Nuffnang Ads

SAJIAN KAMI

BERITA-BERITA KASUS JENAYAH SEKSUAL DAN BERITA-BERITA SEMASA..

Rabu, 29 Disember 2010

Tercampak di pintu kubur

Esah menceritakan arwah beria-ia mahu mengecat bilik.


TUMPAT: “Berhenti cik! tolonglah hantar abang saya ke hospital,” rintih seorang remaja, Rosman Sani Abdul Manaf, 21, meminta pertolongan sejurus abangnya yang juga orang kelainan upaya (OKU) parah selepas motosikal dinaiki terbabit dalam kemalangan.

Dalam kejadian dekat Chabang Tiga Geting, Pengkalan Kubor, di sini, kelmarin, Rosman yang tercampak di bahu jalan menggagahkan diri untuk melihat keadaan abangnya yang cedera parah selepas tercampak di hadapan pintu masuk tanah perkuburan di situ.

Kasihnya terhadap abang kandung, menyebabkan Rosman memangku Muhamad Izrul Hafizi Abdul Manaf, 23, untuk dibawa ke sebuah pondok sebelum melambai-lambaikan tangan meminta pertolongan dengan keadaan abangnya itu berlumuran darah.

Mangsa kemudian dikejarkan ke Hospital Tumpat (HT) untuk mendapatkan rawatan lanjut sebelum dipindahkan ke Hospital Universiti Sains Malaysia (HUSM), Kubang Kerian, namun disahkan meninggal dunia akibat parah di kepala.

Kejadian berlaku ketika mangsa yang membonceng motosikal bersama adik bongsunya mahu pulang ke rumah selepas mengeluarkan duit dari sebuah bank kira-kira empat kilometer dari rumahnya.

Ketika itu, sebuah motosikal yang berada di hadapan kenderaan mangsa tiba-tiba membuat pusingan ‘U’ mengakibatkan berlaku pelanggaran antara mereka sebelum pembonceng tercampak di jalan raya, manakala adik mangsa terjatuh di bahu jalan.

Ibu mangsa, Esah Sulaiman, 63, berkata kemalangan itu diketahuinya ketika mahu mengambil wuduk untuk menunaikan solat Zuhur sebelum didatangi anaknya, Azmi, 42, kira-kira jam 2 petang menyebabkan dia terus bergegas ke hospital.

“Mangsa keluar dari rumah kira-kira jam 12 tengah hari untuk mengeluarkan duit bantuan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM), berjumlah RM150 yang mahu digunakan membeli ubatnya.

“Saya dimaklumkan adiknya, ketika berada di bank arwah mengamuk dan memaksa adiknya pulang ke rumah selepas mengeluarkan duit sedangkan ketika itu hujan lebat yang menghalang mereka pulang,” katanya ditemui di rumahnya dekat Simpang Tiga, Kampung Geting, semalam.

Katanya, adik arwah terpaksa menahan sebuah kereta meminta bantuan daripada pengguna jalan raya kerana abangnya berlumuran darah selepas tercampak daripada motosikal dinaikinya memandangkan ketika kejadian jalan itu lengang dan hujan lebat.

“Selepas kedua-dua tercampak, adiknya memangku arwah yang diletakkan di atas wakaf depan kubur sambil tangannya melambai menahan kenderaan yang lalu di situ sebelum sebuah kereta berhenti dan menghantar mereka ke HT,” katanya.

Esah berkata, arwah yang juga anak ke-11 daripada 13 beradik itu juga berperangai ganjil kerana tiga hari sebelum kejadian beria-ia memintanya membeli cat dan penyapu baru kerana mahu mencantikkan biliknya.

“Saya terkilan kerana permintaan arwah mahu mengecat bilik tidak kesampaian, namun saya sempat membelikannya penyapu baru dan dia begitu gembira sehingga tidur pun memeluk penyapu itu,” katanya.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah, Superintendan Khalid Munap mengesahkan kejadian terbabit dan memberitahu mangsa meninggal dunia kira-kira jam 9.30 malam di HUSM akibat kecederaan parah di bahagian kepala.

Mangsa dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Kampung Neting, di sini, semalam.

PENCARIAN DIBLOG INI

Arkib Blog

Anda juga perlu baca

Related Posts with Thumbnails

Pengikut

Test for your internet speed

Ads

Catatan Popular