Nuffnang Ads

SAJIAN KAMI

BERITA-BERITA KASUS JENAYAH SEKSUAL DAN BERITA-BERITA SEMASA..

Isnin, 28 Mac 2011

Cerai suami guna surat taklik Siam



KANGAR - Proses perceraian selalunya memakan masa lama di mahkamah syariah namun lain pula yang dilakukan oleh seorang isteri di sini terhadap suaminya apabila wanita terbabit bertindak memutuskan ikatan perkahwinannya dengan hanya menghantar surat perceraian taklik dari negara jiran.

Keadaan tersebut menyebabkan si suami yang enggan namanya disiarkan tergamam setelah menerima surat taklik dalam tulisan Jawi beralamat di The Islamic Committee of Songkhla, Thailand. Surat itu diambil oleh si suami di Balai Polis Jitra pada 18 Disember 2010.

Lebih mengejutkan, si suami yang merupakan seorang peniaga berusia 43 tahun mendakwa surat taklik yang dihantar oleh isterinya yang berusia 34 tahun itu rupa-rupanya palsu setelah dia membuat pemeriksaan di Jabatan Agama Islam Songkhla.

"Saya mempunyai pengesahan surat taklik itu tidak sah kerana perbezaan alamat pada kepala surat dan surat itu juga dikeluarkan oleh jurunikah tidak bertauliah.

"Isteri saya sanggup menipu semata-mata mahu meninggalkan saya tanpa berbincang atau melalui proses yang sah," kata peniaga itu ketika ditemui di sini semalam.

Menurut peniaga itu, surat taklik tersebut dipercayai dibeli oleh isterinya yang merupakan seorang peniaga ayam daripada seorang jurunikah tidak bertauliah dikenali dengan nama Imam Mohamad di Padang Besar, Thailand dengan harga harga RM300.

"Sejak isteri memberi surat taklik itu, kami tidak lagi tinggal sebumbung di Padang Sera, Kedah.

"Ekoran itu, saya mahu wanita tersebut kembali setia ke pangkuan saya," ujarnya yang malu dengan tindakan isterinya.

Mengimbau kehidupannya sebelum ini, pasangan itu dinikahkan pada tahun 2006 oleh Imam Mohamad di Padang Besar namun mereka bernikah semula di Songkhla setelah meragui proses pernikahan yang dilakukan oleh Imam Mohamad.

"Ini kerana pada pernikahan pertama, imam tersebut hanya memberi surat nikah tanpa surat pengesahan Konsul namun pada pernikahan kali kedua, kami mendapat surat pengesahan itu," ujarnya.

Jelasnya, dia meragui surat taklik yang diberi isterinya ekoran alamat pada kepala surat Jabatan Agama Islam Songkhla berbeza dengan alamat sebenar.

"Saya mendapat pengesahan dari Jabatan Agama Islam Songkhla yang memberitahu surat itu palsu selain Imam Mohamad difahamkan telah dilucutkan tauliahnya lima tahun lalu," katanya.

Peniaga itu memberitahu, dia terkilan kerana bukan saja ditinggalkan isteri tetapi mendakwa wanita itu juga tidak membenarkan dia menjenguk anak perempuannya yang berusia tiga tahun. Anak itu tinggal bersama wanita tersebut.

Ujarnya, perubahan isterinya bermula apabila dia terlantar akibat lumpuh secara tiba-tiba pada September 2010 menyebabkan hidupnya bergantung kepada wanita itu.

"Isteri tidak menyukai saya dan kemuncaknya pada 8 Disember 2010 dia tidak mahu menanggung saya sehingga sanggup mengusir saya keluar rumah.

"Sepuluh hari kemudian saya menerima surat taklik itu," ujarnya yang kini tinggal di Arau dekat sini.

Selepas berubat, kata peniaga itu, dia kini semakin pulih dan sejak itu telah beberapa kali membawa kesnya ke Mahkamah Syariah Jitra memohon isterinya kembali taat tetapi wanita itu tidak pernah menghadiri prosiding tersebut.

Selain membawa kes meminta isteri kembali taat di Jitra, peniaga itu juga memfailkan kes memohon kembali taat di Mahkamah Syariah Kangar.

Mahkamah Syariah Kangar menetapkan kes dibicara pada 5 April depan.

Sementara itu, Pengarah Jabatan Agama Islam Perlis, Abdul Malik Hussin berkata, perceraian taklik merupakan permintaan si isteri untuk bercerai setelah tidak menerima nafkah selama tiga bulan daripada suami yang boleh dipohon melalui jurunikah bertauliah.

Bagaimanapun, Abdul Malik berkata, di Perlis surat taklik tidak diperakui dan mahkamah hanya membenarkan fasakh bagi keadilan kedua-dua pihak.

PENCARIAN DIBLOG INI

Arkib Blog

Anda juga perlu baca

Related Posts with Thumbnails

Pengikut

Test for your internet speed

Ads

Catatan Popular