Nuffnang Ads

SAJIAN KAMI

BERITA-BERITA KASUS JENAYAH SEKSUAL DAN BERITA-BERITA SEMASA..

Khamis, 29 Disember 2011

Remaja yang hilang sudah ditemui

Pasukan Paramedik yang dihantar dan menunggu di Bukit Shahbandar, kemudian menuju ke rumah belia tersebut bagi memastikan dia tidak mengalami sebarang kecederaan.



BANDAR SERI BEGAWAN - Inspektor kanan Shamsulnahar Haji Idris dari Unit Polis Renjer Pasukan Polis Diraja Brunei dalam temu bual bersama media menjelaskan mengenai bahaya melakukan pengembaraan di bukit hutan simpan itu dan menasihatkan orang ramai untuk mengambil langkah berjaga-jaga bagi memastikan keselamatan mereka.

Beliau menekankan agar sentiasa membawa alat pengesan telefon bimbit mereka dalam kejadian jika berlaku kecemasan dari berjalan bersendirian terutamanya ketika waktu hampir gelap atau apabila ada yang tidak merasa sihat untuk meneruskan pengembaraan.

Perkara tersebut disentuh dalam satu kejadian seorang remaja berusia 18 tahun yang dilaporkan hilang oleh ahli keluarga mereka apabila dia dan adik lelakinya dan dua rakan yang lain memutuskan untuk meneruskan perjalanan ke sembilan bukit yang popular.

Pelajar yang merupakan seorang seorang penuntut kemudian ditemui dalam keadaan selamat setelah melalui pengalaman selama 12 jam dalam hutan sekitar 6 pagi semalam.

Abang pelajar itu yang yang berada di taman rekreasi itu pada tengah malam bersama ahli keluarganya, mengatakan adiknya mengadu tidak sihat dalam pengembaraan mereka dan kemudian menasihatkannya untuk menggunakan jalan pintas sementara kumpulan lain meneruskan perjalanan.

Sekitar 5.40 petang, dia berkata apabila kumpulan lain sudah berada di bawah bukit, kumpulan itu menyedari adiknya hilang. Ini kemudian disusuli dengan pencarian belia itu oleh kumpulan tersebut yang juga menghubungi polis.

Telefon bimbitnya, ditinggalkan dalam kereta, yang biasanya berlaku apabila mereka melakukan ekspedisi berbukit.

Menurut ahli keluarga, penuntut itu dan abangnya merupakan pengunjung kerap di taman rekreasi itu.

Pihak menyelamat dan mencari yang terdiri dari anggota Unit Renjer Polis dan ahli keluarga termasuk keluarga yang menghabiskan beberapa jam dalam hutan tebal menggunakan lampu suluh. Mereka memanggil nama belia tersebut semasa pihak media menunggu bersama pasukan mencari dan menyelamat di kaki bukit tersebut.

Beberapa jalur cahaya dilepaskan untuk memberikan isyarat kedudukan pasukan. Pada satu kedudukan ketika pencarian, anggota penyelamat mendengarkan pergerakan dari hutan dan ini disusuli dengan menjejaki sumber bunyi.

Sekitar 6.15 pagi, ahli keluarga yang menunggu di taman rekreasi itu menerima panggilan telefon yang menyatakan remaja itu telah ditemui.

Menurut ibunya, remaja itu melalui jalan berbatu di tepi pantai Empire Hotel dan Country Club dan berjalan menuju ke padang golf. Ibunya menjelaskan beliau itu tidak ingat bagaimana dia boleh berada di sana. Dia itu kemudian memberikan isyarat kepada sebuah kereta yang dibawa dan meminta untuk menggunakan telefon. Dia kemudian menghubungi sahabat untuk mengambilnya dan dibawa pulang.

Paramedik dihantar ke rumah remaja itu itu untuk memastikan dia tidak mengalami sebarang kecederaan.

PENCARIAN DIBLOG INI

Arkib Blog

Anda juga perlu baca

Related Posts with Thumbnails

Pengikut

Test for your internet speed

Ads

Catatan Popular