Nuffnang Ads

SAJIAN KAMI

BERITA-BERITA KASUS JENAYAH SEKSUAL DAN BERITA-BERITA SEMASA..

Selasa, 28 Mei 2013

Hari Gawai : 23 dikhuatiri lemas


BELAGA – Semangat berkobar-kobar 204 penumpang Bot Ekspres Bakun Mas untuk pulang ke kampung halaman masing-masing bagi menyambut Hari Gawai pada Sabtu ini berakhir dengan tragedi apabila 23 daripadanya dikhuatiri lemas selepas bot yang mereka naiki karam semalam.

Kejadian berhampiran Jeram Tukok/Jeram Bungan, Sungai Rajang dekat sini pukul 9 pagi itu berlaku apabila jurumudi dikatakan gagal mengawal bot lalu melanggar batu sebelum ia terbalik dan karam.

Nahas paling buruk di Sungai Rajang itu terjadi kira-kira sejam selepas bot itu meninggalkan Jeti Belaga di sini.

Bot itu dikatakan menuju ke Kapit dari Bakun sebelum berangkat ke Sibu yang mengambil masa lapan jam perjalanan dengan membawa lebihan penumpang yang rata-ratanya tidak memakai jaket keselamatan.

Difahamkan, Lembaga Sungai-Sungai Sarawak (LSS) hanya membenarkan mana-mana bot ekspres membawa 74 penumpang sahaja pada satu-satu masa.

Sehingga pukul 6 petang semalam, seramai 181 penumpang yang kebanyakan masyarakat Iban dan Orang Ulu dapat diselamatkan manakala 23 lagi gagal dikesan.

Polis juga masih belum menemui sebarang mayat.

Ketua Polis Daerah Belaga, Deputi Superintendan Bakar Sebau berkata, siasatan awal mendapati bot yang membawa lebihan penumpang tersebut karam selepas melanggar batu.(kosmo)

PENCARIAN DIBLOG INI

Arkib Blog

Anda juga perlu baca

Related Posts with Thumbnails

Pengikut

Test for your internet speed

Ads

Catatan Popular