumpuan terhadap pelajaran sekali gus mengawal tingkah laku terutama bagi mereka yang menjalin hubungan cinta.

PENCARIAN DIBLOG INI

Arkib Blog

Anda juga perlu baca

Related Posts with Thumbnails

Pengikut

Test for your internet speed

Ads

Catatan Popular