Nuffnang Ads

SAJIAN KAMI

BERITA-BERITA KASUS JENAYAH SEKSUAL DAN BERITA-BERITA SEMASA..

Selasa, 27 April 2010

PBB: Malaysia Muncul " Negara Tua "




KUANTAN: Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu menjangkakan Malaysia akan mencapai status "negara tua" menjelang tahun 2035 apabila pecahan peratusan warga berumur 60 tahun ke atas mencecah kepada 15 peratus.

Timbalan Ketua Pengarah (Operasi) Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM), Halijah Yahaya, berkata peratusan golongan tua di negara ini semakin meningkat dari semasa ke semasa.

"Banci penduduk pada 2000 mencatatkan bilangan warga tua sebanyak 1.45 juta atau 6.2 peratus daripada jumlah penduduk dan pada 2009, jumlah golongan itu meningkat kepada 2.03 juta atau 7.1 peratus daripada jumlah penduduk," katanya ketika berucap pada seminar kebangsaan "Kasih Sayang Antara Generasi Membanteras Penganiayaan Sesama Insan" di sini, hari ini.

Katanya, penurunan kesuburan dan peningkatan jangka hayat iaitu 71.4 bagi lelaki dan 76.2 bagi wanita adalah antara faktor utama menyumbang kepada penuaan penduduk di Malaysia.

"Kerajaan seharusnya mengambil serius berkenaan kadar penuaan yang semakin meningkat ini kerana golongan warga tua mempunyai keperluan tersendiri," katanya.

Mengulas seminar itu, Halijah berkata, ia bertujuan menyokong matlamat masyarakat sejahtera dan penyayang yang diuar-uarkan kerajaan dengan memupuk semula nilai murni demi mengeratkan hubungan kasih sayang antara generasi tua dan muda dalam institusi keluarga. - Bernama

PENCARIAN DIBLOG INI

Arkib Blog

Anda juga perlu baca

Related Posts with Thumbnails

Pengikut

Test for your internet speed

Ads

Catatan Popular