Nuffnang Ads

SAJIAN KAMI

BERITA-BERITA KASUS JENAYAH SEKSUAL DAN BERITA-BERITA SEMASA..

Isnin, 28 Februari 2011

Dipenjara 3 tahun, denda RM4,000


Noorlaili diiringi polis selepas dihukum tiga tahun penjara dan denda RM4,000 kerana mendera anak tiri.




MELAKA: Seorang suri rumah, Noorlaili Mahat, 39, yang mendera anak tirinya dihukum penjara tiga tahun dan denda RM4,000 oleh Mahkamah Majistret di sini, semalam.

Majistret Muzila Mohamed Arsad ketika menjatuhkan hukuman itu berkata, walau apapun pendirian diambil oleh ibu bapa dalam mendidik anak, mereka tidak patut memperlakukan kanak-kanak hingga mendatangkan kecederaan.

“Meskipun tertuduh mengatakan mangsa kanak-kanak hiperaktif, tidak patut dia dilakukan sebegitu. Mahkamah mendapati tiga kesan kecederaan baru dan dua kecederaan dialami mangsa adalah konsisten dengan keterangan doktor pakar menjurus kepada akibat penderaan,” katanya.

Beliau membuat keputusan itu di akhir kes pembelaan semalam dan mensabitkan tertuduh yang didapati gagal menimbulkan keraguan munasabah terhadap kes pendakwaan.

Pendakwaan dilakukan Timbalan Pendakwa Raya Mahadi Abdul Jumaat manakala Noorlaili diwakili peguam Ng Aik Beng.

Berdasarkan pertuduhan, dia sebagai ibu tiri kepada seorang kanak-kanak berusia sembilan tahun didapati menganiayai kanak-kanak itu hingga mengalami kecederaan fizikal di seluruh badan.

Kesalahan didakwa dilakukan antara 22 Februari hingga 1 Mac 2009 di rumah No 150, Batu 4 3/4, Jalan Aman Lorong Alai, dekat sini.

Tertuduh didakwa melakukan kesalahan mengikut Seksyen 31 (1) (a) Akta Kanak-Kanak 2001, memperuntukkan hukuman denda tidak lebih RM20,000 atau penjara maksimum 10 tahun atau kedua-duanya sekali.

PENCARIAN DIBLOG INI

Arkib Blog

Anda juga perlu baca

Related Posts with Thumbnails

Pengikut

Test for your internet speed

Ads

Catatan Popular