Nuffnang Ads

SAJIAN KAMI

BERITA-BERITA KASUS JENAYAH SEKSUAL DAN BERITA-BERITA SEMASA..

Ahad, 30 September 2012

Mufti Perak: Jangan taksub parti politik


SHAH ALAM - Mufti Perak, Tan Sri Dr. Harussani Zakaria menasihatkan umat Islam negara ini tidak terlalu taksub dengan parti politik masing-masing bagi mengelak perpecahan ummah.

Katanya, umat Islam negara ini semakin menjurus kepada perpecahan, hanya kerana berbeza parti politik.

"Tiada masalah jika berbeza pendapat mengikut parti politik masing-masing, tetapi apa yang tidak dibenarkan dalam Islam ialah jika pengikut sesebuah parti politik itu terlalu taksub, itu yang tidak boleh," katanya pada program Himpunan Ke Arah Penyatuan Ummah di sini, hari ini.

Beliau yang pernah menggerakkan usaha kerjasama politik Pas dan Umno susulan Pilihan Raya Umum 2008 berkata demikian ketika menjadi panel sesi "Bahaya Ketaksuban".

Beliau menambah, apabila umat Islam sendiri mula mencipta puak mereka sendiri di kalangan masyarakat, perpecahan ummah pasti berlaku.

"Bagi membentuk sebuah masyarakat harmoni, perpaduan ummah cukup penting," katanya.

Pengerusi Yayasan Darul Hanan, Prof. Madya Dr. Asyraf Wajdi Dasuki yang juga ahli panel turut bersetuju dengan kenyataan Harussani.

Menurut Asyraf, umat Islam negara ini mestilah sentiasa bersikap sederhana dan berpada-pada jika melibatkan diri dalam parti politik.

"Tidak salah jika berbeza parti politik, tetapi jangan sampai meletakkan keutamaan parti melebihi agama kita sendiri," tegasnya.

Tambah beliau, biarlah berbeza parti politik sekalipun asalkan umat Islam negara ini tetap bersatu agar masyarakat kekal harmoni.

PENCARIAN DIBLOG INI

Arkib Blog

Anda juga perlu baca

Related Posts with Thumbnails

Pengikut

Test for your internet speed

Ads

Catatan Popular