Nuffnang Ads

SAJIAN KAMI

BERITA-BERITA KASUS JENAYAH SEKSUAL DAN BERITA-BERITA SEMASA..

Isnin, 28 Februari 2011

Punca kemalangan Azizulhasni disiasat



FOTO: Imbasan insiden kemalangan yang dialami Azizulhasni di Manchester minggu lalu sehingga menyebabkan betis kiri pelumba basikal trek negara itu ditusuk serpihan kayu.





JASIN - Persekutuan Kebangsaan Berbasikal Malaysia (PKBM) dan Kesatuan Berbasikal Antarabangsa (UCI) akan menyiasat punca kemalangan yang menimpa jaguh trek negara, Azizulhasni Awang ketika menyertai kejohanan Trek Berbasikal Siri Piala Dunia di Manchester.

Menteri Belia dan Sukan Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek berkata, ini kerana ia membabitkan faktor keselamatan.

"Saya serah kepada pihak persatuan dan pihak UCI untuk membuat siasatan terhadap perkara ini kerana ia lebih kepada keselamatan bagi velodrom itu, sama ada terdapat unsur kecuaian dan kelemahan, atau bentuk kemalangan yang boleh berlaku pada bila-bila masa," katanya setelah melepaskan 30 peserta konvoi bermotosikal dan lawatan mesra di sekitar Kampung Ayer Molek, Kolam Taman Maju di sini, semalam.

Beliau mengulas insiden betis kiri Azizulhasni yang ditusuk serpihan kayu sepanjang 20 sentimeter di Manchester pada minggu lepas.

Bagaimanapun, pelumba basikal trek yang menjadi sandaran utama negara untuk meraih pingat emas pertama Malaysia pada Sukan Olimpik di London tahun depan, berjaya menamatkan perlumbaan tersebut dan meraih pingat gangsa bagi terus mengungguli ranking pertama Siri Klasik Piala Dunia.

Menyentuh perkembangan terkini Azizulhasni, Ahmad Shabery berkata, walaupun kecederaan yang dialami memerlukan masa untuk pulih, beliau boleh beraksi pada Kejohanan Berbasikal Trek Dunia di Apeldoorn, Belanda 23 Mac ini jika pakar memberikan 'lampu hijau'.

"Tiada sebab untuk kita hendak menghalang orang yang begitu bersemangat sepertinya untuk terus bertarung," katanya.

Beliau berkata, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak akan mengadakan lawatan rasmi ke Australia pada Mac ini dan beliau dijangka sempat menjenguk Azizulhasni di Melbourne, yang kini menjalani proses pemulihan akibat kecederaan itu.

"Saya percaya lawatan Najib akan menambahkan dan memberi suntikan baru, kerana ketika dalam kesakitan dan tidak sedarkan diri pada hari kemalangan, apa yang keluar dari mulutnya ialah beliau hendak jadi juara Sukan Olimpik di London dan beliau bimbang tidak dapat ke Olimpik.

"Beliau (Azizulhasni) tetap hendak jadi No. 1 kerana atas nama 'saya orang Malaysia' dan 'saya mahu menaikkan nama Malaysia'...inilah semangat Azizulhasni Awang," katanya. - BERNAMA

PENCARIAN DIBLOG INI

Arkib Blog

Anda juga perlu baca

Related Posts with Thumbnails

Pengikut

Test for your internet speed

Ads

Catatan Popular