Nuffnang Ads

SAJIAN KAMI

BERITA-BERITA KASUS JENAYAH SEKSUAL DAN BERITA-BERITA SEMASA..

Ahad, 25 September 2011

Umor 22 tahun masih merangkak seperti bayi

Cik Zaharah sedang melayan anak gadisnya, Mafuzah, yang berusia 22 tahun, tetapi hanya setinggi 90 sentimeter. Mafuzah tidak dapat berdiri lama dan terpaksa merangkak seperti bayi.



'
MUADZAM SHAH (Pahang) - Melihat saiz tubuh serta ketinggiannya yang hanya 90 sentimeter, pasti ramai menyangka dia kanak-kanak berusia tidak lebih dua atau tiga tahun.

Bagaimanapun, pada hakikatnya, Cik Mafuzah Amaran, yang menetap di Bandar Tun Razak, di sini, sebenarnya berusia 22 tahun.

Cik Mafuzah, yang menghadapi masalah tumbesaran, juga sukar berjalan dan tidak boleh berdiri lama, sebaliknya merangkak seperti bayi untuk bergerak dari satu tempat ke tempat lain.

Adalah dipercayai beliau terbantut ketika dalam kandungan akibat kekurangan bekalan oksigen atau gangguan aliran darah.

Ibunya, Cik Zaharah Syukor, 56 tahun, berkata masalah tumbesaran anak ketujuh daripada 11 beradik itu mula dikesan selepas dilahirkan kerana tidak menyamai pembesaran kembarnya, Manisah, yang dilahirkan kira-kira 25 minit lebih awal.

'Ketika mengandungkan mereka, saya tidak tahu akan melahirkan anak kembar kerana doktor yang menjalankan pemeriksaan tidak mengesan kehadiran seorang lagi bayi.

'Selepas melahirkan Manisah, kira-kira 25 minit kemudian, jururawat yang membantu doktor menyambut kelahiran anak memberitahu ada seorang lagi bayi,' katanya ketika ditemui.

Menurut Cik Zaharah, selepas beberapa bulan kemudian, beliau menyedari anaknya itu tidak membesar seperti Manisah, lantas membawanya berjumpa doktor.

Bagaimanapun, doktor memberitahu beliau bahawa Mafuzah tidak mengalami sebarang penyakit dan tubuhnya sihat seperti bayi lain.

'Apa pun, saya bersyukur dengan kurniaan Tuhan kerana menganggap anak saya ini seorang insan istimewa.

'Bukan semua ibu memperoleh anak sepertinya dan kurniaan ini saya anggap umpama satu dalam seribu,' kata Cik Zaharah sambil menambah, walaupun Cik Mafuzah tidak boleh bertutur dan hanya boleh menyebut beberapa perkataan tertentu, dia seorang gadis yang pembersih.

Cik Mafuzah juga didaftarkan dengan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) dan memperoleh bantuan RM300 ($123) sebulan.

PENCARIAN DIBLOG INI

Arkib Blog

Anda juga perlu baca

Related Posts with Thumbnails

Pengikut

Test for your internet speed

Ads

Catatan Popular