Nuffnang Ads

SAJIAN KAMI

BERITA-BERITA KASUS JENAYAH SEKSUAL DAN BERITA-BERITA SEMASA..

Selasa, 28 September 2010

Pembunuhan kejam Jutawan: Siasat ke akar umbi

POLIS meneruskan usaha mencari bukti kes pembunuhan Sosilawati dan tiga rakannya dengan terus menggeledah pejabat suspek utama di Banting, selain di lokasi Ladang Gadong tempat disyaki berlaku pembunuhan lain.


KUALA LUMPUR: Polis memperhebatkan siasatan kes pembunuhan Datuk Sosilawati Lawiya dan tiga rakannya serta kehilangan tiga ahli perniagaan lain bagi memastikan pembunuh terbabit tidak terlepas daripada hukuman.

Semalam, pasukan polis sekali lagi menggeledah pejabat peguam yang juga suspek utama kes di Banting dan membawa keluar lapan ikatan fail dipercayai boleh membantu siasatan.

Empat wanita dan seorang lelaki dipercayai pekerja firma guaman itu turut dilihat mengiringi empat anggota polis pada jam 11.15 pagi dan mereka dilihat keluar bersama pada jam 12.35 tengah hari.

Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman, Datuk Seri Mohd Bakri Zinin, memberi jaminan, pasukannya berada pada landasan yang betul dan sentiasa bekerja kuat untuk mendapatkan hasil siasatan terbaik bagi memastikan pembunuh tidak terlepas.

“Kita akan menyiasat sehingga ke akar umbi,” katanya selepas menghadiri Majlis Sambutan Aidilfitri Ibu Pejabat Polis Kontinjen Kuala Lumpur (IPKKL) di sini, semalam.

Beliau berkata, satu pertemuan akan diadakan antara Polis Diraja Malaysia (PDRM) dan Jabatan Peguam Negara sebelum akhir minggu ini bagi menilai dan meneliti semua bukti yang dikumpul polis setakat ini.
Dalam pertemuan itu, kertas siasatan akan dikemaskini bagi memastikan kelancaran proses pendakwaan di mahkamah.

Mohd Bakri berkata, pertemuan itu juga bagi mengenal pasti kelemahan dan kekurangan dalam proses siasatan dan bahan bukti.

“Dalam pertemuan itu, kita juga boleh menerima arahan baru daripada mereka (Jabatan Peguam Negara) jika ada yang masih belum mencukupi, terutama dalam memperkukuhkan bukti pendakwaan,” katanya.

Peguam Negara Tan Sri Abdul Gani Patail pula ketika ditanya jika beliau boleh meyakinkan orang ramai bahawa akan ada satu keputusan pada akhir siasatan kes itu berkata: “Setahu saya, dalam semua siasatan, sesuatu akan berlaku, iaitu sama ada kami dakwa atau tidak. Itu adalah sesuatu yang pasti.”

Mengulas kertas siasatan awal yang dikembalikan kepada polis, beliau berkata, tidak ada tarikh akhir untuk penghantaran semula.

“Saya perlu menunggu mereka menghantarnya (kertas siasatan). Biar mereka siasat secara terperinci kerana ia membabitkan kepentingan awam. Banyak perkara yang perlu disiasat. Saya tidak boleh memberikan tarikh akhir kepada mereka, tetapi saya tahu mereka sedang bertungkus-lumus,” katanya.

Mengenai apa yang perlu disiasat semula, beliau berkata: “Banyak, tetapi saya tidak boleh memberitahu anda mengenai kelemahannya,” katanya.

PENCARIAN DIBLOG INI

Arkib Blog

Anda juga perlu baca

Related Posts with Thumbnails

Pengikut

Test for your internet speed

Ads

Catatan Popular