Nuffnang Ads

SAJIAN KAMI

BERITA-BERITA KASUS JENAYAH SEKSUAL DAN BERITA-BERITA SEMASA..

Ahad, 23 Mei 2010

5 Penerima Anugerah Sultan Kelantan Ditarik Balik



KOTA BHARU: Lima kenamaan negeri terdiri tiga bergelar Datuk dan dua Jaksa Pendamai (JP) dilucutkan pingat kebesaran masing-masing yang dikurniakan Sultan Kelantan, Tuanku Ismail Petra.

Mereka yang dikenakan tindakan terbabit terdiri daripada tiga kakitangan kerajaan negeri yang masih berkhidmat di pusat pentadbiran Kota Darul Naim dan Balai Islam.

Dua lagi ahli perniagaan dikenakan tindakan sama pula terbabit dalam bidang pembinaan dan automobil.

Sumber berkata, semua individu terbabit dipercayai sudah atau akan menerima surat makluman mengenai perlucutan pingat kebesaran daripada pejabat Setiausaha Kerajaan Kelantan dalam tempoh terdekat.

Katanya, tindakan itu diambil Pemangku Raja Kelantan, Tengku Muhammad Faris Petra, berikutan kegagalan individu berkenaan menjaga integriti sebagai penerima darjah kebesaran negeri ini seterusnya menjejaskan nama baik institusi Istana Kelantan.

Difahamkan, dua daripada individu terbabit juga berdepan perbicaraan di mahkamah selepas didakwa Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) berhubung penyelewengan dan rasuah.

Sebelum ini, tindakan melucutkan pingat kebesaran Kelantan bagi gelaran Datuk diambil Pemangku Raja terhadap empat individu yang terdiri daripada seorang ahli politik dan tiga ahli perniagaan.

Pengelola Istana Diraja Kelantan, Datuk Abdul Halim Hamad, ketika dihubungi meminta perkara itu dirujuk kepada Setiausaha Kerajaan Kelantan, Datuk Mohd Aiseri Alias yang bertanggungjawab mengenainya.

"Saya tidak dapat mengulas tindakan itu kerana ia adalah di bawah urusan Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri,” katanya.

PENCARIAN DIBLOG INI

Arkib Blog

Anda juga perlu baca

Related Posts with Thumbnails

Pengikut

Test for your internet speed

Ads

Catatan Popular