Nuffnang Ads

SAJIAN KAMI

BERITA-BERITA KASUS JENAYAH SEKSUAL DAN BERITA-BERITA SEMASA..

Jumaat, 28 Mei 2010

Denda Nikah Bawah Umur: Hanya harga sekeping roti canai di Lombok Indonesia

Lufti menunjukkan buku nikah suami dan isteri dikeluarkan KUA.



KUALA LUMPUR: Seperti harga sekeping roti canai sardin di negara ini, hanya 7,500 rupiah atau sekitar RM2.80 sen saja! Itulah kadar denda maksimum yang dikenakan terhadap pasangan yang melanggar undang-undang perkahwinan di Pulau Lombok, Indonesia.

Nilai yang seolah-olah tidak masuk akal itu didedahkan kepada wartawan Harian Metro oleh Staf Kara Bidang Bimbingan Perkahwinan dan Zakat Wakaf, Balai Nikah, Kantor Urusan Agama (KUA) Kecamatan Mataram, Lombok, Lufti Kahar ketika ditemui di pejabatnya di Mataram, Lombok, baru-baru ini.

Menurutnya, denda itu termaktub dalam Pelanggaran Perkahwinan Undang-undang 2, Nombor 1 (1974) dan Peraturan Pemerintah Nombor 9 (1975) Fasal 45.

“Mengikut undang-undang, umur perempuan boleh bernikah mesti melebihi 19 tahun, manakala umur calon lelaki perlu lebih 21 tahun.

“Wanita bawah umur 19 tahun mahu bernikah perlulah mendapat keizinan kedua-dua orang tuanya dan orang tua pihak lelaki dengan tandatangan, begitu juga sebaliknya.

“Namun, memang ada pasangan melaksanakan nikah biarpun umur tidak mencukupi dengan menggunakan petugas nikah (kadi) yang tidak diiktiraf KUA,” katanya.

Mengulas lanjut, Lufti berkata pihaknya tidak berani sama sekali mengisytiharkan pasangan berkenaan sebagai suami isteri akibat ketiadaan buku nikah dikeluarkan KUA sebab tidak melalui petugas yang sah.

Katanya, pasangan yang masih ingin meneruskan pernikahan mereka diwajibkan membayar denda maksimum 7,500 rupiah.

Ditanya mengenai denda yang terlalu rendah itu, Lufti enggan memberikan sebarang komen.

Beliau turut ditanya mengenai wanita Malaysia yang dilarikan ke Lombok dan dinikahkan dengan pasangannya di Lombok, tetapi kemudian ‘diselamatkan’ sebelum dibawa pulang ke negara asal menunjukkan buku nikah mengandungi pemalsuan identiti termasuk nama, umur dan warga negara.

Menurutnya, pihaknya mengakui kemungkinan wujud pihak tertentu mengeluarkan buku nikah palsu.

“Memang ada bentuk pemalsuan identitas (identiti) dalam buku nikah palsu yang dibuat pihak tidak bertanggungjawab.

“Tetapi mereka tidak boleh menipu pihak KUA sebab perkahwinan tiada direkodkan. Tambahan lagi pemalsuan itu boleh dikesan menerusi pemeriksaan nombor daftar perkahwinan yang dicetak halus di buku nikah tulen,” katanya.

Harian Metro pada 12 Jun 2008 lalu melaporkan seorang daripada gadis negara ini yang dilarikan kemudian berjaya pulang ke tanah air, Nurul Wahida Hamzah, 24, dibawa lari dan berkahwin dengan pemuda Lombok, Yusuf Supardi, 40-an.

Laporan memetik Pengarah Jabatan Agama Islam Selangor (Jais), Datuk Mohammed Khusrin Munawi berkata, pernikahan mereka tidak sah sebab Nurul berwalikan lelaki asing yang mengaku sebagai bapa kandungnya, Zakaria.

Yusuf dilaporkan menukar nama Nurul kepada Puteri Sofia Zakaria dan meminda umurnya daripada 17 kepada 25 tahun untuk mencapai hajat melangsungkan pernikahan mereka.

PENCARIAN DIBLOG INI

Arkib Blog

Anda juga perlu baca

Related Posts with Thumbnails

Pengikut

Test for your internet speed

Ads

Catatan Popular