Nuffnang Ads

SAJIAN KAMI

BERITA-BERITA KASUS JENAYAH SEKSUAL DAN BERITA-BERITA SEMASA..

Rabu, 24 Mac 2010

Rebut anak: Mahkamah Syariah tolak rayuan juruterbang

Nornisamsila Osman


KUALA LUMPUR - Bekas suami kepada Nornisamsila Osman gagal dalam usaha untuk mendapatkan perintah menghina mahkamah dan memenjarakan pembaca berita Bernama itu kerana didakwa tidak mematuhi perintah sementara hak penjagaan anak.

Usaha itu gagal selepas Mahkamah Rayuan Syariah di sini hari ini menolak dengan kos rayuan juruterbang MAS, Muzzalman Shah Ismail Muzani, 36, selaku pemohon.

Panel tiga hakim yang diketuai Hakim Syarie Tan Sri Ibrahim Lembut dengan sebulat suara memutuskan demikian dengan alasan rayuan tersebut telah difailkan lewat lima hari dari tempoh yang dibenarkan.

Dalam penghakimannya, Ibrahim menyatakan, tempoh 14 hari memfailkan rayuan adalah mencukupi memandangkan alasan rayuan merupakan satu perkara yang ringkas.

Alasan salah kira hari juga tidak boleh diterima memandangkan peguam pemohon merupakan seorang yang berpengalaman dan kegagalan berbuat demikian turut menunjukkan pemohon tidak serius dalam permohonannya, ujarnya.

"Seorang peguam syarie memikul tanggungjawab yang besar dan perlu menjalankan tugas dengan baik kerana itu adalah apa yang diinginkan oleh setiap anak guam sebagaimana dalam kes ini," ujar Ibrahim.

Pada prosiding hari ini, Nornisamsila diwakili peguam syarie, Mohd. Ridhwan Husin dan Mawaddah Ramli sementara Muzzalman Shah diwakili peguam syarie, Dorina Abdullah.

Muzzalman Shah memfailkan rayuan berhubung permohonannya mendapatkan perintah menghina mahkamah dan memenjarakan bekas isterinya itu selepas tidak berpuas hati dengan keputusan Mahkamah Tinggi Syariah di sini bertarikh 15 April tahun lalu.

Pada tarikh itu, Hakim Syarie, Mohd. Syakir Abd. Hamid menolak permohonan juruterbang itu agar Nornisamsila dikenakan tindakan tersebut kerana didakwa tidak mematuhi perintah hak penjagaan sementara anak mereka, Muzzal Alnaqin Shah, 9, selepas mendapati pembaca berita itu berjaya memberikan alasan-alasan yang munasabah.

Rayuan itu bagaimanapun difailkan lewat lima hari menyebabkan juruterbang tersebut memfailkan satu lagi rayuan untuk membenarkan pihaknya memasukkan rayuan di luar had masa.

Pasangan itu bercerai dengan talak satu pada 17 Ogos 2007 dan pada 17 September 2008, Mahkamah Tinggi di sini mengeluarkan perintah hak penjagaan sementara anak mereka kepada Nornisamsila.

PENCARIAN DIBLOG INI

Arkib Blog

Anda juga perlu baca

Related Posts with Thumbnails

Pengikut

Test for your internet speed

Ads

Catatan Popular