Nuffnang Ads

SAJIAN KAMI

BERITA-BERITA KASUS JENAYAH SEKSUAL DAN BERITA-BERITA SEMASA..

Khamis, 8 November 2012

20,000 guru mohon pindah sekolah

Muhyiddin memegang gasing tradisional Kelantan sempena pelancaran program Guru Muda 1Malaysia (GM1M) di Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Padang Enggang, semalam.


 KOTA BHARU - Permohonan yang terlalu banyak untuk berpindah daripada guru-guru menghalang Kementerian Pelajaran menyelesaikan perkara itu dalam masa singkat.
Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, bagaimanapun perhatian sewajarnya sentiasa memberikan terhadap permohonan dikemukakan guru-guru yang datang dari seluruh negara itu.

“Tahun ini sahaja, sebanyak 20,000 permohonan untuk berpindah diterima daripada guru- guru di seluruh negara, namun tidak semuanya dapat dipenuhi.

“Masalah paling ketara kita hadapi adalah pemahaman mengenai pertukaran guru, daripada jumlah permohonan diterima, yang mahu balik ke Kelantan sahaja seramai 2,898 orang,” katanya ketika berucap pada impunan Guru Muda 1Malaysia di Sekolah Menengah Kebangsaan Padang Enggang di sini, semalam.

Beliau yang juga Menteri Pelajaran berkata, salah satu cadangan dipertimbangkan oleh kementerian itu adalah menghantar guru-guru yang baru menamatkan latihan kembali ke negeri asal masing-masing.

“Tolong nasihatkan saya, apa yang harus dilakukan bagi menyelesaikan masalah ini, kerana setiap tahun antara 10,000 sehingga 20,000 permohonan berpindah diterima, dan ia bukan sahaja untuk balik ke Kelantan, malah orang Johor hendak ke Johor, orang Sabah dan Sarawak bertanya kenapa mereka dihantar ke Semenanjung,” katanya.

Selain itu, Muhyiddin yang juga Timbalan Perdana Menteri berkata, warga pendidik perlu lebih kreatif dan inovatif untuk mencurah ilmu mengikut kehendak masa depan.

PENCARIAN DIBLOG INI

Arkib Blog

Anda juga perlu baca

Related Posts with Thumbnails

Pengikut

Test for your internet speed

Ads

Catatan Popular