Nuffnang Ads

SAJIAN KAMI

BERITA-BERITA KASUS JENAYAH SEKSUAL DAN BERITA-BERITA SEMASA..

Jumaat, 23 Julai 2010

Sorok dadah dalam periuk nasi

Salleh (kanan) menunjukkan dadah yang disembunyikan dalam beg dan bekas periuk masak.


KOTA BHARU: Cubaan seorang lelaki warga negara India menyeludup kira-kira lima kilogram (kg) dadah disyaki syabu bernilai RM1.25 juta yang disembunyikan dalam dua periuk tidak berhasil selepas ditahan di Lapangan Terbang Sultan Ismail Petra, di sini, kelmarin.

Lelaki berusia 26 tahun itu ditahan pegawai Kastam Diraja Malaysia (KDRM), Kelantan kira-kira jam 11.20 pagi, selepas dia dilihat dalam keadaan mencurigakan ketika membawa sebuah beg transit perjalanan bersamanya.

Pemeriksaan awal mendapati kedua-dua periuk terbabit berisi penuh dengan sejenis makanan India manakala beg transit berkenaan pula mengandungi pelbagai makanan ringan.

Keadaan periuk masak yang mencurigakan memaksa pegawai KDRM menebuk di bahagian tepi dan bawahnya sebelum menemui bungkusan plastik mengandungi bahan kristal jernih di sekeliling bekas terbabit.

Difahamkan, suspek yang juga seorang jurutera perisian bertolak dari Banggalore, India, untuk transit sementara di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA), sebelum meneruskan perjalanan seterusnya ke Kota Bharu.

Bagaimanapun, beg perjalanannya saja yang ditrasitkan terus ke Lapangan Terbang Sultan Ismail Petra, menyebabkan tiada prosedur pemeriksaan dilakukan ketika dia berada di KLIA.

Pengarah Kastam Negeri, Salleh Mohamed, berkata ia rampasan terbesar di negeri ini, hasil penelitian anggotanya ketika melakukan pemeriksaan di pintu masuk Lapangan Terbang Sultan Ismail Petra, Pengkalan Chepa.

“Setibanya di lapangan terbang, lelaki terbabit disapa seorang pegawai kastam sebelum memberitahu hasratnya untuk ke ibu kota, namun ketika dihampiri dia enggan membenarkan begnya diperiksa.

“Pemeriksaan awal mendapati terdapat dua periuk masak berisi penuh dengan sejenis makanan India hingga menimbulkan syak sebelum bahagian bawah dan tepi periuk ditebuk,” katanya di Wisma KDRM di Padang Bongor di sini, semalam.

PENCARIAN DIBLOG INI

Arkib Blog

Anda juga perlu baca

Related Posts with Thumbnails

Pengikut

Test for your internet speed

Ads

Catatan Popular