Nuffnang Ads

SAJIAN KAMI

BERITA-BERITA KASUS JENAYAH SEKSUAL DAN BERITA-BERITA SEMASA..

Jumaat, 23 April 2010

Gangguan khidmat internet dijangka esok




KUALA LUMPUR: Telekom Malaysia Berhad (TM) hari ini memaklumkan bahawa gangguan perkhidmatan internet dijangka berlaku berikutan kerja-kerja kabel di Asia Tenggara-Asia Barat-Eropah Barat (SMW4).

Anggota konsortium TM telah mengesan masalah kabel di rangkaian kabel dasar laut SMW4 antara Alexandria di Mesir dan Palermo di Itali menghubungkan Malaysia ke Eropah dan Amerika Syarikat (AS).

"Konsortium berkenaan akan menjalankan kerja-kerja pembaikan di tapak pada Sabtu, 24 April, 2010 dan dijangka siap pada Ahad, 2 Mei, 2010," demikian menurut TM dalam satu kenyataan. Semasa proses berkenaan, akan terdapat gangguan kepada trafik ke Eropah dan AS yang dibawa melalui kabel berkenaan.

"TM mengambil langkah aktif untuk meminimumkan gangguan, kami telah menambah rangkaian tambahan bagi laluan lain serta menyelaras dengan pembawa antarabangsa yang lain bagi menyediakan lebar jalur tambahan untuk pelanggan kami," jelas syarikat itu.

Menurut TM, meskipun inisiatif ini, pelanggan yang menggunakan perkhidmatan Internet di seluruh negara mungkin mengalami beberapa gangguan seperti perayauan yang perlahan semasa mengakses laman web antarabangsa.

"Pelanggan yang menggunakan Rangkaian Persendirian Maya (VPN) dan aplikasi perniagaan kritikal lain yang bersambung ke Eropah dan AS akan mengalami gangguan perkhidmatan yang minimum, jika berlaku," menurut TM.
Menurut TM, ia akan menyediakan maklumat terkini yang sewajarnya mengenai perkembangan kerja-kerja pemulihan.

Pelanggan boleh menghubungi TM di talian 100 dan memilih "Bantuan Teknikal" atau e-mel di help@tm.com.my untuk masalah berkaitan Internet. - Bernama

PENCARIAN DIBLOG INI

Arkib Blog

Anda juga perlu baca

Related Posts with Thumbnails

Pengikut

Test for your internet speed

Ads

Catatan Popular