Nuffnang Ads

SAJIAN KAMI

BERITA-BERITA KASUS JENAYAH SEKSUAL DAN BERITA-BERITA SEMASA..

Sabtu, 28 Mei 2011

Kes cerai pasangan Islam meningkat






KUALA LUMPUR - Jumlah pasangan Islam yang bercerai menunjukkan peningkatan yang membimbangkan iaitu daripada 22,289 kes sepanjang tahun 2008 kepada 27,116 kes pada tahun lalu.

Pada masa yang sama, jumlah kes perceraian pasangan bukan Islam menurun kepada hanya 3,633 kes pada 2008 berbanding 2,938 kes tahun 2009.

Timbalan Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Heng Seai Kie berkata, data yang terkumpul itu bagaimanapun tidak mencerminkan realiti memandangkan ada kes perceraian yang tidak didaftarkan.

"Ada pasangan yang berpisah atau bercerai tetapi oleh kerana sebab-sebab tertentu, mereka tidak mendaftarkan perceraian itu,'' katanya di sini semalam.

Sean Kie menjelaskan, kerajaan melalui kementeriannya telah mengambil inisiatif menggubal Dasar Keluarga Negara (DKN) pada Mac lepas bagi memantapkan lagi institusi kekeluargaan di negara ini.

Kata beliau, DKN merupakan panduan utama kepada semua pihak supaya mengarusperdanakan perspektif keluarga dalam perundangan, dasar, prosedur, peraturan dan program pembangunan secara keseluruhan.

PENCARIAN DIBLOG INI

Arkib Blog

Anda juga perlu baca

Related Posts with Thumbnails

Pengikut

Test for your internet speed

Ads

Catatan Popular