Nuffnang Ads

SAJIAN KAMI

BERITA-BERITA KASUS JENAYAH SEKSUAL DAN BERITA-BERITA SEMASA..

Khamis, 24 November 2011

'Pokok sawit keramat' dibongkar.





SHAH ALAM - Kenderaan yang memenuhi tepi jalan Persiaran Kerjaya Seksyen U1 setiap malam Selasa, Khamis dan Sabtu, dekat sini, terbongkar apabila kegiatan tarik nombor ekor yang beroperasi di sebuah pondok usang yang didirikan di bawah dua buah batang pokok sawit dianggap keramat.

Lokasi tersebut yang sebelum ini telah dimusnahkan anggota penguatkuasa Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA) dua tahun lalu masih terus dikunjungi sebagai tempat popular untuk mendapatkan nombor ekor. Dalam operasi selama dua jam semalam tiga bahagian tempat pemujaan keseluruhannya berjaya dimusnahkan.

Operasi dimulakan dengan membaca doa dan semburan air Ahmad Abdul Rahman dari Surau Batu 13 sebagai usaha menghindarkan gangguan makhlus halus yang dikatakan menghuni kawasan tapak pemujaan tersebut. Kerja-kerja dimulakan dengan memecahkan enam patung utama yang diletakkan sederet beserta gambar, garfu besar dan beberapa objek lain yang digunakan sebagai pemujaan. Seterusnya bumbung pondok diruntuhkan diikuti bahagian yang digunakan untuk upacara menyembelih haiwan sebelum dua batang pokok sawit yang dianggap keramat ditebang.

Pegawai Penguatkuasa MBSA, Khairul Hanif Abu Taib berkata, operasi dilakukan berikutan struktur tersebut didirikan secara haram di atas tanah kerajaan.

“Tindakan diambil dibawah Akta Jalan, Parit dan Bangunan 1974, membuat binaan tanpa kebenaran. Selepas kejadian ini, kawasan ini akan terus dipantau,” katanya tindakan diambil susulan daripada aduan dan masalah kesesakan jalan terutama waktu malam apabila banyak lori dan kenderaan berat diletakkan dibahu sepanjang jalan itu. Kawasan ini popular dan ada yang datang dari luar Lembah Kelang semata –mata untuk membuat pemujaan untuk bagi mendapatkan nombor ekor,” katanya.

PENCARIAN DIBLOG INI

Arkib Blog

Anda juga perlu baca

Related Posts with Thumbnails

Pengikut

Test for your internet speed

Ads

Catatan Popular