Nuffnang Ads

SAJIAN KAMI

BERITA-BERITA KASUS JENAYAH SEKSUAL DAN BERITA-BERITA SEMASA..

Rabu, 8 Jun 2011

Pegawai SAF Melayu Singapura jadi Komander NDP

Leftenan-Kolonel Mohd Fahmi Aliman, Komander Perbarisan dan Ketua Pegawai Waran Jennifer Tan Siang Liang, Sarjan Mejar Rejimen (RSM) di NDP tahun ini.



SINGAPURA - Seorang pegawai tinggi Melayu dalam Angkatan Bersenjata Singapura (SAF) telah dipilih menjadi Komander Perbarisan bagi memimpin Perbarisan Hari Kebangsaan (NDP) tahun ini.

Leftenan-Kolonel (LTC) Mohd Fahmi Aliman, 38 tahun, akan menjadi pegawai SAF Melayu/ Islam pertama menjadi Komander Perbarisan sejak 2000.

Dalam upacara penuh istiadat dan gilang-gemilang itu, suara lantang LTC Fahmi akan bergema di Pelantar Terapung Marina Bay, memberi arahan kepada sekitar 2,500 peserta perbarisan.

Ketika ditemui wartawan pada acara taklimat media NDP, semalam, LTC Fahmi berkata beliau terharu diberi penghormatan sebagai Komander Perbarisan yang dianggapnya sebagai satu tanggungjawab yang berat.

'Setiap arahan yang diberikan akan menjejas sama ada perbarisan itu akan dilaksanakan dengan baik.

'Seorang komander perbarisan yang baik perlu memahami sekitarannya, memberi arahan dengan tegas dan muktamad, dan pada masa yang sama mengekalkan gaya diri dengan penuh keyakinan,' kata bapa empat anak berusia antara 14 tahun dengan enam bulan.

Kali ini juga, tugas itu lebih mencabar kerana LTC Fahmi akan menjalani ibadah puasa pada Hari Kebangsaan yang jatuh pada bulan Ramadan.

Namun, LTC Fahmi berkata beliau tetap akan melaksanakan tugasnya sebaik mungkin.

Ditanya perkara yang akan terlintas dalam fikirannya dalam segmen sekitar 30 minit apabila berjuta penonton dijangka menumpukan perhatian terhadapnya, LTC Fahmi berkata:

'Saya akan cuba luputkan segala gangguan dalam fikiran dan memberi tumpuan pada melakukan tugas itu dengan baik.'

LTC Fahmi, yang telah berkhidmat 19 tahun di SAF, kini bertugas sebagai Ketua Cawangan di Ibu Pejabat Kawalan dan juga Adikung Kehormat kepada Presiden.

PENCARIAN DIBLOG INI

Arkib Blog

Anda juga perlu baca

Related Posts with Thumbnails

Pengikut

Test for your internet speed

Ads

Catatan Popular