Nuffnang Ads

SAJIAN KAMI

BERITA-BERITA KASUS JENAYAH SEKSUAL DAN BERITA-BERITA SEMASA..

Selasa, 27 September 2011

Kerajaan diarah bayar RM590,000

ROHANI berbincang dengan peguamnya di pekarangan
Mahkamah Tinggi Kuantan semalam





KUANTAN - Mahkamah Tinggi di sini semalam memerintahkan Kerajaan Malaysia membayar ganti rugi RM590,000 kepada Rohani Mohamed, 53, atas kematian anaknya akibat dipukul di penjara pada 2004.

Perintah melalui Hakim Mahkamah Tinggi, Datuk Mariana Yahya tersebut membabitkan ganti rugi teruk, ganti rugi khas dan ganti rugi am yang dibayar kepada plaintif, Rohani, akibat kematian anaknya, Mohd. Shukri Mohamed, 18, dalam kejadian 10 Mac 2004 di Penjara Penor di sini.

Rohani selaku plaintif melalui peguam G. Subramaniam Noir, G. Virbanathan Noir dan Ebrina Zubir memfailkan saman pada 2007 terhadap 10 kakitangan Penjara Penor, Penguasa Penjara Penor dan Kerajaan Malaysia sebagai defendan.

Mariana dalam keputusannya bagaimanapun memerintahkan hanya Kerajaan Malaysia bertanggungjawab membayar ganti rugi tersebut.

Beliau melalui hujah penghakimannya berkata, penjara sewajarnya menjadi tempat paling selamat untuk banduan.

"Tindakan mereka ini (defendan) telah melanggar hak asasi manusia dan melanggar batas-batas sebagai manusia. Pegawai-pegawai ini terlalu kejam, tidak adil dan tindakan mereka tidak boleh dikompromi.

"Oleh itu, mahkamah memutuskan Kerajaan Malaysia sebagai majikan kepada defendan-defendan ini membayar ganti rugi kepada plaintif," tegasnya.

Mohd. Shukri merupakan seorang tahanan reman di Penjara Penor selepas ditahan polis pada 28 Februari 2004 bagi membantu siasatan kes berkaitan dadah dan dipercayai cuba melarikan diri daripada lokap penjara itu pada 1 Mac tahun yang sama.

Dia bagaimanapun telah berjaya ditangkap semula oleh kakitangan penjara tersebut dan dipercayai dipukul sehingga tidak sedarkan diri sebelum disahkan meninggal dunia pada 10 Mac.

Rohani ketika ditemui selepas mahkamah membuat keputusan berkata, beliau bertindak menyaman bagi mendapatkan keadilan terhadap kematian anaknya yang berada dalam jagaan pihak Penjara Penor.

"Anak saya (Mohd. Shukri) yang ditahan reman di penjara tidak sepatutnya dipukul sehingga meninggal dunia.

PENCARIAN DIBLOG INI

Arkib Blog

Anda juga perlu baca

Related Posts with Thumbnails

Pengikut

Test for your internet speed

Ads

Catatan Popular