Nuffnang Ads

SAJIAN KAMI

BERITA-BERITA KASUS JENAYAH SEKSUAL DAN BERITA-BERITA SEMASA..

Selasa, 26 Oktober 2010

Juru Wang: Sorok RM1.5 juta dalam beg boling

Ayub (tengah) bersama anggota polis menunjukkan wang tunai yang disimpan di dalam beg boling.


GEORGETOWN: Seorang ketua juruwang bank ditahan selepas menggelapkan wang berjumlah RM1.5 juta yang sepatutnya disimpan dalam bilik kebal milik sebuah bank tempatan di Lebuh Bishop di sini.

Lelaki berusia 46 tahun itu dipercayai melarikan wang tunai berkenaan Selasa lalu selepas mengimbangi penyata kemasukan wang bank terbabit bagi mengelakkan syak wasangka majikan terhadapnya.

Bagaimanapun, suspek hanya sempat membelanjakan RM50,000 daripada RM1.5 juta yang cuba dilesapkan dan hasil tindakan pantas polis berjaya menemui wang tunai RM860,000 yang disorokkan di dalam beg bola boling di sebuah pusat boling di Sungai Petani, Kedah, manakala RM590,000 di tingkat satu bank di mana suspek bertugas.

Ketua Polis Pulau Pinang, Datuk Ayub Yaakob, berkata pihak bank menyedari kehilangan wang berkenaan selepas melakukan pemeriksaan dan kemudian bertindak membuat laporan polis kira-kira jam 9 malam pada 19 Oktober lalu.

Beliau berkata, berdasarkan laporan bank, wang berkenaan sepatutnya disimpan dalam bilik kebal bank berkenaan tetapi semasa diperiksa, wang itu tiada dalam bilik kebal terbabit.

“Kami menjalankan siasatan lanjut untuk mengenalpasti sama ada kakitangan bank berkenaan terbabit dalam kes itu selain menyiasat prosedur standard kemasukan wang setiap hari.

“Polis menemui dua karung beg masing-masing mengandungi wang tunai RM500,000 dan RM90,000 di tingkat satu bank berkenaan,” katanya pada sidang media di Ibu Pejabat Polis Kontinjen negeri, di sini, semalam.

Hadir sama, Timbalan Ketua Polis Negeri, Datuk Tun Hisan Tun Hamzah dan Ketua Polis Timur Laut, Asisten Komisioner Gan Kong Meng.

Katanya, siasatan lanjut kemudiannya membawa kepada petunjuk dengan dua kakitangan bank berkenaan termasuk ketua juruwang dan pembantu bank yang masing-masing berusia 46 tahun ditahan untuk membantu siasatan di bank terbabit pada Rabu lalu.

Ayub berkata, hasil siasatan berjaya membongkar kegiatan ketua juruwang bank berkenaan apabila suspek mengaku menyimpan wang terbabit di sebuah pusat boling di Sungai Petani.

PENCARIAN DIBLOG INI

Arkib Blog

Anda juga perlu baca

Related Posts with Thumbnails

Pengikut

Test for your internet speed

Ads

Catatan Popular