Nuffnang Ads

SAJIAN KAMI

BERITA-BERITA KASUS JENAYAH SEKSUAL DAN BERITA-BERITA SEMASA..

Isnin, 28 Jun 2010

Gembira dibebaskan dakwaan biayai pengganas

AL KHELAIW ALI ABDULLAH mencium lantai sebuah mahkamah selepas dibebaskan daripada dakwaan membiayai pengganas di Jakarta semalam.


JAKARTA - Sebuah mahkamah Indonesia semalam membebaskan seorang lelaki Arab Saudi, Al Khelaiw Ali Abdullah yang didakwa terbabit membiayai dua serangan bom pengganas di dua buah hotel mewah di sini tahun pada lalu.

Ketua hakim mahkamah di Jakarta Selatan itu Ida Bagus Dwiyantara berkata, Al Khelaiw, 54, hanya disabitkan dengan kesalahan imigresen dan dijatuhi hukuman penjara selama 18 bulan.

Hakim menggugurkan kes pendakwaan lelaki itu yang didakwa terbabit menyalurkan dana kepada kumpulan pejuang Islam yang diketuai oleh Allahyarham Noordin Mohammed Top dari Malaysia yang mati dalam serbuan polis di Pulau Jawa tahun lalu.

Al Khelaiw didakwa memberikan wang itu kepada rakan subahat Noordin, Syaifudin Jaelani sebelum serangan ke atas dua hotel di sini dilakukan.

Namun, tidak ada bukti bahawa rakyat Arab Saudi itu mengetahui aktiviti pengganas Syaifudin.

Rakyat Arab Saudi itu mengaku tidak bersalah berhubung dakwaan tersebut dengan menyatakan dia cuma meminjamkan wang kepada rakan sekutu dalam satu rancangan perniagaan. Selepas keputusan tidak bersalah itu dibacakan, Al Khelaiw berjabat tangan dengan hakim dan berkata: "Pujian kepada Tuhan."

Menurutnya, dia berasa gembira kerana pihak mahkamah membuat keputusan yang adil.

PENCARIAN DIBLOG INI

Arkib Blog

Anda juga perlu baca

Related Posts with Thumbnails

Pengikut

Test for your internet speed

Ads

Catatan Popular