Nuffnang Ads

SAJIAN KAMI

BERITA-BERITA KASUS JENAYAH SEKSUAL DAN BERITA-BERITA SEMASA..

Khamis, 27 Oktober 2011

Datuk WN S'pura tipu RM1juta ditahan polis




JOHOR BAHRU - Tembelang seorang rakyat Singapura yang menyamar ahli perniagaan bergelar Datuk untuk menipu wang hampir RM1 juta milik seorang lelaki terbongkar apabila dia ditahan di rumahnya di Jalan Setia Tropika di sini 21 Oktober lalu.

Suspek bergelar Datuk Mohd. Shah berusia 58 tahun tersebut ditahan selepas polis menjalankan siasatan berhubung empat laporan yang dibuat seorang ahli perniagaan apabila dia gagal mendapatkan perkhidmatan seperti yang ditawarkan.

Antara perkhidmatan itu ialah mendakwa mampu membantu mangsa mendapatkan lesen senjata api, kontrak membuat longkang, mendapatkan nombor pendaftaran WWW 1 bersama kelulusan memakai cermin gelap dan pinjaman hingga RM5 juta.

Difahamkan, suspek telah bergiat sejak beberapa bulan lalu dan telah memperdaya beberapa lagi individu.

Pemangku Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Komersial Johor, Supritendan Mohd. Luthfi Ismail Abdullah berkata, mangsa yang terpedaya dengan penipuan suspek kemudian telah menyerahkan RM946,560 secara berperingkat.

"Wang itu sebagai upah untuk suspek menguruskan keempat-empat perkhidmatan yang tidak wujud tersebut. Siasatan mendapati suspek yang menetap di sini bersama isterinya juga tidak pernah dianugerahkan gelaran Datuk.

"Suspek juga didapati telah beberapa kali bertemu dengan mangsa dan berpura-pura untuk membantu ahli perniagaan tersebut," katanya.

PENCARIAN DIBLOG INI

Arkib Blog

Anda juga perlu baca

Related Posts with Thumbnails

Pengikut

Test for your internet speed

Ads

Catatan Popular